Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 110
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el “Projecte de construcció d’un parc verd a Campanet” (65a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de novembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte de construcció d’un parc verd a Campanet,  en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d’avaluació ambiental.

D’acord a la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears  està inclòs a l’Annex II (projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental quan així ho decideix l’òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d’emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l’annex 1 o operacions R12 i R13 de l’annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l’interior d’una nau a polígon industrial.) i epígraf 4 (Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupi a l'interior d'una nau en polígon industrial).

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte té com a objecte la construcció d’un parc verd a Campanet per a l’aportació de residus d’origen domèstic provinents de les llars, de petits comerços, oficines  i empreses de servei. L’exercici de l’activitat consisteix en emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l’àmbit de la recollida a l’espera del seu tractament o eliminació en abocador o centre de reciclatge autoritzat.

Les obres previstes preveuen:

-Recinte totalment asfaltat: 537,8m. Un edifici principal d’una planta, prefabricat, amb una superfície total construïda de uns 15 m2, per acollir diferents instal·lacions:  despatx, vestuaris, magatzems de neteja.

-Una adequació de tots els terrenys al seu ús previst al projecte.

-Tancament perimetral de la parcel·la.

-Incorporació de mesures de seguretat.

-Incorporació dels elements necessaris pel desenvolupament de l’activitat. 

La parcel·la on es du a terme l’activitat té una superfície de 38.403 m2 i té accés des del Camí Vell d’Inca, Polígon 2, parcel·la 162 del T.M. de Campanet. Es troba ubicada a un lloc de paisatge obert, natural i rural, a més de estar en les immediacions de les carreteres i camins de trajecte pintoresc. Actualment, és una zona d’equipaments municipals, on hi ha una zona esportiva, una escoleta, una piscina... La superfície on es situa l’activitat té una forma pràcticament rectangular, amb lleugera pendent i ocupa uns 537,80 m2. Els banys, els serveis d’electricitat i aigua , així com sanejament i pluvials, són els del complex municipal. Actualment segons el Pla Territorial de Mallorca (PTIM), els terrenys on s’ubica la activitat estan qualificats com a sòl rústic general (SRG), i pertanyen a la unitat del paisatge 8 (UP8 Raiguer). Pel que fa a les activitats proposades, segons les normes d’ordenació del PTIM, es pot considerar que s’assimilen a l’ús d’Infraestructura E-5. Aquestes activitats a sòl rústic general són un ús condicionat.

Segons les normes subsidiàries (NNSS) vigents de Campanet, no queda clar que sigui sòl urbà. D’acord el Pla Director Sectorial per a la gestió dels residus urbans de l’illa de Mallorca, Els Parcs Verds es construiran dins el límits del nucli urbà.

Per altra part, en el document ambiental aportat s’afirma que la parcel·la proposada està classificada com EQMD-S7 a la Modificació Puntual de les NNSS del planejament del municipi de Campanet relativa a la modificació de la zonificació esportiva actual a zonificació d’equipament municipal divers del Pla Parcial del Sector 7. Segons això, seran possibles els usos “infraestructurals”.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Atesa la natura de l’activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s’apliquen les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental.

Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües. Durant la fase d’explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

S’han efectuat consultes a:

1. Direcció Insular de Territori i paisatge

2. Direcció General de Recursos Hídrics

3. Direcció Insular de  Cultura, Patrimoni i Esports, Consell de Mallorca

El Servei d’Ordenació del Territori en data 11/09/2018, va informar el següent:

Informe favorable a la proposta d’Avaluació Ambiental simplificada amb els següents condicionants:

a)Caldria completar la barrera vegetal amb espècies vegetals autòctones i baix requeriment hídric, en tot el límit de la parcel·la per tal de reduir l’impacte paisatgístic de les instal·lacions i edificacions del Parc Verd des de l’entorn més proper.

b)Caldria aclarir si els terrenys on s’ubica l’activitat pertanyen a sòl urbà o no. També caldria tenir en compte que segons les NNSS de Campanet vigents, només es permet un ús esportiu. Fins que la modificació puntual de les NNSS de Campanet, on es modifiqui la zonificació dels terrenys a un tipus que permeti l’ús d’emmagatzematge i pre-classificació de residus, no s’aprovi definitivament, aquest ús no estarà permés.

c)Caldrà respectar allò que preveu l’article 68 de la LUIB, pel que fa a les normes d’aplicació directa, respecte a l’adaptació de les instal·lacions, construccions i edificacions en els seus aspectes bàsics a l’ambient en que estiguin situades. Caldrà estudiar les principals visuals dels terrenys afectats des del nucli antic de Campanet, per tal de minimitzar l’impacte visual i paisatgístic i harmonitzar la proposta amb l’entorn , adoptant les mesures correctores escaients.

d)Cal recordar que en la Modificació Puntual plantejada de les NNSS de Campanet, s’haurà de donar compliment a la Norma 44 de contaminació lumínica i a la Norma 45 de contaminació acústica del PTIM.

No s’han rebut respostes de la resta de administracions

5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

1.Característiques del projecte: Es tracta d’una instal·lació d’emmagatzematge i pre-classificació de residus a l’espera del seu tractament o eliminació situada en un àmbit que està pendent que sigui classificat com urbà. La parcel·la ocupada té una superfície de 38.403 m2. No està afectada per cap APR.

2.Ubicació del projecte: La parcel·la on es du a terme l’activitat té una superfície de 38.403 m2 i té accés des del Camí Vell d’Inca, Polígon 2, parcel·la 162 del T.M. de Campanet. Es troba ubicada a un lloc de paisatge obert, natural i rural, a més de estar situat en les immediacions de les carreteres i camins de trajecte pintoresc. Actualment, és una zona d’equipaments municipals, on hi ha una zona esportiva, una escoleta, una piscina... La superfície on es situa l’activitat té una forma pràcticament rectangular, amb lleugera pendent i ocupa uns 537,80 m2. Els banys, els serveis d’electricitat i aigua , així com sanejament i pluvials, són els del complex municipal. Actualment segons el Pla Territorial de Mallorca (PTIM), els terrenys on s’ubica la activitat estan qualificats com a sòl rústic general (SRG). En quant a l’ús detallat, la possibilitat de legalització dependrà de l’aprovació definitiva de l’instrument de planejament. No hi ha presència d’espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d’hàbitats rellevants. L’àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és ENP. Es tracta d’una zona de vulnerabilitat d’aqüífers mitjana. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats. En data 21 de Novembre de 2018, es va consultar a l’Ajuntament sobre aquest punt que va respondre que es tracta d’uns terrenys situats en sòl urbà assenyalat per les Normes Subsidiàries com a apte per ser destinat a acollir les activitats i les edificacions característiques de les concentracions urbanes.

3.Característiques del potencial impacte: L’àrea geogràfica afectada serà reduïda, com s’ha exposat es tracta d’una  superfície de  537,80 m2. Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües.

I durant la fase d’explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.  A l’àrea on s’ubica la parcel·la no hi ha presència d’espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d’hàbitats rellevants. L’àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és ENP. Es tracta d’una zona de vulnerabilitat d’aqüífers mitjana sense risc potencial significatiu per inundacions. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

Atesa la natura de l’activitat a desenvolupar, si s’apliquen adientment les mesures preventives i correctores, no s’espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte integrat d’obres i d’activitats del parc verd de Campanet,  atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental i les següents condicions:

-Es disposarà d’un sistema separador de greixos, degudament dimensionat per recollir les aigües pluvials procedents de la xarxa d’imbornals de la deixalleria, prèvia al seu abocament a la xarxa municipal d’aigües pluvials. Els fangs i greixos separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S’hauran de guardar els justificants d’aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.

-S’ha de completar la barrera vegetal amb espècies vegetals autòctones i baix requeriment hídric, en tot el límit de la parcel·la per tal de reduir l’impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions i edificacions del Parc Verd des de l’entorn més proper. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

Es recorda que:

-S’ha de respectar allò que preveu l’article 68 de la LUIB, pel que fa a les normes d’aplicació directa, respecte a l’adaptació de les instal·lacions, construccions i edificacions en els seus aspectes bàsics a l’ambient en que estiguin situades. Caldrà estudiar les principals visuals dels terrenys afectats des del nucli antic de Campanet i viceversa, per tal de minimitzar l’impacte visual i paisatgístic i harmonitzar la proposta amb l’entorn , adoptant les mesures correctores escaients.

-En la Modificació Puntual plantejada de les NNSS de Campanet, s’ha de donar compliment a la Norma 44 de contaminació lumínica i a la Norma 45 de contaminació acústica del PTIM.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

 

Palma,  a 22 de novembre de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias