Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 13387
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2018, subvencions per a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 (PDR) preveu una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d’inversió europeus, establertes a la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, es preveu al PDR la submesura 8.3, corresponent a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes, que contribueix a la prioritat 5 de promoure l’eficiència de recursos i alentir el pas a una economia hipocarbònica i capaç d’adaptar-se al canvi climàtic en el sector agrícola, alimentari i silvícola.

Mitjançant aquesta mesura es pretén contribuir al IV Pla de defensa contra incendis forestals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 22/2015, de 17 d’abril. Aquest pla s’emplaça en una realitat en la qual es preveu que hi haurà incendis cada vegada més extensos, intensos i perillosos. Per tant, el seu objectiu general és disminuir la incidència d’aquests incendis (en nombre, freqüència, gravetat, superfície cremada...) al territori de les Illes Balears.

En data 26 de febrer de 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que en l’article 2 assenyala que serà objecte d’ajuda la mesura 8 d’inversions en el desenvolupament de zones forestals i millora de la viabilitat dels boscos i, en concret, la submesura 8.3, corresponent a inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix en l’article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l’autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l’any 2018, per inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes, d’acord amb el que preveu l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L’objecte de la convocatòria és la subvenció de les accions desenvolupades pels gestors forestals que persegueixin com a objectiu prioritari la defensa i protecció de les masses forestals d’acord amb el IV Pla de defensa contra incendis forestals de les Illes Balears aprovat pel Decret 22/2015, respectant els processos ecològics propis de les sèries de vegetació natural.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la convocatòria de l’exercici 2018 es destina un import de cent mil euros (100.000,00 €). Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits, que es podran destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades seran finançades amb fons de l’impost de turisme sostenible de l’any 2018, d’acord amb el que preveu l’article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’Impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones, organismes o associacions que, en el moment de la proposta de resolució o en el que s’indiqui més endavant, compleixin els requisits següents:

a) Siguin propietaris o titulars de parcel·les forestals ubicades en una zona declarada d’alt o mitjà risc d’incendi forestal.

b) Disposin, en els aprofitaments de boscos privats de més de 100 hectàrees de superfície de terreny forestal a Mallorca o de 50 hectàrees a Menorca, Eivissa i Formentera, d’un Pla de gestió forestal sostenible aprovat pel conseller competent en matèria forestal. Aquest pla de gestió ha d’incloure, almenys, els conceptes definits al punt 4.d de l’apartat sisè.

Per a aprofitaments de menys superfície, si no es disposa de Pla de gestió forestal, s’ha de disposar d’un Pla d’aprofitament forestal (PAF) aprovat, en el cas que es prevegin actuacions successives durant diversos anys, o una llicència de tala o aprofitament de recursos silvestres autoritzada per l’Administració forestal.

c) Que contractin una entitat professional dedicada a la producció de biomassa per dur a terme la valorització dels productes dels treballs. Aquest requisit es podrà acreditar en el moment de la justificació. Es considerarà que l’entitat professional es dedica a la producció de biomassa si està registrada al Registre de gestors de biomassa.

d) Que obtinguin, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible prevista a l’apartat setè d’aquesta resolució.

2. Quan es tracti d’una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s’han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre i també l’import de la subvenció que s’ha d’aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. A més, aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i els articles 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. La comprovació del fet de ser titular de superfície forestal o de tenir un Pla aprovat, es farà d’ofici mitjançant consulta al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i, a aquest efecte, la sol·licitud d’ajuda suposa l’autorització al FOGAIBA per comprovar aquestes dades, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant, el qual, en aquest cas, haurà d’aportar els documents acreditatius corresponents. En el cas que el sol·licitant no sigui titular de l’explotació agrària inscrita al RIA haurà d’aportar la documentació referida a l’apartat sisè.

4. Els requisits específics dels beneficiaris s’hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l’ajuda i, en tot cas, fins a la concessió.

5. A més dels requisits establerts al punt 1 anterior, s’hauran de complir els requisits previstos a l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l’autorització per fer aquesta comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d’aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d’ofici.

7. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les actuacions següents:

a) Silvicultura preventiva: actuacions que persegueixin la modificació de l’estructura de la massa forestal per dificultar la propagació del foc, diversificant i creant discontinuïtats verticals i horitzontals de la coberta, garantint la funcionalitat ecològica dels ecosistemes forestals i de les espècies que alberga. Inclou el tipus d’actuacions següent:

- Actuacions lineals que estableixin discontinuïtats lineals en el perímetre de la massa forestal o al seu interior al llarg de camins, tàlvegs, divisòries, etc., com poden ser el condicionament i manteniment d’àrees i faixes tallafocs, faixes auxiliars en vies de comunicació, línies de defensa, creació i millora de pastures, etc.

- Actuacions sobre la massa: accions que diversifiquin l’estructura de la vegetació, introduint discontinuïtats en aquells sistemes d’alta homogeneïtat específica i estructural, evitant superfícies molt extenses monoespecífiques, conservant i afavorint la mescla d’espècies o la presència de rodals o bosquets d’espècies diferents. També l’eixerma de matolls per al desenvolupament de l’arbrat compatibilitzant-ho amb l’aprofitament silvopastoral, així com aclarides i clarianes en repoblacions i regenerats amb espessor excessiva. S’incentivarà el pasturatge controlat com a mesura de creació i manteniment de faixes contra incendis.

b) Inversions necessàries per als treballs de prevenció: pistes d’accés, punts d’aigua, instal·lacions de vigilància i alerta i altres inversions.

Totes les actuacions es desenvoluparan d’acord amb el que preveu el IV Pla de defensa contra incendis i tots els productes dels treballs s’hauran de retirar de la zona forestal o triturar in situ.

2. Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda i després de la visita prèvia d’inspecció, in situ, que acrediti que les actuacions no estaven iniciades.

L’actuació subvencionada l’haurà de dur a terme i pagar el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst al paràgraf anterior i en els terminis que preveu el punt 1 de l’apartat onzè d’aquesta resolució. En cap cas aquest termini podrà superar l’1 de desembre de 2023.

3. No seran subvencionables les actuacions i les despeses següents:

a) Qualsevol tipus d’interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.

b) L’IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l’IVA.

c) Les despeses de procediments judicials.

d) Totes les que no es derivin de les actuacions que preveu el punt 1 d’aquest apartat.

e) La compra de béns de segona mà.

f) Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

4. Seran aplicables les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. A aquets efectes es comprovarà la moderació de costos per comparació amb el que preveuen les tarifes de treballs forestals de l’empresa Tragsa.

5. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l’ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’adjuntar a la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. La inversió màxima auxiliable és de 20.000,00 € per beneficiari.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

La intensitat de l’ajut és del 80% de les despeses elegibles.

En el cas de disposar de plans de gestió o aprofitament forestal, la intensitat serà del 85% de l’ajuda.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença el dia següent de la publicació de l’extracte d’aquesta resolució al BOIB i acaba el dia 28 de febrer de 2019.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que es preveuen en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i s’hauran de presentar, correctament emplenades, als registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera o a qualsevol dels llocs que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S’hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex I esmentat, s’hauran d’assumir els compromisos i s’hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores establertes a l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa aplicable.

4. Aquestes sol·licituds han d’anar acompanyades de la documentació següent:

a) En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF i dels estatuts socials.

b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.

c) Acreditació de la titularitat de la superfície forestal, si escau.

d) Memòria de l’actuació, signat on es faci constar:

  • Ubicació amb indicació de polígons i parcel·les on s’actua, i justificació d’estar en zones d’alt o mitjà risc d’incendis forestals.

  • Descripció de la situació actual de la massa forestal en la qual s’actua adjuntant memòria fotogràfica amb indicació de la ubicació de cada fotografia.

  • Descripció del tipus d’actuació.

  • Calendari d’execució.

  • Compliment dels criteris de selecció.

e) Pressupostos emesos per empreses dedicades a la valorització de biomassa en els termes que preveu l’apartat quart.

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d’acreditar el compliment d’algun dels criteris de selecció establerts a l’apartat següent.

6. Si cal, la comprovació del DNI del beneficiari, dels integrants del grup o dels representants la farà d’ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI, dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o d’inscripció i comprovació de les dades que consten al Registre Interinsular Agrari (RIA), així com de la condició d’explotació agrària prioritària, s’hauran d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per tal d’acreditar que s’està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d’aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d’ofici.

7. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre’l i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit ha estat incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

8 D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que calgui presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s’atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en la data del moment de presentació de la sol·licitud:

En funció de les característiques de la persona beneficiària o l’explotació en el cas de beneficiaris privats:

a) Si la persona beneficiària és dona o un agricultor jove: 20 punts.

b) Si la persona beneficiària és titular o cotitular d’una explotació agrària prioritària: 20 punts.

c) Si la persona beneficiària és sòcia d’una OPA, cooperativa o SAT: 20 punts.

d) Si la persona beneficiària té una forma associativa: 10 punts.

e) Explotacions amb almenys el 25% de la seva superfície situada en zones de la xarxa Natura 2000 o altres espais naturals regulats a la LECO: 20 punts.

En funció de l’objecte de la inversió:

Inversions en silvicultura preventiva:

a) Actuacions lineals: 5 punts.

b) Actuacions sobre la massa: 15 punts.

Puntuació màxima: 100 punts.

En cas d’empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s’hagi presentat en primer lloc.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-    President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.

-    Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.

-    Vocals:

*   Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.

*   Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui.

*   Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.

*   Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

*   Un representant del Consell Insular de Mallorca.

*   Un representant del Consell Insular de Menorca

*   Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

*   Un representant del Consell Insular de Formentera.

-    Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l’apartat setè d’aquesta resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció pel fet de no complir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per a què la Comissió Avaluadora es consideri vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació al web del FOGAIBA cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats que el sol·licitant desenvoluparà i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que modifiqui la sol·licitud per tal d’ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s’hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l’avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l’informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s’acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import, i prèviament a l’emissió de l’informe, si així ho considera necessari, podrà sol·licitar informes a l’Administració forestal de la veracitat de les dades i de la coherència de les actuacions sol·licitades amb el IV Pla de defensa contra incendis. En la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, així com la mesura del programa de què es tracti.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. A la resolució del procediment s’hi podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit com per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada el sol·licitant o els sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Sens perjudici que la notificació es dugui a terme de la manera establerta als apartats anteriors i de la publicitat que es realitzarà en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1.Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

- Realitzar les activitats auxiliades dins el termini establert i en les condicions exigibles.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l’apartat tercer d’aquesta resolució.

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2. A més, s’hauran de complir les normes d’informació i publicitat que preveu l’annex III del Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s’entendran sens perjudici de l’obligació de complir la resta que preveuen l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que es deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.

4. Sens perjudici de les exclusions i reduccions que preveu l’annex III d’aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament d’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució serà de 12 mesos des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda.

2. Per raons justificades tals com baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, els beneficiaris podran sol·licitar l’ampliació del termini de realització i justificació establert en la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s’haurà de presentar abans del venciment del termini d’execució.

El FOGAIBA pot acordar l’ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l’execució del PDR i no se superi l’1 de desembre del 2023. L’acord d’ampliació s’ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

3. El beneficiari haurà de dur a terme i pagar l’actuació subvencionada en el període comprès entre la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i, en el cas d’obra civil o instal·lacions fixes, a més, de realització de la visita de comprovació prèvia de no inici de les inversions, i el termini previst al punt 1 o 2 anteriors, el qual també s’especificarà en la resolució de concessió.

4. Durant els terminis de justificació establerts, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s’hauran de presentar als registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels llocs que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S’hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex II esmentat, s’hauran d’assumir els compromisos i s’hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Resum de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts. Cal adjuntar una memòria fotogràfica justificativa de les actuacions des dels mateixos punts que la presentada a la memòria d’execució.

b) Documentació justificativa de les despeses realitzades:

  • Factures originals que compleixen els requisits i les formalitats previstos al Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions i justificants de pagament.

  • En el cas de pagament de taxes, n’hi haurà prou d’aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d’aquest se’n derivés l’acreditació d’aquest extrem.

Podran ser considerats com a justificants de pagament alguns dels documents següents:

1. Còpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència amb l’objecte que quedi identificat, el pagament de la factura i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l’extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda.

2. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l’extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de l’actuació auxiliable no coincideix amb l’import del xec, aquest document haurà d’adjuntar un certificat de l’emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

c) Si escau, contracte subscrit amb una entitat professional dedicada a la producció de biomassa, per realitzar la valorització dels productes dels treballs i l’acreditació de la inscripció al Registre de gestors de biomassa.

d) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d’ajuda (llista que relacioni les factures proforma amb les factures i els justificants finals presentats).

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagin justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l’actuació objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l’apartat desè d’aquesta resolució.

7. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre l’actuació realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de l’actuació realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d’execució de la quantitat total aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a l’actuació total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que l’actuació executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

8. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveuen el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l’annex III d’aquesta resolució.

9. D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre de qualsevol Administració pública o d’una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableix l’article 27 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels motius següents:

a) Mort del beneficiari;

b) llarga incapacitat professional del beneficiari;

c) expropiació d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís;

d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d’explotació;

e) destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l’explotació;

f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del bestiar del productor.

No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat a l’adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d’abril, del Servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s’estableix a:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Reglament d’execució (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i que introdueix disposicions transitòries.

- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Directiva d’Hàbitats relativa a l’execució de les accions i els projectes en aquestes àrees i la necessitat d’evitar qualsevol possible dany als valors de la xarxa Natura 2000.

- Llei 13/2013, de 2 d’agost, de foment de la integració de cooperatives i d’altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.

- Llei 35/2011, de 4 d’octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicable.

Setzè

Publicació

Aquesta resolució s’ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de desembre de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX III

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a) L’import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.

b) L’import que es pagarà al beneficiari després de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l’import fixat d’acord amb la lletra a supera l’import fixat d’acord amb la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import fixat a la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat.

2. Reduccions en cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat, així com d’obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es dugui a terme de l’operació.

Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos, se’n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda i la seva exclusió i, si és procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV): en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): el compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): el compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): el que no s’ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat

S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda, i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S’entenen per compromisos les obligacions definides a l’apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d’ajuda per inversions en la prevenció dels danys causats als boscos per incendis forestals, desastres naturals i catàstrofes es tipifiquen al quadre següent:

Realitzar les activitats auxiliades en el termini establert.

Aquest compromís es considerarà complert amb la realització, almenys, del 50% de les inversions. CB.

Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS.

 Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l’ajuda i el manteniment posterior dels compromisos. CB.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

            100% de l’ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

            Primer any d’incompliment:

                        Un compromís incomplert: 25% de l’ajuda.

                        Dos o més compromisos incomplerts: 50% de l’ajuda.

            Segon any o més d’incompliment: 50% de l’ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

            Primer any d’incompliment:

                        Un compromís incomplert: 2% de l’ajuda.

                        Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l’ajuda.

            Segon any o més d’incompliment: 10% de l’ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d’anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en què s’ha detectat l’incompliment i l’any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.