Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 646
Acord d’aprovació del Reglament del Consell d’Àrea de Model de Ciutat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Acord de l’Ajuntament Ple en data 27 de desembre de 2018, es va aprovar el reglament del Consell d’Àrea de Model de Ciutat  i es va adoptar l’acord següent:

“1.Crear l’òrgan municipal d’assessorament de l’Àrea de Model de Ciutat, Consell de l’Àrea de Model de Ciutat

2. Aprovar el Reglament intern de funcionament del Consell d’Àrea de Model de Ciutat

3. Publicar el contingut d’aquest Reglament per a general coneixement.”

 El text del Reglament aprovat que regula el Consell de l’Àrea de Model de Ciutat és el següent:

 “REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE MODEL DE CIUTAT”

 ÍNDEX

 EXPOSICIÓ DE MOTIUS

 TÍTOL I. Disposicions generals: definicions i funcions

Article 1. Naturalesa i objecte

Article 2. Adscripció

Article 3. Àmbit d’actuació

TÍTOL II. El Consell

Article 4. El Consell: composición i competències

Article 5. La Presidència i les seves funcions      

Article 6. La Vicepresidència i les seves funcions

Article 7. Constitució del Consell

Article 8. Incorporació de les entitats al Consell

Article 9. Funcions del Consell

Article 10. Cessament dels membres del Consell

 TÍTOL III. Les comissions delegades del Consell

Article 11. La creació de les comissions delegades del Consell

 TÍTOL IV. La Secretaria

Article. 12. La Secretaria del Consell i les seves funcions

 TÍTOL V. Funcionament del Consell

Article 13. Sessions, convocatòria i ordre del dia del Consell

Article 14. Adopció d’acords

 REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE MODEL DE CIUTAT DE PALMA

 EXPOSICIÓ DE MOTIUS

 L’article 20.3 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de las bases del règim local permet als municipis, a través dels seus reglaments orgànics, establir i regular òrgans complementaris als prevists a la llei. En aquest sentit, el Reglament orgànic del Govern i de l’Administració de l’Ajuntament de Palma (BOIB núm. 127, d’11 de setembre de 2004) regula al seu títol V els òrgans col·legiats, creats formalment, integrats per tres o més persones i als que s’atribueixen funcions administratives, entre d’altres, d’assessorament d’altres òrgans. Correspon als/les titulars de les àrees y als/les regidors/es presidents/es de districte la creació d’aquells òrgans funcions dels quals es concretin, entre d’altres, en l’assessorament d’altres òrgans o activitats administratives de la seva competència. En aquests òrgans poden participar representants d’altres Administracions, així com a organitzacions representatives d’interessos socials o altres membres designats per les seves especials condicions d’experiència o coneixements.

 L’àrea de Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge digne, a més de les competències d’Urbanisme i Habitatge digne, té atribuïdes les següents:

a. Definir el model de ciutat com a Pla estratègic global per a Palma, en coordinació amb la Batlia i la resta d’àrees municipals, i traslladar aquest model de ciutat al Pla General d’Ordenació Urbana de la ciutat.

b. Impulsar l’aprovació, modificació i revisió del Pla General d’Ordenació Urbana de Palma.

c. Definir i dirigir, en coordinació amb altres àrees, com ara Infraestructures, Mobilitat, Ecologia o Comerç i Turisme, aquelles intervencions sobre l’espai urbà que resulten estratègiques per al model de ciutat.

 L’Ajuntament de Palma vol donar un impuls a aquestes competències a través de la participació d’entitats representatives d’interessos socials, mitjançant la consititució, com a òrgan consultiu permanent,  del Consell municipal de Model de Ciutat de Palma. Per això proposa l’aprovació del seu Reglament de funcionament intern.

 TÍTOL I

Disposicions generals: definicions i funcions

 Article 1. Naturalesa i objecte

 1. El Consell Municipal de Model de Ciutat de Palma és l’òrgan consultiu, d’assessorament i debat per definir el model de Ciutat com a Pla estratègic global per a Palma.

2. Els acords que adopta el Consell municipal tenen el caràcter de dictamen, informe o petició, i no són vinculants per als òrgans de govern municipal.

 Article 2. Adscripció

 El Consell Municipal de Model de Ciutat de Palma s’adscriu a la Regidoria de Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge digne o qualsevol altra que resulti de l’estructura de l’organització municipal competent en la matèria.

 Article 3. Àmbit d’actuació

 L’àmbit d’actuació del Consell és coincident amb el terme municipal de Palma i tracta tots aquells temes que afecten a la globalitat del municipi, tenint en compte també el seu entorn i àrea d’influència, en aquelles matèries recollides a l’exposició de motius.

TÍTOL II

El Consell

 Article 4. El Consell: composició i competències

1. Integren el Consell:

a. La Presidència i la Vicepresidència.

b. Els òrgans directius de l’àrea: el coordinador i gerent d’urbanisme, el director general d’urbanisme i el director general d’habitatge o els òrgans similars  que els substitueixin.

c. Una persona representant de cadascun dels grups polítics amb representació a l’Ajuntament de Palma.

d. Fins a 16 representants d’entitats, l’àmbit d’actuació de les quals inclogui el municipi de Palma i que manifestin el seu interès a participar en el Consell, sempre que compleixin les següents condicions:

o Que estiguin legalment constituïdes.

o Que en el seu objecte s’inclogui el desenvolupament d’activitats en defensa i promoció de Palma en l’àmbit competencial recollit a l’exposició de motius per aquest Consell.

o Que comptin amb una estructura interna i un règim de funcionament democràtic en el marc de l’ordenament jurídic vigent.

e. Fins a 3 persones independents de reconeguda vàlua en la matèria, nomenades per la Presidència del Consell.

f. Fins a 3 tècnics municipals, nomenats per la Presidència del Consell, amb veu i sense vot.

g. El secretari, que ha de ser un funcionari de la Regidoria que ostenti la presidència, amb veu i sense vot.

2. El Consell té un màxim de 29 membres amb dret a vot. S’ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes en la seva composició.

3. Són competències del Consell vetllar per l’assoliment dels seus objectius i aprovar el pla de treball i l’informe anual, com també la reglamentació per al seu funcionament, si es considera necessari.

 Article 5. La Presidència i les seves funcions

1. La Presidència del Consell correspon al regidor o la regidora que té les competències en matèria de Model de Ciutat.

2. Corresponen a la Presidència del Consell les següents funcions:

a. Representar el Consell.

b. Nomenar i destituir els membres del Consell.

c. Fixar-ne l’ordre del dia, convocar les sessions del Consell i presidir-les, moderar el desenvolupament dels debats i dirimir els empats a les votacions amb el seu vot de qualitat.

d. Visar les actes i els certificats dels acords.

e. Resoldre qualsevol assumpte quan ho aconselli el seu caràcter urgent i inajornable, sense prejudici de donar-ne compte a la següent sessió del Consell.

f. Crear les comissions delegades del Consell.

g. La resta de funcions que el Consell li delegui o qualsevol altra funció inherent a la seva condició de president.

 Article 6. La Vicepresidència i les seves funcions

1.La Vicepresidència és nomenada per la Presidència entre els vocals a la seva sessió constitutiva.

2. Corresponen a la Vicepresidència les següents funcions:

a. Substituir el president, en casos d’absència, malaltia o vacant.

b. Donar suport a la Presidència i desenvolupar les funcions que li siguin delegades.

 Article 7. Constitució del Consell

Un cop aprovada la creació del Consell i el present Reglament, la Regidoria de Model de Ciutat, en el termini d’un mes, ha de convidar les entitats interessades a integrar-se en el Consell i a designar-hi –si s’hi integren– el seu representant i suplent perquè hi puguin sol·licitar la seva participació.

 Abans d’un mes després de la finalització del termini anterior, el president ha de convocar la sessió constitutiva del Consell.

 Una vegada constituït el Consell, les designacions pendents es poden fer en qualsevol moment.

 Article 8. Incorporació de les entitats al Consell

 Les entitats s’han d’incorporar al Consell mitjançant una sol·licitud per escrit dirigida a la Presidència, que s’ha d’acompanyar amb la següent documentació:

· Els estatuts de l’entitat, en què consti, entre les seves finalitats, el desenvolupament d’activitats en defensa i promoció d’aspectes que tinguin relació amb el Model de la Ciutat, segons les competències  de l’Àrea, recollides a l’exposició de motius.

· La documentació que acrediti que han desenvolupat, dins l’any anterior a la sol·licitud, activitats relacionades amb la promoció de Model de Palma.

· El nom de les persones que representen l’entitat i el de les que n’ocupen els càrrecs directius.

· El nom de la persona proposada per formar part del Consell i del de la persona suplent.

 Les entitats han de constar  inscrites en el Registre municipal d’entitats ciutadanes previst al Reglament Orgànic municipal de Participació Ciutadana. (art. 66 del Reglament )

 La composició final del Consell s’ha de comunicar de forma individualitzada a cadascuna de les entitats que el conformen.

 Article 9. Funcions del Consell

 Les principals funcions del Consell Municipal de Model de Ciutat de Palma són:

1. Assessorar el Govern municipal en matèria de projectes que afectin a Palma.

2. Aquesta funció d’assessorament es concreta en:

a. Generar coneixement i debat sobre Palma.

 b. Definir un model de ciutat com a Pla estratègic global per a Palma.

 c. Impulsar la generació d’idees per definir el futur de la Ciutat i de l'àrea que l’envolta.

 d. Assessorar a la presidència per la coordinació amb altres àrees, com ara Infraestructures, Mobilitat, Ecologia o Comerç i Turisme, en aquelles intervencions sobre l’espai urbà que resulten estratègiques per al model de ciutat.

3. Qualsevol altra funció que li assigni la presidència o acordi el propi Consell.

 Article 10. Cessament dels membres del Consell

1. Els membres del Consell cessen:

a. Per expiració del seu mandat, sense perjudici de la seva possible reelecció.

b. Per renúncia o defunció.

c. Per incapacitació civil judicialment declarada.

d. Per incompatibilitat sobrevinguda o inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics.

e.  Per condemna per delicte dolós mitjançant sentència ferma.

f. Per la pèrdua de la condició de representant al Consell per part de la respectiva entitat.

g. Per incompliment reiterat del Reglament, de la normativa interna del Consell i dels acords dels seus òrgans de govern.

h. Per conductes, activitats o manifestacions contràries als principis, els objectius i el funcionament del Consell.

i. Per absències injustificades a les reunions del Consell durant més de dues sessions seguides.

j. Per dissolució o extinció de la persona jurídica representada.

 En els supòsits g, h i la pèrdua de la condició de vocal del Consell s’ha de comunicar mitjançant resolució motivada de la Presidència del Consell a la de l’entitat, de la institució o a la persona afectada quan es tracti d’un nomenament personal per part de la Presidència.

2. L’acord de cessament d’un membre i de nomenament de la persona que el substitueix per a la resta del mandat s’ha de prendre d’acord amb el procediment de nomenament dels membres del Consell previst a l’article 8 d’aquest Reglament.

 TÍTOL III

Les comissions delegades del Consell

 Article 11. La creació de les comissions delegades del Consell

1. Per iniciativa de la Presidència o a proposta del Consell es poden crear les comissions delegades que es considerin oportunes per al desenvolupament de les seves funcions amb caràcter permanent o puntual, per a matèries o assumptes concrets, en què poden intervenir tant vocals com persones alienes qualificades en la matèria.

2. Cada comissió està formada pels vocals del Consell que hi volen prendre part, els quals ho han de manifestar al president. El Consell, per consens, pot, així mateix, designar les persones alienes a aquest que consideri oportunes per a l’assessorament, atenent la competència tècnica en els assumptes que se sotmetin a estudi.

3. Si no hi ha consens es designen per majoria de vots i el president té un vot de qualitat. El nombre mínim de membres de cada comissió és de 5 i, el màxim, de 10, amb veu i vot. El president o la presidenta, el vicepresident o la vicepresidenta i els vocals del Consell que ho són per raó del seu càrrec polític poden formar part de la Comissió, amb veu i sense vot.

4. Cada comissió ha de triar un portaveu per a presentar al Consell els informes o els estudis sol·licitats, el qual ha d’acordar elevar els dits informes o els estudis, amb la inclusió dels vots particulars si n’hi ha, als òrgans competents municipals, si pertoca.

5. A l’acord de constitució de cada comissió s’ha de determinar:

· L’informe o el treball que s’han d’elaborar i el termini per a presentar-los.

· La persona, d’entre els seus membres, que n’ha d’exercir la Presidència o la Vicepresidència.

· El nombre de membres.

· Un membre de la Secretaria Tècnica.

 

 

TÍTOL IV

La Secretaria

 Article 12. La Secretaria del Consell i les seves funcions

1. Són funcions de la Secretaria del Consell:

a. Redactar les convocatòries i estendre les actes del Consell.

b. Donar compte a les reunions dels assumptes que s’hi han de tractar i que estan compresos a l’ordre del dia.

c. Vetllar pel bon funcionament de les activitats del Consell i assistir la Presidència, la Vicepresidència i les comissions delegades, en les seves funcions.

d. Assistir, amb dret a veu i sense vot, a les sessions del Consell i informar-lo sobre qüestions relatives al seu funcionament.

e. Coordinar l’elaboració dels documents que ha d’examinar o aprovar el Consell.

f. Redactar la memòria anual de l’activitat que du a terme el Consell.

2. La Secretaria ha d’estendre una acta de cada sessió, amb el vistiplau de la Presidència. A les actes ha de figurar el següent: data, hora d’inici i de fi de la sessió, lloc de realització, nom i llinatges de tots els membres del Consell assistents i dels qui hagin volgut justificar la seva absència, amb especificació, si s’escau, de l’entitat que representen; assumptes tractats, breu resum del debat o discurs desenvolupat, vots emesos i acords adoptats.

 TÍTOL V

Funcionament del Consell

 Article 13. Sessions, convocatòria i ordre del dia del Consell

1. El Consell es reuneix en règim de sessions ordinàries de periodicitat preestablerta, i de sessions extraordinàries.

2. El Consell ha de dur a terme, com a mínim, dues sessions ordinàries a l’any, i les extraordinàries que consideri oportunes, a proposta de la Presidència o d’un terç dels membres del Consell.

3. Les sessions ordinàries del Consell s’han de convocar amb un mínim de 7 dies naturals d’antelació i les extraordinàries, amb un mínim de 2 dies naturals.

4. El Consell es constitueix vàlidament amb l’assistència d’un terç dels seus membres. En el cas de manca de quòrum, el Consell podrà reunir-se amb caràcter informatiu i així figurarà a l’acta.

5. La convocatòria de les sessions del Consell ha d’anar acompanyada de l’ordre del dia corresponent i, si s’escau, de la documentació pertinent. La convocatòria, l’ordre del dia i, en el seu cas, la documentació s’han de trametre per mitjans telemàtics.

6. El Consell només pot debatre sobre els temes inclosos a l’ordre del dia que hagi estat convocat per la Presidència, a qui correspon també la direcció i la moderació, si cal, dels debats.

7. Els membres del Consell poden proposar punts per a debatre a l’ordre del dia, pel procediment ordinari; és a dir, abans de la convocatòria del Consell, si presenten les seves propostes amb tres dies d’antelació a la data límit de la convocatòria prevista en aquest article, comunicant-ho per escrit a la Secretaria, que ho ha d’elevar a la Presidència. També poden proposar-los per procediment d’urgència sol·licitant-ho per escrit a la Secretaria tres dies abans de la sessió, encara que per a tractar-los cal que la Presidència n’apreciï la urgència.

8. A l’ordre del dia de totes les sessions hi ha d’haver un torn de precs i preguntes.

9. Les intervencions s’han d’atenir al tema objecte de discussió i les exposicions han de ser breus.

 Article 14. Adopció d’acords

1. Atesa la naturalesa del Consell, s’ha de promoure el consens en l’adopció d’acords. La Presidència pot sotmetre els assumptes a votació, que s’ha de dur a terme per signes convencionals d’assentiment, dissentiment o abstenció.

2. Els acords del Consell s’adopten per majoria simple; és a dir, la meitat més un dels membres presents a la sessió, amb el vot diriment de la Presidència en cas d’empat.

3. El dret de vot és presencial i no es pot delegar.”

 El que es publica per a general coneixement, i que s’obri el termini d’1 mes a partir de l’endemà de la seva publicació al BOIB,  per tal que les Entitats interessades en formar part del Consell d’Àrea de Model de Ciutat, puguin presentar davant l’Ajuntament la documentació requerida al Reglament.

 

Palma, 15 de gener de 2019

El Tinent de Batle de Model de Ciutat,

Urbanisme i Habitatge Digne

José Hila Vargas