Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 147
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de magatzem agrícola, porxada i aljub a la parcel·la 214, polígon 21, T. M. Campos (221a/2017)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 de novembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de magatzem agrícola, porxada i aljub a la parcel·la 214, polígon 21 (T. M. Campos), en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que
Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:
a) (...)
b) Els projectes no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II però que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de la Xarxa Natura 2000.
c) (...)
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte es titola “Projecte de magatzem i porxada agrícola polivalents i aljub. Polígon 21, parcel·la 214. T. M. Campos”. L’àmbit es troba a uns 10 km del nucli de Campos, a 3 km del de Sa Ràpita i a 45 km de Palma. Està confrontant (per l’oest) amb la carretera cap a Ses Covetes. Paisatgísticament, l’àmbit correspon a un mosaic agrícola de secà mesclat amb masses forestals.
El terreny forma part de la XN2000: és el LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos. El pla de gestió del LIC ja fou aprovat (Decret 14/2015), de tal manera que ja és ZEC (Zona d’Especial Conservació). També es troba dins l’àmbit del Parc Natural Es Trenc – Salobrar de Campos, declarat per Llei 2/2017. La porció C presenta una certa cobertura forestal, fet que determina que estigui afectat per APR d’incendis. També és sòl rústic protegit ANEI. La vulnerabilitat d’aqüífers és moderada. Està afectat per APT de carreteres.
Es preveu la construcció d’un magatzem/nau agrícola de 15 m x 10 m amb una alçada de 5.75 m i, annex, un porxo de 15 m x 5 m amb una alçada mitjana de 3.75 m. La coberta serà de forjat de biguetes pretensades, teula àrab i tancaments de blocs de formigó. La superfície necessària total és de 270 m2, però l’espai projectat és inferior: 225 m2. No es contempla la dotació de serveis. A la part est de la nau es preveu la construcció d’un aljub de 26.50 m2.
La nova construcció és de planta baixa amb base rectangular i coberta a dues aigües. No hi ha separacions interiors.
3.Avaluació dels efectes previsibles
El principal impacte s’ha de produir durant la fase de les obres. L’EIA indica que, prèviament, s’haurà de preparar el terreny, eliminant la vegetació. S’hauran de situar instal·lacions temporals, zones d’emmagatzematge, zones d’acopi de materials, etc. Caldrà soscavar el terra per fer els fonaments de la nau, el porxo, l’aljub i les canalitzacions.
Totes aquestes tasques implicaran pèrdua de la coberta vegetal, aixecament de pols, compactació del sòl, renous derivats del funcionament de la maquinària, molèsties a la fauna, increment de gasos d’efecte hivernacle, generació de residus, etc. El paisatge es veurà principalment compromès en la fase de construcció. Posteriorment, segons l’EIA, la nau quedarà integrada en l’entorn, i parcialment tapada per la massa forestal.
Durant l’etapa de funcionament es poden produir impactes derivats d’accidents o fuites a la maquinària.
L’EIA considera la totalitat dels impactes com a compatibles o nuls.
Es proposen tot un seguit de mesures preventives i correctores, que semblen suficients.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S’han efectuat consultes a diferents administracions.
El Servei d’Espais Naturals informa DESFAVORABLEMENT el projecte, atès que “no s’ha demostrat el seu caràcter imprescindible tal i com preveu l’article 3.1 de la Llei 2/2017 de declaració del Parc i atès que aquestes actuacions poden afectar de forma apreciable els hàbitats naturals i les espècies d’interès comunitari pels quals es va declarar l’espai protegit així com el lloc de la Xarxa Natura 2000, LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos”.
Com hem vist, amb la informació complementària enviada pel promotor es justifica el caràcter imprescindible de què les construccions es situïn a la parcel·la 214 polígon 21 de Campos per les següents qüestions: parcel·la propietat del promotor, tipus de cultiu que es preveu realitzar (sense gluten) i per qüestions de mobilitat. D’altra banda també es motiva la no afecció als valors (hàbitats i espècies) que justificaren la declaració de l’espai de la XN2000. Per evitar les molèsties a les aus durant l’època reproductora, l’EIA indica que les obres es faran durant els mesos d’hivern.
El Servei d’Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca conclou que resulta adient procedir a l’avaluació ambiental del projecte atès el següent:
-L’actuació que es pretén realitzar és la construcció de magatzem agrícola, porxada i aljub necessàries per a l’explotació agrícola existent i venda directa i indirecta (cal aclarir l’activitat). La matriu d’ordenació del sòl rústic de la Llei 6/1999, de 3 d’abril, considera aquesta activitat com a ús admès en el primer cas i condicionat al segon.
-Les futures edificacions es situen en sòl rústic protegit (ANEI, APR, APT) i a més dins l’espai natural protegit que constitueix el Parc Natural d’Es Trenc – Es Salobrar de Campos.
-Les edificacions no donen servei exclusivament a la parcel·la en la qual s’implanten sinó a un conjunt més ampli de parcel·les que conformen una mateixa explotació agrària. Cal completar la documentació justificativa amb la indicació de totes les parcel·les i les edificacions existents vinculades a l’activitat.
-L’activitat de venda directa i indirecta, així com el trasllat de maquinària pot tenir un impacte negatiu sobre l’entorn.
-Les edificacions i instal·lacions poden suposar un impacte paisatgístic a l’entorn.
-No s’ha elaborat un estudi d’alternatives d’ubicació de les edificacions en altres parcel·les de l’explotació agrària que gaudeixin de menor grau de protecció.
-A les actuacions a realitzar a les zones on està emplaçada la parcel·la, s’han de complir les restriccions i condicions de la norma 22 del PTIM sense perjudici de les establertes pel Planejament Municipal o altres normatives de major rang que li afectin i puguin ser més restrictives.
-A la documentació 3. Plànols, no hi ha un plànol d’emplaçament de les construccions a la parcel·la a escala adequada: les construccions es visualitzen com a petits rectangles de color. El plànol de l’aljub grafia la seva estructura, però manquen seccions i alçats amb major definició. A la documentació 2. Memòria, es diu que no hi haurà instal·lacions, però hi ha un aljub que es suposa com a dipòsit d’aigua i al plànol no es grafia la seva situació ni si hi serà enterrat o a nivell de terreny natural, ni es diu cap a la Memòria respecte a aquesta construcció. Cal ampliar la documentació per tal de poder fer-ne una avaluació completa.
-La superfície del porxo no compleix amb el punt 4 de les condicions de les edificacions i les instal·lacions de la Norma 22 del PTIM referent a què els porxos no podran superar el 20% de la superfície ocupada per l’edificació: Superfície ocupada edificació = 150 m2 (100%)
Superfície ocupada porxada = 75 m2 (50%)
Si n’és el cas caldrà tramitar l’exoneració de paràmetres a l’empara del DL 17/2017.
-Tot això sense perjudici de què a la parcel·la li pot afectar el règim jurídic derivat de la Llei 2/2017, de 27 de juny, de Declaració del Parc Natural Marítim terrestre Es Trenc – Salobrar de Campos; del Pla d’ordenació dels recursos naturals (PORN) Es Trenc – Salobrar; i dels espais de Xarxa Natura 2000, LIC i ZEPA Es Trenc – Salobrar; per a la qual cosa resultarà necessari consultar a l’administració competent en la matèria.
En el document d’esmena que el promotor presentà el 08/11/2018 s’adjuntava un Informe y documentación deficiente referente al expediente 32/2016, del Col·legi oficial d’enginyers tècnics agrícoles de les Illes Balears, signat per Juan Ferretjans Gual. L’informe és de 24/04/2018. En ell es fan una sèrie d’aclariments respecte a les conclusions de l’informe del Consell de Mallorca. En concret, es diu que existia una errada de redacció, de tal manera que el projecte és de construcció d’un magatzem agrícola polivalent, porxo agrícola i aljub. En cap cas de venda directa o indirecta.
Com ja hem comentat a l’apartat anterior, respecte als elements que motivaren l’informe desfavorable del Servei d’Espais Naturals, amb la nova documentació es justifica adientment la necessitat d’ubicar les construccions a la parcel·la objecte d’estudi.
Pel que fa a l’impacte paisatgístic, es proposen mesures correctores, com fer un apantallament vegetal amb arbres autòctons (fonamentalment garrovers i figueres). El sentit favorable de l’informe del Servei de Reforma i Desenvolupament agrari exonera de la necessitat d’acomplir amb el contingut de l’article 22 del PTI en allò que té a veure amb el paisatge, i de la superfície del porxo, superior a la prevista al planejament.
Pel que fa a l’aljub, s’amplia la informació. Es comenta de quins materials es farà, la seva situació, es fa un alçat a una escala suficient, i es presenten els càlculs agronòmics que justifiquen la seva capacitat. Finalment, s’explica que és un aljub de recollida de pluvials, i que l’aigua es farà servir per abeurar els animals i regar els conreus. Accessòriament també es podria utilitzar en tasques d’extinció d’incendis.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i sobre si el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: Es preveu la construcció d’un magatzem, porxada i aljub amb ús agrícola a la parcel·la 214 del polígon 21 del terme municipal de Campos. L’ocupació total de territori en la parcel·la és de 225 m2. La ubicació es situa a l’oest de la part C de la parcel·la, a la vora de la massa forestal, que servirà com apantallament per evitar l’impacte paisatgístic.
2. Ubicació del projecte: El terreny forma part de la XN2000: és el LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos. El pla de gestió del LIC ja fou aprovat (Decret 14/2015), de tal manera que ja té la consideració de ZEC (Zona d’Especial Conservació). Es troba sobre sòl rústic protegit ANEI. També dins l’àmbit del Parc Natural Es Trenc – Salobrar de Campos, declarat per Llei 2/2017. La porció C presenta una certa cobertura forestal, fet que determina que estigui afectat per APR d’incendis. La vulnerabilitat d’aqüífers és moderada. Està afectat per APT de carreteres.
3. Característiques del potencial impacte: La preparació del terreny implica l’eliminació de la vegetació, l’explanació/compactació del terreny i moviments de terres. Posteriorment es construiran els fonaments i s’obriran les rases. Finalment es preveu construir la nau, porxada i aljub. Tot plegat suposarà un impacte sobre el substrat el qual, tanmateix, es destina actualment al cultiu de cereals. Per tant, no existeix vegetació natural directament al lloc on es preveu ubicar-hi el projecte. El funcionament de la maquinària causarà renous, aixecarà pols, pot espantar la fauna dels voltants, i també pot afectar, involuntàriament, a la massa forestal de les rodalies. S’han de preveure mesures per evitar les fuites accidentals d’olis o combustible de la maquinària.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte de magatzem agrícola, porxada i aljub a la parcel·la 214, polígon 21 (T. M. Campos), atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, i considerant la documentació i mesures protectores i correctors que obren a l’expedient.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i altres normatives específiques que li siguin d’aplicació.
Palma, a 12 de novembre de 2018
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias