Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 1029
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de suport a les confraries de pescadors de les Illes Balears per a l’any 2019
El manteniment i el desenvolupament del sector pesquer de les Illes Balears constitueix un dels objectius principals de suport al sector primari de la comunitat autònoma atesa la rellevància social, econòmica i cultural que comporta aquest sector per al territori balear. Un dels eixos principals sobre els quals gira l’activitat pesquera el constitueixen les diverses confraries de pescadors que s’han anat formant en els darrers anys, emparades per allò que estableix el Decret 61/1995, de 2 de juny, pel qual es regulen les confraries de pescadors i les seves federacions (BOIB núm. 80, de 24 de juny de 1995).
D’acord amb l’article 1 del Decret 61/1995, les confraries de pescadors de les Illes Balears són corporacions de dret públic, amb personalitat jurídica i capacitat d’obrar per al compliment de les seves finalitats, exerceixen la representació del sector pesquer i actuen com a òrgans de consulta i de col·laboració de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears amb l’objectiu de promoure i d’impulsar els interessos pesquers.
El paper d’aquestes entitats associatives —per a no limitar-se a un associacionisme no operatiu— ha de ser actiu i ha d’incloure actuacions positives i productives per al sector. El suport públic per a aquestes actuacions es fonamenta en el seu propi esforç i en la repercussió que obtinguin sobre el sector pesquer.
Per aconseguir la màxima eficàcia en aquest sentit, cal potenciar la cooperació entre l’Administració i les confraries pesqueres perquè les actuacions de totes dues siguin més positives per als professionals de la pesca.
En aquest sentit, s’estima necessari el suport econòmic de l’Administració per compensar, sobretot, les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies d’aquestes entitats: tramitació d’altes i baixes dels seus membres, gestió de vendes, formació i col·laboració en matèria de gestió de reserves marines, fonamentalment, tenint en compte els costs mitjans estimats.
L’article 1.2 i) de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005 (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005), per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, indica que l’associacionisme pesquer serà objecte d’ajudes.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, modificat pel Decret 78/2011, de 15 de juliol, en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. En concret, en l'Annex I, s’acorda l’adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
D’acord amb allò que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes subvencions mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut d’allò que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la convocatòria d’ajudes destinades a les confraries de pescadors per a l’any 2019, d’acord amb allò que estableix l'Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. L’objecte d’aquestes ajudes és la participació en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies d’aquestes entitats, sobretot pel que fa a la tramitació d’altes i baixes dels seus membres, la gestió de vendes i la formació i la col·laboració en matèria de gestió de reserves marines.
3. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Finançament de la convocatòria
Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents seixanta-cinc mil euros (365.000,00 €), amb possibilitat d’ampliació de la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta Resolució les confraries de pescadors de les Illes Balears constituïdes d’acord amb allò que preveu el Decret 61/1995, de 2 de juny (BOIB núm. 80, de 24 de juny de 1995), que estiguin inscrites en el Registre oficial de confraries de pescadors i de les seves federacions, que depèn de la Direcció General de Pesca i Medi Marí i que compleixin les obligacions que se’n deriven.
2. Els requisits generals establerts en el punt 1 anterior s’han de complir amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i s’han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.
3. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la manera prevista en l’apartat 6 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005 esmentat, de 28 de desembre.
4. D’acord amb allò que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui allò que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s’ha d’acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
L’acreditació del compliment d’aquest requisit es durà a terme mitjançant la presentació de les certificacions previstes en l’article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, l’interessat pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació d’ofici del compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, se n’acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
5. La comprovació dels requisits prevists en el punt 1 la farà d’ofici l’òrgan instructor del procediment, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l’autorització esmentada, caldrà presentar un certificat de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o del consell insular corresponent.
6. De conformitat amb allò que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Constitueixen les actuacions subvencionables la realització de les activitats pròpies de les confraries de pescadors amb la finalitat de promoure actuacions en matèria de representació i d’informació dutes a terme des de l’1 de gener de 2018 fins al 31 de desembre de 2018 i pagades abans de la sol·licitud d’ajuda.
2. Seran despeses subvencionables:
− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat.
− Lloguers i despeses dels locals de l'organització, com ara electricitat, telèfon, neteja.
− Subscripció a publicacions relacionades amb el sector.
− Material fungible d'oficina.
− Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d’àmbit superior.
− Manteniment i adquisició d'equips informàtics.
− Viatges per a l’assistència a reunions fora de l'illa de referència.
− Despeses de formació per al personal propi de l'organització.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. L’import de l’ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables realitzades i degudament justificades, sense que pugui superar els límits prevists en els punts 2 i 3 següents.
2. L’import màxim que pot percebre cada confraria es determinarà d’acord amb la suma dels límits següents:
a) Nombre d’associats que hagin estat un mínim de 6 mesos d'alta a la Seguretat Social, al Règim Especial de Treballadors de la Mar, a l'any 2018: 30,00 euros per soci.
b) Per kg de producte pesquer declarat al 2018 per a cada confraria, segons les modalitats:
- 0,080 euros per kg d'embarcació d'arts menors
- 0,040 euros per kg d'embarcació d'arrossegament
- 0,030 euros per kg d'embarcació de palangre
- 0,020 euros per kg d'embarcació d'encerclament
c) Pel manteniment de l’establiment de primera venda autoritzat en cas de tenir-ne: 800 euros.
d) Pel manteniment actualitzat de les dades de l’aplicació de gestió d’armadors de la Direcció General de Pesca i Medi Marí: 900 euros. S’estableix una reducció de 300 euros per cada incompliment d’aquesta actualització que reporti i certifiqui la Direcció General de Pesca i Medi Marí.
e) En el cas de Formentera, per causa de doble insularitat: 700,00 euros per beneficiari.
f) Per la col·laboració al 2018 en la gestió de les reserves marines i transmissió de la informació, 1 euro per estadillo de registre de captures i activitat a la reserva, fins a un màxim de 100 estadillos anuals per embarcació.
g) Per cada embarcació d’arts menors amb el volum total de ventes superior o igual a la suma dels salaris mínims interprofessionals vigents dels seus tripulants: 100 euros.
h) Confraries de pescadors sense flota d’arrossegament: 2.000,00 euros.
i) Per comunicació mensual d’incidències, canvis de socis, embarcacions o altra informació rellevant: 100 euros per comunicació amb un màxim de fins a 100 euros per mes.
j) Pel transport dels productes pesquers: 40 euros per km de distància al punt de venda principal. El punt de venda principal es comunicarà a l’inici de l’any i serà comprovat anualment per la Direcció General de Pesca i Medi Marí.
k) Per la presentació correcta i en els primers 6 mesos de l’any de la memòria anual 2018 d’activitats i gestió econòmica: 400 euros.
l) Per la presentació correcta i en termini dels comptes de la Confraria, en els termes previstos en el Decret 61/1995, de 2 de juny: 600 euros.
m) Per l’assistència a les reunions sectorials convocades per la Federació de Confraries: 900 euros. S’estableix una reducció de 300 euros per cada incompliment d’assistència que reporti i certifiqui la Federació Balear de Confraries de Pescadors.
n) En concepte de costs generals d’informació i gestió: 10.000,00 euros per beneficiari.
3. La quantia màxima de la subvenció que pot rebre cada confraria és de 40.000,00 euros. Aquest límit s’aplicarà una vegada fet el repartiment d’acord amb els criteris previstos a l’apartat setè punt 2, d’aquesta resolució.
4. L’acreditació del compliment dels requisits b), c), d), f) g) h), i), j), k), l) i m) la farà d’ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o de la Federació Balear de Confraries de Pescadors, amb l’autorització prèvia de la persona interessada. En cas de no autoritzar aquesta comprovació s’han de presentar els certificats corresponents.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds serà a partir de l'endemà de la publicació de l’extracte d'aquesta Resolució en el BOIB fins al 29 de març del 2019.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’Annex 1 que figura en la pàgina web del FOGAIBA, adreçades a aquest mateix organisme i correctament emplenades davant els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o de qualsevol altre registre previst en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’Annex citat i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest Annex 1.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.
c) Llista d’associats amb alta a la Seguretat social, amb còpia de les vides laborals o qualsevol altra documentació que ho pugui acreditar.
d) Memòria de les actuacions dutes a terme durant l’any 2018.
e) Relació de justificants imputats, d’acord amb el model de l’annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA. S'haurà de facilitar una còpia del document en format digital.
f) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de:
f.1. Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin les formalitats i els requisits prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i justificants de pagament.
f.2. Nòmines pagades del personal laboral contractat.
f.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.
f.4. Justificació del pagament de la retenció a compte de l’IRPF corresponent al personal laboral o als tècnics contractats.
f.5. Altres justificants de pagament.
Podran ser considerats com a justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, en la factura han de quedar consignades les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l’empresa (aquest darrer en serà facultatiu en cas que l’emissor sigui una persona física).
3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.
No s’admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 2.500,00 euros en els termes prevists en l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
g) En el seu cas, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
3. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que l’interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI del representant, de les dades de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha d’aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable que n’acrediti el compliment.
4. En cas que, amb ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no caldrà aportar-lo de bell nou i n’hi haurà prou amb esmentar l’expedient en què consta o, si n’és el cas, que la informació figuri a la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
5. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a l’interessat que esmeni el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, indicant que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot allò que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. Els beneficiaris seran seleccionats mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, seran seleccionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s’estableixen en aquesta convocatòria i que adjuntin a la seva sol·licitud la documentació necessària.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d’ajuda superi l’import que es destina a aquesta convocatòria, en primer lloc es reduirà l’import del límit previst en l’epígraf n) del punt 2 de l’apartat cinquè; si amb aquesta reducció el crèdit assignat a la línia encara resulta insuficient, es reduiran totes les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l’ajustament pressupostari.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel director general de Pesca i Medi Marí, per competència delegada, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, sobre la base de l’informe previ de la unitat gestora del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment als interessats. Una vegada passat aquest temps sense notificar-se resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà desestimada.
4. Contra la resolució abans esmentada es pot interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les establertes en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, en l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i aquelles que deriven del compliment d’allò que preveu el Decret 61/1995 esmentat, de 24 de juny, regulador de les entitats associatives indicades.
2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament d’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l’ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s’hagi dictat la resolució de concessió, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l’ajuda.
Onzè
Incompatibilitats
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb qualsevol ajuda que pugui percebre el beneficiari per a la mateixa finalitat i objecte d'altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; i la resta de normativa de vigent d’aplicació.
Tretzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 5 de febrer de 2019
El president del FOGAIBA Vicenç Vidal Matas