Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 422
Aprovació definitiva Ordenança tinença d'animals de companyia
Primer. Transcorregut el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament des Castell de data 25 d’octubre de 2018 d’aprovació provisional de l’Ordenança de Tinença d’animals de companyia, i no havent-se presentar reclamacions ni suggeriments, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de règim local de les Illes Balears.
Segon. El text íntegre de l’Ordenança de Tinença d’animals de companyia al municipi des Castell, es publicarà al BOIB.
L’ALCALDE EL SECRETARI INTERÍ
ORDENANÇA DE TINENÇA D’ANIMALS DE COMPANYIA
CAPÍTOL I – Objecte, àmbit d'aplicació i exclusions.
CAPÍTOL II - Normes de caràcter general.
CAPÍTOL III - Animals a la via pública i establiments públics.
CAPÍTOL IV – Registres d’Animals de companya.
CAPÍTOL V - Normes de caràcter sanitari.
CAPÍTOL VI - Animals, perduts, abandonats i vagabunds.
CAPÍTOL VII - Disposicions per a la protecció dels animals.
CAPÍTOL VIII – Activitats econòmiques relacionades amb els animals.
CAPÍTOL IX.- De les infraccions i sancions.
CAPÍTOL I Objecte, àmbit d'aplicació i exclusions
Article 1. Objecte.
Aquesta Ordenança té per objecte regular, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament, la protecció, el control i la tinença d'animals dins del terme municipal des Castell, amb una doble finalitat, la protecció de la salut i la seguretat de les persones, i la protecció i el benestar dels animals que viuen en l’entorn humà, siguin domèstics, domesticats o salvatges en captivitat.
En tot allò que no preveu aquesta Ordenança, caldrà atenir-se a la legislació vigent en aquesta matèria, i, concretament, a la Llei 1/1992, de 8 d’abril de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de protecció dels animals, el Decret 56/1994 pel que s’aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 1/1992 i l’Ordre de la Conselleria d’agricultura, comerç i Indústria de 21 de maig de 1999 sobre identificació dels animals de companyia.
Article 2. Àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança.
Estan sotmesos a aquesta Ordenança tots els animals de companyia que resideixen o circulen pel municipi des Castell, sense perjudici de l’establert particularment a l’Ordenança de tinença d’animals potencialment perillosos.
Els animals a què fan referència les normes establertes per aquesta Ordenança, agrupats d'acord amb la seva destinació més usual, són:
a. Animals domèstics que viuen a l’entorn humà:
- Animals de companyia: cans, moixos i determinades aus i ocells no salvatges.
- Animals que proporcionen ajuda especialitzada: cans pigall “perro guía” i de vigilància d'obres i empreses.
- Animals d'aquari o de terrari.
b. Animals utilitzats en concursos i/o d'altres competicions.
c. Animals utilitzats en activitats d'esbarjo o en espectacles i animals ensinistrats propis de l'activitat circense.
d. Animals salvatges autòctons.
e. Animals salvatges no autòctons.
Article 3. Exclusions.
Queden exclosos d’aquesta ordenança i condicionats a la seva normativa específica:
a. Els animals destinats a proporcionar en els àmbits industrial i professional carn o productes pel consum, pell o algun altre producte útil per a l’home i els animals de l’àmbit de l’agricultura.
b. Els animals d’experimentació, els quals venen regulats per altres Lleis.
c. Els animals destinats a les forces i als cossos de seguretat, bombers i equips de rescat i salvament.
CAPÍTOL II Normes de caràcter general.
Article 4. Tinença en general.
1. La tinença d'animals de companyia als habitatges requereix que les circumstàncies d'allotjament en l'aspecte higiènic-sanitari siguin les adequades, i que no es produeixi cap situació de perill, molèstia o incomoditat per als veïns o altre persones en general, o pel mateix animal.
2. Els animals de companyia mai no poden tenir com a allotjament habitual els celoberts, balcons, terrasses ni patis interiors, coberts o no, que pertanyin a una comunitat de veïns.
3. Els habitacles dels cans que hagin de romandre la major part del dia en l’exterior, hauran d’estar construïts amb materials impermeables que els protegeixin de les inclemències del temps, i estaran ubicats de tal manera que no estiguin exposats directament, de manera perllongada, a la radiació solar ni a la pluja. L’habitacle serà suficientment llarg, de manera que l’animal hi càpiga folgadament. L’altura permetrà que l’animal pugui romandre amb el coll i el cap estirats; l’amplària estarà dimensionada de manera que l’animal pugui fer, àmpliament, la volta sobre si mateix; la base d’aquest consistirà en una solera construïda, si escau, sobre la superfície del terreny natural.
