Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1234
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat i del director general d’Innovació i Comunitat Educativa de 11 de febrer de 2019 per la qual es convoca els centres educatius a participar a les accions formatives en reanimació cardiopulmonar bàsica (RCP) i maneig de desfibril·ladors automàtics (DEA) per al curs 2018-2019
Antecedents
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 9 que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional.
3. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix a l’apartat 6.7 la formació per a l’actualització científica i didàctica de col·lectius específics per millorar la construcció de l’aprenentatge a partir de la pràctica, els nous coneixements cientificotècnics i la connexió entre l’entorn educatiu i la realitat productiva de l’ocupació com a una de les vuit línies estratègiques de la formació del professorat per al quadrienni 2016-2020.
4. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
5. Segons el que estableix l’Acord de desenvolupament de programes d’educació per a la salut en els centres educatius, aprovat pel Consell de Govern el 19 d’abril de 2002 (BOIB núm. 78, de 29 de juny), l’actual Conselleria de Salut i la Conselleria d’Educació i Universitat han de desenvolupar programes d’educació per a la salut a tots els centres educatius de les Illes Balears.
6. El Programa Alerta Escolar Balear, iniciat mitjançant un conveni de col·laboració el 4 de juny de 2014 entre la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitat i el Servei de Salut, amb el qual es formen docents i auxiliars tècnics educatius en l’actuació d’emergència davant les cinc patologies que aborda (cardiopatia congènita; crisi epilèptica; crisi asmàtica greu; al·lèrgia alimentària, al làtex o a picades que poden provocar anafilaxi, i diabetis).
7. L’any 2015 es va crear la Subcomissió d’Atenció en Salut als Centres Educatius, que depèn de la Comissió Tècnica de Promoció i Educació per a la Salut als Centres Educatius, i l’any 2017 es va publicar el Protocol de comunicació atenció dels infants i joves amb problemes de salut crònics als centres educatius; amb aquesta col·laboració entre Conselleria de Salut i la Conselleria d’Educació i Universitat s’ ha contribuït a l’escolarització normalitzada dels infants i dels joves amb problemes de salut i, també, a la coordinació dels agents de salut, d’educació i de les famílies per atendre les necessitats derivades de situacions de risc.
8. La Conselleria de Salut i de la Conselleria d’Educació i Universitat tenen un interès comú que els infants de les Illes Balears diagnosticats de patologies cròniques (com cardiopaties congènites, que poden suposar un risc vital en un moment donat) puguin gaudir d’una escolarització normalitzada i a garantir-ne la integritat i seguretat física.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar la convocatòria de formació en reanimació cardiopulmonar bàsica i maneig de desfibril·ladors per als docents de centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera que disposin de desfibril·lador al centre escolar el curs 2018-2019.
Segon
Establir els requisits per accedir a la formació, que figuren a l’annex 1 d’aquesta Resolució, la descripció de l’activitat formativa a l’annex 2 i el model de sol·licitud de participació dels centres educatius sostinguts amb fons públics de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, que figura a l’annex 3.
Tercer
Ordenar que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i establir que entri en vigor l’endemà d’haver-s’hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 11 de febrer de 2019
La directora general de Formació Professional i Formació del Professorat Maria F. Alorda Vilarrubias
El director general d’Innovació i Comunitat Educativa Jaume Ribas Seguí
ANNEX 1 Convocatòria de formació, en la modalitat de formació per àmbits, per a centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears en reanimació cardiopulmonar bàsica (RCP) i maneig de desfibril·ladors automàtics (DEA) per al curs 2018-2019
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquesta convocatòria concreta els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la formació, en la modalitat de formació per àmbits, en reanimació cardiopulmonar (RCP) i ús de desfibril·ladors (DEA).
2. Poden participar en aquesta convocatòria els centres educatius sostinguts amb fons públics de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera i que disposin de desfibril·lador al centre escolar el curs 2018-2019.
3. L’activitat formativa proposada té l’objectiu de formar els docents en RCP bàsica i ús de DEA, amb la finalitat d’aconseguir un grau suficient de coneixements que els permeti dur a terme les actuacions necessàries en cas d’emergència.
Article 2
Objectius de l’activitat formativa
Els objectius de la formació en RCP i ús de DEA són:
a) Adquirir coneixements sobre les cardiopaties congènites.
b) Diferenciar quines cardiopaties tenen risc de mort sobtada.
c) Desenvolupar la destresa suficient per dur a terme les maniobres de reanimació cardiopulmonar.
d) Conèixer l’ús del desfibril·lador automàtic.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria els centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears que comptin amb desfibril·lador dins el centre escolar durant el curs 2018-2019.
Article 4
Aspectes organitzatius
1. Per part de la Conselleria d’Educació i Universitat:
a) Seleccionar els centres participants a la formació en RCP i ús de desfibril·ladors.
b) Organitzar els grups d’assistència a la formació presencial i comunicar-ho a l’equip directiu dels centres participants.
c) Assessorar i orientar en aspectes tècnics propis d’aquesta convocatòria.
d) Avaluar el procés i els resultats de la convocatòria.
e) Crear un entorn virtual (Moodle) per compartir materials i experiències.
2. Per part de la Conselleria de Salut:
a) Impartir la formació específica del programa, d’una durada de 6 hores presencials i de 2 hores a distància mitjançant la plataforma Moodle, per als docents dels centres que hagin estat admesos a l’activitat formativa.
b) Assessorar i orientar metodològicament els docents i els centres.
c) Avaluar el procés i els resultats de la formació.
3. Els equips directius que sol·licitin participar en la formació es comprometen a:
a) Proposar els docents que participaran en la formació: un màxim del 20 % dels docents als centres que tenguin fins a 50 docents al claustre i un màxim d’un 10 % dels docents als centres amb 51 o més docents al claustre.
b) Facilitar l’assistència dels docents proposats, i posteriorment seleccionats, a una sessió presencial de 6 hores en horari de 9.00 a 15.00 h a la seu de la Gerència d’Atenció d’Urgències 061 (GAU 061) o l’hospital de referència, segons s’indiqui. Hi haurà onze sessions repartides entre març i maig, de forma que l’assistència del professorat es farà de manera gradual.
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1. Els centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera que vulguin participar han d’emplenar una sol·licitud per participar al procés de selecció seguint el model que figura a l’annex 3.
2. S’estableix fins al dia 27 de febrer de 2019 per presentar la sol·licitud de participació en la formació.
3. La sol·licitud de participació a la formació s’ha de presentar al registre de la Conselleria d’Educació i Universitat o als establerts oficialment a cada illa. Una còpia de la sol·licitud, en què consti la data d’entrada a registre, també s’ha de trametre a l’adreça electrònica sad@dgice.caib.es dins el termini establert.
Article 6
Comissió de Valoració
1. La Comissió de Valoració està composta pels membres següents:
a) La cap del Servei d’Atenció a la Diversitat de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.
b) El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
c) Un assessor tècnic docent del Servei d’Atenció a la Diversitat.
d) Un assessor tècnic docent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
2. Són funcions de la Comissió:
a) Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
b) Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
c) Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d) Publicar a la pàgina web del Servei d’Atenció a la Diversitat el llistat provisional de centres seleccionats.
e) Resoldre les al·legacions rebudes dins el termini establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei d’Atenció a la Diversitat.
f) Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
Article 7
Criteris de selecció
1. La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes.
2. En primer lloc s’han de seleccionar els centres amb desfibril.lador i tenen escolaritzats alumnes amb diagnòstic de cardiopatia congènita, segons el tipus de prioritat de la cardiopatia: alumnes amb cardiopatia de prioritat 1, seguidament prioritat 2, i prioritat 3.
3. En segon lloc, la resta de centres que tenen desfibril·lador.
4. En cas de coincidència en els criteris de prioritat de selecció s’ha de tenir en compte l’ordre d’entrada de la sol·licitud.
5. Els centres interessats poden formular les al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
6. Una vegada publicada la llista de centres seleccionats, els docents proposats pels equips directius a la taula de l’annex 3 s’han d’inscriure de forma individual a l’activitat formativa mitjançant el Portal de Serveis al Personal.
Article 8
Finalització del programa
1. Una vegada finalitzada la formació, els docents participants han de lliurar una activitat de transferència i aplicabilitat.
2. El termini de presentació de l’activitat és fins al 16 de juny de 2019.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2. Els docents que hagin assistit a la formació, i hagin lliurat l’activitat de transferència, tenen dret al reconeixement de vuit hores de formació del professorat.
ANNEX 2 Activitat formativa en reanimació cardiopulmonar bàsica (RCP) i maneig de desfibril·ladors automàtics (DEA)
Títol: reanimació cardiopulmonar i maneig de desfibril·ladors automàtics
Línea estratègica: actualització científica, tècnica i de col·lectius específics
Modalitat: formació d’àmbits
Àrea formativa: totes
Destinataris: tots els nivells
Forma de participació: mixta
Àmbit territorial: autonòmic
Lloc: Gerència d’Atenció d’Urgències o hospital de referència segons l’illa i plataforma Moodle
Temporalització: entre març i maig
Calendari i horari: cada docent ha de cursar sis hores de formació presencial en horari escolar de 9.00 a 15.00 h i dues hores de formació a distància mitjançant la Plataforma Moodle.
ANNEX 3 Sol·licitud de participació en el procediment per seleccionar els centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera per participar a les accions formatives en reanimació cardiopulmonar bàsica (RCP) i maneig de desfibril·ladors automàtics (DEA) per al curs 2018-2019
[Nom i llinatges] ...................................................................................., director/a del centre ............................................................................, amb el codi ..............................
Telèfon...............................................................................................................................
Adreça electrònica............................................................................................................
Nombre de docents que formen el claustre ................................................................
SOL·LICIT:
La participació del centre en la convocatòria de selecció de centres educatius de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera per participar a les accions formatives en RCP i ús de DEA.
Relació de docents que sol·liciten participar en l’activitat formació |
||
---|---|---|
Llinatges i nom |
DNI |
Plaça definitiva (sí/no) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Em compromet a:
………………………........ , ……. de febrer de 2019
Rúbrica i segell del centre: