Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTA EUGÈNIA
Núm. 602
Aprovació definitiva modificació ordenança municipal reguladora de l'ús de la via pública amb la instal·lació de taules, cadires, mobiliari i mercaderies
No havent-se presentat cap reclamació o suggeriment, durant el període d’exposició al públic, respecte a l’aprovació provisional de la modificació de l’ordenança municipal reguladora de l’ús de la via pública amb la instal·lació de taules, cadires, mobiliari i mercaderies, havent-se publicat l’anunci relatiu en el Boib núm. 152 de dia 4 de desembre de 2018, d’acord amb l’article 17.3 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es dóna per aprovada definitivament l’esmentada modificació, publicant-se íntegrament a continuació el text complet de l’ordenança:
Ordenança municipal reguladora de l’ús de la via pública amb la instal·lació de taules, cadires, mobiliari i mercaderies
Títol primer Disposicions generals
Article 1.- Objecte i àmbit d’aplicació.
La present Ordenança té per objecte establir el règim jurídic al qual s’ha de sotmetre l’aprofitament i ús de terrenys dintre del terme municipal de Santa Eugènia, de domini públic o de titularitat privada, mitjançant la seva ocupació temporal amb mobiliari, mercaderies, vetlladors, taules, cadires i ombrel∙les, que constitueixin complement de l’activitat que es ve exercint en comerços, bars i restaurants.
Queda exclosos els comerços que ostentin la qualificació de servei públic,prestat en règim de la modalitat de concessió.
Art. 2.- Definicions.
A l’efecte de la present Ordenança:
S’entendrà en general per terrassa, aquella zona de sòl de domini públic o privat, susceptible d’aprofitaments relacionats amb activitats pròpies dels comerços, bars i restaurants, mitjançant la col∙locació de mobiliari, mercaderies, vetlladors, taules, cadires i ombrel∙les, com zona d’extensió o ampliació de l’activitat que s’exerceix dintre d’aquests establiments. Aquestes instal∙lacions tindran en tot cas caràcter temporal.
S’entén per via pública els carrers, places, passeigs, passatges, etc., que estiguin oberts al lliure trànsit.
S’entén per mobiliari, la instal·lació de jardineres, arbusts, taules, cadires, ombrel·les, suports per bicicletes, mobles auxiliars o elements similars.
S’entén per mercaderies, els articles de consum i objectes disposats per a la seva venda.
Art. 3.- Prescripció general.
Cal sol·licitar i disposar d’autorització municipal per a la instal·lació i col·locació de mercaderies, parades, vetlladors i terrasses a la via pública.
L’Ajuntament atorgarà la llicència municipal a qui ho sol·liciti i reuneixi els requisits necessaris per a la concessió, prèvia comprovació dels serveis municipals.
Amb caràcter general les instal∙lacions se subjectaran a les prescripcions que es refereix la present Ordenança quant a la seva ubicació, règim de distàncies i protecció de l’entorn urbà, no permetent-se col∙locar a l’entorn o a les proximitats, estructures, talla vents, plàstics o qualsevol altre element que pugui dificultar el trànsit de persones o pugui suposar un dany de les condicions estètiques, això sense perjudici que si el mitjà urbà ho possibilita, es pugui realitzar una instal∙lació amb materials de la qualitat adequada, que haurà d’obtenir la corresponent llicència municipal segons la normativa urbanística.
Art. 4.- Beneficiaris.
Les instal∙lacions temporals definides en la present Ordenança s’autoritzaran a les persones titulars d’establiments amb la corresponent llicència d’obertura que habiliti per a l’exercici de l’activitat comercial, en immobles o locals, sempre que l’establiment suporti l’exercici de l’activitat que es pretén exercir amb incidència en la via pública i quan la normativa estatal, autonòmica o local no s’hi oposi.
La llicència d’ocupació del domini públic amb terrasses i vetlladors, no comportarà la consolidació de cap dret a qui en sigui persona titular. Per causes d’obres, actes especials o festius, circumstancies imprevistes o sobrevingudes, en qualsevol moment, l’Ajuntament podrà reduir-la o deixar-la sense efecte, sense cap dret a indemnització.
Les persones titulars de les autoritzacions vindran obligats al pagament de les taxes fixades en la corresponent ordenança fiscal.
A partir del tercer dia, quan per causes imprevistes que afectin a béns municipals s'haguessin de reduir o llevar les terrasses, l’Ajuntament aplicarà el descompte corresponent, prèvia petició de la persona afectada.
L’Ajuntament valorarà a l’efecte de l’atorgament, denegació o retirada de la corresponent autorització, el possible comportament infractor de la persona sol∙licitant, les queixes veïnals raonades, els informes motivats dels serveis municipals competents, així com totes aquelles circumstàncies d’interès general.
Art. 5.- Obligacions fiscals.
Els aprofitaments objecte de la present Ordenança estaran subjectes al pagament de les taxes establertes en les respectives ordenances fiscals, en funció del tipus d’aprofitament i altres criteris en elles continguts.
a) L’ocupació de terrenys de domini públic municipal se subjectarà al pagament de la taxa establerta per l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de la via pública .
b) L’ocupació de terrenys de propietat privada amb incidència a la via pública se subjectarà, al pagament de la taxa establerta per l’ordenança fiscal corresponent, reguladora de les taxes d’activitats.
S’assimila al present suposat els aprofitaments de terrenys de propietat privada amb servitud d’ús públic.
Titulo II De les instal∙lacions
Art. 6.- Condicions d’ubicació.
Les instal∙lacions, hauran de complir les següents condicions:
Condicions generals.
La col∙locació de mercaderies, mobiliari, vetlladors, taules, cadires i ombrel∙les en les vies públiques, en tot cas haurà de respectar el dret i l’ús comú general preferent de les mateixes. En conseqüència no suposarà obstacle per el pas de vianants, ni podrà perjudicar la seguretat d’aquests o del trànsit de vehicles.
L’Ajuntament denegarà la sol∙licitud d’instal∙lacions temporals en qualsevol dels següents supòsits:
El número de taules i cadires que es podran autoritzar i els espais que podran ser ocupats, es determinarà i senyalitzarà per part dels Serveis Tècnics Municipals en cada cas concret, tenint en compte les dimensions de la façana del local en qüestió, així com el lloc i l’espai del emplaçament.
A l’efecte del còmput de la superfície d’ocupació es fera per m2, s’entendrà que una taula amb 4 cadires ocupa 4 metres quadrats (2m x 2m).
S’autoritzarà la col∙locació d’ombrel∙les fàcilment desmuntables, que no suposi impediment pel pas de vianants, que tinguin com a màxim un diàmetre de 3 metres o superfície equivalent i subjectes mitjançant una base de suficient pes, de manera que no suposi perill per als vianants.
Sempre es deixarà un pas mínim de 1’5 metres, lliure d’obstacles per els vianants. En determinats casos previ informe dels Serveis Tècnics Municipals, a petició del establiment interessat, atenent a hàbits i costums i absència de queixes raonades, es podrà autoritzar una ocupació amb una reserva d’espai mínim de pas de 0’90 metres.
1. En carrers:
Com a regla general, les terrasses se situaran a l’espai de la vorera al capdavant de façana dels establiments respectius i l’ocupació no podrà sobrepassar el 40% de l’amplària del carrer. Per a la seva ubicació excedint de la línia de façana s’haurà d’acreditar a més del compliment de totes les condicions contingudes en aquest article, la no afecció als establiments enfront dels quals es pretengui col∙locar.
2. En places:
Únicament s’autoritzarà la col∙locació de vetlladors a establiments amb façana a la plaça o accés públic des d'ella. L’espai de la plaça susceptible d’utilització per a les terrasses, respectant les condicions generals dalt expressades, en cap cas excedirà del 40% de la superfície vianant total i es distribuirà entre tots els sol∙licitants en funció del seu nombre i dels vetlladors sol∙licitats, en consideració conjunta.
3. Opció d’ocupació entre vorera i calçada:
En els casos que es pogués optar entre col∙locar taules en vorera o calçada (en places d’aparcament), com a regla general haurà d’ocupar-se preferentment la vorera, si bé l'Ajuntament es reserva el dret a decidir , en funció de les circumstàncies, el lloc més convenient en cada cas.
4. Ocupació amb taules i cadires a la calçada, damunt aparcaments.
L’Ajuntament, a través del Servei Tècnic Municipal, podrà dictar les instruccions complementàries que estimi oportunes per raons de tràfic, en desenvolupament d’aquesta norma de l’ordenança, modificant fins i tot les dimensions de la terrassa. No obstant això i previ a la llicència, serà imprescindible un informe de la Policia Local, indicant que es compleixen les condicions exposades en el punt 5 de l’article 6 d’aquesta normativa, per a instal∙lacions d’aquest tipus.
5. Amplària i longitud de la zona d’ocupació a la calçada.
L’amplària no excedirà en cap cas de 2 metres, ni de la línia d’aparcament en els carrers que aquest es trobi senyalitzat horitzontalment, deixant sempre un mínim de 3 metres de carril lliure en carrers de circulació rodada de sentit únic. La longitud tampoc excedirà en cap cas la façana de l’establiment.
Art. 7.- Condicions d’ordre estètic, higiènic, de neteja i ornat.
1.L'Ajuntament en determinades zones del poble que tinguin acreditat valor artístic i monumental, o que per la seva especial rellevància ciutadana així ho exigeixi la Comissió Tècnica pertinent, podrà imposar la prohibició que els elements autoritzats incorporin missatges publicitaris. Igualment l'Ajuntament podrà denegar la sol∙licitud d’instal∙lació quan resulti inadequada o discordant amb l’entorn des de l’òptica d’una adequada estètica urbana.
2.A fi d’arribar a determinats objectius d’estètica i imatge urbanes en espais o zones d’especial significació, podran establir-se convenis amb les entitats explotadores de les terrasses en els quals es contingui el compromís de millora de la qualitat, disseny i materials dels mobiliaris integrants de tots els vetlladors a instal∙lar en la zona que es consideri.
3.En les zones destinades a ocupació amb taules i cadires en calçada, damunt aparcaments, les taules i cadires estaran separades físicament de la resta de la calçada per jardineres en ambdós extrems i una gelosia de separació amb la via de circulació. Aquesta, estarà subjecta al paviment mitjançant un sistema d’ancoratge que asseguri que no pugui caure.
A aquest efecte, hauran d’adoptar-se les mesures necessàries per a mantenir neta la terrassa i el seu entorn, disposant dels corresponents elements de recollida i emmagatzemant de tots els residus que poguessin generar-se, dipositant-los en contenidors i no abandonant-los a la via pública. Sent la persona titular de la terrassa responsable de la neteja dels residus que s’hi generin.
Art. 8.- Condicions de seguretat.
- En general
- Hauran d’efectuar-se ancoratges en el paviment en tots aquells elements que siguin susceptibles de desplaçar-se o caure, evitant així possibles danys a vianants.
- En zona d’ocupació de calçada.
- Com a mesura de seguretat, en les vies de circulació amb ocupació de calçada i/o aparcament, es col∙locaran jardineres, sempre que l’informe de la Policia Local així ho aconselli.
Art. 9.- Temporada d’exercici.
Els vetlladors i terrasses podran instal∙lar-se prèvia obtenció de la llicència municipal, durant el període comprès entre el 1 de gener al 31 de desembre. La llicència es podrà concedir anual, mensual o diària.
Tots els elements del mobiliari urbà que componen la terrassa que s’instal∙lin fora del període autoritzat, hauran de ser retirats, de manera que, al concloure la jornada autoritzada, quedi absolutament buit el terreny públic cedit per a la ubicació de la terrassa. El incompliment d’aquestes prescripcions podrà donar lloc a la suspensió de la llicència.
Art. 10.- Horari d’exercici.
La instal∙lació de mobiliari, vetlladors, taules cadires i ombrel∙les quedarà subjecta al següent horari:
a) L’horari d’obertura serà a les 08:00h. del matí.
b) L’horari de tancament serà:
Els mesos Juny, Juliol, Agost i Setembre:
- De diumenge a dijous, ambdós inclosos, fins a les 00:30 hores.
- Els divendres, dissabtes i revetlles de dies festius fins a la 01:30 hores.
Els mesos d’Octubre a Maig ambdós inclosos:
- De diumenge a dijous, ambdós inclosos, fins a les 00:00 hores.
- Els divendres, dissabtes i revetlles de dies festius fins a la 00:30 hores.
En cap cas l’horari establert en aquesta ordenança habilita per a excedir de l’horari màxim d’obertura que l’establiment tingui autoritzat.
No obstant això i quan concorrin raons d’alteració de la pacífica convivència o de molèsties als veïnats, l’ajuntament podrà reduir per a determinades zones l’horari anterior i/o el nombre d’instal∙lacions, fent compatible els interessos del dret general al descans i el dret particular dels propietaris dels establiments..
Titulo III Obligacions i prohibicions
Art. 11.- Prohibicions.
- Es prohibeix la col∙locació a les terrasses de geleres, màquines expenedores de productes, màquines de jocs i similars.
- No es permetrà la col∙locació de taulells o altres elements de servei per a la terrassa a l’exterior, havent de ser atesa des del propi local.
- No es permetrà emmagatzemar o apilar productes o materials al costat de terrasses amb vetlladors així com residus propis de les instal∙lacions, tant per raons d’estètica, com d’higiene i salut pública.
Art. 12.- Obligacions.
Serà obligació de la persona titular de la llicència d’ocupació, l’estricta observació de les condicions especificades de la present Ordenança en la llicència atorgada.
- El manteniment de les terrasses i cadascun dels elements que les componen en les degudes condicions de neteja, seguretat i ornat. La zona ocupada per la terrassa, s’haurà de mantenir en permanent estat de neteja. Correspon a la persona titular de la llicència la neteja de la superfície ocupada.
- Serà objecte de contínua vigilància per part de la persona titular de l’activitat, la no alteració de les condicions d’ubicació dels elements autoritzats i la reserva permanent del pas, tal com figura en la llicència concedida.
- La llicència per a l’exercici de l’activitat en la que s’indica el nombre de vetlladors i/o ombrel∙les autoritzats, els metres d’ocupació i la seva col∙locació concreta, s’haurà de tenir en tot moment en lloc visible.
- La persona titular de la llicència haurà de presentar document acreditatiu de la pòlissa de responsabilitat civil i estar al corrent de pagament de la mateixa, de l’establiment i de la terrassa en conjunt.
Titulo IV Règim jurídic
Art. 13.- Tramitació de les peticions de llicències.
Les ocupacions temporals de terrenys definides en l’article 1 de la present Ordenança, es subjectaran en tot cas a prèvia llicència municipal, que es concediran excepte el dret de propietat i sense perjudici de tercers.
Les llicències es podran sol∙licitar amb l’antelació suficient, en qualsevol moment i hauran d’ésser renovades per terminis anuals, mensuals o diaris.
Art. 14.- Període d’ocupació.
Les llicències d’ocupació de la via pública amb mobiliari, mercaderies, vetlladors, taules, cadires i/o ombrel∙les, es concediran pels períodes sol·licitats i autoritzats entre el 1 de gener i el 31 de desembre.
Art. 15.- Documentació.
1. En les instàncies haurà de fer-se constar de forma detallada el següent:
2. Sense perjudici de l’obligació jurídica de resoldre, la no contestació de la petició en el termini d’un mes, suposarà la seva desestimació als efectes de la interposició dels corresponents recursos.
Art. 16.- Condicions generals de la llicència.
1. La llicència, s’atorgarà a qui ostenti la titularitat de la llicència d’obertura de l’establiment que limiti amb l’espai exterior que es pretén ocupar. Aquesta llicència s’entendrà com complementària a la de l’establiment limítrof a la terrassa, pel que podran ser objecte d’inspecció conjunta o separada, afectant la decisió municipal a tot el conjunt o solament a la part corresponent a la terrassa.
2 . La llicència no podrà ser arrendada, sot arrendada, ni cedida directa o indirectament en tot o en part.
3. Per circumstàncies imprevistes o sobrevingudes d’urbanització, així com d’implantació, supressió o modificació de serveis públics, l’ajuntament mitjançant resolució motivada podrà revocar la llicència concedida sense dret a indemnització alguna. Igual facultat arribarà en cas que de l’activitat autoritzada es derivin molèsties greus per al tràfic, per als vianants, quan es produeixin queixes o reclamacions per part dels veïns degudament acreditades o denúncies de Policia Local per molèsties de sorolls i per pertorbació del descans nocturn.
4. Igualment podrà requerir-se la retirada temporal de les terrasses amb motiu d’esdeveniments i obres municipals, pel temps que sigui necessari, sense dret a indemnització alguna.
5. El fet d’haver estat persona titular de llicència en períodes anteriors no genera per a la persona interessada dret algun en posteriors peticions, ni vincula quant al nombre d’elements autoritzats.
6 . La llicència d’ocupació de via pública s’entén sense perjudici de l’existència de totes aquelles autoritzacions i llicències que siguin exigibles a l’establiment per a l’exercici de l’activitat de conformitat amb la normativa en vigor.
Titulo V Regim sancionador
Art. 17.- Classificació de les infraccions.
Les infraccions de les normes contingudes en la present Ordenança es classifiquen en: lleus, greus i molt greus.
1.Faltes lleus:
a) La instal∙lació d’una terrassa mancant de la preceptiva llicència municipal sent susceptible de legalització.
b) L’ocupació de major superfície de d’autoritzada en menys d’un 30%. Aquest percentatge es calcularà sobre l’ocupació autoritzada.
c) La vulneració del règim horari disposat per l’article 10.
d) Ocupar la via pública fora del espai i del període autoritzat en la llicència.
e) L’alteració en les condicions de la instal·lació especificada en la llicència.
f) Tot incompliment d’obligacions i vulneració de prohibicions establert en la present Ordenança no qualificat expressament com falta greu.
2. Faltes greus:
a) La instal∙lació d’una terrassa mancant la preceptiva llicència municipal i sense possibilitat de legalitzar-la, per contravenir les condicions conformement a les quals es concedeixen aquest tipus d’instal∙lacions.
b) La reiteració per dues vegades en la comissió de faltes lleus.
c) L’ocupació de major superfície de d’autoritzada en més d’un 30% calculada sobre el nombre de vetlladors autoritzats.
d) L’alteració en les condicions de la instal·lació especificada en la llicència, quan d’això es derivi greu perjudici per al interès públic o per a tercers.
3.Faltes molt greus:
a) La reiteració en tres faltes greus.
Art. 18.- Sancions.
El incompliment de les prescripcions establertes en la present Ordenança, serà constitutiu d’una infracció i determinarà, prèvia instrucció del corresponent expedient sancionador.
Art. 19.- Compatibilitat de les sancions.
1. La sanció és compatible i independent de la legalització, si procedís, i del pagament del preu públic i recàrrecs que procedeixin per l’aprofitament no autoritzat.
2. Igualment, si la inspecció comprovés que s’està realitzant major aprofitament de l’autoritzat, al marge del que resulti de l’expedient sancionador pertinent i que s’obligui a la persona interessada a ajustar la llicència a les condicions a les quals li va ser atorgada, es procedirà a liquidar la taxa relativa a l’excés d’ocupació d’espai públic que correspongui al període que s’ha mantingut la instal∙lació no autoritzada.
3. No es computarà com infracció continuada la comissió d’una pluralitat d’infraccions tipificades pel mateix precepte, sancionant-se cadascuna d'elles amb caràcter independent.
Art. 20.- Criteris de graduació.
En la imposició de sancions, s’haurà de guardar la deguda adequació entre la gravetat de la infracció comesa i la sanció aplicada, havent-se de seguir per a la graduació de la sanció a aplicar, els criteris continguts en la legislació sobre procediment administratiu comú i els generalment admesos per la jurisprudència.
Art. 21.- Defensa de la persona usuària.
Pel que fa al servei que presten dits establiments als ciutadans, seran d’aplicació quant a les infraccions i règim sancionador la normativa reguladora de les infraccions i sancions en matèria de defensa dels drets de la persona consumidora.
Disposició final.
La present ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació definitiva al BOIB”.
Contra el present acord que posa fi a la via administrativa, a tenor del disposat a l’art. 109 de la Llei 30/92 de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i art. 52.2 de la Llei 7/85 de 2 d’abril de Bases de Règim Local i demés normativa complementària, podrà interposar els recursos següents:
a) Directament, el recurs contenciós-administratiu, regulat als arts. 45 i següents de la Llei de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa de 13 de juliol de 1.998 davant el Tribunal competent, dins el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la notificació del present acord.
b) Potestativament, el recurs de reposició, regulat als arts. 116 i següents de la Llei 30/92 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú, davant el Ple de la Corporació, dins el termini d’un mes comptat a partir del dia següent al de la publicació del present acord. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d’un mes des de la seva presentació sense que s’hagi resolt expressament ni s’hagi notificat, podrà interposar el recurs contenciós-administratiu, dins el termini de sis mesos comptats a partir del dia següent a la desestimació presumpta.
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent.
Santa Eugènia a 24 de gener de 2019
El Batle Francisco Martorell Canals