Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 200
Acord del Consell de Govern d’11 de gener de 2019 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 19 de maig de 2017 relatiu a l’augment del complement de productivitat (factor fix) del personal de la categoria d’infermer/infermera que acompleix funcions de gestió de la cronicitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Estratègia per a l’Abordatge de la Cronicitat en el Sistema Nacional de Salut recomana potenciar el paper dels professionals d’infermeria com a referents dels pacients amb problemes de salut crònics, per al seguiment dels processos i l’activació de recursos.

Al Servei de Salut de les Illes Balears hi ha personal d’infermeria de suport a l’atenció primària i a l’atenció especialitzada que acompleix funcions de gestió de la cronicitat, ja que l’envelliment, l’augment de l’esperança de vida, les malalties cròniques i els canvis estructurals familiars i socials són factors que repercuteixen en l’empitjorament de la salut i en l’increment constant de les necessitats de recursos sanitaris.

La gestió de la cronicitat duita a terme per professionals d’infermeria requereix augmentar el complement de productivitat fix per als que acompleixen aquestes funcions.

Per tot això, d’acord amb l’article 80.1 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, el 19 de maig de 2017 la Mesa Sectorial de Sanitat de les Illes Balears va adoptar un acord pel qual els professionals d’infermeria de suport a l’atenció primària que acompleixen funcions de gestió de la cronicitat rebin un complement retributiu.

D’altra banda, l’article 38 del Text refós de la Llei de l’estatut bàsic de l’empleat públic (aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre) disposa que, perquè els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l’aprovació expressa i formal d’aquest òrgan.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut, en la sessió del dia 11 de gener de 2019 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Ratificar l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 19 de maig de 2017 relatiu a l’augment del complement de productivitat (factor fix) del personal de la categoria d’infermer/infermera que acompleix funcions de gestió de la cronicitat, que s’annexa a aquest Acord.

Segon. Ordenar que es publiqui íntegrament aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i determinar que produirà efectes des de l’endemà d’haver estat publicat.

  

Palma, 11 de gener 2019

La secretària del Consell de Govern

Pilar Costa i Serra

  

Annex

Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 19 de maig de 2017 relatiu a l’augment del complement de productivitat (factor fix) del personal de la categoria infermer/infermera que acompleix funcions de gestió de la cronicitat

Parts

Per l’Administració, el director general de Funció Pública i Administracions Públiques, designat per la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, de conformitat amb el punt 2 de l’annex de l’Acord del Consell de Govern de les Illes Balears pel qual s’aprova el Reglament d’organització i funcionament de la Mesa Sectorial de Sanitat.

Per la part sindical, els representants de les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial que consten com a signants d’aquest acord.

Antecedents

1. L’envelliment i l’augment de l’esperança de vida juntament amb la presència de malalties cròniques, sumats als canvis estructurals familiars i socials, són factors que repercuteixen en l’empitjorament de la salut i en l’increment constant de les necessitats de recursos sanitaris.

2. A mesura que les persones es fan grans, disminueix el pes dels processos aguts sobre la morbiditat i la mortalitat, de manera que els processos crònics són cada vegada més freqüents.

3. L’estratègia per a l’abordatge de la cronicitat en el Sistema Nacional de Salut recomana potenciar el paper dels professionals d’infermeria com a referents dels pacients amb problemes de salut crònics per al seguiment dels seus processos i l’activació de recursos.

4. Al Servei de Salut de les Illes Balears hi ha personal d’infermeria de suport en atenció primària i personal d’infermeria en atenció especialitzada que acompleix funcions de gestió de la cronicitat, que consisteixen a dur a terme les accions següents:

a) Atenció primària:

Impulsar la identificació proactiva dels pacients crònics complexos i avançats a les àrees que té assignades.

Impulsar l’atenció domiciliària proactiva dels pacients crònics complexos i avançats per assegurar una atenció que eviti complicacions, pèrdua d’autonomia, ingressos hospitalaris i institucionalitzacions a residències.

Assegurar una valoració integral del pacient i del seu cuidador principal juntament amb l’equip d’atenció primària de referència, donant-los suport sempre que ho requereixin.

Donar suport a la infermera referent en el desenvolupament del pla de cures elaborat conjuntament si es requereix en els casos de pacients de complexitat alta.

Coordinar el pla de cures ajustat a les necessitats de cada pacient i del seu cuidador, especialment quan aquell té un canvi en el procés de salut.

Col·laborar i/o participar amb l’equip d’atenció primària en el desenvolupament de tallers d’educació per a la salut per a cuidadors.

Valorar i gestionar les necessitats de material de suport que el pacient i el seu cuidador puguin necessitar al domicili (grua, llit articulat, matalàs antiescares, cadira de rodes, caminador, coixí antiescares, baranes...) conjuntament amb l’equip d’atenció primària i els treballadors socials de referència.

Assegurar una coordinació eficaç entre els diferents professionals, els àmbits assistencials i altres institucions, com els serveis socials o educació.

Gestionar amb la infermeria gestora de casos de cronicitat hospitalària els casos complexos, tant dels hospitals d’aguts com dels hospitals d’estada mitjana.

Participar en la gestió de l’alta des de l’ingrés del pacient en un hospital per assegurar una continuïtat assistencial de qualitat.

Col·laborar en la millora de la coordinació de l’equip d’atenció primària amb la xarxa social.

Treballar de manera coordinada amb el treballador social fent conjuntament la valoració a demanda d’aquest i en els casos de pacients o cuidadors que ho requereixin.

Contribuir a la formació continuada dels professionals de l’atenció primària sobre la prevenció i l’atenció de pacients fràgils i de cuidadors i sobre l’atenció domiciliària.

Reavaluar anualment el pacient inclòs en el programa d’infermera gestora de casos de cronicitat (EGCC) valorant-ne la complexitat, la morbiditat i la fragilitat.

Reavaluar anualment el cuidador valorant-ne l’estat de salut i la capacitat d’afrontar les cures.

Realitzar avaluació contínua.

b) Atenció Especialitzada:

Captar de manera proactiva les persones susceptibles d’entrar en el programa per mitjà de llistes de pacients ingressats en unitats diana.

Coordinar el pla de cures ajustat a les necessitats del pacient i del seu cuidador.

Col·laborar amb els professionals referents per assegurar una valoració integral i/o focalitzada —si cal— al pacient i al cuidador, acordant amb aquests el pla de cures i ajustant-lo a les necessitats que presentin.

Proporcionar al pacient i/o al seu cuidador la informació i l’assessorament pertinents per adquirir habilitats i coneixements necessaris i prendre les decisions oportunes per afrontar la situació de salut en la qual es troba.

Incloure el cuidador en l’elaboració del pla de cures i iniciar un procés educatiu amb la finalitat de preparar-lo per afrontar la situació una vegada que el pacient torni a casa seva.

Oferir serveis per afrontar la situació al domicili i per a la mateixa cura (cuidar el cuidador): informació, tallers per a cuidadors, xarxes de suport, intervencions en cas de risc o cansament en el rol de cuidador...

Assessorar en la sol·licitud i el tràmit de recursos.

Gestionar el trasllat del pacient.

Garantir que tota la informació sobre el pacient i l’informe de continuïtat de cures arribi als professionals referents quan es fa un trasllat.

Coordinar les cites i les proves complementàries a les consultes externes hospitalàries per assegurar la qualitat de la continuïtat.

Gestionar l’ús del material de suport tècnic per a l’autocura.

Assegurar la coordinació entre els diferents professionals i àmbits assistencials.

Fer avaluació contínua.

Posar en comú periòdicament la gestió de casos i la metodologia de treball emprada entre les infermeres gestores de casos de cronicitat amb la finalitat d’aconseguir l’equitat en l’atenció i unes cures estandarditzades.

Establir reunions periòdiques sistematitzades amb altres professionals de continuïtat per facilitar l’avaluació i la millora del procés.

5. Tenint en compte que les funcions de gestió de la cronicitat requereixen un augment del complement de productivitat fix de qui les acompleixen, cal adoptar un acord que reguli aquesta matèria.

Per tot això, d’acord amb l’article 80.1 de la Llei 55/2003, les parts que integram la Mesa Sectorial de Sanitat ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària i acordam subscriure el següent

Acord

1. L’infermer o la infermera de suport en atenció primària que acompleixi funcions de gestió de la cronicitat tendrà un complement de productivitat fixa mensual de 1.168,25 € (més l’augment que prevegi la Llei de pressuposts per a l’exercici de 2017) des de la data en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l’aprovació d’aquest acord per part del Consell de Govern.

2. L’infermer o la infermera en atenció especialitzada que acompleixi funcions de gestió de la cronicitat tendrà un complement de productivitat fixa mensual de 953,43 € (més l’augment que prevegi la Llei de pressuposts per a l’exercici de 2017) des de la data en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l’aprovació d’aquest acord per part del Consell de Govern.

3. Aquest acord entra en vigor l’endemà d’haver estat publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Com a prova de conformitat, signam aquest document.

Palma, 19 de maig de 2017

Per l’Administració

Per les organitzacions sindicals