Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 421
Aprovació definitiva Ordenança de tinença d'animals potencialment perillosos
Primer. Transcorregut el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament des Castell de data 25 d’octubre de 2018 d’aprovació provisional de l’Ordenança de Tinença d’animals potencialment perillosos, i no havent-se presentar reclamacions ni suggeriments, vist l’informe emès per la secretaria municipal, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de règim local de les Illes Balears.
Segon. El text íntegre de l’Ordenança de Tinença d’animals potencialment perillosos al municipi des Castell, es publicarà al BOIB.
L’ALCALDE EL SECRETARI INTERÍ
ORDENANÇA DE TINENÇA D’ANIMALS POTENCIALMENT PERILLOSOS
Article 1.- Objecte.
Article 2.- Àmbit d'aplicació.
Article 3.- Definició.
Article 4.- Llicència.
Article 5.- Normes bàsiques per a la tinença d'animals potencialment perillosos.
Article 6. Obligacions en matèria de seguretat ciutadana i higiènic-sanitàries.
Article 7.- Registres.
Article 8.- Infraccions i sancions.
ANNEX I.-
Article 1.- Objecte.
Aquesta Ordenança té per objecte regular, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament des Castell, la tinença d'animals potencialment perillosos per a fer-la compatible amb la seguretat de les persones, els béns i d’altres animals, en compliment de l’establert a la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el Règim jurídic de la Tinença d’animals potencialment perillosos, el Reial decret 287/2002, de 22 de març, pel qual es desenvolupa la Llei 50/1999, i la Resolució de la consellera d’Agricultura i Pesca de 17 de maig de 2006, per la qual es crea el registre autonòmic d’animals potencialment perillosos de les Illes Balears. Igualment, en el que no contradigui les normes anteriorment citades, la Llei 1/1992, de 8 d’abril, del Parlament de les Illes Balears, de protecció dels animals que viuen en l’entorn humà i el Decret 56/1994 que desenvolupa aquesta Llei, així com la resta de normativa que resulti aplicable.
Queden exclosos de l’aplicació d’aquesta Ordenança els cans i animals pertanyents a les Forces Armades, Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, Cossos de Policia de les Comunitats Autònomes, Policia Local i empreses de seguretat amb autorització oficial, tal i com diu la Llei 50/1999, de 23 de desembre.
Article 2.- Àmbit d’aplicació.
L’Ordenança serà d’aplicació en tot el terme municipal des Castell.
Article 3.- Definició.
1. Es consideren animals potencialment perillosos a efectes d’aquesta Ordenança, i d’acord amb l’article 2 de la Llei 50/1999 i el Reial Decret 287/2002, els següents:
A) Els cans que pertanyin a les races descrites a l’annex I de la present Ordenança i els producte d’encreuament d’aquestes amb qualsevol altre raça.
B) Els cans que reuneixin totes o la majoria de les característiques següents:
C) Amb caràcter genèric, tots els animals que, pertanyent a la fauna salvatge, sent utilitzats com animals domèstics, de companyia o de vigilància, amb independència de la seva agressivitat, pertanyen a espècies o races que tenguin capacitat de causar la mort o lesions a les persones o a altres animals i danys a les coses.
D) En especial, tenen la consideració de cans potencialment perillosos, els inclosos dins d’una tipologia racial, que pel seu caràcter agressiu, grandària o potència de mandíbula tinguin capacitat de causar la mort o lesions a les persones o a altres animals i danys a les coses.
E) Animals amb antecedents d’agressions o violència amb persones o altres animals.
F) Animals ensinistrats en la defensa o atac.
2. L’Ajuntament, mitjançant decret d’Alcaldia i l'edicte corresponent, podrà afegir a aquesta llista de cans potencialment perillosos aquelles races de cans proposades pels agents de l'autoritat municipal i tècnics responsables que presentin les característiques relacionades en els anteriors punts B i D.
3. Aquestes consideracions queden sotmeses a les possibles modificacions que s'efectuïn per la normativa estatal sobre la inclusió o exclusió de noves races i la modificació de les característiques descrites, així com l'actualització de l'import de la cobertura mínima de l'assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers conformement als percentatges de variació de l'IPC publicats anualment per l'Institut Nacional d'Estadística.
Article 4.- Llicència.
1. Les persones que vulguin posseir, menar o tenir cura de cans considerats potencialment perillosos seran responsables a tots els efectes de tots els actes produïts per aquest animals, i hauran de sol·licitar davant l’Ajuntament una llicència administrativa d'acord amb la legislació vigent, amb anterioritat a la seva compra, a l'adquisició o a procedir a la cura d’aquests.
La tinença per qualsevol títol d’animals potencialment perillosos, inclosa la custòdia temporal dels mateixos, en finques situades as Castell, independentment que es tracti de primera, segona residència, o de qualsevol altre tipus d’immoble, o bé quan es tracti de persones que desenvolupin una activitat de comerç, residència d’animals o ensinistrament en aquest terme municipal, requerirà la prèvia obtenció de llicència municipal, tant a nom del propietari de l’animal, com de les persones encarregades de la seva custòdia temporal o eventual.
2. A més d’expedir la llicència, l’Ajuntament procedirà a la inscripció d’aquesta persona al registre de persones amb possessió de llicència de tinença d’animals perillosos.
3. La tinença o custòdia d’aquest tipus d’animals per persones que no tinguin el seu domicili as Castell, tals com visitants, transeünts, excursionistes, etc., requerirà que comptin amb llicència autoritzada pel municipi de la seva residència.
4. La sol·licitud per a l’obtenció o renovació de la llicència administrativa es realitzarà davant l’Ajuntament i requerirà el compliment, per part de la persona interessada, dels requisits següents:
5. Admesa la sol·licitud i a la vista de la documentació presentada, l’Ajuntament podrà realitzar quantes diligències estimi necessàries per a verificar el compliment dels requisits pel sol·licitant, bé requerint a l’interessat l’ampliació, millora o aclariment de la documentació aportada, o bé sol·licitant informes o dictàmens als tècnics o organismes competents en cada cas.
6. Així mateix, es podrà comprovar la idoneïtat i seguretat dels locals o habitatges que hauran d’albergar als animals, mitjançant la supervisió dels serveis tècnics de l’Ajuntament. El tècnic competent consignarà els resultats de la seva inspecció expedint un informe que descrigui la situació de l’immoble i, si escau, les mesures de seguretat que sigui necessari adoptar en el mateix i el termini per a la seva execució.
D’aquest informe es donarà trasllat a l’interessat perquè executi les obres precises o adopti les mesures consignades en l’informe tècnic, en el terme que en el mateix s’estableixi, decretant-se la suspensió del termini per a dictar la resolució fins que se certifiqui el seu compliment.
7. Correspon a l’Ajuntament o persona en qui delegui, a la vista de l’expedient tramitat, resoldre, de forma motivada, sobre la sol·licitud de llicència. Cada llicència expedida serà registrada i dotada d’un nombre identificatiu.
8. Si es denegués la llicència a un sol·licitant que estigués en possessió d’un animal potencialment perillós, en la mateixa resolució denegatòria s’acordarà l’obligació del seu tenidor de lliurar-lo immediatament en dipòsit en les instal·lacions de recollida d’animals abandonats que disposi l’Ajuntament. Des del seu lliurament, el responsable de l’animal disposarà d’un termini de 15 dies, durant el qual haurà de resoldre els problemes que han motivat la denegació de la llicència o comunicar de forma expressa la persona o entitat, titular en tot cas de la llicència corresponent, a la qual es farà lliurament de l’animal. En qualsevol cas, s’haurà de procedir al previ abonament de les despeses que hagi originat la seva atenció i manteniment.
Transcorregut aquest termini sense que el propietari efectuï comunicació alguna, l’Ajuntament aplicarà el tractament corresponent a un animal abandonat.
9. La llicència administrativa per a la possessió d’animals perillosos haurà de renovar-se abans de transcorreguts cinc anys des de la data d’expedició, sense perjudici que anualment, han d’aportar-se justificants de la validesa dels certificats i de la vigència del segur de responsabilitat civil, sense necessitat que intervingui requeriment municipal referent a això. La llicència perdrà la seva vigència en el moment en què el seu titular deixi de complir qualsevol dels requisits establerts en l’apartat 4 d’aquest article, i s’haurà d’estar de l’obligació de lliurar l’animal, referida al punt 8.
10. De conformitat amb l’article 57 del Reial Decret Legislatiu, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, l'Ajuntament fixarà anualment una taxa municipal de tinença d'animals potencialment perillosos, que hauran d'abonar totes les persones propietàries d'aquest tipus d’animal, excepte les que tenen un ca pigall per disminució física i aquells altres casos que l'Ordenança estableixi com a exempts. La taxa tindrà per objecte l'activitat municipal relativa a la concessió de la llicència administrativa prevista a la llei 50/1999 de 23 de desembre, de la tinença d’altres animals potencialment perillosos.
Article 5.- Normes bàsiques per a la tinença d'animals potencialment perillosos.
a. Els animals descrits a l’art. 3 hauran de ser menats sempre per persones amb la llicència en vigor específica per a aquest fi.
b. Quan un animal d'aquest tipus sigui retirat, per qualsevol motiu, d'un espai públic i sense perjudici de les sancions que es puguin imposar per motiu de l’incompliment del que s’estableix en aquesta ordenança, el personal agent de l’autoritat municipal o el personal habilitat a aquest l’efecte per l’Alcaldia podran retenir cautelarment l’animal i dipositar-lo a la canera que l’Ajuntament determini, on romandrà fins que la persona que n’és propietària i en disposició de la llicència municipal pertinent, el retiri, dins el termini de 15 dies a comptar des de la data de la denúncia. En el moment de retirada, la persona propietària haurà d'anar proveïda de tota la documentació preceptiva i en regla corresponent al ca en qüestió, així com, del morrió i de la cadena preceptius. Aniran a càrrec del propietari les despeses que generi l’estada de l’animal a la canera. En el cas que la persona propietària no el retiri en el termini establert o renunciï expressament a fer-ho, es considerarà l'animal com a abandonat i es podrà procedir a donar-lo en adopció o al sacrifici eutanàsic.
c. Les instal·lacions que en qualsevol moment alberguin aquest tipus d’animals hauran de tenir sempre les mesures de seguretat adequades. Concretament, les tanques hauran de ser suficientment altes i consistents, i hauran d’estar ben fixades per poder suportar el pes i la pressió de l’animal. Les portes de les instal·lacions i els mecanismes de seguretat hauran de ser tan resistents i efectives com la resta de l’entorn i es dissenyaran per evitar que els animals mateixos les puguin desencaixar, obrir o inutilitzar.
d. Aquests cans hauran de circular a la via pública, als espais públics, als espais privats oberts al públic i a les terrasses dels establiments on se’ls permeti l’entrada, lligats en tot moment amb cadena de menys de dos metres, que no sigui extensible, i amb morrió homologat i adequat a la seva raça.
Article 6. Obligacions en matèria de seguretat ciutadana i higiènic-sanitàries.
Els propietaris, criadors o tenidors tindran les següents obligacions respecte dels animals que es trobin sota la seva custòdia:
1. Mantenir-los en adequades condicions higiènic-sanitàries i amb les cures i atencions necessaris, d’acord amb les necessitats fisiològiques i característiques pròpies de l’espècie o raça de l’animal.
2. El seu transport haurà d’efectuar-se de conformitat amb la normativa específica sobre benestar animal, hauran d’adoptar-se les mesures preventives que les circumstàncies del animal aconsellin per a garantir la seguretat de les persones, els béns i altres animals, durant els temps de transport, espera, càrrega i descàrrega.
3. Complir totes les normes de seguretat ciutadana, establertes en la legislació vigent i en particular les que es detallen, de manera que garanteixin l’òptima convivència d’aquests animals amb els éssers humans i altres animals i s’evitin molèsties a la població:
a. Els locals o habitatges que alberguin animals potencialment perillosos, hauran de reunir les mesures de seguretat necessàries, en la seva construcció i accés, per a evitar que els animals puguin sortir sense la deguda vigilància dels seus responsables, o bé que puguin accedir persones sense la presència i control d’aquests.
A aquest efecte hauran d’estar degudament senyalitzades mitjançant un cartell ben visible en tots els seus accessos, amb l’advertiment que s’alberga un animal potencialment perillós, indicant l’espècie i raça del mateix. Els propietaris d’aquests immobles hauran de realitzar els treballs i obres precises per a mantenir, en tot moment, les condicions imprescindibles de seguretat adequades a l’espècie i raça del animal, sent aquest requisit imprescindible per a l’obtenció de les llicències administratives regulades en aquesta ordenança.
b. Els animals potencialment perillosos, que es trobin en una finca, casa de camp, xalet, parcel·la, terrassa, pati o qualsevol altre lloc delimitat, hauran d’estar lligats, tret que es disposi d’habitacle amb la superfície, altura i adequat tancament, per a protegir a les persones o animals que accedeixin o s’acostin a aquests llocs.
c. La presència d’aquests animals en espais públics o de pública concurrència, es reduirà al transport dels mateixos d’acord amb el previst en el punt 2 anterior, si bé pel que fa als cans, es permet la seva circulació per aquests espais, sempre sota el control i la vigilància del titular de la llicència i amb el compliment de les normes següents:
4. Es prohibeix l’ensinistrament d’animals per a l’atac o qualsevol altre dirigit a potenciar o acréixer la seva agressivitat, excepte el desenvolupat per les forces i cossos de seguretat de l’Estat.
5. Els propietaris dels animals de fauna salvatge no podran exhibir-los ni mantenir-los en la via pública, locals públics distints als autoritzats a aquest efecte i zones comunes d’edificis habitats. S’hauran de mantenir confinats en espais tancats, d’acord amb les característiques biològiques de l’espècie que es tracti.
6. El propietari, criador o tenidor d’un animal que agredeixi a persones o a altres animals causant-los ferides de mossegada, serà responsable que el mateix sigui sotmès a reconeixement d’un veterinari en exercici lliure de la professió, almenys en dues ocasions dintre dels deu dies següents a l’agressió. Aquest reconeixement tindrà per objecte la comprovació de la presència o absència de símptomes de ràbia en l’animal i tindrà la consideració legal d’obligació sanitària.
7. Les persones propietàries d’aquests animals tenen l’obligació de comunicar a l’Ajuntament qualsevol variació de les dades que figurin a la llicència atorgada i qualsevol incidència que afecti l’animal, en el termini de 15 dies contats des de la data en què es produeixi. L’incompliment d’aquesta norma es considerarà falta greu.
8. Queda prohibit mantenir fermat tot sol un animal potencialment perillós en qualsevol element de la via o l'espai públic.
9. Queda absolutament prohibit i serà considerat falta molt greu l’ensinistrament d'aquests tipus d'animals amb la finalitat de potenciar-ne l'agressivitat.
10. Es considerarà falta molt greu cedir, vendre, donar en adopció o qualsevol altra manera de transferir la propietat d'un ca perillós o potencialment perillós per part de qualsevol persona o entitat a una altra persona que no compleixi els requisits per a la tinença d'aquest tipus de cans.
Article 7.- Registres.
1. Registre d’identificació d’animals de companyia de les Illes Balears (RIACIB). Els posseïdors de cans de companyia, d’acord amb l’Ordre del Conseller d’Agricultura, Comerç i Indústria, de 21 de maig de 1999, per la qual es regula la identificació dels animals de companyia de les Illes Balears, estan obligats a inscriure'ls en el RIACIB, dins el termini màxim de tres mesos a comptar de la data de naixement o d'adquisició de l'animal, registre que es realitzarà a través dels veterinaris col·laboradors autoritzats per la DG d’Agricultura.
2. Registre d’animals potencialment perillosos. L’ajuntament, en el termini de 15 dies hàbils, des de que s’ha atorgat la llicència municipal per a la tinença d’animals potencialment perillosos, inscriurà al registre municipal d’animals perillosos del municipi les dades relatives a la identificació de l’animal i les dades personals del titular i comunicarà aquesta inscripció, dins el mateix termini, a la Conselleria d’Agricultura i Pesca.
3. Per fer la inscripció, la persona propietària de l'animal haurà d'aportar el seu document nacional d'identitat i el passaport de l’animal i facilitarà, igualment, les dades que s’estableixen a la Resolució de la consellera d’Agricultura i Pesca de 17 de maig de 2006 per la qual es crea el registre autonòmic d’animals potencialment perillosos de les Illes Balears. Pel que fa als animals de les races potencialment perilloses, s'haurà de justificar que es disposa de la preceptiva pòlissa d'assegurança.
4. La venda, traspàs, donació i mort de l’animal s’ha de comunicar en el termini de 15 dies al Registre i a l’Ajuntament. En cas de robatori o pèrdua, el termini de comunicació és de 48 hores. La mort o sacrifici certificat per un veterinari suposen la baixa definitiva de l’animal en el registre.
5. Les persones que transfereixin la propietat d'un animal o que canviïn d'adreça o de població estan obligades a comunicar aquest fet al Registre i a l’Ajuntament en el termini de 15 dies. En el primer cas, hauran d'aportar les dades i el document d'acceptació del nou propietari de l'animal i la nova persona propietària haurà d'atenir-se al regulat per aquesta ordenança.
Article 8.- Infraccions i sancions.
1. El posseïdor d’un animal, sense perjudici de la responsabilitat del propietari, és responsable dels danys, els perjudicis i les molèsties que ocasioni a les persones, a les coses, a les vies i espais públics i al medi natural en general, d’acord amb el que estableix l’article 1.905 del Codi Civil.
2. En cas que els propietaris o posseïdors dels animals incompleixin de manera greu o persistent les obligacions establertes en aquesta Ordenança, i, especialment, quan hi hagi risc per a la seguretat o la salut de les persones, o del mateix animal, l’Administració municipal podrà comissar l’animal i disposar de traslladar-lo a un establiment adequat, a càrrec del propietari, i adoptar qualsevol altra mesura addicional que consideri necessària.
3. El decomís té caràcter de mesura cautelar fins a la resolució de l’expedient sancionador, a la vista del qual l’animal pot ésser retornat al propietari o esdevenir propietat de l’Administració, la qual pot donar-lo en adopció o cessió, o si s’escau sacrificar-lo segons la característica de la situació o estat de l’animal comissat.
4. El coneixement per l’Ajuntament, ja sigui d’ofici o per denúncia de particular, de la comissió de qualsevol de les infraccions tipificades en l’article 13 de la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el Règim Jurídic de la Tinença d’Animals Potencialment Perillosos, que afecti al seu àmbit de competències, donarà lloc a la incoació d’expedient sancionador, que s’ajustarà als principis de la potestat sancionadora continguts en la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic, i es tramitarà d’acord amb l’establert a la Llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
5. La imposició de sancions correspondrà a l’Alcaldia.
6. Tindran la consideració d’infraccions administratives molt greus les següents:
a. Abandonar un animal potencialment perillós, de qualsevol espècie i qualsevol ca. A aquests efectes s’entendrà per animal abandonat aquells que no vagin acompanyats de persona alguna, tant aquells que vagin preceptivament identificats, com els quals no duguin identificació alguna sobre el seu origen o propietari.
b. Tenir cans o animals potencialment perillosos sense llicència.
c. Vendre o transmetre per qualsevol títol un ca o animal potencialment perillós a qui manqui de llicència.
d. Ensinistrar i/o contractar l’ensinistrament d’animals per a activar la seva agressivitat o per a finalitats prohibides.
e. Ensinistrar animals potencialment perillosos per qui manqui del certificat de capacitació.
f. L’organització o celebració de concursos, exercicis, exhibicions o espectacles d’animals potencialment perillosos, o la seva participació en ells, destinats a demostrar l’agressivitat dels animals.
7. Tindran la consideració d’infraccions administratives greus les següents:
a. Deixar amollat un animal potencialment perillós o no haver adoptat les mesures necessàries per a evitar la seva escapada o pèrdua.
b. Incomplir l’obligació d’identificar l’animal.
c. Ometre la inscripció de l’animal en el Registre.
d. Trobar-se un ca potencialment perillós en llocs de pública concurrència sense morrió o sense estar subjecte amb corretja o cadena no extensible de menys de dos metres de longitud.
e. Trobar-se un animal potencialment perillós, distint dels cans, en llocs de pública concurrència.
f. El transport d’animals potencialment perillosos amb vulneració del disposat en la normativa vigent.
g. La negativa o resistència a subministrar dades o facilitar la informació requerida per les autoritats competents o els seus agents, amb vista al compliment de funcions establertes en aquesta Llei, així com el subministrament d’informació inexacta o de documentació falsa.
h. L’incompliment del reconeixement veterinari obligatori al que es fa referència en l’article 6.6) d’aquesta ordenança.
8. Tindran la consideració d’infraccions administratives lleus, l’incompliment de qualsevol de les obligacions establertes en aquesta ordenança, no tipificades expressament com a infraccions greus o molt greus.
9. Les infraccions tipificades en els anteriors nombres 6, 7 i 8 seran sancionades amb les següents multes:
Infraccions lleus, des de 150,25 euros fins a 300,51 euros.
Infraccions greus, des de 300,52 euros fins a 2.404,05 euros.
Infraccions molt greus, des de 2.404,06 euros fins a 15.025,30 euros.
Les infraccions tipificades com greus o molt greus podran dur aparellades, com sancions accessòries, la confiscació, la esterilització o sacrifici dels animals potencialment perillosos, la clausura de l’establiment i la suspensió temporal o definitiva de la llicència per a la tinença d’animals potencialment perillosos o del certificat de capacitació de ensinistrador.
10. En els supòsits que les infraccions poguessin ser constitutives de delicte o falta es donarà trasllat immediat dels fets a l’òrgan jurisdiccional competent.
Disposició derogatòria.
Queden derogats les normes municipals de rang igual o inferior que s’oposin a aquesta Ordenança.
Disposició final primera.
Tot el que no es preveu en aquesta Ordenança, s’haurà d’ajustar al que disposa la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el Règim Jurídic de la Tinença d’Animals potencialment perillosos, el Reial decret 287/2002, de 22 de març, pel qual es desenvolupa la Llei 50/1999, la Llei 1/1992, de 8 d’abril, del Parlament de les Illes Balears, de protecció dels animals que viuen en l’entorn humà i el Decret 56/1994, de 13 de maig, pel que s’aprova el Reglament pel desenvolupament i aplicació de la Llei 1/1992, així com tota la legislació i la normativa de rang superior existent i les que es puguin legislar posteriorment.
Disposició final segona.
D’acord amb l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, aquesta Ordenança entrarà en vigor una vegada sigui aprovada definitivament per la corporació i a partir de la data en que es publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que hagi transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la Llei reguladora de les bases de règim local.
ANNEX I LISTA DE RACES
- Pit Bull Terrier.
- Staffordshire Bull Terrier.
- American Staffodshire Terrier.
- Rottweiler.
- Dogo Argentí.
- Fila Brasileiro.
- Tosa Inu.
- Akita Inu.
Contra aquest acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Tribunal contenciós administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.