Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 653
Acord de la carrera professional horitzontal dels empleats públics de l'Ajuntament d'Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament d'Inca, en la seva sessió extraordinària de dia 22 de novembre de 2018, va aprovar entre altres el següent acord per implantar la carrera professional:

"PROPOSTA DE LA BATLIA

La Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (ara substituïda pel text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat per RDL 5/2015, de 30 d’octubre, TREBEP) reconeix expressament per primera vegada el dret dels funcionaris a la progressió dins la carrera professional segons els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, mitjançant la implantació de sistemes objectius i transparents d’avaluació. La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de les Illes Balears va optar per reconèixer al personal funcionari, entre altres, la carrera professional horitzontal. La recent modificació de la Llei 3/2007, operada per la Llei 6/2018, de 22 de juny, ha contribuït a desenvolupar, aprofundir i clarificar el complement de carrera professional (vegeu art. 2 de la Llei 6/2018), especialment dins l’àmbit de l’Administració local (vegeu disposició addicional dotzena).

La carrera professional horitzontal consisteix en la progressió de grau, categoria, escaló o altres conceptes anàlegs, sense necessitat de canviar de lloc de treball, en funció dels factors i mèrits determinats per l’Administració. No es produeix cap alteració en les funcions que desenvolupa l’empleat, sinó que únicament es modifiquen els drets derivats del desenvolupament de les seves funcions, sense passar per proves selectives, ja que la carrera es desenvolupa amb referència al propi funcionari/ària i la seva pròpia activitat.

Per altra banda, la carrera professional no ha de ser vista sols des del punt de vista d’un dret del funcionari públic, sinó que també existeix un interès de la pròpia Administració a aconseguir un sistema adequat de progrés professional del seu personal, perquè així, a més que se serveix millor als interessos generals amb un cos de funcionaris majorment preparat i format, es garanteix a la vegada l’estabilitat i la permanència del funcionari públic i evita la seva desmotivació; amb major motiu quan la resta d’ajuntaments de l’illa estan aprovant aquest sistema de promoció professional.

En l’expedient consten els informes tècnics favorables a la implantació: de 24 de maig de 2017, conjunt de l’interventor i del secretari; de 20 de juliol de 2018, del secretari; i també sobre la proposta d’acord de carrera professional que s’eleva a Ple, de data 12 de novembre de 2018, del secretari, aprovada per la Mesa General de Personal del Ajuntament en data de 19 de novembre de 2018; i finalment informe de l’interventor municipal de data 16 de novembre de 2018 sobre el pagament de la carrera professional.

Pel que fa a la concreta proposta d’acord sobre la carrera professional que s’eleva a Ple, el secretari municipal en data 12 de novembre de 2018 informa que el règim previst sobre la carrera professional d’aquest Ajuntament que es conté a la proposta d’acord aprovada per la Mesa General de Personal compleix amb els requisits legals de les lleis de funció pública estatal i autonòmica i, a més, es considera que és adequat, proporcional, objectiu, transparent i no discriminatori; en data de 16 de novembre de 2019 l’interventor municipal informa que els increments retributius que genera aquesta proposta d’acord que es presenta a Ple deriven d'un expedient singularitzat i excepcional i que, per tant, l’increment retributiu troba fonament jurídic dins de les excepcions que preveu l'article 18.Set de la pròpia Llei 6/2018, de 3 de juliol, de Pressupost Generals de l'Estat per a l'any 2018.

En conseqüència aquesta Batlia eleva a la consideració del Ple de l’Ajuntament les següents PROPOSTES D’ACORD:

1r. Aprovar la implantació de la carrera professional horitzontal als empleats públics de l’Ajuntament d’Inca i els seus organismes autònoms, sota les condicions i el règim jurídic econòmic previst en el document d’acord que s’adjunta a aquesta Proposta, i que ha estat aprovat per la Mesa General d’Empleats Públics celebrada el dia 19 de novembre de 2018.

2n. Acordar que les retribucions corresponents a la carrera professional horitzontal quedin integrades dins el sistema retributiu dels empleats públics municipals segons el règim previst a l’esmentat acord de la Mesa que s’adjunta.

3r. Aprovar el compromís d’incorporar en el Pressupost de 2019 i successius el crèdit pressupostari suficient per fer front a les retribucions de la carrera professional segons el règim i el calendari d’implantació previst en aquell acord."​​​​​​​​​​​​​​

Inca, 11 de gener de 2019

El batle president,

Virgilio Moreno Sarrio

 

ACORD DE LA CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL DELS EMPLEATS PÚBLICS DE L’AJUNTAMENT D'INCA

1. OBJECTE

Establir les bases per implantar la carrera professional horitzontal per a tot el personal funcionari tant de carrera com interí i laboral fix o temporal de l’Ajuntament d’Inca i dels seus organismes autònoms.

La carrera professional horitzontal ve establerta com un dret dels empleats públics a l'art. 16 del RDLEG 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic dels empleats públics.

La carrera horitzontal consisteix en la progressió de grau, categoria, esglaó o altres conceptes anàlegs sense necessitat de canviar de lloc de feina i de conformitat amb l'establert a la lletra b) de l'article 17 i 20.3 del mateix Estatut bàsic de l’empleat públic.

La carrera horitzontal ha de contribuir, així mateix, a l’actualització i al perfeccionament de la qualificació d'aquest personal, i a la millora de la prestació del servei públic a l’Ajuntament d'Inca.

2. CARACTERÍSTIQUES

  • És voluntària: correspon al personal inclòs dins l’àmbit d'aplicació decidir si s'hi incorpora i el ritme de progressió als diferents nivells que la configuren, tot complint els requisits establerts.

  • És personalitzada: el reconeixement del nivell té caràcter personal i individual, i s'efectuarà considerant els mèrits presentats per la persona interessada de conformitat amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

  • És progressiva: com a regla general, l'accés als diferents nivells reconeguts en la carrera professional s'efectuarà successivament i de nivell en nivell, de tal manera que l'accés al nivell superior només s'assolirà si s'ha acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior, llevat de la fase extraordinària d'implantació.

  • És irreversible: el nivell reconegut té caràcter irrevocable i consolidat a tots els efectes, llevat de l'aplicació de la sanció de demèrit que preveu l'article 96.1 del RDLEBEP.

  • És incentivada: el reconeixement de cada nivell està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual corresponent.

  • És transparent: les eines del mesurament dels paràmetres i dels criteris que s'hagin d’avaluar es basen en criteris objectius.

  • És oberta: no té limitacions d’accés sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.

  • És homologable: s'han de dur a terme les actuacions que permetin l’accés al sistema de carrera professional al personal que prové d'altres administracions, d'acord amb els principis i els criteris d’homologació que es determinin.

  • És independent del lloc o de la plaça que s'ocupi: obtenir un nivell de carrera professional determinat o accedir a un altre no implica canviar el lloc de treball ni l'activitat que el o la professional desenvolupa.

3. ÀMBIT D’APLICACIÓ

3.1. Personal que ha de percebre la carrera professional

Els empleats públics de l’Ajuntament d’Inca i dels seus organismes autònoms són:

  • Personal funcionari de carrera i personal laboral fix.

  • Personal funcionari interí i personal laboral temporal que hagin assolit un nivell dins l’Ajuntament de d'Inca i els seus organismes autònoms, que han accedit per procés selectiu propi o procés selectiu fet o delegat a altres administracions públiques, que duguin un mínim de 5 anys prestant serveis a l'Ajuntament d'Inca.

  • Personal funcionari de la Policia Local en situació de segona activitat, amb o sense destinació.

3.2. Personal que no ha de percebre la carrera professional

  • Personal laboral indefinit no fix, entenent per aquest aquell que es trobi ocupant un lloc de feina sense haver superat el procés selectiu previ.

  • Personal eventual.

  • Personal d’alta direcció – no funcionari.

4. REQUISITS

La primera adquisició de nivell, en el moment inicial d’aplicació de la carrera professional, serà d’una sola vegada, atenent als anys de serveis prestats i les hores de formació determinades per assolir el nivell. Es tendran en compte totes les hores realitzades durant la vida laboral a l’Administració pública.

TAULA DE LES HORES DE FORMACIÓ PER ASSOLIR NIVELLS INICIALS.

Funcionaris

Subgrup A1

Subgrup A2

Grup B

Subgrup C1

Subgrup C2

Altres grups

Laborals

Grup 0

Grup I

Grup II

Grup III

Grup IV

Grups V i VI

Nivell I

35

30

25

20

15

10

Nivell II

70

60

50

40

30

20

Nivell III

105

90

75

60

45

30

Nivell IV

140

120

100

80

60

40

L’Ajuntament podrà dissenyar un pla de desenvolupament de l’acompliment per garantir que els serveis públics municipals duguin a terme els serveis a través dels treballadors municipals amb la màxima eficàcia i eficiència, eix vertebrador de la carrera.

Dit pla de desenvolupament de l’acompliment serà negociat amb la representació sindical de la Mesa General d’Empleats Públics de l’Ajuntament i necessàriament durà integrat un pla de formació extret de l’anàlisi de necessitats formatives, o bé de les accions formatives que l’Ajuntament programarà cada any.

Es crearà una comissió de seguiment i control que es reunirà cada any dins la primera quinzena de novembre per validar la formació presentada durant l’any per mantenir els nivells.

5. ESTRUCTURA

La carrera horitzontal s'estructura en quatre nivells, a cadascun dels quals el professionals han de romandre un període mínim de temps per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.

El període mínim de serveis prestats per accedir a cada nivell és el següent:

  • Nivell I:           5 anys.

  • Nivell II:          5 anys des de l’accés al nivell I (10 anys de servei).

  • Nivell III:         5 anys des de l’accés al nivell II (15 anys de servei).

  • Nivell IV:        5 anys des de l’accés al nivell III (+20 anys de servei).

Es consideren serveis prestats a l’efecte de requisits d’experiència prèvia d’accés a la carrera professional horitzontal els períodes de temps en situació de servei actiu o en situació amb reserva de lloc de feina quan durant aquest termini s’ocupi un lloc de treball del mateix cos o escala –i especialitats, si escau–, o en una categoria professional equivalent a qualsevol administració pública.

Només es podran acumular quatre nivells; en cas de promocionar verticalment i tenir les condicions per assolir un nou nivell, s’haurà de renunciar a un dels anteriors.

També es computen els serveis prestats en altres categories, cossos o escales i especialitats, si escau, o categoria professional.

S’entendrà com a temps de treball efectiu mínim de permanència el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:

  • Servei actiu.

  • Serveis especials.

  • Serveis en altres administracions públiques.

  • Excedència voluntària per raó de violència de gènere, en els termes que estableix l'art. 89.5 del TREBEP.

  • Excedència per cura de familiars.

  • Excedència forçosa.

  • Excedència especial que es regula en el Decret 5/2012.

L’obtenció del nivell dona dret al reconeixement d’aquest nivell.

6. CALENDARI D’IMPLANTACIÓ

La carrera professional s’implantarà, i es percebrà a compte la quantia corresponent al grau o nivell de carrera que sigui reconegut inicialment, a partir d’1 de gener de 2019, amb el següent calendari:

  • 40 % amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2019.

  • 30 % amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2020.

  • 30 % amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2021.

El personal funcionari i laboral que compleixi l'edat reglamentària de jubilació el 2019 o 2020 cobrarà el 100 % a partir del gener de 2019. Els qui la compleixin el 2021, cobraran el 70 % a partir de gener de 2019 i el 100 % a partir de 2020.

7. COMPLEMENT RETRIBUTIU DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL

Les retribucions, en còmput anual, dels complements de carrera corresponents a cadascun dels nivells assenyalats són les següents:

Funcionaris

Subgrup A1

Subgrup A2

Grup B

Subgrup C1

Subgrup C2

Altres grups

Laborals

Grup 0

Grup I

Grup II

Grup III

Grup IV

Grups V i VI

Nivell I

3.000 €

2.500 €

2.250 €

2.000 €

1.750 €

1.500 €

Nivell II

6.000 €

5.000 €

4.500 €

4.000 €

3.500 €

3.000 €

Nivell III

9.000 €

7.500 €

6.750 €

6.000 €

5.250 €

4.500€

Nivell IV

12.000 €

10.000 €

9.000 €

8.000 €

7.000 €

6.000 €

Així mateix, aquests nivells i retribucions per a cada grup o subgrup s'estableixen igualment per al personal laboral, segons les categories equivalents previstes al seu conveni col·lectiu.

El personal funcionari i laboral que es trobi inclòs dins l’àmbit subjectiu d'aplicació d'aquest acord percebrà, amb efectes retroactius de l’1 de gener de 2019, la quantia corresponent al grau o nivell de carrera professional que tengui reconegut.

Esdevé necessari adaptar la despesa generada a les regles d’equilibri pressupostari, estabilitat pressupostària, regla de despesa i sostenibilitat financera.

S’abonarà el complement de carrera professional mensualment mentre s’estigui d'alta com a empleat públic a l’Ajuntament d'Inca.

El complement retributiu de la carrera professional quedarà integrat dins el sistema retributiu dels empleats públics municipals i, en conseqüència, estarà sotmès a les actualitzacions que prevegi anualment la Llei pressupostària.

8. MANTENIMENT DE NIVELL. AVALUACIÓ DE L’ACOMPLIMENT

L’Ajuntament establirà un Pla de Formació específic per al personal municipal acollit a la carrera professional i fixarà un mínim de temps de formació específica, que no podrà ser inferior a les hores de la següent taula:

TAULA DE LES HORES ANUALS NECESSÀRIES PER NIVELLS

Funcionaris

Subgrup A1

Subgrup A2

Grup B

Subgrup C1

Subgrup C2

Altres grups

Laborals

Grup 0

Grup I

Grup II

Grup III

Grup IV

Grups V i VI

Nivell I

35

30

25

20

15

10

El període durant el qual s’haurà de realitzar la formació serà entre l’1 d’octubre de cada any i fins al 30 de setembre de l’any següent, de forma que durant aquest període el personal haurà d’haver completat la formació necessària per mantenir el nivell i així poder cobrar el complement durant l’any següent.

L’incompliment del requisit de la presentació dels documents que acreditin la formació comportarà la suspensió del complement de carrera professional per al personal afectat, llevat que d'incompliment sigui per causes de força major, que s’hauran de constatar per part de la Comissió de Seguiment i Avaluació en el document d’avaluació de l’acompliment preceptiu.

En cas que se suspengui el complement de carrera professional s’obrirà un procediment administratiu, amb audiència de la persona interessada i dels representants del personal, a l’efecte de ratificar o no la suspensió del pagament de la carrera. Si es ratifica la suspensió, el funcionari/ària deixarà de percebre el complement durant l’any següent. Si durant aquest any següent acredita la deguda formació, podrà tornar a percebre la formació en l’altre any següent, però sense que en cap cas tengui dret a percebre el complement deixat de percebre.

9. PROGRESSIÓ DE NIVELL

Perquè el personal treballador acollit al sistema de carrera professional horitzontal pugui progressar al nivell superior ha de complir amb la següent regla:

  • Acreditar el temps de serveis prestat requerit per a cada nivell d’acord amb l’apartat 5.b).

  • Complir amb els requisits enumerats en aquest document.

10. CRITERIS DE PONDERACIÓ DELS SERVEIS PRESTATS

Per a aquell personal que compti amb serveis prestats a distints grups professionals s’aplicarà una regla de ponderació d’aquests serveis, a l’efecte de determinar la seva inclusió a un nivell o a un altre dins el grup professional en què presta servei en l’actualitat.

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup A1 o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

0.8

0.7

0.6

0.5

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup A2/B o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

0.8

0.6

0.5

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup C1 o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

1

0.8

0.6

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup C2 o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

1

1

0.8

11. PROCEDIMENT PER OBTENIR ELS NIVELLS DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL

El procediment d’accés als diferents nivells que integren la carrera professional horitzontal s’inicia d’ofici per l’òrgan competent mitjançant l’aprovació de la convocatòria corresponent, que ha de tenir preferentment caràcter anual.

Les sol·licituds s’han de presentar per escrit o pel procediment telemàtic que es prevegi, d’acord amb la forma i el termini que estableixi la convocatòria, i adjuntant els documents que justifiquin que es compleixen els requisits per participar en l’accés al nivell. El compliment dels requisits vendrà referit al dia de l’expiració del termini fixat amb la convocatòria per presentar sol·licituds.

D’avaluar els mèrits aportats per la persona interessada, se n’encarrega la Comissió de Seguiment i Avaluació, per comprovar que es compleixen els mínims exigits per accedir al nivell. Amb tal fi, s’incorporarà informe emès per part del Departament de Personal, al qual s’acreditarà la formació per a cada persona treballadora que sol·liciti la carrera professional.

S’hauran d’acreditar els serveis a l’Administració pública amb indicació del grup/nivell a què pertany per cada un del dies que ha prestat servei.

S’haurà d’indicar si es tracta de funcionari de carrera o interí, personal laboral fix o temporal i que no està inclòs dintre de l’article 3.2.

El procediment ha de tenir una durada màxima d’un any i finalitza amb la resolució motivada del batle o de la Junta de Govern, segons pertoqui. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d’acord amb la normativa aplicable.

Hi podrà accedir de manera excepcional una persona treballadora de nova incorporació de caràcter fix, funcionària de carrera o habilitada nacional, o bé que retorni d’una excedència, comissió de serveis o una altra situació administrativa en la qual es pugui trobar en el moment en què es realitzi el procediment d’obtenció de nivell.

Una vegada acreditada l’obtenció del nivell per part de la persona interessada amb antiguitat i formació, els efectes econòmics es retrotrauran a l’endemà del dia en què s’hagi assolit el nivell.

Durant l’any en què s’hagi obtingut un nivell de carrera professional no serà necessari dur a terme formació per mantenir aquest nivell assolit. Però sí que serà necessari realitzar formació durant aquest any per mantenir el nivell assolit i/o per poder accedir a un nivell superior, si fos el cas, durant l’any següent, i així successivament.

12. ÒRGANS DE VALORACIÓ DE LA CARRERA PROFESSIONAL

L’òrgan de representació del personal competent per proposar a l’òrgan municipal que pertoqui la modificació dels presents acords serà la Mesa General d’Empleats Públics.

L’òrgan per proposar a l’òrgan municipal competent l’aplicació dels acords sobre carrera professional serà la Comissió de Seguiment i Avaluació, la qual estarà formada de manera equitativa per Administració i representació del personal treballador, aquest darrer amb l’equivalència a la representació a la Mesa General d’Empleats Públics.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

PRIMERA. La implantació inicial dels nivells de carrera professional dels empleats públics de l’Ajuntament d'Inca, que donaran dret a percebre els pagaments a compte amb caràcter retroactiu a 01/01/2019, es durà a terme una vegada aprovat el Pressupost municipal de l’Ajuntament, si la data d’entrada en vigor del Pressupost fos posterior a 01/01/2019.

SEGONA. Per accedir a nivell de carrera professional amb efectes de dia 01/01/2019 s'hauran de presentar els requisits (formació i antiguitat) mitjançant registre d'entrada abans de 15 de gener de 2019, amb efectes econòmics a partir de 01/01/2019. Es consideraran tots aquells cursos de formació acreditats amb anterioritat al dia 31 de desembre de 2018. Aquests cursos en cap cas computaran per acreditar formació dins el període corresponent al 2019, que finalitza el dia 30 setembre de 2019.

TERCERA. Amb motiu, durant l’any 2019, de la primera aplicació d’aquest acord de carrera professional, els anys que superin el mínim per arribar a un determinat nivell, però no permetin l’obtenció del següent, seran computats en el seu dia a l’efecte d’obtenir aquest nivell superior.

QUARTA. El present acord podrà esser revisat anualment a instància de qualsevol de les parts.

Inca, 19 de novembre de 2018"