Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 243
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d'atenció a persones en l'àmbit social fests durant el 2018 (Exp.: 1820-2018-000001)
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 3 de desembre de 2018, va adoptar el següent acord:
Primer.- Aprovar les bases que regeixen la concessió de subvencions del Consell Insular de Menorca a les entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d'atenció a persones en l'àmbit social duts a terme durant el 2018, les quals es transcriuen més avall.
Segon.- Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2018, per un import màxim de 160.000€, amb avançament de despesa a càrrec del pressupost 2019.
Tercer.- El termini de presentació de les sol·licituds és de trenta dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Quart.- Comunicar a la BDNS, com a sistema de publicitat de subvencions, la resolució d’aquesta convocatòria de subvencions.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A ENTITATS PRIVADES SENSE ÀNIM DE LUCRE PER AL DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMES D’ATENCIÓ A PERSONES EN L’ÀMBIT SOCIAL DUTS A TERME DURANT L’ANY 2018
1. Objecte i finalitat dels ajuts
1. Les ajudes tenen com a objecte el finançament de projectes d'activitats de serveis socials dins l'àmbit de Menorca que contribueixin a fomentar l'autonomia personal, la qualitat de vida i, en definitiva, un major benestar social dins els camps de la dependència i la promoció de l'autonomia de la gent gran, pobresa, malaltia crònica i atenció a la família, així com el manteniment de les entitats sense ànim de lucre que els duen a terme.
2. La finalitat és el foment de les associacions i entitats no lucratives que millorin l'oferta de prestacions de serveis socials existents a Menorca, les quals contribueixen a aconseguir un major benestar i cohesió social.
2. Finançament i import màxim
L'import màxim i les partides pressupostàries a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases són els que s'estableixin en la convocatòria.
L'import màxim que es pot concedir per beneficiari és de 40.000 €.
3. Projectes subvencionables: requisits i condicions
1. La subvenció s'ha de destinar al finançament de projectes de serveis socials i al manteniment de les entitats sense ànim de lucre que els duen a terme orientats a:
- Dependència i promoció de l’autonomia personal, adreçades al col·lectiu de gent gran i persones amb discapacitat.
- La prevenció, informació, atenció i suport a persones o col·lectius en situació o risc de vulnerabilitat social.
- La prevenció, l'atenció, el suport, la divulgació i la formació a col·lectius que lluiten per pal·liar els efectes de malalties o que les pateixen.
- La promoció i l'atenció a la família.
2. S’han de subvencionar projectes complets i, només en el cas que el projecte tengui un àmbit territorial més ampli que el de l'illa de Menorca, se subvencionarà segons el percentatge d'imputació pel qual de manera raonada es justifiquin les despeses d'aquest projecte sobre l'àmbit menorquí.
Si el projecte té continuïtat en el temps només se subvenciona pel període anual complet.
Si el projecte no té continuïtat o es tracta d'un projecte esporàdic o que tengui una durada inferior a un any se subvenciona pel temps de durada en la proporció que correspongui.
Són subvencionables dins aquesta convocatòria els projectes que es duguin a terme entre l'1 de gener i el 31 de desembre 2018.
4. Despeses subvencionables
Són subvencionables les despeses en què no hi hagi dubte que responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, que resultin estrictament necessàries i que es refereixin al període d'execució que correspongui, segons els tipus següents:
a) Les despeses corresponents a nòmines, minutes o prestacions de serveis professionals són subvencionables fins a un màxim del 75 % de l’import total del projecte. No serà subvencionable l'import de la despesa en el cas que, individualment considerada, el seu muntant superi el quàdruple de l'import del salari mínim interprofessional.
b) En les despeses que suposin la contractació d'una prestació de serveis o l'entrega d'un bé, amb caràcter previ a la contractació del compromís, i només en el cas que superin la quantia de 12.000 € (+ IVA), s'han d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes a diferents proveïdors, la qual cosa implica haver de justificar el fet de no haver adquirit la més econòmica.
S'estableixen les excepcions següents:
- Quan per les seves especials característiques no hi hagi en el mercat suficient nombre de proveïdors que els facin, prestin o subministrin.
- Quan l'obligació de la despesa s'hagués fet anteriorment a la sol·licitud de subvenció.
c) Les despeses d'IRPF, en la part que correspongui abonar a l'entitat beneficiària de la subvenció, s'han d'incloure en el cost corresponent, pel fet de formar-ne part.
d) Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals són subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a l'adequada preparació o l'execució de l'activitat concreta subvencionada.
e) Els tributs són despesa subvencionable quan el beneficiari de la subvenció els hagi abonat efectivament.
f) Les despeses indirectes, les quals s'han d'imputar pel beneficiari de la subvenció, en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura en què aquestes despeses corresponguin al període en què efectivament s'ha fet l'activitat.
g) Les despeses derivades de contractes d'arrendament respecte de béns immobles directament destinats a l'execució dels projectes subvencionats.
h) Les despeses financeres derivades de crèdits hipotecaris (tant d'amortització com d'interessos) que gravin béns immobles directament destinats a l'execució dels projectes subvencionats. En cap cas aquestes poden contribuir a la compra del bé.
i) En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor del mercat.
j) Tampoc són subvencionables les activitats que siguin objecte de concert o contractació per part del Consell Insular de Menorca.
5. Règim de compatibilitat i concurrència de subvencions
Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts concedits per altres administracions o entitats públiques o privades, al mateix beneficiari i pel mateix projecte o activitat, sempre que considerades aïlladament o conjuntament no en superin el cost i sempre que es compleixi amb els límits establerts pel Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió (Reglament de minimis).
Les entitats que siguin beneficiàries de les esmentades ajudes tenen l'obligació de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca just en tenguin coneixement i, en tot cas, abans de justificar la subvenció atorgada pel Consell Insular de Menorca.
L’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades pel mateix projecte o activitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes en superi el cost total, o si se superen els límits establerts de subvencions que pot obtenir l’empresa per aquesta o altres activitats conformement amb el Reglament (UE) 1407/2013, pot donar lloc a la revocació de l’ajut o a la modificació de la resolució de concessió segons el cas i pot, així mateix, donar lloc a les oportunes devolucions.
6. Denegació d’atorgament de subvencions o qualsevol altre tipus d’ajut públic per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere
D’acord amb l’article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, les administracions públiques de les Illes Balears i els organismes i les entitats que en depenen han de denegar l’atorgament de subvencions, beques o qualsevol altre tipus d’ajut públic a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere; sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.
7. Requisits dels beneficiàries
1. Poden sol·licitar la subvenció les entitats i associacions privades sense ànim de lucre que es dediquen a l’atenció i a la millora de les condicions de vida dins dels camps relacionats a l’objecte d’aquestes bases i aportin al projecte no menys del 20 % del cost total final d'aquest. A més han de complir els requisits següents:
a) Estar legalment constituïdes.
b) Estar inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials, o haver-ho sol·licitat, d'acord amb el que preveu el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials suprainsulars.
En el cas d'entitats d'àmbit territorial més ampli, en el registre de serveis socials que correspongui, sempre que puguin demostrar la repercussió de la seva acció dins Menorca.
En ambdós casos, abans de la concessió s'ha de poder acreditar la inscripció en el registre corresponent.
c) Disposar de l'autorització de servei social, si escau, per prestar-lo, segons el decret esmentat en l'apartat anterior.
d) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
e) Han d'actuar dins l'àmbit territorial de Menorca. En el cas que el seu àmbit d'actuació sigui més ampli, s'ha de demostrar i justificar la repercussió i la incidència de la seva acció dins l'àmbit menorquí o s'ha de presentar un programa específic per a Menorca.
f) Les diferents delegacions, legalment constituïdes, d'una mateixa entitat privada sense ànim de lucre es poden presentar a aquesta convocatòria si presenten programes específics diferenciats que gestionin de forma autònoma cadascuna d'elles, sempre que no actuïn sobre un mateix municipi.
g) Trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions amb el Consell Insular de Menorca, en el moment de presentar la sol·licitud de subvenció.
h) No estar integrades en una fundació que s’hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50 % per béns o drets aportats o cedits per l’Administració insular.
i) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
2. En qualsevol cas, no en poden ser beneficiàries les entitats en què concorri alguna de les prohibicions establertes en els apartats 2 i 3 de l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
8. Sol·licituds, termini de presentació i documentació
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.
2. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa general:
a) Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre que correspongui. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
b) Certificat de l’entitat en què constin els actuals membres de la junta directiva o de l'òrgan directiu competent (annex 2).
c) Còpia del DNI del representant legal de l’entitat.
d) Còpia del document d'identificació fiscal del sol·licitant o CIF de l’entitat.
e) Còpia d'autorització actualitzada per prestar el servei social, d’acord amb el que estableix el Decret 10/2013, de 28 de febrer, en el cas que l'entitat tengui el domicili dins del territori de les Illes Balears, o la que correspongui segons el cas. En el supòsit d'estar en tràmit d'obtenir-la, còpia d'haver-la sol·licitada.
No cal aportar l'esmentada còpia d'autorització si l'ha emesa el Consell Insular de Menorca, que la inclourà d'ofici a l'expedient.
f) En el cas d'empreses, han de presentar la documentació justificativa d'estar d'alta de l'impost d'activitats econòmiques corresponent.
g) Certificat de l'acord d'aprovació del pressupost de l'entitat, corresponent a l'exercici pel qual es demana ajut (s'ha d'incloure en el text el certificat del pressupost aprovat).
h) Document de designació de compte bancari de l'entitat (annex 4) segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja consti a la tresoreria general del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
i) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat de no estar sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició d'entitat beneficiària de les subvencions públiques (annex 3).
j) Certificats o acreditacions d’estar al corrent de les obligacions amb la hisenda estatal i de la comunitat autònoma, així com de les obligacions a la seguretat social, els quals han d’estar vigents en el moment en què es presenti la sol·licitud i la justificació.
k) Declaració responsable que l’entitat no realitza cap activitat econòmica, si escau (annex 7).
l) Declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat relativa a la totalitat d’ajuts públics o d’ens privats finançats amb fons públics rebuts en concepte de minimis durant els exercicis fiscals 2015, 2016 i 2017 (annex 7).
m) Declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (annex 3).
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, c, d i h en el cas que ja constin en els arxius del Consell Insular de Menorca. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
Documentació específica:
n) Projecte explicatiu del servei o serveis i activitats (si es demana la subvenció per a serveis diferenciats s'han d'explicar cadascun d'ells) per als quals se sol·licita la subvenció, acompanyat del seu pressupost específic d'ingressos i despeses (annex 5). En l’apartat d’ingressos s’han de desglossar les subvencions sol·licitades i/o rebudes per a la mateixa activitat, que en cap cas poden superar el cost total del projecte o activitat. Així mateix, s'ha d'especificar l'origen previst dels altres ingressos i especificar-los (quotes de socis, donacions privades, beneficis activitats i superàvits, si escau, etc.).
o) Si escau, la documentació acreditativa prevista en el punt 10.6 referida al voluntariat.
p) Acreditació d'haver rebut altres ajuts pel mateix projecte/activitat. En el cas en què no es pugui aportar l'esmentada acreditació en el moment de la sol·licitud, s'ha de presentar una declaració responsable (annex 6).
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats per a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base vuitena s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò establert en l'art. 14.2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.
Si algun dels subjectes obligats als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'art. 14 de l'LPACAP presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquest efecte, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
9. Determinació de l'import de la subvenció
El procés per a la distribució dels ajuts un cop admeses les sol·licituds és el següent:
a) Comprovació i fixació de la puntuació corresponent a cada una de les sol·licituds, d'acord amb els criteris de la base desena.
b) Suma del total dels punts que hagin obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantitat assignada que fixi la convocatòria entre la suma de punts adjudicats a les entitats sol·licitants, a fi d'obtenir el valor econòmic del punt.
d) La quantitat que correspondrà a cada sol·licitud serà el resultat de multiplicar els punts que s'hi hagin adjudicat pel valor del punt. La quantitat que s'assigni no pot ser superior a la sol·licitada.
e) El romanent que hi pugui quedar com a conseqüència de l'esmentada correcció es podrà prorratejar de forma proporcional als punts obtinguts, entre les entitats beneficiàries que no hagin arribat al 100 % de l'import sol·licitat.
10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts
1. Es valoraran les característiques del projecte i la seva adequació a l’objecte de la convocatòria (màxim 20 punts).
Qualitat i coherència del projecte elaborat d’acord amb l’annex 5, referides a la correcta adequació entre: 1) descripció general del projecte, 2) diagnòstic previ, 3) justificació, 4) marc de referència, 5) temporalització, 6) objectius: generals i específics 7) destinataris: perfils i nombre, 8) metodologia, 9) activitats, 10) coordinació i integració amb la xarxa de recursos públics i privats, 11) recursos: humans, materials i la planificació pressupostària, 12) criteris d’avaluació, que s'aplicaran d’1 a 20 punts
2. Es valorarà la necessitat dels serveis o les activitats per als quals es demana subvenció, com també les actuacions que cobreixin necessitats de les persones beneficiàries no ateses completament per les administracions públiques (màxim 24 punts):
- Actuacions, activitats i recursos no existents en els recursos públics locals: 8 punts per servei
- Actuacions, activitats i recursos existents en els recursos públics locals però que resulten insuficients: 4 punts per servei
3. Es valorarà la cartera de serveis en relació amb el projecte per al qual es demana la subvenció (màxim 30 punts):
a) La disponibilitat i la facilitació d'atenció al públic en general de l'entitat de la qual depèn el servei o l'activitat per a la qual es demana ajut (s'ha de justificar mitjançant l'acreditació que els horaris són públics i que s’hi dona publicitat):
- Horari presencial: 1 dia a la setmana ….................................... 2 punts per cada lloc d’atenció
2 o 3 dies a la setmana …............................................................. 4 punts per cada lloc d’atenció
4 o 5 dies a la setmana …............................................................. 5 punts per cada lloc d’atenció
Cada dia …......…......................................................................... 6 punts per cada lloc d’atenció
S’entén com a horari presencial el servei d'informació, orientació i assessorament que es presta a les dependències de l'entitat durant l'horari estipulat i que és convenientment informat al col·lectiu susceptible de ser atès per l'entitat de què es tracti.
S’entén com a lloc d’atenció l'espai o espais físics que té una entitat amb l'objectiu d'atendre la ciutadania i que està convenientment publicitat per facilitar-hi l'accés a totes les persones que puguin tenir interès a posar-se en contacte amb aquella entitat.
- Atenció telefònica:
- D’1 a 3 dies amb un mínim de dues hores per dia.................................1 punt
- De dilluns a divendres amb un mínim de dues hores per dia................ 2 punts
- Cada dia amb un mínim de dues hores per dia...................................... 3 punts
- 24 hores cada dia .…............................................................................. 4 punts
S’entén com a atenció telefònica l'atenció que dona una entitat per via telefònica a través del telèfon oficial d'aquesta, que està convenientment publicitat a aquest efecte i on s'ha d'informar de l'horari d'aquest tipus d'atenció. Es poden establir diferents graus en aquesta atenció: de dilluns a divendres amb un horari preestablert, cada dia de la setmana amb un horari preestablert (de dilluns a diumenge) o una atenció telefònica de 24 h per a situacions d'urgència que s'ha de publicitar com un servei específic d'aquesta naturalesa.
b) Atenció directa professional (per cada professional) 2 punts (màxim 8 punts)
S’entén com a atenció directa professional la que presta als socis i usuaris de l’entitat la persona professional adscrita al servei, tant en el seu local social com de forma itinerant
Aquesta atenció pot ser individual, familiar o grupal i de caire divers en funció de la titulació del professional de l'entitat.
c) Serveis d'estades a centres de serveis socials, en les modalitats següents (màxim 12 punts):
- Servei o activitat d'estada diürna, entès com les unitats d'estades diürnes que ofereixen una atenció integral durant el període diürn amb l'objectiu d'afavorir la millora o el manteniment del major nivell d'autonomia personal i de qualitat de vida, possibilitant la permanència a l'entorn habitual i oferint un suport a la família 8 punts
- Serveis d'estada de 24 hores en les modalitats d’acolliment residencial següents:
- Servei residencial, que té una funció substitutòria de la llar familiar de forma temporal o de forma permanent i que ofereix, des d’un enfocament biopsicosocial, allotjament, convivència i atenció integral: 10 punts.
- Estades temporals en habitatges de menors i adults acompanyats que han de rebre tractament sociosanitari continuat durant un període de temps fora de Menorca: 6 punts.
- Estades temporals en habitatges socials de persones i famílies amb necessitat, en els quals s’ofereix un suport professional durant el temps que duri la seva estada, que forma part d’un pla d’intervenció per millorar-ne la situació socioeconòmica i d’habitatge: 6 punts.
4. Es valorarà la capacitat de dinamització i d'implicació social així com l'actualització de coneixements i l'optimització de recursos entre les diferents entitats i amb la ciutadania (màxim 12 punts):
a) Publicitat
S'atorgaran 4 punts a totes les entitats que incloguin dins dels seus projectes i activitats campanyes de difusió, per qualsevol mitjà acreditable, de les accions per a les quals demanen ajut.
En les esmentades activitats de difusió dutes a terme durant l’any de concessió de l’ajut, i un cop concedit aquest, s'ha de fer constar expressament que el projecte està subvencionat pel Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca.
b) Formació
S'atorgarà un màxim de 4 punts a les entitats que incloguin i descriguin dins el projecte per al qual demanen subvenció l'organització de cursos, conferències i jornades formatives relacionades directament amb el projecte i l'activitat per als quals demanin subvenció, els quals han de ser degudament justificats d’acord amb la base catorzena següent.
Per cada curs de durada mínima de 20 h .......................................................…. 4 punts
Per cada jornada formativa (mínim 8 hores de durada) …................................. 2 punts
Per cada conferència …...................................................................................... 1 punt
c) Complementarietat, compatibilitat i coordinació amb la xarxa pública i privada de serveis socials:
Es valorarà amb un màxim de 4 punts els canals de col·laboració i coordinació sectorial o territorial amb altres agents socials.
5. Es valorarà l'esforç que suposa per a l'entitat tenir contractats professionals especialitzats per portar a terme les activitats i donar els serveis concrets per als quals es demana subvenció, amb la finalitat d'aconseguir una millor qualitat de la prestació.
Es puntuarà de forma especial que la persona contractada pertanyi a un col·lectiu amb especials dificultats d'inserció laboral, la qual cosa s'ha d'acreditar. S'han d'aportar els contractes corresponents (màxim 10 punts):
a) Per cada contracte laboral relacionat amb el funcionament de l'estructura organitzativa del projecte del servei o activitat per als quals es demana subvenció, 1 punt (jornada completa).
b) Per cada contracte laboral especialitzat en relació amb la prestació del servei públic per al qual se sol·licita la subvenció, 2 punts (jornada completa).
Per cada persona contractada que pertanyi a un col·lectiu amb especials dificultats d’inserció laboral es rebran 0,5 punts addicionals a la puntuació de qualsevol dels dos supòsits anteriors.
6. Es valorarà el foment del voluntariat en les activitats del projecte presentat (màxim 5 punts):
- Per cada voluntari acreditat, 0,1 punt
En cas que es compti amb la col·laboració de voluntaris l'entitat ha de disposar d'un programa elaborat i en funcionament de voluntariat i s'ha de justificar el nombre de voluntaris mitjançant la presentació de l'acord d'incorporació formalitzat, d'acord amb el que preveu la Llei 3/1998, de 18 de maig, sobre voluntariat social a les Illes Balears.
Així mateix s'ha de presentar l'assegurança o assegurances que corresponguin.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’expedient s'inicia mitjançant l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
3. La instrucció correspon a la persona que ocupa el lloc de tècnic del Departament de Benestar Social i Família, que ha de formalitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals la Comissió Avaluadora ha de formular la proposta de resolució.
Si la sol·licitud és incorrecta o incompleta, qui instrueixi l'expedient en requerirà la rectificació o la documentació complementària necessària. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena, la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva sol·licitud i es procedirà d'acord amb el que estableix l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. La persona que instrueix la convocatòria ha d’emetre un informe en el qual ha de constar que de la informació de la qual disposa es desprèn que els peticionaris compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions.
També ha de preavaluar les sol·licituds o peticions, d'acord amb els criteris, les formes i les prioritats de valoració establerts en les bases d'aquesta convocatòria.
Amb aquesta finalitat ha de demanar tots els informes tècnics i/o socials que estimi necessaris per a la correcta preavaluació de les sol·licituds.
5. La Comissió Avaluadora ha d'examinar totes les sol·licituds, així com tota la documentació esmentada en l'apartat anterior, i després que aquesta hagi emès el seu informe el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada i ha de fixar, amb caràcter definiu, la quantia específica de cada una de els subvencions concedides.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s’ha de remetre a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions i el Consell Insular de Menorca l’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP).
12. Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.
2. La Comissió Avaluadora està formada per:
Presidenta:
- La consellera executiva de Benestar Social i Família, o persona en qui delegui
Vocals:
- La directora insular de Benestar Social i Família, o persona en qui delegui
- Un/ tècnic/a del Departament de Benestar Social i Família
- Una administrativa del Departament de Benestar Social i Família, que actuarà a més com a secretària
13. Abonament dels ajuts
L'abonament dels ajuts es tramitarà i s'abonarà de manera fraccionada, en dos pagaments. El primer pagament, d'un 80 % de la subvenció atorgada, de forma anticipada i dins dl termini de 60 dies de la data de resolució de la subvenció. El segon pagament, dins el mateix termini, quan el beneficiari hagi justificat de manera completa i correcta la subvenció.
El pagament anticipat d'una part de la subvenció es justifica per motius d'interès públic i pels beneficiaris i destinataris potencials de les subvencions, les quals són atorgades a les entitats i associacions socials sense ànim de lucre que completen, amb la seva acció, la xarxa de serveis socials pública existent a Menorca.
Atès l'interès general i social del seu objecte, i coneguda la situació financera de les entitats que afronten l'esmentada tasca, no es considera oportú establir cap tipus de arantia, per tal d'evitar l'endeutament innecessari d'aquestes associacions, que posaria en perill la seva existència.
14. Justificació de la subvenció
1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit fins al 30 de setembre de 2019. Si hi hagués causes excepcionals que impedissin la presentació de la justificació dins dels terminis establerts, els beneficiaris les hauran d’al·legar per escrit abans de l’acabament del termini màxim per a la justificació i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La documentació que s'ha de presentar per a la correcta i completa justificació de la subvenció revestirà la modalitat de compte justificatiu simplificat i és la següent:
a) Acreditació de les subvencions concedides pel mateix projecte/activitat, en el cas en què manqui presentar-ne alguna.
b) Certificats o acreditacions de trobar-se al corrent de les obligacions amb la hisenda estatal i de la comunitat autònoma, així com de les obligacions amb la Seguretat Social, les quals s'han de trobar vigents, en el moment en què es presenti la justificació.
c) El compte justificatiu simplificat ha de contenir la informació següent (annex 8):
- Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció i de les dades declarades i que s'hagin tingut en compte per a la baremació de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. En concret els aspectes prevists en l'apartat 9.
- Relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat subvencionada, amb identificació del creditor i núm. document, extracte expressiu en què s'identifiqui el concepte de despesa, el seu import, data d'emissió i, si s’escau, data de pagament.
Atès que la subvenció s'atorga segons un pressupost estimat, cal indicar-ne les desviacions, en el cas que s'hagin esdevingut.
d) Còpia de tot el material gràfic utilitzat per donar difusió de les activitats de l’entitat que han rebut subvenció del Consell Insular de Menorca en què s'ha d'haver fet constar el suport del Departament de Benestar Social i Família.
Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, l'instructor demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
Una vegada hagin presentat la justificació de l'ajut, i amb la finalitat d'obtenir evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, el Consell Insular de Menorca podrà requerir, a l'atzar, a les entitats/associacions, un percentatge dels justificants de despesa corresponents a la totalitat del projecte/s o activitats subvencionades.
En el cas de comprovar que algun justificant no compleix els requisits exigits en aquestes bases sobre el tipus de despesa, o altres, l'associació afectada haurà de presentar totes les factures o altres documents de valor provatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que acreditin les despeses efectuades de la totalitat del projecte pel qual s'ha atorgat la subvenció.
Així mateix, si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació o per a la presentació de la documentació complementària requerida, aquesta no s'ha presentat, la consellera de Benestar Social i Família requerirà al beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. L'esmentat requeriment tindrà a tots els efectes la consideració d'inici de l'expedient de revocació i també reintegrament, si pertoca.
15. Obligacions dels beneficiaris
a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l’acceptació de la subvenció en els termes de la proposta de resolució de la concessió. Si no es produeix una renúncia expressa en el termini de 10 dies des que s’hagi notificat la resolució, s’entendrà que ha estat acceptada.
b) Dur a terme el projecte o activitat que fonamenta la concessió de l’ajuda en el termini previst.
c) Justificar de forma completa i correcta el projecte pel qual es concedeix l’ajuda i complir la resta de requisits i condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de la concessió dels ajuts.
d) Deixar constància de la percepció i de l’aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre.
e) Permetre al Consell Insular de Menorca inspeccionar les activitats subvencionades, i proporcionar la informació que sobre l'execució del projecte li requereixi, sense perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, nacional o internacional, en el moment en què se'n tengui coneixement, i en tot cas abans de presentar la justificació de la subvenció al Consell Insular de Menorca.
g) Fer constar, de manera expressa, el suport del Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i posar a la seva disposició els materials gràfics i audiovisuals relatius a l’activitat subvencionada.
h) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
i) Les entitats subvencionades queden obligades a comunicar qualsevol eventualitat, en el moment en què es produeixen, que pugui alterar les condicions tingudes en compte per concedir l’ajuda, o que alteri o dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar-ne el cost total.
16. La revocació i el reintegrament dels ajuts concedits
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament, si correspon. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 24, 43 i 44 TRLS i la resta de normativa aplicable.
Per als casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.
Com a conseqüència de la revocació quedarà sense efectes, totalment o parcialment, l'acte de concessió i el beneficiari haurà de reintegrar les quantitats indegudament percebudes, si fos el cas. Són causa de revocació total o parcial de la subvenció les següents:
a) L'alteració de les dades o els supòsits facilitats o els incompliments dels compromisos que conformen el projecte sobre la base dels quals s'han aplicat els criteris de valoració per a la concessió de la subvenció (base desena).
Suposarà la revocació parcial de la subvenció i la minoració es calcularà en relació amb el nombre de punts que no s'haguessin atorgat i prenent com a base l'import total de la subvenció obtinguda, tenint en compte per a la minoració el valor del punt final que ha representat per a l'associació o entitat en concret després del repartiment del romanent, si fos el cas.
Tot això sempre que l'actuació de les entitats no hagi estat dolosa o amb mala fe, hagin complert la majoria del seu projecte i es pugui deduir del seu procés d'actuació l'esforç per acomplir-lo.
b) L'import de la subvenció no pot superar el 80 % del cost final del projecte o activitat efectuats. Consegüentment, si la despesa efectivament realitzada fos inferior al previst, la subvenció es reduirà en la quantitat corresponent a fins arribar a l'esmentat percentatge.
c) Si la subvenció s'ha obtingut falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haguessin impedit, la revocació serà total.
d) En el cas de concurrència de subvencions i que aquestes, individualment o col·lectivament considerades, superin el cost final del projecte, es minorarà la subvenció per l'import corresponent a l'excés.
Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Independentment de la tramitació del procediment que correspongui, en ambdós casos es requerirà l’informe previ de l’instructor i l'audiència al beneficiari.
Les quantitats que resultin finalment reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que, si s’escau, puguin ser exigibles.
17. Infraccions i sancions
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (legislació bàsica), i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Com preveu l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars, l'òrgan competent per imposar les sancions que puguin derivar de les infraccions previstes per la normativa aplicable és la Presidència del Consell Insular de Menorca.
18. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
19. Normativa general aplicable
En tot el que no preveuen expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel que fa als preceptes de caràcter bàsic
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de a Llei de subvencions de la CAIB
ANNEX 1: Sol·licitud de subvenció (consta en l'expedient)
ANNEX 2: Certificat sobre la composició, si escau, de l'òrgan directiu corresponent (consta en l'expedient)
ANNEX 3: Declaració responsable que l’entitat compleix les condicions per ser beneficiària d'aquesta subvenció (consta en l'expedient)
ANNEX 4: Imprès del CIM sobre les dades bancàries i fiscals (consta en l'expedient)
ANNEX 5: Dades sobre el projecte o activitat per als quals se sol·licita la subvenció (consta en l'expedient)
ANNEX 6: Declaració responsable que l'entitat té previst sol·licitar i rebre altres subvencions públiques o privades (consta en l'expedient)
ANNEX 7: Declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat relativa al fet que l’entitat no realitza cap activitat econòmica o relativa a la totalitat d’ajuts públics o d’ens privats finançats amb fons públics rebuts en concepte de minimis durant els exercicis fiscals 2015, 2016 i 2017 (consta en l'expedient)
ANNEX 8: Justificació de la subvenció: memòria d’execució de l’activitat – avaluació i justificació de les despeses (consta en l'expedient)
Interposició de recursos
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma
(Maó, 10 de gener de 2019)
El secretari del Consell Executiu,
Octavi Pons Castejón