Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 78
Conveni entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, del Govern de les Illes Balears, i el Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Sistema d’Observació Costaner de les Illes Balears (SOCIB), per elaborar un pla d’adaptació als efectes del canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre adscrit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Parts
Marc Pons i Pons, conseller de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, d’acord amb el Decret 6/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, en virtut de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Joaquín Tintoré Subirana, director del Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Sistema d’Observació Costaner de les Illes Balears (en endavant SOCIB), d’acord amb el seu nomenament, efectuat pel Consell Rector del SOCIB el 2 de desembre de 2008, en virtut de la Resolució de 14 de gener de 2008, de la Secretaria General de Política Científica i Tecnològica, per la qual es publica el Conveni de col·laboració entre el Ministeri d’Educació i Ciència i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a la creació del Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Sistema d’Observació Costaner de les Illes Balears, publicat en el BOE el 5 d’abril de 2008.
Antecedents
1. La disposició addicional vuitena de la Llei 2/2013, de 29 de maig, de protecció i ús sostenible del litoral i de modificació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, imposa al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient l’obligació d’elaborar una estratègia per a l’adaptació de la costa als efectes del canvi climàtic.
2. També estableix que les comunitats autònomes a les quals s'hagin adscrit terrenys de domini públic maritimoterrestre d'acord amb l'article 49 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, hauran de presentar al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, per a la seva aprovació, un pla d'adaptació d'aquests terrenys i de les estructures construïdes sobre ells per fer front als possibles efectes del canvi climàtic.
3. En virtut d’aquestes obligacions el Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient va aprovar, el 24 de juliol de 2017, l’Estratègia d’adaptació al canvi climàtic de la costa espanyola. Resta pendent elaborar un pla d’adaptació de la costa específic.
4. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears gestiona el domini públic maritimoterrestre adscrit a la Comunitat Autònoma. Elaborar un pla d’adaptació és, per tant, obligació de la Comunitat Autònoma.
5. El Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient promou el Pla d'Impuls al Medi Ambient (PIMA) Adapta Costes CA 2017. L'objectiu d’aquest Pla és contribuir a desenvolupar el Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC) i, també, a la implementació de l'Estratègia d'adaptació de la costa espanyola al canvi climàtic. Per això ha de promoure estudis de detall per trams de costa de dimensió autonòmica i garantir la uniformitat en la metodologia aplicada a la generació, adquisició i recopilació de dades i a l'avaluació de la vulnerabilitat de les costes espanyoles al canvi climàtic; i ha de facilitar, alhora, l'aplicació per part de les comunitat autònomes de la disposició addicional vuitena de la Llei 2/2013, de 29 de maig, de protecció i ús sostenible del litoral i de modificació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes.
6. El 24 de juliol de 2017 el Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient, en Conferència Sectorial, va decidir transferir unes quanties a les comunitats autònomes costaneres que s’aprovaren definitivament per Acord del Consell de Ministres d’1 de setembre de 2017. Aquesta transferència de crèdit s’emmarca en el PIMA Adapta Costas i la quantitat assignada a les Illes Balears va ser de 371.500 € transferits en la partida d’ingressos de fons finalistes 25601/ I/70000/0000 FF 17077. La transferència de crèdit obliga les comunitats autònomes a elaborar un pla d’adaptació als efectes del canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre adscrit a la comunitat autònoma.
7. Els terminis inicials per al lliurament dels diferents resultats del PIMA Adapta Costas, que es varen fixar en Conferència Sectorial de data 24 de juliol de 2017 amb l'acord de totes les comunitats autònomes implicades, han estat modificats, per motius de tramitació administrativa i pressupostària, i a proposta de diverses administracions autonòmiques, en un nou Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 26 de juliol de 2018. Aquest nou acord fixa els terminis en els termes següents:
Les comunitats autònomes hauran d’entregar al Ministeri per a la Transició Ecològica els resultats materials següents:
a) Una o diverses bases de dades georeferenciades amb la informació recopilada sobre recursos, instal·lacions, usos del territori i activitats vulnerables al canvi climàtic a la costa, abans del 30 de juny de 2019. Aquesta data s'ha prorrogat pel que fa a la inicial (1 de desembre de 2018).
