Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 37
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 17 de desembre de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a mantenir els llocs de treball de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació per mitjà del finançament parcial dels seus costs salarials i de l’adaptació dels llocs de treball i l’eliminació de barreres arquitectòniques
EXPEDIENT DE TRAMITACIÓ ANTICIPADA DE DESPESA CORRESPONENT A L’EXERCICI 2019 —ART. 43 I SEGÜENTS DEL DECRET 75/2004, DE 27 D’AGOST
El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la seva inclusió social, garanteix, entre d’altres, el dret d’accés a l’ocupació i estableix que les administracions públiques competents han de fomentar les oportunitats d’ocupació i promoció professional en el mercat laboral, i promoure els suports necessaris per a la recerca, l’obtenció i el manteniment de l’ocupació.
La gestió dels ajuts i de les subvencions respecte de la integració laboral de les persones amb discapacitat es va transferir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears mitjançant el Reial decret 99/1996, de 26 de gener, de traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als programes d’ajuts per a l’ocupació (BOE núm. 52, de 29 de febrer), les quals va assumir la Comunitat Autònoma mitjançant el Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).
La normativa estatal —l’Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d’octubre de 1998 (BOE núm. 279, de 21 de novembre)— preveu ajuts públics destinats a fomentar la integració laboral de les persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació amb l’objectiu de consolidar les polítiques actives adreçades a persones amb discapacitat per lluitar contra la seva exclusió del mercat laboral. Entre els ajuts prevists en la normativa indicada hi ha els destinats a subvencionar el manteniment de llocs de treball de persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d’ocupació, per mitjà del finançament parcial dels seus costs salarials i de l’adaptació dels llocs de treball i l’eliminació de barreres arquitectòniques.
L’Ordre ministerial de 16 d’octubre de 1998 esmentada es va adequar a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, mitjançant l’Ordre TAS/816/2005, de 21 de març (BOE núm. 78, d’1 d’abril), que la inclou en l’article 2 e. L’Ordre TAS/816/2005 va ser derogada en part pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril), el qual, amb l’objectiu de no posar obstacles a la consecució de la integració de les persones amb discapacitat en el mercat laboral, exceptua del règim de concurrència competitiva els ajuts que potencien la integració laboral d’aquestes persones en centres especials d’ocupació i estableix un règim de concessió directa, en aplicació de l’article 22.2 c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).
Per la seva banda, la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d’acció social estableix un marc regulador autonòmic amb la finalitat d’enfortir la capacitat del tercer sector d’acció social per atendre els seus col·lectius i, en l’article 4, inclou els centres especials d’ocupació sense ànim de lucre d’imprescindibilitat social entre les entitats que formen part del Tercer Sector Social de les Illes Balears.
D’aquesta manera, la Llei 3/2018 preveu una modalitat de centres especials d’ocupació, qualificats d’imprescindibilitat social, que es consideren pertanyents al tercer sector social i als quals, com a tals, els resulta d’aplicació un règim diferenciat respecte de les polítiques de subvenció, i acompleix així l’article 21.2 de la mateixa Llei pel que fa a l’adopció de mesures amb més intensitat i compromís per impulsar la seva activitat econòmica.
Per això, tenint en compte que els recursos econòmics són limitats i en relació amb el finançament parcial dels costs salarials, la convocatòria preveu dues línies de subvencions diferenciades per tal de garantir la suficiència de l’assignació destinada al finançament parcial dels costs salarials dels centres especial d’ocupació d’imprescindibilitat social, atesa la seva condició d’entitats sense ànim de lucre i les condicions necessàries per a aquesta qualificació —percentatge de plantilla amb discapacitat severa, manteniment de plantilla indefinida o inclusió de les persones amb discapacitat en el mercat ordinari de treball—, que configuren aquestes entitats com a elements bàsics per a la integració laboral de les persones amb discapacitat.
L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L’article 1.2.25 d’aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció el manteniment de llocs de treball de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació. Per la seva banda, l’article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d’aprovar, per mitjà d’una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les ajudes previstes en aquesta convocatòria són compatibles amb el Mercat Comú perquè estan incloses entre les previstes en el Reglament (CE 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d’ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE de 26 de juny de 2014).
Aquestes subvencions s’inclouen en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, dins l’objectiu IV, “Convivència i institucions sòlides”; línia IV.3; “Programes d’integració i inclusió socials”; Convocatòria IV.3.5, “Ajuts a la integració laboral de persones amb discapacitat”.
D’altra banda, l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d’ajuts, que ha de ser aprovada per l’òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
El Consell de Govern, en la sessió de dia 30 de novembre de 2018, ha acordat autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d’acord amb l’article 10.2 de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, o amb la que hi sigui d’aplicació durant l’any 2019.
D’acord amb l’article 56.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, es fa constar expressament que la concessió de les subvencions resta condicionada a l’existència de crèdit adient i suficient en el moment de la resolució de concessió.
Per tot això, d’acord amb els preceptes abans esmentats, dict la següent
Resolució
Primer
Objecte
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats al manteniment de llocs de treball en centres especials d’ocupació per mitjà dels programes següents:
a) Programa 1: finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d’ocupació d’imprescindibilitat social.
b) Programa 2: finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis en la resta de centres especials d’ocupació.
c) Programa 3: ajuts destinats a l’adaptació de llocs de treball i a l’eliminació de barreres arquitectòniques.
2. D’acord amb l’article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre), es consideren persones amb discapacitat les que tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, com també els pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d’incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.
3. De conformitat amb l’article 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d’acció social, són centres especials d’ocupació d’imprescindibilitat social aquells que no tenen ànim de lucre, que es consagren exclusivament en objectiu i finalitat a la integració laboral i social de les persones amb discapacitat i que compleixen, com a mínim, dos dels requisits següents:
a) Que com a mínim el 70 % de les persones amb discapacitat que integren la seva plantilla siguin persones amb discapacitat i amb majors necessitats de suport incloses en algun dels col·lectius següents:
— Persones amb discapacitat cerebral, malaltia mental o discapacitat intel·lectual amb grau igual o superior al 33 %.
— Persones amb discapacitat física o sensorial amb grau igual o superior al 65 %.
b) Que un mínim del 75 % de les persones amb discapacitat que integren la plantilla estiguin contractades en la modalitat indefinida. No es tindran en compte en el còmput de la plantilla els treballadors amb contracte per a la formació i l’aprenentatge.
c) Que el centre especial d’ocupació sigui un mitjà per a la inclusió del major nombre de persones a l’empresa ordinària, mitjançant la prestació de serveis d’itinerari d’inserció sociolaboral. Per això, el centre especial d’ocupació haurà de prestar accions de treball amb suport en empresa ordinària, mitjançant la prestació de serveis d’itinerari d’inserció sociolaboral. A més, el centre especial d’ocupació haurà de prestar accions de treball amb suport en empresa ordinària a un nombre mínim de persones amb discapacitat equivalent al 30 % de la seva plantilla, computada segons el que preveu la lletra b) anterior.
Segon
Bases reguladores
Els ajuts concedits com a conseqüència de l’aprovació d’aquesta convocatòria es regeixen per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005; per l’Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d’octubre de 1998; per l’Ordre TAS/816/2005, de 21 de març, i pel Reial decret 357/2006, de 24 de març.
Tercer
Partides pressupostàries
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de cinc milions dos-cents cinquanta mil euros (5.250.000 €), distribuïts en els programes i amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l’any 2019 i pels imports següents:
a) Programa 1: finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d’ocupació d’imprescindibilitat social.
— 19601 322A01 47000.00 19021............................. 100.000 €
— 19601 322A01 48000.00 19021............................ 2.715.000 €
b) Programa 2: finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis en la resta de centres especials d’ocupació.
— 19601 322A01 47000.00 19021.......................... 2.000.000 €
— 19601 322A01 48000.00 19021............................... 430.000 €
c) Programa 3: ajuts destinats a l’adaptació de llocs de treball i a l’eliminació de barreres arquitectòniques.
— 19601 322A01 47000.00 19021................................. 2.500 €
— 19601 322A01 48000.00 19021................................... 2.500 €
L’assignació a cada una de les partides és vinculant per l’import total i no per cada partida.
2. Atès el caràcter d'expedient anticipat de despesa, aquesta convocatòria restarà sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de les Illes Balears de l'exercici 2019, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.
3. Els crèdits assignats a cada un dels programes poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cadascun, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.
4. Els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d’Ocupació Estatal del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social.
Quart
Àmbit temporal i territorial d’aplicació
1. D’acord amb la regla general que estableix l’article 3.6 de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, el termini per iniciar i dur a terme les activitats que es poden subvencionar en l’àmbit d’aquesta Resolució comprèn de l'1 d’octubre de 2018 al 30 de setembre de 2019.
2. Respecte de l’àmbit territorial, tan sols es poden concedir subvencions a centres especials d’ocupació amb domicili o centre de treball a les Illes Balears.
Cinquè
Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiaris d’aquestes subvencions els centres especials d’ocupació que figurin inscrits com a tals en el Registre de Centres Especials d’Ocupació de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
2. Tots els centres especials d’ocupació que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:
a) Haver abonat al seu personal el salari corresponent.
b) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d’ofici que l’entitat sol·licitant està al corrent d’aquesta obligació, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.
c) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d’ofici que l’entitat sol·licitant està al corrent d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l’empresa o entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
d) Acreditar que l’empresa ha duit a terme l’organització preventiva per mitjà d’alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reglament dels serveis de prevenció, aprovat pel Reial decret 39/1997, de 17 de gener (BOE núm. 27, de 31 de gener) i que ha efectuat l’auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reglament.
e) Acreditar la situació de discapacitat dels treballadors que donen dret a la subvenció, per mitjà dels certificats corresponents actualitzats.
f) Acreditar que no està incursa en cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
g) No estar incurs en un procediment de desqualificació com a centre especial d’ocupació. En el supòsit que se n’hagi iniciat un procediment de desqualificació, l’entitat afectada podrà sol·licitar les subvencions però el procediment de concessió romandrà suspès i pendent del resultat del procediment de desqualificació. La suspensió del procediment s’ha de comunicar a les persones interessades i el termini de suspensió no pot ser superior a tres mesos.
h) Complir els requisits establerts amb caràcter general en el capítol I i, amb caràcter específic, en els articles 33 i 34 del Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Sisè
Quantia dels ajuts
1. Programes 1 i 2: costs salarials
a) La quantia de les subvencions del cost salarial corresponent al lloc de treball ocupat per una persona amb discapacitat que faci una jornada laboral completa i que estigui donada d’alta en la Seguretat Social, serà del 50 % del salari mínim interprofessional (SMI).
b) En el cas de contractes de treball a temps parcial, la subvenció s’ha de reduir de manera proporcional.
c) Sens perjudici de l’ajut anterior, els centres especials d’ocupació es poden acollir a l’ajut que concedeix el Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social de bonificació del 100 % de la quota empresarial a la Seguretat Social, incloent-hi la d’accidents de treball i de malaltia professional i també les quotes de recaptació conjunta, d’acord amb la normativa vigent en aquesta matèria i, en especial, amb la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l’ocupació (BOE núm. 312, de 30 de desembre).
2. Programa 3: adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques
La quantia s’establirà en funció dels costs reals generats, en una quantia no superior a mil vuit-cents cinc euros (1.805 €) per lloc de treball adaptat.
La necessitat de l’adaptació de llocs de treball o de l’eliminació de barreres arquitectòniques ha de tenir l’informe favorable de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
Setè
Termini i presentació de sol·licituds
1. Els terminis per presentar les sol·licituds són els següents:
a) Programes 1 i 2: costs salarials
— Sol·licituds de costs salarials generats entre el dia 1 d’octubre de 2018 i el dia 31 de març de 2019: el termini de presentació comprèn des del tercer dia hàbil següent al d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 10 de maig de 2019.
— Sol·licituds de costs salarials generats entre el dia 1 d’abril i el dia 30 de juny de 2019: el termini de presentació de sol·licituds comprèn des del dia 1 d’abril fins al dia 9 d’agost de 2019.
— Sol·licituds de costs salarials generats entre el dia 1 de juliol i el dia 30 de setembre de 2019: el termini de presentació de sol·licituds comprèn des del dia 1 de juliol fins al dia 8 de novembre de 2019.
En cas de sol·licitar una subvenció de costs salarials corresponents a més d’un mes, s’ha de presentar una sol·licitud per cada mes.
b) Programa 3: adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques
El termini de presentació de sol·licituds comprèn des del tercer dia hàbil següent al d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 4 d’octubre de 2019.
2. Els models oficials de sol·licitud dels ajuts es poden obtenir a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1 (07009 Palma); en qualsevol de les oficines públiques del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, com també al web de la Conselleria, a l’adreça d’Internet
<https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/2292234>
3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per mitjà de qualsevol de les formes previstes en dret, d’acord amb l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació prevista en aquesta convocatòria.
De conformitat amb l’article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d’aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l’Administració.
D’acord amb l’article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què fa referència l’article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l’interessat perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s’hagi duit a terme l’esmena.
4. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l’ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l’Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, es requerirà la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.
Vuitè
Documentació
1. Les persones sol·licitants han d’acreditar documentalment el compliment dels requisits que estableix l’apartat cinquè d’aquesta convocatòria:
a) Respecte de l’acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l’empresa o entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
b) Quant a l’acreditació del requisit d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d’aquesta obligació, si bé l’entitat també pot presentar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
c) Quant al requisit que estableix la lletra d del punt 2 de l’apartat cinquè d’aquesta convocatòria, la persona sol·licitant ha d’aportar la documentació que acrediti que l’empresa ha duit a terme l’organització de l’activitat preventiva i l’auditoria corresponent, si escau. Les entitats que hagin presentat anteriorment una sol·licitud de subvenció a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria queden exemptes de presentar la documentació exigida per a la prevenció de riscs si ja ho varen fer al seu moment per als mateixos ajuts, excepte que posteriorment s’hagin modificat les condicions inicials.
d) Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
L’entitat sol·licitant ha de declarar les subvencions noves que pugui obtenir sobre això mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li va concedir la subvenció o va presentar noves sol·licituds d’ajuts.
e) Acreditació de no estar sotmès a cap de les prohibicions que figuren en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, la qual cosa s’ha de fer d’acord amb l’apartat 6 del mateix article.
f) Declaració responsable de complir els requisits establerts en el capítol I i en els articles 33 i 34, en funció del tipus d’ajut sol·licitat, del Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, abans esmentat.
g) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries.
El model corresponent el podeu trobar a l’adreça electrònica
<https://www.caib.es/sacmicrofront/contenido.do?idsite=4786&cont=56791>
2. A més de la documentació indicada en el punt 1 d’aquest apartat, en relació amb els programes 1 i 2, per acreditar el pagament dels salaris s’ha d’aportar la documentació següent:
a) Nòmines dels treballadors.
b) Justificant del pagament de les nòmines per mitjà de transferència bancària.
c) Justificant dels embargaments, les bestretes i altres incidències reflectides en nòmina.
d) Documents de cotització models TC-1 i TC-2 del darrer mes ingressat.
e) El primer mes de sol·licitud de la subvenció, la documentació de la plantilla de persones amb discapacitat (alta en la Seguretat Social, contracte i acreditació del grau de minusvalidesa mitjançant els documents que estableix l’article 2 del Reial decret 1414/2006, d’1 de desembre, amb el certificat de discapacitat actualitzat).
En els mesos successius, s’han de presentar les nòmines i la renovació dels certificats de discapacitat que hagin caducat. Per evitar retards en el procediment per causes alienes a l’entitat interessada, s’ha d’entendre complert el tràmit d’aportació dels certificats de discapacitat renovats, amb la presentació de la sol·licitud de renovació a l’òrgan competent per emetre’ls. No obstant això, en el cas que l’òrgan competent no concedeixi la renovació sol·licitada, l’entitat beneficiària ha de retornar la subvenció concedida en concepte de costs salarials de la persona en qüestió amb els interessos corresponents.
En el cas que s’hagin produït noves altes, la documentació del nou personal amb discapacitat que s’hagi incorporat durant aquest mes, en els mateixos termes que en els paràgrafs anteriors.
f) Relació del personal amb discapacitat i no discapacitat que forma part de la plantilla del centre especial d’ocupació en el mes a què es refereix la sol·licitud.
g) Informe de dades per a la cotització (IDC) del codi de compte de cotització en què estan d’alta els treballadors amb discapacitat de l’empresa.
3. La documentació específica per al Programa 3, adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques, és la següent:
a) Memòria explicativa del projecte objecte de la subvenció i justificativa de la seva necessitat.
b) Pressupost o factura proforma de la inversió que s’ha d’efectuar.
c) Informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social sobre la necessitat de l’adaptació de llocs de treball o de l’eliminació de barreres arquitectòniques.
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concessió directa, de conformitat amb l’article 2.1 b del Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril).
2. Així com disposa l’article 5.5 de les bases reguladores, per concedir els ajuts que estableix aquesta convocatòria s’ha d’aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de les sol·licituds en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o en els registres i les oficines que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.
3. Així mateix, les sol·licituds d’ajuts es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d’admissió, a mesura que es presentin en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi aquest termini, s’haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. No obstant això, en cas que dins l’expedient no consti la documentació que s’exigeix en aquesta Resolució i una vegada s’hagi requerit d’acord amb l’apartat setè.4, la data de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre de prelació per a l’atorgament de la subvenció.
Si la documentació s’aporta de forma parcial, es pot concedir la subvenció corresponent als treballadors respecte dels quals s’hagi completat la documentació necessària. La falta de documentació implica el desistiment total o parcial de la sol·licitud, amb prèvia resolució dictada en els termes que estableix l’article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l’article 6.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral tramitar les sol·licituds i, al personal que hi està adscrit, ordenar-les i instruir-les.
2. D’acord amb l’article 7.1 de les bases reguladores, l’òrgan competent per resoldre és el conseller de Treball, Comerç i Indústria, que ha de dictar una resolució motivada en què s’ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida.
3. El termini per resoldre la sol·licitud i notificar la resolució és de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.
4. Les notificacions de les resolucions s’han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
Onzè
Justificació i pagament
1. L’import de la subvenció s’ha d’abonar una vegada que s’hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir.
2. L’entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l’aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció en els termes que disposa l’article 39 del Text refós de la Llei de subvencions.
L’activitat subvencionada s’ha d’entendre justificada amb l’acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s’ha concedit.
Es consideren despeses subvencionables les que responguin, sens dubte, a la naturalesa de l’activitat objecte de subvenció i es desenvolupin en els terminis d’execució que fixa l’apartat quart, punt 1, d’aquesta convocatòria. A aquest efecte, s’ha de considerar com a despesa efectuada la que s’hagi pagat efectivament fins al 10 d’octubre de 2019 en tots els programes.
3. De conformitat amb el paràgraf sisè de l’article 12 de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la justificació dels costs salarials que preveu aquesta convocatòria en els programes 1 i 2 s’entén acreditada amb la presentació de la documentació necessària per concedir la subvenció que estableix l’apartat vuitè, atès que la finalitat dels ajuts, adreçats al manteniment dels llocs de treball de persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació mitjançant finançament parcial dels seus costs salarials, s’aconsegueix amb el pagament dels salaris.
4. Pel que fa al Programa 3, adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques, la justificació s’haurà de fer de la manera següent:
a) Com a mínim s’haurà de justificar l’import de la subvenció concedida, ja que en aquest programa l’ajut no s’estableix aplicant un determinat percentatge sobre la inversió pressupostada per l’entitat sol·licitant, sinó que l’import màxim a què pot arribar la subvenció és una quantia fixa que s’estableix en funció del nombre de llocs de treball adaptats.
b) La justificació s’ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que ha d’incloure els documents següents, de conformitat amb el model que s’adjunta en l’annex 1 d’aquesta convocatòria:
1r. Memòria de les activitats duites a terme i dels criteris objectius d’imputació, per a la comprensió correcta de l’activitat efectivament realitzada i la seva relació amb el projecte presentat pel beneficiari i amb l’aprovat per l’Administració. A més, la memòria ha d’incloure tota la informació necessària per a la interpretació i comprensió correctes de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.
2n. Relació dels justificants imputats mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin acreditar el compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.
3r. Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d’incloure una còpia de les factures, els rebuts i altres documents de valor probatori equivalent, que s’ha d’ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d’1 de desembre), i documents justificatius dels pagaments efectuats.
c) D’acord amb l’article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l’import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per als contractes menors (valor estimat inferior a 40.000 euros sense IVA per a contracte d'obres i valor estimat inferior a 15.000 euros sense IVA per als contractes de subministrament i serveis), l’entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l’obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que la duguin a terme, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.
L’elecció entre les ofertes presentades, que s’han d’aportar en la justificació o, si s'escau, en la sol·licitud de subvenció, s’ha de fer d'acord amb criteris d’eficiència i economia. En cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s’ha de justificar expressament en una memòria.
Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s’hauran d’aportar les diferents ofertes presentades com també una memòria en què es justifiqui expressament l’elecció en el supòsit que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.
d) El dia 31 d’octubre de 2019 és la data límit per presentar el compte justificatiu dels ajuts del Programa 3 a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral. No obstant això, si en la data indicada no s’ha resolt l’expedient o no s’ha notificat la resolució, el termini màxim de justificació s’ha d’establir en aquesta, sense que pugui excedir de la data límit per fer les propostes de pagament que estableixi l’ordre corresponent de tancament de l’exercici.
Dotzè
Concurrència d’ajuts o subvencions
L’import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que hagi de desenvolupar l’entitat beneficiària.
Tretzè
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
Catorzè
Interpretació i execució
El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Quinzè
Efectes
Aquesta Resolució comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent al d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Setzè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, esmentada, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 17 de desembre de 2018
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela Vázquez
Annex
COMPTE JUSTIFICATIU dels ajuts concedits destinats a l’adaptació de llocs de treball o a la dotació de mitjans de protecció personal per a persones amb discapacitat en centres especials d’ocupació (Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 16 d’octubre de 1998, Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 i Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 17 de desembre de 2018)
Número d’expedient: |
|
Exercici pressupostari: |
|
Partida pressupostària: |
|
|
|
Beneficiari: |
|
NIF: |
|
Concepte: |
|
|
|
Número de BOIB i data de la convocatòria: |
|
Data de concessió: |
|
Data d’execució: |
|
Data de justificació: |
|
DECLAR:
________________, ___ de ___________ de 2019
(rúbrica)
|
MEMÒRIA D’ACTIVITATS I CRITERIS
Número d’expedient: |
|
Exercici pressupostari: |
|
Beneficiari: |
|
NIF: |
|
Concepte: |
|
Descripció del projecte i de la seva execució:
|
Adquisició d’immobles (1) |
||
Identificació de l’immoble: |
|
|
Nom/raó social del taxador: |
|
|
Número d’informe de taxació: |
|
|
Data d’emissió de la taxació: |
|
|
Valor de la taxació: |
|
|
Obres, subministraments o serveis (2) |
||
Identificació de la prestació: |
|
|
Pressuposts sol·licitats: |
||
Empresa: |
Oferta econòmica: |
Altres aspectes rellevants de l’oferta: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oferta seleccionada i motivació: |
|
Descripció dels criteris d’imputació:
|
_____________, ___ de __________ de 2019
La persona beneficiària |
|
Notes: |
[rúbrica]
|
|
|
LLISTA DE JUSTIFICANTS IMPUTATS |
NOTA: les zones ombrejades han de ser emplenades per l’Administració |
Número d’expedient: |
|
|
Beneficiari: |
|
Exercici pressupostari: |
|
|
NIF: |
|
Partida pressupostària: |
|
|
Concepte: |
|
Import del projecte aprovat: |
(A) |
|
Data de concessió: |
|
Percentatge de l’ajut concedit: |
(B) |
|
Data d’execució: |
|
Import de l’ajut concedit: |
(C) |
|
Data de justificació: |
|
Import d’altres ajuts: |
|
|
|
|
PRESSUPOST |
IDENTIFICACIÓ DE JUSTIFICANTS |
COSTS JUSTIFICATS |
COST ELEGIBLE |
|
||||||||
Capítol: |
Import: |
Núm.: |
Núm. factura: |
Data: |
Proveïdor: |
Concepte: |
Import: |
Data pagament: |
% imputació: |
Import: |
Cost elegible: |
Observacions: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total: |
(A) |
|
|
|
|
Total: |
|
|
Total: |
(D) |
(E) |
|
PAGAMENTS BESTRETS/PARCIALS |
|
Import justificat: |
(D) |
|
Document comptable: |
Import: |
|
Import elegible: |
(E) |
|
|
|
Import de l’ajut justificat: |
(F) = (E) x (B) |
|
|
|
Import pagat: |
(G) |
Total: |
(G) |
|
Import pendent de pagament: |
(H) = (F) – (G) |
Observacions: |
|
La persona beneficiària |
|
Servei tècnic gestor de l’ajut |
|
Òrgan competent |
Aquest compte justificatiu correspon al cost total definitiu de l’ajut indicat més amunt, els justificants del qual s’adjunten annexos a aquesta llista. Data:
[rúbrica] |
|
Inform favorablement sobre aquest compte justificatiu i propòs l’inici dels expedients per al pagament de l’ajut indicat més amunt per un import de (H) ………….……… euros. Data: El/la cap del Servei…………
[rúbrica] |
|
Resolc aprovar aquest compte justificatiu, reconec aquesta obligació i propòs el pagament de l’ajut indicat més amunt per un import de (H) ……………….……… euros. Data:
[rúbrica] |
(A) S’hi ha de consignar l’import del projecte presentat que ha acceptat l’Administració. Aquest import ha de coincidir amb el que reflecteixi la resolució de concessió de l’ajut.
(B) S’hi ha de consignar el percentatge d’ajut, d’acord amb el que estableixi la resolució de concessió de l’ajut.
(C) És el resultat d’aplicar a l’import dels justificants el percentatge d’imputació.
(D) L’import elegible serà determinat pel servei tècnic gestor de l’ajut, després de l’anàlisi dels justificants de despesa i de pagament presentats pel beneficiari en el compte justificatiu.
(E) L’import de l’ajut justificat ha de ser, com a mínim, l’import de la subvenció concedida. Aquest és l’import màxim d’ajuda per pagar i, per tant, de l’obligació reconeguda.
(F) S’hi ha de consignar l’import total dels pagaments anticipats o parcials efectuats pel centre gestor durant l’execució del projecte subvencionat.
(G) És la diferència entre l’import de l’ajut justificat (E) i l’import ja pagat (F). Aquest import es correspon amb la quantia per a la qual es proposa el pagament. En el cas que la quantia ja pagada sigui superior a l’import de l’ajut justificat no es proposarà el pagament de l’ajut, sinó el reintegrament dels pagaments efectuats en excés, com també dels interessos de demora corresponents.