Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1005
Acord del Consell de Govern de 14 de desembre de 2018, pel qual s’autoritza la firma del Conveni de col·laboració entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca, de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d’octubre de 2018 a diferents municipis de l’illa de Menorca
El dia 28 d’octubre de 2018 es va produir un episodi de cap de fibló als municipis des Mercadal, Alaior i Maó de l’illa de Menorca, el qual ha provocat danys de gran consideració en general i, en particular, especialment en infraestructures que afecten la producció agrícola i en béns immobles de propietat privada, que afecten les condicions d’habitabilitat exigibles normativament als habitatges. Així mateix, l’esmentat cap de fibló provocà un tall de subministrament elèctric de llarga durada que afectà els municipis de Ciutadella, Ferreries, es Mercadal, es Migjorn i Alaior.
En relació amb les catàstrofes com l’assenyalada, l’article 20 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que els poders públics han de vetllar pels drets i les necessitats de les persones que hagin patit danys causats per catàstrofes.
En aquest sentit, i en el marc competencial previst en l’article 31.11 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears —en virtut del qual correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de protecció civil i emergències—, l’article 4 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears, disposa que l’actuació de les administracions públiques a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió d’emergències ha de tenir com a objectius fonamentals, entre d’altres, les actuacions per anul·lar les causes i pal·liar, corregir i minimitzar els efectes de les emergències prestant socors als afectats; per a la qual cosa, totes les administracions han de participar activament en la mesura de les seves competències i possibilitats.
D’acord amb l’article 3.2.d) del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, mitjançant la Direcció General d’Emergències i Interior, l’exercici de les competències en matèria d’emergències i protecció civil, que són les previstes en l’article 31.11 de l’Estatut d’autonomia abans esmentat.
El Consell Insular de Menorca té, com a competència pròpia, la de cooperar en el foment del desenvolupament econòmic i social del territori, prevista en l’article 36.1.d) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i en matèria d’habitabilitat, en virtut del que estableix l’article 70.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. Així mateix, el Consell Insular de Menorca té, com a competència pròpia, la producció primària en matèria agrícola, prevista en la Llei 8/1999, de 12 d’abril, d’atribució de competències als consells insulars de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca i artesania.
D’acord amb l’article 73 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, corresponen als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els atribueix competència pròpia, l’exercici de l’activitat de foment, sens perjudici de l’activitat que correspon a la Comunitat Autònoma; qüestió que reitera l’article 84.2, quan assenyala que corresponen al Govern de la Comunitat Autònoma i als consells insulars la funció executiva, incloses la potestat reglamentària i la inspecció, i l’actuació de foment de les competències que els són pròpies.
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
D’acord amb els articles 12.1.c) i 15.2.a) del Text refós esmentat, quan les subvencions derivin de convenis formalitzats entre administracions públiques amb la finalitat de regular l’atorgament de subvencions a favor de terceres persones —com és el cas que ens ocupa—, els convenis poden substituir les bases reguladores i incloure la convocatòria, si així ho preveuen expressament, i han de ser objecte de publicació oficial. En aquest mateix sentit, l’article 5.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, disposa que les subvencions que derivin de convenis formalitzats entre administracions públiques s’han de regular d’acord amb el que estableixi el mateix conveni, que, en tot cas, s’ha d’ajustar a les disposicions contingudes en aquesta Llei.
En aquest context, ambdues parts consideren adient formalitzar un conveni per tal de definir els termes de la col·laboració entre l’Administració autonòmica i la insular per tal d’establir i gestionar les corresponents mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d’octubre de 2018 a diferents municipis de l’illa de Menorca, d’acord amb el que estableix l’article 80 de l’Estatut d’autonomia, l’article 57 de la Llei 7/1985, i l’article 46 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars; el qual, d’acord amb els articles 12.1.c) i 15.2.a) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, substitueix les bases reguladores i la convocatòria de les ajudes per a la rehabilitació d’habitatges per tal de garantir les condicions d’habitabilitat exigibles, que ha de gestionar el Consell Insular de Menorca.
D’acord amb l’article 47.1 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, són convenis els acords amb efectes jurídics adoptats per les administracions públiques per a una finalitat comuna. Els convenis, en tot cas, en virtut de l’article 48.3 de la Llei 40/2015, han de millorar l’eficiència de la gestió pública, facilitar la utilització conjunta de mitjans i serveis públics, contribuir a l’exercici d’activitats d’utilitat pública i complir la legislació d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
L’article 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 47, 48 i 49 de la Llei 40/2015, abans esmentada, estableixen la possibilitat que l’Administració subscrigui convenis de col·laboració i el contingut que aquests han de tenir; la signatura dels quals correspon, quan es tracta de convenis amb òrgans estatutaris —com és el cas que ens ocupa, atès que una de les parts del conveni és el Consell Insular de Menorca—, i d’acord amb l’article 80.1 de la Llei 3/2003, a la presidenta de les Illes Balears, tot i que aquesta competència ha estat delegada en els titulars de les conselleries competents per raó de la matèria pel Decret 25/2003, de 24 de novembre, del president de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 17.5 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Departament Jurídic i Administratiu de la Conselleria d’Hisenda i Administracions ha informat favorablement sobre l’esborrany de conveni.
D’altra banda, i en virtut del que estableix l’article 81.a) de la Llei 3/2003, correspon al Consell de Govern l’autorització, d’acord amb el que disposa l’apartat 11 de l’article 19 de la Llei del Govern de les Illes Balears, dels convenis i acords prevists en els apartats 1 i 2 de l’article 80, com és el cas que ens ocupa, independentment de la seva quantia.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Hisenda i Administracions Públiques, en la sessió del dia 14 de desembre de 2018 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Autoritzar la firma del Conveni de col·laboració entre l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca, de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d’octubre de 2018 a diferents municipis de l’illa de Menorca, l’esborrany del qual s’adjunta com a annex a aquest Acord.
Palma, 6 de febrer de 2019
La secretaria del Consejo de Gobierno
Pilar Costa i Serra
Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca, de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 a diferents municipis de l'illa de Menorca
Parts
Catalina Cladera Crespí, consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, en virtut del seu nomenament mitjançant el Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, que actua en nom i representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut del Decret 25/2003, de 24 de novembre, del president de les Illes Balears, pel qual es delega en els titulars de les conselleries la firma de convenis de col·laboració i acords de cooperació.
Sra. Susana I. Mora Humbert, presidenta del Consell Insular de Menorca per l'acord del Ple reunit en sessió extraordinària de 7 de juliol de 2017, en virtut de les atribucions que li confereixen els articles 9.1 i 9.2. q de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local.
Antecedents
1. El dia 28 d’octubre de 2018 es va produir un episodi de cap de fibló als municipis des Mercadal, Alaior, i Maó de l’illa de Menorca, el qual ha provocat danys de gran consideració en general i, en particular, especialment en infraestructures que afecten la producció agrícola i en béns immobles de propietat privada, que afecten les condicions d’habitabilitat exigibles normativament als habitatges. Així mateix, l’esmentat cap de fibló provocà un tall de subministrament elèctric de llarga durada que afectà els municipis de Ciutadella, Ferreries, es Mercadal, es Migjorn i Alaior.
2. En relació amb les catàstrofes com l'assenyalada, l'article 20 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que els poders públics han de vetllar pels drets i les necessitats de les persones que hagin patit danys causats per catàstrofes.
En aquest sentit, i en el marc competencial previst en l'article 31.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears —en virtut del qual, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l’execució en matèria de protecció civil i emergències—, l'article 4 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, disposa que l'actuació de les administracions públiques a la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió d'emergències ha de tenir com objectius fonamentals, entre d'altres, les actuacions per anul·lar les causes i pal·liar, corregir i minimitzar els efectes de les emergències prestant socors als afectats; per a la qual cosa, totes les administracions han de participar activament en la mesura de les seves competències i possibilitats.
3. D'acord amb l'article 3.2 d del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la Presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques, mitjançant la Direcció General d'Emergències i Interior, l'exercici de les competències en matèria d'emergències i protecció civil, que són les previstes en l'article 31.11 de l'Estatut d'autonomia abans esmentat.
4. El Consell Insular de Menorca té, com a competència pròpia, la de cooperar en el foment del desenvolupament econòmic i social del territori, prevista en l'article 36.1 d de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim Local, i en matèria d'habitabilitat, en virtut del que estableix l'article 70.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Així mateix, el Consell Insular de Menorca té, com a competència pròpia, la producció primària en matèria agrícola, prevista en la Llei 8/1999, de 12 d’abril, d’atribució de competències als Consells Insulars de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania.
5. D'acord amb l'article 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, corresponen als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els atribueix competència pròpia, l’exercici de l’activitat de foment, sens perjudici de l’activitat que correspon a la Comunitat Autònoma; qüestió que reitera l'article 84.2, quan assenyala que corresponen al Govern de la Comunitat Autònoma i als consells insulars la funció executiva, incloses la potestat reglamentària i la inspecció, i l’actuació de foment de les competències que els són pròpies.
El tex refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
D'acord amb els articles 12.1 c i 15.2 a del Text refós esmentat, quan les subvencions derivin de convenis formalitzats entre administracions públiques amb la finalitat de regular l’atorgament de subvencions a favor de terceres persones —com és el cas que ens ocupa—, els convenis poden substituir les bases reguladores i incloure la convocatòria, si així ho preveuen expressament i han de ser objecte de publicació oficial. En aquest mateix sentit, l'article 5.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, disposa que les subvencions que derivin de convenis formalitzats entre administracions públiques s'han de regular d'acord amb el que estableixi el propi conveni que, en tot cas, s'ha d'ajustar a les disposicions contingudes en aquesta Llei.
6. En aquest context, ambdues parts consideren adient formalitzar el present conveni per tal de definir els termes de la col·laboració entre l'Administració autonòmica i la insular per tal d'establir i gestionar les corresponents mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 a diferents municipis de l'illa de Menorca, d'acord amb el que estableix l'article 80 de l'Estatut d'autonomia, l'article 57 de la Llei 7/1985, i l'article 46 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de Consells Insulars; el qual, d'acord amb els articles 12.1 c i 15.2 a del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, substitueix les bases reguladores i la convocatòria de les ajudes per a la rehabilitació d'habitatges per tal de garantir les condicions d'habitabilitat exigibles, que ha de gestionar el Consell Insular de Menorca.
Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents
CLÀUSULES
Primera
Objecte del Conveni
1. L’objecte d’aquest conveni és definir els termes de la col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a través de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, i el Consell Insular de Menorca, per a l'adopció de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 a l’illa de Menorca, valorats en 800.000€
2. L'objecte de les ajudes previstes en aquest conveni, que se regeixen pel que s'estableix en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i que ha de gestionar el Consell Insular de Menorca, són:
a) Prestacions econòmiques d’urgència social amb la finalitat de cobrir despeses immediates de les famílies.
b) Ajudes d’emergència amb l’objectiu de pal·liar les necessitats bàsiques i urgents de les famílies l’habitatge dels quals hagi resultat dany i hagin perdut estris domèstics de caràcter bàsic.
c) Ajudes en matèria d’habitatge.
d) Subvencions per pal·liar danys en explotacions agrícoles o ramaderes.
e) Subvencions per pal·liar danys en establiments industrials, comercials i turístics, que es poden estendre a d’altres empreses i professionals.
3. Per al desplegament de les ajudes a què es refereix l'apartat anterior, mitjançant addendes a aquest Conveni s'establiran les línies concretes d'actuació conjunta, en les que es determinaran el crèdit pressupostari que s'hi destina, l'abast, quantia i procediment de concessió, si escau. No obstant, les ajudes establertes a l'apartat 2 c) d'aquesta clàusula s'han d'atorgar d'acord amb l'establert a l'annex d'aquest Conveni, que d'acord amb els articles 12.1 c i 15.2 a del Text refós de la Llei de subvencions, substitueix les bases reguladores i la convocatòria de les ajudes que ha de gestionar el Consell Insular de Menorca.
4. Així mateix, mitjançant conveni, l’Administració de la Comunitat Autònoma pot acordar amb l’Administració General de l’Estat, el Consell de Menorca o altres ens públics l’establiment de línies d’ajudes l’objecte de les quals no estigui previst en l’apartat 2 anterior, com també la realització d’altres actuacions per a la reparació de danys en infraestructures i serveis de titularitat pública derivats de la situació d’emergència objecte d’aquest conveni.
Segona
Finançament
Les ajudes previstes en aquest Conveni s'han de finançar amb càrrec als pressuposts de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i del Consell Insular de Menorca, segons el desglossament següent:
Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques |
Consell Insular de Menorca |
||||
Partida Pressupostària |
Exercici |
Import |
Partida Pressupostària |
Exercici |
Import |
14301 223A01 46100 20 |
2018 |
150.000 € |
|
2018 |
€ |
14301 223A01 46100 20 |
2019 |
50.000 € |
41200 4890005 |
2019 |
200.000€ |
|
|
|
43900 |
2019 |
100.000€ |
Subtotal |
200.000 € |
Subtotal |
300.000€ |
||
Total |
500.000€ |
Tercera
Vigència
Aquest Conveni ha de desplegar els seus efectes des de la data de la signatura fins el 31 de desembre de 2019. No obstant això, en qualsevol moment abans de la seva finalització, les parts poden acordar la seva pròrroga per un període de fins a un any addicional.
Quarta
Obligacions de les parts
1. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques es compromet a:
a) Transferir al el Consell Insular de Menorca els fons prevists en la clàusula segona anterior, el 75% dels quals en el moment de la signatura d'aquest Conveni i el 25% restant, un cop justificada la compensació de les pèrdues, en els termes prevists en la clàusula cinquena següent.
b) Prestar assistència jurídica al Consell Insular de Menorca en la tramitació de les ajudes previstes en aquest Conveni.
c) Participar en la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula sisena.
2. El Consell Insular de Menorca es compromet a:
a) Gestionar, mitjançant la tramitació i resolució de les sol·licituds d'ajuda presentades a l'empara d'aquest Conveni i, si pertoca, tramitar els corresponents expedients de reintegrament.
b) Facilitar a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la informació relativa als expedients d'ajudes que requereixi.
c) Justificar davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la destinació dels fons prevists en la clàusula segona, en els termes prevists en la clàusula cinquena següent. .
d) Participar en la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula sisena.
Cinquena
Justificació
1. La justificació de l'execució de les tasques objecte d'aquest conveni per part del Consell Insular de Menorca s'ha de fer mitjançant l'expedició d'un certificat de l'interventor de la corporació, que ha d'incloure, com a mínim, la relació de persones sol·licitants de l'ajuda i l'import percebut per cada una d'elles.
2. El certificat esmentat s'ha de presentar davant la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques abans del 31 d'octubre de 2019, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que l’administració insular haurà d’al·legar per escrit. A la vista d’aquestes al·legacions, la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques podrà ampliar l’esmentat termini de justificació.
Sisena
Comissió de seguiment
1. D’acord amb l’article 49 f de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, es crea una comissió de seguiment del conveni, a la qual correspon establir els mecanismes de seguiment, de vigilància i de control del Conveni. A més, la comissió és l’òrgan encarregat de revisar i analitzar els casos d’incompliment de les obligacions i els compromisos de les parts, així com de resoldre els problemes d’interpretació i de compliment que puguin derivar-se.
2. Aquesta comissió estarà formada pels membres següents:
a) Per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
La secretària general de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques
El cap de Departament d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior
El cap de Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior
La cap de Servei de Gestió Econòmica de la Secretaria General de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Publiques
b) Pel Consell Insular de Menorca:
El conseller executiu del Departament d’Ocupació, Projecció econòmica, Joventut i Esports, Sr. Miquel Company Pons
Un tècnic del Departament d’Ocupació, Projecció econòmica, Joventut i Esports
Un tècnic del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
Un tècnic del Departament de Serveis Generals, Participació Ciutadana i Habitatge
D’entre aquests membres es nomenaran un president o presidenta i un secretari o secretària.
Setena
Extinció del Conveni
1. Aquest Conveni s'extingirà per haver transcorregut el termini indicat en la clàusula tercera o per incórrer en causa de resolució, com ara, per l'acord unànime de tots els signants i per l’incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per algun dels signants.
Els efectes de la resolució són els que determina l’article 52 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
2. En cas d’incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per cada una de les parts es procedirà tal com preveu l’article 51.2 c de la Llei 40/2015.
En tot cas, les conseqüències aplicables en aquest supòsit i, si s’escau, els criteris per determinar la possible indemnització per l’incompliment seran fixats per la comissió de seguiment, de manera consensuada per totes les parts, en compliment del que estableix l’article 49 e de la Llei 40/2015 esmentada.
Si no és possible l’acord, les parts s’han de sotmetre als tribunals competents.
Vuitena
Naturalesa i règim jurídic
Aquest Conveni, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, té naturalesa administrativa i, d’acord amb l’article 47.2 de la Llei 40/2015, és un conveni interadministratiu. En virtut de l’article 6.1 Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la que se transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, resta exclòs del seu àmbit d’aplicació.
Les qüestions litigioses sorgides sobre la interpretació, execució, modificació, resolució i els efectes del Conveni s’han de resoldre de mutu acord en el si de la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula sisena. En cas contrari, les qüestions litigioses s’han de sotmetre al coneixement i decisió de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a mostra de conformitat, signam aquest conveni i el seu annex en dos exemplars.
Palma, XXX de XXXX de 2018
Per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
Pel Consell Insular de Menorca |
|
|
ANNEX
Ajudes en matèria d'habitatge per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 en habitatges i altres edificacions de diferents municipis de l'illa de Menorca
1. Objecte de les ajudes
Les ajudes en matèria d'habitatge, previstes en l'apartat 2 c de la clàusula primera d'aquest Conveni, tenen per objecte la rehabilitació i la recuperació d'habitatges i altres edificacions afectats pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018, dels municipis des Mercadal, Alaior i Maó, per tal de garantir les condicions d'habitabilitat exigibles.
L’import màxim que es destina a aquestes ajudes és de 200.000 euros, amb càrrec als crèdits pressupostaris prevists en la clàusula segona d'aquest Conveni.
2. Requisits de les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries de les ajudes han de complir els requisits següents:
a) Acreditar els danys produïts en l'habitatge o en altres edificacions com a conseqüència del cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 i el cost de reparació o rehabilitació. La valoració del cost l'ha de realitzar un tècnic competent, sense perjudici de la verificació posterior dels tècnics de l'Administració insular.
b) No incórrer en cap de les circumstàncies que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
Per accedir a les ajudes establertes per danys a l’habitatge en l’apartat 3.2 d’aquest annex, la renda anual màxima de la unitat familiar o de convivència econòmica del beneficiari no pot superar els límits següents:
a) Per a la unitat familiar formada per una persona: 22.000 euros.
b) Per a unitats familiars formades per dues persones: 44.000 euros.
c) Per a unitats familiars formades per tres persones: 50.000 euros.
d) Per a unitats familiars formades per quatre persones: 60.000 euros.
Per determinar que no se superen els límits de renda o ingressos, es prendrà com a referència l’exercici econòmic de l’any 2017.
3. Modalitats d'ajudes per pal·liar i reparar els danys en habitatges i altres edificacions.
3.1. Per a les ajudes per danys produïts a l’habitatge que constitueixi el domicili habitual, s’estableixen les ajudes següents:
a) Ajudes als propietaris o usufructuaris, per destrucció total de l’habitatge.
Quan s’hagi produït la destrucció total de l’habitatge o quan, a causa del seu estat residual, sigui necessari esbucar-lo, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 60.000 euros.
Així mateix, i sempre que s’acrediti la indisponibilitat d’un altre habitatge, els propietaris o els usufructuaris poden rebre una ajuda per a l’arrendament d’un habitatge adequat a les necessitats familiars de fins a 700 euros mensuals, per un període màxim de 24 mesos.
Quan hagin iniciat una nova construcció, aquesta ajuda serà prorrogable fins a 36 mesos, si s’acredita que les obres no s’han acabat per causes degudament justificades.
b) Ajudes als arrendataris o precaristes, per destrucció total de l’habitatge.
En els casos en què l’habitatge sinistrat estigui en situació de règim de lloguer, s’ha d’atorgar als arrendataris una ajuda per un import equivalent a la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la de l’habitatge de nou arrendament, de característiques similars, per un període màxim de 24 mesos.
S’entén que el nou arrendament té característiques similars quan la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la del nou habitatge no supera els 350 euros.
Quan l’habitatge estigui cedit en precari, els precaristes podran rebre l’ajuda per lloguer per un màxim de 700 euros mensuals, per al mateix termini.
c) Ajudes als propietaris o usufructuaris per danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura.
Quan s’hagin produït danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura, els propietaris o els usufructuaris poden rebre una ajuda per un import màxim de 30.000 euros.
En aquest cas, si per l’entitat dels danys produïts és necessari el desallotjament de l’habitatge, el propietari o usufructuari, sempre que acrediti la indisponibilitat d’un altre habitatge, podrà percebre una ajuda per un import de 700 euros per a l’arrendament d’un habitatge adequat a les necessitats familiars, per un temps màxim de 12 mesos, prorrogables fins a 24 mesos, quan s’acrediti que les obres no s’han acabat per causes degudament justificades. Quan estigui cedida en precari, els precaristes podran rebre aquesta ajuda per un màxim de 700 euros mensuals.
d) Ajudes als arrendataris o precaristes mentre es duen a terme obres de reparació o rehabilitació dels danys, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura.
Quan l’habitatge fet malbé estigui en situació de règim de lloguer, els arrendataris podran percebre una ajuda, sempre que les obres de reparació n’exigeixin el desallotjament, per un import que sigui la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la de l’habitatge de nou arrendament de característiques similars, per un període màxim de 12 mesos.
S’entén que el nou arrendament té característiques similars quan la diferència que resulti entre la renda de l’habitatge sinistrat i la del nou habitatge no supera els 350 euros.
Quan estigui cedida en precari, els precaristes podran rebre l’ajuda per lloguer per un màxim de 700 euros mensuals, per al mateix termini.
e) Ajudes als propietaris o els usufructuaris per danys a l’habitatge habitual que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble ni afectin la seva estructura.
En aquest supòsit, els propietaris o usufructuaris poden percebre un import màxim de 10.000 euros.
3.2 Per a les ajudes per danys produïts a l’habitatge que no constitueixi el domicili habitual, s’estableixen les ajudes següents:
a) Ajudes als propietaris o usufructuaris per destrucció total de l’habitatge.
Quan s’hagi produït la destrucció total de l’habitatge o quan, a causa del seu estat residual, sigui necessari esbucar-lo, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 30.000 euros.
b) Ajudes als propietaris o usufructuaris per danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura.
Quan s’hagin produït danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble, però afectin la seva estructura, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 10.000 euros.
c) Ajudes als propietaris o usufructuaris per danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble ni afectin la seva estructura.
Quan s’hagin produït danys que no impliquin la destrucció total o l’esbucament de l’immoble ni afectin la seva estructura, els propietaris o els usufructuaris poden rebre una ajuda per un import màxim de 5.000 euros.
En qualsevol cas, no es pot sol·licitar més d’una ajuda per danys en habitatge no habitual prevista en aquest apartat 3.2.
3.3. Ajuts per danys produïts en elements comuns
Quan els danys s’hagin produït en elements comuns dels habitatges, la comunitat de propietaris pot rebre una ajuda per un import màxim de 8.000 euros.
3.4. Per als danys produïts a altres edificacions que no constitueixen habitatge, s’estableixen les ajudes següents:
a) Per destrucció total de l’immoble en el qual es du a terme alguna activitat comercial, professional, industrial o anàloga, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 60.000 euros.
b) Per danys en immobles en els quals es du a terme alguna activitat comercial, professional, industrial o anàloga, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament, però afectin la seva estructura, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 30.000 euros.
c) Per danys en immobles en els quals es du a terme alguna activitat comercial, professional, industrial o anàloga, en els casos que no impliquin la destrucció total o l’esbucament ni afectin la seva estructura, el propietari o l’usufructuari poden rebre una ajuda per un import màxim de 10.000 euros.
3.5. Quan un habitatge o una edificació tengui més d’un propietari, usufructuari o titular, l’import de l’ajuda que li correspon serà l’equivalent al percentatge de participació.
3.6. En tot cas, quan l’habitatge, l’edificació o els seus elements comuns estiguin coberts per una assegurança per danys, l’import de l’ajuda a concedir, dins els imports màxims establerts en cada supòsit, arribarà, si escau, a la quantitat no coberta per l’assegurança.
4. Presentació de sol·licituds
Les persones interessades que compleixin els requisits que disposa l'apartat 2 anterior poden presentar les sol·licituds d'ajudes adreçades a la presidenta del Consell Insular de Menorca en el registre general d'aquest Consell Insular o en qualsevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La sol·licitud d'ajuda ha d'anar acompanyada de la documentació acreditativa dels aspectes següents:
a) Els danys produïts en l'habitatge o en altres edificacions com a conseqüència del cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018, el cost de reparació o rehabilitació, i la condició de propietari, usufructuari, i el percentatge que correspongui, si escau, com també la d’arrendatari o precarista de l’habitatge o edificació.
b) En el supòsit que se sol·licitin els ajuts a què es refereix l’apartat 3.1 d’aquesta clàusula, que l’habitatge afectat constitueix el domicili habitual i permanent del sol·licitant amb anterioritat a l’episodi de cap de fibló.
c) Els ingressos de la unitat familiar corresponents a l’exercici de 2017, en el cas de sol·licitar l’ajuda per danys produïts a l’habitatge que no constitueixi el domicili habitual, prevista en l’apartat 3.2.
d) Una declaració responsable que l’habitatge o l’immoble afectat no té assegurança o, en el cas que estigui assegurat, una còpia de la pòlissa.
e) Una declaració responsable que no es disposa de cap altre habitatge disponible, per a les ajudes d’arrendament.
f) El contracte o la proposta de contracte del nou lloguer, per a l’ajuda dels arrendataris.
g) En el supòsit que se sol·licitin els ajuts a què es refereix l’apartat 3.4 d’aquest annex, la documentació acreditativa de la condició de propietari o usufructuari i el percentatge que correspongui, si escau. A més, en el supòsit que se sol·licitin els ajuts a què es refereixen les lletres b) i c) de l’apartat 3.4 hauran de presentar una declaració responsable amb el compromís de mantenir, en el mateix emplaçament, l’activitat econòmica durant els 12 mesos següents a la concessió de l’ajuda.
h) L’autorització expressa a favor del Consell Insular de Menorca i de l’Administració autonòmica per obtenir les dades necessàries per a la verificació o la comprovació de la concurrència dels requisits necessaris per a l’obtenció de les ajudes.
i) En el supòsit que se sol·licitin els ajusts a què es refereix l'aparat 3.3 d'aquest annex, s’han de fer constar de manera explícita en la sol·licitud els compromisos assumits per cada membre de la comunitat de propietaris, com també l’import de la subvenció que hi ha d’aplicar cada un d’ells. Així mateix, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de la comunitat, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a la comunitat de propietaris.
El termini de presentació de sol·licituds és de vint dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquest Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. Criteris d'atorgament de les ajudes
Les sol·licituds d'ajuda s'han de resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre del Consell Insular de Menorca. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a les ajudes prevists en l'apartat 1 d'aquest annex abans de d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució de la presidenta del Consell Insular de Menorca, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. Procediment de concessió
a) El procediment de concessió de les ajudes s'inicia mitjançant la presentació de la sol·licitud en els termes que preveu l'apartat 4 anterior.
b) La instrucció del procediment correspon al Consell Insular de Menorca, el qual ha de dur a terme totes les comprovacions necessàries per tramitar la sol·licitud i formular la proposta de resolució.
c) Correspon a la presidenta del Consell Insular de Menorca, en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la presentació de la sol·licitud, dictar les resolucions de concessió o denegació de les ajudes, les quals s'han de notificar individualment a les persones interessades.
En tot cas, les resolucions de concessió de les ajudes han de fer constar expressament el finançament de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. Obligacions dels beneficiaris
Les persones beneficiàries de les ajudes han de complir les obligacions que s’estableixen en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Així mateix, les persones beneficiàries d'ajudes per a la rehabilitació d'habitatges resten obligades a retornar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Consell Insular de Menorca la part proporcional de l'ajuda rebuda en cas d'alienació de l'habitatge abans de 10 anys comptadors des de la concessió de l'ajuda, d'acord amb el temps transcorregut.
8. Forma de pagament
El pagament de les ajudes que s’estableixen en aquest annex s’han d’abonar de la manera següent:
a) Les ajudes s’abonaran íntegrament, amb caràcter general, una vegada resolta la concessió.
b) El pagament de les ajudes per habitatge i edificacions en concurrència amb assegurances es durà a terme en dos moments. Inicialment, s’abonarà una bestreta del 60 % de l’ajuda concedida i, una vegada acreditat l’abonament de la quantitat assegurada, es durà a terme la liquidació total de la quantia resultant.
c) Les ajudes que consisteixen en l’abonament d’un import per cobrir el lloguer d’un altre habitatge s’abonaran de la manera següent:
- Bestreta inicial de la quantitat que correspongui, equivalent als 6 primers mesos de lloguer.
- Els següents abonaments es duran a terme cada 6 mesos, amb la justificació prèvia del pagament del lloguer corresponent als 6 mesos immediatament anteriors.
9. Justificació
D'acord amb el que disposa l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 30.7 de la Llei 38/2003, general de subvencions, bastarà l'acreditació del dany per entendre justificada la percepció de l'ajuda, sens perjudici dels controls que es pugui establir per verificar la seva existència
10. Revocació
L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir l'ajuda, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona beneficiària, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada, mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que ha d’especificar la causa, així com també la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona beneficiària.
A aquests efectes, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat.
11. Compatibilitat
Aquestes ajudes són compatibles amb les ajudes que pugui obtenir la persona beneficiària de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del Consell Insular de Menorca, o d’una altra entitat pública o privada, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el valor del cost de reparació o rehabilitació de l'habitatge o d'altres edificacions, o del cost del lloguer objecte de l'ajuda.