Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 1120
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de finalització de l’avaluació d’impacte ambiental ordinària de l'expedient núm. 175A/2016,en relació al projecte d’explotació i pla de restauració de l’explotació Ca’s Saboners (núm.152), TM Sineu
Antecedents
1.En data 6 d’octubre de 2016 té entrada ofici de la Direcció General de Política Industrial, adjuntant documentació i sol·licitud d’inici de l’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte d’explotació i pla de restauració de l’explotació Ca’s Saboners.
2.En data 17 de novembre de 2016 i 11 de gener de 2017 la CMAIB reitera consulta a administracions afectades que no han emès informe.
3.En data 7 de març de 2017 té entrada ofici de la Direcció General de Política Industrial, adjuntant informe geotècnic presentat pel promotor.
4.En data 17 de novembre de 2017 té entrada ofici de la Direcció General de Política Industrial adjuntant contestació del promotor a l’informe de del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.
5.En data 8 de gener de 2018 té entrada ofici de la Direcció General de Política Industrial adjuntant informe sobre les mesures compensatòries de Cas Saboners.
6.En data 13 d’abril de 2018 es tramet a Gravillera Cas Saboners, SL, com a promotor del projecte, informe tècnic de 9 d’abril de 2018, al qual es detalla informació addicional que s’ha d’aportar, d’acord amb l’article 40.3 de la llei 21/2013. S’informa a l’òrgan substantiu del requeriment efectuat.
7.En data 3 d’agost de 2018 té entrada ofici de la Direcció General de Política Industrial adjuntant la documentació presentada pel promotor.
8.En data 28 de novembre de 2018 s’emet informe tècnic de la CMAIB que conclou que la documentació aportada resulta insuficient per tal de continuar amb el procediment ambiental.
Fonaments jurídics
1.L'article 21 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix l'obligació que té l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la.
2.L’article 40.3 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació, indica que si durant l’anàlisi tècnica de l’expedient, l’òrgan ambiental conclou que és necessària informació addicional relativa a l’estudi d’impacte ambiental o que el promotor no ha tingut en compte les al·legacions rebudes durant el tràmit d’informació pública l’ha de requerir, i informar-ne l’òrgan substantiu, perquè completi la informació imprescindible per a la formulació de la declaració d’impacte ambiental. Aquesta sol·licitud suspèn el termini per a la formulació de la declaració d’impacte ambiental.
Si transcorreguts tres mesos el promotor no ha remès la informació requerida o, una vegada presentada, aquesta és insuficient, l’òrgan ambiental ha de donar per finalitzada l’avaluació de l’impacte ambiental ordinària, i notificar al promotor i a l’òrgan substantiu la resolució de terminació. Contra aquesta resolució es poden interposar els recursos legalment procedents en la via administrativa i judicial, si s’escau.
El requeriment efectuat per la CMAIB en base a l’informe tècnic emès en data 9 d’abril de 2018, pel qual es requeria informació addicional detallada i relativa a l’estudi d’impacte ambiental, imprescindible per a la formulació de la declaració d’impacte ambiental, va ser contestat pel promotor amb la presentació d’un nou document titulat “Estudi d’Impacte Ambiental”.
L’informe tècnic de 28 de novembre de 2018 analitza la documentació presentada i afirma:
“Tot i haver especificat els punts a aclarir, la resposta obtinguda va ser la presentació d’un nou document titulat Estudi d’Impacte Ambiental dins del qual es considera que encara hi ha molts aspectes que resten per aclarir i altres dels quals directament no es fa cap menció. Destaquen, entre d’altres els següents:
a.No es plantegen alternatives ambientalment adequades atès que:
i. En l’alternativa B es deixen parets (talussos) totalment llises que no s’integrarien a l’entorn.
ii. En l’alternativa C, les zones ANEI (forestals) es destinarien a un ús agrícola, i per tant no es restituirien els elements vegetals originals.
b.No es contemplen actuacions per tal de suavitzar la morfologia (perfils) molt acusada dels talussos residuals antics els quals presenten alçades de 30 a 40 metres i angles subverticals.
c.No s’han tingut en compte els efectes sinèrgics o acumulatius amb l’explotació veïna Son Tey, sobre tot pel que respecta al impacte paisatgístic que suposa l’actual talús divisori.
d.No s’aporta cap informació pel que respecta al volum de material inert previst per a la restauració, ni tan sol es representen a la planimetria (perfils de restauració) les zones de rebliment.
e.No es descriu amb detall la recollida i el transport de les aigües superficials d’escorrentia dins la explotació, només es presenta una imatge de la xarxa de drenatge sense acompanyar-se de cap càlcul numèric que justifiqui la seva adequació a les condicions previstes.
f.L’annex d’incidència paisatgística no conté imatges representatives per a cadascuna de les fases plantejades i referents a l’estat que tindrà l’explotació, tant en planta com en perfil.
g.Les mesures protectores i correctores proposades i, el pla de vigilància ambiental previst continuen amb un caràcter general sense arribar a especificar detalladament en què consistiran.
h.Pel que fa als residus no es dóna informació detallada al respecte, només es fa constar que són petits productors de residus especials o perillosos.
i.La planimetria presentada no mostra la data de realització i a més a més hi ha errades en la ubicació dels punts d’inici i final dels perfils.
j.No s’indica l’estat actual que té la terra vegetal acumulada en els aplecs ni tan sols la quantitat que es preveu per a la revegetació.
k.No queda clar si finalment es mantindrà alguna de les edificacions actuals atès que, a la planimetria del resultat final no es representa ninguna i no obstant a l’EIA consta la possibilitat de deixar una nau pel seu ús posterior.”
I conclou, després de fer referència a l’article 40.3 de la llei 21/2013:
“Per tot el que es va exposar anteriorment, es considera que la documentació aportada resulta insuficient per tal de continuar amb el procediment ambiental.”
Per tant, atès que l’article 40.3 de la llei 21/2013 estableix que si el promotor no remet la informació requerida o si, una vegada presentada, aquesta és insuficient, l’òrgan ambiental ha de donar per finalitzada l’avaluació de l’impacte ambiental ordinària, la CMAIB ha de resoldre la finalització de l’avaluació del projecte d’explotació i pla de restauració de l’explotació Ca’s Saboners.
1.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l’òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l’article 9.
Per tot això, i vist l’informe jurídic amb proposta de resolució de 4 de desembre de 2018, dict la següent:
RESOLUCIÓ
1.Declarar la finalització del procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària relativa al projecte d’explotació i pla de restauració de l’explotació Ca’s Saboners (núm.152), TM Sineu, per insuficiència de la documentació presentada, d’acord amb l’article 40.3 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
2.Notificar aquesta resolució al promotor i a l’òrgan substantiu.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 de desembre de 2018
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias