Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 890
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 31 de gener de 2019 per la qual es convoca la prova d’accés als cicles formatius de grau superior de formació professional del sistema educatiu i se’n concreten aspectes sobre l’organització

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE) regula a l’article 41.3 l’accés a cicles formatius de grau superior. Així, es requereix el compliment, entre d’altres, de la condició d’haver superat una prova d’accés.

Així mateix, l’article 44.2 de la LOE, amb les modificacions introduïdes per la LOMQE, estableix que el títol de tècnic, amb la superació prèvia d’un procediment d’admissió, permet accedir als cicles formatius de grau superior de la formació professional del sistema educatiu.

El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, dicta a l’article 21.1 que les administracions educatives han de convocar, almenys una vegada l’any, les proves d’accés a cicles formatius de grau superior.

L’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 (BOIB núm. 22, d’11 de febrer) regula el desenvolupament de les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears.

A la disposició final primera de l’Ordre esmentada s’autoritza la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat perquè dicti les instruccions necessàries per a l’execució, el desplegament i la concreció d’aquesta Ordre.

Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

1. Aprovar les instruccions per les quals es concreten aspectes sobre l’organització de la prova que dona accés als cicles formatius de grau superior de formació professional del sistema educatiu per a l’any 2019.

2. Incloure aquestes instruccions com a annex 1 d’aquesta Resolució. L’annex 2 especifica els continguts, l’estructura i la durada de la prova d’accés als cicles formatius de grau superior.

3. Detallar el calendari de les actuacions corresponents a la prova d’accés als cicles formatius de grau superior, en l’annex 3.

4. Especificar les especialitats docents dels professors que actuïn com a vocals de les comissions avaluadores, en l’annex 4.

5. Especificar els certificats i títols que eximeixen de fer la prova de llengua estrangera de l’idioma corresponent, d’acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües, en l’annex 5.

6. Indicar les exempcions de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior i la documentació que les acredita, en l’annex 6.

Segon

Convocar la prova d’accés als cicles formatius de grau superior de formació professional del sistema educatiu en els termes que figuren en les instruccions que s’inclouen com a annex 1 d’aquesta Resolució.

Tercer

Aquesta Resolució entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 112 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 31 de gener de 2019

La directora general Maria F. Alorda Vilarrubias

 

ANNEX 1 Instruccions

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per desenvolupar la prova d’accés als cicles formatius de grau superior de formació professional que s’ha de dur a terme en centres públics de les Illes Balears en aquesta convocatòria, de conformitat amb l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears i amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE).

Article 2

Requisits per a la inscripció

1. Es poden inscriure a la prova les persones que no reuneixin cap altre requisit que permeti accedir directament al cicle de grau superior de formació professional que es vulgui cursar i que compleixin denou anys o més l’any 2019.

2. Les persones que hagin superat amb anterioritat la prova d’accés a cicles formatius de grau superior per a una determinada opció, tenguin o no qualificació numèrica, i les que tenguin l’exempció de fer totes les parts de la prova, es poden presentar a la present convocatòria a la mateixa opció, amb la finalitat de millorar-ne la nota o disposar de qualificació.

3. En el cas de voler millorar la qualificació de la prova, per a la mateixa opció, s’ha de triar entre:

– Repetir tota la prova; és a dir, no mantenir cap qualificació de cap part.

– Examinar-se d’una de les dues parts de la prova; és a dir, mantenir la qualificació obtinguda en una convocatòria anterior en aquesta part i examinar-se únicament de la part de la qual no vol conservar la qualificació. En el cas que només es repeteixi una de les parts, la part de la qual no s’examini ha d’estar superada o tenir l’exempció de fer-la.

4. La sol·licitud d’exempció de totes les parts o matèries de la prova és motiu d’exclusió i, si escau, d’anul·lació de la matrícula. En aquest cas, tampoc no s’emetrà el certificat d’aptitud.

Article 3

Termini d’inscripció a la prova

El període d’inscripció a la prova d’accés a cicles formatius de grau superior és del 6 al 18 de març de 2019, ambdós inclosos.

Article 4

Centres que fan la prova

1. La prova d’accés a cicles formatius de grau superior en aquesta convocatòria es fa, únicament, als centres que s’indiquen a continuació:

a) Opció d’humanitats i ciències socials:

  • IES Juníper Serra (Palma)
  • IES Ramon Llull (Palma)
  • IES Antoni Maura (Palma)
  • IES Guillem Sagrera (Palma)
  • IES Berenguer d’Anoia (Inca)
  • IES Maria Àngels Cardona (Ciutadella)
  • IES Sa Blanca Dona (Eivissa)

b) Opció de ciències de la salut i mediambientals:

  • IES Francesc de Borja Moll (Palma)
  • IES Josep Maria Llompart (Palma)
  • IES Marratxí (Marratxí)
  • IES Mossèn Alcover (Manacor)
  • IES Cap de Llevant (Maó)
  • IES Algarb (Sant Josep de sa Talaia)

c) Opció de ciències i tecnologia:

  • IES Politècnic (Palma)
  • IES Emili Darder (Palma)
  • IES Pasqual Calbó i Caldés (Maó)
  • IES Sa Colomina (Eivissa)

2. La inscripció s’ha de fer al mateix centre on es fa la prova.

3. Excepcionalment, la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat pot autoritzar que una persona faci la prova d’accés a cicles formatius de grau superior en un centre públic diferent dels que s’estableixen en aquest article.

4. La inscripció està subjecta al pagament de les taxes que s’estableixen als articles 103 septdecies a 103 unvicies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La taxa d’inscripció per fer la prova d’accés als cicles formatius de grau superior (inclosa l’expedició del certificat que acredita que s’ha superat la prova) és de 34,18 euros.

5. Queden exemptes del pagament de la taxa:

a) Les persones en situació legal de desocupació, les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, els joves tutelats i extutelats en via d’emancipació i els joves en situació d’acolliment familiar, sempre que acreditin documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d’aquestes situacions.

b) Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar presentant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, s’ha d’adjuntar el llibre de família.

c) Les víctimes de violència de gènere, així com els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar presentant qualsevol dels documents que preveu la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.

d) Els membres de famílies nombroses, així com els membres de famílies monoparentals de categoria especial, sempre que demanin l’exempció al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció d’acord amb els documents que preveu la normativa vigent.

6. Tenen dret a una exempció del 50 % de la taxa els membres de famílies monoparentals de categoria general, sempre que la demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció d’acord amb els documents que preveu la normativa vigent.

7. L’import de la taxa s’ha de retornar, prèvia sol·licitud, en el cas que la persona sol·licitant no sigui admesa a les proves convocades.

Article 5

Formalització de la sol·licitud d’inscripció

1. La sol·licitud d’inscripció s’ha de formalitzar per duplicat en l’imprès oficial, que han de facilitar tots els centres educatius públics que fan la prova d’accés a cicles formatius de grau superior de formació professional en aquesta convocatòria. També es pot trobar el model a la pàgina web de Formació Professional (http://fp.caib.es). En aquesta sol·licitud s’ha de manifestar a quin cicle o a quina opció de cicles interessa accedir. També s’ha d’indicar en quin idioma es vol l’enunciat de la prova (català o castellà) i s’han d’escollir les dues matèries optatives de què s’ha d’examinar en la part específica de la prova. Si es tria examinar-se d’una segona llengua estrangera com a matèria optativa de la part específica, s’ha d’escollir entre l’alemany o el francès.

2. Les persones que tenen una part de la prova superada de la mateixa opció, si trien que se’ls tengui en compte la qualificació d’aquesta part per no examinar-se, ho han de fer constar a la sol·licitud.

3. Les persones que ja tenen la prova superada de la mateixa opció, i es presenten per millorar-ne la qualificació, si trien que se’ls tengui en compte l’exempció d’una de les parts o la qualificació d’una de les parts ja superada per no examinar-se, ho han de fer constar en la sol·licitud.

4. A la sol·licitud s’hi ha d’adjuntar la documentació que pertoqui d’entre tota la que figura a l’article 6 d’aquestes Instruccions.

5. Les persones que per les seves condicions necessitin una adaptació de les condicions en què s’ha de fer la prova, la poden sol·licitar fent-ho constar a la sol·licitud.

Article 6

Documentació per acreditar els requisits d’inscripció per fer la prova

1. Per acreditar el pagament de la taxa corresponent s’ha d’aportar el model de document d’ingrés 046. El codi del concepte per aquesta taxa és el P40.

2. Per acreditar l’exempció total o parcial del pagament d’aquesta taxa:

a) Les persones en situació legal de desocupació han d’aportar l’informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació, emès pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

b) Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % han d’aportar el certificat que acredita el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.

c) Les persones que acreditin ser membres d’una família nombrosa han d’aportar el títol o certificat expedit a l’efecte per l’òrgan competent, d’acord amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.

d) Els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció han d’aportar el certificat d’ingressos de renda mínima d’inserció. En el cas de ser cònjuge o fill del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.

e) Els membres d’unitats familiars que percebin la renda social garantida han d’aportar el certificat d’ingressos de renda social garantida. En el cas de ser cònjuge o fill del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.

f) Els membres d’unitats familiars que percebin el subsidi de desocupació han d’aportar el certificat de situació emès per el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE). En el cas de ser cònjuge o fill del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.

g) Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació han d’aportar la resolució judicial que ho determini.

h) Les persones que hagin estat víctima d’actes terroristes han d’aportar algun del documents següents:

  • Un certificat com a víctima del terrorisme o familiar, emès per el Ministeri de l’Interior, a nom del sol·licitant.
  • Una resolució prèvia d’indemnització per acte terrorista. En el cas de ser-ne cònjuge o fill, també s’ha de presentar el llibre de família.
  • Un títol de la Reial ordre de reconeixement civil a les víctimes del terrorisme. En el cas de ser-ne cònjuge o fill, també s’ha de presentar el llibre de família.

i) Les persones que hagin estat víctimes de violència de gènere han d’aportar alguns dels següents documents:

  • Una ordre de protecció a favor de la víctima.
  • Una sentència condemnatòria.
  • Un informe del Ministeri Fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti l’ordre de protecció.
  • Una resolució judicial amb la qual s’hagin acordat mesures cautelars per a la protecció de la víctima.
  • Un informe de l’administració competent en matèria de serveis socials o de la casa d’acolliment, o bé un informe de l’Institut Balear de la Dona.
  • En el cas de ser-ne fill dependent, també s’ha de presentar el llibre de família.

j) Els membres de famílies monoparentals han d’aportar un document oficial en el qual ha de constar que la pàtria potestat recau en un sol progenitor, o amb el llibre de família o certificat de naixement, en el qual ha de figurar un sol progenitor

k) Els joves en situació d’acolliment han de presentar la resolució judicial o administrativa de l’acolliment, o, si no n’hi ha, un certificat emès per l’entitat corresponent (Institut Mallorquí d’Afers Socials —IMAS—, Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, Consell Insular d’Eivissa o Consell Insular de Formentera)

3. Per acreditar el requisit d’edat s’ha d’aportar l’original i una còpia del document oficial d’identificació (DNI, passaport, etc.).

4. Per acreditar que no es reuneix cap altre requisit que permeti l’accés directe als cicles formatius de grau superior s’ha d’aportar una declaració responsable que ho acrediti, segons el model de la Conselleria d’Educació i Universitat que es troba a la pàgina web de Formació Professional.

5. Les persones que tenguin determinats requisits que els permetin estar exempts de fer una part de la prova han d’aportar, a més, la documentació següent (s’ha de presentar l’original i una còpia de cada document perquè el centre receptor la compulsi):

a) Si se sol·licita l’exempció de fer la part comuna per haver superat una prova d’accés que dona accés a cicles de grau superior diferents del que es vol cursar, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.

b) Si se sol·licita l’exempció de fer la part comuna per haver superat la part comuna d’una prova d’accés de caràcter general als ensenyaments esportius de règim especial de grau superior o a les formacions esportives de nivell III, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.

c) Si se sol·licita l’exempció de fer la part comuna per haver superat la part general d’una prova d’accés al grau superior dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.

d) Si se sol·licita l’exempció de fer la part comuna per haver superat la prova general d’accés als ensenyaments artístics superiors de grau de disseny, grau d’art dramàtic i grau de música, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.

e) Si se sol·licita l’exempció de fer la part comuna per haver superat una prova d’accés als mòduls professionals experimentals del nivell 3 (MP3) dels ensenyaments educatius previs a la LOGSE, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.

f) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica per tenir un títol de tècnic auxiliar d’FP1 de la mateixa família professional que el cicle de grau superior que es vol cursar, s’ha d’aportar el títol de tècnic auxiliar d’FP1 o el resguard d’haver fet el pagament per obtenir-lo.

g) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica per haver superat un mòdul associat a una unitat de competència, el qual forma part del cicle de grau superior que interessa cursar, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.

h) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica per tenir un certificat de professionalitat de nivell 2 o superior de la mateixa família professional i entorn professional que el cicle de grau superior que interessa cursar, s’ha de presentar el certificat que ho acrediti.

i) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica per tenir acreditades una o més unitats de competència del cicle de grau superior al qual es vol accedir, s’ha de presentar el certificat que ho acrediti.

j) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica per tenir experiència laboral suficient exercint les funcions pròpies d’un lloc de treball rellevant dels recollits en el R.D que estableix el títol, s’ha de presentar la resolució que en concedeix l’exempció.

k) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica de la prova d’accés als cicles de grau superior de la família professional d’activitats físiques i esportives per ser esportista d’alt nivell o alt rendiment, s’ha de presentar el butlletí oficial que reconegui que es forma part de les llistes d’esportistes d’alt nivell o alt rendiment.

l) Si se sol·licita l’exempció de fer la part específica de la prova d’accés als cicles de grau superior de la família professional d’activitats físiques i esportives per ser esportista d’alt rendiment al Centre de Tecnificació Esportiva de les Illes Balears (que no apareixen publicats a cap butlletí oficial), s’ha de presentar la documentació següent:

– Certificat emès per la Fundació per a l’Esport Balear en què es faci constar que la persona interessada forma part d’un programa de tecnificació esportiva del Centre de Tecnificació Esportiva de les Illes Balears.

– Certificat emès per la Federació de les Illes Balears o per la Federació Espanyola mitjançant el qual es faci constar que la persona interessada es troba en possessió d’una llicència esportiva homologada o emesa per una federació esportiva espanyola.

m) Si se sol·licita l’exempció de la prova de llengua catalana per tenir el nivell B2 (o equivalent, o un nivell superior), s’ha d’aportar, durant el període d’inscripció, un dels certificats següents:

– Un dels certificats recollits a l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013, per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut.

– Resolució de l’homologació dels estudis de llengua catalana de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat, segons l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014 (BOIB núm. 115, de 26 d’agost).

– Resolució d’atorgament de l’equivalència del nivell B2 o superior de la Direcció General de Política Lingüística

n) Si se sol·licita l’exempció de la prova de llengua catalana per raó de residència temporal a les Illes Balears o altres motius recollits a l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 (BOIB núm. 38, de 27 de març):

– S’ha d’aportar al centre educatiu, dins el termini d’inscripció, a més de la sol·licitud signada, la documentació indicada a la normativa:

  • Fotocòpia del DNI, NIE o passaport del pare, mare o tutor; o de l’alumne que signi la sol·licitud, en el cas que sigui major d’edat.
  • Original i còpia de l’expedient acadèmic de l’alumne.
  • Certificat històric d’empadronament emès per l’administració competent.
  • Justificació de la residència temporal d’acord amb l’article 9.1 de l’Ordre esmentada, si s’escau.
  • En el cas d’alumnes amb les situacions previstes a l’article 8 b de l’Ordre de 8 de març de 2018, el certificat expedit per l’organisme competent i el dictamen d’escolarització corresponent.
  • En el cas de les persones adultes la sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació a la qual es refereix l’apartat 3 de l’article 9 de l’Ordre de 8 de març de 2018.

– La sol·licitud l’ha de presentar la persona interessada a la secretaria dels centres on els alumnes facin la inscripció a les proves d’accés, per tal que aquesta trameti, en el termini de 8 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la finalització del termini de matriculació a les proves, la documentació presentada al Servei de Formació Homologada i Capacitació de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat mitjançant el registre oficial. A més, dins aquest mateix termini, la secretaria del centre ha d’emplenar les sol·licituds telemàtiques d’exempció d’avaluació de la llengua catalana mitjançant el sistema informàtic habilitat per la Conselleria d’Educació i Universitat al GestIB.

– Els requeriments d’esmena de faltes o d’aportació de la documentació que manqui per poder resoldre l’expedient els comunicarà el Servei de Formació Homologada i Capacitació al centre educatiu. En un termini de cinc dies hàbils, comptadors des de l’endemà de rebre la comunicació, el centre ha de notificar el requeriment a la persona interessada per tal que aquesta esmeni la sol·licitud o aporti la documentació que manqui.

– La resolució de l’expedient de sol·licitud es trametrà al centre educatiu mitjançant l'eina habilitada a tal fi al GestIB. En un termini de cinc dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà que se signi, el centre l’ha de notificar i lliurar a l’interessat.

– La exempció estarà condicionada a l’aportació per part de la persona interessada de la resolució d’exempció de la prova de llengua catalana de la prova d’accés a cicles formatius abans de l’inici de la prova. En el cas contrari s’ha d’examinar.

o) Si se sol·licita l’exempció d’avaluar-se de llengua estrangera de la part comuna per tenir algun dels certificats que apareixen en l’epígraf d’anglès de l’annex 5 d’aquesta resolució que acreditin coneixements de la llengua estrangera de nivell A2 o superior, s’ha d’aportar durant el període d’inscripció. Els únics certificats que eximeixen de fer la prova de llengua estrangera de la part comuna són els que apareixen en l’epígraf d’anglès de l’annex 5 a partir del nivell A2.

p) Si se sol·licita l’exempció d’avaluar-se de segona llengua estrangera de la part específica de l’opció d’humanitats i ciències socials (alemany o francès) per tenir algun dels certificats que apareixen en l’epígraf de l’idioma corresponent (alemany o francès) de l’annex 5 que acreditin coneixements de la llengua estrangera corresponents al nivell A2 o superior, s’ha d’aportar durant el període d’inscripció. Els únics certificats que eximeixen de fer la prova de segona llengua estrangera de la part específica de l’opció esmentada són els que apareixen en l’epígraf de l’idioma corresponent (alemany o francès) de l’annex 5 a partir del nivell A2.

q) Si se sol·licita l’exempció d’avaluar-se d’alguna de les matèries que formen part de la prova per tenir superada l’assignatura corresponent a segon de batxillerat o la matèria de la prova lliure de batxillerat, s’ha de presentar el certificat que ho acredita. En el cas de les matèries d’educació física, economia i tecnologies de la informació i la comunicació (LOE), que a les Illes Balears són assignatures que s’imparteixen o s’impartien només en el primer curs de batxillerat, s’ha d’entendre que si la persona interessada les ha superades en algun curs, pot demanar-ne l’exempció. Per a això s’ha d’aportar un certificat que acrediti que ha superat aquestes assignatures.

6. Les persones que tenguin una part de la prova d’accés superada, de la mateixa opció a la qual s’inscriuen, i sol·licitin que la qualificació d’aquesta part es tengui en compte per al càlcul de la qualificació final de la prova, han d’aportar un únic certificat que ho acrediti.

7. Les persones que sol·licitin l’adaptació de les condicions en què s’ha de desenvolupar la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.), han d’aportar algun dels documents següents en el moment de la inscripció:

  • Certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que es té, emès per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
  • Dictamen d’escolarització emès pel departament d’orientació o pels equips d’orientació educativa i psicopedagògica amb el vistiplau del Departament d’Inspecció Educativa.
  • Informe, emès el present curs escolar o el curs previ, pel departament d’orientació o pels equips d’orientació educativa i psicopedagògica, per a les dificultats específiques d’aprenentatge.
  • Informe, emès el present curs escolar o el curs previ, per associacions amb experiència reconeguda, per a les dificultats específiques d’aprenentatge.
  • Informe, emès el present curs escolar o el curs previ, per un professional col·legiat que estigui atenent les dificultats específiques d’aprenentatge de la persona interessada.

