Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE SÓLLER
Núm. 365
Bases específiques modificades que regiran la convocatòria de 4 places de policia local de l'ajuntament de Sóller mitjançant el procediment ordinari
Aprovació de la modificació de les bases específiques del procés de selecció mitjançant el procediment ordinari per cobrir 4 places funcionari de carrera de la categoria de Policia Local grup C1 de l'Ajuntament de Sóller.
El dia 8 de gener de 2019 la Junta de Govern de l'Ajuntament de Sóller va aprovar la modificació de les bases específiques del procés de selecció mitjançant el procediment ordinari per cobrir 4 places de la categoria de policia local, Escala Administració Especial, Subescala Serveis Especials, Classe Policia Local i els seus auxiliars, Grup C1, funcionari de carrera, així com a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears com a continuació es transcriuen:
BASES ESPECÍFIQUES MODIFICADES QUE REGIRAN LA CONVOCATÒRIA DE 4 PLACES DE POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE SÓLLER, MITJANÇANT EL PROCEDIMENT ORDINARI.
Primer.- Objecte, procediment de selecció i normativa
1.1-L'objecte és aprovar la convocatòria mitjançant el sistema d'oposició per cobrir 4 places d'agents de la Policia Local,corresponents a l’Escala d’Administració especial, subescala Serveis Especials, Classe Policia Local i els seus auxiliars, grup C1, incloses en l’oferta pública d’ocupació de l’any 2018 de l’Ajuntament de Sóller, publicada en el BOIB núm. 91 de 24 de juliol de 2018.
1.2-Aprovar les bases que han de regir aquesta convocatòria.
1.3-S’aplicaran a aquestes proves selectives a part de les presents Bases la següent normativa:
-Reial Decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s’estableixen les regles bàsiques i els programes mínims a que s’ha d’ajustar e procediment de selecció dels funcionaris d’administració local,
-Llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases de règim local,
-Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears,
-Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques,
-Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
-Llei 11/2017, de 20 de desembre, que modifica la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de Coordinació de les Policies Locals de les Illes Balears, i altres disposicions legals vigents en matèria de policia local de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-Reial Decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic.
-Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-Reial Decret 364/1995, de 10 de març, pel qual s’aprova el Reglament general d’ingrés del personal al servei de l’Administració general de l’Estat i de provisió de llocs de feina i promoció professional dels funcionaris civils de l’Administració general de l’Estat, modificat pel Reial Decret 255/2006, de 3 de març i altres disposicions legals vigents en matèria de selecció.
-Decret 28/2015, de 20 d'abril pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
- Resolució de la presidenta de l'EBAP publicada en el BOIB núm. 1 de 2 de gener de 2016.
Segon. Requisits i condicions de les persones interessades
Per ser admeses en aquestes proves selectives, les persones interessades han de complir, en la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits següents:
Tenir la nacionalitat espanyola
Tenir complerts 18 anys d’edat en la data de finalització del termini per la presentació de sol·licituds.
No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei a l’Estat, de les Comunitats Autonòmiques o de l’Administració Local, ni acomiadat d’acord amb el corresponent procediment, ni trobar-se inhabilitat per l’exercici de les funcions públiques.
No tenir antecedents penals per delictes dolosos.
No partir cap malaltia, i posseir la capacitat física i psíquica necessària per poder realitzar el correcte acompliment de les funcions de la plaça a la qual s’oposita.
El compromís, per mitjà d’una declaració jurada, de portar armes i, en el seu cas, a fer-les servir.
Estar en possessió del certificat de català B2, expedit o reconegut com a equivalent o que estigui homologat per la Direcció General de Política Lingüística, o bé, expedit per l’Escola Balear d’Administració Pública. En el cas de no posseir-lo, amb caràcter previ al procés selectiu, s'haurà de superar una prova específica de llengua catalana, que serà de caràcter obligatori i el resultat serà d'Apte/No Apte. La qualificació de No Apte o la no compareixença de la persona aspirant, donarà lloc a l'exclusió del procés selectiu.
Estar en possessió del Títol Acadèmic de Batxiller superior o equivalent en la data de finalització del termini de presentació de les instàncies.
Estar en possessió dels permisos de conducció de les classes A2 i B.
Estar en possessió dels curs de capacitació de la categoria de Policia Local expedit per l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP). En el cas de no posseir-lo, es podrà participar en el procés d’oposició però serà condició per ser nomenat com a funcionari/ària de carrera, superar el curs de capacitació durant el període de pràctiques.
Haver abonat la taxa per drets d’examen.
El fet de figurar en la relació de persones admeses no prejutjarà que se’ls reconegui a les persones aspirants la possessió dels requisits exigits per participar en el procés selectiu. Si de la documentació que han de presentar en superar-lo es desprengui que no posseeixen algun dels requisits, perdran tots els drets que es puguin derivar de la seva participació.
Tercer.- Drets d'examen dels aspirants
La taxa dels drets d’examen per a aquesta convocatòria és de 15'-euros. Dita quantitat s'ha d'ingressar en la següent entitat bancària indicant-se el nom de la persona aspirant i el concepte:
Quarta. Sol·licituds i documentació
La sol·licitud per participar en les proves de selecció s’haurà de dirigir al Batle President de l’Ajuntament de Sóller i es presentarà en el Registre General d’aquesta corporació, o en la forma establerta en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), dins el termini de 15 dies naturals, comptats a partir de l’endemà al de la data de publicació d’aquesta convocatòria en el BOE.
Les instàncies presentades en la forma prevista en l'esmentat article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, LPACAP, no seran admeses encara que consti que es van enviar abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, de no ser remeses a l'Ajuntament de Sóller al següent correu electrònic barbona@a-soller.es, amb la justificació de l'enviament i la data de remissió de la sol·licitud del dia en què es va enviar i els requisits necessaris per a ser admesos.
S’ha de fer constar, que una vegada aprovades aquestes bases per l’òrgan competent de l’Ajuntament de Sóller, primer es publicaran en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma (BOIB), on es farà constar que les mateixes es publicaran també al BOE, perquè es pugui tenir de referència aquesta última publicació, als efectes del termini de presentació de sol·licituds.
Les sol·licituds que es presentin fora del termini anteriorment establert, seran excloses i s’arxivaran.
Si l’últim dia de presentació, caigués en diumenge o festiu, el termini s’entendrà ampliat fins a l’endemà hàbil. Els restants i successius anuncis es faran públics únicament en el tauler d’anuncis de la pàgina web municipal.
Amb la formalització i presentació de sol·licituds, l’aspirant dóna el seu consentiment per al tractament de les dades de caràcter personal que són necessaris per prendre part en la convocatòria i per la resta de la tramitació del procés selectiu, d’acord amb la normativa vigent.
Els aspirants quedaran vinculats a les dades que facin constar en la seva sol·licitud. El domicili i el telèfon que figurin en la mateixa es consideraran vàlids a l’efecte de notificacions, sent responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius, com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
El model formalitzat de sol·licitud, que serà el model oficial d’instància, es trobarà a disposició de les persones interessades en el Registre General d’entrada d’aquest ajuntament, i en la pag web de l’Ajuntament de Sóller, a partir de l’obertura del termini per la seva presentació.
Les persones aspirants han d’adjuntar a la sol·licitud correctament emplenada, la documentació que s’indica a continuació (excepte si aquest obrés ja en poder de l’ajuntament, segon regulen els articles 13 de la LPACAP i el 119.2.i de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, per a això, haurà de declarar-se en la sol·licitud, aportant suficient informació perquè aquesta pugui ser localitzada):
a) Declaració jurada què es reuneixen totes i cadascuna de les condicions exigides en la base segona, referides sempre a la data de finalització del termini assenyalat per a la presentació de sol·licituds, independentment que ho acreditin amb posterioritat a la finalització del procés selectiu.
b) Fotocòpia del Document Nacional d’Identitat.
c) Còpia de la titulació o certificat acadèmic que acrediti tenir cursats i aprovats els estudis requerits per l’obtenció del títol corresponent, juntament amb el justificant d’haver satisfet els drets d’expedició, sense perjudici de la posterior presentació del títol.
d) Document acreditatiu del requisit del coneixement de la llengua catalana: per a l’acreditació d’aquest requisit s’ha de presentar juntament amb la sol·licitud el certificat emès per la Direcció de Cultura i Joventut, o si escau, els certificats declarats equivalents per la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears.
e) Resguard bancari d’haver abonat els drets d’examen segons la clàusula tercera.
El pagament de la taxa no suposa, en cap cas, el tràmit de presentació de la sol·licitud davant l’Administració dins el termini establert i en la forma prevista en aquesta convocatòria.
Cinquena. Admissió i exclusió de les persones aspirants i calendari de les proves
5.1. Llistes provisionals i definitives de persones admeses i excloses
En el termini màxim de deu dies hàbils, comptador des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, el Batle dictarà una resolució per la qual s’aprovarà la llista provisional de persones admeses i excloses al procés selectiu, amb expressió de la causa de l’exclusió, si escau i es publicarà en el tauler d’anuncis de la pàgina web de l’Ajuntament de Sóller.
En la mateixa resolució, s’inclourà la relació dels aspirants que no hagin acreditat el requisit del coneixement de la llengua catalana, conforme a l’establert en la clàusula segona, amb indicació del lloc, data i hora d’inici de la prova prevista, destinada a acreditar aquest requisit.
En tot cas, amb la finalitat d’evitar errors i, si se’n produeixen, possibilitar-ne l’esmena dins el termini establert i en la forma escaient, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.
Per esmenar el possible defecte o acompanyar els documents que siguin preceptius, les persones excloses o omeses disposaran d’un termini de cinc dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la publicació de la Resolució.
Si les persones requerides no esmenen el defecte o no presenten els documents preceptius, es considerarà que desisteixen de la seva sol·licitud.
Acabat el termini al qual fa referència el paràgraf anterior, i esmenades les sol·licituds, si escau, en el termini màxim de cinc dies hàbils, el Batle dictarà una resolució en què declararà aprovada la llista definitiva de persones admeses i excloses. La resolució, amb la llista, es publicarà en el tauler d’anuncis de la pàgina web de l’Ajuntament.
Els errors de fet podran esmenar-se en qualsevol moment, d’ofici o a petició de la persona interessada.
5.2. Realització de les proves
Una vegada finalitzada la prova específica de la llengua catalana, el Tribunal dictarà una nova resolució en la qual declararà aptes o no aptes als aspirants que l’hagin realitzada, i designarà el lloc, data i hora de la resta de proves previstes a la base vuitena. Aquesta resolució, es publicarà en el tauler d’anuncis de la web municipal.
Sisena. Protecció de dades de caràcter personal.
De conformitat amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, les dades personals que si escau, en generin com a conseqüència de la seva participació en el procés selectiu quedaran emmagatzemades en un fitxer titularitat de l’Ajuntament de Sóller.
El lliurament de la sol·licitud per prendre part, així com la documentació adjunta, comporta la manifestació del consentiment exprés de l’interessat perquè l’Ajuntament de Sóller efectuï el tractament de les seves dades. La presentació i el tractament d’aquesta informació és obligatòria per poder participar en el procés selectiu, per la qual cosa, la falta de presentació o l’oposició al tractament dels propis interessats impedirà la participació en el procés selectiu. Així mateix, les persones interessades han de proporcionar dades exactes, veraces i actuals.
A qualsevol moment les persones interessades podran exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació, instal·lació i oposició, mitjançant un escrit dirigit al Batle President de l’Ajuntament de Sóller, en els termes previstos en la normativa aplicable.
Setena.- Places reservades a dones segons la Disposició addicional tercera la Llei 4/2013 de coordinació de les policies locals de les Illes Balears (Article 56 de la llei 11/2017 de modificació de l'esmentada Llei).
Amb motiu de donar compliment a la disposició addicional tercera relativa a Mesures de foment de la igualtat en l'ocupació pública de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i en absència d'un Pla d'igualtat en l'Ajuntament de Sóller, i que en les presents bases la convocatòria és de més de tres places de policia local, l'adjudicació de les vacants convocades es realitzarà seguint una única llista dels aspirants atenent l’ordre de puntuació obtinguda i els criteris de desempat legalment existents.
Quan l’objectiu del percentatge a què es refereix l’apartat anterior no s’aconseguís atenent el que disposa el paràgraf precedent, es donarà preferència a les candidates dones sobre els candidats homes fins a complir l’objectiu perseguit sempre que:
a) Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per la superació de les proves i exercicis de la fase d’oposició del sistema selectiu.
b) Cap de les candidates dones seleccionades per l’aplicació d’aquesta preferència tengui un diferencial de puntuació en les fases d’oposició i, si escau, de concurs, superior al 15% enfront dels candidats homes preterits.
c) No concorrin en l’altre candidat motius legalment previstos que, no sent discriminatoris per raó de sexe, justifiquin la no aplicació de la mesura, com la pertinença a altres col·lectius amb especials dificultats per accedir a l’ocupació.
La preferència a què es refereix l’apartat anterior només serà d'aplicació en el cas que no hi hagi al cos, escala i categoria de la present convocatòria una presència igual o superior al 33% de funcionàries dones".
Vuitena. Tribunal qualificador
8.1. Designació i composició
8.1.1. El Tribunal Qualificador és l’encarregat de dur a terme el procediment selectiu i depèn del Batle President de l’Ajuntament de Sóller. Ha de ser col·legiat, i la seva composició s’ha d’ajustar als principis d’imparcialitat i professionalitat dels seus membres, que han de pertànyer al tribunal a títol individual, i es procurarà, així mateix, la paritat entre dona i home. La designació i nomenament dels seus membres s’efectuarà per resolució del Batle, a la qual s’indicarà el lloc, la data i l’hora de les proves.
El Tribunal Qualificador actua amb autonomia funcional i els acords que adopti vinculen a l’òrgan del qual depenen, sens perjudici de les facultats de revisió establertes legalment. Els membres del Tribunal són personalment responsables de l’estricte compliment de les bases de la convocatòria, de la subjecció als terminis establerts per a la realització i valoració de les proves, i per a la publicació dels resultats. Els dubtes o reclamacions que puguin originar-se amb la interpretació de l’aplicació de les bases de la present convocatòria, així com el que hagi de fer-se en els casos no prevists, seran resoltes pel Tribunal, per majoria simple. En cas d’empat es repetirà la votació fins una tercera vegada en la qual, si persisteix l’empat, aquest ho dirimirà el President amb el seu vot de qualitat.
8.1.2. El Tribunal Qualificador s’ajustarà en la seva constitució i composició al que estableix el Decret 28/2015, de 30 d’abril. La designació del Tribunal correspon al Batle. El Tribunal està constituït pels vocals que figuren en l’annex 2.
8.2. No poden formar part del Tribunal:
– Les persones que hagin realitzat en els tres anys anteriors a la publicació de la convocatòria corresponent les tasques de preparació d’aspirants a proves selectives per al cos, escala o especialitat de què es tracti.
– Els càrrecs de naturalesa política, els funcionaris interins i el personal eventual de l’Administració, o en el cas que faci menys de quatre anys del cessament d’aquesta condició.
– Atès que la pertinença als òrgans de selecció ha de ser sempre a títol individual, d’acord amb el punt 3 de l’article 60 del Text Refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), tampoc no en poden formar part els representants del personal empleat públic com a tals. No obstant això, les organitzacions sindicals amb representació en les meses dels diferents ajuntaments podran exercir en qualsevol moment les seves funcions de vigilància per vetllar pel bon desenvolupament del procediment selectiu.
8.3. El Tribunal no podrà constituir-se ni actuar sense l’assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, ni sense president o presidenta ni secretari o secretària, i les seves decisions s’adoptaran per majoria.
8.4. Assessors i col·laboradors
Per a aquelles proves en què resulti necessari, el Tribunal pot disposar la incorporació d’assessors especialistes en els seus treballs, els quals es limitaran a prestar col·laboració en les seves especialitats tècniques i tendran veu però no vot.
Així mateix, el tribunal pot sol·licitar a l’EBAP, a l’Institut de Seguretat Pública de les les Illes Balears (ISPIB) i a la resta d’ajuntaments la designació de personal col·laborador per a les tasques de vigilància, de coordinació o d’altres similars, necessàries per al desenvolupament de les proves selectives.
8.5. El Tribunal adoptarà les mesures oportunes per garantir, sempre que sigui possible, que tots els exercicis de l’oposició siguin corregits sense conèixer la identitat de les persones aspirants.
8.6. A l’efecte de comunicacions i la resta d’incidències, el Tribunal té la seu a l’Ajuntament de Sóller, Plaça Constitució núm. 1 (CP07100).
8.7. Abstenció i recusació
Els membres del Tribunal i els assessors s’han d’abstenir d’intervenir quan concorrin les circumstàncies que preveu l’article 23 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. Així mateix, han de notificar aquesta circumstància a l’autoritat que els va nomenar.
L’abstenció i la recusació dels membres del tribunal es regularà pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i pels articles 22 i 23 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Novena. Procés selectiu
El procediment de selecció és el d'oposició.
La fase d'oposició consistirà en la superació de set fases i per aquest ordre:
a) Prova de Català
b) Prova d’aptitud física.
c) Prova de coneixement tipus test.
d) Prova de desenvolupament.
e) Prova d’aptitud psicològica i de personalitat.
f) Prova pràctica.
g) Prova tipus test de coneixements del terme municipal i de les ordenances municipals.
Totes les proves de la fase d’oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per poder passar a la següent.
La qualificació final s’obtindrà mitjançant la suma de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les fases de selecció.
El resultat es farà públic igualment en el tauler d’anuncis de la web municipal, durant les 24 hores posteriors a la finalització del procés.
Els aspirants hauran d’acudir a la celebració de les proves proveïts del seu DNI o document equivalent, podent el Tribunal requerir-los en qualsevol moment perquè acreditin la seva identitat. Així mateix, si el Tribunal tingués coneixement que algun dels aspirants no compleix qualsevol dels requisits exigits en la convocatòria, prèvia audiència a l’interessat, haurà de proposar la seva exclusió a l’autoritat convocant.
La qualificació definitiva dels aspirants estarà determinada per la suma de punts obtinguda en les diferents fases.
Desena. Resolució de la convocatòria i proposta de nomenament
Finalitzades i valorades les proves, el Tribunal qualificador publicarà la llista provisional dels aspirants que hagin superat totes les proves eliminatòries, per ordre de puntuació obtinguda, i del DNI, en el tauler d’anuncis de la pàg. web de l'Ajuntament de Sóller.
Els 4 aspirants que hagin obtingut globalment la millor puntuació cobriran les places ofertes de funcionaris/àries de carrera, categoria policia, per rigorós ordre de puntuació globalment obtinguda.
Tots els aspirants disposaran d’un termini de 3 dies hàbils, a contar des del següent al de la publicació de la llista provisional, per efectuar les reclamacions oportunes o sol·licitar la revisió de la seva valoració davant el Tribunal, a la qual podrà assistir acompanyats d’un assessor.
El Tribunal tindrà un termini de set dies hàbils per resoldre les reclamacions presentades i, seguidament, farà pública la llista definitiva de les puntuacions dels aspirants. Així mateix, la llista definitiva pot incloure l’esmena d’ofici dels errors detectats. En cas de no existir reclamació alguna, la llista provisional s’elevarà automàticament a definitiva.
Onzena.- Nomenament i presentació de documents.
1. Els aspirants que hagin obtingut la millor puntuació i que cobriran les places de funcionari/ària de carrera, categoria de policia, tindran que presentar la següent documentació, davant el Registre General d’aquesta Corporació, o en la forma establerta en l’article 16.4 de la llei 39/2015 (LPACAP), com a màxim en el termini de 10 dies naturals, a comptar des del dia següent al de la citació per part de la Corporació:
1.a. Certificat mèdic oficial, vigent, que acrediti que no pateix cap malaltia o defecte físic que impedeixi el desenvolupament correcte de les funcions del lloc de treball.
1.b. Fotocòpia de la targeta d’afiliació a la Seguretat Social, si es disposa.
1.c. Declaració jurada de no haver estat separat del servei mitjançant expedient disciplinari de cap administració pública, i de no trobar-se inhabilitat per sentència ferma pel compliment de les funcions públiques, així com de no trobar-se en alguna de les causes legals d’incapacitat i incompatibilitat previstes en la Llei 53/1984. de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
1.d. Declaració jurada de no tenir antecedents penals en vigor ni tenir un expedient disciplinari o en el compliment d’una sanció disciplinària. En el cas de comprovar-se d’ofici l’existència d’antecedents pennals o expedients disciplinaris, la persona aspirant quedaria exclosa del procés selectiu.
1.e. Declaració jurada o promesa de no ocupar cap lloc de treball ni exercir cap activitat en el sector públic delimitat per l’article I de la Llei53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
1.f. Certificat Annex I de serveis prestats en altres administracions (als efectes de càlcul d’antiguitat)
Aquell/aquella que ja tengui condició de personal al servei de l’Administració Pública estarà exempt de justificar les condicions i requisits ja acreditats per obtenir l’anterior nomenament. En aquest cas, tendran que presentar certificat de l’organisme públic del qual depenguin, acreditatiu de la seva condició i de la resta de circumstàncies que constin en el seu expedient personal.
2. L’aspirant que, dins el termini fixat, excepte en el cas de força major, no presenti la documentació requerida o bé que, una vegada examinada, es comprovi que no compleix amb algun dels requisits assenyalats a la base segona, no podrà ser nomenat i s’anul·laran les seves actuacions. En aquest cas, es proposarà al següent aspirant que hagi obtingut la major puntuació per ordre estricte de puntuació.
3. Una vegada que l’aspirant seleccionat hagi presentat la documentació, i si tot és correcte, s’efectuarà el corresponent nomenament com a funcionari/ària en pràctiques.
4. Per completar el procediment selectiu és necessari superar un període de pràctiques. Aquest període està integrat per la superació del curs de capacitació de la categoria de Policia Local (a excepció de les persones que acreditin haver-lo superat e el tenguin degudament actualitzat) i per la superació de la fase de pràctiques al municipi de Sóller, relacionades amb les funcions pròpies de la categoria de Policia Local.
5. La fase de pràctiques tendrà la durada d’un any.
6. Aquelles persones que no superin el període de pràctiques perdran el dret a ser nomenats com a personal funcionari de carrera de l’Ajuntament de Sóller, per mitjà d’una resolució motivada el Batle, a proposta de l’òrgan responsable de l’avaluació del període de pràctiques.
Dotzena.- Incidències.
El Tribunal queda facultat per interpretar aquests bases, resoldre els dubtes i les incidències que sorgeixen i per prendre els acords necessaris per assegurar el correcte desenvolupament de la convocatòria aprovada, en tot allò no previst a les bases.
Abans de la constitució del Tribunal, s’atribueix al Batle la facultat d’interpretar aquestes bases i de resoldre les incidències i recursos.
Dins d’aquestes facultats s’inclouen les de desqualificar als aspirants i en conseqüència, no puntuar les seves proves, quan aquells vulnerin les lleis o les bases de la convocatòria o el seu comportament suposi un abús o frau.
Tretzena.- Impugnació.
Les presents bases i tots els actes administratius que es derivin d’aquestes i de les actuacions del Tribunal qualificador, podran ser impugnades conforme a l’establert en la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en la llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim jurídic del sector públic.
ANNEX I - PROCÉS SELECTIU
1. El procés selectiu consistirà en la superació de set fases:
PRIMERA: PROVA DE CATALÀ
Els aspirants que hagin presentat la corresponent instància per formar part de les proves selectives, que estiguin en la llista d’admesos, i que no pugin acreditar el coneixement de la llengua catalana, nivell B2 mitjançant l’aportació del títol o certificat oficial corresponent, realitzaran una prova de coneixements de nivell B2 de la llengua catalana.
La prova serà obligatòria i eliminatòria, i la qualificació serà d’apte o no apte, i serà prèvia a la prova de coneixement i a la prova física. La qualificació de no apte o la no assistència de l’aspirant, donarà lloc a la seva exclusió del procés selectiu.
SEGONA: PROVA D'APTITUD FÍSICA
Té per objecte comprovar, entre altres aspectes, les condicions de força, agilitat, flexibilitat i resistència dels aspirants. Aquesta prova consisteix en la superació de les cinc proves parcials que es determinen en l'Annex 3 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem que assenyala l'esmentat Annex 3. El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar sempre que l'aspirant hagi superat un mínim de quatre de les cinc proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior i que, en l'altra prova parcial, la nota sigui igual o superior a 3. La nota mitjana d'apte s'ha d'atorgar sempre que el resultat sigui igual o superior a 5; si és inferior a 5, serà de no apte.
Per la realització de les proves físiques, les persones aspirants hauran de presentar-se amb l’equip esportiu que correspongui a cada modalitat.
No es permetrà a les persones aspirants provar cap element o material abans de la realització de les proves.
Es podran realitzar proves per determinar substàncies psicoactives a totes o alguna de les persones aspirants triades a l’atzar durant el transcurs de les proves físiques. Donar un resultat positiu en una de les substàncies o negar-se a sotmetre’s a aquestes proves serà motiu d’exclusió del procés selectiu.
El Tribunal qualificador podrà distribuir els aspirants en diferents grups per a la realització de les diferents proves. Entre una prova i la immediatament anterior haurà de transcórrer un termini de trenta minuts.
El Tribunal qualificador, prèvia audiència de l’aspirant i durant el desenvolupament de les proves físiques, podrà excloure a les persones aspirants que incorrin en algun dels següents fets:
a) L’incompliment reiterat de les normes establertes per a cada exercici.
b) Negar-se a sotmetre’s al control de substàncies psicoactives.
c) Haver pres qualsevol substància dopant inclosa en la llista aprovada per Resolució de 19 de desembre de 2008, de la Presidència del Consell Superior d’Esports, per la qual s’aprova la llista de substàncies i mètodes prohibits en l’esport (BOE núm. 1, d’1 de gener de 2009).
d) Faltar al respecte al Tribunal Qualificador que avaluï les proves o al personal auxiliar.
e) Tenir un comportament incorrecte (cridar, fer soroll, aplaudir, utilitzar el telèfon mòbil, etc.) que no permeti desenvolupar correctament una prova i molesti la resta d’aspirants o al tribunal.
f) Utilitzar material no permès per fer les proves.
TERCERA: PROVA DE CONEIXEMENTS TIPUS TEST
Consisteix en respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, proposat pel tribunal qualificador entre els temes que figuren a la convocatòria, inclosos en el temari de l'Escola Balear d'Administració Pública.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 punts per superar-la.
El nombre mínim de preguntes del qüestionari tipus test serà de 50, amb un màxim de 100 preguntes.
Les respostes no resoltes no se valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o si hi figura més d'una resposta se penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
QUARTA: PROVA DE DESENVOLUPAMENT
Consisteix en respondre per escrit les preguntes formulades pel tribunal entre els temes que figuren en aquesta convocatòria. El nombre mínim de preguntes de la prova ha de ser de cinc.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i caldrà obtenir un mínim de 10 per superar-la.
CINQUENA: PROVA D'APTITUD PSICOLÒGICA I DE PERSONALITAT
Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells d'aptitud i també en l'exploració de la personalitat i actituds dels aspirants amb la finalitat de determinar els perfils generals i específics que exigeix l'exercici del lloc de treball policíac . Aquesta prova consistirà en dues parts:
- La primera part consistirà en respondre un test d'aptitud proposat per un professional de la psicologia que farà d'assessor del Tribunal qualificador. La valoració d'aquesta prova es de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de cinc per superar-la. Quedaran eliminats els aspirants que no obtenguin una puntuació igual o superior a 5.
- La segona part consistirà en respondre la prova o proves que un professional de la psicologia determini per avaluar els perfils generals i específics exigits en les bases de la convocatòria i que podran consistir en un test o una entrevista personal. La seva valoració serà de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 per superar-la. Quedaran eliminats els aspirants que no obtenguin una puntuació igual o superior a 5.
SISENA: PROVA PRÀCTICA
Consisteix en resoldre un o diversos casos pràctics relacionats amb les matèries que figuren en el temari d'aquesta convocatòria. La valoració d'aquesta prova es de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
SETENA: PROVA TIPUS TEST DE CONEIXEMENTS DEL TERME MUNICIPAL I DE LES ORDENANCES MUNICIPALS
Consisteix en respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, relacionades amb el contingut dels temes elaborats per l'Ajuntament. Els temes que determini l'Ajuntament es trobaran a la pàg. Web de l'Ajuntament de Sóller.
L'aspirant serà qualificat com a Apte o No Apte.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 per a la valoració d'apte.
Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per poder passar a la següent.
ANNEX II - TEMARI PROVA DE CONEIXEMENTS
Tema 1. La Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics. La reforma constitucional.
Tema 2. Els drets fonamentals i les llibertats públiques. Classificació. La protecció i la suspensió del drets i les llibertats. El defensor del Poble.
Tema 3. Les entitats locals: concepte i característiques. Classes d’entitats locals i la legislació reguladora. El municipi: concepte i naturalesa jurídica. Elements del municipi. L’organització municipal. Competències municipals. La potestat reglamentària municipal. Concepte i classes. Límits i procediment d’elaboració i aprovació.
Tema 4. Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària. Objecte. Àmbit d’aplicació. Estructura. Distribució de competències. Competències dels municipis en matèria de seguretat viària. Conceptes bàsics.
Tema 5. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament general de circulació per a l’aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Normes generals de comportament en la circulació.
Tema 6. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament general de circulació per a l’aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La circulació de vehicles.
Tema 7. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament general de circulació per a l’aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Altres normes de circulació.
Tema 8. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament general de circulació per a l’aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització.
Tema 9. Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s’aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per conduir.
Tema 10. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament general de vehicles. Normes generals.
Tema 11. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles.
Tema 12. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.
Tema 13. L’accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d’accidents. L’activitat policial davant els accidents de trànsit. L’ordre cronològic de les actuacions.
Tema 14. Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Ús de l’equip bàsic d’autodefensa i protecció. Uniformitat i equipament. Normes d’aparença externa, presentació i uniformitat.
Tema 15. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Principis bàsics d’actuació. Disposicions estatutàries comunes. Característiques i funcions de les policies locals.
Tema 16. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. El procediment de l’habeas corpus.
Tema 17. L’inici del procés penal. L’atestat policial. Estructura i valor de l’atestat. Diligències principals.
Tema 18. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l’ordre socioeconòmic.
Tema 19. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.
Tema 20. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. Estructura i disposicions generals. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions: el Parlament, el Govern, el President de la Comunitat Autònoma i els Consells Insulars. El poder judicial a les Illes Balears. La reforma de l'Estatut.
Tema 21. Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats de les Illes Balears. Disposicions generals
Tema 22. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals del règim estatutari. Règim disciplinari.
Tema 23. Llei Orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Disposicions generals. Documentació i identificació personal.
Tema 24. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament.
Tema 25. Principis generals del dret penal. Concepte de delicte. Graus d'execució. Persones penalment responsables. Graus de participació. Causes modificatives de la responsabilitat penal.
Tema 26. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal. L'homicidi i les seves formes. Les Lesions
Tema 27. Llei Orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Actuacions pel manteniment i el restabliment de la seguretat ciutadana. Potestats especials de policia administrativa de seguretat.
Tema 28. Llei Orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Règim sancionador.
Tema 29. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de vehicles. Ciclomotors, cicles, vehicles de tracció animal i tramvies.
Tema 30. La policia local com a policia administrativa. Normativa municipal vigent. Mercats, venda ambulant, espectacles i establiments públics, protecció ambiental
ANNEX II - TEMARI PROVA DE CONEIXEMENTS DEL TERME I ORDENANCES MUNICIPALS
Tema 1. Terme municipal. Coneixement del terme municipal. Geografia del terme municipal. Història i patrimoni de Sóller. Nuclis de població. Densitat de població
Tema 2. Ordenances municipals.
La qual cosa es publica, per a general coneixement, i conforme a la normativa de funció pública.
SÓLLER, 17 de gener de 2019
El Batle Jaume Servera Servera