Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 683
Aprovació definitiva reglament pressupostos participatius

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Acord del Ple de data vuit de novembre de 2018, es va aprovar inicialment  el  Reglamento Municipal de PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS, havent-se exposat al públic mitjançant edicte publicat al BOIB de 15 de novembre de 2018 sense que s’hagin presentat al·legacions contra la dita aprovació inicial esdevenint aprovat definitivament. El reglament definitivament aprovat ha estat comunicat a l’AGE en data 2 de gener de 2019, havent transcorregut els quinze dies hàbils que assenyala l’article 113 en relació al 103 de la Llei 20/206 Municipal i de Règim Local de les Illes Balears per a l’entrada en vigor del reglament es per  la qual cosa es publica a l'efecte de l'article article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

REGLAMENT MUNICIPAL DE PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS.

 Preàmbul

I

El municipi de Sa Pobla compta amb una ciutadania amb un elevat grau de maduresa que li confereix plena capacitat per organitzar-se i intervenir en la presa de decisions de ciutat. Condició que permet el desenvolupament d’un procés de Pressupostos participatius i esdevenint un mecanisme efectiu de diagnosi de necessitats socials i de proposta de solucions enfocades al bé comú.

Aquesta iniciativa representa un pas endavant en la tasca desenvolupada per l’Ajuntament de Sa Pobla en la línia del govern obert, la transparència, la participació i la col·laboració entre consistori i ciutadania.

II

L’Ajuntament de Sa Pobla inicia un projecte innovador i ambiciós en l’àmbit de la participació ciutadana: un pressupost participatiu amb el qual els ciutadans i ciutadanes podran proposar, debatre i decidir el destí de la quantia designada a tal efecte a cada exercici pressupostari, del Capítol d'inversions del pressupost municipal. El pressupost municipal és una de les eines més importants que té l’Ajuntament per donar resposta a les necessitats del municipi i la seva ciutadania. La partida d’inversions permet desenvolupar actuacions de ciutat que poden incidir sobre l’espai públic, l’urbanisme, equipaments o la mobilitat.

III

L’objectiu principal dels Pressupostos participatius és implicar la ciutadania en la presa de decisions sobre el destí d’una part dels recursos públics mitjançant un sistema reglat de participació.

Altres objectius són:

a) Fomentar la participació mitjançant un procés inclusiu que arribi a tota la ciutadania.

b) Conèixer les necessitats de la població i afavorir el debat col·lectiu per prioritzar-les.

c) Planificar la despesa municipal el màxim d’ajustada a les prioritats ciutadanes.

1. Objecte

L’objecte del present Reglament és regular el Procés de Pressupostos Participatius, com una eina amb la qual la ciutadania decideix a què van destinats parts del recursos públics.

2. Projectes

2.1. Condicions bàsiques de les propostes

Les propostes poden ser inversions de qualsevol àmbit de competència municipal. Una inversió és un bé inventariable que és permanent en el temps. Des de la renovació o creació d’un equipament, la millora d’un espai públic, l’adquisició de mobiliari, la creació d’una web o aplicació, entre d’altres exemples de bens inventariables. Han de ser iniciatives concretes, valorables econòmicament, i en la mesura del possible permetre múltiples ubicacions al territori.

Les propostes hauran de complir les següents condicions:

1. Tenir visió de vila i generar impacte al conjunt del territori municipal.

2. Donar resposta a una necessitat concreta.

3. Fer referència a àmbits i temes de competència municipal

4. Ser realitzables tècnicament i el màxim de viables econòmicament, i respectar el marc jurídic i legal existent.

5. Ser considerada una inversió i tenir principi i final.

3. Estructura del procés

El procés contempla tres moments principals:

_ Fer propostes des de la ciutadania a títol individual o col·lectiu.

_ Debat, elaboració i priorització col·lectiva de propostes a través de les dues sessions del Fòrum Ciutadà.

_ Votació per part de tota la ciutadania.

Organitzats segons les següents fases:

_ Fase 0. Definició del procés de Pressupostos participatius.

_ Fase 1. Campanya informativa i presentació de propostes.

_ Fase 2. Elaboració i debat de les propostes.

_ Fase 3. Validació de les propostes.

_ Fase 4. Votació de les propostes.

_ Fase 5. Execució de les propostes.

4. Participació de la ciutadania

Els ciutadans i ciutadanes, a títol individual o col·lectiu, poden participar en les següents etapes del procés:

_ Presentant propostes de forma presencial o telemàtica, fins el dia 1 d’abril de cada any.

_ Participant en les sessions del Fòrum Ciutadà que es celebraran entre l´1 de gener i l´1 d’abril , al lloc i hora que determini l´Ajuntament.

_ Votant les propostes finalistes de forma presencial o telemàtica, dins del període previst a tal efecte. Té dret a vot tota la ciutadania major de 16 anys empadronada a Sa Pobla.

Els ciutadans tindran dret a votar un màxim de 5 projectes, els projectes amb mes vots seran es que l´Equip de Govern inclogui al projecte de Pressuposts Generals, amb el límit econòmic que se determini cada exercici, que no serà inferior al 0,5% dels pressuposts aprovats a l´exercici anterior al que s´hagi d’incloure la proposta.

5. Comissió tècnica de Pressupostos Participatius

Està formada per personal tècnic de participació (o persona designada a l’ efecte), personal tècnic municipal de les àrees de l’Ajuntament relacionades amb les temàtiques de les propostes, i per l´Interventor de l´Ajuntament, que  als representants de cada grup polític municipal en la presa de decisió. En la Fase 3, és l’encarregada d’avaluar i validar les propostes presentades per la ciutadania, a partir dels criteris definits en el present Reglament, les propostes seleccionades, hauran d´estar abans del dia 15 d´abril i hauran de ser incorporables al projecte de pressuposts generals.

6. Desenvolupament del procés

6.1. Fase 0. Definició del procés de Pressupostos participatius

En aquesta fase, la Regidoria de Participació Ciutadana i la Regidoria d'Economia i Hisenda, com a màxims òrgans impulsors, elaboren el present Reglament amb l’objectiu de desenvolupar adequadament i amb totes les garanties el procés de Pressupostos Participatius.

 

6.2. Fase 1. Campanya informativa i presentació de propostes

En aquesta fase, es presenta públicament el procés de Pressupostos participatius i s’inicia la campanya informativa per difondre els seus objectius i els canals de participació. La campanya de difusió inclou díptics, cartells i un espai web. Al mateix temps, es desenvolupa el període de recollida de propostes generades per la ciutadania del municipi. Les propostes s’han de consignar en una fitxa formulari disponible en paper i en format digital.

Les fitxes formulari es poden presentar a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament,  o per via telemàtica a través del web www.tudecideixesSa Pobla.cat expressament dissenyada per al procés de Pressupostos participatius.

6.3. Fase 2. Elaboració i debat de les propostes

Per mitjà de les sessions del Fòrum Ciutadà es recullen, presenten, debaten i prioritzen les propostes de forma consensuada i democràtica. Alguns criteris o principis a tenir en compte de cara a elaborar propostes són:

_ Perspectiva global de ciutat.

_ Equilibri territorial.

_ Equilibri sectorial.

_ Nombre de població afectada.

_ Impacte del projecte en la comunitat.

_ Impacte positiu sobre grups desafavorits, vulnerables.

_ Impacte de gènere.

_ Necessitat de l’actuació en termes socials, ambientals.

La representació política i el personal tècnic municipal poden participar a les trobades del Fòrum Ciutadà.

6.4. Fase 3. Validació de les propostes

En aquesta fase, en primer lloc, la Comissió tècnica recull, filtra, valida i organitza per temàtiques les propostes individuals presentades per la ciutadania, per ser admeses, s´hauran d´haver presentat com a límit el dia 1 d’abril, la selecció es durà a terme a partir dels següents criteris:

_ Ser un projecte de ciutat

_ Ser de competència municipal

_ No contradir els plans aprovats.

_ Ser realitzables tècnicament.

_ Ser viables econòmicament.

_ Respectar el marc jurídic i legal existent.

_ Ser considerada una inversió.

_ No representar un cost addicional en futurs pressupostos ni crear dependència.

_ No poden contemplar subvencions a entitats ni el finançament de projectes no municipals ja existents.

_Han de procurar preservar i potenciar el be comú.

En segon lloc, la Comissió tècnica estudia la viabilitat legal, econòmica i urbanística de cada una de les propostes pre-seleccionades. L’informe també inclou un cost aproximat del projecte, i una qualificació com a viable, o no viable per cada projecte.

Finalment, es publica abans de dia 15 d’abril la relació definitiva de les propostes finalistes que accedeixen a la fase de votació.

6.5. Fase 4. Votació de les propostes

En aquesta fase, es desenvolupa el període de votació de propostes per part de tota la ciutadania, com a mínim durant una setmana, els projectes seleccionats, romandran en exposició pública, a l´Ajuntament, i resta d´edificis municipals, es farà difusió a les entitats i associacions ciutadanes del municipi.

La votació es realitza mitjançant una eina electrònica que comptabilitzarà els vots. Es podrà votar de forma presencial a les Oficines d'Atenció a la Ciutadania de l'Ajuntament i de manera telemàtica a través del web www.tudecideixesSa Pobla.cat. Caldrà la identificació del DNI i de la data de naixement per a procedir a la votació. Cada ciutadà pot votar fins a tres propostes.

Un cop s’hagi produït l’escrutini, la Comissió tècnica selecciona les propostes guanyadores en funció dels resultats obtinguts i fins a esgotar el pressupost disponible.

En cas que la proposta guanyadora no arribi a la quantia màxima destinada per aquest concepte, se triaran successius projectes, per ordre estricte de votació, sense excedir mai el màxim pressupost, i sempre que comptin amb un mínim del 10% dels vots.

En el cas que no s´arribi a la quantia total, el sobrant se transferirà a programes de participació ciutadana.

El resultat de dita selecció, haurà d´estar disponible abans del dia 15 de maig de l´exercici anterior al que s´hagin d´executar.

6.6 Execució

Durant l´exercici següent, s’hauran d’executar les propostes elegides per la ciutadania. A l’inici d’aquest any es crearà una comissió de seguiment composta per un/a polític/a de cada partit, dos tècnics de l’Ajuntament , secretari, interventor, i persona de l’àrea que més es relaciona en el projecte,  i les persones que es creguin necessàries per a realitzar un bon seguiment.

 6.7 Recursos necessaris

Els projectes seleccionats, se finançaran de forma prioritària amb recursos ordinaris de l’Ajuntament, de forma que la seva execució no quedi condicionada a finançaments externs que no estiguin sota el control municipal, no obstant això, dits projectes podran optar a les convocatòries de subvencions que es convoquin, tot i que el finançament ja estigui garantit.

7. Cronología del procés

Els terminis inclosos al present reglament, tenen el carácter de mínims, que en tot cas podrán ser objecte d´ampliació sempre que permetin respectar les dates de tramitació dels pressuposts generals de la Corporació, tot d´acord amb el que preveuen els artícles 168 i següents del RDl 2/2004 pel qual s’aprova el Text Refós de Llei reguladora de les Hisendes Locals.

Contra el present Acord, s'interposarà recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

   

Sa Pobla a 28 de gener de 2019

El Batle,

Biel Ferragut Mir