Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 722
Aprovació definitiva del Reglament del Consell de Joventut de Menorca
El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 21 de gener de 2019 aprovà definitivament el Reglament del Consell de Joventut de Menorca. Es publica a continuació el text íntegre de l’esmentat Reglament, per a general coneixement i la seva entrada en vigor.
Reglament del Consell de Joventut de Menorca
Preàmbul
La participació ciutadana és una peça fonamental del sistema democràtic. Es tracta d’un dret fonamental en la nostra societat que s’ha d’ampliar i en el que s’ha d’aprofundir per tal que la ciutadania participi en la configuració de les polítiques ciutadanes.
L’obligació dels poders públics de promoure i fer efectiu el dret de participació queda establerta, en el nostre ordenament jurídic, en la Constitució espanyola, en l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i en lleis sectorials com la Llei de serveis socials de les Illes Balears o, pel que ara ens ocupa, la Llei integral de la joventut.
L’article 9.2 de la Constitució espanyola estableix que correspon als poders públics facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.
L’article 15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007 de 28 de febrer, disposa que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma, i que els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics.
L’article 16 de l’Estatut, relatiu als drets socials, estableix que les administracions públiques han d’articular polítiques que garanteixin la participació de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural.
La decisió de crear òrgans administratius es troba dins de l'àmbit de la potestat d'autoorganització del Consell Insular, d'acord amb l'article 6 de la Llei de consells insulars; consegüentment, el seu compromís amb la implicació de la societat civil en la governança dels afers públics va institucionalitzar-se amb l’aprovació del Reglament de participació ciutadana l’any 2005. El títol IV d’aquest reglament regula la naturalesa, l’organització, les funcions i el funcionament dels consells sectorials, els quals són definits en l’article 29 com òrgans col·legiats, de caràcter deliberant i consultiu, destinats a facilitar i integrar la participació dels ciutadans en relació amb un sector o sectors materials específics dels diferents que comprèn l’acció del Consell Insular de Menorca.
La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, aprofundeix en la idea de promoure la participació juvenil quan disposa, en l’article 2, que les polítiques de joventut han d’afavorir la participació activa del jovent en la societat i fomentar l’associacionisme juvenil.
L'article 59 de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de Joventut de les Illes Balears, estableix els consells de la joventut de caràcter insular com a formes organitzades de participació juvenil, i estableix l'obligatorietat de disposar de la participació del Consell de la Joventut de les Illes Balears i dels consells de la joventut d'àmbit insular i municipal en l'elaboració de les polítiques destinades a la joventut.
La Llei 21/2006, de 15 de desembre, atribueix competències als consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera en matèria de joventut i oci.
El Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca, aprovat el 2007, preveu la possibilitat de disposar de l'existència dels òrgans de participació ciutadana i n'estableix la naturalesa i el règim jurídic.
Així mateix, i d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l’actuació de les administracions públiques s’ha de sotmetre als principis d’eficàcia i servei efectiu als ciutadans, que s’han de materialitzar en actuacions destinades a racionalitzar les estructures administratives per reduir tràmits i eliminar càrregues administratives innecessàries. En aquest mateix sentit, l’article 129 de la Llei 39/2015, relatiu als principis de bona regulació, disposa que, en l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d’actuar d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Així mateix, l’apartat sisè de l’article esmentat assenyala que, en aplicació del principi d’eficiència, la iniciativa normativa ha d’evitar càrregues administratives innecessàries o accessòries i ha de racionalitzar, en l’aplicació, la gestió de recursos públics.
D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma es dicta per satisfer l’interès general d'implicar els ciutadans i les ciutadanes en l'establiment de les grans línies estratègiques i programes d'actuació del Consell Insular de Menorca en matèria de joventut; de proporcionalitat i seguretat jurídica, atès que aquest òrgan es regula per reglament i, en conseqüència, qualsevol modificació s’ha de fer mitjançant el mateix procediment normatiu; de transparència, pel qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, així com la publicitat prevista en l’articulat; i finalment d’eficiència, atès que aquest reglament pretén evitar càrregues innecessàries i accessòries i ajudar a racionalitzar la gestió dels recursos públics.
La decisió sobre la creació d'òrgans administratius anteriorment esmentada està alhora subjecta a la legislació bàsica estatal i de la comunitat autònoma, quant als requisits essencials que han de complir aquests òrgans per a la seva creació i al seu funcionament, entre la qual destacam especialment el que preveuen els articles 5 i 15 a 21 de la Llei 40/2015 de règim jurídic del sector públic, que estableixen la definició d'òrgan administratiu i uns requisits mínims per a la seva creació.
Per altra banda, el Decret 63/2016, de 21 d’octubre, pel qual es crea el Consell de la Joventut de les Illes Balears, estableix les normes bàsiques d’organització i funcionament i aprova els principis generals que regulen els consells de la joventut d’àmbit insular i local.
Per tot això, a proposta del conseller d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, una vegada escoltades les entitats juvenils i el jovent interessats a participar en els tràmits de participació i d’informació pública, i fent ús de la potestat reglamentària que legalment té el Consell Insular de Menorca, es regulen les funcions, la composició i el règim de funcionament del Consell de la Joventut de Menorca mitjançant aquest reglament.
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Naturalesa i adscripció
1. El Consell de la Joventut de Menorca és un òrgan de naturalesa col·legiada i de caràcter deliberant, representatiu i consultiu, la finalitat del qual és promoure i facilitar la participació social en matèria de joventut a l’illa de Menorca, que actua amb autonomia i independència en el compliment de les seves finalitats.
2. El Consell de la Joventut de Menorca s’adscriu al departament competent en matèria de joventut del Consell Insular de Menorca, però no s’integra en l’estructura orgànica ni jeràrquica d’aquest, d’acord amb l’article 15 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. El Consell de la Joventut de Menorca pot fer servir la denominació simplificada CJM per identificar-se, com a sigla o acrònim.
Article 2
Règim jurídic i publicitat
1. Quant a les actuacions, la composició i el funcionament, el Consell de la Joventut de Menorca, d'ara endavant CJM, s’ha d’ajustar al que disposa aquest reglament.
2. En tot el que no regula aquest reglament, s’ha d’aplicar el que disposa la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. El Consell Insular de Menorca ha de donar públic coneixement, a través de qualsevol mitjà de difusió dels previstos en el capítol II del títol III del Reglament de participació ciutadana i en qualsevol cas a través d'un espai específic dins del portal web institucional, de totes aquelles circumstàncies relacionades amb el CJM, com ara la composició, les dates de reunió, els acords presos i altres que resultin d'interès general.
Article 3
Funcions del Consell de la Joventut de Menorca
1. Corresponen al CJM les funcions següents:
a) Representar la joventut de Menorca davant les administracions públiques de les Illes Balears, així com en el Consell de la Joventut de les Illes Balears i altres òrgans de participació juvenils dels quals pugui ser membre.
b) Establir relacions de cooperació amb altres òrgans de participació autonòmics i locals.
c) Elaborar informes sobre la realitat juvenil i les seves necessitats a escala insular i fer-los públics.
d) Deliberar sobre la situació i l’orientació general dels serveis adreçats a la joventut de l’illa de Menorca.
e) Elevar propostes d'actuació i recomanacions per millorar la realitat juvenil insular al Consell Insular de Menorca i a altres administracions públiques i institucions.
f) Estimular i defensar la participació social i l’associacionisme de les persones joves.
g) Fomentar la relació, la comunicació i l'intercanvi entre els diferents col·lectius juvenils insulars i crear teixit social juvenil.
h) Recollir i canalitzar la veu, les iniciatives i els suggeriments que li adrecin les persones i els col·lectius joves no representants en el CJM.
i) Assumir i col·laborar en el seguiment de l’execució i l'avaluació del Pla Menorca Joves, així com en els projectes i els programes d’àmbit insular que en formin part, i en altres plans balears, insulars o locals que afectin la gent jove de Menorca.
j) Defensar els interessos de les persones joves i presentar davant els organismes públics i privats corresponents les mesures tendents a fer efectius els seus interessos.
k) Difondre els programes i serveis dedicats al jovent.
l) Impulsar la coordinació, la col·laboració i la cooperació entre les administracions públiques i les entitats amb àmbits d'actuació que afecten la gent jove.
m) Debatre els criteris i les prioritats a efectes de fer previsions pressupostàries en matèria de joventut en els pressupostos anuals del Consell Insular i de les administracions públiques amb competències i responsabilitats en la matèria que ho sol·licitin.
n) Debatre i informar sobre projectes de normativa general insular, projectes de plans d’actuació, plans sectorials i plans estratègics promoguts pel Consell Insular de Menorca que afectin la joventut d’àmbit insular.
o) Fomentar entre les persones joves la igualtat entre homes i dones i la no discriminació per raó de l'orientació sexual, la identitat, o l'expressió de gènere o sexe biològic.
p) Promoure la creació d’espais i de grups de treball en relació amb assumptes d’especial interès per a les persones joves.
q) Formar part del Ple del CJIB amb dues persones representants i del la Comissió Permanent del CJIB, amb una persona representant.
r) Altres funcions que li atribueixin les lleis o els reglaments.
2. En l'exercici d'aquestes funcions, el CJM ha de respectar el codi ètic següent:
a) El CJM és una organització sense cap tipus d’ànim lucratiu.
b) El CJM no s'ha de posicionar a favor de cap partit polític, ideologia, religió, institució, corrent o moviment social predeterminats.
c) Tots els membres del CJM tenen el dret a assistir a l’Assemblea General i a votar les decisions que s’hi proposin.
d) El CJM té caràcter assembleari, en què tots els membres tenen el mateix pes en les decisions i opinions finals, evitant la discriminació o rebaixa de qualsevol dels seus membres i procurant-ne sempre el respecte mutu.
e) El CJM ha de funcionar seguint els principis d’igualtat, equitat i llibertat d’expressió: tothom és igual sense cap tipus de discriminació i tothom té dret a exposar les seves idees lliurement.
f) El CJM ha de fomentar la participació interna i promoure mitjans, estratègies i tècniques per estimular la participació dels seus membres.
g) El CJM ha de defensar l’aplicació de la Declaració Universal dels Drets Humans en tots els àmbits, avançant en la resolució pacífica dels conflictes i rebutjant la violència, el racisme, el masclisme i altres formes d’odi o de discriminació contra les persones.
D’acord amb això, les associacions, seccions juvenils, federacions i entitats que vulguin formar part del CJM han de garantir en tot moment que actuen d'acord i en atenció a la Declaració Universal de Drets Humans, rebutjant per tant la violència, el racisme, el masclisme i altres formes d’odi o de discriminació contra les persones.
3. El CJM pot complir les seves funcions en l'Assemblea, en el Grup Motor o en els grups de treball.
Article 4
Seu del Consell de la Joventut de Menorca
1. La seu del CJM és la del Consell Insular de Menorca (plaça de la Biosfera 5, 07703 Maó).
2. El Consell Insular de Menorca ha de posar a disposició del CJM els mitjans personals, tècnics i materials necessaris perquè pugui complir les seves funcions.
Capítol II
Composició del Consell de la Joventut de Menorca
Article 5
Membres
1. Membres de ple dret
Poden ser membres de ple dret del CJM les entitats següents:
a) Les associacions de joves constituïdes legalment i inscrites en els censos autonòmic i insulars d’entitats juvenils i entitats prestadores de serveis a la joventut que compleixin els requisits següents:
- Que estiguin formades majoritàriament per joves en edats compreses entre els 14 i els 30 anys, ambdues incloses.
- Que no tenguin ànim de lucre.
- Que actuïn a Menorca.