El centre educatiu ha de requerir a la persona interessada la documentació justificativa que manqui abans de la publicació de les llistes provisionals de persones admeses.

En cas que la persona interessada no aporti la documentació requerida abans de la publicació de les llistes definitives de persones admeses es considerarà que desisteix de la seva petició.

La Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat ha de comunicar a cadascun dels centres que fan la prova les persones de les quals s’accepta la petició d’adaptació de les condicions de la prova.

Article 7

Actuació amb la documentació necessària per inscriure’s per fer la prova

La secretaria del centre on es fan les inscripcions per fer la prova, un cop ha comprovat que la sol·licitud d’inscripció està emplenada degudament, n’ha de segellar un dels exemplars i l’ha de retornar a la persona interessada. La secretaria del centre s’ha de quedar la fotocòpia del document oficial d’identificació i de la resta de documentació que es presenta, un cop acarada amb l’original i compulsada.

Article 8

Situacions que eximeixen de fer alguna part de la prova d’accés

1. Les situacions que eximeixen de fer alguna part de la prova d’accés a un cicle de grau superior són les que s’estableixen en l’article 21 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears, així com les enumerades en l’annex 6 d’aquesta Resolució.

2. Es pot sol•licitar l’exempció de la part específica de la prova d’accés a un cicle formatiu de grau superior que s’imparteixi en el moment de la sol•licitud d’exempció als centres educatius autoritzats de les Illes Balears si es pot acreditar experiència laboral suficient exercint les funcions pròpies d’un lloc de feina rellevant dels recollits en el Reial Decret que estableix el títol. Aquesta exempció s’ha de demanar abans de fer la inscripció (des de l’inici del curs escolar fins a deu dies hàbils posteriors a la publicació d’aquesta Resolució mitjançant una sol•licitud adreçada a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat). La documentació que s’ha d’aportar és la següent:

a) Sol·licitud en la qual s’indiqui expressament el cicle formatiu per el qual se sol·licita l’exempció.

b) Fotocòpia del document oficial d’identificació.

c) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l’Institut Social de la Marina o de la mutualitat laboral a la qual s’estigui afiliat en què figuri l’historial de contractació de la persona interessada: l’empresa o empreses en què se l’ha contractat, el grup de cotització i el període de contractació, o si n’és el cas, el període d’alta en la Seguretat Social en el règim especial de treballadors autònoms.

d) Els treballadors per compte d’altri: certificat emès per cadascuna de les empreses on s’hagi adquirit l’experiència laboral que al·lega per demanar l’exempció en què s’especifiqui la durada dels contractes laborals amb l’empresa que emet el certificat, el grup de cotització, les categories professionals que ha tingut,així com la descripció de les tasques específiques desenvolupades en la seva activitat laboral.

e) Els treballadors autònoms: certificat d’alta en el cens d’obligats tributaris i declaració responsable en què constin detalladament el tipus de tasques o d’activitats laborals realitzades i el termini en què s’han desenvolupat.

3. Una vegada l’aspirant ha obtingut l’exempció per experiència laboral per a un cicle concret no l’ha de tornar a sol·licitar, encara que es presenti a altres convocatòries de la prova d’accés per accedir al mateix cicle.

Article 9

Acumulació d’exempcions

Les persones que acumulin l’exempció de fer totes les parts de la prova, segons l’article 22 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 no cal que facin la prova ni que s’inscriguin per fer-la.

Per sol·licitar plaça durant el procés d’admissió a cicles formatius s’ha de presentar la documentació justificativa.

No obstant això i sempre que s’examini d’alguna matèria, segons l’article 19.2 de l’Ordre esmentada, tenen la possibilitat de presentar-s’hi amb la finalitat de disposar de qualificació de la prova.

Article 10

Acumulació d’una part superada i exempció de l’altra part

Les persones que tenguin una part de la prova d’accés superada i tenguin l’exempció de fer l’altra part, segons l’article 23 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 no cal que facin la prova ni que s’inscriguin per fer-la.

Per sol·licitar plaça durant el procés d’admissió a cicles formatius s’ha d’aportar la documentació que acrediti la superació d’una de les parts i l’exempció de l’altra.

En aquest cas la qualificació de la prova d’accés, a tots els efectes, és la qualificació de la part superada.

En cas de presentar-se a la prova de la mateixa opció, la qualificació de la part superada pot mantenir-se a la present convocatòria únicament en cas de examinar-se d’alguna matèria de la part exempta.

Article 11

Admissió per fer la prova

Cada centre educatiu ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova tenen l’edat requerida, que no sol·liciten l’exempció de totes les parts i/o matèries i que compleixen la resta de condicions que permeten fer-la.

Article 12

Llista provisional de persones admeses i excloses de la prova

1. La llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d’accés a una opció de cicles formatius de grau superior s’ha de publicar el dia 22 de març de 2019 al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud.

2. A la llista provisional s’han de fer constar:

a) Les persones que tenen l’exempció de fer la prova de llengua catalana.

b) Les persones que tenen l’exempció de fer la prova de llengua estrangera de la part comuna.

c) Les persones que tenen l’exempció de fer la prova de la segona llengua estrangera de la part específica de l’opció d’humanitats i ciències socials, amb indicació expressa de l’idioma objecte de l’exempció.

d) Les persones que tenen l’exempció de fer alguna de les matèries de la prova, amb indicació expressa de la matèria objecte de l’exempció.

e) Les persones que tenen l’exempció de fer la part comuna de la prova d’accés als cicles de grau superior.

f) Les persones que tenen l’exempció de fer la part específica de la prova d’accés als cicles de grau superior d’una família professional concreta, amb indicació expressa de la família professional.

g) Les persones que tenen l’exempció de fer la part específica de la prova d’accés a un cicle formatiu concret, amb indicació expressa del cicle.

3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer la prova de llengua catalana i no puguin presentar la documentació corresponent abans de la publicació de la llista provisional de persones admeses, s’ha de fer constar “exempció condicionada” a la llista provisional.

Article 13

Termini de reclamacions

Les reclamacions contra la llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d’accés a cicles formatius de grau superior es poden presentar els dies 25, 26 i 27 de març de 2019 davant el director del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud.

Article 14

Llista definitiva de persones admeses a la prova

1. El dia 2 d’abril de 2019 cada centre educatiu que fa la prova ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre la llista definitiva de persones admeses per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau superior.

2. A la llista definitiva s’ha de fer constar cadascuna de les exempcions de fer alguna de les parts o alguna de les matèries que té cada aspirant.

3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer la prova de llengua catalana i no puguin presentar la documentació corresponent fins al dia de l’examen de llengua catalana, s’ha de fer constar “exempció condicionada” a la llista definitiva.

4. Contra la llista definitiva es pot presentar un recurs d’alçada davant la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia de la publicació.

Article 15

Comunicació de les dades d’inscripció a la prova

El dia 22 de març de 2019 els centres han de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, per via electrònica, la llista de les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova perquè poden acreditar tenir necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge. També han de trametre per via electrònica, aquest mateix dia, una còpia de les sol·licituds i de la documentació que s’adjunta a la sol·licitud d’aquestes persones.

Article 16

Data i horari de la prova

1. La prova d’accés a cicles formatius de grau superior s’ha de dur a terme els dies 8 i 9 de maig de 2019.

2. L’horari i l’ordre de desenvolupament de la prova s’han de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web dels centres que fan la prova, amb una antelació mínima de 48 hores abans d’iniciar-se. Aquest horari i ordre són els següents:

a) Dia 8 de maig de 2019:

– 15.00 h: constitució de la comissió avaluadora.

– 16.00 h: inici de la prova amb els exàmens de llengua castellana i de llengua catalana (durada màxima d’una hora per a cada examen).

– 18.30 h: examen de llengua estrangera de la part comuna (durada màxima d’una hora).

b) Dia 9 de maig de 2019:

– 16.00 h: exàmens de la part específica (durada màxima d’una hora i mitja per a cada examen).

3. S’ha de trametre una còpia compulsada de l’acta de constitució de la comissió a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al més tard, el 31 de maig de 2019.

Article 17

Publicació de la relació d’estris per fer la prova

La relació d’estris, en el cas que siguin necessaris per fer la prova, s’ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web dels centres on es dugui a terme la prova el mateix dia que es publica l’horari i l’ordre de desenvolupament de la prova. La relació d’estris necessaris per a la prova són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau superior per a cada matèria, les quals es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).

Article 18

Verificació de la identitat dels aspirants

Els membres de la comissió avaluadora han de verificar la identitat dels aspirants en algun moment de la prova.

Article 19

Incidències

1. Quan hi hagi causes justificades que alterin o impedeixin a algun aspirant la realització de la prova, la comissió avaluadora ho ha de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, que les ha de resoldre d’acord amb el que consideri que és procedent.

2. Aquestes incidències s’han de fer constar a l’acta d’avaluació de la prova.

Article 20

Comissions avaluadores de la prova

1. La directora general de Formació Professional i Formació del Professorat nomena els membres de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior a proposta del director de cada centre. Aquesta proposta s’ha de trametre per via electrònica, al més tard, el dia 22 de març de 2019.

2. Les funcions de les comissions avaluadores de les proves d’accés a cicles formatius de formació professional es regulen en l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, i són:

a) Comprovar la identitat dels aspirants.

b) Actuar en el lloc, la data, l’hora i els termes prevists en les convocatòries.

c) Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants en el procés, així com resoldre les incidències que es derivin de l’organització i la realització de la prova.

d) Corregir i qualificar els exàmens. Emetre i emplenar les actes d’avaluació.

e) Resoldre les reclamacions que s’hagin presentat sobre les qualificacions i l’avaluació.

f) Qualsevol altra funció que els pugui assignar la Conselleria d’Educació i Universitat.

3. La composició de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior, regulada en l’article 24 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, és la següent:

a) Presidència: el director o directora del centre.

b) Vocalies:

– Un vocal de l’especialitat de llengua castellana i literatura.

– Un vocal de l’especialitat de llengua catalana i literatura.

– Un vocal de l’especialitat d’anglès.

– Un vocal per cada una de les matèries de la part específica de l’opció que es faci en el centre.

– Per a l’opció d’humanitats i ciències socials: un assessor, si es considera necessari, per a la matèria de segona llengua estrangera.

c) Secretaria: ha d’actuar com a secretari de la comissió avaluadora el vocal designat a aquest efecte a l’acta de constitució de la comissió.

4. Segons l’article 17 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, la direcció del centre, a petició de la comissió avaluadora, pot designar els professors necessaris perquè col·laborin en la correcció dels exàmens. Com a norma general, es nomenarà com a màxim, un col·laborador per a cada 90 exàmens a corregir o fracció. En cas que la comissió avaluadora consideri necessari un major nombre de col·laboradors, haurà de presentar davant la direcció del centre un informe justificatiu. Si s’escau, s’ha de trametre a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat una còpia compulsada d’aquest informe abans del 31 de maig de 2019.

S’ha de trametre una còpia compulsada del document pel qual es designen aquests professors col·laboradors a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al més tard, el 31 de maig de 2019.

5. Les persones nomenades com a vocals de les comissions han de tenir atribució docent en educació secundària en les especialitats indicades en l’annex 4 d’aquesta Resolució, tenint en compte que les persones que hagin participat en tasques de preparació d’alumnes per a la prova d’accés als cicles de grau superior d’aquesta convocatòria no poden formar part de cap comissió avaluadora de la prova d’accés del mateix grau per al qual hagin preparat.

6. Els membres de les comissions avaluadores i els professors col·laboradors en l’elaboració i/o la correcció dels exàmens han de rebre la compensació econòmica corresponent, d’acord amb el que s’estableix en l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 18 de maig de 2005 per la qual es regulen les condicions generals i els mòduls econòmics dels pagaments al personal que participa en les proves d’accés als cicles formatius de formació professional específica convocades per la Direcció General de Formació Professional (BOIB núm. 81, de 28 de maig).

Article 21

Expedients de les persones inscrites

Els centres educatius han de posar a disposició de les comissions avaluadores la documentació presentada per les persones inscrites a la prova d’accés a cicles formatius de grau superior.

Article 22

Correcció i qualificació de la prova

1. Un cop acabada la prova, cada comissió avaluadora ha de corregir cadascun dels exàmens que conformen la prova i calcular la nota mitjana d’acord amb el que s’estableix en l’article 7 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 i en l’annex 2 d’aquesta Resolució i, segons el resultat obtingut, ha de qualificar cada aspirant en els termes d’apte o no apte. La nota final de la prova s’ha de calcular sempre que s’obtengui almenys una puntuació de quatre a cadascuna de les parts; el resultat de la prova és la mitjana aritmètica d’aquestes parts, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d’apte o no apte. Si no es pot calcular aquesta mitjana la qualificació de la prova ha de ser no apte.

2. Cada examen s’ha de puntuar de 0 a 10 punts, amb dos decimals. Una vegada corregit l’examen, si la nota es igual o superior al mig punt s’arrodonirà a l’enter superior, en cas contrari s’arrodonirà a l’enter inferior. Aquesta nota arrodonida s’ha d’introduir en el programari de gestió acadèmica (GESTIB).

3. El centre ha de custodiar els exàmens fets pels aspirants durant un període de quatre mesos comptadors des del dia en què es publica la llista definitiva de persones aptes i no aptes a la prova d’accés.

Article 23

Contingut de les actes d’avaluació de la prova

El contingut de l’acta d’avaluació ha de ser el següent:

a) Llinatges i nom dels aspirants.

b) Número del document oficial d’identificació dels aspirants.

c) Opció, família professional o cicle al qual s’ha inscrit l’aspirant.

d) Matèries i qualificacions de la part comuna.

e) Qualificació de la part comuna.

f) Matèries i qualificacions de la part específica.

g) Qualificació de la part específica.

h) Qualificació final: apte o no apte.

i) Nota final (sempre que s’hagi pogut calcular).

  

Article 24

Procediment amb les actes d’avaluació

1. Cada comissió avaluadora ha d’estendre una acta d’avaluació dels resultats dels exàmens de la prova signada per tots els membres de la comissió.

2. Les actes originals s’han d’arxivar al mateix centre on s’ha fet la prova d’accés.

3. S’ha de trametre una còpia compulsada d’aquestes actes a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, juntament amb els fulls de qualificació originals en què els professors correctors han posat les qualificacions dels exàmens, al més tard, el 31 de maig de 2019.

 

Article 25

Llista provisional de persones aptes i no aptes

El dia 21 de maig de 2019 cada centre educatiu on s’ha fet la prova d’accés a cicles formatius de grau superior ha de publicar la llista provisional de persones aptes i no aptes d’aquesta prova al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre.

Article 26

Reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes

1. Contra la llista provisional de persones aptes i no aptes de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior es pot presentar una reclamació davant la comissió avaluadora els dies 22, 23 i 24 de maig de 2019.

2. Aquesta reclamació s’ha de presentar per escrit a la secretaria del centre on s’ha fet la prova. Si la persona interessada vol veure algun examen de la prova perquè la comissió li exposi els criteris de correcció i de qualificació que s’han fet servir, ho ha de fer constar a la seva reclamació.

3. La comissió avaluadora ha d’estudiar el contingut de la reclamació.

4. La revisió de les reclamacions s’ha de fer els dies 27, 28 i 29 de maig de 2019.

5. La comissió avaluadora ha d’estendre acta de la sessió de resolució de les reclamacions presentades i trametre’n una còpia compulsada a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, juntament amb una còpia compulsada de l’acta d’avaluació definitiva, al més tard, el 31 de maig de 2019.

6. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió que resolgui la comissió avaluadora poden interposar un recurs d’alçada davant la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva.

Article 27

Llista definitiva de persones aptes

La llista definitiva de persones aptes de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior s’ha de publicar el 31 de maig de 2019 al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre que ha fet la prova.

Article 28

Contingut del certificat d’aptitud de la prova

1. En el certificat d’aptitud de la prova hi han de constar:

a) Llinatges i nom de l’aspirant.

b) Número del document oficial d’identificació de l’aspirant.

c) La qualificació d’apte o no apte, juntament amb la qualificació numèrica final, si s’ha pogut calcular.

d) La qualificació de la part comuna.

e) La qualificació de la part específica i de les matèries d’aquesta part.

f) Si dona accés als cicles formatius de grau superior d’una o de diverses famílies professionals s’ha d’especificar que dona accés a tots els cicles de grau superior de les famílies en qüestió i se n’han d’enumerar les famílies professionals.

g) Si dona accés a un cicle de grau superior concret s’ha d’especificar el nom del cicle.

2. Aquest certificat també acredita la superació d’alguna de les parts de la prova.

Article 29

Lliurament dels certificats d’aptitud de la prova

Les persones que han superat la prova d’accés o tenen superada alguna de les parts de la prova poden recollir el certificat que ho acredita al mateix centre públic on s’ha fet la prova a partir del dia 31 de maig de 2019.

 

Article 30

Sol·licitud de plaça en cicles formatius

1. Les persones que tenen el certificat que acredita que han superat la prova d’accés als cicles de grau superior, les que acumulen l’exempció de totes les parts de la prova o les que acumulen una part superada i l’exempció de l’altra, poden sol·licitar l’admissió al cicle formatiu de grau superior que vulguin cursar (de l’opció, família o cicle corresponent al seu certificat o acumulació d’exempcions) a través de l’opció d’altres vies d’accés, de conformitat amb la normativa d’admissió als cicles formatius de formació professional de les Illes Balears.

2. Les condicions abans esmentades també permeten sol·licitar plaça als cicles formatius de grau mitjà de formació professional, de conformitat amb la normativa d’admissió als cicles formatius de formació professional de les Illes Balears.

3. Només els certificats amb la qualificació d’apte, que acrediten la superació de la prova, tenen validesa a tot el territori nacional. Amb referència a les exempcions, s’ha de consultar la normativa autonòmica de la comunitat autònoma on es vulgui cursar la formació professional.

 

ANNEX 2 Prova d’accés als cicles formatius de grau superior de formació professional

1. Estructura

La prova d’accés als cicles formatius de grau superior s’estructura en dues parts:

  • Part comuna. Valora la capacitat de raonament i d’expressió escrita. Els continguts inclosos en aquesta part han de recollir els aspectes més instrumentals del batxillerat. Les matèries de referència són:

– Llengua castellana

– Llengua catalana

– Llengua estrangera: anglès

  • Part específica. Valora les capacitats de base del camp professional de què es tracti i ha de versar sobre els coneixements bàsics de les matèries de referència per a cada cicle. A aquest efecte, s’han agrupat els cicles per famílies professionals en tres opcions. En aquesta part l’aspirant s’ha d’examinar de dues matèries d’entre les cinc possibles que hi ha per cada opció.

2. Qualificació de cada part

1. Cada examen s’ha de puntuar de 0 a 10 punts, amb dos decimals. Una vegada corregit l’examen de la matèria, si la nota total de l’examen és igual o superior al mig punt s’ha d’arrodonir a l’enter superior; en el cas contrari s’ha d’arrodonir a l’enter inferior. Aquesta nota arrodonida s’ha d’introduir al programari de gestió acadèmica GestIB.

2. La qualificació de cada part és la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries que la conformen. Aquesta qualificació s’ha d’expressar de zero a deu punts, amb dos decimals.

3. Si l’aspirant està exempt d’examinar-se d’alguna de les matèries d’una part, la qualificació d’aquesta part és la mitjana aritmètica de les qualificacions de la resta de matèries que la conformen.

4. Si l’aspirant no fa la prova corresponent a alguna de les matèries d’una part i no està exempt de fer-la, la qualificació d’aquesta part ha de ser no presentat.

3. Qualificació final

1. La qualificació final s’ha de calcular sempre que s’obtengui almenys una puntuació de quatre en cada una de les parts i ha de ser la mitjana aritmètica d’aquestes puntuacions, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d’apte o de no apte. Si no es pot calcular aquesta mitjana la qualificació de la prova ha de ser no apte.

2. Si hi ha exempcions d’alguna de les parts de la prova, la nota mitjana s’ha de calcular sobre les parts avaluades.

3. Si la qualificació d’ambdues parts és no presentat o es té l’exempció d’una part i la qualificació de l’altra part és no presentat, la qualificació final ha de ser no apte (no presentat).

4. Quan no se superi la totalitat de la prova, la qualificació de la part superada pot mantenir-se en les convocatòries següents de la mateixa opció. El certificat d’aptitud ha de ser el certificat que acrediti la superació d’alguna de les parts.

4. Durada de la prova

– Tres hores per a la part comuna.

– Tres hores per a la part específica.

5. Part comuna

Consta de tres exàmens:

– Un de llengua catalana

– Un de llengua castellana

– Un de llengua estrangera: anglès

Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de cada una de les matèries són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau superior per a cada una de les matèries i que es troben publicades a la web de Formació Professional (http://fp.caib.es).

6. Part específica

1. L’alumne o alumna ha de fer l’examen de les dues matèries que ha triat en la inscripció (entre les cinc possibles que s’ofereixen per a l’opció de cicles formatius en què s’inclou el cicle al qual vol accedir).

2. Els continguts, l’estructura de les proves i els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de cadascuna de les matèries són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau superior per a cada matèria, els quals es troben publicats al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).

 

ANNEX 3 Calendari de la prova d’accés als cicles formatius de grau superior

Data

Actuació

Art.

Del 6 al 18 de març

Inscripció per fer la prova.

3

22 de març

Publicació de la llista provisional de persones admeses i de persones excloses al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre.

12

22 de març

Cada centre tramet a la DGFPFP, per via electrònica, la llista de les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova, juntament amb una còpia de les sol·licituds i de la documentació que adjunten aquestes persones.

15

22 de març

Cada centre comunica a la DGFPFP, per via electrònica, la proposta de la comissió avaluadora.

20.1

25, 26 i 27 de març

Termini de reclamacions contra les llistes provisionals de persones admeses.

13

2 d’abril

Publicació de la llista definitiva de persones admeses i de les exempcions que tenen reconegudes al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre.

14

El mateix dia que es publica l’horari

Publicació de la relació d’estris necessaris per fer la prova

(si escau) al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre.

17

8 i 9 de maig

Realització de la prova.

16

21 de maig

Publicació de la llista provisional de persones aptes i no aptes al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre.

25

22, 23 i 24 de maig

Termini de reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes davant la comissió avaluadora.

26.1

27, 28 i 29 de maig

Revisió de les reclamacions.

26.4

31 de maig

Publicació de la llista definitiva de persones aptes al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre.

27

31 de maig

Lliurament dels certificats d’aptitud.

29

31 de maig

Tramesa a la DGFPFP de la còpia compulsada de les actes de la prova (constitució de la comissió avaluadora, avaluació definitiva i sessió de revisió de reclamacions), dels fulls de qualificació originals, del certificat compulsat de designacions de professors col·laboradors (si s’escau) i del informe justificatiu per elevar el nombre de col·laboradors (si s’escau).

16.4

20.4 24.3

26.5

Un mes des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva

Termini perquè les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió que resolgui la comissió avaluadora puguin presentar un recurs d’alçada.

26.6

 

ANNEX 4 Especialitat docent dels vocals de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior de formació professional

[Segons el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen […] i s’estableixen les especialitats dels cossos d’ensenyança secundària (BOE núm. 287, 28 de novembre) i el Reial decret 1146/2011, de 29 de juliol (BOE núm. 182, de 30 de juliol)]

 

Matèria de referència del batxillerat

Especialitat dels professors que actuïn com a vocals

Part comuna

Llengua castellana

Llengua castellana i literatura

Llengua catalana

Llengua catalana i literatura

Llengua estrangera: anglès

Anglès

Opció d’humanitats i ciències socials

Economia

Economia

Administració d’empreses

Formació i orientació laboral

Organització i gestió comercial

Geografia

Geografia i història

Matemàtiques

Matemàtiques

Psicologia

Filosofia

Segona llengua estrangera

Alemany

Francès

Opció de ciències de la salut i mediambientals

Biologia

Biologia i geologia

Assessoria i processos d’imatge personal.

Processos de cultiu aqüícola

Processos diagnòstics clínics i productes ortoprotètics.

Processos sanitaris

Ciències de la Terra i mediambientals

Biologia i geologia

Educació física

Educació física

Matemàtiques

Matemàtiques

Química

Física i química

Anàlisi i química industrial

Opció de ciències i tecnologia

Dibuix tècnic

Dibuix

Construccions civils i edificacions

Processos i productes en fusta i moble

Física

Física i química

Matemàtiques

Matemàtiques

Tecnologia industrial

Tecnologia

Organització i processos de manteniment de vehicles.

Organització i projectes de fabricació mecànica.

Organització i projectes de sistemes energètics.

Sistemes electrònics

Sistemes electrotècnics i automàtics.

Tecnologies de la informació i la comunicació

Informàtica

Tecnologia

 

ANNEX 5 Certificats que eximeixen de fer la prova de llengua estrangera de l’idioma corresponent, d’acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües

Llengua anglesa

Organisme

Certificat

Nivell MECR

A2

B1

B2

C1

C2

EOI

(RD 967/1988)

-

Certificat cicle elemental

Certificat d’aptitud

-

-

(RD 944/2003) / (RD 1629/2006)

Certificat de nivell bàsic

Certificat de nivell intermedi

Certificat de nivell avançat

Certificat de nivell C1

Certificat de nivell C2

(RD 1041/2017)

Certificat de nivell A2

Certificat de nivell intermedi B1

Certificat de nivell intermedi B2

Certificat de nivell avançat C1

Certificat de nivell avançat C2

Cambridge University /

British Council

Cambridge General English Exams

KET

(Key English Test)

PET

(Preliminary English Test)

FCE

(First Certificate in English)

CAE

(Certificate in Advanced English)

CPE

(Certificate of Proficiency in English)

IELTS

(International English Language Testing System)

Punt. ≥3,5

IELTS B1

Punt. ≥4

IELTS B2

Punt. ≥5,5

IELTS C1

Punt. ≥7

IELTS C2

Punt. ≥8,5

Cambridge University

BULATS

(Business Language Testing System) Requereix la superació de les quatre macrodestreses

BULATS A2

Punt. 20-39

BULATS B1

Punt. 40-59

BULATS B2

Punt. 60-74

BULATS C1

Punt. 75-89

BULATS C2

Punt. 90-100

Trinity College

ISE

(Integrated Skills in English)

ISE 0

ISE I

ISE II

ISE III

ISE IV

Educational Testing Service (ETS)

TOEFL IBT

(Test of English as a Foreign Language Internet Based)

-

TOEFL IBT

Punt. 42-71

TOEFL IBT

Punt. 72-94

TOEFL IBT

Punt. 95-120

 

Llengua francesa

Organisme

Certificat

Nivell MECR

A2

B1

B2

C1

C2

EOI

(RD 967/1988)

