Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 1402
Notificació de la resolució del Rector de la Universitat de les Illes Balears sobre resolució del contracte d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (Exp. 11/16)
Atès que no ha estat possible la notificació, per no haver-hi trobat ningú al domicili assenyalat, en compliment del que disposen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), es notifica a l’afectat CMG Agua y Energía, SL, amb CIF B98460210, la resolució que es detalla a continuació:
Resolució del Rectorat del dia 19 de setembre de 2018 per la qual s’inicia el procediment per a la determinació dels danys i perjudicis produïts per la resolució del contracte administratiu d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (Exp. 11/16)
ANTECEDENTS
1. A la Resolució del Rector de la Universitat de les Illes Balears del dia 5 de juliol de 2016 s’anunciava el procediment obert del contracte d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (publicat al BOE núm. 164, de 8 de juliol de 2016).
2. Per la Resolució del Rector del dia 9 de novembre de 2016 es va adjudicar a l’empresa CMG Agua y Energía, SL, el contracte d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (Exp. 11/16).
3. El dia 21 de novembre de 2016 es va formalitzar el contracte administratiu d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears, entre l’empresa CMG Agua y Energía, SL, i la Universitat de les Illes Balears.
4. El dia 5 de juny de 2018 el Rector de la Universitat de les Illes Balears va resoldre d’iniciar el procediment de resolució del contracte d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (Exp. 11/16) (registre de sortida núm. 4534, del mateix dia).
5. Per la Resolució del Rector del dia 25 de juny de 2018 es va resoldre el contracte d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (Exp. 11/16).
FONAMENTS JURÍDICS
Primer. Legislació aplicable. En els contractes administratius com el que ens ocupa, l’òrgan de contractació –el Rector, en el nostre cas– té com a prerrogatives interpretar-los, resoldre els dubtes que ofereixin pel que fa al compliment, modificar-los per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar els efectes d’aquesta resolució –com ha tingut lloc en el nostre supòsit. Tot això de conformitat amb el que disposava l’article 194 de la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic (en endavant, LCSP), amb l’article 210 del text refós de la Llei de contractes del sector públic (en endavant, TRLCSP), aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i ara, amb l’article 190 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (en endavant, LCSP 2017).
En efecte, en el cas que ens ocupa, el contracte corresponent es va subscriure el dia 21 de novembre de 2016 –contracte administratiu d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears, subscrit entre l’empresa CMG Agua y Energía, SL, i la Universitat de les Illes Balears–; per tant, es va subscriure abans de l'entrada en vigor de la LCSP 2017. Així, de conformitat amb les previsions de la disposició transitòria primera, apartat 2, del text legal esmentat, els contractes administratius adjudicats amb anterioritat a la seva entrada en vigor «s’han de regir, quant als efectes, compliment i extinció, [...] per la normativa anterior». En conseqüència, resulta aplicable al present contracte la normativa establerta al TRLCSP.
Segon. Indemnització de danys i perjudicis. Arribats en aquest punt, hem de tenir present l’article 225.3 del TRLCSP, que preveu el següent: «Quan el contracte es resolgui per incompliment culpable del contractista, aquest ha d’indemnitzar l’Administració pels danys i perjudicis ocasionats. La indemnització s’ha de fer efectiva, en primer terme, sobre la garantia que, si s’escau, s’hagi constituït, sense perjudici de la subsistència de la responsabilitat del contractista pel que fa a l’import que excedeixi el de la garantia confiscada».
D’altra banda, de conformitat amb el que estableix l’article 113 del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (RGLCAP), la determinació dels danys i perjudicis pels quals el contractista ha d'indemnitzar en els casos de resolució per incompliment culpable per part seva, «l’ha de fer l’òrgan de contractació en decisió motivada prèvia audiència d’aquest, atenent, entre altres factors, el retard que impliqui per a la inversió projectada i l’augment de les despeses que ocasioni a l’Administració».
En conseqüència, de conformitat amb les previsions dels dos preceptes esmentats –els articles 225.3 del TRLCSP i 113 del RGLCAP–, sembla que, per determinar els danys i perjudicis causats, es pot –com en el cas que ens ocupa– tramitar un procediment diferent del de resolució del contracte pròpiament dit; en aquest procediment serà necessari donar audiència al contractista per no causar-li indefensió.
En el sentit exposat per part nostra s’ha manifestat el Consell d’Estat, en els termes següents: «De este modo, además de la terminación anormal del contrato, la empresa contratista queda obligada a resarcir a la Administración de los daños y perjuicios que su incumplimiento comporta, de acuerdo con lo dispuesto en el artículo 208.3 de la Ley de Contratos del Sector Público. Resulta, en todo caso, inusual cuantificar el importe de dichos daños en el expediente mismo de resolución del contrato, como se hace en el caso sometido a consulta. De ordinario, la determinación del importe de la indemnización a abonar por tal concepto se defiere a un momento posterior y mediante un expediente que debe instruirse ad hoc.
El motivo de ello es fijar con la mayor exactitud el importe de los referidos daños, incluyendo todos los producidos hasta el instante mismo de la resolución del contrato. Por ello, el Consejo de Estado, en análogas ocasiones, ha señalado la conveniencia de determinar el importe de la citada indemnización de daños y perjuicios mediante expediente ad hoc. Y con mayor motivo considera que debe hacerse así en el caso presente, en que la indemnización fijada en la propuesta de resolución se corresponde únicamente con la valoración de las obras de emergencia, sin consideración a otros posibles daños o consecuencias negativas derivadas de la resolución por el incumplimiento imputable al contratista, de tal suerte que para su cálculo, de la cifra total de la valoración (39.433 euros) se descuenta el importe correspondiente a la garantía definitiva (32.958,98 euros), por lo que resta el abono de 6.474,02 euros que se propone como indemnización en el mismo expediente de resolución del contrato.
En consecuencia, se estima que debe deferirse a un momento posterior, y mediante expediente contradictorio, el importe de la indemnización de daños y perjuicios a abonar por el contratista a la Administración pública» (la negreta i la cursiva són nostres) (consideració VI del Dictamen del Consell d’Estat de 6 de juny de 2013, exp. núm. 408/2013).
Finalment hem de constatar que, de conformitat amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, a qui correspon d’acreditar l'existència real i efectiva dels danys i els perjudicis causats és al que exigeix aquest dret. Per tant, correspon a la UIB d’acreditar l'existència real i efectiva dels danys causats, per tal com només podran ser presos en consideració els perjudicis efectius soferts que estiguin suficientment motivats i demostrats. En definitiva, la viabilitat de la indemnització per danys i perjudicis ve determinada –entre altres factors– per «el retard que impliqui per a la inversió projectada i l’augment de les despeses que ocasioni a l’Administració».
Tercer. Acreditació de danys i perjudicis. La direcció facultativa de l’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies (expedient 15/12) ha emès un informe sobre l’estat en què es trobava l’obra i els desperfectes que havia sofert per l’abandonament de les obres per part de l’empresa CMG Agua y Energía, SL.
En aquest informe es detallen les partides que haurà d’executar la Universitat de les Illes Balears per resoldre les deficiències detectades a l’obra i indicades a l’informe de la direcció facultativa. És per això que la Universitat de les Illes Balears licitarà una obra que inclourà les partides d’obra que restaven per acabar del projecte inicial més totes aquelles partides que s’hauran d’executar com a conseqüència de les deficiències detectades a l’obra, d’acord amb el que estableix l’informe signat pel senyor Rafael Sala Nowotny, arquitecte director de les obres. L’import de les deficiències puja a la quantitat de 26.543,76 euros (IVA exclòs). Per tant, es poden quantificar els danys i perjudicis ocasionats en l’esmentada quantitat.
Per tot això, fent ús de les atribucions que li han estat conferides, aquest Rector
RESOL:
1. Iniciar el procediment de determinació de la indemnització per danys i perjudicis com a conseqüència de la resolució del contracte administratiu d’obra de rehabilitació constructiva i energètica de Ca ses Llúcies, edifici ubicat al campus de la Universitat de les Illes Balears (Exp. 11/16).
2. Donar audiència al contractista, si escau, per un termini de deu dies des de la notificació d'aquesta resolució, a l'efecte que presenti les al·legacions i els documents que consideri convenients.
3. Acabat el termini d'audiència indicat, s'han d'emetre, si escau, els informes corresponents, de conformitat amb les normes que siguin aplicables.
Palma, 14 de febrer de 2019
El Rector,
Llorenç Huguet