Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 955
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’urbanització UA 21 PRI, Platja de Palma, Ctra. Militar i Av. Amèrica. TM Palma (140a/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de novembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’urbanització UA 21 PRI, Platja de Palma, Ctra. Militar i Av. Amèrica TM Palma, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que
Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:
a) Els projectes inclosos en l’annex II
En el cas concret del projecte que s’avalua, té encaix al grup 4 punt 2 de l’annex II, que inclou els Projectes d’urbanització per estar inclòs dins un àmbit de gestió.
2.Descripció i ubicació del projecte
La UA 21 PRI Platja de Palma es situa entre Cra. Militar - Av. Amèrica i la prolongació existent en Camí de Ca na Gabriela a s’Arenal, terme municipal de Palma.
El projecte determina les obres necessàries per a la dotació de serveis de la UA 21 PRI Platja de Palma que impliquen l’obertura d’un nou vial amb els serveis de clavegueram, aigua potable i regenerada, enllumenat públic i baixa tensió, així com l’habilitació d’un EPL – AP03 amb jardineria, arbrat i mobiliari urbà.
L’àmbit d’actuació es troba inclòs dins la trama urbana de s’Arenal – Platja de Palma, en mig d’edificis i carrers ja executats. Donada la seva situació entre zones ja urbanitzades, el solar presenta vegetació de tipus ruderal i arvense, segons el document ambiental, sense elements significatius.
El projecte preveu proporcionar serveis a la parcel·la que comptarà amb solars aptes per equipament, comercial i de serveis i també d’un Espai Lliure Públic. Es dotarà d’aigua potable, xarxa de sanejament, telecomunicacions, recollida de pluvials, il·luminació i zona enjardinada.
3.Avaluació dels efectes previsibles
El projecte implicarà moviments de terra a la zona on es preveu ubicar els vials i les rases per la dotació de serveis, amb la conseqüent producció de pols, renous i altres molèsties especialment durant l’execució de les obres. Les xarxes es contemplen soterrades i en una zona on la urbanització està pràcticament consolidada. La presència d’un futur centre comercial pot tenir incidència sobre la mobilitat de la zona.
4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
En data 24 d’octubre es va consultar al departament de mobilitat de l’Ajuntament de Palma segons el tràmit previst a l’article 46.2 de la Llei 21/2013, de 9 de novembre, d’avaluació ambiental que no ha tramés informe a data d’avui.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: Es tracta d’un projecte bàsic d’urbanització dins un àmbit urbà. Es faran les obres necessàries per l’obertura del nou vial amb els serveis de clavegueram, aigua potable i regenerada, enllumenat públic i baixa tensió, així com l’habilitació d’un EPL – AP03 amb jardineria, arbrat i mobiliari urbà.
2. Ubicació del projecte: La UA 21 se situa en la zona urbana de la platja de Palma, carretera militar amb avinguda Amèrica i suposa una actuació de consolidació de la trama urbana existent i consolidada. No hi ha presència d’espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d’hàbitats rellevants. L’àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és ENP.
3. Característiques del potencial impacte: Durant la fase constructiva es produiran moviments de terra per obrir el vial i les rases per els serveis. Caldrà explanar el terreny i dotar-lo del ferm adequat. Es generarà pols i contaminació acústica. També es produiran RCDs, que seran gestionats adequadament. S’aprofitarà al màxim el material obtingut als moviments per reomplir les rases i el vial. Per a les dotacions de serveis, caldrà la connexió als ja existents. Els principals impactes, per tant, es produiran en la fase constructiva, que té un caràcter temporal i, una vegada finalitzades les obres es poden produir problemes de mobilitat per la presència d’un centre comercial.
4.- No s’ha emès l’informe sol·licitat a l’àrea de mobilitat de l’Ajuntament de Palma sobre el punt anterior.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte d’urbanització UA 21, carretera militar avinguda Amèrica, atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental i a l’estudi d’incidència paisatgística.
El projecte d’urbanització haurà de garantir l’accessibilitat universal dels espais urbans d’ús públic, d’acord amb els criteris bàsics fixats a la Llei 8/2017 d’accessibilitat universal de les Illes Balears i segons les condicions bàsiques establertes reglamentàriament i s’haurà de disposar d’informe favorable de l’àrea de mobilitat de l’Ajuntament.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, a 27 de novembre de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias