Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 303
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de construcció d’un habitatge unifamiliar aïllat amb piscina al c. Zurbarán, 6, Es Pas de Vallgornera, Terme Municipal de Llucmajor, promogut per Vallgornera Cala Pi S.L (23a/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 30 de novembre de 2018 i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de construcció d’un habitatge unifamiliar aïllat amb piscina al c. Zurbarán, 6, Es Pas de Vallgornera, Terme Municipal de Llucmajor, promogut per Vallgornera Cala Pi S.L, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 desembre, d’avaluació ambiental d’acord amb l’article 7 Àmbit d’aplicació de l’avaluació d’impacte ambiental apartat 2.b. Seran objecte d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes no inclosos ni a l’annex I ni a l’annex II que puguin afectar de forma apreciable, directament o indirectament, a espais de rellevància ambiental de la xarxa Natura 2000.
D’acord amb l’anterior, el projecte és objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada i a les prescripcions de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació. A més, d’acord al que preveu l’article 47.5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, per tal de determinar si un projecte s’ha de subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària s’han de tenir en compte els criteris descrits a l’Annex III, característiques i ubicació del projecte, així com les característiques del potencial impacte.
2. Descripció i ubicació del projecte
a) Segons el document ambiental presentat pel promotor, l'objecte del projecte bàsic és realitzar l'obra nova d'un habitatge unifamiliar aïllat amb piscina, situada al carrer Zurbarán, 6, T.M de Llucmajor.
b) L’habitatge se situaria en una parcel·la rectangular amb una superfície de 862m2. Amb una planta sobre rasant, porxada, piscina, garatge i aljub.
c) Per evitar el risc d'eventuals abocaments de clor al subsòl, es proposa substituir el sistema de cloració tradicional de la piscina pel de cloració salina.
d) Al projecte es presenta un sistema de tractament d’aigües residuals domèstiques (ROTH Micro-Star de 4000l), connectada a un dipòsit estanc per a l’emmagatzematge de l’efluent, a més, s’instal·larà sobre superfície impermeabilitzada.
e) Presenten un contracte de manteniment amb una empresa autoritzada per al buidatge de la piscina i fosa sèptica.
3. Avaluació dels efectes previsibles
L’execució del projecte generarà els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos, sorolls i vibracions, generació de residus ,risc de contaminació de sòls i aigües, consum energètic, d‘aigua, i combustibles fòssils.
S’hauria d’avaluar el risc de col·lapse quan s’excavi la piscina i l’aljub, a més de la capacitat de càrrega de les carreteres per l’augment de trànsit de vehicles de gran tonatge. La possibilitat que el projecte es converteixi en un focus constant de contaminació en cas de filtracions (vessaments de tuberies, fuites d’aigua de la piscina o vessaments dels productes químics de tractament de l’aigua de la mateixa), treballs de jardineria i manteniment... . Estudiar els possibles efectes sobre l’activitat morfogenètica càrstica a la cova degut als canvis de l’escorrentia superficial.
4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte: Servei de Planificació del Medi Natural (SPMN) de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat (DGENB) amb registre de sortida núm. 183/2017 de la CMAIB; i al servei d’Estudis i Planificació (SEP) de la Direcció General de Recursos Hídrics (DGRH) de la CMAAP amb registre de sortida núm. 184/2017 de la CMAIB.
A dia d’avui dins l’expedient consten el informes següents:
i.Dia 27 de desembre de 2017 tenen entrada amb núm. de registre 1331 del SAA ofici i informe per part del Servei d’Estudis i Planificació de la DGRH en relació a consulta efectuada, que informa favorablement sobre el projecte pel que fa a la vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers, als perímetres de protecció de pous de proveïment urbà i al Pla Hidrològic de les Illes Balears (PHIB). I afegeix els següents condicionants:
a) Durant el temps que duri l’obra s’han d’adoptar les màximes precaucions per evitar l’abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc) tant de manera accidental com per a dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària per a executar l’obra.
b) S’han de complir els criteris considerats d’aplicació pel que fa al sistema de tractament d’aigües residuals (dipòsit estanc que buidarà un gestor autoritzat), que hem exposat a l’apartat de contaminació d’aqüífers. Es remarca que el titular ha de presentar davant l’Administració hidràulica una declaració responsable de la instal·lació del depòsit, a la qual s’ha d’adjuntar un document que n’acrediti l’adquisició, les característiques tècniques i el manteniment.
ii.Dia 18 de setembre de 2018 tenen entrada amb núm. de registre 1099 del SAA ofici i informe per part del Servei de Planificació al Medi Natural de la DGENB en relació a consulta efectuada, que informa DESFAVORABLEMENT sobre l’exclusió d’afectació a la Xarxa Natura 2000 i de l’informe preceptiu de repercussions ambientals per al projecte.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de Illes Balears i es contempla que el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:
a.Característiques del projecte: L'objecte del projecte bàsic és realitzar l'obra nova d'un habitatge unifamiliar aïllat amb piscina, situada al carrer Zurbarán, 6, en una parcel·la rectangular de 862m2. Amb una planta sobre rasant, porxada, piscina, garatge i aljub. Al projecte es presenta un sistema de tractament d’aigües residuals domèstiques (ROTH Micro-Star de 4000 litres), connectada a un dipòsit estanc per a l’emmagatzematge de l’efluent, a més, s’instal·larà sobre superfície impermeabilitzada.
b.Ubicació del projecte: Es tracta d’una parcel·la catalogada com a sòl urbà, al carrer Zurbarán, 6, referència cadastral 9076210DD8597N, s’ubica en la seva totalitat sobre el ZEC ES5310049 Cova des Pas de Vallgornera. La urbanització limita al nord, amb una àrea natural d’especial interès (ANEI) amb la categoria d’alt nivell de protecció (AANP) que es correspon amb el LIC ES5310128 i ZEPA ES0000081 Cap Enderrocat – Cap Blanc. A la part marina situada al sud amb el LIC i ZEPA ES0000083 Arxipèlag de Cabrera.
c.Característiques del potencial impacte: La cova des Pas de Vallgornera no està completament explorada i la zona d’actuació es troba a un àrea de protecció integral establerta per l’IGME (“Informe para la delimitación del perímetro de protección de lugar de interés comunitario (LIC) Cova des Pas de Vallgornera, septiembre 2014”), i dins el perímetre de protecció que estableix el Decret 14/2015 de 27 de març, per la qual cosa prima el principi de precaució. És per això, que el projecte pot causar un clar perjudici a la integritat del lloc de la xarxa Natura 2000 per causa del risc de col·lapse que alteraran les condicions fisicoquímiques de la cova des Pas de Vallgornera i de les seves aigües; del risc continu de ruptura d’espeleotemes per les vibracions i els moviments de terres; del risc de superar la capacitat de càrrega d’aquest ecosistema subterrani; del risc que implica el fet de tenir fosses sèptiques individuals que no garanteixen que no hi hagi fuites o filtracions a l’aqüífer subjacent; del risc que la adequada gestió d’una fossa sèptica no està garantida si s’apel·la al criteri de cautela en un espai xarxa Natura 2000 ja contaminat; del risc que cap dels sistemes convencionals d’emmagatzematge de fecals per si mateixos; i dels risc de canvis sobre l’activitat morfogenètica càrstica a la cova pel canvi de l’escorrentia superficial. L’espai pot sofrir indefinidament en el temps la pèrdua i alteració dels valors naturals i/o alterar les funcions de les relacions dels sistemes ecològics o ambientals presents en el lloc i que motivaren la seva designació i són objecte de conservació. Per tant, les afectacions s’han de considerar apreciables i significatives.
6. Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d’Impacte Ambiental ordinària la construcció d’un habitatge unifamiliar aïllat al carrer Zurbarán 6, Es Pas de Vallgornera, Terme Municipal de Llucmajor, promogut per Vallgornera Cala Pi, S.L., d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
L’estudi d’Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l’article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’Annex VI, i l’article 17.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears en matèria de paisatge, així com les consideracions següents:
a.S’hauran de presentar alternatives segons es recull a l’article 2.1.b de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les illes Balears i a l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
b.Com que l’exploració i topografia de la cova encara no està finalitzada, avaluar com afecten al projecte els nous descobriments de cavitats i les cavitats existents. És necessari aplicar el principi de precaució sobre totes les actuacions que poden afectar la seva integritat.
c.Preveure els problemes d’estanquitat de la piscina i el risc per contaminació dels productes químics que s’utilitzin pel manteniment de la mateixa.
d.Avaluar els sistemes d’emmagatzematge i conduccions de les fecals per si mateixos, en relació a les garanties que no hi hagi fuites o filtracions a l’aqüífer subjacent (en cas que les conduccions de la casa i la piscina a la fosa sèptica siguin soterrades). Avaluar també la gestió d’aquests per part del promotor i els possibles problemes, tant per part del promotor com aliens a ell que puguin sorgir i provocar la contaminació de la cova des Pas de Vallgornera.
e.Valorar l’efecte acumulatiu dels habitatges ja construïts sobre la cova, sumat al projectat, a més de la presència de piscina i jardí, i el seu impacte pel bon estat dels organismes que i per la conservació dels paràmetres fisicoquímics de les seves aigües.
f.Estimar el risc de col·lapse, que alteraria les condicions fisicoquímiques de la cova i de les seves aigües, a més del risc continu de ruptura d’espeleotemes per les vibracions i els moviments de terres i el de superar la capacitat de càrrega d’aquest ecosistema subterrani. S’ha de contemplar el pas de maquinària pesada i camions durant la fase de construcció del projecte, l’acumulació dels residus d’obra a la parcel·la fins la seva retirada o reutilització; a més s’ha de garantir als estudis geotècnic i geofísic que no existeix cap risc de col·lapse quan s’excavi per construir la piscina i l’aljub. A més del risc de col·lapse de la parcel·la s’ha d’analitzar la mobilitat de les carreteres de la zona, la construcció de nous habitatges augmentarà de manera significativa el trànsit de vehicles de gran tonatge a la zona, primer a l’hora de construir i després per complir el manteniment de les foses sèptiques i piscines de la zona.
g.S’haurà de valorar com les accions en superfície canvien l’escorrentia superficial i poden canviar la trajectòria de l’aigua cap a la cova, i per tant també les dinàmiques de dipòsit càrstic i creació d’espeleotemes.
h.S’ha d’avaluar ambientalment com repercutiria la construcció sobre la cova, la seva geologia, els jaciments paleontològics, els HIC 8310, 8330, 1120, 1240 i les seves espècies associades. Cal que es valorin els impactes que sobre la geologia, la paleontologia, la flora, funga i fauna associada podran esdevenir amb el procés constructiu i el seus riscos, de col·lapse, de focus constant de contaminació, etc, així com l’efecte causat sobre l’activitat morfogenètica càrstica a la cova pel canvi de l’escorrentia superficial.
i.Es tindran en compte els condicionants de l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DGRH Dia 27 de desembre de 2017.
j.Per tal de mantenir la integritat d’aquest ZEC en el futur, s’ha de tenir en compte com es controlaria el compromís mediambiental d’aquest nou habitatge a mesura que passi el temps, independentment del poblador.
D’ acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
a.Document tècnic del projecte.
b.Estudi d’Impacte Ambiental.
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
a.Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
b.Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de recursos Hídrics.
c.Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de recursos Hídrics.
d.Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.
e.Associació de Veïnats.
f.Federació Balear d’Espeleologia.
El resultat de les consultes i de la informació pública s’hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l’òrgan substantiu en la seva autorització.
Segon.- Es publicarà el present informe d’Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d’AIA.
Tercer.- L’informe d’Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quart.- Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’obtenció de l’autorització.
Palma, a 30 de novembre de 2018
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias