Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 889
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 31 de gener de 2019 per la qual es convoca la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu i se’n concreten aspectes sobre l’organització
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE) regula a l’article 41.2 l’accés a cicles formatius de grau mitjà. Així, es requereix el compliment, entre d’altres, de la condició d’haver superat una prova d’accés.
Així mateix, l’article 44.1 de la LOE, amb les modificacions introduïdes per la LOMQE, estableix que el títol professional bàsic permet l’accés als cicles formatius de grau mitjà de la formació professional del sistema educatiu.
El Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, dicta a l’article 21.1 que les administracions educatives han de convocar, almenys una vegada l’any, les proves d’accés a cicles formatius de grau mitjà.
L’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 (BOIB núm. 22, d’11 de febrer) regula el desenvolupament de les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears.
A la disposició final primera de l’Ordre esmentada s’autoritza la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat perquè dicti les instruccions necessàries per a l’execució, el desplegament i la concreció d’aquesta Ordre.
Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
1. Aprovar les instruccions per les quals es concreten aspectes sobre l’organització de la prova que dóna accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu per a l’any 2019.
2. Incloure aquestes instruccions com a annex 1 d’aquesta Resolució. L’annex 2 especifica els continguts, l’estructura i la durada de la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà.
3. Detallar el calendari de les actuacions corresponents a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà, a l’annex 3.
4. Especificar les especialitats docents dels professors que actuïn com a vocals de les comissions avaluadores, a l’annex 4.
5. Indicar les assignatures de 4t d’ESO que eximeixen d’alguna part de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà, a l’annex 5.
Segon
Convocar la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu en els termes que figuren en les instruccions que s’inclouen com a annex 1 d’aquesta Resolució.
Tercer
Aquesta Resolució entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 112 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 31 de gener de 2019
La directora general Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1 Instruccions
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten aspectes necessaris per desenvolupar la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional que s’ha de fer en centres públics de les Illes Balears en aquesta convocatòria, de conformitat amb l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears i amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE).
Article 2
Requisits per a la inscripció
1. Es poden inscriure a la prova les persones que no reuneixin cap altre requisit que permeti accedir directament als cicles de grau mitjà de formació professional i que compleixin desset anys o més dins l’any natural 2019.
2. Les persones que hagin superat amb anterioritat la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà, tenguin o no qualificació numèrica, i les que tenguin l’exempció de fer totes les parts de la prova, es poden presentar a la present convocatòria amb la finalitat de millorar la nota o disposar de qualificació.
3. En el cas de voler millorar la qualificació, s’ha de triar entre:
– Repetir tota la prova; és a dir, no mantenir cap qualificació de cap part.
– Examinar-se d’alguna o algunes de les parts de la prova; és a dir, mantenir la qualificació obtinguda en una convocatòria anterior en aquesta part o parts i examinar-se únicament de la part o parts de les quals no vol conservar la qualificació. En el cas que només es repeteixi alguna de les parts, la resta de les parts de les quals no s’examini han d’estar superades en una convocatòria anterior o tenir l’exempció de fer-les.
4. La sol·licitud d’exempció de totes les parts o matèries de la prova és motiu d’exclusió i, si escau, d’anul·lació de la matrícula. En aquest cas, no s’emetrà tampoc el certificat d’aptitud.
Article 3
Termini d’inscripció a la prova
El període d’inscripció a la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà és del 6 al 18 de març de 2019, ambdós inclosos.
Article 4
Centres que fan la prova
1. La prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà en aquesta convocatòria es fa, únicament, als centres que s’indiquen a continuació:
a) Centres a Mallorca:
b) Centres a Menorca:
c) Centres a les Pitiüses:
2. La inscripció s’ha de fer al mateix centre on es fa la prova.
3. Excepcionalment, la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat pot autoritzar que una persona faci la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà en un centre públic diferent dels que s’estableixen en aquest article.
4. La inscripció està subjecta al pagament de les taxes que s’estableixen als articles 103 septdecies a 103 unvicies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La taxa d’inscripció per fer la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà (inclosa l’expedició del certificat que acredita que s’ha superat la prova) és de 22,80 euros.
5. Queden exemptes del pagament de la taxa:
a) Les persones en situació legal de desocupació, les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, els joves tutelats i extutelats en via d’emancipació i els joves en situació d’acolliment familiar, sempre que acreditin documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d’aquestes situacions.
b) Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar presentant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, s’hi ha d’adjuntar el llibre de família.
c) Les víctimes de violència de gènere, així com els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s’ha d’acreditar presentant qualsevol dels documents que preveu la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.
d) Els membres de famílies nombroses, així com els membres de famílies monoparentals de categoria especial, sempre que demanin l’exempció al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció d’acord amb els documents que preveu la normativa vigent.
6. Tenen dret a una exempció del 50 % de la taxa els membres de famílies monoparentals de categoria general, sempre que la demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció d’acord amb els documents que preveu la normativa vigent.
7. L’import de la taxa s’ha de tornar, prèvia sol·licitud, en el cas que la persona sol·licitant no sigui admesa a les proves convocades.
Article 5
Formalització de la sol·licitud d’inscripció
1. La sol·licitud d’inscripció s’ha de formalitzar per duplicat en l’imprès oficial, que han de facilitar tots els centres educatius públics que fan la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà en aquesta convocatòria. També es pot trobar el model a la pàgina web de Formació Professional (http://fp.caib.es). En aquesta sol·licitud s’ha d’indicar en quin idioma es vol l’enunciat de la prova (català o castellà) i s’ha de triar la matèria optativa de què s’ha d’examinar en la part cientificotecnològica.
2. Les persones que tenen alguna part de la prova superada, si trien que se’ls tengui en compte la qualificació d’aquesta part per no examinar-se, ho han de fer constar a la sol·licitud.
3. Les persones que ja tenen la prova superada i es presenten per millorar-ne la qualificació, si trien que se’ls tengui en compte l’exempció d’alguna de les parts o la qualificació d’alguna de les parts ja superades per no examinar-se, ho han de fer constar a la sol·licitud.
4. A la sol·licitud, s’hi ha d’adjuntar la documentació que pertoqui d’entre tota la que figura a l’article 6 d’aquestes Instruccions.
5. Les persones que per les seves condicions necessitin una adaptació de les condicions en què s’ha de fer la prova, la poden sol·licitar fent-ho constar a la sol·licitud.
Article 6
Documentació per acreditar els requisits d’inscripció per fer la prova
1. Per acreditar el pagament de la taxa corresponent s’ha d’aportar el model de document d’ingrés 046. El codi del concepte per aquesta taxa és el P40.
2. Per acreditar l’exempció total o parcial del pagament d’aquesta taxa:
a) Les persones en situació legal de desocupació han d’aportar l’informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació, emès pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
b) Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % han d’aportar el certificat que acredita el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
c) Les persones que acreditin ser membres d’una família nombrosa han d’aportar el títol o certificat expedit a l’efecte per l’òrgan competent, d’acord amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.
d) Els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció han d’aportar el certificat d’ingressos de renda mínima d’inserció. En el cas de ser cònjuge o fill del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.
e) Els membres d’unitats familiars que percebin la renda social garantida han d’aportar el certificat d’ingressos de renda social garantida. En el cas de ser cònjuge o fill del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.
f) Els membres d’unitats familiars que percebin el subsidi de desocupació han d’aportar el certificat de situació emès pel Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE). En el cas de ser cònjuge o fill del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família
g) Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació han d’aportar la resolució judicial que ho determini.
h) Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes han d’aportar algun del documents següents:
i) Les persones que hagin estat víctima de violència de gènere han d’aportar alguns dels documents següents:
j) Els membres de famílies monoparentals han d’aportar un document oficial en el qual ha de constar que la pàtria potestat recau en un sol progenitor, o el llibre de família o certificat de naixement, en el qual ha de figurar un sol progenitor.
k) Els joves en situació d’acolliment han de presentar la resolució judicial o administrativa de l’acolliment, o, si no n’hi ha, un certificat emès per l’entitat corresponent (Institut Mallorquí d’Afers Socials —IMAS—, Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, Consell Insular d’Eivissa o Consell Insular de Formentera).
3. Per acreditar el requisit d’edat s’ha d’aportar original i còpia del document oficial d’identificació (DNI, passaport, etc.).
4. Per acreditar que no es reuneix cap altre requisit que permeti l’accés directe als cicles formatius de grau mitjà s’ha d’aportar una declaració responsable que ho acrediti, segons el model de la Conselleria d’Educació i Universitat que es troba a la pàgina web de Formació Professional.
5. Les persones que tenguin determinats requisits que els permetin estar exempts d’alguna part de la prova han d’aportar, a més, la documentació següent (s’ha de presentar l’original i una còpia de cada document perquè el centre receptor la compulsi):
a) Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació de la prova per haver superat l’àmbit de comunicació del segon nivell de l’educació secundària per a persones adultes, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
b) Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació per haver superat l’àmbit de comunicació de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
c) Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació per haver superat les assignatures de 4t d’ESO que figuren al llistat de l’annex 5, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
d) Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació per haver superat una prova d’accés de caràcter general a cicles formatius de grau mitjà dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
e) Si se sol·licita l’exempció de fer la part social de la prova per haver superat l’àmbit social del segon nivell de l’educació secundària per a persones adultes, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
f) Si se sol·licita l’exempció de fer la part social per haver superat l’àmbit social de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
g) Si se sol·licita l’exempció de fer la part social per haver superat les assignatures de 4t d’ESO que figuren al llistat de l’annex 5, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
h) Si se sol·licita l’exempció de fer la part social per haver superat una prova d’accés de caràcter general a cicles formatius de grau mitjà dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
i) Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per haver superat l’àmbit cientificotecnològic del segon nivell de l’educació secundària per a persones adultes, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
j) Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica per haver superat l’àmbit cientificotecnològic de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
k) Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica per haver superat les assignatures de 4t d’ESO que figuren al llistat de l’annex 5, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
l) Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per tenir un certificat de professionalitat de nivell 1, o superior, s’ha de presentar el certificat que ho acrediti.
m) Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per haver superat un mòdul associat a una unitat de competència que forma part d’un cicle de grau mitjà de formació professional, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
n) Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per tenir acreditades una o més unitats de competència d’un títol de tècnic o d’una qualificació professional de nivell 2, s’ha de presentar el certificat que ho acrediti.
o) Si se sol·licita l’exempció de la prova de llengua catalana per tenir el nivell B1 (o equivalent, o un nivell superior de llengua catalana), s’ha d’aportar durant el període d’inscripció un dels certificats següents:
p) Si se sol·licita l’exempció de la prova de llengua catalana per raó de residència temporal a les Illes Balears o altres motius recollits a l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 (BOIB núm. 38, de 27 de març):
– S’ha d’aportar al centre educatiu, dins el termini d’inscripció, a més de la sol·licitud signada, la documentació indicada a la normativa:
– La sol·licitud l’ha de presentar la persona interessada a la secretaria dels centres on els alumnes facin la inscripció a les proves d’accés per tal que aquesta trameti, en el termini de 8 dies hàbils comptadors a partir de l’endemà de la finalització del termini de matriculació a les proves, la documentació presentada al Servei de Formació Homologada i Capacitació de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, mitjançant el Registre oficial. A més, dins aquest mateix termini, la Secretaria del centre ha d’emplenar les sol·licituds telemàtiques d’exempció d’avaluació de la llengua catalana mitjançant el sistema informàtic habilitat per la Conselleria d’Educació i Universitat al GestIB.
– Els requeriments d’esmena de faltes o d’aportació de la documentació que manqui per poder resoldre l’expedient els comunicarà el Servei de Formació Homologada i Capacitació al centre educatiu. En un termini de 5 dies hàbils, comptadors des de l’endemà de rebre la comunicació, el centre ha de notificar el requeriment a la persona interessada per tal que aquesta faci les esmenes o aporti la documentació que manqui.
– La resolució de l’expedient de sol·licitud es trametrà al centre educatiu mitjançant l’eina habilitada a tal fi al GESTIB. En un termini de 5 dies hàbils, comptadors a partir de l’endemà de la signatura, el centre l’ha de notificar i lliurar a la persona interessada.
– La exempció estarà condicionada a l’aportació per part de la persona interessada de la resolució d’exempció de la prova de llengua catalana per a la prova d’accés a cicles formatius abans de l’inici de la prova. En el cas contrari s’ha d’examinar.
6. Les persones que tenguin alguna part de la prova d’accés superada i sol·licitin que la qualificació d’aquesta part es tengui en compte per al càlcul de la qualificació final de la prova, han d’aportar un únic certificat que ho acrediti.
7. Les persones que sol·licitin l’adaptació de les condicions en què s’ha de desenvolupar la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.), han d’aportar algun dels documents següents en el moment de la inscripció:
El centre educatiu ha de requerir a la persona interessada la documentació justificativa que manqui abans de la publicació de les llistes provisionals de persones admeses.
En cas que la persona interessada no aporti la documentació requerida abans de la publicació de les llistes definitives de persones admeses es considerarà que desisteix de la seva petició
La Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat ha de comunicar a cadascun dels centres que fan la prova les persones de les quals s’accepta la petició d’adaptació de les condicions de la prova.
Article 7
Actuació amb la documentació necessària per inscriure’s per fer la prova
La secretaria del centre on es fan les inscripcions per fer la prova, un cop ha comprovat que la sol·licitud d’inscripció està emplenada degudament, n’ha de segellar un dels exemplars i l’ha de tornar a la persona interessada. La secretaria del centre s’ha de quedar la fotocòpia del document oficial d’identificació i de la resta de documentació que es presenta, un cop acarada amb l’original i compulsada.
Article 8
Situacions que eximeixen de fer tota o parts de la prova
Les situacions que eximeixen de fer tota o parts de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà són les que s’estableixen en l’article 14 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears.
Article 9
Acumulació d’exempcions
Les persones que tenguin l’exempció total de fer la prova o les que acumulin l’exempció de fer totes les parts de la prova, segons l’article 15 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 no cal que facin la prova ni que s’inscriguin per fer-la. Per sol·licitar plaça s’ha d’aportar la documentació següent durant el procés d’admissió a cicles formatius:
a) Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova d’accés singular a un cicle formatiu de grau mitjà de formació professional, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
b) Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova d’accés de caràcter general als ensenyaments esportius de règim especial de grau superior o a les formacions esportives de nivell III, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
c) Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova d’accés de caràcter general a cicles formatius de grau superior d’ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
d) Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova general d’accés als ensenyaments artístics superiors de grau de disseny, grau d’art dramàtic i grau de música, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
e) En cas d’acumular les exempcions de totes les parts, s’ha de presentar la documentació que sigui d’aplicació d’entre totes les que figuren en l’article 6.5 d’aquestes Instruccions.
No obstant això, i sempre que s’examini d’alguna matèria, segons l’article 12.2 de l’Ordre esmentada, tenen la possibilitat de presentar-se a la prova amb la finalitat de disposar de qualificació.
Article 10
Acumulació de parts superades i exempció de la resta de les parts
Les persones que tenguin parts de la prova d’accés superades i tenguin l’exempció de fer la resta de les parts, segons l’article 16 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 no cal que facin la prova ni que s’inscriguin per fer-la.
Per sol·licitar plaça durant el procés d’admissió a cicles formatius s’ha d’aportar la documentació que acrediti la superació d’alguna de les parts i l’exempció de les altres.
En aquest cas la qualificació de la prova d’accés, a tots els efectes, és la mitjana de la qualificació de les parts superades.
En cas de presentar-se a la prova, les qualificacions de les parts superades en convocatòries anteriors, o d’alguna d’aquestes, poden mantenir-se a la present convocatòria únicament en cas de examinar-se d’alguna matèria d’alguna de les altres parts.
Article 11
Admissió per fer la prova
Cada centre educatiu ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova tenen l’edat requerida, no sol·liciten l’exempció de totes les parts i/o matèries i que compleixen la resta de condicions que permeten fer-la.
Article 12
Llista provisional de persones admeses i excloses de la prova
1. La llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de publicar el dia 22 de març de 2019 al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud.
2. A la llista provisional, s’han de fer constar:
a) Les persones que tenen l’exempció de fer la prova de llengua catalana.
b) Les persones que tenen l’exempció de fer la part de comunicació.
c) Les persones que tenen l’exempció de fer la part social.
d) Les persones que tenen l’exempció de fer la part cientificotecnològica.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer la prova de llengua catalana i no puguin presentar la documentació corresponent abans de la publicació de la llista provisional de persones admeses, s’ha de fer constar “exempció condicionada” a la llista provisional.
Article 13
Termini de reclamacions
Les reclamacions contra la llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà es poden presentar els dies 25, 26 i 27 de març de 2019 davant el director del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud.
Article 14
Llista definitiva de persones admeses a la prova
1. El dia 2 d’abril de 2019 cada centre educatiu que fa la prova ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre la llista definitiva de persones admeses per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà.
2. A la llista definitiva s’hi han de fer constar les exempcions que té cada aspirant i indicar si són condicionades o definitives.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer la prova de llengua catalana i no puguin presentar la documentació corresponent fins al dia de l’examen de llengua catalana, s’ha de fer constar “exempció condicionada” a la llista definitiva.
4. Contra la llista definitiva es pot presentar un recurs d’alçada davant la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia de la publicació.
Article 15
Comunicació de les dades d’inscripció a la prova
El dia 22 de març de 2019 els centres han de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, per via electrònica, la llista de les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova perquè poden acreditar tenir necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge. També han de trametre per via electrònica, aquest mateix dia, una còpia de les sol·licituds i de la documentació que s’adjunta a la sol·licitud d’aquestes persones.
Article 16
Data i horari de la prova
1. La prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de fer els dies 6 i 7 de maig de 2019.
2. L’horari i l’ordre de desenvolupament de la prova s’han de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web dels centres que fan la prova, amb una antelació mínima de 48 hores abans d’iniciar-se. Aquest horari i ordre són els següents:
a) Dia 6 de maig de 2019:
– 15.00 h: constitució de la comissió avaluadora.
– 16.00 h: inici de la prova amb els exàmens de llengua castellana i de llengua catalana (durada d’una hora per a cada examen, i màxim de dues hores per a aquesta part de la prova).
– 18.30 h: examen de ciències socials, geografia i història (durada màxima d’una hora).
b) Dia 7 de maig de 2019:
– 16.00 h: exàmens de matemàtiques i de ciències naturals o de tecnologia (durada d’una hora per a cada examen, i màxim de dues hores per a aquesta part de la prova).
3. S’ha de trametre una còpia compulsada de l’acta de constitució de la comissió a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al més tard, el 31 de maig de 2019.
Article 17
Publicació de la relació d’estris per fer la prova
La relació d’estris, en el cas que siguin necessaris per fer la prova, s’ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web dels centres on es dugui a terme la prova el mateix dia que es publica l’horari i l’ordre de desenvolupament de la prova. La relació d’estris necessaris per a la prova són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà per a cada matèria, les quals es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
Article 18
Verificació de la identitat dels aspirants
Els membres de la comissió avaluadora han de verificar la identitat dels aspirants en algun moment de la prova.
Article 19
Incidències
1. Quan hi hagi causes justificades que alterin o impedeixin a algun aspirant la realització de la prova, la comissió avaluadora ho ha de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, que les ha de resoldre d’acord amb el que consideri que és procedent.
2. Aquestes incidències s’han de fer constar a l’acta d’avaluació de la prova.
Article 20
Comissions avaluadores de la prova
1. La directora general de Formació Professional i Formació del Professorat nomena els membres de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà a proposta del director de cada centre. Aquesta proposta s’ha de trametre per via electrònica, al més tard, el dia 22 de març de 2019.
2. Les funcions de les comissions avaluadores de les proves d’accés a cicles formatius de formació professional es regulen en l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, i són:
a) Comprovar la identitat dels aspirants.
b) Actuar en el lloc, la data, l’hora i els termes prevists en les convocatòries.
c) Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants en el procés, així com resoldre les incidències que es derivin de l’organització i la realització de la prova.
d) Corregir i qualificar els exàmens. Emetre i emplenar les actes d’avaluació.
e) Resoldre les reclamacions que s’hagin presentat sobre les qualificacions i l’avaluació.
f) Qualsevol altra funció que els pugui assignar la Conselleria d’Educació i Universitat.
3. La composició de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà, regulada en l’article 17 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, és la següent:
a) Presidència: el director o directora del centre.
b) Vocalies:
– Un vocal de l’especialitat de llengua castellana i literatura.
– Un vocal de l’especialitat de llengua catalana i literatura.
– Un vocal de l’especialitat de geografia i història.
– Un vocal de l’especialitat de matemàtiques.
– Un vocal de l’especialitat de tecnologia.
– Un vocal de l’especialitat de biologia i geologia o de l’especialitat de física i química.
c) Secretaria: ha d’actuar com a secretari de la comissió avaluadora el vocal designat a aquest efecte en l’acta de constitució de la comissió.
4. Segons l’article 17 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, la direcció del centre, a petició de la comissió avaluadora, pot designar els professors necessaris perquè col·laborin en la correcció dels exàmens. Com a norma general, es nomenarà com a màxim, un col·laborador per cada 90 exàmens per corregir o fracció. En cas que la comissió avaluadora consideri necessari un nombre de col·laboradors més gran, haurà de presentar davant la direcció del centre un informe justificatiu. Si s’escau, s’ha de trametre a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat una còpia compulsada d’aquest informe abans del 31 de maig de 2019.
S’ha de trametre una còpia compulsada del document pel qual es designen aquests professors col·laboradors a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al més tard, el 31 de maig de 2019.
5. Les persones nomenades com a vocals de les comissions han de tenir atribució docent en educació secundària en les especialitats indicades en l’annex 4 d’aquesta Resolució, tenint en compte que les persones que hagin participat en tasques de preparació d’alumnes per a la prova d’accés als cicles de grau mitjà d’aquesta convocatòria no poden formar part de cap comissió avaluadora de la prova d’accés del mateix grau per al qual hagin preparat.
6. Els membres de les comissions avaluadores i els professors col·laboradors en l’elaboració i/o la correcció dels exàmens han de rebre la compensació econòmica corresponent, d’acord amb el que s’estableix en l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 18 de maig de 2005 per la qual es regulen les condicions generals i els mòduls econòmics dels pagaments al personal que participa en les proves d’accés als cicles formatius de formació professional específica convocades per la Direcció General de Formació Professional (BOIB núm. 81, de 28 de maig).
Article 21
Expedients de les persones inscrites
Els centres educatius han de posar a disposició de les comissions avaluadores la documentació presentada per les persones inscrites a la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà.
Article 22
Correcció i qualificació de la prova
1. Un cop acabada la prova, cada comissió avaluadora ha de corregir cadascun dels exàmens que conformen la prova i calcular la nota mitjana d’acord amb el que s’estableix en l’article 7 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 i en l’annex 2 d’aquesta Resolució i, segons el resultat obtingut, ha de qualificar cada aspirant en els termes d’apte o no apte. La nota final de la prova s’ha de calcular sempre que s’obtengui almenys una puntuació de quatre en cada una de les parts; el resultat de la prova és la mitjana aritmètica d’aquestes parts, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d’apte o no apte. Si no es pot calcular aquesta mitjana la qualificació de la prova ha de ser no apte.
2. Cada examen s’ha de puntuar de 0 a 10 punts, amb dos decimals. Una vegada corregit l’examen, si la nota total és igual o superior al mig punt s’ha d’arrodonir a l’enter superior, en cas contrari s’ha d’arrodonir a l’enter inferior. Aquesta nota arrodonida s’ha d’introduir al programari de gestió acadèmica (GestIB).
3. El centre ha de custodiar els exàmens fets pels aspirants durant un període de quatre mesos comptadors des del dia en què es publica la llista definitiva de persones aptes i no aptes a la prova d’accés.
Article 23
Contingut de les actes d’avaluació de la prova
El contingut de l’acta d’avaluació ha de ser el següent:
a) Llinatges i nom dels aspirants.
b) Número del document oficial d’identificació dels aspirants.
c) Matèries i qualificacions de la part de comunicació.
d) Qualificació de la part de comunicació.
e) Matèria i qualificació de la part social.
f) Qualificació de la part social.
g) Matèries i qualificacions de la part cientificotecnològica.
h) Qualificació de la part cientificotecnològica.
i) Qualificació final: apte o no apte.
j) Nota final (sempre que s’hagi pogut calcular).
Article 24
Procediment amb les actes d’avaluació
1. Cada comissió avaluadora ha d’estendre una acta d’avaluació dels resultats dels exàmens de la prova i tots els membres de la comissió l’han de signar.
2. Les actes originals s’han d’arxivar al mateix centre on s’ha fet la prova d’accés.
3. S’ha de trametre una còpia compulsada d’aquestes actes a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, juntament amb els fulls de qualificació originals en què els professors correctors han posat les qualificacions dels exàmens, al més tard, el 31 de maig de 2019.
Article 25
Llista provisional de persones aptes i no aptes
El dia 21 de maig de 2019, cada centre educatiu on s’ha fet la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà ha de publicar la llista provisional de persones aptes i no aptes d’aquesta prova al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre.
Article 26
Reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes
1. Contra la llista provisional de persones aptes i no aptes de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà es pot presentar una reclamació davant la comissió avaluadora els dies 22, 23 i 24 de maig de 2019.
2. Aquesta reclamació s’ha de presentar per escrit a la secretaria del centre on s’ha fet la prova. Si la persona interessada vol veure algun examen de la prova perquè la comissió li exposi els criteris de correcció i de qualificació que s’han fet servir, ho ha de fer constar a la seva reclamació.
3. La comissió avaluadora ha d’estudiar el contingut de la reclamació.
4. La revisió de les reclamacions s’ha de fer els dies 27, 28 i 29 de maig de 2019.
5. La comissió avaluadora ha d’estendre acta de la sessió de resolució de les reclamacions presentades i trametre’n una còpia compulsada a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, juntament amb una còpia compulsada de l’acta d’avaluació definitiva, al més tard, el 31 de maig de 2019.
6. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió que resolgui la comissió avaluadora poden interposar un recurs d’alçada davant la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva.
Article 27
Llista definitiva de persones aptes
La llista definitiva de persones aptes de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de publicar el 31 de maig de 2019 al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre que ha fet la prova.
Article 28
Contingut del certificat d’aptitud de la prova
1. En el certificat d’aptitud de la prova hi han de constar:
a) Llinatges i nom de l’aspirant.
b) Número del document oficial d’identificació de l’aspirant.
c) La qualificació d’apte o no apte, juntament amb la qualificació numèrica final, si s’ha pogut calcular.
d) La qualificació de la part de comunicació.
e) La qualificació de la part social.
f) La qualificació de la part cientificotecnològica.
g) S’hi ha d’especificar que dóna accés a qualsevol cicle de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu.
2. Aquest certificat també acredita la superació d’alguna de les parts de la prova.
Article 29
Lliurament dels certificats d’aptitud de la prova
Les persones que han superat la prova d’accés o tenen superada alguna de les parts de la prova poden recollir el certificat que ho acredita al mateix centre públic on s’ha fet la prova a partir del dia 31 de maig de 2019.
Article 30
Sol·licitud de plaça en cicles formatius
Les persones que tenen el certificat que acredita que han superat la prova d’accés als cicles de grau mitjà, les que tenen l’exempció total, les que acumulen l’exempció de totes les parts de la prova o les que acumulen parts superades i l’exempció de les altres, poden sol·licitar l’admissió al cicle formatiu de grau mitjà que vulguin cursar a través de l’opció d’altres vies d’accés, de conformitat amb la normativa d’admissió als cicles formatius de formació professional de les Illes Balears.
Només els certificats amb la qualificació d’apte, que acrediten la superació de la prova, tenen validesa a tot el territori nacional. Amb referència a les exempcions, s’ha de consultar la normativa autonòmica de la comunitat autònoma on es vulgui cursar la formació professional.
Article 31
Exempcions de quart d’ESO. Règim específic de la convocatòria
De manera excepcional, a l’efecte de possibles exempcions d’alguna de les parts de la prova d’accés, per poder acreditar haver superat les matèries de quart d’ESO que eximeixen de fer la prova d’algun àmbit de les proves lliures per obtenir el títol de graduat d’ESO, mentre l’Ordre de la Consellera d’Educació i Cultura de 30 de març no disposi d’una normativa que la modifiqui o substitueixi, per als alumnes matriculats que provenguin d’estudis regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 desembre (BOE núm. 295, de 10 de desembre), s’ha de fer servir la taula inclosa a l’annex 5 d’aquesta Resolució.
ANNEX 2 Prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional
1. Estructura
La prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà s’estructura en les tres parts següents:
– Llengua castellana
– Llengua catalana
– Ciències socials, geografia i història
– Matemàtiques
– Ciències de la natura o tecnologia (l’aspirant n’ha de triar una de les dues)
2. Qualificació de cada part
1. Cada examen s’ha de puntuar de 0 a 10 punts, amb dos decimals. Una vegada corregit l’examen de la matèria, si la nota total de l’examen es igual o superior al mig punt s’ha d’arrodonir a l’enter superior, en cas contrari s’ha d’arrodonir a l’enter inferior. Aquesta nota arrodonida s’ha d’introduir al programa de gestió acadèmica (GestIB).
2. La qualificació de cada part és la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries que la conformen. Aquesta qualificació s’ha d’expressar de zero a deu punts, amb dos decimals.
3. Si l’aspirant està exempt d’examinar-se de la prova de llengua catalana, la qualificació de la part de comunicació és la qualificació de la matèria de llengua castellana.
4. Si l’aspirant no fa la prova corresponent a alguna de les matèries d’una part i no està exempt de fer-la, la qualificació d’aquesta part ha de ser no presentat.
3. Qualificació final
1. La qualificació final s’ha de calcular sempre que s’obtengui almenys una puntuació de quatre en cada una de les parts, i ha de ser la mitjana aritmètica d’aquestes, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d’apte o no apte. Si no es pot calcular aquesta mitjana, s’ha d’indicar no apte.
2. Si hi ha exempcions d’alguna de les parts de la prova, la nota mitjana s’ha de calcular sobre les parts avaluades.
3. Si la qualificació de totes les parts és no presentat, o bé alguna part està exempta i la qualificació de la resta de les parts és no presentat, la qualificació final ha de ser no apte (no presentat).
4. Quan no se superi la totalitat de la prova, la qualificació de la part o les parts superades pot mantenir-se en les convocatòries següents. El certificat d’aptitud ha de ser el certificat que acrediti la superació d’alguna de les parts.
4. Durada de la prova
– Dues hores per a la part de comunicació.
– Una hora per a la part social.
– Dues hores per a la part cientificotecnològica.
5. Part de comunicació
1. La part de comunicació consta de dues matèries: llengua castellana i llengua catalana. Es fa un examen per a cadascuna.
2. Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de llengua castellana són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà: prova de llengua castellana, que es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
3. Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de llengua catalana són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà: prova de llengua catalana, que es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
6. Part social
1. La matèria de referència és ciències socials, geografia i història.
2. Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de ciències socials, geografia i història són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà: prova de socials, geografia i història, que es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
7. Part cientificotecnològica
1. A la part cientificotecnològica tot l’alumnat ha de fer la matèria de matemàtiques, sempre que no n’estigui exempt.
2. Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de matemàtiques són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà: prova de matemàtiques, àmbit cientificotecnològic, que es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
3. Per al segon examen d’aquesta part, en el moment de la inscripció l’alumne ha d’optar entre la matèria de ciències de la natura i la matèria de tecnologia.
4. Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de ciències de la natura són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà: prova de ciències de la natura, que es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
5. Els continguts, l’estructura de les proves, els criteris d’avaluació i qualificació, així com els materials que es poden utilitzar durant la prova de tecnologia són els establerts a les Orientacions per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà: prova de tecnologia, que es troben publicades al web de Formació Professional (http://fp.caib.es).
ANNEX 3 Calendari de la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà
Data |
Actuació |
Art. |
Del 6 al 18 de març |
Inscripció per fer la prova. |
3 |
22 de març |
Publicació de la llista provisional de persones admeses i de persones excloses al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre. |
12 |
22 de març |
Cada centre tramet a la DGFPFP, per via electrònica, la llista de les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova, juntament amb una còpia de les sol·licituds i de la documentació que adjunten aquestes persones. |
15 |
22 de març |
Cada centre comunica a la DGFPFP, per via electrònica, la proposta de la comissió avaluadora. |
20.1 |
25, 26 i 27 de març |
Termini de reclamacions contra les llistes provisionals de persones admeses i de persones excloses. |
13 |
2 d’abril |
Publicació de la llista definitiva de persones admeses i de les exempcions que tenen reconegudes al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre. |
14 |
El mateix dia que es publica l’horari |
Publicació de la relació d’estris necessaris per fer la prova (si escau) al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre. |
17 |
6 i 7 de maig |
Realització de la prova. |
16 |
21 de maig |
Publicació de la llista provisional de persones aptes i no aptes al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre. |
25 |
22, 23 i 24 de maig |
Termini de reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes davant la comissió avaluadora. |
26.1 |
27, 28 i 29 de maig |
Revisió de les reclamacions. |
26.4 |
31 de maig |
Publicació de la llista definitiva de persones aptes al tauler d’anuncis i a la pàgina web de cada centre. |
27 |
31 de maig |
Lliurament dels certificats d’aptitud. |
29 |
31 de maig |
Tramesa a la DGFPFP de la còpia compulsada de les actes de la prova (constitució de la comissió avaluadora, avaluació definitiva i sessió de revisió de reclamacions), dels fulls de qualificació originals, del certificat compulsat de designacions de professors col·laboradors (si s’escau) i de l’informe justificatiu per elevar el nombre de col·laboradors (si s’escau). |
16.3 20.4 24.3 26.5 |
Un mes des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva |
Termini perquè les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió que resolgui la comissió avaluadora puguin presentar un recurs d’alçada. |
26.6 |
ANNEX 4 Especialitat docent dels vocals de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà
[Segons el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen […] i s’estableixen les especialitats dels cossos d’ensenyança secundària (BOE núm. 287, 28 de novembre) i el Reial decret 1146/2011, de 29 de juliol (BOE núm. 182, de 30 de juliol)]
Matèria de referència d’ESO |
Especialitat del professorat que actuï com a vocal |
---|---|
Llengua castellana |
Llengua castellana i literatura |
Llengua catalana |
Llengua catalana i literatura |
Ciències socials, geografia i història |
Geografia i història |
Matemàtiques |
Matemàtiques |
Ciències de la natura |
Biologia i geologia Física i química |
Tecnologia |
Tecnologia |
ANNEX 5 Assignatures de 4t d’ESO que eximeixen d’alguna part de les proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà
Part de la prova d’accés a cicles de grau mitjà que en resulta exempt |
Matèries de 4t d’ESO (LOMQE) |
Matèries de 4t d’ESO (LOE/LOGSE) |
Assignatures de 2n de BUP (LGE) |
Mòduls dels cicles formatius d’FPB |
Mòduls voluntaris PQPI |
Matèries i àmbits del programa de diversificació curricular |
---|---|---|---|---|---|---|
Àmbit de comunicació |
- Llengua catalana i literatura - Llengua castellana i literatura - Primera llengua estrangera |
- Llengua catalana i literatura - Llengua castellana i literatura - Llengua estrangera: anglès |
- Llengua catalana i literatura - Llengua castellana i literatura -Llengua estrangera |
Comunicació i societat II |
Àmbit de comunicació |
- Àmbit lingüístic i social (4t) - Llengua estrangera (4t)
|
Àmbit social |
- Geografia i història i almenys una de les matèries següents: - Iniciació a l’activitat emprenedora i empresarial - Economia - Filosofia -Música - Arts escèniques i dansa - Cultura científica - Cultura clàssica |
- Ciències socials, geografia i història i almenys una de les matèries següents: - Educació eticocívica - Educació ètica - Educació plàstica i visual - Música |
Una de les assignatures següents: - Geografia humana i econòmica. - Geografia i història
|
Comunicació i societat II |
Àmbit social |
Àmbit lingüístic i social (4t) |
Àmbit cientifico-tecnològic |
Matemàtiques (de qualsevol de les dues opcions de 4t) i almenys una de les matèries següents: -Ciències aplicades a l’activitat professional -Tecnologia -Biologia i geologia -Física i química -Educació plàstica, visual i audiovisual -Tecnologies de la informació i la comunicació |
Matemàtiques i almenys una de les matèries següents: - Física i química -Biologia i geologia - Informàtica - Tecnologia |
- Matemàtiques -Física i química |
Ciències aplicades II |
Àmbit cientificotecnològic |
Àmbit cientificotecnològic (4t) |