b) Un visor cartogràfic en línia i un manual d'ús d'aquest, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020.
c) Un informe de riscs a la costa davant el canvi climàtic en l'àmbit de la comunitat autònoma per avaluar la vulnerabilitat i l'exposició d'actius naturals i socioeconòmics, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020.
d) Un pla autonòmic d'adaptació al canvi climàtic dels terrenys de domini públic maritimoterrestre adscrits a la Comunitat Autònoma i de les estructures construïdes sobre ells, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020. Aquesta data s'ha prorrogat pel que fa a la inicial (18 mesos després de l'aprovació del crèdit).
e) Una memòria que inclogui totes les actuacions dutes a terme, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020.
En tots els casos, el termini de justificació és de tres mesos des de la finalització del termini d'execució. Aquest termini és prorrogable per altres tres mesos, amb sol·licitud de pròrroga prèvia (s’entén, d’acord amb el punt 7 de l’article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària [BOE núm. 284], que tracta de la justificació dels compromisos de crèdit, obligacions reconegudes i pagaments realitzats).
8. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma. En aquest Decret es designa la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, com a òrgan competent, entre d’altres matèries, en temes d’energia i canvi climàtic.
9. La Resolució de 14 de gener de 2008, de la Secretaria General de Política Científica i Tecnològica, per la qual es publica el Conveni de col·laboració entre el Ministeri d’Educació i Ciència i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a la creació del Consorci per a la construcció, equipament i explotació del Sistema d’Observació Costaner de les Illes Balears (BOE núm. 83, de 5 d’abril de 2008); modificada per la Resolució de 7 de juny de 2016, de la Direcció General d’Innovació i Competitivitat, per la qual es publica l’Acord amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per la qual es modifica el Conveni de col·laboració per a la creació del Consorci per al disseny, construcció, equipament i explotació del Sistema d’Observació Costaner de les Illes Balears (BOE núm. 150, de 22 de juny de 2016), estableix, a l’article 5.2, que el SOCIB està adscrit a l’Administració General de l’Estat.
Així mateix, en els estatuts s’inclouen, com a objectius del SOCIB:
— Ser una plataforma de suport a la investigació en el medi marí, oberta i al servei de tota la comunitat científica i tecnològica nacional. És a dir, una estructura per a l'adquisició, processament, anàlisi i disseminació d'informació multidisciplinària del medi marí, de forma sistemàtica i regular.
— Desenvolupar tecnologies per al seu ús i que alhora siguin transferibles a altres projectes d'observatoris costaners semblants. Facilitar a les administracions i altres entitats interessades el desenvolupament d'una estructura de gestió costanera i proposar la definició d'una agenda estratègica de recerca i innovació en aquest tema; i la mobilització a nivell nacional de la massa crítica i l'esforç innovador precís per facilitar la implementació de l’agenda esmentada. El SOCIB està obert a la col·laboració científica i tècnica internacional.
10. La Llei 40/2015, d'1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, regula en l’article 47 els convenis interadministratius signats entre dues o més administracions públiques, o bé entre dos o més organismes públics o entitats de dret públic vinculats o dependents de diferents administracions públiques, i que poden incloure la utilització de mitjans, serveis o recursos d’una altra Administració pública.
11. L’article 48.8 de la mateixa Llei 40/2015 estableix que els convenis subscrits per l’Administració General de l’Estat o algun dels seus organismes públics o entitats de dret públic vinculats o dependents són eficaços una vegada inscrits en el Registre Electrònic Estatal d’Òrgans i Instruments de Cooperació del Sector Públic Estatal, al qual es refereix la disposició addicional setena, i publicats en el Butlletí Oficial de l’Estat. Prèviament, i amb caràcter facultatiu, es poden publicar en el butlletí oficial de la comunitat autònoma o de la província que correspongui a l’altra Administració signant.
12. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creà el Registre de Convenis i Acords, com a instrument de publicitat, transparència i control dels convenis i acords signats per l’Administració autonòmica, i establí que se n’havien de determinar reglamentàriament el règim jurídic, el funcionament i l’adscripció orgànica (article 82). En compliment d’aquesta remissió s’aprovà el Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de Convenis i Acords de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest Conveni ha de regular, entre d’altres, les actuacions de les dues parts per elaborar un pla d’adaptació als efectes del canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre adscrit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
Aquest Conveni té per objecte establir les línies de col·laboració institucional entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, del Govern de les Illes Balears, i el SOCIB per elaborar un pla d’adaptació als efectes del canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre adscrit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant, pla d’adaptació), i posar la informació generada durant el Conveni a disposició del públic.
El pla d’adaptació està inclòs en la línia d’actuació PIMA Adapta Costas segons l’Acord del Consell de Ministres d’1 de setembre de 2017, que ratifica la distribució territorial efectuada per la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 24 de juliol de 2017. Aquest Acord del Consell de Ministres estableix l’import, les actuacions per realitzar, el règim jurídic aplicable, el termini i les dates límit d’execució, que s’han modificat segons l'Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 26 de juliol de 2018 (vegeu antecedents) en els termes següents:
Les comunitats autònomes hauran d’entregar al Ministeri per a la Transició Ecològica els resultats materials següents:
a) Una o diverses bases de dades georeferenciades amb la informació recopilada sobre recursos, instal·lacions, usos del territori i activitats vulnerables al canvi climàtic a la costa, abans del 30 de juny de 2019. Aquesta data s'ha prorrogat pel que fa a la inicial (1 de desembre de 2018).
b) Un visor cartogràfic en línia i un manual d'ús d'aquest, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020.
c) Un informe de riscs a la costa davant el canvi climàtic en l'àmbit de la comunitat autònoma per avaluar la vulnerabilitat i l'exposició d'actius naturals i socioeconòmics, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020.
d) Un pla autonòmic d'adaptació al canvi climàtic dels terrenys de domini públic maritimoterrestre adscrits a la Comunitat Autònoma i de les estructures construïdes sobre ells, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins al 24 de juliol de 2020. Aquesta data s'ha prorrogat pel que fa a la inicial (18 mesos després de l'aprovació del crèdit).
e) Una memòria que inclogui totes les actuacions dutes a terme, en un termini màxim de 36 mesos comptadors des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial; és a dir, fins el 24 de juliol de 2020.
2. Compromisos de les parts
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, del Govern de les Illes Balears, i el SOCIB es comprometen a col·laborar per elaborar el pla d’adaptació als efectes del canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre adscrit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L’àmbit de col·laboració abraça els treballs i la documentació per desenvolupar segons marca la convocatòria PIMA Adapta Costas esmentada:
Compromisos del SOCIB
1. El SOCIB s’ha d'encarregar de dur a terme el punt a i el punt c esmentats a l’apartat anterior. Concretament s’ha d'encarregar de:
Pel que fa als treballs de l'apartat a
Desenvolupar una base de dades georeferenciades amb la informació recopilada sobre recursos, instal·lacions, usos del territori i activitats vulnerables al canvi climàtic a la costa. Aquesta feina es concreta en dos resultats complementaris:
·Anàlisi exploratòria i diagnòstic de bases de dades fiables d'informació històrica de variables atmosfèriques, marines i hidrometeorològiques
— Inventari de bases de dades de tipologia de costa.
— Caracterització morfosedimentària de platges.
— Inventari i diagnòstic de bases de dades i reanàlisi per a la caracterització dels forçaments atmosfèrics.
— Inventari i diagnòstics de les bases de dades per a la caracterització i reanàlisi del nivell del mar.
