Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 856
Conveni entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, del Govern de les Illes Balears, i el Consell Insular de Menorca per impulsar el Pacte de Batles i Batlesses en l’àmbit de l’illa de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Marc Pons i Pons, conseller de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, d’acord amb el Decret 6/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, en virtut de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Susana I. Mora Humbert, presidenta del Consell Insular de Menorca, d’acord amb el Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca de 16 de juny de 2003 i l’article 9.2, lletra q, de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

Antecedents

1. En el Pla d’Acció de l’Eficiència Energètica aprovat a finals de 2006, la Comissió Europea va incorporar la creació d’un pacte de batles com a acció prioritària per actuar en l’àmbit local i regional. Es considera que el canvi climàtic és un problema global amb solucions locals: les ciutats generen emissions però també esdevenen llocs on desenvolupar noves idees i projectes innovadors contra l’escalfament global. Per tant, les ciutats i els pobles han d’esdevenir actors líders per implantar les polítiques energètiques sostenibles i han de rebre suport per aquest esforç. Les Illes Balears, com a territori de la Mediterrània vulnerable al canvi climàtic i per assumir una responsabilitat global, havien de liderar aquesta lluita en la reducció d’emissions a través de mesures d’eficiència energètica i energies renovables.

2. El Pacte de Batles i Batlesses de la Comissió Europea (Covenant of Mayors) es consolida el 2008, per donar suport als esforços que duen a terme les autoritats locals en l'execució de les polítiques per al clima i l'energia sostenible. És un compromís que inclou municipis de diverses mides que es comprometen de forma voluntària a executar els objectius de la UE en matèria de clima i energia amb un enfocament integrat cap a l’adaptació i la mitigació del canvi climàtic.

3. Durant el primer període d’implementació del Pacte de Batles i Batlesses els municipis es comprometien a reduir, com a mínim, un 20 % de les emissions de CO₂ per a l’any 2020, comptabilitzant com a any de partida el 2005. Per assolir aquest objectiu havien de presentar un pla d’acció d’energia sostenible (PAES) per a l’horitzó 2020, amb les mesures i estratègies de mitigació adients per a la seva realitat.

4. A finals de 2015, amb motiu de la 21 Conferència Internacional del Canvi Climàtic (COP21), es varen adoptar objectius nous i més ambiciosos amb l’horitzó 2030:

— La reducció, com a mínim, del 40 % de CO2 per a l’any 2030, amb referència a l’any 2005, per mitjà de mesures d’eficiència energètica i d’un major ús de fonts d’energia renovables.

— L’augment de la resiliència davant els impactes del canvi climàtic.

— L’augment de la cooperació amb les autoritats locals i regionals per millorar l’accés a una energia segura, sostenible i assequible.

Els compromisos concrets de les ciutats i regions són:

— Presentar un pla d’acció per a l’energia sostenible i el clima per a l’horitzó 2030 (PAESC) que substitueix l’anterior PAES. Aquest pla es constitueix com a eina de treball per a l’anàlisi de riscos i de vulnerabilitat al canvi climàtic i incorpora el paquet de mesures per implementar en matèria energètica i d’adaptació al Canvi Climàtic.

— Cada any les entitats locals del Pacte han de presentar un informe públic de seguiment per mostrar l’estat d’avanç del Pla d’Acció, que ha d’especificar els objectius de reducció de CO2 aconseguits i les accions d’adaptació desenvolupades.

Compromisos de la Comissió Europea:

— Finançar la Secretaria del Pacte, que s’encarrega, entre d’altres, de fer el seguiment del progrés, donar suport tècnic i facilitar l’intercanvi d’experiències.

— Negociar amb actors financers i d’altres la seva contribució al Pacte (ex.: BEI, Comitè de les Regions).

Els municipis que s’adhereixen al nou Pacte tenen de termini fins al 31 de desembre de 2022. Si bé fins a l’1 de novembre de 2015 encara era vigent l’anterior pacte per poder-s’hi adherir.

Els municipis que havien signat l’anterior Pacte de Batles i havien presentat un pla d’acció d’energia sostenible (PAES) tenen l’opció de renovar i ampliar el compromís, amb la incorporació d’aquelles mesures necessàries quant a adaptació, per a l’elaboració del nou pla d’acció per a l’energia sostenible i el clima (PAESC).

5. En el marc del Pacte de Batles i Batlesses, les autoritats regionals comparteixen la responsabilitat de les accions relacionades amb el clima amb les autoritats en l’àmbit local. La Comissió Europea reconeix que són aliats importants a l'hora de donar suport als signants del Pacte de Batles i Batlesses en el compliment dels seus compromisos i l'augment de l'impacte del Pacte.

6. Les polítiques del Govern de les Illes Balears i del Consell Insular de Menorca estan en sintonia amb els objectius europeus i es considera convenient impulsar la iniciativa de la Comissió Europea del Pacte de Batles i Batlesses (Covenant of Mayors), i col·laborar estretament amb els batles i batlesses perquè puguin acomplir els compromisos adquirits.

7. El Pla d’Acció de la Reserva de Biosfera de Menorca afirma que el nou Pacte de Batlles i Batlesses per al Clima i l’Energia és una oportunitat de vetlar per incloure a escala local, a més de la mitigació, l’adaptació al canvi global a través dels plans d’acció per a l’energia sostenible i el clima. Actualment, Ciutadella, Ferreries i Sant Lluís tenen aprovat el PAESC i a Maó està en procés de redacció.

El Pla inclou com a acció específica (A.2.4.5) la redacció dels plans d’acció per a l’energia sostenible i el clima (PAESC) a tots els municipis de l’illa i determina que es faci la coordinació i l’execució d’accions en l’àmbit insular.

8. La disposició addicional novena (Pacte de Batles i Batlesses per al Clima i l’Energia) del Projecte de llei de canvi climàtic i transició energètica aprovat pel Consell de Govern el 23 d'agost de 2018 diu així: "El Govern ha de fomentar l’adhesió dels municipis de les Illes Balears al Pacte de Batles i Batlesses per al Clima i l’Energia impulsat per la Comissió Europea". El mateix Projecte de llei, a l’article 22, estableix que els municipis de les Illes Balears han d'aprovar plans d'acció per al clima i l'energia sostenible, d'acord amb la metodologia adoptada en l'àmbit de la Unió Europea.

9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En aquest Decret es designa la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, com a òrgan competent, entre d’altres matèries, en temes d’energia i canvi climàtic.

10. En el marc d’aquestes competències, la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic va signar, el 27 d’agost de 2018, la nova declaració de compromís dels coordinadors territorials per al nou període 2030. Un dels compromisos assumits (i que ja es preveien en l’anterior període 2020) és el de col·laborar de manera conjunta amb altres promotors i coordinadors territorials del Pacte per impulsar l'acció conjunta i promoure un enfocament coordinat.

11. Aquesta col·laboració conjunta es va consolidar per a l’illa de Mallorca el 24 de gener de 2017, amb la signatura del Conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca per a l'impuls del Pacte de Batles i Batlesses.

12. La Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, estableix a l’article 70 les competències que els són pròpies. D’altra banda, d’acord amb el Decret de Presidència núm. 124/2017, de 7 de juliol (BOIB núm. 83, de 8 de juliol de 2017), de determinació de l'estructura interna dels departaments del Consell Insular de Menorca, correspon a la Direcció Insular de Reserva de Biosfera la gestió de l’activitat del Consell Insular de Menorca referida a medi ambient, reserva de biosfera, aigua, residus i energia. Aquestes atribucions es relacionen estretament amb els objectius del Pacte de Batles i Batlesses.

13. Per fer possible el coneixement dels convenis i acords subscrits i el seguiment dels compromisos contrets, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creà el Registre de Convenis i Acords, com a instrument de publicitat, transparència i control dels convenis i acords signats per l’Administració autonòmica, i establí que se n’havien de determinar reglamentàriament el règim jurídic, el funcionament i l’adscripció orgànica (article 82). En compliment d’aquesta remissió s’aprovà el Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de Convenis i Acords de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les parts constatam l’existència d’interessos comuns i consideram positiu plantejar un programa de col·laboració mútua com a coordinadores del Pacte de Batles i Batlesses a l’illa de Menorca.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

Aquest Conveni té per objecte establir les línies de col·laboració entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, del Govern de les Illes Balears, i el Consell Insular de Menorca per desenvolupar iniciatives d’impuls del Pacte de Batles i Batlesses (Covenant of Mayors) en l’àmbit territorial de l’illa de Menorca.

2. Compromisos de les parts

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, del Govern de les Illes Balears, i el Consell Insular de Menorca es comprometen a col·laborar per dur a terme diverses iniciatives d’impuls i coordinació del Pacte de Batles i Batlesses a Menorca.

L’àmbit de col·laboració ha d’abastar els aspectes que s’indiquen a continuació, segons la proposta que la Comissió Europea, a través de la Covenant of Mayors for Climate & Energy, estableix per als coordinadors territorials d'acord amb les àrees d'experiència i les competències pertinents de cada coordinador territorial del Pacte:

a) Promoure l'accés al Pacte dels Batles i Batlesses.

b) Proporcionar assistència tècnica i estratègica als municipis signants per al desenvolupament, l'execució i el control dels seus plans d'acció per a l'energia sostenible/plans d'acció per al clima i l'energia sostenible.

c) Proporcionar suport econòmic als signants, bé en forma de suport directe (beques, subsidis, etc.) o per mitjà de l'assignació de recursos humans que fan les funcions de suport tècnic.

d) Donar suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte (ja existents i possibles).

e) Col·laborar de manera conjunta amb altres promotors i coordinadors territorials/nacionals del Pacte per impulsar l'acció conjunta i promoure un enfocament coordinat.

f) Participar en les activitats del Pacte dels Batles i Batlesses.

g) Informar periòdicament, i almenys cada dos anys, l'Oficina del Pacte dels Batles i Batlesses de les activitats que es duen a terme per donar suport als signants.

Compromisos del Consell Insular de Menorca

a) Promoure l'accés dels municipis de Menorca al Pacte dels Batles i Batlesses:

Disseminació dels materials tècnics i promocionals del Pacte a Menorca.

Adaptació dels materials tècnics i promocionals del Pacte o elaboració de publicacions específiques relatives a la iniciativa per a la realitat específica de l’illa de Menorca.

Organització d'actes dedicats al Pacte de Batles i Batlesses a Menorca (com tallers, seminaris, conferències, etc.).

b) Proporcionar assistència tècnica i estratègica als municipis de Menorca signants del Pacte de Batles i Batlesses:

Establiment de grups de treball tècnics o equivalents entre el Consell Insular de Menorca i els tècnics municipals per al desenvolupament dels PAESC amb el suport de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.

Elaboració de guies tècniques o adaptació de les ja existents a la realitat de l’illa de Menorca.

Provisió de suport als municipis en l'elaboració, execució i control dels seus PAESC i dels informes de seguiment.

c) Proporcionar suport econòmic als municipis de Menorca signants del Pacte de Batles i Batlesses:

Per mitjà de la creació de subvencions o fons dedicats.

Per mitjà de l'assignació específica de personal intern dedicat al Pacte.

d) Donar suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte ja existents i possibles:

 Promoció de les activitats dels signants (per mitjà d'exemples pràctics o articles de notícies, per exemple).

Suggeriment d'eines i materials rellevants per als municipis.

e) Col·laborar de manera conjunta amb altres coordinadors i agents rellevants per al Pacte en les Illes Balears i, especialment, a Menorca:

Desenvolupament d'activitats conjuntes amb les parts interessades clau en el territori (per exemple, associacions i agències, cambres de comerç, sindicats, organitzacions ciutadanes, universitats i instituts de recerca, i d’altres).

Intercanvis periòdics amb altres coordinadors i promotors del Pacte

f) Participar en les activitats del Pacte dels Batles i Batlesses i informar periòdicament l'Oficina de la Convenant of Mayors.

Compromisos de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

a) Promoure l'accés dels municipis de Menorca al Pacte dels Batles i Batlesses:

Promoció a través de la pàgina web del Pacte de Batles i Batlesses amb la resta de territoris de les Illes Balears.

Organització d'actes dedicats al Pacte de Batles i Batlesses a les Illes Balears, participant i col·laborant amb el Consell Insular de Menorca en els actes que es facin a l’illa de Menorca.

b) Proporcionar assistència tècnica i estratègica als municipis de Menorca signants del Pacte de Batles i Batlesses.

c) Col·laborar amb el Consell Insular de Menorca en l’establiment de grups de treball tècnics o equivalents entre el Consell i els tècnics municipals per al desenvolupament dels PAESC.

d) Proporcionar suport econòmic als municipis de Menorca signants del Pacte de Batles i Batlesses:

Per mitjà de la creació de subvencions o fons dedicats.

Mitjançant el subministrament d'informació i ajuda als municipis de Menorca a l'hora de sol·licitar fons, subvencions, beques, convocatòries de projectes dedicats o d’altres.

Mitjançant l'aprofitament complet dels fons europeus per donar suport a les accions, projectes o programes relatius al clima i l'energia.

e) Donar suport a la posada en comú d'experiències i coneixements entre els signants del Pacte ja existents i possibles:

Creació d'oportunitats perquè els signants comparteixin experiències (per exemple, actes, fòrums de discussió, blocs, revisió per experts i tutela per part dels signants amb experiència).

f) Col·laborar de manera conjunta amb tots els altres coordinadors i promotors del Pacte en el territori de les Illes Balears:

Establiment d'un comitè grup de treball amb els coordinadors del Pacte de Batles i Batlesses en les Illes Balears.

Participació en els clubs o plataformes d'intercanvi regionals o nacionals similars del Pacte.

g) Participar en les activitats del Pacte dels Batles i Batlesses i informar periòdicament l'Oficina del Pacte:

Participació en els actes del Pacte (per exemple, cerimònies del pacte, tallers i seminaris en línia per forjar les capacitats).

Contribució a enquestes i altres consultes.

Coordinació amb altres entitats

Cada una de les parts pot utilitzar les seves plataformes de coordinació amb d’altres entitats per fer arribar les actuacions i donar major eficàcia a les decisions preses.

En concret, és apropiat que el Consell Insular de Menorca faci ús de les possibilitats que ofereix l’Assemblea de Batles i Batlesses; i la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic.

Pla Anual d’Actuacions

Dins el primer semestre de cada any s’ha de consensuar entre les parts un pla anual d’actuacions per a l’any següent, si bé la seva aprovació definitiva ha d’estar subjecta a les disponibilitats econòmiques que es prevegin en els diferents pressuposts de la Comunitat Autònoma i del Consell Insular de Menorca.

El Pla Anual d’Actuacions ha de contenir informació sobre els objectius globals del Pla Anual, la descripció de les actuacions, els òrgans que lideren, els òrgans beneficiaris, els objectius específics que s’han d’assolir, els indicadors de seguiment, el calendari i l’estimació pressupostària.

3. Obligacions econòmiques

D’aquest Conveni no deriva cap obligació econòmica directa per a les institucions que el subscriuen. Si bé part de les actuacions que s’han de dur a terme poden comportar l’ús de recursos humans o materials. Algunes de les actuacions, a més, poden ocasionar despeses que ja es preveuen en el marc de les competències de cada una de les parts, i estan subjectes a la normativa de pressuposts, contractació i/o subvencions corresponent.

4. Comissió de Seguiment, Vigilància i Control

Amb la finalitat de fer el seguiment del Conveni i facilitar el seguiment de les actuacions concretes, com també la coordinació entre les parts, es crea la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control del Conveni.

La Comissió està integrada per dos representants de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, nomenats pel director general d’Energia i Canvi Climàtic; i dos representants del Consell Insular de Menorca, nomenats pel president del Consell. Així mateix, es poden convidar altres parts perquè participin o col·laborin en les reunions de la Comissió.

La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control s’ha de reunir, com a mínim, una vegada a l’any: per a l’aprovació del Pla Anual d’Actuacions i per a la valoració de les actuacions realitzades, sens perjudici que es reuneixi tantes vegades com consideri oportú. Ha de dur a terme el seguiment i la interpretació d’aquest Conveni, i ha de proposar i facilitar una solució, acordada per unanimitat, a qualsevol dubte o discrepància que sorgeixi en l’execució del Conveni. Per tant, s’ha d’encarregar del seguiment, de la vigilància i del control de l’execució del Conveni i d’assegurar que es compleixen els compromisos adquirits pels signataris.

La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control ha de proposar, si escau, les modificacions que siguin necessàries en el transcurs del temps per tal d’assegurar l’execució adequada del Conveni. Aquestes modificacions requereixen, en qualsevol cas, l’acord unànime dels signants en consonància amb l’article 49 g de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

5. Conseqüències en cas d’incompliment de les obligacions

Les parts es comprometen a resoldre de manera amistosa els conflictes i totes les qüestions litigioses que sorgeixin amb relació al Conveni en l’àmbit de la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula 4 d’aquest Conveni. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la Llei.

6. Vigència del Conveni

Aquest Conveni té una vigència de quatre anys des de la data de la formalització prorrogables, a proposta de les parts i amb una antelació mínima de tres mesos, respecte de la data prevista d’acabament del Conveni.

7. Causes de resolució i efectes

L’article 51 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que els convenis s’extingeixen pel compliment de les actuacions que en constitueixen l’objecte o perquè s’ha incorregut en causa de resolució.

Causes de resolució

El transcurs del termini de vigència del Conveni sense que se n’hagi acordat la pròrroga.

L’acord unànime de tots els signants.

L’incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per part d’algun dels signants.

En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s’ha de comunicar a la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control de l’execució del Conveni i a l’altra part signant.

Si, un cop transcorregut el termini indicat en el requeriment, l’incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a l’altra part signant la concurrència de la causa de resolució i el Conveni s’ha d’entendre resolt.

Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del Conveni.

Efectes de la resolució del Conveni

El compliment i la resolució del Conveni dóna lloc a la seva liquidació amb l’objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.

Aquest Conveni s’ha d’entendre acomplert quan el seu objecte s’hagi realitzat en els termes i a satisfacció de totes dues parts.

Si quan concorri qualsevol de les causes de resolució del Conveni, hi ha actuacions en curs d’execució, les parts, a proposta de la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control, poden acordar la continuació i la finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes.

8. Publicació i registre

La formalització del Conveni així com l’extinció s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Així mateix, s'ha d'inscriure en el Registre Electrònic Estatal d'Òrgans i Instruments de Cooperació del Sector Públic Estatal i ha d’estar disponible en el Registre de Convenis i Acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.

 

Palma, 22 de gener de 2019

Per la Conselleria de Territori,

Energia i Mobilitat

Pel Consell Insular de Menorca