Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 775
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per l’any 2019, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears, per al període 2014-2020, preveu una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural, finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d’inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, en el PDR es preveu la submesura 13.1, corresponent al pagament compensatori en zones amb limitacions específiques, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, així com a la millora de la competitivitat de l’agricultura i de la cadena alimentària.

Per evitar l’abandonament de la terra en zones amb limitacions específiques són necessàries ajudes destinades a compensar les dificultats naturals, que indemnitzin pels costos addicionals relatius a la doble i triple insularitat en què incorren els agricultors que desenvolupen l’activitat agrària en diferents municipis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per assegurar l’ús continuat i sostenible de les terres, i d’aquesta manera evitar els riscos naturals i socials derivats de la seva falta d’ús. Així mateix, amb aquesta submesura es contribueix a mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural i a mantenir ’una comunitat rural viable.

En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que en l’article 2 assenyala que seran objecte d’ajuda les activitats executades dins de zones amb limitacions naturals i, en concret, la submesura 13.3 referent a les ajudes destinades a compensar les limitacions específiques per a determinades zones.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en l’article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que disposa l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb les possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, de conformitat amb l’Autoritat de Gestió, dicto la següent:

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1.S’aprova la convocatòria, corresponent a l’any 2019 de les ajudes destinades a indemnitzar els agricultors per les limitacions específiques en determinades zones, d’acord amb el que estableix l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions, que preveu el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria tenen com a finalitat indemnitzar els agricultors per a la totalitat o una part dels costos addicionals i les pèrdues d’ingressos derivades de les dificultats que planteja la producció agrícola en zones amb limitacions específiques, evitar riscos naturals i socials derivats de la seva falta d’ús i mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural, d’acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i els articles 31 i 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions seran totes les zones amb limitacions específiques elegibles de les Illes Balears, de conformitat amb ’el que estableix el punt 4 de l’article 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i que comprèn els següents:

- Mallorca: Palma, Marratxí, Llucmajor, Campos, Ses Salines, Santanyí, Algaida, Porreres, Muro, Son Servera, Felanitx, Manacor, Sant Llorenç, Artà, Petra, Santa Margalida, Ariany, Llubí, Maria de la Salut, Lloret, Costitx, Montuïri, Sineu, Alcúdia, Binissalem, Búger, Capdepera, Consell, Inca, Sa Pobla, San Joan, Sencelles, Santa Eugènia i Villafranca de Bonany.

- Menorca: Ciudatella, Ferreries, Es Migjorn Gran, Mercadal, Alaior, Maó, Es Castell, Sant Lluïs.

- Eivissa: Eivissa, Sant Joan de Labritja, Santa Eulària des Riu, Sant Antoni de Portmany, Sant Josep de la Talaia.

- Formentera: Formentera.

  

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres milions dos-cents cinquanta-sis mil quatre-cents quatre euros amb noranta-dos cèntims (3.256.404,92 €) amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2019, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades seran cofinançades en un 41% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10% a càrrec del MAPAMA i en un 54,90% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Requisits específics dels beneficiaris

Es poden beneficiar de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que, en el moment de presentar la sol·licitud d’ajuda:

a) Siguin agricultors actius d’acord amb el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

b) Tinguin la consideració d’agricultors no pluriactius en funció del que recull l’annex V “Agricultor pluriactiu. Mesura 13” del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020.

Es considerarà agricultor no pluriactiu el que reuneixi els requisits següents:

- L’agricultor que té com a activitat principal l’agricultura. Es considerarà que un agricultor té com a activitat principal l’agricultura quan el 50% o més dels seus ingressos provinguin de l’activitat agrària.

- S’entén com a activitat agrària la producció, la cria o el cultiu de productes agraris, incloses la collita, la munyida, la cria d’animals i el manteniment d’animals a efectes agrícoles, així com el manteniment d’una superfície agrària en estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles habituals, o la realització d’una activitat mínima definida en l’annex IV del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o en la disposició normativa que el substitueixi, en superfícies agràries naturalment mantingudes en un estat adequat per a pasturatge o cultiu. No es considerarà activitat agrària la simple compravenda d’animals sense un valor afegit que vagi més enllà de simple tinença o comercialització dels animals.

- S’entenen com a ingressos agraris els que rep l’agricultor procedents de l’exercici de l’activitat agrària en la seva explotació, incloses les ajudes concedides per aquesta activitat agrària, així com els ingressos procedents de la transformació de productes agrícoles de la seva explotació, sempre que aquests productes transformats continuïn sent propietat de l’agricultor i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrícola.

c)  Siguin titulars d’una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA).

2. Requisits específics de les explotacions

Les explotacions agràries per a les quals sol·liciti el pagament compensatori hauran de reunir, en el moment de sol·licitud d’ajuda, els requisits següents:

a) Estar ubicades, totalment o parcialment, als municipis inclosos en l’àmbit territorial d’aplicació d’aquesta resolució, de conformitat amb el punt 3 de l’apartat primer. L’ajuda només es concedirà a la superfície elegible de l’explotació inclosa a la zona amb limitacions específiques.

b) Les explotacions que sol·licitin el pagament hauran d’estar inscrites a nom del peticionari en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

3. Els requisits generals que estableixen els dos punts anteriors s’hauran de mantenir fins al 15 d’octubre del 2019, que finalitza la campanya.

4. La comprovació d’inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears es farà d’ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.

5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir els requisits que preveu l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, pel qual s’aprova el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat al moment de dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per comprovar-la, excepte que hi hagi una manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n’acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En cas de que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se ‘la requerirà perquè aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA a efectuar la comprovació d’ofici.

7. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no es podran beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Superfícies agrícoles indemnitzables i mòduls de base

Les superfícies agrícoles indemnitzables seran les que s’especifiquen en els punts següents:

- Superfícies de cultius permanents, cereals, pastures permanents i altres conreus herbacis de secà, excepte hortícoles, declarades com a tals en la sol·licitud única, s’aplicarà una prima de 225 €/ha.

En el cas de les pastures, la superfície indemnitzable serà el resultat d’aplicar el coeficient d’admissibilitat de pastures (CAP).

- Superfícies de cultius permanents, cereals i altres conreus herbacis en reguiu i hortícoles, declarades com a tal en la sol·licitud única, s’aplicarà una prima de 25 €/ha.

  

Cinquè

Import de les ajudes

1. Les ajudes per explotació es calcularan d’acord amb el procediment que descriu l’apartat quart d’aquesta resolució i segons el sistema de modulació següent:

Fins a 25 ha...................................100%

Més de 25 ha i fins a 50 ha............75%

Més de 50 ha i fins a 75 ha............50%

Més de 75 ha i fins a 100 ha..........25%

Més de 100 ha..................................0%

2. L’import mínim establert per a aquestes ajudes és de 25 €/ha i 300 € per expedient.

Sisè

Sol·licituds

1. Les sol·licituds d’ajuda de pagament compensatori per a l’any 2019 es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l’exercici 2019, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o la disposició normativa que el substitueixi.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’ajuda per al pagament compensatori, d’acord amb el model de l’annex I, que figura a la pàgina web http://www.caib.es i que hauran d’anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o en qualsevol dels registres que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex esmentat, així com l’assumpció de compromisos, l’atorgament d’autoritzacions i les declaracions que conté el mateix annex.

3. Segons el que estableixen l’article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, i l’article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d’exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d’aplicació, s’acceptaran les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l’acabament del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals, però l’import de l’ajuda es reduirà en un 1% per cada dia hàbil de retard. Aquesta reducció també s’aplicarà respecte de la documentació que s’hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l’admissibilitat de l’ajuda. Si aquest retard és superior a vint-i-cinc dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l’ajuda al peticionari.

4. S’ha d’adjuntar a la sol·licitud d’indemnització compensatòria la documentació següent:

a) En cas de persona física

- Declaració de la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent.

- Si no s’ha fet, es pot presentar el model 036 (alta censal) com a prova de l’inici d’activitat agrària i completar-lo amb la declaració d’IRPF del darrer període impositiu més recent, quan es tingui.

b) En cas de persona jurídica

- Estatuts, reglament o escriptura de constitució de l’entitat, degudament inscrits en el registre corresponent. Si escau, documentació que acrediti la representació legal de la persona que signa la sol·licitud, que haurà de ser vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud d’ajuda.

- Impost de societats del darrer exercici fiscal (model 200).

- Resum anual de l’IVA del darrer exercici fiscal (model 390).

En cas què l’entitat jurídica facturi a un IVA del 10%, hauran de presentar còpies d’aquestes factures de vendes agràries.

- Certificat emès per l’administrador de l’entitat jurídica titular de l’explotació agrària que indiqui quins són els ingressos agraris de l’entitat que corresponen al darrer exercici fiscal, acompanyat de la relació de factures i/o els documents que justifiquin els ingressos esmentats i quins són els ingressos totals.

- En el cas d’entitats en règims d’atribució de rendes, hauran d’aportar el model 184 de declaració informativa anual o la declaració de la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent dels socis.

- Altre documentació necessària per a la justificació dels requisits.

5. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo de bell nou, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, que el va emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual correspongui, a excepció de les certificacions acreditatives del compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social que d’acord amb l’article 23 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tenen una validesa de sis mesos a comptar des de la data de l’expedició. Així mateix, no caldrà aportar-lo novament si el document exigit s’ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats ha d’estar vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

En els casos d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. La comprovació del DNI, tant de la persona beneficiària com del representant, i de la declaració d’IRPF de la persona beneficiària, la farà d’ofici el FOGAIBA. Si es vol denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per obtenir els certificats conforme estan al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o d’inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA), s’hauran d’aportar un document de denegació i els certificats o la declaració responsable corresponents.

En cas que el sol·licitant de l’ajuda no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a que fan referència les obligacions anteriorment esmentades, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n’acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

7. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. Sens perjudici de les penalitzacions que preveu el punt 3 anterior, si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que calgui presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants mitjançant una publicació a la pàgina web http://www.caib.es, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, els dies 1 i 15, o el dia hàbil següent si aquest és festiu, de cada mes i cada dilluns.

8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona ‘interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1.El procediment per seleccionar els beneficiaris del pagament compensatori convocat mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.

2.Per tal d’ajustar la concessió de les ajudes al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques objecte d’aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l’apartat segon d’aquesta resolució, es prorratejarà l’import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web http://www.caib.es. Les diferents propostes de resolució es publicaran a la pàgina web, els dies 1 i 15, o el dia hàbil següent si aquest és festiu, de cada mes i cada dilluns.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural. Amb anterioritat a dictar-se la proposta, la secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s’acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda, el seu import, així com les anualitats a les quals s’ha d’imputar l’ajuda concedida. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa que es tracti.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Un cop hagi transcorregut aquest temps sense que s’hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Sens perjudici que la notificació es faci de la manera que estableixen els punts anteriors i en compliment de la publicitat que s’ha de fer en aplicació del que preveuen els articles 111, 112 i 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, com també a la web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el nom, la raó social o el nom complet de l’associació, el programa, el municipi, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Són compromisos i obligacions dels beneficiaris:

a) Mantenir l’activitat agrària almenys durant la campanya, excepte en el cas de jubilació o força major, i mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

b) Exercir l’agricultura sostenible, d’acord amb els requisits i els compromisos de condicionalitat que defineix el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre de 2014, i el Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu.

c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control que escaiguin per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.

2. Aquestes obligacions s’entendran sens perjudici de l’obligació de complir la resta que preveu l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Traspàs de l’explotació

1. Quan, durant el període d’execució d’un compromís contret com a condició per a la concessió de l’ajuda, es transfereixi totalment o parcialment l’explotació afectada a una altra persona, el compromís, o la part d’aquest compromís, que correspongui a la terra transferida podrà ser assumit pel nou titular durant la part restant del’ període esmentat o caducar, sense que s’exigeixi reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu, d’acord amb el que disposa l’article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Si és el cas, per sol·licitar aquesta subrogació, la persona ‘interessada haurà de presentar una instància, segons el model que figura a l’annex II, degudament emplenada adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o en qualsevol dels registres que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta instància, que haurà d’estar signada per les dues parts que actuen en el traspàs, s’haurà d’adjuntar a la documentació que s’indica en el punt 4 de l’apartat sisè d’aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de traspàs de l’explotació.

2. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), així com l’obtenció de dades que consten en els registres esmentats, es farà d’ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació s’entén atorgada aquesta autorització.

3. Igualment, la comprovació del DNI, del compliment conforme s’està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria Medi Ambient, Agricultura i Pesca, atès que la presentació de la sol·licitud de subrogació de l’ajuda en suposa l’autorització per comprovar-les, tret que hi hagi una manifestació expressa en contra.

Quan el sol·licitant no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals fan referència les obligacions anteriors, se n’acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

Onzè

Pagament de les compensacions per a zones amb limitacions específiques

1. El pagament de les ajudes es farà mitjançant transferència bancària, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop s’hagi dictat la resolució de concessió, ja que amb caràcter previ s’ha acreditat que està en situació que motiva la concessió i que compleix els requisits exigits per concedir-la, en les anualitats que així es determinin resoldre la concessió, d’acord amb els crèdits disponibles que s’indiquen en l’apartat segon d’aquesta convocatòria.

2. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat i el Reglament 640/2014 de la Comissió, així com les que preveu l’annex III d’aquesta resolució.

Dotzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableix l’article 27 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015 i l’article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no reintegraran les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort del beneficiari.

b) Llarga incapacitat professional del beneficiari.

c) Expropiació de la totalitat o d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en el qual es va presentar la sol·licitud.

d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l’explotació.

e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l’explotació.

f) Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.

No obstant això, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, adjuntant-hi les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2. Igualment, no escaurà el reintegrament de les ajudes rebudes en els casos que preveu l’article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Tretzè

Incompatibilitats

El pagament compensatori és incompatible amb la percepció per part del beneficiari de les ajudes que, per a la mateixa actuació concreta, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que es regulen en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol II del Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d’aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest ‘efecte pel ’servei esmentat a l’adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d’abril, del Servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s’aplicarà:

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comú, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, l’ajuda al desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s’estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i la reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè

Efectivitat

L’efectivitat d’aquesta resolució queda condicionada a l’aprovació definitiva per part de la Comissió Europea del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d’adaptar-la al text aprovat.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament amb el seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

     

Palma, 30 de gener de 2019

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

 

 

ANNEX III Pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques

 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicada per 100, és a dir:

                       Superfície declarada – Superfície determinada

Sobredeclaració =     ______________________________________________  X100

       Superfície determinada  

Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l’article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, segons s’indica a continuació:

  • Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l’ajuda per la superfície determinada.
  • Percentatge de sobredeclaració més del 3% o més de 2 hectàrees: l’ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà 1,5 vegades de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte els casos que preveu el Reglament 640/2014, de la Comissió.
  • Percentatge de sobredeclaració més del 20%, no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.
  • Percentatge de sobredeclaració més del 50%, no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, el beneficiari estarà subjecte a una sanció addicional igual a l’import de l’ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada segons el que estableixen l’article 18, del Reglament (UE) 640/2014, i l’article 19.bis del reglament Delegat(UE) 2016/1393, de la Comissió de 4 de maig de 2016, és a dir:
  • Import de la sanció = ((1,5 x superfície penalitzable) – sup. determinada reduïda) x import mitjà

2. Reduccions en el cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat així com de compromisos i altres obligacions

S’entenen per criteris d’admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l’ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d’admissibilitat tindran com a base l’article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos se’n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): l’incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i que ha de mantenir al llarg de tota la durada de l’ajuda. L’incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda, la seva exclusió i, quan escaigui, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors al que s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): el compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): el compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): el que no s’ajusta a les definicions anteriors.

Els compromisos d’aquesta convocatòria estan tipificats de la manera següent:

Compromisos excloents (CE):

1. Mantenir l’activitat agrària durant la campanya i mantenir els requisits i les condicions exigides per ser beneficiari de l’ajuda fins al 15 d’octubre del 2018.

2. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control.”