Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 197
Correcció d’errades de l’edicte 13350 publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 160 de 22 de desembre de 2018 relativa al Decret 50/2018 de 21 de desembre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Correcció d’errades de l’edicte 13350 publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 160 de 22 de desembre de 2018 relativa al Decret 50/2018 de 21 de desembre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears

Al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 160 de 22 de desembre de 2018 s’ha detectat una errata en la publicació de l’edicte 13350, en concret, es varen produir una sèrie d’errades en la numeració dels articles del Decret esmentat.

Per això, i de conformitat amb l’article 56.3 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i amb l’article 19 del Decret 68/2012, de 27 de juliol, pel qual es regula el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s’ha d’esmenar l’error i per això s’ha de publicar l’edicte íntegrament:

“Decret 50/2018, de 21 de desembre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears

PREÀMBUL

Les empreses culturals i creatives són més que un factor de desenvolupament econòmic i d’innovació, des del moment en què s’entén el valor de la cultura com a eina de cohesió social, com a territori de diàleg transversal i horitzontal i com a bé comú.

És des d’aquesta mirada que el Govern de les Illes Balears vol dur a terme, amb la participació d’agents i sectors culturals, polítiques de suport i acompanyament a les empreses o agents que desenvolupen activitats productives en l’àmbit de la cultura. D’aquesta manera, es reforçarà no només l’economia, sinó també la cohesió i transformació socials, la participació activa en la cultura i, en definitiva, el teixit cultural, industrial i empresarial de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.

Amb aquest objectiu, en l’exercici de la seva competència, el Parlament de les Illes Balears, mitjançant l’article 39 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, va disposar la creació de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears (ICIB), com a entitat pública empresarial de les que preveu la lletra b) de l’article 2.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la finalitat d’impulsar el desenvolupament de les indústries culturals de les Illes Balears.

L’article 35.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, disposa que, un cop en vigor la llei de creació de l’organisme, el Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, n’ha d’aprovar els estatuts per decret.

Segons l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d’actuar d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

El Decret que ha d’aprovar els Estatuts de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears s’adequa als principis esmentats. Així, els de necessitat i eficàcia estan justificats per l’entrada en vigor de la Llei 13/2017, que disposa la creació de l’entitat pública empresarial Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears. La iniciativa normativa es fonamenta en una identificació clara dels fins perseguits, que són l’impuls al desenvolupament cultural en els àmbits de la producció, la distribució, la comercialització i la difusió. D’acord amb l’article 35.2 de la Llei 7/2010, la tramitació de la norma és l’instrument més adequat per garantir la consecució d’aquests fins. Així mateix, la norma s’adequa al principi de proporcionalitat, atès que la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir, i al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s’exerceix en coherència amb la resta de l’ordenament jurídic. Es compleix també el principi de transparència, perquè s’ha garantit la participació ciutadana abans i durant el procediment d’elaboració de la norma. Finalment, la norma s’adequa al principi d’eficiència, perquè, per tal de racionalitzar la gestió dels recursos públics, el Decret no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.

Per tot això, a proposta de la consellera de Cultura, Participació i Esports, amb l’informe previ favorable de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques de data 12 de novembre de 2018, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 21 de desembre de 2018,

DECRET

Article únic

Aprovació dels Estatuts de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears

S’aproven els Estatuts de l’entitat pública empresarial Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears, creada mitjançant l’article 39 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, els quals consten com a annex d’aquest Decret.

Disposició addicional única

Denominacions

Les referències genèriques a les formes masculines expressades al llarg del text s’han d’entendre fetes al gènere masculí i al femení indistintament.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin a aquest Decret, el contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 21 de desembre de 2018

 

La presidenta

La consellera de Cultura, Participació i Esports

Francesca Lluch Armengol i Socias

Francesca Tur Riera

 

  

ANNEX

Estatuts de l’entitat pública empresarial Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

  

Article 1

Denominació, naturalesa jurídica i règim general

1. L’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears és una entitat pública empresarial de les que preveu l’article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d’actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l’Administració de la Comunitat Autònoma.

2. L’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears pot fer servir l’acrònim ICIB.

3. L’ICIB es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans i en l’exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes, i en tot allò que prevegi la Llei 7/2010 o altres normes amb rang de llei. En la resta d’aspectes, es regeix pel dret privat.

Article 2

Adscripció i domicili

1. L’ICIB s’adscriu a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, sens perjudici dels canvis d’adscripció que pugui determinar el president de les Illes Balears per mitjà dels decrets d’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. L’ICIB té el seu domicili social i fiscal al carrer de l’Almudaina, número 4, de Palma.

Article 3

Principis generals

1. L’ICIB se sotmet als principis de legalitat, servei a l’interès general i públic, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

2. Així mateix, pel que fa a l’organització i al funcionament, es regeix pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, preveu el capítol III del títol I de la Llei 7/2010.

Article 4

Fins generals i àmbits d’actuació

1. L’ICIB té com a fins generals els relacionats amb el desenvolupament de les indústries i empreses culturals i creatives en el marc de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb aquests Estatuts.

2. Els àmbits inicials d’actuació de l’ens són l’audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sens perjudici que en un futur s’hi puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l’artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.

Article 5

Funcions i competències

Les funcions i les activitats de l’ens, d’acord amb el que estableixen aquests Estatuts, són les següents:

a) Establir i gestionar, amb la participació de representants dels sectors implicats, els programes orientats a la prestació de suport tècnic als diferents sectors vinculats a les indústries culturals.

b) Fomentar el desenvolupament de les empreses relacionades amb les indústries culturals i assessorar noves empreses.

c) Donar suport a les iniciatives empresarials de promoció de productes culturals i impulsar el consum interior, l’exportació, la difusió i la promoció d’aquests productes en circuits internacionals.

d) Facilitar les relacions entre les indústries culturals i les administracions públiques de les Illes Balears.

e) Impulsar la col·laboració entre les empreses i els creadors culturals.

f) Fer estudis estructurals i prospeccions sobre les indústries culturals.

g) Difondre la informació relativa als ajuts i als serveis que els organismes de qualsevol àmbit territorial de les Illes Balears destinen a les indústries culturals.

h) Fomentar les accions formatives d’interès per al desenvolupament de les indústries culturals.

i) Promoure la innovació creativa i la recerca d’ofertes de qualitat de noves estètiques i nous llenguatges.

j) Fomentar la producció audiovisual i digital, promocionar les Illes Balears com a localització de rodatges audiovisuals i gestionar l’oficina de serveis Illes Balears Film Commission.

k) Promoure i executar qualsevol altra activitat dirigida a desenvolupar les indústries culturals a les Illes Balears.

Article 6

Personalitat jurídica i potestats administratives

1. L’entitat pública empresarial ICIB és un organisme públic creat sota la dependència de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per dur a terme activitats d’execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.

2. Dins l’esfera de les seves competències, l’entitat ICIB gaudeix de totes les potestats administratives necessàries per al compliment dels seus fins, fins i tot la potestat de foment.

3. Les potestats administratives atribuïdes a l’ICIB, les han d’exercir el president, el vicepresident i el Consell de Direcció de l’entitat.

4. En el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels municipis, l’entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació prevists en la legislació aplicable, especialment els convenis de col·laboració i els plans i programes conjunts.

Article 7

Forma de gestió

Per aconseguir els fins propis, l’ICIB pot actuar mitjançant la gestió directa, indirecta o mixta, i participar en la constitució de societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades, de conformitat amb la normativa aplicable.

TÍTOL II

ORGANITZACIÓ

 

Capítol I

Estructura orgànica

 

Article 8

Classes d’òrgans

Formen part de l’ICIB els òrgans de direcció, administració, gestió i consulta següents:

1. Òrgans superiors de direcció:

a) El president

b) El vicepresident

c) El Consell de Direcció

2. Òrgans de direcció, administració i gestió:

a) La Comissió Executiva, per delegació del Consell de Direcció

b) El director gerent

3. Organismes consultius:

a) El Consell Rector

b) Les comissions assessores

Capítol II

Òrgans superiors de direcció

  

Secció 1a

El president

  

Article 9

El president

1. El president de l’ICIB, òrgan unipersonal superior de direcció, és el conseller de Cultura, Participació i Esports, o la persona que delegui.

2. En els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra impossibilitat temporal del president, ha d’assumir les seves funcions el vicepresident o, en el cas que no sigui possible, el vocal del Consell de Direcció de més jerarquia, antiguitat o edat, en aquest ordre.

Article 10

Funcions del president

1. Corresponen al president les funcions següents:

a) Exercir la màxima representació, l’alta direcció i la inspecció de l’entitat.

b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries del Consell de Direcció i la fixació de l’ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions dels altres membres, sempre que hagin estat formulades amb la suficient antelació.

c) Presidir les sessions del Consell de Direcció, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre’ls per causes justificades.

d) Dirimir amb el seu vot els empats, a efectes d’adoptar els acords del Consell de Direcció.

e) Vetlar pel compliment de les lleis i dels acords adoptats pel Consell de Direcció.

f) Visar les actes i certificacions dels acords del Consell de Direcció.

g) Nomenar i separar la persona titular del càrrec de director gerent, o fer la proposta prevista en l’article 19.10 d’aquests Estatuts amb els informes exigits per la normativa vigent, i, en cas que no hi hagi un director gerent, exercir les funcions atribuïdes al director gerent.

h) Supervisar les activitats de l’ICIB i sotmetre al Consell de Direcció i a la Comissió Executiva la documentació i els informes que consideri oportuns.

i) Convocar, de conformitat amb les bases reguladores que aprovi, per mitjà d’una ordre, la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura, les subvencions que correspongui, sens perjudici de la necessitat d’obtenir l’autorització prèvia del Consell de Direcció en el cas de les subvencions a què es refereix l’article 7.1.c) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

j) Actuar d’òrgan de contractació i, com a tal, aprovar els plecs de clàusules administratives, de prescripcions tècniques o de condicions que hagin de regir la contractació amb l’ICIB; nomenar els components de les meses de contractació que hagin de constituir-se, i signar la documentació i els contractes corresponents.

k) Dictar els actes que siguin necessaris per desenvolupar els acords del Consell de Direcció.

l) Formular a la Comissió Executiva les propostes de reglaments de règim intern, d’organització i de funcionament de les diverses activitats de l’ICIB.

m) Exercir, en cas d’urgència, les facultats de dur a terme tot tipus d’accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l’ICIB, i comunicar-ho al Consell de Direcció en la primera reunió que tengui lloc a l’efecte de la ratificació.

2. El president pot delegar les seves funcions, completament o en part, amb caràcter temporal o permanent, en el vicepresident, el director gerent o la Comissió Executiva, llevat de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

Secció 2a

El vicepresident

  

Article 11

El vicepresident

1. El vicepresident de l’ICIB és el conseller de Treball, Comerç i Indústria, o la persona que delegui.

2. El vicepresident exerceix les funcions que, si escau, li delegui el president o el Consell de Direcció, a proposta del president.

3. El vicepresident substitueix el president en els casos d’absència, vacant, malaltia o qualsevol altra impossibilitat d’actuar.

Secció 3a

El Consell de Direcció

  

Article 12

Composició del Consell de Direcció

1. El Consell de Direcció és l’òrgan superior de direcció de l’ICIB, i està integrat pel president, el vicepresident i fins a un màxim d’11 vocals.

2. La presidència i vicepresidència del Consell de Direcció les han d’exercir el president i el vicepresident de l’ICIB, respectivament.

3. Els vocals del Consell de Direcció són els següents:

a) El director general de Cultura, o la persona que delegui.

b) El director general d’Indústria, o la persona que delegui.

c) El director general d’Innovació i Recerca, o la persona que delegui.

d) El director general de Pressuposts, o la persona que delegui.

e) El conseller de Cultura del Consell Insular de Mallorca, o la persona que delegui.

f) El conseller de Cultura del Consell Insular de Menorca, o la persona que delegui.

g) El conseller de Cultura del Consell Insular d’Eivissa, o la persona que delegui.

h) El conseller de Cultura del Consell Insular de Formentera, o la persona que delegui.

i) El director de l’Institut d’Estudis Baleàrics, o la persona que delegui.

j) Un representant de les associacions d’empreses del sector cultural de les Illes Balears, corresponents als àmbits sectorials de l’ICIB.

k) Un representant de les organitzacions sindicals i les associacions professionals de caràcter sindical del sector cultural.

4. La designació i el cessament del secretari, que no pot ser membre del Consell de Direcció i, per tant, té veu però no té vot, s’ha de fer per acord del Consell de Direcció, a proposta del president.

En els supòsits de vacant, absència o malaltia, el president o el vicepresident ha de designar un suplent perquè n’assumeixi les funcions.

5. Ha d’assistir a les sessions per a tasques d’assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu i sense vot, un representant de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que aquest organisme pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’ICIB.

6. El director gerent, si n’hi ha, ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot. També hi han d’assistir, amb veu però sense vot, el director de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears i els tècnics o els assessors que hagin estat convidats pel president, tant si és per iniciativa pròpia com a proposta de qualsevol dels membres del Consell de Direcció.

7. Les persones que són membres del Consell de Direcció per raó del càrrec que ocupen adquiriran la condició de membre i seran nomenats de forma automàtica quan accedeixin al càrrec corresponent. Així mateix, cessaran automàticament com a tals quan cessin del càrrec per al qual foren nomenats. La plaça romandrà vacant al Consell de Direcció fins que es faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d’algun dels membres, aquest no s’ha de tenir en compte en el càlcul del quòrum de constitució i de votació del Consell de Direcció.

8. La resta de membres vinculats al sector cultural, així com els seus suplents, són nomenats, a proposta del Consell Rector, mitjançant una resolució del president de l’ICIB, per un període de dos anys, transcorreguts els quals poden tornar a ser designats i nomenats per un període de dos anys més.

9. En la composició del Consell de Direcció s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.

10. Els membres del Consell de Direcció que siguin alts càrrecs de l’Administració no tenen dret a percebre cap tipus de dieta per assistir a les sessions.

11. Els membres del Consell que no siguin alts càrrecs de l’Administració i els assistents al Consell de Direcció que no en siguin membres poden percebre una indemnització per l’assistència a les reunions, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.

 

Article 13

Funcions del Consell de Direcció

1. Corresponen al Consell de Direcció les funcions següents:

a) Aprovar el Pla General d’Actuacions i els plans pluriennals que consideri necessaris, que s’han de reflectir en els pressuposts anuals i que han d’incloure també el Pla d’Inversions i els projectes d’obres, d’instal·lacions i de serveis.

b) Orientar, d’una manera general, les activitats de l’ICIB en el marc dels objectius estatutaris.

c) Aprovar l’Avantprojecte de pressuposts de l’ICIB i les modificacions del pressupost.

d) Aprovar, definitivament, els comptes anuals de l’ICIB en els sis mesos següents al tancament de l’exercici.

e) Aprovar la liquidació anual del pressupost vençut, que haurà de ser remesa posteriorment a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.

f) Aprovar el Pla Financer Anual que exigeix l’article 11.4 de la Llei 7/2010.

g) Aprovar la proposta del Pla Estratègic de Subvencions, que s’ha d’elevar al Consell de Govern d’acord amb la normativa vigent en matèria de subvencions.

h) Aprovar les despeses d’un import superior a 120.000,00 € i els que impliquin una despesa pluriennal de caràcter no recurrent, sens perjudici del que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010.

i) Aprovar la proposta del president, en el supòsit que preveu l’article 19.10 d’aquests Estatuts.

j) Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat en el marc de la normativa vigent.

k) Aprovar la relació de llocs de treball i les condicions de treball dels empleats al servei de l’ICIB, amb els informes exigits per la normativa vigent.

l) Dissenyar la política de personal de l’ICIB amb les limitacions que, si escau, s’estableixin reglamentàriament en els termes prevists en l’article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 44 de la Llei esmentada, a més de les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que siguin aplicables.

m) Dictar les resolucions dels expedients disciplinaris i les relatives a l’extinció o la suspensió dels contractes laborals per causes no disciplinàries, en relació amb el personal laboral. Pel que fa al personal funcionari, s’aplicarà la normativa vigent en matèria de funció pública.

n) Aprovar les indemnitzacions o percepcions per raó de l’assistència a sessions del Consell de Direcció dels assistents no membres, les quals han de ser autoritzades, prèviament, per l’Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant una resolució conjunta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda.

o) Aprovar anualment l’inventari del patrimoni de l’ICIB.

p) Aprovar l’estructura de funcionament de l’ICIB d’acord amb la proposta del Consell Executiu.

q) Aprovar la contractació de tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o a llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.

r) Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del director gerent, sens perjudici de la coordinació i el control de la gestió de la Tresoreria per part dels òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.

s) Acordar les mesures pertinents per administrar els béns i els drets, i també aprovar l’adquisició, la venda, la permuta, l’arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l’organisme, i, en general, qualsevol tipus de negoci jurídic sobre aquests, de conformitat amb la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

t) Aprovar els projectes d’obres, d’instal·lacions i de serveis d’un termini d’execució superior al pressupost anual, i també el seu Pla de Finançament.

u) Autoritzar i exercir les facultats de dur a terme tot tipus d’accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l’ICIB, sens perjudici de les facultats reconegudes al president en l’article 10.1.m) d’aquests Estatuts.

v) Aprovar, si escau, la participació de l’ICIB en altres ens instrumentals o en societats mercantils, quan sigui adequat per a la consecució de les finalitats assignades, sens perjudici de les autoritzacions legalment establertes.

w) Aquelles altres que aquests Estatuts atribueixin al Consell de Direcció.

x) Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a un altre òrgan de l’ICIB.

2. El Consell de Direcció només pot delegar en el president, el vicepresident o la Comissió Executiva les facultats a què es refereixen les lletres m), t) i u) de l’apartat anterior.

Article 14

Règim jurídic

1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d’acords del Consell de Direcció és el que estableixen, amb caràcter general, per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 17 i següents de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives contingudes en aquests Estatuts.

2. El Consell de Direcció pot constituir-se, convocar-se, celebrar les sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.

Article 15

Convocatòries i sessions

1. Amb caràcter general, el Consell de Direcció es reuneix ordinàriament dues vegades a l’any.

2. El Consell de Direcció s’ha de reunir en sessió extraordinària sempre que el convoqui el president, per iniciativa pròpia o a petició de, com a mínim, set dels seus membres, per raons organitzatives o de necessitat.

3. En les sessions que celebri el Consell de Direcció a distància, els seus membres poden trobar-se en diferents llocs, sempre que s’asseguri, per mitjans electrònics, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i la intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre d’altres, es consideren inclosos entre els mitjans electrònics vàlids, els telefònics i els audiovisuals, com ara les audioconferències i les videoconferències, i també el correu electrònic.

4. Per a la constitució vàlida del Consell de Direcció en primera convocatòria, a efectes de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requereix l’assistència, presencial o a distància, del president i el secretari o, si escau, de qui els supleixin, i la de, com a mínim, set dels seus membres.

En segona convocatòria —que s’ha de fer a partir d’una hora després de la primera— com a mínim han d’assistir-hi el president, el secretari i un mínim de quatre vocals.

5. Les convocatòries han de ser remeses als membres de l’òrgan col·legiat a través de mitjans electrònics amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, fent-hi constar l’ordre del dia, juntament amb la documentació necessària per a la seva deliberació, quan sigui possible, les condicions en què s’ha de celebrar la sessió, el sistema de connexió i, si escau, els llocs en què estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir a la reunió i participar-hi.

En els casos d’urgència, la convocatòria s’ha de fer almenys amb vint-i-quatre hores d’antelació.

6. Quan estiguin reunits, de manera presencial o a distància, el secretari i tots els membres del Consell de Direcció o, si escau, les persones que els supleixin, aquests podran constituir-se vàlidament com a òrgan col·legiat per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d’acords, sense necessitat de convocatòria prèvia, quan així ho decideixin tots els membres.

7. L’ordre del dia ha de contenir tots els temes que s’han de tractar en les sessions que es convoquin. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs en l’ordre del dia, llevat que hi assisteixin tots els membres de l’òrgan col·legiat i sigui declarada la urgència de l’assumpte pel vot favorable de la majoria.

8. Els acords del Consell de Direcció han de ser adoptats per majoria de vots. Quan s’hi assisteixi a distància, els acords s’entendran adoptats al lloc on tengui la seu l’òrgan col·legiat i, si no, on estigui ubicada la Presidència.

9. Quan els membres del Consell de Direcció votin en contra o se n’abstinguin, queden exempts de la responsabilitat que, si escau, pugui derivar-se dels acords.

10. Es permet fer votacions a través del sistema de delegació de vot. Si un membre del Consell de Direcció amb dret a vot és absent en la presa de decisions, pot delegar per escrit el seu vot en un altre membre del Consell.

11. D’acord amb l’article 18 de la Llei 40/2015, el secretari ha d’estendre acta de cada sessió que celebri el Consell de Direcció, la qual es pot aprovar en la mateixa sessió o en la següent immediata.

Capítol III

Òrgans de direcció, administració i gestió

  

Secció 1a

La Comissió Executiva

  

Article 16

Composició de la Comissió Executiva

1. Com a òrgan delegat del Consell de Direcció, la Comissió Executiva exerceix l’administració i gestió ordinària de l’ICIB. Està integrada per una part dels membres del Consell de Direcció, amb un president, un vicepresident i un màxim de cinc vocals.

2. Les funcions de president les ha d’exercir el director general de Cultura, o la persona que delegui, i les funcions de vicepresident les ha d’exercir el director general d’Indústria, o la persona que delegui.

3. Els vocals són els següents:

a) El director general de Pressuposts.

b) Un representant dels consellers insulars de Cultura.

c) El representant de les associacions d’empreses del sector cultural de les Illes Balears, corresponents als àmbits sectorials de l’ICIB.

d) El representant de les organitzacions sindicals i les associacions professionals de caràcter sindical del sector cultural.

e) El director gerent de l’ICIB.

4. La designació i el cessament del secretari, que no pot ser membre de la Comissió Executiva —per tant, té veu però no vot—, s’ha de fer per acord del Consell de Direcció, a proposta del seu president.

5. Pot assistir a les sessions de la Comissió Executiva, amb veu però sense vot, el personal tècnic de l’entitat relacionat amb els assumptes que s’hagin de tractar, d’acord amb l’ordre del dia, convidat pel president, tant si és per iniciativa pròpia com a proposta de qualsevol dels membres de la Comissió Executiva.

6. També poden assistir a les sessions de la Comissió Executiva, en funció dels assumptes a tractar, amb veu però sense vot, els representants de les associacions empresarials dels àmbits d’actuació de l’ICIB, així com els representants de les organitzacions sindicals amb representació en el sector cultural, convidats pel president o a proposta de qualsevol dels membres.

7. El representant dels consellers insulars de Cultura ha de ser nomenat pel president de l’ICIB, de manera rotatòria, per períodes d’un any. Es podrà acordar una pròrroga per períodes d’un any, sempre que ho aprovi la majoria dels quatre representants dels consells insulars.

8. Els membres de la Comissió Executiva que ho siguin per raó del càrrec cessaran automàticament com a tals quan cessin del càrrec per al qual foren nomenats. La plaça romandrà vacant a la Comissió Executiva fins que es faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d’algun dels membres, aquest no computarà en el càlcul del quòrum de constitució i de votació de la Comissió Executiva.

9. En la composició de la Comissió Executiva s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.

10. Els membres de la Comissió Executiva que siguin alts càrrecs de l’Administració no tenen dret a percebre cap tipus de dieta per assistir a les sessions.

11. Els membres de la Comissió Executiva que no siguin alts càrrecs de l’Administració i els assistents que no en siguin membres poden percebre una indemnització per l’assistència a les reunions, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.

Article 17

Funcions de la Comissió Executiva

Per a l’administració i gestió de l’ICIB, la Comissió Executiva exerceix les funcions següents: 

a) Adoptar les disposicions i les mesures necessàries per assolir la millor organització i el millor funcionament de l’ICIB.

b) Proposar els reglaments de règim intern, d’organització i de funcionament de les diverses activitats, els quals hauran de ser aprovats pel Consell de Direcció.

c) Aprovar els reglaments de funcionament de les comissions assessores dels àmbits d’actuació.

d) Proposar l’estructura de funcionament de l’ICIB, creant consells acadèmics, seccions o àrees d’activitat, i determinar-ne el contingut i les competències, la qual s’haurà de sotmetre a l’aprovació del Consell de Direcció.

e) Sotmetre les ofertes públiques d’ocupació i les bases generals de les convocatòries de selecció de personal a la negociació en el si de les meses sectorials de negociació constituïdes a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que correspongui, en funció del sector d’activitat de què es tracti en cada cas.

f) Aprovar, si escau, els preus privats o les tarifes corresponents als serveis prestats per l’ICIB en règim de dret privat, amb l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció i proposar a aquesta conselleria d’adscripció, si escau, l’aprovació de preus públics o taxes a favor de l’ICIB, per raó de la prestació de serveis en règim de dret públic.

g) Qualsevol altra que li delegui el president o el Consell de Direcció.

Article 18

Funcionament de la Comissió Executiva

1. La Comissió Executiva s’ha de reunir cada dos mesos i les vegades que ho consideri convenient el seu president o la majoria dels seus membres.

2. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d’acords de la Comissió Executiva és el que estableixen, amb caràcter general, per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, i els articles 17 i següents de la Llei 3/2003, de 26 de març, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives contingudes en aquests Estatuts.

3. La Comissió Executiva pot constituir-se, convocar-se i celebrar les sessions, adoptar acords i remetre actes tant de forma presencial com a distància.

4. En tot el referent al règim de funcionament de la Comissió Executiva, com a òrgan delegat del Consell de Direcció, s’aplicarà el que reflecteix l’article 15 referent al funcionament general del Consell de Direcció. 

Secció 2a

El director gerent

  

Article 19

El director gerent

1. El president pot nomenar, amb caràcter potestatiu, un director gerent i separar-lo o, si escau, fer la proposta prevista en el punt 10 d’aquest article. El nomenament i el cessament s’han de comunicar al Consell de Govern, en el termini màxim de 7 dies, i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el termini màxim de 10 dies.

En cas que no es nomeni un director gerent, les funcions que se li atribueixen corresponen al president.

2. Sempre que es decideixi nomenar un director gerent, aquest ha de ser seleccionat mitjançant una convocatòria pública, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat. El càrrec ha de recaure en una persona amb titulació universitària i un perfil professional adient i són aplicables a l’exercici de les seves funcions:

a) La responsabilitat professional, personal i directa per la gestió desenvolupada.

b) La subjecció al control i avaluació de la gestió per l’òrgan superior directiu competent.

En cas que la convocatòria pública quedi vacant, aquest pot ser elegit directament pel president de l’ICIB.

Quan, d’acord amb el punt 7 d’aquest article, el director gerent cessi perquè ho fa el conseller que el va nomenar, el conseller entrant el pot confirmar en el càrrec sense necessitat de convocatòria pública.

3. El director gerent ha de mantenir amb l’ICIB una relació laboral especial d’alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent, amb subjecció a les fonts i als criteris reguladors establerts en l’article 3 del Reial decret 1382/1985, d’1 d’agost, pel qual es regula la relació laboral especial del personal d’alta direcció. Al director gerent li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb el que estableix l’article 21.2 de la Llei 7/2010.

4. El nomenament i la contractació del director gerent requereixen els informes previs prevists en l’article 20.5 de la Llei 7/2010.

5. En cas que el director gerent sigui empleat públic, estarà assimilat al rang d’alt càrrec, de conformitat amb l’article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i amb l’article 87.1 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.

6. La retribució bruta anual del director gerent no pot superar el llindar retributiu que fixi la normativa respecte dels òrgans unipersonals de direcció dels ens instrumentals.

7. El director gerent, a més de cessar en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessa quan ho fa el conseller que el va nomenar. A l’acabament de la legislatura, la durada del contracte del director gerent s’ha de perllongar un màxim de tres mesos, mentre no es nomeni un nou director gerent. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.

8. El director gerent no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. En cap cas, no té dret a cap indemnització si té la condició de funcionari de carrera o si és empleat d’una entitat integrant del sector públic amb reserva de lloc de treball. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina sigui la seva naturalesa o quantia.

9. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment per actuar del director gerent, les seves funcions les ha d’assumir el president, sense que tengui dret a percebre cap retribució per aquest concepte. El president pot delegar les funcions del director gerent en un membre del Consell de Direcció, sense que tengui dret a percebre cap retribució per aquest concepte.

10. En qualsevol cas, les funcions de director gerent poden ser assumides per algun dels òrgans directius de la conselleria d’adscripció que formin part del Consell de Direcció, si així ho acorda el Consell de Direcció a proposta del seu president, sense que tingui dret a percebre cap retribució per aquest concepte.

Article 20

Funcions del director gerent

Corresponen al director gerent les funcions següents:

a) Representar legalment l’ICIB davant les administracions públiques, institucions, entitats públiques i privades, i persones físiques i jurídiques.

b) Executar i fer complir els acords i les directrius del Consell de Direcció i de la Comissió Executiva.

c) Dirigir, coordinar i supervisar tots els serveis de l’ICIB.

d) Presidir, convocar i representar el Consell Rector de l’ICIB.

e) Dirigir la gestió econòmica i administrativa que resulti necessària per assolir els objectius de l’ICIB.

f) Dur a terme la gestió ordinària del patrimoni de l’ens.

g) Representar judicialment i extrajudicialment l’ICIB en les actuacions pròpies de la seva administració.

h) Ser l’òrgan competent per a la concessió de subvencions.

i) Impulsar i dur a terme els actes encaminats a l’execució del Pla Anual de l’ICIB.

j) Dirigir, gestionar i inspeccionar les instal·lacions, els serveis i les activitats de l’ICIB.

k) Adoptar, d’acord amb el criteri del Consell de Direcció i de la Comissió Executiva, les mesures que garanteixin el funcionament correcte de l’ICIB.

l) Exercir de cap de personal de l’ICIB.

m) Elaborar el Pla Anual d’Actuacions, el Pla Financer Anual, l’Avantprojecte de pressuposts d’explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d’inversions reals i d’operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals dins els tres primers mesos de l’exercici, la relació de llocs de treball, la proposta del Pla Estratègic de Subvencions, i qualsevol acte o acord que requereixi l’aprovació del Consell de Direcció o de la Comissió Executiva.

n) Realitzar les despeses i atendre els pagaments dins els límits establerts per la normativa vigent, i d’acord amb el Consell de Direcció.

o) Subscriure els instruments de col·laboració o cooperació prevists en la legislació aplicable, especialment els convenis de col·laboració i els plans i programes conjunts.

p) Subscriure acords, convenis, concerts, contractes i tots els documents que siguin necessaris per gestionar l’ICIB i per al compliment de les seves funcions.

q) Proposar al president l’aprovació dels projectes d’obres, serveis i subministraments perquè els elevi al Consell de Direcció.

r) Expedir certificats relacionats amb la gestió diària de l’entitat.

s) Subscriure l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Consell de Direcció, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2, 3 i 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.

t) Preparar la liquidació del pressupost vençut i sotmetre’l a la consideració del president, perquè sigui aprovat pel Consell de Direcció.

u) Qualsevol altra funció que li encomanin expressament o li deleguin el Consell de Direcció o el president, en l’àmbit de les seves competències respectives.

Capítol IV

Organismes consultius

  

Secció 1a

El Consell Rector

  

Article 21

Composició del Consell Rector

1. El Consell Rector és l’òrgan general de participació i assessorament de l’ICIB, amb plena autonomia funcional, que depèn orgànicament de la Direcció General de Cultura de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.

2. El director gerent de l’ICIB presideix el Consell Rector. El vicepresident serà elegit entre els membres del Consell Rector.

3. Són membres del Consell Rector:

- Fins a cinc representants de les associacions d’empreses del sector cultural de les Illes Balears, corresponents als àmbits sectorials de l’ICIB.

- Fins a cinc representants de les organitzacions sindicals i les associacions professionals de caràcter sindical del sector cultural.

- Un representant del Consell Insular de Mallorca.

- Un representant del Consell Insular de Menorca.

- Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

- Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Un representant de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears.

- Un representant de la Direcció General de Cultura.

- Un representant de la Direcció General d’Indústria.

- Un representant de la Direcció General de Treball.

- Un representant de la Direcció General d’Innovació.

- Un representant de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

- Un representant de l’Institut d’Estudis Baleàrics.

4. Les organitzacions sindicals, les associacions professionals de caràcter sindical i les associacions d’empreses descrites en el punt anterior han de ser necessàriament d’àmbit balear i han d’estar inscrites en el registre autonòmic corresponent.

5. Cada un dels organismes esmentats en el punt 4 d’aquest article proposarà un representant, i el president de l’ICIB n’elegirà fins a cinc en representació de les organitzacions sindicals i les associacions professionals de caràcter sindical, i fins a cinc més en representació de les associacions d’empreses. Aquests representants cessaran en el moment en què acabi el seu vincle amb l’entitat que els ha proposat, o bé quan aquesta així ho acordi i ho comuniqui a la direcció de l’ICIB.

6. La resta de vocals del Consell Rector seran designats pels organismes que representen i nomenats mitjançant una resolució del president de l’ICIB, per un període de dos anys, transcorreguts els quals poden tornar a ser designats i nomenats per un període de dos anys més. En cas que siguin representants polítics, deixaran de ser vocals del Consell Rector quan cessin dels càrrecs per als quals foren nomenats.

7. Exerceix les funcions de secretari del Consell Rector un funcionari de la Direcció General de Cultura assignat a l’ICIB.

8. En la composició del Consell Rector s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.

Article 22

Funcions del Consell Rector

Les funcions del Consell Rector són les següents:

a) Promoure i canalitzar una reflexió conjunta entre els diferents agents culturals especialment vinculats a les indústries culturals i creatives de les Illes Balears.

b) Conèixer, debatre i opinar sobre les diferents accions a desenvolupar a través de l’ICIB per garantir una millora efectiva de les polítiques culturals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Configurar-se com a eina vertebradora per impulsar, coordinar i mantenir els acords en el desenvolupament econòmic de la creació cultural de les Illes Balears.

Article 23

Funcionament del Consell Rector

1. El president del Consell Rector és el responsable de convocar les reunions, establir l’ordre del dia, amb les propostes dels seus membres, i de representar-lo en el Consell de Direcció i/o Comissió Executiva.

2. El Consell Rector s’ha de reunir, de forma ordinària, dues vegades a l’any i, de forma extraordinària, sempre que ho consideri convenient el seu president o la majoria dels seus membres.

3. Les convocatòries del Consell Rector es realitzaran per mitjans electrònics amb una antelació mínima de 7 dies hàbils.

4. Els membres del Consell Rector que no siguin alts càrrecs de l’Administració poden percebre una indemnització per l’assistència a les reunions, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.

Secció 2a

Les comissions assessores

  

Article 24

Les comissions assessores

El Consell Rector pot constituir les comissions assessores sectorials que consideri necessàries, relacionades amb cada un dels àmbits d’actuació de l’ICIB: l’audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sens perjudici que en un futur es puguin incorporar nous àmbits d’actuació com l’artesania, el patrimoni o la publicitat i la comunicació. En la constitució de les comissions assessores sectorials, que seran regulades pel Consell Rector amb l’aprovació del Consell de Direcció, es tindrà en compte la participació i integració d’agents externs a l’ICIB.

  

TÍTOL III

RÈGIM PATRIMONIAL, FINANCER, PRESSUPOSTARI I COMPTABLE

  

Capítol I

Patrimoni

  

Article 25

Règim patrimonial

a) El règim patrimonial de l’ICIB és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) Constitueixen el patrimoni de l’ICIB els béns i els drets que adquireixi o rebi per qualsevol títol.

c) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o qualsevol persona jurídica pública poden adscriure béns i drets a l’ICIB, els quals mantindran la seva qualificació jurídica originària. L’ICIB no adquirirà la seva propietat i haurà d’utilitzar-los per al compliment de les finalitats que determini la seva adscripció.

d) El patrimoni de l’ICIB ha de quedar reflectit en l’inventari corresponent, que ha de ser revisat i aprovat anualment pel Consell de Direcció. L’ICIB ha de trametre una còpia íntegra validada del seu inventari a la direcció general competent en matèria de patrimoni.

Capítol II

Finançament i pressupost

  

Article 26

Règim jurídic financer

El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d’intervenció i de control de l’ICIB és el següent:

a) El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010.

b) Les normes específiques que estableix la legislació economicofinancera en relació amb les entitats públiques empresarials.

c) Els preceptes que contenguin les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de cada exercici relatius a l’activitat financera de les entitats públiques empresarials.

d) Les particularitats que preveu aquest títol.

Article 27

Finançament

Per dur a terme les seves activitats, l’ICIB es pot finançar amb els recursos econòmics següents:

a) Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.

b) Els productes i les rendes d’aquest patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.

d) Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions o entitats públiques.

e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d’entitats privades i de particulars.

g) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

 

Article 28

Pressupost

1. Els pressuposts de l’ICIB s’integren en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que preveu l’article 36 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i amb el contingut exigit per l’article 40 d’aquesta Llei.

2. L’ICIB ha de trametre, per mitjà de la conselleria d’adscripció, dins el termini que es fixi en l’ordre del conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts, l’avantprojecte del pressupost d’explotació i de capital, que ha de comprendre totes les seves activitats, amb la documentació annexa que s’especifica en l’article 45 de la Llei 14/2014, degudament ajustat a les previsions que contenen aquesta Llei i la resta de la normativa aplicable, i d’acord amb les directrius de política econòmica i financera que estableixi el Consell de Govern.

3. L’ICIB ha de formular, aprovar i trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, juntament amb els comptes anuals, una liquidació del seu pressupost.

Capítol III

Comptabilitat, control financer i comptes anuals

  

Article 29

Règim de comptabilitat

1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.

2. El règim de comptabilitat de l’ICIB s’ha d’ajustar al que preveuen l’article 13 de Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 132 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La iniciació de qualsevol expedient de despesa per part de l’ICIB que superi els imports que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, requereix les autoritzacions corresponents que preveu l’article esmentat.

Article 30

Control financer

1. El control financer s’exerceix per la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els termes que preveu la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Així mateix, l’ICIB està sotmès al control d’eficàcia i eficiència en els termes que preveu l’article 17.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 31

Comptes anuals

1. Els comptes anuals de l’ICIB s’han de formular, s’han d’aprovar i s’han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en els terminis i de la manera que preveuen els apartats 3, 4 i 5 de l’article 13 de la Llei 7/2010.

2. Els comptes anuals de l’entitat han de ser formulats pel director gerent en el termini previst en l’article 13.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i s’han d’aprovar en el termini que s’hi preveu. En els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment per actuar del director gerent, l’ICIB s’atendrà a allò previst en els Estatuts per a aquests casos.

L’incompliment dels terminis pot donar lloc a l’exigència de les responsabilitats que pertoquin, d’acord amb els articles 141 i següents de la Llei 14/2014, i també a les mesures addicionals de control a què fa referència l’article 19 de la Llei 7/2010.

3. Correspon al Consell de Direcció aprovar els comptes anuals de l’entitat.

Article 32

Obligació de subministrament d’informació

L’ICIB ha de trametre a la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, per mitjà de la conselleria d’adscripció, la informació que preveu l’article 14 de Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 33

Pla d’actuacions, informe anual d’activitat i declaració de garantia de la gestió

1. L’ICIB ha d’elaborar, anualment, un pla d’actuacions d’acord amb el que preveu l’article 17.2 de Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Aquest pla l’ha d’aprovar el Consell de Direcció en el primer trimestre de l’exercici pressupostari corresponent, i s’ha de trametre a la persona titular de la conselleria d’adscripció, la qual n’ha de donar compte al Consell de Govern.

3. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el director gerent ha de presentar al Consell de Direcció i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats dutes a terme per l’ens durant l’any anterior, en els termes que preveu l’article 18 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i que han de reflectir la valoració del grau de compliment del pla d’actuacions, d’acord amb l’article 17.3 d’aquesta Llei.

  

TÍTOL IV

RÈGIM DE PERSONAL

   

Article 34

Personal de l’entitat

1. El personal d’aquesta entitat pot estar integrat pel personal laboral propi o funcionari de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que li sigui adscrit, i també pel personal de nou ingrés que s’hi incorpori d’acord amb els articles 23 i 44 de la Llei 7/2010 i la normativa vigent en matèria de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El personal al servei de l’ICIB es regeix per la legislació aplicable en cada cas i per les disposicions de la Llei 7/2010. En tot cas, i com a mínim, és d’aplicació a tot el personal al servei de l’ICIB la regulació establerta en el Reial decret legislatiu 5/2015, quant als deures dels empleats públics i el codi de conducta, els principis ètics, els principis de conducta, els principis rectors de l’accés a l’ocupació pública i les normes reguladores de la reserva de quota per a persones amb discapacitat.

Article 35

Personal laboral

1. El personal laboral propi de l’ICIB, a més de regir-se per les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que li siguin aplicables i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa, es regeix pels preceptes de la Llei 7/2010 i per les normes que la desenvolupin, com també per les normes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.

2. La selecció d’aquest personal s’ha de fer mitjançant convocatòria pública d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat i amb els informes exigits per la normativa vigent.

Article 36

Personal funcionari

1. L’ICIB pot disposar del personal funcionari de l’Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li sigui adscrit, i del personal funcionari de qualsevol administració pública que s’hi incorpori per qualsevol procediment de provisió o d’ocupació de llocs de feina, d’acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El personal funcionari adscrit a l’ICIB es regeix per la normativa de funció pública aplicable i, en particular, per la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 37

Personal directiu professional

1. El règim del personal directiu professional és el que preveu l’article 22 de la Llei 7/2010 i s’ha de sotmetre als límits que s’estableixin reglamentàriament en desplegament d’aquesta Llei.

2. El personal directiu professional de naturalesa laboral està sotmès a la relació laboral especial d’alta direcció i serà nomenat atenent a criteris de competència professional i d’experiència en l’exercici de llocs de responsabilitat en la gestió pública o privada.

Serà aplicable a l’exercici de les seves funcions:

a) La responsabilitat professional, personal i directa per la gestió desenvolupada.

b) La subjecció al control i avaluació de la gestió pel Consell de Direcció, sense perjudici del control establert per la Llei general pressupostària.

3. El personal directiu professional ha de tenir naturalesa funcionarial en els casos que tengui atribuïdes funcions que impliquin la participació en l’exercici de potestats administratives.

4. La contractació de personal directiu professional requereix els informes previs que preveu l’article 20.5 de la Llei 7/2010.

5. Les convocatòries de selecció del personal directiu professional han de ser objecte de l’informe previ de la conselleria competent en matèria de funció pública, d’acord amb el que estableix l’article 22.3 de la Llei 7/2010.

Article 38

Ordenació dels recursos humans

1. L’ICIB ha de disposar d’una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d’ordenació dels recursos humans, que ha d’incloure tot el personal al servei de l’entitat. El Consell de Direcció és l’òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball.

2. Tot el personal, propi o adscrit, s’ha d’inscriure en el Registre central de personal del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el qual s’han d’anotar preceptivament tots els actes que afectin la vida laboral del personal i totes les resolucions que comportin efectes econòmics en nòmina. La inscripció prèvia en el Registre és un requisit imprescindible perquè es puguin meritar en nòmina les retribucions i les noves remuneracions del personal que hi hagi d’estar inscrit, tret dels increments establerts legalment.

3. L’ICIB ha d’elaborar un pla d’igualtat de personal, d’acord amb el que estableix l’article 44 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

  

TÍTOL V

CONTRACTACIÓ PÚBLICA

  

Article 39

Règim de contractació

1. L’actuació de l’ICIB en matèria de contractació s’ha d’ajustar a la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i a la normativa autonòmica sobre contractació.

2. La funció d’òrgan de contractació li correspon al president d’acord amb l’article 10.1.j) dels Estatuts.

  

TÍTOL VI

RÈGIM D’ASSESSORAMENT JURÍDIC I DE DEFENSA EN JUDICI

  

Article 40

Assessorament jurídic

1. L’assessorament jurídic de l’ICIB correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de feina, el qual pot rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d’adscripció.

2. En cas que l’ICIB no tengui servei jurídic propi, pot demanar assessorament al servei jurídic de la conselleria d’adscripció.

3. Això no obstant, la secretaria general de la conselleria a la qual l’ens estigui adscrit pot sol·licitar a la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que emeti un informe jurídic en casos d’especial transcendència, amb l’informe previ del servei jurídic de la conselleria d’adscripció, que s’ha de pronunciar sobre la transcendència de l’assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.

 

Article 41

Representació i defensa en judici

1. La representació i defensa en judici de l’ICIB correspon als advocats de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma només si s’ha subscrit el corresponent conveni d’assistència jurídica.

2. En cas que no hi hagi cap conveni subscrit, la representació i defensa en judici es pot encomanar a lletrats col·legiats externs contractats expressament per a casos o àmbits concrets.

  

TÍTOL VII

RÈGIM JURÍDIC, REVISIÓ D’ACTES I RESPONSABILITAT PATRIMONIAL

  

Article 42

Recursos administratius

1. Els actes i les resolucions dels òrgans de l’ICIB, quan es dictin en l’exercici de potestats administratives, s’han de regir per les regles corresponents previstes en la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell de Direcció o pel president de l’ICIB exhaureixen la via administrativa.

Article 43

Revisió d’ofici i declaració de lesivitat

1. Els procediments de revisió dels actes nuls i els de declaració de lesivitat dels actes anul·lables, els ha d’iniciar l’òrgan autor de l’acte.

2. La competència per resoldre els procediments de revisió d’ofici dels actes nuls i declarar la lesivitat dels actes anul·lables recau en:

a) La persona titular de la conselleria d’adscripció respecte dels actes dictats pel Consell de Direcció.

b) El Consell de Direcció respecte dels actes dictats per la resta d’òrgans de l’entitat.

3. La revisió dels actes en matèria tributària s’ha de regir pel que disposen la Llei general tributària i la resta de disposicions aplicables a aquesta matèria.

Article 44

Responsabilitat patrimonial

1. Els procediments de responsabilitat patrimonial que es puguin derivar contra l’entitat s’han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de conformitat amb la normativa que regula els procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial.

2. L’inici d’aquests procediments correspon al director gerent de l’entitat, i la resolució correspon al Consell de Direcció. En els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment per actuar del director gerent, l’ICIB s’atendrà a allò previst en els Estatuts per a aquests casos.

  

TÍTOL VIII

MODIFICACIÓ, EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ

  

Capítol I

Modificació dels Estatuts

  

Article 45

Modificació dels Estatuts

1. La modificació dels Estatuts de l’ICIB s’ha d’aprovar per decret, d’acord amb les previsions de la Llei 7/2010.

2. La modificació dels Estatuts s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Capítol II

Extinció i liquidació

  

Article 46

Causes d’extinció

1. L’extinció de l’ICIB es produeix:

a) Per determinació d’una llei.

b) Per decret del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció, i amb l’informe previ i favorable de les conselleries competents en matèria d’hisenda i en matèria de funció pública, en els casos següents:

1. Perquè les seves finalitats i els seus objectius han estat assumits completament pels serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma o d’algun altre ens del sector públic instrumental.

2. Perquè les seves finalitats i els seus objectius han estat complerts totalment, de manera que no es justifica la pervivència de l’entitat pública empresarial.

2. La norma que en determini l’extinció ha d’establir les mesures aplicables al personal de l’ICIB en el marc de la legislació reguladora dels empleats públics i, en particular, de la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma. A més, ha de determinar, si escau, la integració en el patrimoni de la Comunitat Autònoma dels béns i drets sobrants que resultin del procés de liquidació de l’organisme, i indicar-ne l’afectació a serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma o l’adscripció als organismes públics que correspongui, d’acord amb el que prevegin les disposicions reguladores del patrimoni de la Comunitat Autònoma.”

  

Palma, 10 de gener de 2019

La secretària del Consell de Govern

Pilar Cosa i Serra