4. Les gàbies dels animals tindran les dimensions que estiguin en consonància amb les seves necessitats fisiològiques i etològiques.
5. Es prohibeix mantenir els animals de companyia en un lloc sense ventilació, sense llum o en condicions climàtiques extremes. La retirada dels excrements i de les orines s'ha de fer de forma quotidiana, i s'han de mantenir els allotjaments nets, desinfectats i desinsectats convenientment.
6. El nombre màxim d’animals per habitatge serà establert pels tècnics municipals, d’acord amb l’espai disponible, les condicions higiènic-sanitàries pel seu manteniment i la problemàtica que puguin generar als veïns. El nombre màxim d’animals per habitatge no podrà ser, en cap cas, superior a cinc sense disposar d’autorització.
7. La presència dels animals de companyia en els ascensors, exceptuant els cans pigall, no coincidirà amb l'ús que en puguin fer les persones, fora que aquestes ho acceptin. A les zones comunitàries dels habitatges, els animals hauran d'anar lligats i proveïts de morrió si s'escau.
Article 5. Criança per consum propi.
És prohibeix la criança domèstica pel consum familiar d'aus de corral, conills, i altres animals similars en terrasses o patis de domicilis particulars.
Article 6. Animals salvatges.
La tinença d'animals salvatges en habitatges estarà sotmesa a l'autorització expressa d'aquest Ajuntament, sempre que es compleixin les condicions següents:
- Animals de fauna no autòctona: els propietaris d'animals pertanyents a espècies permeses pels tractats internacionals i ratificats per l'Estat espanyol hauran d'acreditar-ne la procedència legal. En cap supòsit, no es permet la possessió d'animals salvatges d'agressivitat manifesta o potencialment perillosos, així com dels animals susceptibles de poder provocar enverinaments per la seva mossegada o picada o raonada alarma social.
- Animals de fauna autòctona: queda prohibida la tinença d'aquests animals si estan protegits per la Llei de protecció dels animals.
Article 7. Alimentació d’animals en espais públics.
Queda prohibit alimentar qualsevol animal a la via pública i/o espais públics i espais privats d’accés públic especialment pel que fa a moixos, coloms i gavines.
Article 8. Animals de guarda.
1. Els cans de guarda d'obres i de vigilància d'empreses i finques han d'estar sota la vigilància dels seus propietaris, posseïdors o persones responsables, les quals han de respectar el contingut d’aquesta ordenança i tenir-los de manera que els ciutadans no prenguin cap mal. S'adoptaran mesures per evitar que l'animal pugui abandonar el recinte, que haurà d'estar convenientment senyalitzat amb l'advertiment del perill de l'existència d'un ca vigilant al recinte. Aquests animals han d'estar correctament registrats i vacunats, i els propietaris han d'assegurar-ne l'alimentació, el benestar i el control veterinari necessari i han de retirar-los en finalitzar l'obra, si s'escau.
2. Els cans de guarda i, de forma general, els animals de companyia que es mantenen lligats o en un espai reduït, no poden romandre en aquestes condicions de forma permanent. Així mateix, la longitud del lligam no podrà ser inferior, en cap cas, a tres metres, i serà com a mínim la mesura resultant de multiplicar per quatre la longitud de l’animal, compresa entre el morro i l’inici de la coa. L’animal ha de poder accedir amb comoditat a una caseta destinada a protegir-lo de la intempèrie i a un recipient amb aigua potable. L’habitacle ha de ser d'un material que no pugui produir lesions a l'animal, ha d'estar convenientment airejat i s'ha de mantenir permanentment en un bon estat de conservació i de neteja.
3. Si el ca ha de romandre fermat la major part del temps, es obligatori deixar-lo una hora al dia, com a mínim, perquè pugui fer exercici.
Article 9. De les autoritats municipals.
1. Els propietaris o posseïdors d'animals hauran de facilitar als agents de l'autoritat municipal i/o a l'inspector sanitari, les visites domiciliàries pertinents per a la inspecció i determinació de les circumstàncies en què es trobin els animals que allà visquin tant de manera provisional com permanent. En tots els casos, hauran d'aplicar les mesures higiènic-sanitàries i de benestar de l’animal que l'autoritat municipal acordi.
2. L'autoritat municipal podrà ordenar la confiscació o l’aïllament dels animals de companyia en els casos en els quals existeixi una sospita fundada de maltractaments, tortura o desnutrició dels animals i si representen molèsties reiterades per als veïnats. Aquesta mesura tindrà caràcter cautelar i, si escau, sancionadora, les despeses que s’ocasionin amb motiu de la retirada de l’animal i la seva manutenció mentre duri aquesta mesura aniran a càrrec de la persona propietària.
CAPÍTOL III Animals a la via pública i establiments públics.
Article 10. Normes generals.
1. A les vies, espais públics i als espais naturals protegits, els animals hauran d'anar lligats, i proveïts de cadena, corretja o qualsevol altre dispositiu homologat. Els cans hauran d’anar sempre lligats i amb collar.
2. Queda expressament prohibida l'entrada o estada d'animals a tots els parcs infantils, les escoles, els recintes esportius, piscines públiques, les aglomeracions importants de persones, les manifestacions, els concerts, els actes culturals, els festius, etc. També es consideren llocs restringits tots els espais relacionats amb la manipulació d’aliments.
3. Els propietaris d'aquests locals hauran de col·locar, a l'entrada dels establiments i en lloc visible, el senyal indicatiu d'aquesta prohibició.
4. Queden exempts de les prohibicions dels paràgrafs anteriors d'aquest article els cans pigall que acompanyin persones invidents.
5. A les platges del municipi es prohibeix la circulació i permanència de cans durant el període de bany i en els horaris d’ús.
6. Es prohibeix lligar els animals de companyia a arbres, lluminàries, tanques i a qualsevol altre element que es situï a la via pública, ja sigui públic o privat.
Article 11. Normes per al transport.
1. El trasllat d'animals domèstics per mitjà de transport públic s'haurà de fer d'acord amb les disposicions vigents i les que dicti la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o les autoritats competents en cada cas. Als transports urbans col·lectius de viatgers, si els vehicles disposen d’un espai habilitat a aquest efecte, hi queda autoritzada la concurrència d’animals de companyia, sempre que compleixin les condicions d’aquesta ordenança. En tot moment els animals que viatgin amb aquest transport hauran d’anar lligats, i proveïts de corretja i morrió si fos necessari.
2. Els cans pigall podran circular lliurement en els transports públics urbans, sempre que vagin acompanyats del seu amo i compleixin les condicions higièniques, sanitàries i de seguretat que preveuen aquestes Ordenances. En tot moment aquests cans hauran d'anar lligats i proveïts de corretja. A aquest efecte el ca haurà de portar de forma visible un distintiu oficial acreditatiu de la seva condició de ca d’assistència.
3. Es prohibeix mantenir els animals de companyia en vehicles estacionats més de 2 hores; en cap cas aquest lloc serà el que els albergui de forma permanent. Durant els mesos d'estiu els vehicles que alberguin en el seu interior algun animal de companyia s'han d'estacionar en una zona d'ombra, i s'ha de facilitar en tot moment la ventilació.
4. L’autoritat competent podrà prohibir l’accés d’animals de companyia als transports col·lectius durant les hores de màxima concurrència, excepte en el cas de cans pigall.
5. Els conductors de taxis podran acceptar animals de companyia de manera discrecional, amb el dret a percebre el corresponent suplement que hagi autoritzat l’autoritat competent.
Article 12. Sobre la neteja i els excrements.
1. Queda prohibit deixar les deposicions fecals de qualsevol animal a les vies públiques, als espais públics o privats oberts al públic i a les zones verdes, indistintament si aquestes es troben en zones urbanes o en urbanitzacions i en nuclis habitats. Amb aquesta finalitat, els responsables o els posseïdors d’aquests animals són responsables de recollir convenientment els excrements i dipositar-los o bé en bosses de fems domiciliàries o bé en aquells llocs que l'autoritat municipal destini expressament a aquesta finalitat. Per açò serà obligació que, sempre que una persona surti per qualsevol motiu a la via o a un espai públic en companyia d’un animal sota la seva responsabilitat, dugui damunt els estris que siguin necessaris per recollir els excrements que puguin deixar els animals esmentats.
2. Les persones propietàries dels animals han d’evitar en tot moment que orinin sobre les façanes o els portals de les cases. Si s’incompleix aquesta conducta, serà motiu de sanció.
3. Es prohibeix rentar animals a la via pública, fonts, així com fer-los beure aigua amorrats a la boca de les fonts públiques.
4. Queden excloses d’aquest article les persones responsables dels cavalls que participin a la qualcada durant els dies que siguin declarats com a oficialment festius per l’Ajuntament.
CAPÍTOL IV egistres d’animals de companyia.
Article 13. Del Registre municipal d’animals de companyia.
1. Per Decret d’Alcaldia es crearà el Registre municipal d’animals de companyia.
2. En el registre municipal constaran les dades relatives a la identificació de l’animal i les dades personals de la persona titular.
Article 14. Del Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears.
1. Els posseïdors d’animals, d’acord amb l’Ordre del Conseller d’agricultura de la CAIB de 12 de maig de 1999, estan obligats a inscriure'ls en el Registre d’identificació d’animals de companya de les Illes Balears (RIACIB), dins el termini màxim de tres mesos a comptar de la data de naixement o d'adquisició de l'animal, registre que es realitzarà a través dels veterinaris col·laboradors autoritzats per la DG d’Agricultura col·legiats al COVIB autoritzats a aquest efecte.
2. Per fer la inscripció, la persona propietària de l'animal haurà d'aportar, amb el seu document nacional d'identitat, el passaport d’animal de companyia de l’animal.
3. En cas de mort o desaparició de l’animal, el propietari ha de comunicar aquesta circumstància al (RIACIB) en un termini màxim de 15 dies naturals a partir del fet, mitjançant els veterinaris autoritzats o mitjançant comunicació a les oficines municipals de l’Ajuntament de residència de l’animal, i s’ha d’aportar la cartilla sanitària de l'animal i una certificació de la mort emesa per un professional veterinari.
4. Igualment, les persones que transfereixin la propietat d'un animal o que canviïn d'adreça o de població estan obligades a comunicar aquest fet al RIACIB en el mateix termini. En el primer cas hauran d'aportar les dades i el document d'acceptació del nou propietari de l'animal.
Article 15. Inscripció.
Per poder ser inscrits al RIACIB, els animals hauran d'estar prèviament identificats individualment mitjançant la implantació d'un dispositiu electrònic nomenat «transponder o micro-xip» d’acord amb l’Ordre del Conseller d’Agricultura de 12 de maig de 1999.
CAPÍTOL V Normes de caràcter sanitari.
Article 16. Deures de les persones posseïdores d’animals de companyia.
1. Les persones propietàries d'animals hauran de garantir les degudes condicions sanitàries i proporcionar els controls veterinaris necessaris. Amb aquesta finalitat les autoritats administratives podran ordenar l'execució de determinades campanyes sanitàries obligatòries per als animals de companyia, en la forma i en el moment que es determini.
2. Cada propietari i/o posseïdor haurà de disposar de la corresponent documentació sanitària en la qual s’especificaran les característiques de l'animal i les vacunes i tractaments que li hagin estat aplicats i que reflecteixin el seu estat sanitari. Aquests documents seran exigibles per l’autoritat municipal competent en qualsevol moment a la persona propietària de l’animal o a la persona que en aquell moment sigui responsable de l’animal en qüestió.
Article 17. Obligacions.
Els propietaris d'animals que hagin causat lesions a persones o altres animals estan obligats a:
1. Facilitar les dades de l'animal agressor i les seves pròpies a la persona agredida, als seus representants legals i a les autoritats competents que ho sol·licitin.
2. Comunicar-ho, en un termini màxim de 24 hores posterior als fets, a les dependències de la Policia Local o a aquest Ajuntament i posar-se a disposició de les autoritats municipals.
3. Sotmetre l'animal agressor a observació veterinària obligatòria durant un període de 14 dies naturals.
4. Presentar a l’Ajuntament la documentació sanitària de l’animal i el certificat d'observació veterinària, als 14 dies d'haver-ne iniciat el període d'observació.
5. Comunicar a l’Ajuntament qualsevol incidència que es produeixi (mort de l'animal, robatori, pèrdua, desaparició, trasllat) durant el període d'observació veterinària.
6. Quan les circumstàncies ho aconsellin i ho consideri necessari l'autoritat sanitària municipal podrà obligar a recloure l'animal agressor a les caneres que l'Ajuntament determini, perquè es pugui dur a terme el període d'observació veterinària. Les despeses que s'originin aniran a càrrec de la persona propietària.
Article 18. Obligacions dels professionals veterinaris.
Tots els professionals veterinaris establerts al municipi estan obligats a:
1. Comunicar a l’Ajuntament qualsevol malaltia transmissible que detectin, així com incidents violents greus, mossegades amb lesions de sang, enverinaments, agressions, etc. ja sigui a persones o a altres animals, independentment de les mesures zoo-sanitàries individuals preses, per així posar en marxa les corresponents mesures de salut pública.
2. Tenir i mantenir un arxiu amb la fitxa clínica dels animals, la qual ha d'estar a disposició de l'autoritat municipal.
3. Complir els acords que l’Ajuntament pugui pactar amb el Col·legi Oficial de Veterinaris de les Illes Balears amb relació al subministrament i a l’actualització de dades per a la confecció dels censos d’animals de companyia.
Article 19. Retirada d’animals.
1. Les persones que desitgin desfer-se d'un animal viu de companyia del qual són propietàries o responsables, hauran de comunicar-ho a l’Ajuntament, a fi que pugui ser acceptat pels serveis municipals o insulars competents amb l'abonament previ, si així s'estableix, de la taxa corresponent. Serà indispensable que la persona o entitat propietària de l’esmentat animal signi un document pel qual renunciï específicament a qualsevol dret o reclamació sobre l’animal.
2. Aquests animals podran ser donats en adopció o lliurats, de manera reglamentària, a qualsevol associació d’animals que ho sol·liciti.
CAPÍTOL VI – Animals, perduts, abandonats i vagabunds.
Article 20. Definicions.
1. Es considera que un animal està perdut quan circula per les vies públiques, zones privades obertes al públic o zones periurbanes sense anar menat pel seu propietari o persona responsable. En aquest supòsit, serà recollit pels serveis municipals.
2. Es considera que un animal perdut està abandonat quan no és reclamat per ningú dintre dels vuit dies següents a la seva recollida.
3. Es considera un animal vagabund quan circula sol per la via, els espais lliures públics o privats de concurrència pública i no du una identificació actualitzada del Registre d’Identificació d’Animals de Companyia de les Illes Balears o del «Registro Español de Identificación de Animales de Compañía».
4. Tots aquests animals es retindran a les instal·lacions que l’Ajuntament determini durant el termini que marca la Llei de Protecció dels Animals.
5. En el cas que l'animal porti el micro xip o qualsevol altre identificació en regla, el propietari disposarà d'un termini de 8 dies per recuperar-lo, després de rebre l’advertiment de l’Ajuntament i d'inscriure'l al RIACIB si no hi està inscrit, i d'abonar les despeses que hagi originat el seu manteniment, independentment de les sancions pertinents que li puguin ser aplicades. Un cop transcorreguts aquests terminis, l'animal es considerarà legalment abandonat.
Article 21. Destinació dels animals abandonats.
Un cop transcorregut el termini reglamentari per a la recuperació dels animals, l'Administració podrà donar-los en adopció o sacrificar-los.
CAPÍTOL VII Disposicions per a la protecció dels animals.
Article 22. Accions prohibides.
1. A més de les prohibicions establertes per la Llei 1/1992, de protecció d’animals, el seu Reglament, Decret 56/1994, de 13 de maig i les disposades als articles anteriors, queda expressament prohibit:
- Maltractar o agredir físicament els animals o sotmetre'ls a qualsevol altra pràctica que els provoqui sofriments o danys injustificats.
- Abandonar-los.
- Mantenir-los en instal·lacions inadequades des del punt de vista higiènic- sanitari.
- No facilitar-los l'alimentació necessària per subsistir.
- Fer-ne donació com a premi, recompensa o regal de compensació per altres adquisicions de naturalesa distinta a la transacció onerosa d'animals.
- Vendre'ls, regalar-los o cedir-los a persones menors d’edat i a incapacitats sense l'autorització dels qui en tenen la pàtria potestat, tutela o custòdia.
- Exercir la venda ambulant de qualsevol animal. Només l'autoritat municipal autoritzarà la venda d'animals domèstics, amb l'exclusió de cans i moixos, en mercats i fires legalitzades.
- L'ús d'animals en espectacles, lluites i altres activitats que puguin ferir la sensibilitat de les persones, o que suposin un risc per a la salut pública o patiment o maltractament dels animals.
- Causar la mort d’un animal, excepte en els casos d’animals destinats al sacrifici, de malaltia incurable o necessitat ineludible. Aquesta eutanàsia sempre es farà amb una eutanàsia sense dolor ni patiment de l’animal, sota el control veterinari i a les instal·lacions adequades.
- Utilitzar tota classe d’artefactes destinats a limitar o a impedir la mobilitat dels animals, que els produeixin danys o patiments o que els impedeixin mantenir el cap en posició normal.
- Vendre’ls o cedir-los a laboratoris, clíniques i particulars per experimentar sense la corresponent autorització i supervisió de la Conselleria d’Agricultura i Pesca.
- Filmar escenes amb animals per a cinema o televisió que els suposi patir crueltat.
- Alliberar animals salvatges al medi sense la supervisió de les autoritats o dels organismes competents.
- Circular per la via i pels espais públics amb un vehicle de motor tipus quad, tricicle, motocicleta, ciclomotor o sense motor amb un animal lligat al vehicle o portat per la persona o les persones que l'ocupin.
En queden excloses les celebracions de competicions de tir de coloms i guatlles, sempre que siguin promogudes per societats de tir i comptin amb tots els permisos federatius i de la Conselleria de Ramaderia i Pesca.
CAPÍTOL VIII Activitats econòmiques relacionades amb els animals.
Article 23. Botigues i comerços.
1. Les botigues, els centres d'allotjament temporal o permanent i els centres de cria i/o ensinistrament d'animals de companyia hauran d'obtenir la preceptiva llicència municipal d’activitats amb la corresponent declaració de nucli zoològic i inscriure's en el Registre corresponent establert per la Conselleria d’Agricultura del Govern de les Illes Balears.
2. Aquests establiments hauran de complir amb els següents requisits:
a) Disposar del llibre de registre d'entrades i sortides d'animals de companyia.
b) Condicions higiènic-sanitàries exigides per a aquests establiments, així com un programa d'higiene i profilaxi elaborat per un veterinari.
c) La venda d'animals domèstics s'ajustarà a les normes previstes per la Conselleria d’Agricultura de la CAIB.
d) Els animals han de ser venuts en bones condicions sanitàries. Si els animals tenen edats superiors a vuit setmanes, s'exigirà que aquests animals presentin certificat veterinari de desparasitació i vacunació.
e) Hauran de lliurar al comprador el document que n'acrediti la raça, l'edat, la procedència, l'estat sanitari i altres característiques d'interès.
Article 24. Atraccions amb animals.
Per a la instal·lació dins el municipi dels circs que treballin amb animals, zoològics ambulants i atraccions firals amb animals i similars, s'haurà d'obtenir la llicència municipal corresponent i complir l’Ordenança sobre l’ocupació de via pública.
CAPÍTOL IX De les infraccions i sancions.
Article 25. De les persones responsables.
El posseïdor d'un animal, sens perjudici de la responsabilitat subsidiària del propietari, és responsable dels danys, els perjudicis i les molèsties que ocasioni a les persones, a les coses, a les vies i espais públics i al medi natural en general, d'acord amb el que estableix l'article 1905 del Codi Civil.
Article 26. Decomisos preventius.
1. En cas que els propietaris o posseïdors dels animals incompleixin de manera greu o persistent les obligacions establertes en aquesta Ordenança i, especialment, quan hi hagi risc per a la seguretat o la salut de les persones, o del mateix animal, i a fi d’evitar la comissió de noves infraccions i el patiment per a l’animal, l'Administració municipal podrà comissar l'animal i disposar de traslladar-lo a un establiment adequat, a càrrec del propietari, i adoptar qualsevol altra mesura addicional que consideri necessària.
2. El comís té caràcter de mesura cautelar fins a la resolució de l'expedient sancionador, a la vista del qual l'animal pot ésser retornat al propietari o esdevenir propietat de l'Administració, la qual pot donar-lo en adopció o cessió, o si s'escau, sacrificar-lo segons la característica de la situació o estat de l'animal decomissat.
3. El decomís es realitzarà per l’autoritat municipal, que haurà d’aixecar acta de constància on constin les dades de l’animal, les circumstàncies del decomís, el lloc de dipòsit de l’animal, signat per l’autoritat municipal i la persona decomissada.
Article 27. Sancions.
De conformitat amb el que disposa la Llei de protecció del animals que viuen a l’entorn humà, la infracció dels preceptes d'aquesta Ordenança serà sancionada per aquest Ajuntament o, a proposta d'aquest , per altres instàncies de l'Administració –a les que es donarà trasllat- quan, per la naturalesa o la gravetat de la infracció, la sanció a imposar així ho requereixi.
Article 28. Classificació de les infraccions.
1. A l'efecte d'aquesta Ordenança, les infraccions es classifiquen en lleus, greus o molt greus.
2. Es consideren infraccions lleus:
1. La possessió d'un animal de companyia no censat segons s’estableix als articles 23 i 24 del Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears. O la manca d'inscripció de la transferència o del canvi de domicili.
2. La no-possessió o la possessió incompleta d'un arxiu amb les fitxes clíniques dels animals objecte de vacunació i/o de tractament obligatori, en les clíniques, hospitals d'animals, centres d'animals o centres veterinaris.
3. L'incompliment de l'establert sobre la presència d'animals no perillosos en la via pública.
4. La no presentació de la documentació sanitària exigida per l’autoritat municipal competent en el moment en que es sol·liciti, o, en el termini màxim de cinc dies, a les dependències de la Policia Local.
5. L'incompliment de les normes d'accés dels animals en establiments públics i llocs específics.
6. La circulació, permanència i el bany de qualsevol animal durant la temporada turística a les platges, zones de bany (replans, etc.) i piscines obertes al públic del municipi.
7. La venda d'animals als menors de divuit anys i als incapacitats, sense l'autorització dels que tenguin la pàtria potestat o la custòdia d’aquests.
8. Fer donació d'un animal com a premi, recompensa o regal de compensació per la realització d'altres adquisicions de naturalesa diferent.
9. El transport d'animals amb vulneració dels requisits establerts quant a l'habitacle excepte que la durada del viatge no excedeixi els 90 minuts.
10. L'ús d'artefactes destinats a limitar o impedir la mobilitat dels animals en condicions prohibides, que els produeixin danys o sofriments o que els impedeixi mantenir el cap en posició normal.
11. L'incompliment per part de la persona posseïdora de l'animal de l'establert en els articles 42 a 55 del Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears quant als habitacles, a l'alimentació, l'aigua, la permanència lligats.
12. L'incompliment de les mesures establertes per accés a llocs públics, i transport col·lectiu.
13. La negativa o resistència a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats competents o personal agent, amb vista al compliment de les seves funcions, així com el subministrament d'informació inexacta o de documentació falsa.
14. L'incompliment de les obligacions de facilitar les dades a l'Ajuntament quan s'ha produït una agressió per part d'un animal.
15. L'alimentació d'animals a la via pública fora dels espais determinats per l'Ajuntament i en horari diferent a l'establert o per part de persones no autoritzades i amb una alimentació diferent a l'autoritzada.
16. L'incompliment de les normes referents a les deposicions i a la neteja d'excrements dels animals als espais públics.
17. Rentar els animals a la via publica, a les fonts, així com fer-los beure aigua amorrats a la boca de les fonts públiques.
18. L'incompliment de les normes relatives a l'accés restringit als recintes específics per la presència d’animals amollats.
19. L’incompliment dels requeriments o de les mesures, referides en aquesta ordenança, que dicti l’autoritat municipal.
20. Mantenir un animal en un vehicle estacionat incomplint l'establert a l'Ordenança.
21. Circular per la via i pels espais públics amb vehicle de motor o sense motor tipus amb un animal lligat al vehicle o portat per la persona o persones que l'ocupin.
22. L'incompliment de qualsevol norma o prescripció assenyalada en aquesta ordenança que no estigui classificada com a greu o molt greu.
3. Es consideren infraccions greus:
- Les establertes a l'article 91.2 del Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears (Decret 56/1994 de 13 de maig).
- L'abandó no reiterat d'un animal.
- L’incompliment de totes les obligacions i prohibicions estipulades a l’article 22.
- El subministrament a un animal de substàncies no permeses, sempre que això no suposi perjudici a un tercer.
- L'esterilització, la pràctica de mutilacions innecessàries, les agressions físiques greus i el sacrifici d'animals no practicats per facultatius veterinaris col·legiats o en contra de l'establert pel Reglament de protecció d'animals domèstics de les Illes Balears.
- Les agressions físiques que produeixin lesions greus o irreversibles a un animal.
- L'alienació d'animals amb malaltia no contagiosa, tret que l'esmentat extrem fos desconegut pel venedor en el moment de la transacció.
- La venda a laboratoris, clíniques o a altres establiments per a l'experimentació, sense autorització de la Conselleria d'Agricultura i Pesca.
- La venda ambulant d'animals fora dels mercats i de les fires legalitzats.
- La no-vacunació o la no-realització de tractaments sanitaris obligatoris.
- La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals, l'espècie dels quals estigui inclosa en els apèndixs II i III de la CITIS o C2 de la Legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els corresponents permisos d'importació.
- L'incompliment de l'establert pels establiments per al manteniment temporal d'animals a la Llei 1/1992 de protecció d'animals que viuen a l'entorn humà.
- La tinença d'animals salvatges que no s'adaptin a la captivitat excepte per motius d'investigació científica o conservació de les espècies.
- La criança domèstica lucrativa d'animals sense permisos preceptius i altes legals per desenvolupar aquesta activitat.
- L'incompliment de les normes de caràcter sanitari.
- L'incompliment per part dels serveis veterinaris de la localitat de comunicar a l'Ajuntament les possibles malalties transmissibles i els incidents violents dels quals en tenguin coneixement.
- L'incompliment de les normes relatives a l'accés restringit als recintes específics per la presència d’animals amollats.
- Mantenir un animal en un vehicle estacionat durant més temps del permès per l'Ordenança o en unes condicions en les quals pugui perillar la seva salut.
- Incomplir l'estipulat referent a les incidències entre els animals i els vehicles automòbils.
- No vacunar els animals.
- Per part dels veterinaris, no comunicar a l’Ajuntament les malalties transmissibles de declaració obligatòria.
- La instal·lació d'atraccions amb animals sense la corresponent llicència municipal.
4. Són infraccions de caràcter molt greu:
a. L'abandó reiterat (a partir de 3 vegades) d'un animal de qualsevol espècie, entenent-se per animal abandonat tant aquell que vagi preceptivament identificat, com els que no portin cap identificació sobre el seu origen o la persona propietària, sempre que no vagin acompanyats de cap persona.
b. El subministrament de substàncies no permeses als animals.
c. L'alienació d'animals amb malaltia contagiosa, excepte si fos indetectable en el moment de la transacció.
d. La celebració d'espectacles de baralles de galls, o d'altres animals, siguin o no de la mateixa espècie, o d'animals amb l'home.
e. L'ús d'animals en festes o espectacles en els quals aquests puguin ser objecte de danys, sofriments, tractaments antinaturals, maltractaments, burles, o en els quals es pugui ferir la sensibilitat de l'espectador.
f. Els certàmens de tir al colomí quan no es compleixin les condicions establertes en la normativa reguladora.
g. La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals o de les seves parts o derivats, l'espècie de les quals estigui inclosa en l'apèndix I de la CITIS o C1 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els corresponents permisos.
h. Tenir cans o animals potencialment perillosos sense llicència.
i. Ensinistrar animals per activar-los l'agressivitat o per a finalitats prohibides.
Article 29. Circumstàncies agreujants.
Són circumstàncies agreujants de les infraccions:
- La concurrència de risc sanitari en les circumstàncies objectives dels fets.
- La perillositat objectiva de les circumstàncies de fet.
- La reincidència.
- La situació de risc o perill per a la salut del propi animal.
- La intencionalitat.
Article 30. Imports de les sancions.
1. Les infraccions es sancionaran:
1. Lleus: multa de 60,01 fins a 300 euros.
2. Greus: multa de 300,01 fins a 1.500 euros.
3. Molt greus: multa de 1.500,01 fins a 15.060 euros.
2. Per a la graduació de la quantia de les multes es tindran en compte també les circumstàncies agreujants que se citen en l'article anterior, a part d'altres que puguin incidir també en el grau de responsabilitat en els fets.
Article 31. Tramitació i resolució dels expedients.
1. Els expedients sancionadors es tramitaran d'acord amb els principis de la potestat sancionadora continguts en la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic, i es tramitarà d’acord amb l’establert a la Llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel que s’aprova el Reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora.
2. La imposició de sancions correspondrà:
- A l’Alcalde en el cas d’infraccions lleus.
- Al Ple de l’Ajuntament en cas d’infraccions greus.
- Al Conseller d’Agricultura i Pesca en el cas d’infraccions molt greus.
Article 32. Pagament de les sancions.
1. La persona infractora podrà fer efectiva la sanció des del moment de rebre el butlletí de denúncia, l’acta d’inspecció o la notificació de la denúncia.
2. Els presumptes infractors poden reconèixer la seva responsabilitat, mitjançant el pagament de les sancions de multa abans de la resolució de l’expedient, amb una reducció del 30% de la sanció que aparegui a la proposta de resolució dels procediments ordinaris.
3. El pagament de l’import de la sanció de multa implicarà la finalització del procediment, sense perjudici de la possibilitat d’interposar els recursos que procedeixin.
Article 33: De la prescripció.
1. Les infraccions a les quals es refereix la present ordenança prescriuran:
1. Les lleus, als sis mesos.
2. Les greus, als dos anys.
3. Les molt greus, als tres anys.
El termini de prescripció començarà a comptar a partir del dia d'haver-se comès la infracció.
2. Les sancions prescriuran:
a) Al cap d'un any, les lleus.
b) Al cap de dos anys, les greus.
c) Al cap de tres anys, les molt greus.
El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar-se a partir del dia següent al de l'adquisició de fermesa de la resolució que imposa la sanció.
3. El procediment sancionador caducarà al cap dels sis mesos de la seva paralització, entenent-se per paralització la no-realització de cap actuació o diligència.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA: Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que vagin en contra de la present ordenança.
DISPOSICIÓ FINAL:
D’acord amb l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, aquesta Ordenança entrarà en vigor una vegada sigui aprovada definitivament per la corporació i a partir de la data en que es publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que hagi transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la Llei reguladora de les bases de règim local.
Contra aquest acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Tribunal contenciós administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.