Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 545
Resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de data 23 de gener de 2019 per la qual es convoca la concertació de 16 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 2 d'octubre de 2018 va entrar en el Servei Juridicoadministratiu una sol·licitud del responsable del Servei de la Direcció Insular de Menors i Família de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), pel qual es sol·licita la tramitació d'un procediment administratiu per a la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

2. En data 29 de d'octubre de 2018, el Servei de Menors i Família de l'IMAS va emetre l'informe justificatiu relatiu a la necessitat de convocar, pel procediment d'urgència, la concertació de 16 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS per una anualitat. Aquesta justificació s'ajusta al previst a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

3. En data 28 de novembre de 2018 el Servei de Menors i Família de l'IMAS va emetre informe sobre els criteris de preferència aplicables a l'esmentada concertació.

4. En data 11 de gener de 2019 i com a conseqüència de l'entrada en vigor de la Llei 12/2018 de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Servei de Menors i Família de l'IMAS va sol·licitar al Servei Juridicoadministratiu l'adaptació dels continguts de la proposta anterior a aquesta Llei, en especial en relació amb els requisits de les entitats participants i els criteris de preferència.

5. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.

2. La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 163 de 18 de novembre de 2006), regula a l'article 15 les competències pròpies dels Consells Insulars i a l'article 91 es preveu que els centres d’acolliment residencial poden ser de titularitat pública o privada i que, en aquest darrer cas, ho faran amb contracte o concert amb l’entitat pública competent.

3. La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.

4. L’Institut Mallorquí d’Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar i Drets Socials del Consell de Mallorca, és l’organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 del Text consolidat dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016.

5. D'acord amb el títol IV de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears es regula la protecció social i jurídica de la persona menor d’edat que s’entén com el conjunt d’actuacions socials i jurídiques per atendre les seves necessitats que tendeixen a garantir-ne el desenvolupament integral i a promoure una vida familiar normalitzada.

6. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).

7. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».

8. El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.

9. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:

  • Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.
  • Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d’exclusió social.

Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.

10. L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l’article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.

11. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

12. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d’orientació professional, poden encarregar la prestació d’aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d’acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d’Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d’eficàcia, qualitat i costs, d’acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s’entén per règim d’acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d’orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d’Ocupació, el finançament, l’accés i el control administratiu dels quals són públics.

13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.

14. La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s’estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l’àmbit d’aplicació d’aquest Text refós».

15. La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d’urgència o quan es tracti de serveis d’implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l’administració, amb l’acreditació prèvia d’aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d’acció concertada amb les entitats d’iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s’han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l’acreditació o si subsisteixen les necessitats que n’hagin motivat la formalització.».

16. La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació.

17. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

18. L’article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.

19. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

20. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.

21. En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).

22. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

23. L’òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d’acord amb l’article 7.3 del Text Refós dels Estatuts de l’IMAS.

RESOLC,

PRIMER.- DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l’acció concertada per a la gestió de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

SEGON.- DECLARAR la urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades per una anualitat (que compren 2019 i 2020) als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).

TERCER.- CONVOCAR pel procediment d'urgència la concertació de 16 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS per una anualitat d'acord amb els següents termes:

«Convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. S’estableix la regulació del procediment de convocatòria de la concertació per al servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades per una anualitat, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018) (en endavant Llei 12/2018) i del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d’octubre de 2017) (en endavant Decret 48/2017).

1.2. Es subjecten a aquest procediment de concertació les places de servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades.

2. Àmbit territorial.

L’àmbit territorial d’aquesta concertació social és l’Illa de Mallorca.

3. Places a concertar.

La previsió del nombre total màxim de places a concertar, en el marc de la present convocatòria, del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades és de 16 places.

 

4. Vigència del concert.

La vigència d'aquest concert serà d'un any a comptar des de la data de la seva formalització, i es podrà ampliar i renovar sempre i quan les entitats, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l’establert a la Llei 12/2018.

5. Pressupost i preu màxim del servei.

5.1. L’import màxim estimat pel present concert és d'un milió set-cents trenta-un euros amb vuitanta-quatre cèntims (1.000.731,84.-€), exempt d'IVA, que es preveu distribuir entre les següents anualitats:

  • 2019: 836.677,44 euros
  • 2020: 164.054,40 euros

La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixin les entitats, pels serveis efectivament requerits per l’IMAS i l'ocupació efectiva de places i/o reserva.

5.2. El preu de referència màxim per plaça concertada és de:

a) Cost diari per plaça ocupada: 170,89 €/dia.

b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 155,50 €/dia (170,89 €/dia – 15,39€/dia).

6. Requisits de les entitats.

Les entitats que vulguin optar a aquesta concertació social hauran de complir els següents requisits:

a. Tenir la consideració d'entitat del tercer sector d'acció social que presti el servei objecte del present concert, d'acord amb l'establert a la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018).

b. Complir els requisits mínims que s’estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny de 2009).

c. Tenir el servei objecte d'aquesta convocatòria legalment constituït i autoritzat per l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (en endavant, l'IMAS), i tenir el servei inscrit en el Registre Unificat de Serveis Socials.

d. Tenir, com a mínim, un any d’experiència en la prestació del servei i perfil de persones usuàries objecte d’aquest concert. L'experiència només podrà ser acreditada segons els documents que estableix el punt 7.2 apartat c d'aquesta convocatòria.

e. Tenir solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte del concert, que s'ha d'acreditar d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l’IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.

g. Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.

h. No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

i. No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j. No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d’empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.

k. Quan l’objecte del concert consisteixi en serveis que, d’acord amb la normativa vigent, s’hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.

l. Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

 

7. Presentació de sol·licituds.

7.1. Lloc i termini de sol·licituds.

El termini per presentar les sol·licituds és de 7 dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, poden presentar les sol·licituds d’acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell o que seran facilitats per l’IMAS a les oficines que s'indiquen o a la web www.imasmallorca.net.

Les instàncies s’han de dirigir a la Presidència de l’IMAS i es poden presentar al Registre General de l’IMAS (C/ General Riera, 67 07010 - Palma) i a les delegacions d’Inca (C/ General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1er pis 07300) i de Manacor C/ del Bon Jesús, 2 07500), així com a les oficines de Registre del Consell de Mallorca, o a qualsevol dels llocs que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar a l’oficina de correus en un sobre obert per tal que l’exemplar destinat a l’IMAS es dati i segelli per part del personal de correus abans que se certifiqui, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reial Decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En el cas que l’oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà com a data vàlida de presentació la d’entrada al registre de l’IMAS.

En cas que la sol·licitud s’enviï per correu certificat, s’haurà de trametre el full de la sol·licitud escanejat amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini, durant les 24 h següents a l’acabament d’aquest, a l’adreça electrònica que figura a continuació. Per a qualsevol informació o assessorament sobre aquesta convocatòria es pot contactar amb el Servei de Menors i Família de l’IMAS (C/ General Riera, 67 – 07010) o a la següent direcció electrònica: dgmenors@imas.conselldemallorca.net.

7.2. Documentació que s'ha de presentar.

Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 6 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-1), que ha de signar la persona representant legal de l’entitat indicant expressament el nombre de places que sol·liciten concertar amb l'IMAS en el marc de la present convocatòria.

Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació. En aquest sentit, tots els models normalitzats que s'indiquen estan disponibles a la seu electrònica del Consell:

a. Còpia de la inscripció al registre unificat de serveis socials.

b. Còpia de la resolució d'autorització vigent del servei per concertar.

c. Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei d’acord amb el model disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-2).

d. Declaració responsable de solvència financera, d’acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-3).

e. Declaració responsable emesa d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-4), on l'entitat ha de manifestar que:

  • No estigui sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
  • No incorri en cap de les prohibicions que estableix l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
  • No ha estat sancionada durant els darrers 4 anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, seguretat social, emigració, moviments migratoris i ocupació d’estrangers.

f. Autorització per consultar les dades d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d’acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-5).

g. Quan l’objecte del concert consisteixi en serveis que, d’acord amb la normativa vigent, s’hagin de prestar en un espai físic determinat: Acreditació de la titularitat del servei o de disponibilitat pel qualsevol títol jurídic vàlid a l'inici del concert.

h. Certificació de ser una entitat col·laboradora de l'Administració en matèria de guarda de persones menors d'edat, en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d’acord amb el Decret 46/1997 de 21 de març pel qual s'ordena l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i l'habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors, o conforme a una norma d’aplicació similar a l'Estat.

i. Relació i categoria de professionals amb els quals realitzarà el servei concertat; amb declaració responsable de no tenir antecedents penals ni de conducta que els impedeixin treballar amb persones menors d'edat, certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals, i títols acadèmics o experiència laboral acreditada.

j. Tipus de relació laboral o de prestació de serveis amb el personal destinat a l'execució del servei objecte d'aquesta convocatòria.

k. En el cas de disposar de personal amb discapacitat destinat a l'execució d'aquest concert, i als efectes de baremació dels criteris de preferència previstos al punt 8.4 de la present convocatòria, certificat de discapacitat actualitzat.

l. En el cas de disposar de personal que hagi estat tutelat per l'IMAS, i als efectes de baremació dels criteris de preferència previstos al punt 8.4 de la present convocatòria, certificat de persona tutelada emès per l'administració competent en matèria de protecció de menors.

m. Títol acadèmic i currículum bàsic del director del centre; declaració personalitzada de no tenir antecedents penals i certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals.

n. Assegurança d’incendis i danys, o de major cobertura, dels espais d’habitatge, i assegurança de responsabilitat civil per una suma assegurada mínima de 6.000 € anual per plaça i per a tot el període de durada del concert. Si el concert es renova, l’entitat haurà de justificar la vigència de la mateixa.

  • Reglament d’organització i funcionament del servei que s’ha d’ajustar als principis establerts en el Reglament vigent que regula la prestació del servei d’acolliment residencial de menors a Mallorca i a la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància de les Illes Balears o normativa vigent aplicable. Aquest reglament intern necessita l’aprovació del Servei de Menors i Família per entrar en vigor i ha de ser conegut per les persones menors d'edat residents oralment o per escrit, com a mínim en idioma català segons la seva edat i enteniment.

p. Declaració responsable relativa a les garanties de qualitat en l'atenció de les persones menors d'edat amb indicadors i avaluació.

q. En el cas de disposar d'un projecte d'investigació o d'estudi del servei, i als efectes de baremació dels criteris de preferència previstos al punt 8.4 de la present convocatòria, el projecte d'investigació, la planificació, la temporalització i la memòria final de l'estudi o investigació.

r. Pla de seguretat.

s. Auditoria externa de comptes anuals.

La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza a l'equip tècnic de l'IMAS perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

7.3. Esmena de deficiències

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de la present convocatòria de la concertació d'aquest servei, s’ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.

8. Instrucció del procediment.

8.1. Procediment dels concerts socials.

La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen pels principis de l'acció concertada previstos a l'article 3 la Llei 12/2018 i, en especial, els de transparència i publicitat.

8.2. Òrgan competent per a la instrucció.

L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora insular de Menors i Família de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, el qual tindrà la prerrogativa d’interpretar-lo i resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

8.3. De la Comissió Avaluadora.

La present Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 i, conseqüentment, tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.

i. Composició.

La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:

  • President: La Directora Insular de Menors i Família o persona que la substitueixi.
  • Vocals:
    • El cap de servei de Menors i Família, o persona que la substitueixi;
    • La cap del servei de gestió econòmica , o persona que el substitueixi i;
    • El gerent de l'IMAS o persona que el substitueixi.
  • Secretari (amb veu i sense vot): El cap de servei jurídic administratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.

ii. Funcions.

La comissió avaluadora te les següents funcions:

  • Dur a terme l’adequada tramitació del procediment i resoldre les incidències que puguin sorgir.
  • Emetre l’informe que ha de servir a l’òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
  • Definir les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s’hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.

iii. Règim de funcionament.

La comissió avaluadora es convocarà exclusivament a petició de l’òrgan instructor i una vegada que aquest hagi avaluat les sol·licituds presentades. Aquesta comissió analitzarà e interpretarà les incidències detectades i emetrà un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l’assistència, com a mínim, dels membres següents: la presidenta o el president suplent, el secretari o secretari suplent i dos vocals.

8.4. Criteris de preferència.

Els criteris de preferència per resoldre el present concert social són:

a. En primer lloc, d'acord amb l'establert a l'article 6.3 de la Llei 12/2018, s'aplicarà el criteri de preferència relatiu a l'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que requereix.

b. En segon lloc, una vegada aplicat el criteri anterior i fins esgotar el crèdit pressupostari disponible per atendre les sol·licituds presentades, se seguirà l’ordre de prelació en funció de la puntuació obtinguda a partir de la valoració de les sol·licituds presentades d'acord amb els següents criteris:

 

Criteris

Punts

Màxim per criteri

Per la presentació d'un contracte en vigor de personal amb discapacitat

2 punts

4 punts

Per la presentació d'un contracte en vigor d'un professional que hagi estat sota mesura jurídica de guarda o tutela amb l'IMAS

2 punts

4 punts

Per presentar programes d'investigació o d'estudi del servei pel qual es presenta

1 punt

2 punts

Una vegada aplicats aquests criteris, la comissió avaluadora emetrà l'informe proposta d’adjudicació de les places a concertar del servei d'acolliment residencial que elevarà a l’òrgan instructor.

9. Resolució i notificació.

9.1. Òrgan competent per a la resolució

L’òrgan competent per resoldre és la Presidència de l’IMAS, d’acord amb els seus Estatuts, concretament a l'article 7 (BOIB Núm. 140, de 5 de novembre de 2016).

9.2. Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.3. De la notificació

La resolució de concessió o denegació del concert social objecte de la present convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més, aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.4. Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.5. Dels Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

10. Formalització dels concerts.

Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu denominat acord d'acció concertada, el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la presidenta de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada es faran constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l’establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del Plec general de condicions tècniques de la present concertació.

Aquests concerts s’han de subscriure per un any, sens perjudici de poder ampliar o renovar el concert segons estableix la disposició final primera de la Llei 12/2018.

11. Obligacions de les entitats concertades

L’entitat titular del servei concertat contrau les obligacions establertes en els plecs de prescripcions tècniques des del moment de subscriure l'acord de l'acció concertada objecte de la present convocatòria.

12. Cessió

D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.

13. Condicions tècniques d'execució

Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d’actuació, així com també s’han d’ajustar a la Llei 12/2018, al Decret 48/2017 i al Reglament 72/2010 pel qual s'estableix el règim jurídic dels centres d'acolliment residencial de persones menors d'edat a Mallorca (BOIB. 72 de 13 de maig de 2010) o norma que la substitueixi.

Per altra banda, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut del plec de prescripcions tècniques aplicable en aquesta tipologia de serveis i que s'aprova conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, aquest plec, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017 detalla: l'objecte, la definició del servei, el perfil de les persones usuàries, la prestació del servei, el projecte educatiu, els recursos materials, les assegurances, el règim econòmic, la cobertura del servei, el nombre de places i finançament del concert, la justificació, coordinació i seguiment, les obligacions de l'entitat concertada, la protecció de dades de caràcter personal, la modificació del concert, els incompliments i penalitats, així com el termini del concert.

Al respecte, l'article 9.3 del Decret 48/2017 estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei. L'entitat ha de disposar d'un programa informàtic per a la gestió de les places concertades.

14. Seguiment

Des de la Direcció Insular de Menors i Família es farà el seguiment tècnic dels serveis concertats objecte de la present convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017.

Aquest seguiment es dirigirà a revisar la situació i intervencions amb cada persona usuària, així com el funcionament del servei, l’aplicació del model d’atenció detallat als plecs tècnics. Per fer aquest seguiment, es podrà sol·licitar la documentació i les evidències que es considerin necessàries.

L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció Insular de Menors i Família.

15. Criteris d'accés de les persones usuàries

L'IMAS gestionarà directament l’accés, si escau, i comunicarà l’ingrés i la delegació de guarda mitjançant resolució de la consellera de Benestar i Drets Socials i presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, previ informe tècnic que justifiqui la necessitat.

16. Difusió i publicitat

Les entitats acollides a l'acord d'acció concertada, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d’entitat concertada amb l'IMAS i amb el seu vistiplau.

Les entitats concertades han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació «servei d'atenció residencial per a infants i adolescents amb necessitats residencials a mitjà i llarg termini concertat amb l'IMAS», amb el logotip corresponent, que els proporcionarà l'IMAS. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les places concertades.

17. Penalitats

L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei podrà donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec de prescripcions tècniques d'aquest concert social.

18. Causes d'extinció

Els acords d’acció concertada s’extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s’hagin renovat, o per resolució.

Són causes de resolució dels acords d’acció concertada les següents:

a. Acord mutu de les parts, manifestat amb l’antelació de dos mesos.

b. Renúncia de l’entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.

c. Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s’han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.

d. Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l’incompliment sigui imputable a l’entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l’acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.

e. Prestació defectuosa de les obligacions acordades.

f. Negació a atendre les persones usuàries derivades per l’IMAS.

g. Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d’integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.

h. Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l’acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l’autorització d’obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.

i. Mort de la persona física titular del servei o l’extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l’article 29 del Decret 48/2017.

j. Declaració de concurs de creditors de l’entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.

k. Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l’Administració, sempre que l’entitat d’iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

l. No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.

m. Així com també les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.

19. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada

El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte de la present convocatòria, així com de modificació de l'esmentat acord d'acció concertada, es duran a terme de conformitat amb l'article 7.2 de la Llei 12/2018 i l'establert als articles 18 i següents del Decret 48/2017.

20. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.»

QUART.- APROVAR el Plec general de condicions tècniques per al concert de 16 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat estrangeres no acompanyades per una anualitat, el model sol·licitud de concert social (MOD-1), el model declaració responsable de solvència tècnica i experiència (MOD-2), el model declaració responsable de solvència financera per a concertar (MOD-3), el model declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a concertar (MOD-4) i el model de consentiment informat (MOD-5) .

CINQUÈ.- AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 1.000.731,84 EUROS (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 202313522709 dels pressupostos de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, que es preveu distribuir entre les següents anualitats:

  • 2019: 836.677,44 euros
  • 2020: 164.054,40 euros

L'execució de la despesa corresponent del 2020 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.

SISÈ.- PUBLICAR aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

SETÈ.- NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Menors i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 del Text consolidat dels Estatuts de l'IMAS aprovat pel Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 23 de gener de 2019

El secretari delegat per suplència

(BOIB núm. 159 de 28-12-2017)

Juan Viader Soler