-

Certificat cicle elemental

Certificat d’aptitud

-

-

(RD 944/2003) / (RD 1629/2006)

Certificat de nivell bàsic

Certificat de nivell intermedi

Certificat de nivell avançat

Certificat de nivell C1

Certificat de nivell C2

(RD 1041/2017)

Certificat de nivell A2

Certificat de nivell intermedi B1

Certificat de nivell intermedi B2

Certificat de nivell avançat C1

Certificat de nivell avançat C2

Centre international d’études pedagogiques

DELF

(Diplôme d’études en langue française)

DELF A2

DELF B1

DELF B2

DALF C1

DALF C2

Llengua alemanya

Organisme

Certificat

Nivell MECR

A2

B1

B2

C1

C2

EOI

(RD 967/1988)

-

Certificat cicle elemental

Certificat d’aptitud

-

-

(RD 944/2003) / (RD 1629/2006)

Certificat de nivell bàsic

Certificat de nivell intermedi

Certificat de nivell avançat

Certificat de nivell C1

Certificat de nivell C2

(RD 1041/2017)

Certificat de nivell A2

Certificat de nivell intermedi B1

Certificat de nivell intermedi B2

Certificat de nivell avançat C1

Certificat de nivell avançat C2

TELC

Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch

A2

B1

B2

C1

 

Goethe-Institut

Goethe-Zertificat

Start Deutsch 2 (SD2) / Fit in Deutsch 2 (Fit 2)

Zertificat Deutsch (ZD) /

Zertifikat B1

Zertifikat B2

Zertifikat C1

Zertifikat C2 (GDS) /

Großes Deutsches Sprachdiplom

TESTDaF Institut

TestDAF

-

TDN 3

TDN 4

TDN 5

-

 

 

ANNEX 6 Exempcions de la prova d’accés a cicles formatius de grau superior i documentació que ho acredita

Exempció

Certificat que acrediti

Part comuna

Haver superat una prova d’accés que dona accés a cicles formatius de grau superior diferents del que es vol cursar.

Haver superat la part comuna d’una prova d’accés de caràcter general als ensenyaments esportius de règim especial de grau superior o a les formacions esportives de nivell III.

Haver superat la part general d’una prova d’accés al grau superior dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny.

Haver superat la prova general d’accés als ensenyaments artístics superiors de grau de disseny, grau d’art dramàtic i grau de música.

Haver superat una prova d’accés als mòduls professionals experimentals de nivell 3 (MP3) dels ensenyaments educatius previs a la LOGSE.

Part específica

Tenir un títol de tècnic auxiliar d’FP1 de la mateixa família professional que el cicle de grau superior que es vol cursar.

Haver superat un mòdul associat a una unitat de competència el qual forma part del cicle de grau superior que interessa cursar.

Tenir un certificat de professionalitat de nivell 2 o superior de la mateixa família professional i entorn professional que el cicle de grau superior que interessa cursar.

Tenir acreditades una o més unitats de competència del cicle de grau superior al qual es vol accedir.

Tenir experiència laboral suficient d’almenys un any a jornada completa en el camp professional relacionat amb el cicle de grau superior que es vol cursar. Aquesta exempció s’ha de sol·licitar dins el termini establert a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.

Per accedir a un cicle formatiu de la família professional d’activitats físiques i esportives

Formar part de les llistes d’esportistes d’alt nivell o d’alt rendiment publicades en el Butlletí Oficial de l’Estat o en el butlletí oficial d’alguna comunitat autònoma.

Formar part d’un programa de tecnificació esportiva del Centre de Tecnificació Esportiva de les Illes Balears i trobar-se en possessió d’una llicència esportiva homologada o emesa per una federació esportiva espanyola.

Llengua catalana

Tenir el certificat de nivell B2 de català, o equivalent, o un nivell superior de coneixements de llengua catalana.

Tenir l’exempció d’avaluació de la llengua catalana d’acord amb el que determina l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 (BOIB núm. 38, de 27 de març).

Llengua estrangera: anglès

Tenir algun dels certificats que acreditin coneixements de la llengua estrangera corresponents al nivell bàsic A2, o superior, que apareixen a l’epígraf d’anglès de l’annex 5.

Segona llengua estrangera:

alemany o francès

Tenir algun dels certificats que acreditin coneixements de la llengua estrangera corresponents al nivell bàsic A2, o superior, que apareixen a l’epígraf alemany o francès, segons correspongui, de l’annex 5.

Taula d’exempcions de matèries concretes que formen part de la prova

Matèria de la prova accés a GS

Assignatures batxillerat LOMQE

Assignatures batxillerat LOE

Assignatures batxillerat LOGSE

Llei general d’educació

COU

Llengua castellana

Llengua castellana i literatura II

Llengua castellana i literatura II

Llengua castellana i literatura II

Llengua espanyola (COU)

Llengua catalana

Llengua catalana i literatura II

Llengua catalana i literatura II

Llengua catalana i literatura II

Llengua catalana (COU)

Llengua estrangera: anglès

Primera llengua estrangera II: anglès

Llengua estrangera II: anglès

Llengua estrangera II: anglès

Llengua estrangera (COU)

 Biologia

Biologia

Biologia

Biologia

Biologia (COU)

Ciències de la Terra i mediambientals

Ciències de la Terra i del medi ambient

Ciències de la Terra i mediambientals

Ciències de la terra i del medi ambient

 

Educació física

Educació física (1r batxillerat)

Educació física (1r batxillerat)

Educació física (1r batxillerat)

 

Matemàtiques

Matemàtiques II

Matemàtiques II

Matemàtiques II

Matemàtiques I (COU)

 Química

Química

Química

Química

Química (COU)

Economia

Economia (1r batxillerat)

Economia (1r batxillerat)

Economia (1r batxillerat)

 

Geografia

Geografia

Geografia

Geografia

 

 Psicologia

Psicologia

Psicologia

 

 

 Francès

Segona llengua estrangera II: francès

Segona llengua estrangera II: francès

Llengua estrangera II: francès

Llengua estrangera (COU): francès

Alemany

Segona llengua estrangera II: alemany

Segona llengua estrangera II: alemany

Llengua estrangera II: alemany

Llengua estrangera (COU): alemany

Dibuix tècnic

Dibuix tècnic II

Dibuix tècnic II

Dibuix tècnic II

Dibuix tècnic (COU)

Física

Física

Física

Física

Física (COU)

Tecnologia industrial

Tecnologia industrial II

Tecnologia industrial II

Tecnologia industrial II

 

Tecnologies de la informació i la comunicació

Tecnologies de la informació i la comunicació I

 

Tecnologies de la informació i la comunicació

 

 

Nota: segons l’article 6.5 q de l’annex 1també es pot demanar l’exempció per la superació de les assignatures, equivalents a les de la taula, de les proves lliures de batxillerat.