— Inventari i diagnòstic de les bases de dades i reanàlisi per a la caracterització del medi marí (temperatura, salinitat, acidesa, etc.).
— Inventari i diagnòstic de treballs previs relatius a l'impacte del canvi climàtic a la costa de les Illes Balears associat a aspectes ecosistèmics i d'activitats que puguin exercir un impactes sobre aquests (p. ex., incendis marins, abocaments...).
— Inventari i diagnòstic de les bases de dades sobre els recursos i activitats vulnerables al canvi climàtic en el domini públic maritimoterrestre (DPMT).
· Generació i recopilació de bases georeferenciades: un atles marí per a les Illes Balears
— Elaboració d'una cartografia d'espais susceptibles al canvi climàtic a la costa de les Illes Balears.
— Elaboració d'una cartografia del clima marí al llarg de la costa (p. ex., règim mitjà, extrem, períodes de retorn, tempestes, etc.).
— Elaboració d'una cartografia de les tendències d'ascens del nivell del mar.
— Elaboració d'una cartografia dels principals atributs del medi marí.
— Elaboració d'una cartografia dels principals aspectes ecosistèmics i activitats que puguin produir un impacte sobre aquests.
— Elaboració d'una cartografia dels principals recursos i activitats costaners vulnerables al canvi climàtic.
Pel que fa als treballs de l'apartat c
Un informe de riscs a la costa davant del canvi climàtic en l'àmbit de la comunitat autònoma per avaluar la vulnerabilitat i l'exposició d'actius naturals i socioeconòmics. Aquestes tasques es concreten en:
· Anàlisi de l’evolució de la línia de costa
— Inventari i diagnòstic de les fonts de dades disponibles per a l'extracció de la línia de costa a escala interanual.
— Inventari i diagnòstic de les fonts de dades disponibles per a l'extracció de la línia de costa a escala anual i estacional.
— Elaboració d'una cartografia i anàlisi de l'evolució de la línia de costa a escala interanual.
— Elaboració d'una cartografia i anàlisi de l'evolució de la línia de costa a escala anual i estacional.
· Avaluació d'impactes i riscs
— Vulnerabilitat i dinàmica marina: caracterització històrica de les dinàmiques marines relacionades amb la inundació i erosió dels sistemes litorals.
— Vulnerabilitat i entorn socioeconòmic costaner: caracterització de l'activitat econòmica a la costa; caracterització de la renda disponible per hàbitat i de l'estoc de capital; elaboració d'una cartografia sintètica de la vulnerabilitat de l'entorn socioeconòmic costaner.
— Projeccions de canvi climàtic de dinàmica marina: càlcul de les projeccions d'ascens del nivell del mar i efectes sobre els sistemes costaners; càlcul dels escenaris futurs de clima marí, tempestes i direcció del flux mitjà d'energia, caracterització de la renda disponible per hàbitat i l'estoc de capital; elaboració d'una cartografia sintètica de la vulnerabilitat de l'entorn socioeconòmic costaner.
— Estimació dels impactes i la vulnerabilitat de l'augment del nivell del mar i els canvis en la dinàmica marina sobre els ecosistemes i el marc socioeconòmic: estimació d'impactes i vulnerabilitat del canvi en la dinàmica marina sobre els ecosistemes; estimació d'impactes i vulnerabilitat del canvi en la dinàmica marina sobre el medi socioeconòmic.
2. El SOCIB ha de lliurar a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat la següent documentació amb les condicions i terminis recollits en aquest Conveni:
— Memòries dels treballs realitzats d’acord amb la clàusula 3 (terminis) d’aquest Conveni.
— Bases de dades recopilades, inventariades i georeferenciades.
— Informe de projeccions.
— Informe de riscs - inventari d'infraestructures i ecosistemes afectats.
— Informe de vulnerabilitat.
Compromisos de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, a través de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic es compromet a:
1. Col·laborar amb el finançament de les quanties que estableix la clàusula 4 d’aquest Conveni.
2. Dur a terme la coordinació i les actuacions necessàries per assolir l’objecte d’aquest Conveni.
3. Posar a disposició del PIMA Adapta Costas a les Illes Balears els professionals i els tècnics necessaris per a l’execució de la resta d’obligacions assumides amb el Ministeri per a la Transició Ecològica. Concretament s’ha d'encarregar de:
Pel que fa als treballs de l'apartat b
Un visor cartogràfic en línia i un manual d'ús d'aquest (que ha d'incorporar tota la informació recollida: bases de dades, projeccions, riscs i vulnerabilitat de les diferents unitats de litoral).
S'ha d'elaborar un visor cartogràfic en el qual s'han de presentar els resultats obtinguts, s'han d'incloure tant les bases de dades generades, com les projeccions de futur, els riscs existents i la vulnerabilitat de sistemes naturals i socioeconòmics de les diferents unitats de litoral.
Aquest visor ha de ser similar al disponible per a la costa asturiana (http://www.c3e-asturias.ihcantabria.com), si bé s'ha d'adaptar a les necessitats i idiosincràsia del territori balear.
Pel que fa als treballs de l'apartat d
Un pla autonòmic d'adaptació al canvi climàtic dels terrenys de domini públic maritimoterrestre adscrits a la Comunitat Autònoma i de les estructures construïdes sobre ells.
S'ha d'elaborar un pla autonòmic per a l’adaptació al canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre de les Illes Balears, i s'ha de tenir consideració especial sobre els terrenys i les infraestructures adscrites a la comunitat autònoma.
Per a això s'han de tenir en compte altres plans nacionals, comunitaris o internacionals. A més s'ha de considerar el caràcter transversal d'aquest i detectar l'afectació a altres plans sectorials.
L'objectiu principal és incrementar la resiliència dels ecosistemes i de les infraestructures socioeconòmiques, per mantenir la vulnerabilitat per sota d'uns nivells acordats.
Pel que fa als treballs de l'apartat e
Memòria que ha d'incloure totes les actuacions dutes a terme.
Cada una de les parts es pot coordinar amb d’altres entitats i utilitzar els recursos econòmics assignats per dur a terme les actuacions i donar major eficàcia a les decisions preses.
El titular dels resultats serà la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, si bé aquests seran d’utilitat pública: la informació generada ha de ser assequible per al públic general i per a altres administracions a través dels informes i les memòries i a través del visor cartogràfic. Es pot fer servir, per exemple, per a les planificacions territorials que hagin de desenvolupar en un futur els consells insulars i els ajuntaments.
3. Terminis
El SOCIB i la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat han de redactar i presentar diferents memòries d’actuació, respectivament, en el termini que permeti assolir les obligacions que estableix l’Acord del Consell de Ministres. La memòria ha d'incloure les actuacions realitzades, els objectius assolits i les despeses econòmiques esdevingudes, amb detall de totes les despeses.
1. Dates límit de presentació de les memòries del SOCIB a la Direcció General:
— 1 de desembre de 2018: Memòria 1, amb les actuacions desenvolupades que inclogui una o més bases de dades georeferenciades amb la informació recopilada sobre recursos, instal·lacions, usos del territori i activitats vulnerables al canvi climàtic en la costa.
— 1 de desembre de 2019: Memòria 3, amb les actuacions desenvolupades que inclogui l’informe de riscs en la costa davant el canvi climàtic per avaluar la vulnerabilitat i l'exposició d’actius naturals i socioeconòmics (informe de projeccions, informe de riscos - inventari d'infraestructures i ecosistemes afectats i informe de vulnerabilitat).
2. Dates límit de presentació de les memòries de la Direcció General al Ministeri:
— 30 de juny de 2019: Memòria 1 revisada.
— 24 de juliol de 2020: Memòria 2, del visor cartogràfic en línia i el manual d'ús d'aquest.
— 24 de juliol de 2020: Memòria 3 revisada.
— 24 de juliol de 2020: Memòria 4, amb el pla autonòmic d'adaptació al canvi climàtic dels terrenys de domini públic maritimoterrestre adscrits a la Comunitat Autònoma i de les estructures construïdes sobre ells.
— 24 de juliol de 2020: Memòria 5. Resum final amb totes les actuacions dutes a terme.
4. Finançament
El Govern de les Illes Balears ja disposa dels recursos econòmics per finançar les actuacions d’aquest Conveni. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha d'aportar al SOCIB un total de 225.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 25601/572A01/74865/00 FF 17077.
Els pagaments s'han de fer en les anualitats següents:
Any |
Quantitat |
Partida pressupostària |
2018 |
175.000,00 € |
25601/G/572A01/74865/00 FF 17077 |
2019 |
50.000,00 € |
25601/G/572A01/74865/00 FF 17077 |
5. Forma de pagament i justificació de la despesa
L’abonament de les quantitats que ha d’aportar la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat s'ha de tramitar en consonància amb els terminis que estableix l’Acord del Consell de Ministres:
a) S'ha de fer un pagament inicial de 125.000,00 € quan se signi el conveni per tal d’iniciar totes les actuacions i adquirir el recursos humans o materials necessaris.
b) Una segona ordre de pagament, per un import màxim de 50.000,00 €, s'ha de tramitar una vegada que el SOCIB presenti la Memòria d’actuacions 1 (vegeu la clàusula 3).
c) Una tercera ordre de pagament, per un import màxim de 50.000,00 €, s'ha de tramitar una vegada que el SOCIB presenti la Memòria d’actuacions 3 (vegeu clàusula 3) i la justificació de les despeses, segons les quanties següents:
- Anàlisi exploratòria i diagnòstic de bases de dades fiables d'informació històrica de variables atmosfèriques, marines i hidrometeorològiques ________________ |
35.000 € |
- Generació i recopilació de bases georeferenciades: un atles marí per a les Illes Balears _____________________________________________________________________ |
15.000 € |
- Evolució de la línia de costa __________________________________________________ |
8.000 € |
- Vulnerabilitat i dinàmica marina _______________________________________________ |
45.000 € |
- Vulnerabilitat i entorn socioecononòmic costaner __________________________________ |
18.000 € |
- Projeccions de canvi climàtic de dinàmiques marines ______________________________ |
45.000 € |
- Estimació dels impactes i la vulnerabilitat de l'augment del nivell del mar i els canvis en la dinàmica marina sobre els ecosistemes i el marc socioeconòmic _______________ |
55.000 € |
- Coordinació i edició d'informe ____________________________________________ |
4.000 € |
TOTAL |
225.000 € |
6. Comissió de Seguiment, Vigilància i Control
Amb la finalitat de fer el seguiment del Conveni i facilitar el seguiment de les actuacions concretes, com també la coordinació entre les parts, es crea la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control del conveni.
La comissió està integrada per dos representants de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, nomenats pel director general d’Energia i Canvi Climàtic; i dos representants del SOCIB, nomenats pel director del SOCIB. Així mateix, es poden convidar altres parts perquè participin o col·laborin en les reunions de la Comissió.
La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control s’ha de reunir tantes vegades com consideri oportú; ha de dur a terme el seguiment i la interpretació d’aquest Conveni, i ha de proposar i facilitar una solució, acordada per unanimitat, a qualsevol dubte o discrepància que sorgeixi en l’execució del Conveni. Per tant, s’ha d’encarregar del seguiment, de la vigilància del control de l’execució del conveni i d’assegurar que es compleixen els compromisos adquirits pels signataris.
La Comissió de Seguiment, Vigilància i Control proposarà, si escau, les modificacions que siguin necessàries en el transcurs del temps per tal d’assegurar l’adequada execució del conveni. Aquestes modificacions requeriran, en qualsevol cas, l’acord unànime dels signants en consonància amb l’article 49.g de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
7. Conseqüències en cas d’incompliment de les obligacions
Les parts es comprometen a resoldre de manera amistosa els conflictes i totes les qüestions litigioses que sorgeixin amb relació al Conveni en l’àmbit de la Comissió de Seguiment prevista en la clàusula 6 d’aquest Conveni. Si no es pot arribar a una solució consensuada, en pertoca la competència a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la Llei.
Quan alguna de les parts no doni compliment a les seves obligacions o compromisos assumits, la contrapart podrà reclamar-ne el compliment i avaluar-ne les conseqüències. En cas que l’incompliment persisteixi podrà sol·licitar la devolució dels imports corresponents als costos de la part incomplerta (definits a la clàusula 5 d’aquest Conveni).
8. Vigència del Conveni
Aquest Conveni es duu a terme per tal d’executar les tasques encomanades pel PIMA Adapta Costas i es mantindrà vigent fins al 24 de desembre de 2020 —dos mesos després de la data límit per a la justificació econòmica dels darrers resultats materials que s’han de lliurar al Ministeri (això és, tres mesos després del termini d’execució, de 24 de juliol de 2020), i en previsió de qualsevol problema que s’hagi de resoldre durant aquest temps—, si no hi ha denúncia d’alguna de les parts amb una antelació mínima de tres mesos respecte de la data prevista d’acabament del Conveni.
9. Causes de resolució i efectes
L’article 51 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que els convenis s’extingeixen pel compliment de les actuacions que en constitueixen l’objecte o perquè s’ha incorregut en causa de resolució.
Són causes de resolució:
— El transcurs del termini de vigència del conveni sense que se n’hagi acordat la pròrroga.
— L’acord unànime de tots els signants.
— L’incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per part d’algun dels signants.
En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s’ha de comunicar a la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control de l’execució del conveni i a l’altra part signant.
Si, un cop transcorregut el termini indicat en el requeriment, l’incompliment persisteix, la part que el va adreçar ha de notificar a l’altra part signant la concurrència de la causa de resolució i el conveni s’entén resolt.
— Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
Efectes de la resolució del conveni:
El compliment i la resolució del conveni dóna lloc a la seva liquidació amb
l’objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.
— Aquest conveni s’entendrà complert quan el seu objecte s’hagi realitzat en els termes i a satisfacció de totes dues parts, d’acord amb les seves competències respectives, tenint en compte que si de la liquidació resulta que l’import de les actuacions executades pel SOCIB és inferior als fons que aquest hagi rebut per finançar l’execució esmentada, haurà de reintegrar l’excés que correspongui en el termini màxim d’un mes des que s’hagi aprovat la liquidació.
Si, un cop transcorregut el termini màxim d’un mes esmentat en el paràgraf anterior, no s’ha produït el reintegrament, haurà d’abonar, també en el termini d’un mes a comptar d’aquest moment, l’interès de demora aplicable al reintegrament esmentat, que en tot cas és el que resulti de les disposicions de caràcter general reguladores de la despesa pública i de l’activitat economicofinancera del sector públic.
— No obstant això, si, quan concorri qualsevol de les causes de resolució del conveni, hi ha actuacions en curs d’execució, les parts, a proposta de la Comissió de Seguiment, Vigilància i Control, poden acordar la continuació i finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes, i establir un termini improrrogable per a la seva finalització, un cop transcorregut el qual se n’ha d’efectuar la liquidació en els termes que estableix l’apartat anterior.
10. Publicació i registre
La formalització del Conveni així com la seva extinció s'han de publicar en el
Butlletí Oficial de l’Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Així mateix, s'ha d'inscriure en el Registre Electrònic Estatal d'Òrgans i Instruments de Cooperació del Sector Públic Estatal i estarà disponible en el Registre de Convenis i Acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.
Palma, 26 de novembre de 2018
Per la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat |
Pel SOCIB |