Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 191
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre modificació del pla d’inspecció de les instal·lacions sotmeses a Autorització Ambiental Integrada de les Illes Balears 2017-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 23 del Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de novembre de 2018,

Antecedents

El Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, que aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002 (actualment TRLPCIC aprovat per RD Legislatiu 1/2016), al seu article 23, estableix que els òrgans competents per realitzar les tasques d’inspecció ambiental garantiran que totes les instal·lacions sota l’àmbit d’aplicació del Text Refós de la Llei de prevenció i control de la contaminació, estiguin cobertes per un pla d’inspecció ambiental que consideri la totalitat de l’àmbit territorial en que aquestes operin i que aquest pla sigui objecte de periòdica revisió.

De conformitat amb l’art. 7.2 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost,  d’avaluació ambiental de les Illes Balears, disposa que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears ha d’exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades i el Decret 4/2018, de 23 de febrer, d’organització i funcions de la CMAIB, inclou les de planificar la inspecció, el control i la vigilància ambiental, així com de coordinar-les entre si i amb les d’altres Administracions Públiques i organismes inspectors.

En sessió de 6 de abril de 2017 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va acordar  l’aprovació del Pla d’Inspecció de les instal·lacions sotmeses a AAI de les Illes Balears 2017-2022 i el referit acord fou publicat al BOIB núm.53 de 4 de maig de 2017 que ara es modifica.

De la  present proposta de modificació  es va atorgar tràmit d’audiència a les entitats titulars d’instal·lacions amb Autorització Ambiental Integrada atorgada i als Ajuntaments dels termes municipals on s’ubiquen per tal de que, en un termini de 15 dies, al·leguin allò que al seu dret convingui respecte al contingut de la modificació del pla d’inspecció proposada, sense que a dia d’avui s’hagin presentat al·legacions.

Per l’anterior el Ple,

ACORDA

Primer.- Aprovar la següent modificació del del Pla d’Inspecció de les instal·lacions sotmeses a AAI de les Illes Balears 2017-2022 i publicat al BOIB núm.53 de 4 de maig de 2017.

“Descripció de la modificació

El Pla d’inspecció de les Instal·lacions sotmeses a AAI de les Illes Balears 2017-2022 estableix en el punt 4.3 que les inspeccions “ Correspon als tècnics adscrits a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears assignats al programa anual d’inspecció realitzar les inspeccions i la redacció dels programes d’inspecció ambiental anuals i l’execució de les activitats d’inspecció documental de les empreses subjectes a Autorització Ambiental Integrada”. Per motius de manca de temps, de nombre de personal, de instruments de treball...  s’ha modificat el Pla d’Inspecció de les instal·lacions sotmeses a AAI de les Illes Balears 2017-2022, on s’inclou la possibilitat de dur a terme les inspeccions per Entitats acreditades.

Modificacions que es fan

1 - Objecte:

On diu:

“1.  ... en les autoritzacions ambientals integrades atorgades a establiments situats a l’àmbit territorial de les Illes Balears  ...”

Ha de dir:

“1.  ... en les autoritzacions ambientals integrades atorgades a instal·lacions situades a l’àmbit territorial de les Illes Balears ...”

2 - Àmbit material

Es modifica la taula amb el nombre d’instal·lacions incloses en l’àmbit del pla.

Des de l’elaboració del pla, fins a dia d’avui, ha variat el nombre d’instal·lacions incloses dins l’àmbit d’aplicació, ja que hi ha noves sol·licituds d’AAI, i instal·lacions que estaven en tramitació i que ja han estat autoritzades.

On diu:

1. Constitueix l’àmbit material del present pla, la inspecció ambiental integral dels establiments que desenvolupin activitats incloses en l’àmbit d’aplicació del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 18 de desembre de 2016),  que aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i, per tant, sotmeses a un procediment d’Autorització Ambiental Integrada atorgat per la CMAIB.

Els establiments coberts pel present pla d’inspecció a la data de la seva aprovació és de 19 establiments autoritzats i 5 més en tramitació. La distribució de dits establiments en funció del tipus d’instal·lació és la representada en la taula següent:

Tipus d'instal·lació

Autoritzades

En tramitació

1. Instal·lacions de combustió

6

0

2. Producció i transformació de metalls

0

0

3. Indústries mineres

4

0

4. Indústries químiques

0

0

5. Gestió de residus

8

5

6. Indústries derivades de la fusta

0

0

7. Indústries tèxtils

0

0

8. Indústries del cuiro

0

0

9. Indústries agroalimentàries i explotacions ramaderes

1

0

10. Consum de dissolvents orgànics

0

0

11. Indústries del carboni

0

0

12. Indústries de conservació de la fusta

0

0

13. Tractament d'aigües

0

0

14. Captura de CO2

0

0

TOTAL

19

5

A la pàgina web de la CMAIB es publicarà la relació actualitzada periòdicament dels establiments coberts pel present pla d’inspecció, es recollirà també la informació relativa a l’activitat inspectora.

Ha de dir:

1. Constitueix l’àmbit material del present pla, la inspecció ambiental integral de les instal·lacions que desenvolupin activitats incloses en l’àmbit d’aplicació del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (BOE núm. 316 de 31 de desembre de 2016),  que aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i, per tant, sotmeses a un procediment d’Autorització Ambiental Integrada atorgat per la CMAIB.

Les instal·lacions cobertes pel present pla d’inspecció a la data de la seva aprovació és de 24 instal·lacions autoritzades i 3 més en tramitació. La distribució de dites instal·lacions en funció del tipus és la representada en la taula següent:

Tipus d'instal·lació

Autoritzades

En tramitació

1. Instal·lacions de combustió

6

0

2. Producció i transformació de metalls

0

0

3. Indústries mineres

4

0

4. Indústries químiques

0

0

5. Gestió de residus

13

3

6. Indústries derivades de la fusta

0

0

7. Indústries tèxtils

0

0

8. Indústries del cuiro

0

0

9. Indústries agroalimentàries i explotacions ramaderes

1

0

10. Consum de dissolvents orgànics

0

0

11. Indústries del carboni

0

0

12. Indústries de conservació de la fusta

0

0

13. Tractament d'aigües

0

0

14. Captura de CO2

0

0

TOTAL

24

3

A la pàgina web de la CMAIB es publicarà la relació actualitzada periòdicament de les instal·lacions cobertes pel present pla d’inspecció, es recollirà també la informació relativa a l’activitat inspectora.

On diu:

“2.  ... o la instal·lació en relació amb les mesures i anàlisis de contaminants realitzats en la mateixa, així com ...”

Ha de dir:

“2.  ... o la instal·lació en relació amb les mesures i anàlisis de contaminants realitzats, així com ...”

4 - Òrgans competents

S’inclou la possibilitat de participació d’Entitats externes independents que demostrin la capacitat tècnica adequada per dur a terme actuacions materials d’inspecció que seran col·laboradores de l’administració per a la realització d’inspeccions, tant en inspeccions programades, com en inspeccions no programades.

On diu:

-A la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears li correspon, d’acord amb l’article 7 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears,  exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades. El Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització i funcions de la CMAIB, inclou les de planificar la inspecció, el control i la vigilància ambiental, així com de coordinar-les entre si i amb les d’altres Administracions Públiques i organismes inspectors.

Ha de dir:

-A la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears li correspon, d’acord amb l’article 7 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears,  exercir les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades. El Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB, en el article 9.1.a) –V   s’estableix que li correspon al Ple de la CMAIB l’aprovació del pla d’inspecció i el programa anual.

On diu:

-Correspon als tècnics adscrits a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears assignats al programa anual d’inspecció realitzar les inspeccions i la redacció dels programes d’inspecció ambiental anuals i l’execució de les activitats d’inspecció documental de les empreses subjectes a Autorització Ambiental Integrada.

Ha de dir:

-Correspon als tècnics adscrits a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears assignats al programa anual d’inspecció, realitzar la redacció dels programes d’inspecció ambiental anuals i l’execució de les activitats d’inspecció documental de les empreses subjectes a Autorització Ambiental Integrada. Les pròpies Autoritzacions Ambientals Integrades inclouen programes de seguiment que es tindran en compte a l’hora d’elaborar els programes d’inspecció anual. L’objectiu serà que almenys un cop cada 3 anys s’hagin supervisat tots els aspectes ambientals i de procés continguts a l’AAI.

Afegir els punts:

-El personal tècnic adscrit a altres serveis de la Conselleria de Medi Ambient o personal tècnic d’altres Conselleries que exerceixen competències sectorials incorporades en les autoritzacions ambientals integrades, seran  els que facin seguiment de la vigilància i inspecció  periòdica per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’AAI. El seguiment del condicionants sectorials indicats en l’AAI serà responsabilitat dels serveis competents en la matèria específica, que donaran compte dels controls realitzats a la CMAIB almenys un cop a l’any en l’Informe de Control Documental.

-Les inspeccions sistemàtiques i no sistemàtiques, incloses dins del programa anual, poden esser realitzades pels tècnics adscrits a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. Així mateix, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, dins l’àmbit del programa anual d’inspeccions ambientals, podrà designar entitats acreditades que demostrin la capacitat tècnica adequada per dur a terme, en nom seu, actuacions materials d’inspecció que no estiguin reservades als funcionaris públics adscrits a la Comissió.

On diu:

2) Personal tècnic adscrit a altres serveis de la Conselleria de Medi Ambient o personal tècnic d’altres Conselleries que exerceixen competències sectorials incorporades en les autoritzacions ambientals integrades.

Ha de dir:

2) Altres ens que puguin desenvolupar accions de vigilància del medi ambient, com a òrgans amb Autoritat en la matèria.

5 – Definicions

S’extreuen dues definicions en la modificació del Pla d’inspecció:

A.Campanya: Nivell d’agregació en el qual s’agrupen les distintes actuacions que poden esser incloses dins dels programes d’inspecció ambiental. Es caracteritza pel caràcter flexible de la seva durada o tipologia d’instal·lacions a inspeccionar.

3.Jornada d’inspecció: Cada dia que es dedica a la inspecció ambiental física d’activitats o instal·lacions.

Es modifiquen les següents:

2.Control:

On diu:

“ ... o per entitats privades degudament acreditades,  ...”

Ha de dir:

“ ... o per entitats externes independents degudament acreditades ...”

On diu:

7.Personal d’inspecció: Funcionaris públics o treballadors amb relació directa o indirecta amb l’òrgan competent en tasques d’inspecció ambiental.

Ha de dir:

7.Personal d’inspecció: Funcionaris públics o personal qualificat amb relació directa o indirecta amb l’entitat degudament acreditada competent en tasques d’inspecció ambiental.

Afegir la definició d’Entitat designada:

-Entitat designada: Entitat degudament acreditada, que demostri la capacitat tècnica adequada per a dur a terme, en nom de l’administració, actuacions materials d’inspecció en les instal·lacions incloses en l’àmbit d’aplicació del Text Refós de la Llei de prevenció i control de la contaminació que no estiguin reservades als funcionaris públics adscrits a l’administració.(En el programa d’inspecció s’hauran de definir les especialitats en les que han d’estar autoritzades les empreses designades per a cada una de les AAI en les que puguin intervenir).

6 - Programes anuals d’inspecció

 

On diu:

2.Accions de formació contínua dels inspectors.

Ha de dir:

2.Accions de formació contínua dels inspectors o el personal qualificat de l’entitat que efectuarà les tasques d’inspecció.

Afegir el punt:

-Gran part del programa d’inspecció resta reflectit al seguiment que a la pròpia AAI queda establert. I que els responsables d’aquest seguiment seran els serveis competents en la matèria, que donaran comptes a la CMAIB almenys un cop a l’any en l’Informe de Control Documental. Si bé, davant qualsevol incompliment que pugui tenir afecció directa al medi ambient els serveis avisaran a la CMAIB en el moment en que hagin estat coneixedors.”

Segon.- Publicar el Pla d’inspecció amb les seves modificacions acordades a la web de la CMAIB i al BOIB.

 

Palma, a 10 de desembre de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias