Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE DESENVOLUPAMENT LOCAL
Núm. 595
Ordenança fiscal de la taxa per a la prestació i manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvament del Servei de Bombers del Consell de Mallorca
Exposició de motius (Preàmbul)
La prestació a la ciutadania dels serveis de prevenció, extinció d’incendis i salvament a l’illa de Mallorca es realitza pel Servei de Bombers del Consell de Mallorca a excepció dels municipis que acreditin disposar directament d’un servei propi.
La prestació d’aquests serveis, així com la realització d’un adequat manteniment dels mitjans necessaris per actuar davant situacions de risc, implica la necessitat de disposar d’una quantitat important de recursos econòmics per tal de poder prestar aquest servei de manera eficaç.
Aquesta ordenança fiscal pretén regular dos fets imposables distints derivats del Servei de Bombers de Mallorca. En primer lloc la prestació del servei de prevenció i extinció d’incendis, aquest fet imposable ja estava regulat en una ordenança fiscal de l’any 2009, i únicament s’han actualitzat les quanties econòmiques i en segon lloc s’ha introduït un nou fet imposable que es deriva del manteniment del servei.
Si bé qualsevol persona que es trobi a l’illa de Mallorca en un moment determinat es pot veure beneficiada per aquests serveis, no hi ha dubte que les persones propietàries de béns immobles resulten beneficiades de manera particular per uns serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvament eficaços i ben mantinguts. Així mateix, les entitats i societats asseguradores, que en el disseny de la present taxa tenen la condició de substituts del contribuent, es veuen beneficiades de manera particular, ja que l’existència d’aquests serveis minimitza o, si més no, redueix substancialment els resultats dels sinistres objecte d’assegurament.
Respecte al fet imposable per la prestació dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvament s’ha considerat oportú exclouré una sèrie de supòsits enumerats a l’article 4. Les principals raons que obeeixen a aquesta exclusió són entre d’altres els principis de solidaritat, col·laboració, lleialtat institucional, per tal d’obtenir el màxim rendiment dels serveis i una coordinació eficient de les administracions, així com l’essencialitat del servei amb l’objectiu principal de fer prevaler l’interès general sobre el particular i resultar afectada tota la col·lectivitat.
Article 1. Fonament, naturalesa i objecte
1. El Consell de Mallorca estableix la taxa per a la prestació i manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis que presta el Servei de Bombers d’acord amb els articles 133.2 i 142 de la Constitució, els articles 4 i 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, i amb el que disposen els articles 15 a 19, 20.4 k i 132 del Text refós de la Llei que regula les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
2. L'àmbit d’aplicació és:
a) En el cas de prestació dels serveis de prevenció i extinció d’incendis, l’illa de Mallorca.
b) En el cas de manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis, els municipis de Mallorca en els quals el Consell de Mallorca presti el servei.
Es considera que el Consell de Mallorca presta el servei en tots els municipis de l’illa de Mallorca excepte els municipis que acreditin disposar directament d’un servei propi suficient diferent al que presta el Consell de Mallorca.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable d’aquesta taxa, bé d’ofici o bé per sol·licitud de la persona interessada:
a) La prestació dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvament que presta el Servei de Bombers del Consell de Mallorca.
A aquests efectes, s’entén per prestació dels serveis d’extinció d’incendis, a més del servei d’extinció esmentat: salvar persones, animals i béns, en cas de sinistre o situació d’extinció d’incendis; adoptar les mesures de seguretat extraordinàries i provisionals, mentre l’autoritat competent ho decideix, sobre el tancament i desallotjament de locals i establiments públics o privats. Concretament:
1. Incendis o salvaments, excepte en els casos previstos en l’article 4.
2. Rescatar o salvar animals vius o morts.
3. Obrir portes o altres accessos tancats a causa d’una negligència o si no hi ha risc per a persones o béns de l’àmbit bloquejat.
4. Eliminar perills o netejar calçades per vessament de combustibles, olis, líquids perillosos o similars i materials sòlids, causat per avaria, negligència en la càrrega, descàrrega, estiba o circulació.
5. Intervenir en elements interiors o exteriors d’immobles, incloent sanejament de façanes, rètols publicitaris, alarmes, enderrocaments, etc., i sempre que la intervenció sigui motivada per una deficiència de construcció, instal·lació o manteniment.
6. Intervenir en inundacions ocasionades per obstrucció de desaigües, acumulació de brutícia i runa, dipòsits o connexions en mal estat i casos semblants, sempre que es vegi negligència en el manteniment d’instal·lacions o recintes.
7. Intervenir en avaries o sinistres de transformadors o cables elèctrics o conduccions de gas, aigua o altres líquids.
8. Reforços de prevenció.
9. Prestació de serveis o materials per a usos o actes d’iniciativa privada.
b) El manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis que presta el cos de Bombers del Consell de Mallorca, amb independència que se sol·liciti o no una prestació directa i específica del servei, sorgint l’obligació de contribuir com a conseqüència de l’existència d’aquests serveis i de la disponibilitat permanent dels mitjans materials i personals adscrits als mateixos per actuar davant de situacions de risc.
Article 3. Exempcions i bonificacions
No es concediran més exempcions o bonificacions que les expressament previstes en les lleis o les derivades de l’aplicació dels tractats internacionals.
Article 4. Supòsit de no subjecció
No estan subjectes a la taxa per a la prestació de serveis, en els termes municipals en els quals el Consell de Mallorca presti directament el servei les intervencions:
a. Motivades per un incendi, sigui quin sigui l’origen o la intensitat, llevat que es provi que hi ha hagut intencionalitat o greu negligència del subjecte passiu o de terceres persones, sempre que aquests siguin identificats.
b. Que tinguin com a finalitat salvar o assistir a persones en situació de perill.
c. Les causades per accidents de qualsevol tipus o delinqüència que hagi patit el subjecte passiu llevat que es provi que hi ha hagut intencionalitat o greu negligència del subjecte passiu o de terceres persones, sempre que aquests siguin identificats.
d. Com a conseqüència de fenòmens meteorològics extraordinaris o catastròfics oficialment declarats.
e. Per col·laborar amb els cossos i òrgans de totes les administracions públiques, en concepte d’assistència i salvament de persones degut a la manca de mitjans adequats per part de l’entitat u organisme sol·licitant.
f. El primer reforç de prevenció que es realitzi anualment a cada un dels nuclis urbans dels municipis.
Aquest article no és aplicable i, per tant, queden subjectes a la taxa, els serveis que responguin a telefonades per falses alarmes produïdes com a conseqüència del funcionament incorrecte de centrals d’alarma automàtiques o sistemes similars.
Article 5. Subjectes passius i responsables
1. Són subjectes passius a títol de contribuent de la taxa per la prestació de serveis i el manteniment del servei d’extinció d’incendis les persones físiques o jurídiques i les entitats esmentades a l’article 35.4 de la Llei General Tributaria que la hagin sol·licitat o que resultin beneficiades i no es trobin en el supòsit de no subjecció.
2. Sense perjudici de l’anterior, tenen la condició de subjectes passius substituts del contribuent i estan obligats a pagar la taxa: les entitats o societats asseguradores del risc.
3. Són responsables solidaris i subsidiaris, en cada cas, de les obligacions tributàries del subjecte passiu, les persones físiques o jurídiques a las quals fan referència els articles 42 i 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
Article 6. Base imposable i base liquidable
La base imposable és el 90 % del cost de la prestació i manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis, excloent-ne els serveis a què fa referència l’article 4 que fa el cos de Bombers del Consell de Mallorca en l’exercici immediatament anterior al qual fa referència la meritació de la taxa. La base liquidable és igual a la base imposable menys les exempcions i bonificacions establertes legalment.
Article 7. Quota tributària
1. La quota tributària per prestar els servei de prevenció i extinció d’incendis es determina en funció del nombre d’efectius, tant personals com materials, que es fan servir, els temps que s’hi inverteix i el recorregut que fan els vehicles que hi intervenen.
A aquest efecte, s’apliquen les tarifes següents:
Personal/categoria |
Per hora o fracció d'hora |
Bomber conductor / bombera conductora |
35,98 € |
Bomber/a especialista Grup de Rescat de Muntanya |
37,57 € |
Gestor/a d’emergències |
35,83 € |
Caporal/a |
38,26 € |
Caporal /a especialista Grup de Rescat de Muntanya |
39,85 € |
Sergent |
42,57 € |
Sotsoficial |
41,72 € |
Tècnic / Oficial |
44,33 € |
Cap. Servei |
44,87 € |
Tipus de vehicle Per quilòmetre recorregut (anar i tornar) |
Per hora o fracció |
Unitat mòbil comandament UMJ |
12,20 € |
Transport mixt lleuger TML |
13,13 € |
Bomba urbana lleugera BUL |
55,04 € |
Autoescala automàtica AEA |
102,26 € |
Bomba rural pesada BRP |
54,88 € |
Bomba forestal lleugera BFL |
43,85 € |
Furgó d'útils diversos FUD |
55,25 € |
2. El càlcul de la quota tributària màxima per al manteniment del servei que, de forma individualitzada, correspon a cada subjecte passiu contribuent vindrà determinada per aplicar la fórmula següent:
Quota tributària = (90% x Cg x VCi) / VCt
On:
- Cg és el cost del manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis que fa el cos de Bombers del Consell de Mallorca en l’exercici immediatament anterior al qual es refereix la meritació de la taxa de manteniment. A aquest efecte, s’entén per cost de manteniment, l’import determinat pel departament de Bombers del Consell de Mallorca d’acord amb els criteris definits en l’estudi tècnic econòmic que forma part de l’expedient per adoptar l’acord per establir la taxa.
- VCi és el valor cadastral individual dels immobles ubicats als termes municipals subjectes a la taxa corresponent a l’exercici immediatament anterior a què es refereix la meritació de la taxa.
- VCt representa la suma dels valors cadastrals de la totalitat dels béns immobles de naturalesa urbana, de característiques especials i de naturalesa rústica de cadascun dels termes municipals en els quals es presta el servei en l’exercici immediatament anterior a què es refereix la meritació de la taxa.
3. Dins de la quota tributària màxima per al manteniment del Servei, i com a límit de la mateixa, l’import que han de satisfer les entitats o societats asseguradores, en concepte de subjectes passius substituts del contribuent, ha de ser com a màxim un import equivalent al 5 % de les primes d’assegurances a les quals fa referència la disposició addicional catorzena de la Llei 20/2015, de 14 de juliol, d’ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores.
Article 8. Període impositiu i meritació
1. Es merita la taxa per a la prestació del servei de prevenció i extinció d’incendis i neix l’obligació de contribuir quan la dotació corresponent surt del parc, moment en què s’inicia, a tots els efectes, la prestació del servei, i conclou amb el retorn d’aquesta al parc.
2. El pagament per al manteniment dels serveis de prevenció i extinció d’incendis que presta el cos de Bombers del Consell de Mallorca té caràcter periòdic. El període impositiu coincideix amb l’any natural i es merita el primer dia del període impositiu.
Article 9. Gestió i recaptació
1. En relació a la prestació del servei de prevenció i extinció d’incendis: s’estableix el sistema de liquidació una vegada prestat el servei.
2. En relació al manteniment: el Consell de Mallorca sol·licitarà al Consorci de Compensació d’Assegurances, anualment i mitjançant el mitjans que s’articulin per complir el que estableix la disposició addicional catorzena de la Llei 20/2015, esmentada.
D’acord amb el que preveuen els articles 27.2 del Text refós de la Llei que regula les hisendes locals i el 92 de la Llei general tributària, les entitats i societats asseguradores, per simplificar a les parts el compliment de les obligacions formals i materials derivades d’aquesta taxa, es poden establir instruments o convenis de col·laboració entre aquestes entitats i el Consell de Mallorca. Aquests convenis només regiran per a les entitats que s’hi adhereixin, per a la resta els seran d’aplicació les normes de gestió, liquidació i pagament que preveu aquesta ordenança.
3. Amb l’excepció dels criteris específics de gestió, liquidació i pagament que es contemplin als convenis de col·laboració que es puguin subscriure, les liquidacions tributàries a les quals fan referència els apartats anteriors han de ser notificades en els termes que estableix la Llei general tributària, i la recaptació de les quotes corresponents es farà en els terminis corresponents que preveu la Llei esmentada i en la normativa que la desplega i són d’aplicació al Consell de Mallorca per fer-les efectives les prerrogatives previstes a la normativa tributària.
Article 10. Infraccions i sancions
Pel que fa a infraccions i sancions tributàries i les diferents qualificacions, així com les sancions que els corresponguin, són d’aplicació la Llei general tributària vigent i les disposicions dictades o que es puguin dictar per desplegar-la.
Disposició addicional primera. col·laboració interadministrativa
En el marc de la col·laboració entre administracions prevista en l’article 8 del Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i, pel que fa al cadastre immobiliari, en l’article 37.2 del Text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2004, de 5 de març, per a la gestió de la taxa regulada en aquesta ordenança s’ha d’atendre principalment a la informació que figuri en el Cadastre Immobiliari subministrada a aquests efectes per la Direcció General del Cadastre així com a la informació que remetin els Ajuntaments de l’illa de Mallorca o les entitats supramunicipals a les quals correspongui la gestió tributària de l’Impost sobre Béns Immobles.
Aquesta informació ha de comprendre les dades relatives al titular o titulars del bé immoble i el valor de l’immoble a efectes de determinar la quantificació de la taxa de conformitat amb el que preveu l’article 5 d’aquesta Ordenança.
Si és el cas, per a la determinació de la periodicitat i forma de remissió d’aquesta informació, es podrà subscriure el corresponent instrument de col·laboració.
Disposició final
Aquesta ordenança fiscal, aprovada per acord del Ple del Consell de Mallorca, data de 12 de juliol de 2018, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial dels Illes Balears i serà d'aplicació a partir del dia 1 de gener de 2019, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
Disposició derogatòria
La present ordenança deroga l’Ordenança de 30 d'abril de 2009, relativa a la regulació de les taxes aprovades per a la prestació del servei d'extinció d'incendis.