Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 146
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual de les NNSS de planejament de Marratxí que té per objecte el canvi d’ús esportiu a docent de la finca cadastral 4747901DD7844N0001PP de l’ urbanització ses Cases Noves (224c/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 27 de novembre de 2018  i RE 1413, té entrada a la CMAIB sol·licitud de l’Ajuntament de Marratxí sobre no subjecció a tramitació d’avaluació ambiental estratègica de la Modificació Puntual de les NNSS de planejament  que té per objecte el canvi d’ús predominant esportiu a docent d’una parcel·la situada a la urbanització de Ses Cases Noves.

2. S’Adjunta a la petició certificat de l’acord del Ple de l’Ajuntament, que en sessió ordinària de data 25-9-2018 acordà aprovar inicialment dita modificació puntual, suspendre les llicències a l’àmbit de la modificació, sotmetre l’expedient a informació pública i, entre d’altres, sol·licitar informe a la CMAIB sobre la innecessarietat de sotmetre la modificació a tramitació ambiental simplificada. Així mateix s’acompanya la documentació referida a la modificació elaborada per GATT el 26 de Juliol de 2018 i signada pels tècnics Antoni Pons,

Magdalena Pons i Josep Antoni Aguiló.                                                                                                                                                              

3. A l’apartat 5è de la memòria justificativa presentada,  relatiu al compliment de la  normativa d’avaluació ambiental, es fa constar expressament que la modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient per la seva escassa entitat, i que no es considera necessària la seva subjecció a avaluació ambiental estratègica i l’aplicació de l’article 9.5  de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears atès que la modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient per la seva escassa entitat.

4. En el moment de l’acord d’aprovació inicial de la present modificació puntual ja havia entrat en vigor la nova redacció de l’article 9 donada per la llei 9/2018, de 31 de Juliol, per la qual es modifica la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears. Segons aquesta nova redacció, l’equivalent a l’anterior article 9.5 de la Llei  és el darrer paràgraf de l’article 9.4 que diu: “No obstant això, en els casos que l’òrgan ambiental, a instància motivada de l’òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d’escassa entitat, les podrà excloure del procediment d’avaluació ambiental amb un informe tècnic previ que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient”.

Consideracions tècniques i jurídiques

1.- Com hem apuntat la modificació  té per objecte la modificació de l ús predominant de la finca cadastral 4747901DD7844N0001PP, que passarà d’esportiu a docent, a la parcel·la ubicada a la urbanització de les cases noves.

La modificació ha estat informada favorablement per l’arquitecte municipal en data 28 d’agost de 2018 indicant que s’ha de sol·licitar la exoneració d’avaluació ambiental estratègica al tractar-se d’una modificació d’escassa entitat que no té efectes significatius sobre el medi ambient.

A la memòria s’explica també que el motiu del canvi d’ús predominant,  malgrat que es mantingui l’ús esportiu, es possibilitar la implantació d’un centre escolar que serà l’ús principal amb un màxim de 250 alumnes. L’àmbit afectat té una superfície de 9.236 m2.

La modificació només consisteix en el canvi de l’ús predominant i no suposa canvis en els paràmetres d’edificació previstos a l’actual regulació.

La memòria justifica la modificació en el dèficit d’equipament docent respecte a l’equipament esportiu previst a aquesta zona del terme municipal (13.667 enfront a 4.046) i en que els previstos només ho són per infantil i primària essent el centre previst d’educació secundària.

2.- Actualment les parcel·les afectades estan qualificades com a zona intensiva A-1, on, a més de l’ús públic cultural, s’admeten usos d’habitatge i altres usos públics. S’ha considerat convenient limitar els usos permesos únicament al docent. S’incorporen també a la normativa els paràmetres d’edificació d’aquest tipus d’equipament.

Es tracta, per tant, d’una modificació puntual que  no genera en si mateixa problemes mediambientals significatius ja que no implicarà cap alteració del medi físic i  que, únicament, modifica l’ús predominant mantenint els paràmetres urbanístics vigents en la regulació actual.

No obstant l’anterior cal valorar l’aspecte més significatiu d’aquest canvi d’ús, que és la presència de població flotant concentrada en hores lectives i els problemes de mobilitat que es poden generar.

En aquest sentit  la documentació acompanya un estudi de mobilitat  generada  que  no preveu un increment de desplaçaments totals en relació a l’anterior ordenació però si que contempla  un canvi de dinàmiques de circulació,  que es concentrarà en els horaris d’accés i sortida del centre escolar. En qualsevol cas l’estudi conclou que  la modificació no tindrà impactes sobre la mobilitat a la zona ni al seu entorn,  ja que només es un canvi d’ús predominant – els usos anteriors són usos també permesos després de la modificació – i que la xarxa viària està preparada per acollir el nou equipament . També conclou que no es detecten problemes de saturació de trànsit en els horaris habituals d’accés i sortida dels centres escolars. La documentació conté la previsió d’actuacions que, a requeriment municipal, s’han incorporat per donar resposta a aquests canvi de dinàmiques.

3.- Al present supòsit de fet és aplicable  el darrer paràgraf l’art. 9.4 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: ““No obstant això, en els casos que l’òrgan ambiental, a instància motivada de l’òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d’escassa entitat, les podrà excloure del procediment d’avaluació ambiental amb un informe tècnic previ que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient Estem davant una modificació d’escassa entitat del planejament vigent que no implica efectes significatius sobre el medi ambient.

4.- De conformitat amb  el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.

5.- Per tot l’anterior, i vist l’informe  amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 21 de desembre de 2018, dicto la següent:

RESOLUCIÓ

Declarar que  la Modificació Puntual de les NNSS de planejament  de Marratxí que té per objecte el canvi d’ús predominant esportiu a docent d’una parcel·la situada a la urbanització de Ses Cases Noves, segons documentació redactada pels tècnics Josep Antoni Aguiló Oliver, Antoni Pons Esteva i M. Magdalena Pons esteva del  Gabinet  d’Anàlisi Ambiental i Territorial GAAT el 26 de juliol de 2018, no està subjecte a tramitació d’avaluació ambiental estratègica, de conformitat amb el que disposa el darrer paràgraf l’art. 9.4 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears segons la redacció donada per la Llei 9/2018, de 31 de juliol, de modificació de l’anterior,  atès que és tracta d’una modificació puntual d’escassa entitat i que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient, amb la condició que s’incorporin efectivament les mesures per millorar la mobilitat proposades a l’estudi  i a l’annex 5 de la documentació presentada.

 

Palma, 21 de desembre de 2018 

El President de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias