Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 526
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes per al desenvolupament dels programes sanitaris corresponents a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ordre del conseller d’Agricultura i Pesca, de 26 de maig de 1992, modificada per l’Ordre de 3 de juliol de 2001 i complementada mitjançant l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 16 de març de 2007, regula les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes (ADS)  de les Illes Balears i defineix aquestes agrupacions com a entitats associatives integrades per ramaders d’una mateixa espècie, la finalitat de les quals és aconseguir, mitjançant la posada en pràctica d’un programa sanitari comú, la millora sanitària i productiva de les explotacions ramaderes.

El Reial decret 81/2015 de 13 de febrer, pel que s’estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes, publicat en el Butlletí Oficial de l’Estat núm. 50 de 27 de febrer, atribueix a les comunitats autònomes la competència per a convocar les subvencions corresponents a les associacions de defensa sanitària, el domicili social de les quals estigui en el seu àmbit territorial, per la qual cosa resulta necessari convocar aquestes ajudes en l’àmbit territorial de la comunitat de les Illes Balears, adaptades a les seves particularitats organitzatives i procedimentals.

El Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió de 25 juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, estableix l’exempció de l’obligació de notificació de l’article 108, apartat 3 del Tractat, per a determinades ajudes concedides a PIMEs dedicades a la producció primària de productes agrícoles. Concretament, a l’article 26 del Reglament esmentat s’estableixen les condicions que han de reunir les ajudes corresponents a les malalties dels animals i plagues vegetals i ajudes per reparar els mals causats per malalties animals i plagues vegetals.

D’acord amb aquesta normativa, el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) ha notificat les esmentades ajudes d’Estat a la Comissió Europea, amb el número de referència SA.40306  (2014/XA).

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a), assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. I concretament, a l'Annex 1 s’acorda la adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria d’ajudes per a les Agrupacions de Defensa sanitària ramaderes (ADS) de les Illes Balears, per al desenvolupament dels programes sanitaris corresponents a l’any 2019, previstes en el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes, publicat en el Butlletí Oficial de l’Estat núm. 50, de 27 de febrer.

2. L’objecte d’aquestes ajudes és la compensació del cost de les actuacions de prevenció, control, lluita i eradicació de malalties dels animals incloses als programes o actuacions sanitàries.

3. Aquestes ajudes es concediran d’acord amb l’article 26 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari oficial de la Unió Europea d'1 de juliol de 2014.

4.  L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1.  Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc-cents quaranta mil euros (540.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA i d’acord amb la distribució anual següent:

Any 2019: 270.000,00€

Any 2020: 270.000,00€

No obstant això, aquesta quantia podrà ser incrementada amb fons destinats a tals finalitats.

2. Aquesta ajuda podrà ser finançada fins a un màxim del 50% del programa sanitari, amb càrrec als crèdits que a tals efectes pugui destinar el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, d’acord amb el que estableixen els articles 7 i 9 del Reial decret 81/2015, de 13 de febrer.

El finançament per part de l’Administració General de l’Estat queda subjecte a la condició suspensiva de la transferència de crèdit adequat i suficient per part del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Si n’és el cas, la resolució de concessió ha de determinar els fons que procedeixen dels pressuposts generals de l’Estat.

3. De conformitat amb el que preveu l’article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia prevista en el punt 1 podrà ser incrementada amb la quantia addicional d’un màxim de 200.000,00 euros, condicionada l’efectivitat d’aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit, com a conseqüència de les circumstàncies esmentades a l’apartat a) del punt 2 de l’article 58 esmentat, amb l’aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden tenir la consideració de beneficiaris directes i demanar les ajudes previstes en aquesta Resolució les ADS integrades per productors els quals compleixin els requisits del punt 2 d’aquest apartat i que, amb anterioritat a l’acabament del termini de presentació de sol·licituds o un altre si així es determina, compleixen els següents requisits:

a)  Que estiguin legalment constituïdes i reconegudes de conformitat amb el que s’estableix en el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168, de 14 de juliol de 2011), i en l’Ordre del conseller d’Agricultura i Pesca, de 26 de maig de 1992, per la qual es regulen les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes de les Illes Balears, que va ser modificada mitjançant l’Ordre de 3 de juliol de 2001 i complementada mitjançant l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 16 de març de 2007.

b) Les agrupacions reconegudes hauran d’estar, a més, inscrites i comunicades al Registre nacional d’agrupacions de defensa sanitària ramadera.

c) Que, abans de dictar-se la proposta de resolució, disposin d’un programa sanitari aprovat per la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, amb el contingut mínim que estableix l’Ordre esmentada de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 16 de març de 2007, segons l’espècie animal.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com complir la resta dels requisits de l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els termes prevists en el punt 4 següent.

e) No estar subjectes les explotacions a una ordre de recuperació pendent després d’una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

f) Que no es tracti d’una empresa en crisi tal i com es defineix a l’article 2 del Reglament  (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració  d’empresa en crisi, d’acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014). 

L’acreditació del compliment dels requisits prevists als epígrafs a), b) i c)  es realitzarà d’ofici per part del FOGAIBA, davant els òrgans competents de la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca, amb l’autorització prèvia de l’interessat. En cas de no autoritzar aquesta comprovació s’hauran de presentar els certificats corresponents.

2.  Poden ser beneficiaris finals de les ajudes previstes en aquesta Resolució les petites i mitjanes explotacions agràries integrades a una de les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes (ADS) de les Illes Balears que, amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la unitat gestora previst al punt 2 de l’apartat vuitè, compleixin els següents requisits:

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com complir la resta dels requisits de l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els termes prevists en el punt 4 següent.

b) Que siguin titulars d’explotacions ramaderes en activitat, inscrites en el Registre General d’Explotacions Ramaderes. La comprovació de ser titular d’explotació ramadera es farà d’ofici per part del FOGAIBA, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització i en cas de denegar-la s’haurà de presentar un certificat de la inscripció en el Registre d’explotacions ramaderes de les Illes Balears.

c) Que les explotacions tenguin la condició de PIME, d’acord amb l’annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

d) No estar subjectes les explotacions a una ordre de recuperació pendent després una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

e) Que no es tracti d’una empresa en crisi tal i com es defineix a l’article 2 del Reglament  (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració  d’empresa en crisi, d’acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d’empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

L’acreditació del compliment dels requisit previst a l’epígraf b) es realitzarà d’ofici per part del FOGAIBA, davant els òrgans competents de la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca, amb l’autorització prèvia de l’interessat. En cas de no autoritzar aquesta comprovació s’haurà de presentar el certificat corresponent.

3. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució aquells que incorrin en alguna de les prohibicions establertes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. D’acord amb el que disposa l’article 13.2 e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

L’acreditació del compliment del requisit esmentat es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l’article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca, per a la comprovació del requisits esmentats i, en aquest cas, no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

5. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, han de complir els requisits prevists en el Reial Decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes, així com els establerts a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quart

Activitats subvencionables

1. Podran ser subvencionables les següents despeses, derivades de les actuacions relacionades amb la realització per part de les ADS dels programes i actuacions sanitaris comuns, en relació amb les malalties recollides a la llista de malalties d’animals de l’Organització Mundial de la Sanitat Animal (OIE) o les malalties dels animals i zoonosis enumerades en els annexos I i II del Reglament (UE) núm. 652/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, pel qual s’estableixen disposicions per a la gestió de les despeses relatives a la cadena alimentària, la salut animal i el benestar dels animals i relatius a la fitosanitat i als animals de reproducció vegetal i pel qual es modifiquen les Directrius 98/56/CE, 2000/29/CE i 2008/90/CE del Consell, els Reglaments (CE) núm. 178/2002, (CE) núm. 882/2004, (CE) núm. 396/2005 i (CE) núm. 1107/2009 del Parlament Europeu i del Consell i la Directiva 2009/128/CE del Parlament Europeu i del Consell, i pel qual es deroguen les Decisions 66/399/CEE, 76/894/CEE i 2009/470/CE del Consell:

a) Els controls sanitaris, proves diagnòstiques, anàlisis de laboratori o altres mesures de detecció de malalties dels animals, inclosos els de l’actuació professional dels veterinaris de les ADS. S’entenen excloses les despeses derivades de l’actuació professional dels veterinaris de les ADS en la presa de mostres o realització de diagnòstics en el marc dels programes nacionals d’eradicació de malalties que rebin cofinançament per part de la Unió Europea.

b) La compra i l’administració de vacunes, medicaments veterinaris, biocides o altres productes zoosanitaris, incloses les despeses de l’actuació professional dels veterinaris de les ADS.

c) El sacrifici d’animals o la destrucció de caseres, quan estiguin malalts o es sospiti que puguin estar-ho, i les despeses de l’actuació professional dels veterinaris de les ADS per aquestes actuacions, excloses les despeses que per aquestes actuacions, en el marc dels programes nacionals d’eradicació de malalties dels animals, rebin cofinançament per part de la Unió Europea.

d) Les despeses de destrucció de productes d’origen animal i la neteja i desinfecció de l’explotació i de l’equip, incloses les de l’actuació professional dels veterinaris de l’ADS.

2. Únicament seran subvencionables les despeses realitzades i pagades a partir de la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i fins el 31 de desembre del 2019.

3. En tot cas, les despeses subvencionables seran avalades per proves documentals clares, específiques i actualitzades.

4. L’impost sobre el valor afegit (IVA) no serà subvencionable, excepte quan no sigui recuperable pel beneficiari.

5.  Quant a les despeses subvencionables, serà d’aplicació allò que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; així com allò establert a l’article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

6. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o ofereixin, o quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s’hagi establert.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar a la justificació, de la subvenció es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1.  Amb caràcter general, l’import de les ajudes serà del 100% de les despeses derivades de les actuacions relacionades amb la realització per part de les ADS dels programes i actuacions comuns, amb un límit màxim de 3.000,00€ per beneficiari final.

2. L’import màxim que ha de percebre cada ADS es determinarà d’acord amb els següents criteris:

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de carn:

11,50€/UBM

5,50€ per explotació

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de carn amb característiques especifiques:

26,50€/UBM (màxim 1.000 UBM, la resta 9,90€/UBM)

5,50€ per explotació

- Agrupacions de bestiar oví i caprí de llet:

26,50€/UBM

5,50€ per explotació

- Agrupacions de bestiar porcí:

27,50€/UBM

5,50€ per explotació

- Agrupacions de bestiar boví de llet:

9,80€/UBM

5,50€ per explotació

- Agrupacions de bestiar boví de carn:

13,30€/UBM

5,50€ per explotació

Als efectes prevists en aquest punt, el càlcul de les UBM de reproductores i engreix de porcí es realitzarà segons el següent quadre d’equivalències:

Reproductores de boví de llet: 1,00 UBM

Reproductores de boví de carn: 1,00 UBM

Reproductores d’oví i caprí: 0,15 UBM

Reproductores de porcí: 0,30 UBM

Porcí d'engreix: 0,16 UBM

3. Les ADS d’oví i caprí de carn amb característiques específiques seran les que siguin l’única ADS de l’espècie a l’àrea insular que disposi d’un nombre d’explotacions inferior a 190, la mitjana d’animals per explotació de la qual sigui inferior a 60 animals; o bé, les que siguin d’una zona de muntanya amb gran dispersió amb la mitjana d’animals per explotació sigui inferior a 60 animals.

4.  Amb caràcter general, per al càlcul de la subvenció s’han de tenir en compte les explotacions actives i els censos de reproductores d’aquestes explotacions de cada ADS declarats en el Registre general d’explotacions ramaderes (REGA). En cas del boví, s’han de tenir en compte les explotacions que constin en el Registre general d’explotacions ramaderes (REGA) i les femelles de més de 24 mesos que figuren en el Registre d’identificació individual d’animals (RIIA). A tals efectes es tindran en compte les dades existents a data d’acabament del termini de presentació de les sol·licituds. Només es tindran en compte les dades de les explotacions els titulars de les quals compleixin els requisits del punt 2 de l’apartat tercer de la present convocatòria.

5.  De l’import màxim dels costs o pèrdues que donen dret a l’ajuda se n’hauran de reduir els imports rebuts d’acord a règims d’assegurança.

6.  L’import de la subvenció no podrà superar el cost total de l’activitat objecte de la subvenció ni els límits establerts en el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari oficial de la Unió Europea d'1 de juliol de 2014.

Sisè

Sol·licituds

1.  El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació de l’extracte d'aquesta Resolució en el BOIB i acabarà el dia 28 de febrer de 2019.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i s’han de presentar en el registre del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels registres que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex esmentat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant.

b) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

c) Pressupost detallat de les despeses per les quals es sol·licita la subvenció. Aquest pressupost ha de contemplar les despeses previstes pel compliment efectiu del programa sanitari comú i ha de ser elaborat pel veterinari de l’ADS o el cap dels veterinaris si n’hi hagués més d’un, i signat pel president de l’ADS.

d) Relació dels veterinaris/àries que executen les actuacions sanitàries a l'Agrupació de Defensa Sanitària, amb indicació del nom, cognoms i NIF.

e) Relació, signada pel secretari, dels ramaders que constitueixen efectivament l’ADS en el moment de la sol·licitud; aquesta relació ha de constar com a mínim del nom i llinatges, el NIF de cada associat i els codis d’explotació d’acord amb l’article 5 del Reial decret 479/2004, de 26 de març, pel qual s’estableix i regula el Registre general d’explotacions ramaderes (REGA). En cas que el soci sigui una persona jurídica haurà d'aportar el NIF de l'associat.

f) Declaració responsable de cada associat d’acord amb el model d’annex IV que figura a la pàgina web del FOGAIBA degudament emplenat. Si la declaració presentada no conté totes les dades d’aquest annex IV, o bé presenta ratllades o esmenes, serà considerada com a no presentada. El beneficiari ha de presentar aquestes declaracions de forma ordenada i numerada d’acord amb la relació de ramaders presentada.

g) Documentació per demostrar que l'IVA no és recuperable pel beneficiari, en cas de sol·licitar la subvencionabilitat de l'IVA: certificat 036 o resolució d'excepció.

3. D’acord amb allò que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

A més, en cas que, amb ocasió de la tramitació d’altres expedients, en el FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no serà necessari aportar-lo de bell nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si n’és el cas, que la informació figuri a la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l’agrupació en cas d’entitats sense personalitat jurídica es farà d’ofici per part del FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament al FOGAIBA per a l’obtenció del DNI, dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà d’aportar els certificats corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, haurà de presentar declaració responsable del seu compliment.

5. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que sigui necessari no reuneix els requisits senyalats s’ha de requerir l’interessat perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6.  La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes en el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, esmentat i la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva; en conseqüència, seran seleccionats tots els beneficiaris sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació necessària.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d’ajuda superi l’import que es destina a la present convocatòria, s’hauran de reduir totes i cadascuna de les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l’ajustament pressupostari.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

2.La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca. La unitat gestora emetrà un informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l’ajuda s’ha de fer constar que ha estat finançada amb càrrec als pressuposts del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, si n’és el cas.

3.El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment als interessats. Una vegada passat aquest temps sense notificar-se resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

4.Contra la resolució abans esmentada es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes a comptar des del dia següent de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les establertes a l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com col·laborar activament amb les autoritats competents en sanitat animal amb l’execució de  proves diagnòstiques de camp, amb les vacunacions i amb les recollides de mostres dels animals de les explotacions  ramaderes integrades, previstes en els programes que la Direcció general d'Agricultura i Ramaderia elabora  per  tal  de  donar  compliment  a allò que estableixen els Programes nacionals de vigilància, control i eradicació de malalties animals en l’àmbit del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2.  El règim jurídic aplicable per l’incompliment de les obligacions esmentades serà el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, esmentada, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprendrà des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per a justificar l’execució de l’actuació i les despeses objecte de subvenció acaba el 31 de març de 2020 i en són elegibles aquelles activitats o inversions realitzades i pagades pel beneficiari entre la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda fins al 31 de desembre de 2019, tret de les despeses corresponents als salaris i la Seguretat Social del mes de desembre i les retencions de l’IRPF del darrer trimestre de l’any, que podran pagar-se fins al dia 31 de gener de 2020.

2.  Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, serà d’aplicació el que disposa l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; així com els Capítols II i III, del Títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3.  Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que inclourà el corresponent compte justificatiu que s’ha d’ajustar al model de l’annex II que figura a la pàgina web del FOGAIBA; dirigida al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en l’annex esmentat s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgaments d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b) Relació de justificants imputats, d’acord amb el model de l’annex III que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c)  Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

- Factures que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.

- Documents TC1 i TC2, juntament amb una llista en què hi figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i justificants de pagament.

- Document IRPF i justificant de pagament.

Podran ser considerats com a justificants de pagament els següents documents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A tals efectes haurà de quedar consignada a la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, NIF i signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l’empresa i aquest darrer en serà facultatiu en cas que l’emissor sigui una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.

No s’admetran pagaments en efectiu superiors a 2.500,00 euros, en els termes prevists a l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, per a la realització de qualsevol control que hom consideri oportú efectuar.

d) Si n’és el cas, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.

e) Si n’és el cas, els tres pressuposts que, en aplicació de l’article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l’elecció, si escau.

f) Si n’és el cas, declaració dels imports rebuts com a conseqüència de règims d’assegurances.

g) Declaració expressa, si n’és el cas, d’altres ajudes rebudes per a la mateixa finalitat i aportació de la documentació justificativa de les ajudes rebudes, per tal de comprovar els límits prevists a l’apartat onzè d’aquesta convocatòria.

4.  En cas que es desitgi denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.

5.  L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada que hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l’apartat novè d’aquesta Resolució.

6. A petició del beneficiari es podrà fer un pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 50% del cost de l’actuació objecte d’ajuda, en els termes establerts en el present apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n deriven no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa i el cost total de l’activitat subvencionada.

7. Per al pagament parcial de les actuacions realitzades, l’Agrupació de Defensa Sanitària que el vulgui sol·licitar, ho haurà de fer mitjançant la sol·licitud de pagament i la documentació prevista en el punt 3 d’aquest apartat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

8.  La sol·licitud d’un pagament parcial implica la justificació de totes les actuacions realitzades per al període que es sol·licita aquest pagament i no es podran incorporar les actuacions no justificades a altres pagaments parcials a la liquidació final.

9.  Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa del programa sanitari aprovat.

Onzè

Compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes objecte de la present convocatòria són compatibles amb les ajudes que, per a la mateixa finalitat, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, nacional o internacional.

2. L’import de l’ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d’altres administracions públiques o ens públics o persona física o jurídica o del procedent de règim d’assegurament que cobreixin el mateix objecte de les presents ajudes, no podran superar el límit del 100% de la despesa en les actuacions subvencionables que es preveu  a l’article 26.11 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Aquestes ajudes no s’acumularan amb cap ajuda de minimis corresponent al mateixos costos subvencionables si aquesta acumulació dóna lloc a una intensitat o import de l’ajuda superior al límit esmentat.

3.L’obtenció concurrent d’ajudes atorgades per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d’assegurament que cobreixin el mateix objecte i finalitats de les presents ajudes, quan l’import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l’activitat subvencionable que s’hagi de desenvolupar, donarà lloc a la reducció proporcional que correspongui en l’import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins a ajustar-se a aquest límit. Si a més, la suma de subvencions suposa una intensitat de l’ajuda superior als percentatges màxims establerts a l’article 7 del Reial decret 81/2015 o a la normativa estatal o comunitària aplicables, es reduirà fins al límit esmentat.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a la present convocatòria serà el que estableix el Reial decret 81/2015, de 13 de febrer, pel qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions estatals destinades a les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i altra normativa d’aplicació.

Tretzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 de gener de 2019

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas