Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT
Núm. 59
Aprovació definitiva de la modificació núm. 4 del contracte subscrit entre el Consell Insular de Mallorca i Tirme, sa per la gestió dels residus sòlids urbans de Mallorca
El Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 13 de desembre de 2018 va adoptar l'acord següent:
<< Atès l’acord del Ple del Consell Insular de Mallorca adoptat en sessió de data 14 de juny de 2018, relatiu a l’aprovació inicial de la modificació núm. 4 del contracte de data 21 de maig de 1992 subscrit entre el Consell Insular de Mallorca i Tirme, SA per a la gestió dels residus sòlids urbans de Mallorca, als efectes d’eliminar els apartats que fan referència al tractament de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) provinent de fora de les Illes Balears i dins l’àmbit de la Unió Europea, i de poder executar el projecte d’ampliació del dipòsit de cendres del complex de tractament integral de residus de Son Reus (Palma de Mallorca), i atesos la resta d’antecedents obrants a l’expedient.
A la vista de l’escrit d’al·legacions que l’Ajuntament de Santanyí ha presentat durant el tràmit d’informació pública al qual s’ha sotmès l’esmentat acord, amb registre d’entrada núm. 24.790, de 13 de juliol de 2018.
Atès l’informe conjunt emès el 22 d’agost de 2018 per part dels serveis econòmics, tècnics i jurídics de la Direcció Insular de Residus amb relació a les esmentades al·legacions.
Atesa la proposta d’aprovació definitiva de la modificació núm. 4 del contracte entre el Consell Insular de Mallorca i Tirme, SA emesa el 22 d’agost de 2018 per part de la cap del Servei Jurídic de la Direcció Insular de Residus.
Atesa la proposta d’aprovació definitiva de la modificació núm. 4 del contracte entre el Consell Insular de Mallorca i Tirme, SA subscrita el 23 d’agost de 2018 per part del vicepresident 2n i conseller executiu de Participació Ciutadana i Presidència, en substitució de la consellera executiva de Medi Ambient.
Atès l’informe de Secretaria General del Consell Insular de Mallorca de 5 de setembre de 2018, el qual, d’acord amb la conclusió primera, informa favorablement l’esmentada proposta, si bé, d’acord amb la conclusió segona adverteix que abans d’adoptar l’acord d’aprovació definitiva, que requereix majoria absoluta, l’expedient s’ha de sotmetre a fiscalització per part de la Intervenció General i al dictamen preceptiu del Consell Consultiu de les Illes Balears.
Atès l’informe de la Intervenció General del Consell Insular de Mallorca de 6 de setembre de 2018 que fiscalitza de conformitat la proposta si bé remet a la conclusió segona de l’informe de la Secretaria General.
D’acord amb el dictamen del Consell Consultiu de les Illes Balears núm. 115/2018 emès el 21 de novembre de 2018 favorable a l’aprovació definitiva de la modificació núm. 4 de l’esmentat contracte.
Per tot el que s'ha exposat i atès l’article 6.j. del Decret de 9 de juny de 2017 pel qual es determina l’organització del Consell Insular de Mallorca, modificat pels decrets de dia 20 de juny de 2017, 24 de juliol de 2017, 16 de gener de 2018 i de 27 de març de 2018, la consellera executiva del Departament de Medi Ambient eleva al Ple del Consell Insular de Mallorca la següent proposta d'
ACORD
1. Desestimar les al·legacions que l’Ajuntament de Santanyí ha presentat durant el tràmit d’informació pública al qual s’ha sotmès l’acord d’aprovació inicial de la modificació núm. 4 del contracte de data 21 de maig de 1992 subscrit entre el Consell Insular de Mallorca i Tirme, SA relatiu a la gestió de residus urbans de Mallorca adoptat pel Ple del Consell Insular de Mallorca en sessió de 14 de juny de 2018.
2. Aprovar definitivament la següent modificació núm. 4 del contracte de data 21 de maig de 1992 amb Tirme, SA, relatiu al servei de gestió de residus urbans de Mallorca:
a) Eliminar el punt 4 a la lletra c) del pacte primer “Objecte” del tenor literal següent:
Tractament de combustible derivat de residu (codis LER 19.12.10 i 19.12.12), amb l’aprovació prèvia del Consell de Mallorca i sempre que l’empresa concessionària disposi de les autoritzacions pertinents.
b) Afegir al punt d) del pacte primer “Objecte” el text subratllat següent:
Durant un període prudencial anterior a la reversió el Consell de Mallorca adoptarà les disposicions encaminades a què el lliurament dels bens es verifiqui en les condicions convingudes. Concretament, el concessionari haurà de lliurar al Consell de Mallorca la provisió dotada per tal de fer front a despeses de segellat o manteniment postclausura d’abocador o dipòsits o part proporcional de la mateixa en el cas de què el termini fixat a les autoritzacions ambiental necessari per al manteniment posterior de la instal·lació excedeixi el termini de la concessió.
c) El pacte segon, Preu, queda redactat de la manera següent:
El preu de la modificació de contracte per a les noves obres, infraestructures i instal·lacions necessàries per a l’execució del “Projecte constructiu de l’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus” ascendeix a 10.133.673.-€, IVA exclòs, (corresponents 7.524.042.-€, IVA exclòs, a les Infraestructures auxiliars i cel·la d’abocament Fase V; 242.476.-€, IVA exclòs, al cost de l’ampliació del segellat fases I-IV; 1.493.566.-€, IVA exclòs, al segellat fase V i 873.589.-€, IVA exclòs, al manteniment postclausura pels 30 anys posteriors al segellat).
d) Eliminar el paràgraf tercer al pacte tercer “Àmbit de la concessió”, del tenor literal següent:
No obstant el que disposen els apartats anteriors, el concessionari també haurà de tractar el combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) provinents de fora de les Illes Balears i dins l’àmbit de la Unió Europea, que sigui autoritzat pel Consell Insular de Mallorca.
e) Al pacte 9.2. a) s’afegeix un punt 14è del tenor literal següent:
Projecte d’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus.
f) Al pacte 9.4. l) i al punt sisè del document annex al contracte, Estudi Econòmic Financer, substituir a la fórmula de revisió dels cànons de concessió i conscienciació els paràmetres següents i, d’igual forma al punt sisè de l’EEF annex al contracte que expressa la mateixa fórmula, que queden redactats de la següent manera:
Cn Cànon a satisfer l’any n. (Màxim entre Cna i Cnb).
P1 Preu per tona fixat en 1,57€/t pel cànon de concessió i 0,157€/t pel cànon de conscienciació.
Tn-1 Tones produïdes a Mallorca l’any n-1
IPC n-1 Índex de preus al consum any n-1
IPCj Índex de preus al consum any referència (3/10/2005)
CF 927.741,47€ (Pel cànon de Concessió) i 92.774,14€ (Pel cànon de Conscienciació)
g) Al pacte 9.4, entre les obligacions del concessionari i, concretament, aquelles en la fase d’explotació del servei, eliminar l’apartat s) del següent tenor literal:
s) En el supòsit en què s’apliqui l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, el tractament de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) provinent de fora de les Illes Balears i dins l’àmbit de la Unió Europea haurà de realitzar-se amb el compliment de les següents obligacions:
1.- El tractament requerirà la prèvia autorització del trasllat per part del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2.- TIRME, SA haurà de sol·licitar per escrit i prèviament al Consell de Mallorca la conformitat per a la realització del tractament per a cada operació amb indicació de la següent informació:
proveïdor d’origen,
alternatives estudiades, si escau
estudi econòmic,
característiques tècniques del producte,
durada de l’operació,
número de tones,
descripció de la logística de l’operació.
3.- TIRME, SA haurà de mantenir vigent en tot moment l’autorització ambiental integrada per tal de poder tractar els residus corresponents als codis LER 19.12.10 i 19.12.12 i ajustar el tractament a l’esmentada autorització.
4.- La concessionària haurà de disposar de pòlissa d’assegurança vigent per tal de garantir, en tot cas, la cobertura dels danys i perjudicis que es puguin ocasionar en les operacions d’importació, transport i tractament del combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12).
5.- Condicionants econòmics:
5.1. Els guanys derivats d’aquest tractament tindran la consideració d’extraordinaris i han de ser íntegrament aplicats al finançament de la tarifa que han de satisfer els usuaris del servei públic. Els ingressos procedents de la importació i tractament del combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) s’aplicaran al càlcul de la tarifa de gestió dels residus urbans d’igual forma que els ingressos per venda d’energia, la venda de subproductes i els ingressos procedents d’aportacions dels Sistemes integrats de gestió, minorant-la sense que s’apliqui cap tipus de retribució al concessionari per aquesta activitat.
5.2. Tendrà la consideració d’ingrés l’import total resultant de la base imposable de la facturació emesa per l’empresa concessionària per la importació i tractament de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12).
5.3. Així mateix, tendrà la consideració d’ingrés a deduir del cost d’explotació de la planta de valorització energètica la venta d’energia, a raó de PCI x tones incinerades X REN (0,229) X preu de venta Kwh. El combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) es valoritzarà energèticament a les línees 3 i 4 en tot cas, excepte si es sol·licita expressament conformitat, de manera motivada, per tractar a les línees 1 i 2 i el Consell de Mallorca ho permet. En aquest cas es substituirà el REN pel valor de 0,2027.
5.4. Per altra banda, tendran exclusivament la consideració de despeses les relatives a les següents activitats: nòlit, descàrrega a port, transport a planta de tractament, el propi tractament i les despeses generals directes imputables a aquestes operacions.
Per a aquelles despeses esmentades que no suposen un servei associat a l’activitat ordinària de la concessionària (totes excepte el tractament), en aplicació dels principis de transparència, eficiència i publicitat, TIRME, SA haurà de publicar un anunci al seu web per a la seva licitació i donar un termini no inferior a 10 dies hàbils per a la presentació d’ofertes. Si per alguna d’aquestes despeses no resulta viable realitzar aquesta licitació, Tirme haurà de justificar aquest fet i el Consell de Mallorca acceptar l’argumentació.
Tirme, SA, haurà de justificar la necessitat d’incórrer en les despeses generals directes que impliqui l’operació així com l’adequació dels preus a mercat.
5.5. L’empresa concessionària garantirà un guany mitjà anual mínim de 40 € per tona de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) importada pel servei a minorar a la tarifa de gestió de residus urbans segons les previsions derivades dels estudis de viabilitat econòmica del projecte contemplats per la Direcció Insular. En el cas de què les operacions reportin guanys superiors s’imputaran en la seva totalitat a la tarifa. Aquestes valoracions es faran en base als estudis de preus presentats per operació.
Per guany s’entendrà la diferència entre el preu facturat per tona més els ingressos per venda d’electricitat/tones combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) importades i les despeses unitàries acreditades de l’operació. Aquestes correspondran al nòlit, descàrrega a port, transport a planta de tractament i, com a despeses de tractament, s’imputaran només els costs variables inclosos a la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA per Acord de ple de 2 d’abril de 2007 com a OMV actualitzats i les despeses generals directes unitàries acceptades.
5.6. Durant l’execució de qualsevol de les actuacions d’importació i tractament de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) Tirme, SA aportarà a la Direcció Insular de Residus les dades referents als ingressos i despeses que es vagin generant dins el termini de 30 dies posteriors a la data d’expedició de la factura corresponent.
5.7. Conjuntament amb la proposta anual de revisió de tarifa TIRME presentarà, de manera separada, memòria explicativa de les actuacions, ingressos i despeses relatives al tractament de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) importats així com la documentació que les acrediti.
6.- Condicionants tècnics:
6.1.- A les instal·lacions de TIRME, en cas de necessitat, es podrà emmagatzemar, amb caràcter transitori i pendent de ser incinerats, les tones de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) a la nau per RCDs del projecte de complex de tractament integral de residus de Son Reus, així com a altres instal·lacions del servei públic insularitzat si s’acredita la necessitat i el Consell de Mallorca dóna la seva conformitat.
6.2.- El tamany de les ecobales haurà de permetre el seu correcte transport marítim i terrestre, estiba i desestiba així com del tractament a planta.
6.3.- Empaquetatge d’ecobales. Les ecobales es transportaran compactades amb fleixos i retroactilades de manera suficient per tal de garantir la consistència de les ecobales. Les ecobales hauran de ser lliurades amb eslingues per a la seva manipulació en les tasques de càrrega i descàrrega.
6.4.- Aquests condicionants tècnics aplicaran, en general, a totes les operacions. En els casos en els que la logística del transport de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) no obeeixi a aquest plantejament s’estudiarà cas per cas la viabilitat tècnica de l’operativa.
7.- Les operacions de transport marítim i terrestre no es podran realitzar en temporada d’estiu, segons directrius de la Direcció Insular de Residus.
8.- Les operacions d’importació, transport i tractament del combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) es realitzaran de manera que no afectin al correcte funcionament del servei públic insularitzat per a la transferència i tractament dels residus urbans de Mallorca.
9.- Aquestes operacions s’hauran de sotmetre a les accions de vigilància i inspecció del Consell de Mallorca previstes al Reglament d’explotació de gestió de residus urbans (BOCAIB núm. 130 de 26 d'octubre de 1993) i a la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA per Acord de ple de 2 d’abril de 2007.
h) El pacte 14 queda redactat de la forma que es detalla a continuació:
Reajustament de la garantia definitiva:
El concessionari reajustarà la garantia definitiva per import de 405.346,92.-€ (corresponents al quatre per cent del pressupost de la modificació de contracte d'acord amb el cost de les inversions previstes al PDSGRUM per import de 10.133.673.-€, IVA exclòs) per a mantenir la proporcionalitat entre aquesta i el pressupost de la modificació de contracte, en el termini de quinze dies des de la notificació de l'aprovació definitiva de la modificació de contracte i abans de la seva formalització. Podrà constituir-se en metàl·lic o en valors públics, dipositats a la caixa del Consell de Mallorca, o mitjançant aval bancari o per contracte d'assegurança de caució. La garantia dipositada en qualsevol de les formes establertes haurà de reunir els requisits exigits a la normativa aplicable.
i) Al punt segon de l’Estudi Econòmic Financer annex al contracte, Relació de noves inversions a realitzar, s’inclou la taula 2:
Taula 2: Inversions derivades de la present modificació del contracte:
Concepte |
Inversió (euros) |
|
|
Projecte d’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus. |
7.524.042 |
|
|
IVA 21% |
1.580.048,82 |
|
|
TOTAL |
9.104.090,82 |
j) Al punt cinquè de l’Estudi Econòmic Financer annex al contracte, Fórmula de càlcul de la tarifa, a l’epígraf A) Paràmetres, s’inclou:
∆ Any de referència per al “Projecte constructiu de l’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus” (Juliol 2016).
µ Darrer any de referència amortitzable per al “Projecte constructiu de l’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus” (2031).
I al paràmetre “i” s’afegeix el text subratllat següent:
“i” Interès real del diner fixat en:
8% per a les instal·lacions previstes a la concessió existent.(Instal·lacions del primer Pla director PDSGRUM 1990)
EURIBOR a 1 any + 1,5 per a les instal·lacions del segon pla director i tercer Pla, inclòs el “Projecte constructiu de l’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus”.
k) Al punt 3.4 de l’Annex al contracte Càlculs estimats de la tarifa unitària (Tractament de RU), Dipòsit de Seguretat:
- S’afegeix al final del paràmetre INI un paràgraf del tenor literal següent:
La inversió corresponent a les infraestructures auxiliars i cel·la d’abocament fase V del dipòsit de seguretat ascendirà a 7.524.042.-€. Aquesta fase d’explotació de la fase V, té una vida útil estimada d’11,72 anys i una capacitat teòrica de 818.731,53 tones. L’any de referència d’aquesta inversió serà el de presentació del projecte (juliol de 2016).
- Allà on diu “OMV: 40,83€/Ton” ha de dir “OMV: 42,99€/tona (40,83 corresponents al contracte de 2001+2,16 internalitzats i corresponents a 242.476.-€ de cost de l’ampliació del segellat fases I-IV; 1.493.566.-€ de segellat fase V i 873.589.-€ de manteniment postclausura pels 30 anys posteriors al segellat, derivats del projecte constructiu de l’ampliació del Dipòsit de Seguretat del Complex de Tractament Integrat de Residus de Son Reus).”
3. Notificar el present acord a l’Ajuntament de Santanyí tot adjuntant còpia de l’informe conjunt que el 22 d’agost han emès els serveis econòmics, tècnics i jurídics de la Direcció Insular de Residus en relació amb les al·legacions que ha presentat durant el tràmit d’informació pública respecte l’acord de Ple de 14 de juny de 2018 d’aprovació inicial de la modificació del contracte, i el que fonamenta el punt 1 del present acord.
4. Notificar el present acord a TIRME, SA als efectes de formalització de la modificació del contracte en el termini de 30 dies a comptar a partir de l’endemà de la notificació.
5. Publicar el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. Donar compte del present acord al Consell Consultiu de les Illes Balears, a l’efecte previst a l’article 23.2 del Decret 24/2003, de 28 de març, pel qual s’aprova el seu reglament orgànic.>>
La qual cosa es publica pel coneixement general i als efectes oportuns.
Palma, 4 de gener de 2019
El secretari general Jeroni M. Mas Rigo