Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 361
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la consulta sobre la sol·licitud de pròrroga de la vigència de la DIA del projecte sobreeixidor d’emergència terrestre i submarí a la zona de s’Arenal (Edar núm. 1), TM Palma (225C/18)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert al’article 41.3 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2018,

Antecedents

1. Dia 27 de novembre de 2018, es registra d’entrada a la CMAIB (RE núm. 1416), tramesa de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic adjuntant l’escrit de la Subdirecció General d’Avaluació Ambiental on es fa consulta en base al que preveu l’article 43.4 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, sobre la sol·licitud de pròrroga de la vigència de la DIA del projecte esmentat a l’assumpte.

2. El Projecte sobreeixidor d’emergència  terrestre i submarí en la zona de s’Arenal (EDAR núm.1 ) TM Palma es va tramitar per la Secretaria d’Estat de Medi Ambient que va emetre una declaració d’impacte ambiental per Resolució de 27 de febrer de 2015 (BOE de 10 de març de 2015).

3. Segons l’article 43.1 de la Llei d’Avaluació ambiental, la DIA perd la seva vigència si no s’haguessin iniciat les obres en un termini de quatre anys des de la seva publicació al BOE.

4. Per aquest projecte aquesta circumstància es produirà el 10 de març de 2019 per la qual cosa, i atès que el promotor ha sol·licitat una prorroga de la vigència de la DIA, i en virtut del que preveu l’article 43.4 de la Llei d’avaluació d’impacte ambiental, se sol·licita informe a les administracions afectades sobre si en l’àmbit de les seves competències, s’han produït canvis substancials en els elements essencials que varen servir per a realitzar l’avaluació d’impacte ambiental.

5. Segons l’article 7.1 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears és l’òrgan ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears pel que fa als  projectes, els plans o els programes subjectes a avaluació d’impacte ambiental o avaluació ambiental estratègica. La legislació anterior a aquesta llei també fixava a la CBMA com l’òrgan ambiental d’aquesta comunitat autònoma, malgrat ha anat canviant de nom però no de funcions.

Consideracions tècniques

1. L’EDAR 1 de Palma aboca les aigües depurades a una balsa de rec. Per millorar la gestió de les mateixes, EMAYA va redactar un projecte d’abocament a la mar de l’excedent d’aquestes aigües.

2. A la base de dades de la CBMA figura l’expedient 304i/06 el projecte d’abocament a la mar de les aigües de la nova EDAR 1 de Palma, promogut per EMAYA i que compta amb informe favorable  amb condicions de la  Comissió Permanent de la CBMA, pres a la sessió de  4 d’abril de 2008.

3. Segons informació aportada pel promotor, en vistes d’obtenir una subvenció per a la realització de l’obra, EMAYA va redactar un nou projecte d’emissari per abocar les aigües de l’EDAR 1,  que recollia les consideracions expressades a l’Acord del Ple de la CBMA i el va trametre al Ministeri de Medi Ambient .

4. La DG de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri del Medi Ambient va consultar sobre el projecte esmentat a la CBMA. El 17 de desembre de 2009 la CBMA va trametre a resposta a la consulta realitzada on indicava que no era necessària una nova AIA si no s’havien produït canvis en el projecte que s’havia avaluat i contava amb acord del Ple de la CBMA.

5. No obstant això, es va seguir amb la tramitació d’avaluació ambiental i, segons consta a la Resolució de 27 de febrer de 2015 (BOE de 10 de març de 2015), en la fase de consultes prèvies per determinar l’abast de l’estudi d’impacte ambiental no figura la CBMA com a entitat a consultar (quadre de l’epígraf 3.2.1) . En aquests moments no s’han executats les obres.

 

6. Segons l’article 43 de la Llei 21/2013, la declaració d’impacte perdrà la seva vigència si no s’hagués començat l’execució de les obre en un termini de quatre anys des de la publicació en el BOE. Aquest termini finalitza pel projecte esmentat el 10 de març de 2019.

7. A sol·licitud del promotor, l’òrgan ambiental podrà ampliar el termini de vigència de la DIA per un període de dos anys més, sempre que no s’hagin  produït canvis substancials en els elements essencials que varen servir per realitzar l’avaluació ambiental.

8. Segons l’article 43.4, abans de resoldre, l’òrgan ambiental, en aquest cas la Subdirecció General d’Avaluació Ambiental del ministeri per a la Transició Ecològica,  sol·licitarà consulta a les administracions afectades per raons de la matèria, en l’àmbit de les seves competències. No s’ha consultat per part de la DG de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri de Medi Ambient, l’opinió del òrgan ambiental de la comunitat autònoma on es desenvolupen les obres.

9. El projecte de conducció a la mar de les aigües depurades de l’EDAR 1 de Palma compta amb un acord favorable de la CMAIB. No s’ha pogut determinar si el projecte que es va presentar davant la conselleria de Medi Ambient de les Illes Balears és el mateix que compta amb DIA de la Secretaria d’Estat de Medi Ambient. No obstant això es pot pressuposar que totes les administracions autonòmiques que en el seu moment foren consultades, entre elles la DG de Biodiversitat, la DG de Qualitat Ambiental i Litoral, la DG de Recursos Hídrics,  la DG de Pesca… així com la Subdirecció General d’Avaluació Ambiental, varen prendre totes las mesures precises i varen realitzar els anàlisis amb  serietat i rigorositat per arribar a la conclusió d’emetre una DIA favorable al projecte.

10. Per aquest motiu, i malgrat que com òrgan ambiental no s’ha consultat a la CMAIB en el momento de la tramitación de la DIA ni ara, en la tramitació de la prórroga, es considera que es pot respondre d’ofici a la qüestió plantejada  considerant que els elements essencials que varen servir per realitzar l’avaluació ambiental continuen: es necessari comptar amb un punt d’abocament per a les aigües depurades de l’EDAR 1 de Palma , no s’ha modificat la situació legal ni ambiental dels espais per on discorr la canonada, terrestre i marítima i l’únic punt nou a senyalar és l’aprovació  del Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la Posidonia oceànica a les Illes Balears.

Conclusions

Per tot allò anteriorment exposat, es considera que, malgrat oficialment no s’han fet les consultes previstes a l’article 43.4 de la llei 17/2013 per part de la DG de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri de Transició Ecològica  a l’òrgan ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que és la CMAIB, donada la importància de l’obra i les conseqüències ambientals que es poden derivar, per responsabilitat, s’ha d’emetre una resposta.

Per tant, segons el que preveu l’article 43.4 de la Llei d’avaluació ambiental i en l’àmbit de les competències de la CMAIB,  informa favorablement la sol·licitud de pròrroga de la vigència de la declaració d’impacte atès que no s’han produït canvis substancials en els elements essencial que varen servir per a realitzar l’AIA.

No obstant, es recorda que recentment s’ha aprovat el Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la Posidònia oceànica a les Illes Balears.”

 

Palma, a 10 de desembre de 2018

El president de la CMAIB ​​​​​​​Antoni Alorda Vilarrubias