- Que estiguin inscrites en el Registre d'Associacions de les Illes Balears; que, inscrites en el Registre Nacional d’Associacions, tenguin la seu o una delegació permanent a Menorca; o que, segons la seva tipologia, estiguin inscrites en el registre corresponent.
- Que tenguin implantació, com a mínim, en un municipi de Menorca i que acreditin un nombre mínim de deu socis o afiliats.
b) Les seccions juvenils d’associacions de qualsevol àmbit que tenguin òrgans de representació i de decisió propis i independència plena per als assumptes juvenils, i que, com a tals, figurin en els estatuts de les associacions respectives, o que sigui delegada expressament per aquestes la representació en matèria juvenil a la secció o equivalent, mitjançant un acord dels seus òrgans de govern, i que estiguin inscrites en els censos autonòmic i insular d’entitats juvenils i entitats prestadores de serveis a la joventut.
c) Les federacions d’associacions legalment constituïdes i inscrites en els censos autonòmic i insular d’entitats juvenils i entitats prestadores de serveis a la joventut que estiguin formades per un mínim de tres associacions de joves que compleixin tots els requisits que estableix la lletra a de l'apartat 1 d'aquest article 5. En aquest cas, cap de les associacions no pot designar representants a títol individual en el CJM.
d) Les entitats prestadores de serveis a la joventut, sense ànim de lucre, que estiguin inscrites en els censos autonòmic i insular d’entitats juvenils i entitats prestadores de serveis a la joventut i que prestin serveis anualment a més de vint joves, com a mínim, dins l’àmbit territorial de Menorca.
e) Els consells de la joventut locals o d’àmbit supramunicipal.
2. Membres observadors
Poden ser membres observadors del CJM les agrupacions sense personalitat jurídica, els moviments, els col·lectius o les persones que, sense complir els requisits per ser-ne membres de ple dret, es consideri d’especial interès que participin, amb veu però sense vot, en els òrgans i espais de treball del CJM. La incorporació d’aquestes persones o col·lectius com a membres observadors en els òrgans del CJM requereix l’autorització prèvia de l'Assemblea.
3. Mitjançant una resolució del conseller o la consellera competent en matèria de joventut, s’han de designar les entitats membres del CJM i el nombre de representants que els pertoca, així com la pèrdua d’aquesta condició, quan s’escaigui.
Article 6
Representants
1. Cadascuna de les entitats i els grups esmentats en l’article anterior han de designar les persones que els han de representar en els òrgans del CJM. Per tenir la condició de representant, cal complir els requisits següents:
a) Ser resident a Menorca i tenir veïnatge administratiu a qualsevol municipi de l'illa.
b) No estar inhabilitat/ada o incapacitat/ada legalment mitjançant una sentència judicial ferma.
c) Tenir 18 anys complerts i no haver-ne fet 31.
d) Estar afiliat/ada a l’entitat membre o ser representant del col·lectiu. En el cas dels consells de la joventut locals, ser designat/ada per aquests òrgans.
2. Les persones representants perdran aquesta condició quan deixin de complir els requisits establerts en l’apartat anterior, per renúncia expressa, per decisió expressa de l’entitat de la qual són membres o per l’incompliment greu i reiterat de les obligacions fixades en l’article 34 d’aquest reglament, les quals hauran de ser apreciades per l'Assemblea mitjançant un acord motivat i amb audiència prèvia a la persona afectada.
3. Cap persona no pot representar en els òrgans del CJM més d’una de les entitats o grups que en són membres.
Capítol III
Procediment per ser membre de ple dret i membre observador del Consell de la Joventut de Menorca
Article 7
Documents que han de presentar les associacions i les federacions
Les associacions juvenils o federacions constituïdes legalment a què fan referència les lletres a i c de l’apartat 1 de l’article 5 i que vulguin formar part del CJM, han d'aportar la documentació següent:
a) La sol·licitud d’admissió, subscrita per la persona que actua com a representant legal de l’entitat, dirigida al Grup Motor del CJM, en la qual s’ha de fer constar la voluntat de formar part del CJM; l’acatament a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la Convenció Europea de Drets Humans, així com a la normativa d’aplicació al CJM i a aquest reglament, i la declaració expressa que l’estructura i el funcionament de l’entitat són democràtics.
b) Una còpia dels estatuts pels quals es regeix l’associació o federació
c) Un certificat, expedit per l’organisme competent, que acrediti la inscripció de l’associació o federació en el registre que correspongui.
d) Un certificat emès per la secretaria de l’entitat, amb el vistiplau de la presidència, amb la relació nominal dels membres dels seus òrgans de govern.
e) Un certificat emès per la persona que ocupa la secretaria de l’entitat, amb el vistiplau de la presidència, que acrediti el nombre de persones associades de l’associació o federació, i que n'especifiqui l’edat.
f) En el cas de federacions, un certificat emès per la secretaria, amb el vistiplau de la presidència, en el qual figuri la relació de les associacions que en formen part, així com el nombre de persones afiliades o associades.
g) L’acord de l'òrgan de govern de l’entitat que sol·licita l’ingrés com a membre del CJM, acreditat mitjançant un certificat de la secretaria, amb el vistiplau de la presidència.
h) Un certificat en el que es detallin les seus i els espais de participació.
Article 8
Documentació que han de presentar les seccions juvenils
Les seccions juvenils d’altres associacions o organitzacions amb personalitat jurídica pròpia i sense ànim de lucre a què fa referència la lletra b de l’apartat 1 de l’article 5 i que vulguin formar part del CJM, han d’aportar la documentació següent:
a) La sol·licitud d’admissió, subscrita per la persona que actua com a representant legal de l’entitat, dirigida al Grup Motor del CJM, en la qual s’ha de fer constar la voluntat de formar part del CJM i l’acatament a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la Convenció Europea de Drets Humans, així com a la normativa d’aplicació al CJM i a aquest reglament; i la declaració expressa que l’estructura i el funcionament de l’entitat són democràtics.
b) Una còpia dels estatuts o de les normes reguladores pels quals es regeix l’associació o organització.
c) Un certificat, expedit per l’organisme competent, que acrediti la inscripció de l’associació o organització en el registre que correspongui.
d) Un certificat emès per la secretaria de l’associació o organització, amb el vistiplau de la presidència, que inclogui la relació nominal de les persones membres de l’òrgan de govern d’aquesta.
e) Un certificat emès per la secretaria de l’associació o organització, amb el vistiplau de la presidència, sobre la composició dels òrgans de govern i la representació pròpia per als assumptes específicament juvenils.
f) Un certificat emès per la secretaria de l’entitat, amb el vistiplau de la presidència, que acrediti el nombre de persones associades o afiliades de la secció juvenil de l’associació o organització, i que especifiqui l’edat d’aquestes.
g) L’acord de l'òrgan de govern de l’entitat que sol·licita l’ingrés com a membre de ple dret del CJM, acreditat mitjançant un certificat expedit per la secretaria, amb el vistiplau de la presidència.
Article 9
Documentació que han de presentar les entitats prestadores de serveis a la joventut
Les entitats prestadores de serveis a la joventut a què fa referència la lletra d de l’apartat 1 de l’article 5, que vulguin formar part del CJM, han d’aportar la documentació següent:
a) La sol·licitud d’admissió, subscrita per la persona que actua com a representant legal de l’entitat, dirigida al Grup Motor del CJM, en la qual s’ha de fer constar la voluntat de formar part del CJM i l’acatament a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la Convenció Europea de Drets Humans, així com a la normativa d’aplicació al CJM i a aquest reglament; i la declaració expressa que l’estructura i el funcionament de l’entitat són democràtics.
b) Una còpia dels estatuts o les normes reguladores pels quals es regeix l’entitat.
c) Un certificat emès per la secretaria de l’entitat, amb el vistiplau de la presidència, sobre la composició de l’òrgan de govern.
d) La memòria anual aprovada pels òrgans de govern, estesa per la secretaria de l’entitat, que acrediti la implantació d’aquesta en l’àmbit territorial de l’illa de Menorca i la prestació anual de serveis, sense ànim de lucre, a més de 20 joves de fins a 30 anys.
e) L’acord de l'òrgan de govern de l’entitat que sol·licita l’ingrés com a membre de ple dret del CJM, acreditat mitjançant un certificat expedit per la secretaria, amb el vistiplau de la presidència.
f) Un escrit signat per tres entitats membres del CJM que siguin aval de la memòria de l’entitat.
Article 10
Documentació que han de presentar els consells de la joventut locals i d’àmbit supramunicipal
Els consells de la joventut locals o d’àmbit supramunicipal a què fa referència la lletra e de l’apartat 1 de l’article 5 i que vulguin formar part del CJM, han d’aportar la documentació següent:
a) La sol·licitud d’admissió, subscrita per la persona que actua com a representant legal de l’entitat, dirigida al Grup Motor del CJM, en la qual s’ha de fer constar la voluntat de formar part del CJM i l’acatament a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la Convenció Europea de Drets Humans, així com a la normativa d’aplicació al CJM i a aquest reglament; i la declaració expressa que l’estructura i el funcionament de l’entitat són democràtics.
b) Una còpia dels estatuts o de les normes pels quals es regeix l’entitat i de l’acta de constitució.
c) Un certificat expedit per la secretaria del Consell de la Joventut local, amb el vistiplau de la presidència, que acrediti el nombre d’entitats que formen part d’aquest i el nombre de persones associades o afiliades de cada una de les entitats que l’integrin, així com el nombre de persones físiques amb voluntat participativa integrants, si s’escau.
d) Un certificat emès per la secretaria del Consell de la Joventut local, amb el vistiplau de la presidència, sobre la composició dels òrgans de govern i d’administració.
e) Una còpia de l’acta de protocol signada, si és el cas, entre el Consell de la Joventut local i l’entitat de l’Administració local que correspongui segons l’àmbit territorial del consell local esmentat.
f) L’acord de l'òrgan de govern de l’entitat que sol·licita l’ingrés com a membre del CJM que manifesti l’acatament a la Constitució espanyola i a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, acreditat mitjançant un certificat expedit per la secretaria, amb el vistiplau de la presidència.
Article 11
Documentació que han d’aportar les entitats i persones per ser membres observadors
Les persones, les entitats, els moviments o les agrupacions que vulguin formar part del CJM han d’aportar al Grup Motor la documentació següent:
a) La sol·licitud d’admissió, en nom propi, si és una persona física, o de l’entitat o col·lectiu que representa, en la qual s’ha de fer constar la voluntat de formar part del CJM i l’acatament a la Constitució, a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la Convenció Europea de Drets Humans, així com a la normativa aplicable al CJM i a aquest reglament de funcionament intern.
b) Una còpia dels estatuts o de les normes pels quals es regeix, si s’escau.
Article 12
Òrgan competent per a la instrucció dels procediments d’admissió de nous membres
El Grup Motor del CJM és l’òrgan competent per instruir els procediments d’admissió de membres en el Consell de la Joventut de Menorca.
Article 13
Inici del procediment
1. Les organitzacions i entitats interessades a formar part del CJM han de complir les condicions i requisits que es fixen en aquest reglament i presentar la sol·licitud i la documentació corresponents davant el Grup Motor. En tot cas, l’estructura i el funcionament d’aquelles han de ser democràtics i han de manifestar el seu acatament a la Constitució, a la Convenció Europea de Drets Humans, a la normativa d’aplicació al CJM i a aquest reglament.
2. Amb caràcter general, no s'admetran les sol·licituds d’entitats que de forma manifesta vulnerin els valors constitucionals i els drets fonamentals, i que promoguin actituds o actuacions contràries als valors i objectius del CJM.
Article 14
Procediment d’admissió de nous membres de ple dret i membres observadors
1. El Grup Motor, després de rebre la sol·licitud d’ingrés, ha de verificar, d’ofici, si l’entitat que pretén integrar-se en el CJM acredita, en cada cas, el compliment dels requisits i les condicions d’admissió establertes, i ha de dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’hagi de pronunciar l’Assemblea. Així mateix, ha d’informar les entitats membres de la sol·licitud.
2. En el termini de 15 dies des de la recepció de la sol·licitud, el Grup Motor pot requerir a les entitats sol·licitants els aclariments pertinents i tota la documentació necessària que no hagi estat presentada, amb un termini màxim d’esmena de defectes de 10 dies.
3. Amb totes les dades recollides, el Grup Motor ha d’elaborar un informe preliminar favorable o desfavorable segons els requisits exigits en la normativa d’aplicació al CJM i en aquest reglament. Aquest informe s'ha d'enviar a les entitats membres i a l’entitat sol·licitant i llavors s’habilitarà un termini màxim de 20 dies perquè facin les al·legacions oportunes.
4. L’informe definitiu s'ha de remetre a les entitats membres juntament amb la resta de la documentació corresponent
5. Es poden donar diferents supòsits en relació amb la sol·licitud d’ingrés d’una entitat:
a) Informe positiu del Grup Motor: si no hi cap moció presentada, es farà efectiu l’ingrés a partir de l'endemà d'haver-se emès la resolució del conseller executiu que reconegui la designació després de l’acord de l’Assemblea en què s’aprovi l’admissió.
b) Informe positiu del Grup Motor si s’hagués presentat alguna moció en contra de l’admissió: la sol·licitud d’ingrés se sotmetrà a votació en l’Assemblea. La moció s'aprovarà si obté 2/3 dels vots emesos.
c) Informe negatiu del Grup Motor: ha d’estar motivat per l’incompliment dels requisits taxats en aquest reglament, en aquest cas no serà procedent l’ingrés de l’entitat sol·licitant. En cas d’haver-se denegat la sol·licitud d’ingrés, l’entitat sol·licitant podrà cursar novament aquesta sol·licitud esmenant els requisits incomplerts per tal que pugui ser presentada en la sessió següent de l’Assemblea. Si persisteix la denegació, i a petició expressa de l’entitat sol·licitant, es podrà cursar la sol·licitud davant de l’Assemblea, la qual es podrà aprovar amb el vot favorable dels 2/3 dels vots emesos.
6. La sol·licitud d’ingrés s'ha de resoldre en la propera sessió de l'Assemblea que se celebri després del tancament del corresponent expedient d’ingrés.
7. El termini màxim per a la instrucció del procediment d’admissió de nous membres en el CJM és de quinze dies, i es computa des de la data en què estiguin en poder del Grup Motor tots els documents exigibles en cada cas.
8. Entre la data de formulació de la proposta d’acord d’admissió o no admissió de membres i la de convocatòria de l’Assemblea hi ha d’haver un termini màxim de tres mesos.
9. Totes les propostes d’acord d’admissió o no admissió de membres s’han d’incloure en l’ordre del dia de la primera Assemblea que es convoqui després de la formulació d’aquestes.
10. En l’Assemblea que debati la proposta d'admissió d'una entitat en el si del CJM, s'ha de convidar a participar-hi aquesta entitat, amb veu, però sense vot.
Article 15
Òrgan competent per resoldre sobre les sol·licituds d’admissió
1. Per adoptar acords sobre l’admissió de noves entitats integrades en el CJM, en el moment de la votació hi han de ser presents la majoria dels membres que componen l’Assemblea. Si, arribat el moment de la votació, resulta que no hi ha el quòrum abans esmentat, la votació s'ha de posposar per un termini màxim de mitja hora. Transcorregut aquest termini, es podrà fer vàlidament la votació només que hi hagi reglamentàriament reunits un terç dels membres de l’Assemblea.
2. L’Assemblea ha de resoldre, per majoria de 2/3 de les persones representants presents, l’admissió o no admissió dels membres de ple dret; i per la majoria de les persones representants presents, l’admissió o no dels membres observadors. En cas d’empat, la persona que ocupa la presidència té vot diriment.
Capítol IV
De la pèrdua de la condició de membre del Consell de la Joventut de Menorca
Article 16
Pèrdua de la condició de membre del Consell de la Joventut de Menorca
1. La condició de membre del CJM es perdrà per:
a) La dissolució de l’associació, l'organització o l'entitat integrada en el CJM.
b) L’acord o la decisió, lliurement adoptats a l’efecte, per part de qualsevol entitat o persones partícips.
c) La realització de conductes o actuacions contràries als principis o objectius del CJM, així com a la normativa d’aplicació d’aquest reglament, valorades per majoria de 2/3 de l’Assemblea.
d) La pèrdua sobrevinguda de qualsevol de les condicions i els requisits que han de complir les entitats per ser membres del CJM.
e) La no assistència a les assemblees durant dos anys consecutius i la no participació, durant aquest període, ni en els grups de treball ni en qualsevol altra activitat relacionada amb el CJM.
f) El cessament de la persona que ocupa la presidència del Consell Insular de Menorca per qualsevol motiu, sense perjudici de la pròrroga de les seves funcions des del final de mandat d'aquella i fins que prengui possessió del càrrec el nou/la nova president o presidenta.
2. Si es perdés la condició de membre del CJM per causa del que disposen les lletres c i e de l’apartat anterior, les entitats o organitzacions que sol·licitin de bell nou l’ingrés i siguin admeses una altra vegada, només ho poden ser en qualitat de membres observadors.
3. Per ser admeses, si és el cas, com a membres de nou, han d’acreditar el compliment, durant un any, de les obligacions que estableix l’article 34 d’aquest reglament.
4. La pèrdua de la condició de membre del CJM comporta la pèrdua automàtica dels càrrecs per als quals, si escau, hagi estat elegit, que quedaran vacants fins que es produeixi una nova elecció. La pèrdua d’aquesta condició s’ha de formalitzar mitjançant una resolució del conseller executiu del CIM.
Article 17
Òrgan competent per a la instrucció del procediment de pèrdua de la condició de membre del Consell de la Joventut de Menorca
El Grup Motor és l’òrgan competent per instruir els procediments de separació de membres del CJM.
Article 18
Procediment per a la pèrdua de la condició de membre del Consell de la Joventut de Menorca
1. El Grup Motor del CJM, d’ofici, o a instància de part, ha d’instruir els procediments de pèrdua de la condició de membre del CJM, en els supòsits prevists en les lletres c, d i e de l’article 16.1 d’aquest reglament i ha de garantir, en tot moment, el dret d’audiència de les persones interessades.
2. Acabada la instrucció, el Grup Motor ha d’elevar a l’Assemblea la proposta de separació, si és el cas, de membre de l’entitat objecte de l’expedient i s’ha d'incloure en l’ordre del dia de la primera Assemblea que es convoqui.
Article 19
Òrgan competent per resoldre sobre la pèrdua de la condició de membre del Consell de la Joventut de Menorca
1. Per adoptar acords sobre la separació d’entitats integrades en el CJM, en el moment de la votació d’aquests hi han de ser presents la majoria de les persones representants que componen l’Assemblea. Si arribat el moment de la votació resultés que no hi ha el quòrum esmentat abans, la votació s'ha de posposar durant un termini màxim de mitja hora. Transcorregut aquest termini es podrà fer vàlidament la votació només que hi hagi reglamentàriament reunides un terç de les persones representants de l’Assemblea.
2. L’Assemblea ha de resoldre, per majoria de 2/3 de les persones representants presents, la separació dels membres del CJM.
3. El conseller executiu cap del Departament d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports ha de formalitzar l’acord de separació mitjançant una resolució que s'ha de notificar a l’entitat afectada.
Capítol V
Organització i funcionament
Article 20
Òrgans del Consell de la Joventut de Menorca
1. El CJM s’estructura en els òrgans següents:
a) L'Assemblea
b) El Grup Motor
c) Els grups de treball
d) La presidència
e) La vicepresidència
f) La secretaria
2. El CJM ha de vetlar perquè hi hagi una presència equilibrada d’homes i dones en els seus òrgans, sempre que això sigui possible.
Article 21
L'Assemblea
1. L’Assemblea és l’òrgan superior de decisió del CJM.
2. L’Assemblea està integrada per la totalitat de les persones que són representants dels membres de ple dret, que tenen veu i vot, i pels membres observadors, que tenen veu, però no vot, amb la proporció que determini l'Assemblea, amb un mínim d’una i un màxim de dues persones representants per entitat membre, tret dels consells de la joventut municipals, que tenen assignada una persona.
3. El mandat de les persones membres de l'Assemblea del CJM acaba quan cessa la persona que ocupa la presidència del Consell Insular de Menorca per qualsevol motiu, sense perjudici de la pròrroga de les seves funcions des del final de mandat d'aquella i fins que prengui possessió del càrrec el nou/la nova president o presidenta.
4. L’Assemblea ha de tractar les matèries estratègiques més importants per a la joventut de Menorca, especialment les que estan relacionades amb la planificació i els pressupostos.
5. Les funcions de l'Assemblea són les següents:
a) Complir les funcions que estableix l’article 3 d’aquest reglament.
b) Proposar la modificació d’aquest reglament.
c) Aprovar la memòria anual.
d) Acordar la creació de grups de treball i designar-ne els seus membres.
e) Conèixer tots els assumptes que, relacionats amb la seva competència, decideixi sotmetre a consideració algun dels seus membres.
f) Aprovar els programes de treball del CJM.
g) Aprovar les línies generals d’actuació i la planificació anual del CJM.
h) Elegir els membres del Grup Motor.
i) Autoritzar la incorporació dels col·lectius o de les persones a què fa referència l’apartat segon de l’article 5 com a membres observadors i la conversió d’aquests en membres de ple dret sempre que compleixin els requisits que fixa aquest reglament per a ser-ho.
j) Elegir les persones representants del CJM en els òrgans l’actuació dels quals incideixi en la joventut.
k) Fer la proposta de resolució dels procediments de pèrdua de la condició de membre del CJM.
l) Aprovar la participació del CJM en altres organismes i institucions relacionats amb la joventut.
m) Les altres que li atribueixi la normativa aplicable.
Article 22
Composició de l'Assemblea
La composició de l'Assemblea del CJM és la següent:
a) El president o la presidenta, que també exerceix la presidència del CJM.
b) El vicepresident o la vicepresidenta, que també exerceix la viscepresidència del CJM.
c) El secretari o la secretària, que també és el secretari o la secretària del CJM.
d) Els i les vocals, que són la totalitat de les persones representants dels membres de ple dret, que tenen veu i vot, i dels membres observadors, que tenen veu, però no vot, amb un mínim d’una i un màxim de dues persones representants per entitat membre.
A les reunions de l’Assemblea també hi poden participar, amb veu i sense vot, tots els joves d’entre 14 i 30 anys que ho sol·licitin prèviament amb una antelació de dos dies hàbils.
Article 23
Funcionament de l'Assemblea
1. Per constituir originàriament l'Assemblea, en primera convocatòria hi han d’assistir, de forma presencial o a distància, la majoria absoluta dels membres prèviament designats pel president o la presidenta del CJM. Si no hi ha quòrum suficient, s’ha de constituir en segona convocatòria mitja hora després. En aquest cas és necessària l’assistència d’una tercera part dels membres. En tots els casos és necessària la presència de les persones titulars de la presidència i de la secretaria, o de les que les substitueixin.
2. L’Assemblea ha de celebrar, com a mínim, dues sessions de caràcter ordinari cada any, una dins cada semestre. Podrà celebrar sessions extraordinàries quan ho proposi la presidència o qualsevol dels membres de l'Assemblea. Per fer les sessions amb assistència presencial i a distància s’ha d’informar dels mitjans electrònics que es poden utilitzar i del sistema de connexió, d’acord amb l’article 17 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. La presidència pot convocar a les sessions, com a assessors, persones al servei de l’Administració insular, d’altres administracions, d’entitats o persones expertes en la matèria que s’hi hagi de tractar. En aquests casos, aquestes persones tenen veu, però no vot.
4. La presidència ha d’establir la convocatòria de les sessions de caràcter ordinari amb una antelació mínima de quinze dies naturals i de vuit dies en el cas de les de caràcter extraordinari. En la convocatòria s’ha d’especificar el lloc, la data i l’hora de la sessió, així com l’ordre del dia, en primera convocatòria i en segona convocatòria. Llevat que no sigui possible, les convocatòries s’han de trametre als membres de l’òrgan col·legiat per mitjans electrònics.
5. La convocatòria de les reunions s'ha de fer mitjançant citació electrònica a cada membre del Consell de la Joventut, amb l'ordre del dia corresponent.
6. La convocatòria de les reunions s'ha de comunicar als membres de l'Assemblea amb caràcter previ i amb una antelació no inferior a 7 dies naturals en el cas de les sessions de caràcter ordinari i de 4 dies en el cas de les de caràcter extraordinari, per tal que qualsevol membre de l'Assemblea pugui suggerir temes a tractar.
7. No es poden prendre acords vàlids sobre assumptes que no estiguin en l'ordre del dia, excepte si estan representades a l'Assemblea totes les entitats membres de ple dret i la majoria declara amb el seu vot favorable la urgència del tema en qüestió.
8. Els acords s'han d'adoptar segons la regla bàsica de decisió consensuada i, en cas d’impossibilitat de consens, apreciada lliurement per la presidència, es passarà a la votació corresponent. Aleshores serà necessari el vot favorable de la majoria simple dels membres assistents. En cas d’empat, s'ha de fer un breu debat, de no més de 30 minuts, i una segona votació. En cas de mantenir-se l'empat, la presidència té vot de qualitat.
9. Per raons de matèria, poden incorporar-se temporalment l’Assemblea del CJM, a petició de la presidència i a proposta de qualsevol dels membres, persones que, per raó de la seva experiència professional, formació o càrrec siguin d'interès. Aquestes persones tenen veu però no vot.
10. L’Assemblea s'ha de regir per les normes de funcionament establertes en aquest reglament i, en tot el que no s’hi estableixi, per les disposicions de la Llei 39/2015 i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
Article 24
Caràcter, composició i mandat del Grup Motor
1. El Grup Motor és l’òrgan encarregat d’executar els acords de l'Assemblea del CJM i el responsable de la gestió ordinària del CJM.
2. Són membres del Grup Motor:
a) La persona titular de la presidència.
b) La persona titular de la vicepresidència.
c) Una persona en representació de cadascun dels consells de la joventut municipals.
d) Quatre vocals designats per l’Assemblea.
e) La persona titular de la secretaria, amb veu però sense vot.
3. Les persones titulars de les vocalies del Grup Motor poden cessar per renúncia expressa, per decisió de l’entitat membre i en els altres supòsits que preveu l’article 16 d’aquest reglament.
4. El nomenament i el cessament de les persones que formen part del Grup Motor s’ha d'efectuar mitjançant una resolució del/de la conseller/a competent en matèria de joventut, un cop escoltada l’Assemblea.
Article 25
Funcions del Grup Motor
1. Corresponen al Grup Motor del CJM les funcions següents:
a) Presentar a l’Assemblea una memòria anual de gestió i el pla d’actuació del CJM.
b) Impulsar i coordinar les tasques de les comissions de treball que es constitueixin.
c) Informar sobre les sol·licituds d’admissió i sobre la tramitació d’expedients de pèrdua de la condició de membre del CJM.
d) Informar sobre la interpretació d’aquest reglament i vetlar perquè es compleixi.
e) Executar els acords de l'Assemblea del CJM,
f) Emetre els informes que es demanin al CJM o que hagi de formular aquest òrgan, segons aquest reglament i la resta de normativa aplicable. Les dades que puguin incloure aquests informes han de disposar de les variables de control (edat, sexe, nivell d'estudis i municipi de residència), sempre que això sigui possible.
g) Aquelles altres que pel seu caràcter li puguin ser atribuïdes.
2. El Grup Motor s’ha de reunir, amb caràcter ordinari, com a mínim cada trimestre, i amb caràcter extraordinari en els termes que estableixi l'Assemblea. El seu funcionament s’ha d'ajustar al que preveuen aquest reglament i la Llei 40/2015.
Article 26
Els grups de treball
1. Per acord de l'Assemblea es poden crear grups de treball, de caràcter permanent o temporal, per tractar qüestions concretes o per assolir les funcions que expressament se li encomanin dins l’acord de creació.
2. Els grups de treball poden estar formats per les persones membres de l'Assemblea o per persones alienes a aquest designades per la presidència en funció del que estableixi l'Assemblea.
3. Ha de presidir els grups de treball la persona que designi l’Assemblea en l’acord de creació.
Article 27
La presidència
El conseller o la consellera competent en matèria de joventut del Consell Insular de Menorca presideix el CJM.
Article 28
Funcions de la presidència
Corresponen al president o a la presidenta les funcions següents:
a) Representar el CJM davant altres instàncies.
b) Establir la convocatòria de les sessions de l'Assemblea i presidir-les.
c) Fixar l’ordre del dia de les sessions de l'Assemblea, tenint en compte les peticions que formulin, amb una antelació mínima de 7 dies naturals, la resta de membres.
d) Assegurar l’adequada difusió, a través de qualsevol mitjà d’accés general, de tots els acords o les decisions que es prenguin per tal de garantir-ne el coneixement per part de les entitats del sector i la ciutadania en general.
e) Dirimir els empats, en segona votació, amb el seu vot de qualitat.
f) Vetllar i fer complir els acords presos per l'Assemblea i el Grup Motor.
g) Atendre les tasques que li siguin assignades.
Article 29
La vicepresidència
La vicepresidència correspon a la persona responsable de la direcció insular en matèria de joventut del Consell Insular de Menorca o, si no n'hi hagués, a la persona que la presidència nomeni a l’efecte.
Article 30
Funcions de la vicepresidència
Corresponen al vicepresident o la vicepresidenta les funcions següents:
a) Substituir al president o la presidenta en totes les seves funcions en els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra circumstància que la impossibiliti temporalment per exercir-les.
b) Exercir les funcions i atribucions que la presidència li delegui.
Article 31
La secretaria
Ha d’actuar com a secretari o secretària del CJM una persona que sigui funcionària adscrita al departament competent en matèria de joventut del Consell Insular de Menorca.
Article 32
Funcions de la secretaria
1. El secretari o la secretària ha d'exercir les funcions següents:
a) Preparar l’ordre del dia i notificar les convocatòries de les reunions de l'Assemblea.
b) Assistir, amb veu però sense vot, a les sessions de l'Assemblea i del Grup Motor, de les quals ha d’estendre acta.
c) Dur i custodiar els arxius, el llibre del registre de membres del CJM i el llibre d’actes.
d) Rebre totes les sol·licituds i comunicacions que es remetin al CJM i donar-ne compte als diferents òrgans del CJM.
e) Estendre, amb el vistiplau de la presidència, certificats dels acords, els dictàmens i les recomanacions que adopti el CJM.
f) Vetllar per la tramitació adequada de les decisions del CJM.
g) Desenvolupar les tasques administratives del CJM.
h) Custodiar els arxius del CJM.
i) Les altres que se li atribueixin.
2. La secretaria del CJM ha de rebre el suport del personal jurídic i administratiu del Consell Insular amb la finalitat de vetlar pel compliment de la normativa d’aplicació i assistir-la en les tasques administratives.
Capítol VI
Drets i obligacions
Article 33
Drets de les persones membres del Consell de la Joventut de Menorca
Els membres del CJM tenen els drets següents:
a) A participar en l'Assemblea amb veu i vot, a través de les seves persones representants.
b) A participar en els grups de treball i en les activitats organitzades pel CJM.
c) A tenir accés a la informació referent a l’activitat del CJM.
Article 34
Obligacions de les persones membres del Consell de la Joventut de Menorca
Els membres del CJM i les seves persones representants tenen les obligacions següents:
a) De participar activament en l'Assemblea i en els grups de treball de què formin part.
b) D'actuar com a un/a representant lleial al servei de l’interès general de la gent jove de Menorca i no dels seus interessos particulars.
c) De complir aquest reglament i acceptar els acords de l'Assemblea.
d) De comunicar els canvis que es produeixin en les persones designades com a representants titulars i suplents del CJM.
Disposició addicional primera
Tots els òrgans que conformen el CJM s'han de regir per la paritat en l'elecció dels seus membres, de manera que s’ha de procurar que cap dels dos sexes tengui una representació inferior al 40 % de les persones representants d’òrgans i membres, ni superior al 60 %.
Disposició addicional segona
Procés de constitució del CJM
1. La constitució i posada en funcionament del CJM està subjecta a les normes que es contenen en els apartats següents d’aquesta disposició.
2. En el termini de quinze dies des de l’entrada en vigor d’aquest reglament, el conseller executiu cap del Departament d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, ha de convocar les entitats que poden designar representants en el CJM per tal que presentin la sol·licitud corresponent perquè es reconegui el seu dret a designar representants en el CJM. En la resolució s’ha d’establir, com a mínim, el següent:
a) El model de sol·licitud.
b) El termini per presentar sol·licituds, que no ha de ser inferior a quinze dies.
c) La documentació que s’ha de presentar per acreditar els requisits exigits i, si escau, l’àmbit territorial de l’entitat corresponent.
La convocatòria ha de ser objecte de difusió pública, com a mínim, al portal web institucional del Consell Insular de Menorca i mitjançant anuncis publicats a, almenys, un dels diaris amb més difusió a l’illa.
3. Les entitats interessades, en el termini concedit, han de presentar per mitjans electrònics la sol·licitud corresponent adreçada al Departament d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports en la forma prevista en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. Cada una de les entitats que presenti la sol·licitud i que compleixi els requisits tindrà una assignació de dues persones representants. Cada entitat ha d’haver assignat prèviament en la seva sol·licitud les persones representants que, en el seu cas, li pertoquen.
5. El conseller executiu cap del Departament d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut ha de nomenar a les persones representants proposades i ha de convocar-les perquè prenguin possessió i se celebri la sessió constitutiva de l’Assemblea del CJM, la qual també ha de designar els membres del Grup Motor.
Aquesta resolució també ha de designar la persona que ha d’exercir les funcions corresponents a la secretaria.
Disposició addicional tercera
Consells de la Joventut municipals ja existents
Els consells de la joventut locals ja existents abans de l’entrada en vigor d’aquest reglament han d’acreditar davant del Departament d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut que compleixen els requisits establerts en aquest reglament per ser membres del CJM. En cas contrari, han de presentar una nova sol·licitud de reconeixement.
Disposició transitòria primera
Consells de la joventut municipals
Mentre no es creïn consells municipals de la joventut, per exercir les funcions i la representació previstes per a aquells en els òrgans del CJM, els ajuntaments de Menorca poden designar un/a tècnic/a municipal.
Disposició final primera
El CJM s’ha de constituir, de conformitat amb el que estableix aquest reglament, en un termini màxim de tres mesos comptadors a partir que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest reglament entrarà en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, podeu interposar, en el termini de dos mesos a partir de l’endemà del dia que es publiqui aquest edicte al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Tot això sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.
Tot l'anterior s’ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.
Maó, 29 de gener de 2019
La secretària interina
Rosa Salord Olèo