Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 1184
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte constructiu de millora de la carretera de Favàritx entre el PK 5+140 i el 7+500, terme municipal de Maó (128a/2018)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 de gener de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte constructiu de millora de la carretera de Favàritx entre el PK 5+140 i el 7+500, terme municipal de Maó, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
El projecte es tramita sobre la base del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) del Parc Natural de s’Albufera des Grau aprovat per Consell de Govern, en data 16 de maig de 2003 , el qual estableix a l’article 71. Activitats que requereixen d’una avaluació d’impacte ambiental, el punt c. es refereix a: “obertura, reforma, modificació o ampliació de vials”.
Així doncs, el projecte es troba inclòs a l’Annex 2. “Projectes sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental simplificada”, Grup 7. Altres projectes, punt 14. “Totes les actuacions que, d’acord amb el pla d’ordenació dels recursos naturals, el pla rector d’ús i gestió o el pla de gestió de la zona on s’ubiquin, han de ser objecte d’un estudi d’impacte ambiental” de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Per tant, com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada li són d’aplicació els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2ª de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte es basa en realitzar una actuació reparadora i preventiva per tal de millorar el traçat de carretera CF-1 a Favàritx comprès entre el pk 5+140 i el pk 7+500. L’objectiu és millorar el traçat de la carretera i augmentar la seguretat atès que, actualment hi ha trams on l’aglomerat es comença a despendre del voral de la calçada al no haver-hi cuneta ni cap altre element de contenció de la capa asfaltada.
Les actuacions previstes són:
a)Encintat: execució en diferents trams a la vorada de la carretera d’un muret de formigó lateral. El mur tindrà una alçada de 0,50 metres i un ample de 0,25 metres, sobre una base de formigó de neteja, un encofrat, un armat amb acer (B 500 s) en barres corrugades, formigó armat (HA-25) i rebliment amb material procedent de la mateixa excavació per mantenir el mateix pendent existent. Pel cas de desnivells significatius es preveu executar un talús d’escullera per reforçar el terraplè i realitzar l’encintat. La suma total de l’encintat serà de 220 metres. Actualment la primera zona a encintar ja està realitzada.
b)Senyalització vertical: canvi de 7 senyals verticals que es troben en mal estat i afegir-ne 3 més per tal de reforçar la senyalització del camí de cavalls i el carril bici. En algunes de les senyals s’haurà de canviar el pal i refer la base de formigó.
c)Cuneta de formigó: demolició del parament vertical de l’esquerra per col·locar tres tubs de formigó (de 20 cm de diàmetre) i omplir finalment la rasa de formigó per acabar de formar una cuneta transitable. La longitud total de la cuneta és de 110 metres. Actuació ja feta.
d)Senyalització horitzontal: senyalitzar el tram del camí de cavalls que es comparteix amb la carretera. Es pintarà una línea horitzontal discontínua de 20 cm a 1,20 metres del voral de la calçada per senyalitzar el pas de vianants, cavalls o fins i tot bicicletes. La línea indicarà la circulació del camí de cavalls a la banda esquerra sortint de l’entrada en el pk 5+140. Al pk 7+010 es pintarà un pas de vianants per travessar la carretera i accedir al següent tram del camí de cavalls. La longitud total de la senyalització horitzontal és de 1,85 metres.
El pressupost total d’execució de projecte és de 23.518,53 € i el termini previst és de 3 setmanes.
2.Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, s’han consultat les següents administracions previsiblement afectades pel projecte:
-Departament d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus. Servei de Residus i Sòls Contaminats.
-Direcció General d’espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural:
+Servei de Protecció d’Espècies.
+Servei d’Espais Naturals.
+Servei de Planificació al Medi Natural.
-Direcció General de Recursos Hídrics:
+Servei d’Aigües Subterrànies.
+Servei d’Estudis i Planificació.
-Servei de Costes i Litoral de la Direcció General d’Ordenació del Territori. Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
Posteriorment, la CMAIB va emetre ofici de consulta i petició d’informe al Servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics.
En data 1 d’agost de 2018, el Servei de Residus i Sòls Contaminats emet informe pel que fa a l’obligatorietat de donar compliment a la següent normativa en matèria de residus:
-Reial Decret 833/1988, de 20de juliol, pel que s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, bàsica de residus tòxics i perillosos, modificat pel Real Decret 952/1997, de 20 de juny (BOE núm. 160 de 5/07/1997).
-Reial decret 105/2008 d’1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
-Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm. 181 de 29 de juliol).
-Decisió 2014/955/UE de la Comissió, de 18 desembre de 2014 per la que es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus.
-Ordre APM/1007/2017, de 10 d’octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de rebliment i obres diferents a aquelles en les quals es van generar.
En data 10 d’agost de 2018, el cap del Servei de Protecció d’Espècies es pronúncia “FAVORABLEMENT en el marc de les seves competències administratives (espècies de fauna i flora silvestres) a la no avaluació d’impacte ambiental del projecte”.
En data 6 de setembre de 2018, el Servei de Costes i Litoral de la DG d’Ordenació del Territori informa que: “La realització de les obres i instal·lacions dins ZSP d’aquest expedient requereix l’autorització d’aquesta Direcció General d’Ordenació del Territori, per a l’obtenció de la qual s’haurà d’aportar la documentació anteriorment citada”.
En data 3 d’agost de 2018, la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat en relació amb el parc natural de s’Albufera des Grau informa favorablement el projecte i document ambiental sempre que es tinguin en compte les següents condicions:
-Per evitat l’alteració de la vegetació natural, no es poden ubicat sobre àrees de vegetació silvestre les zones d’aplec i altres materials i estris necessaris per a l’execució de les obres.
-Amb l’objectiu d’evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l’execució de les obres.
-Tots el residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.
-En el Pk 6+740 i el Pk 6+860, en un talús natural situat a la banda esquerra de la carretera en sentit far, creix una de les dues úniques poblacions d’Erodium reichardii que es coneix al parc. Aquesta espècie és un endemisme gimnèsic d’elevat interès botànic i que des de l’any 2003 és objecte d’un seguiment anual per part de treballadors del parc. (Per tant no es podrà dur a terme cap actuació entre aquests dos punts).
-Entre el punt quilomètric (Pk) 6+500 i el Pk 6+680 creix, al voral de la carretera Lavartera triloba sbsp. minoricensis catalogada com a vulnerable en el Catàleg Balear d’Espècies Amenaçades i d’Especial Protecció de les Illes Balears (BOIB núm. 106 de 16/07/2005). (Per tant tampoc, no es podrà dur a terme cap actuació entre aquests dos punts).
-Abans de començar les obres els tècnics del parc natural, explicaran al encarregat de l’obra tots els aspectes que estimin necessaris per a la preservació dels valors ambientals, per tant hauran de ser informats del dia i hora en que s’iniciaran per part dels promotors i no es podran iniciar sense la presència dels facultatius tècnics del parc natural.
En data 11 de desembre de 2018, el Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics signa informe tècnic en el sentit de la no necessitat d’emetre cap informe en relació a les APR d’erosió atès l’article 2.1 del Decret llei 1/2016 de 12 de gener.
En data 9 de gener de 2019, el Servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics emet informe indicant que:
5. Conclusions
5.1. Les obres, activitats i usos previstos són autoritzables segons la Llei d’Aigües, el Reglament del Domini Públic Hidràulic i el Pla Hidrològic de les Illes Balears vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció i a zones inundables o potencialment inundables.
5.2. Les afeccions són les següents:
Domini públic hidràulic de les aigües superficials |
SI |
D’acord les dades de la Xarxa Hidrogràfica Provisional del Mapa Topogràfic Balear del 1995 i del Mapa Topogràfic de les Illes Balears del 2006/2008 i 2010 continguts en l’IDEIB |
Zona de servitud |
SI |
|
Zona de policia |
SI |
|
Zona considerada inundable o potencialment inundable |
NO |
D’acord amb les Zones susceptibles de patir inundacions de manera natural (treball de Bernardí Gelabert supervisat per Alfredo Barón) |
Cal destacar que per una banda que els tàlvegs que creua la carretera són molt petits i presenten conques d’aportació reduïdes, i per altra banda, que les actuacions projectades a la carretera no agreugen les afeccions als tàlvegs.
Com prescripcions a incloure en el projecte, cal senyalar:
-S’han de respectar tots els passos d’aigua i obres de drenatge existents a la carretera.
-D’acord l’article 7 del Reglament del Domini Públic Hidràulic, s’han de deixar lliures per a pas públic de vianants les zones de servitud (5m des de la ribera del torrent).
5.3. Aquest informe no és una autorització. Les actuacions que es desenvolupin a la parcel·la, localitzades en domini públic hidràulic o les seves zones de protecció (servitud i policia), precisaran d’autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics, sense perjudici de les que siguin exigibles per altres administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.
3.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'avaluacions ambientals i no es preveu que l’execució del projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
-Característiques del projecte: Es tracta d’un projecte de petites dimensions atès que suposa actuacions concretes en un àmbit reduït (entre el pk 5+140 i el pk7+500 de la carretera CF-1 a Favàritx), no presenta acumulacions amb altres projectes, es preveu que es desenvolupi en un curt espai de temps (tres setmanes) i contempla un pla de gestió de residus (no especials i inerts). No obstant, s’executarà a una zona que es pot considerar sensible, amb valors ambientals importants i, afectada per diverses figures de protecció territorial i ambiental tal i com s’especifica al següent apartat.
-Ubicació del projecte: El projecte s’ubica dins l’àmbit territorial del Pla d’Ordenació de Recursos Naturals (PORN) del Parc Natural de s’Albufera des Grau (BOIB núm. 86 de 26 de juny de 2003), a zona qualificada com a Àrea d’aprofitament condicionat a la conservació (art. 4). En zona qualificada com àrea natural d’especial interès d’alt nivell de protecció (ANNP) segons la Llei 1/1991, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears, i protegida per Xarxa Natura 2000 LIC i ZEPA ES0000234 S’Albufera des Grau.
Segons el Pla Territorial Insular de Menorca (PTI), el projecte coincideix en part amb l’itinerari del Camí de cavalls tram Favàritx – Port d’Addaia , es troba dins àrea de protecció territorial (APT) de costes i de carreteres, en zona qualificada amb risc d’erosió (mig) i vulnerabilitat d’aqüífers moderada i baixa (segons el punt quilomètric).
Es desenvolupa en zones de domini públic hidràulic (DPH) atès que, el tram de carretera objecte de projecte està travessat per dos torrents i dos tàlvegs.
-Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius ja que abraça un àmbit territorial reduït.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte constructiu de millora de la carretera de Favàritx entre el PK 5+140 i el 7+500, terme municipal de Maó, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixen les mesures protectores i correctores que s’inclouen al document ambiental i els condicionants següents:
1.D’acord amb l’informe del parc de s’Albufera des Grau:
a.Per evitar l’alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d’aplec i altres materials i estris necessaris per a l’execució de les obres.
b.Amb l’objectiu d’evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l’execució de les obres.
c.Tots el residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.
d.En el Pk 6+740 i el Pk 6+860, en un talús natural situat a la banda esquerra de la carretera en sentit far, creix una de les dues úniques poblacions d’Erodium reichardii que es coneix al parc. Aquesta espècie és un endemisme gimnèsic d’elevat interès botànic i que des de l’any 2003 és objecte d’un seguiment anual per part de treballadors del parc. (Per tant no es podrà dur a terme cap actuació entre aquests dos punts).
e.Entre el punt quilomètric (Pk) 6+500 i el Pk 6+680 creix, al voral de la carretera Lavartera triloba sbsp. minoricensis catalogada com a vulnerable en el Catàleg Balear d’Espècies Amenaçades i d’Especial Protecció de les Illes Balears (BOIB núm. 106 de 16/07/2005). (Per tant tampoc, no es podrà dur a terme cap actuació entre aquests dos punts).
f.Abans de començar les obres els tècnics del parc natural, explicaran a l’encarregat de l’obra tots els aspectes que estimin necessaris per a la preservació dels valors ambientals, per tant hauran de ser informats del dia i hora en que s’iniciaran per part dels promotors i no es podran iniciar sense la presència dels facultatius tècnics del parc natural.
2.D’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials:
a.S’han de respectar tots els passos d’aigua i obres de drenatge existents a la carretera.
b.D’acord l’article 7 del Reglament del Domini Públic Hidràulic, s’ha de deixar lliures per a pas públic de vianants les zones de servitud (5m des de la ribera del torrent).
3.Segons criteri de la tècnica de la CMAIB:
a.Les dimensions de la maquinària mòbil a emprar seran les mínimes que permetin executar el projecte en condicions de seguretat.
b.La pintura a utilitzar per a la senyalització horitzontal haurà de ser la recomanada al document ambiental, és a dir, ecològica.
c.Els residus potencialment contaminants s’hauran d’ubicar en cubetes o dipòsits impermeables.
d.El Pla de Vigilància i Seguiment Ambiental haurà d’especificar amb detall la periodicitat de totes les mesures de control establertes .
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, turístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i altres normatives específiques que li siguin d’aplicació i, en concret, les citades en l’informe en matèria de residus
.
Palma, a 18 de gener de 2019
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias