Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 13378
18/18 Departament Triburari. Aprovació definitiva de l'expedient de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local a favor d'empreses explotadores de serveis de subministrament d'interès general, concepte 316,07
Atès que no s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació o suggeriment contra l’acord de modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministrament d’interès general, concepte 316,07, aprovat provisionalment per l'Ajuntament Ple, en sessió de dia 25 d’octubre de 2018, s’entén definitivament aprovat, segons el que disposa l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, i per aquest motiu, es publica el text de l’esmentat acord, que és el següent:
ACORD
"Primer.- Aprovar provisionalment l’expedient de modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministrament d’interés general, concepte 316,07; la darrera modificació de la qual va ser aprovada inicialment per acord plenari de 30 de maig de 2013, elevat a definitiu perquè no es presentaren reclamacions, sent d’aplicació des de 16 de juliol de 2013.
La modificació consisteix en la nova redacció de l’Ordenança:
Ordenança fiscal reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministrament d’interés general
Concepte 316,07
Article 1
Fonament i naturalesa
A l’empara del que preveuen els articles 57, 20 i 24.1 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, es regula la taxa per utilització privativa o aprofitaments especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d’interès general o afectin la generalitat o a una part important del veïnat, que es regirà per la present Ordenança fiscal.
Article 2
Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa el gaudi de la utilització privativa, o els aprofitaments especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d’empreses o entitats que utilitzen el domini públic local per prestar els serveis de subministraments que resultin d’interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat.
L’aprofitament especial del domini públic es produirà sempre que per a la prestació del servei de subministrament s’hagin d’utilitzar antenes, instal·lacions o xarxes que materialment ocupen el sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, independentment de qui en sigui la persona titular. No obstant això, tractant-se de telecomunicacions, l’aprofitament únicament es produirà quan el/la subministrador/a sigui el/la propietari/ària de les instal·lacions.
En particular, es comprenen entre els serveis esmentats als apartats anteriors els subministraments d’aigua, gas, electricitat, telefonia fixa i altres mitjans de comunicació que es presten, totalment o parcialment, a través de xarxes i antenes fixes que ocupen el domini públic municipal.
El pagament de la taxa regulada per aquesta ordenança suposa l’exclusió expressa de l’exacció d’altres taxes derivades de la utilització privativa o l’aprofitament especial constituït en el sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, necessaris per a la prestació dels serveis de subministrament d’interès general.
Article 3
Subjectes passius
1. Són subjectes passius les empreses o entitats explotadores de serveis de subministrament que resulten d’interès general o afecten a la generalitat o a una part important del veïnat, tals com els d’abastament d’aigua, subministrament de gas, telefonia fixa, electricitat, i altres d’anàlegs, així com també les empreses que exploten la xarxa de comunicació mitjançant sistemes de fibra òptica, televisió per cable o qualsevol altra tècnica, independentment del seu caràcter públic o privat. A aquests efectes, s’inclouen entre les empreses explotadores dels esmentats serveis les empreses distribuïdores i comercialitzadores d’aquests.
2. A l’efecte de la taxa aquí regulada, tenen la consideració de subjectes passius les empreses o entitats explotadores a què es refereix l’apartat anterior titulars de les corresponents xarxes a través de les quals s’efectuen els subministraments.
Les empreses titulars de les xarxes físiques a les quals no els resulta aplicable el que es preveuen els apartats anteriors estan subjectes a la taxa per ocupacions del sòl, el subsòl i el vol de la via pública, regulada a l’Ordenança fiscal corresponent.
Article 4
Successors i responsables
1. Les obligacions tributàries pendents de les societats i entitats amb personalitat jurídica dissoltes i liquidades es transmetren als socis, a copartícips o a cotitulars, que queden obligats solidàriament fins als límits següents:
a) Quan no existeix limitació de responsabilitat patrimonial, la quantia íntegra dels deutes pendents.
b) Quan legalment s’ha limitat la responsabilitat, el valor de la quota de liquidació que els correspon.
Poden transmetre’s els deutes produïts a la data d’extinció de la personalitat jurídica de la societat o entitat, encara que no estiguin liquidats.
2. Les obligacions tributàries pendents de les societats mercantils, en supòsits d’extinció o dissolució sense liquidació, es transmetren a les persones o entitats que les succeeixen o són beneficiàries de l’operació.
3. Les obligacions tributàries pendents de les fundacions, o entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei general tributària, en cas de dissolució d’aquestes, es transmeten als destinataris dels béns i drets de les fundacions, o als partícips o cotitulars de les esmentades entitats.
4. Les sancions que escauen per les infraccions comeses per les societats i entitats a les quals es refereixen els apartats 2, 3, 4 del present article s’exigeixen als successors d’aquestes.
5. Responen solidàriament del deute tributari les persones o entitats següents:
a) Les que són causants o col·laborin activament en la realització d’una infracció tributària. La seva responsabilitat s’estén a la sanció.
b) Els partícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei general tributària, en proporció a les seves respectives participacions.
c) Els que succeeixen per qualsevol concepte en la titularitat d’explotacions econòmiques, per les obligacions tributàries contretes per l’anterior titular i derivades del seu exercici.
S’exceptuen de responsabilitat les adquisicions efectuades en un procediment concursal.
6. Responen subsidiàriament del deute tributari els administradors de fet o de dret de les persones jurídiques que no hagin fet els actes necessaris de la seva incumbència per complir les obligacions tributàries fins als límits següents:
Quan s’han comès infraccions tributàries responen del deute tributari pendent i de les sancions.
En supòsits de cessació de les activitats, per les obligacions tributàries produïdes, que estiguin pendents en la data de cessació, si no han fet el necessari per al seu pagament o han pres mesures causants de la falta de pagament.
7. La responsabilitat s’exigeix en tot cas en els termes i d’acord amb el procediment previst a la Llei general tributària.
Article 5
Base imposable i quota tributària
1. D’acord amb el previst a l’article 24.1.c) de Text refós de la llei d’hisendes locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, la base imposable està constituïda per la xifra d’ingressos bruts procedents de la facturació que obtenen anualment en el terme municipal les empreses o entitats explotadores de serveis de subministrament d’interès general, incloent els procedents del lloguer, posada en marxa, conservació, modificació, connexió, desconnexió i substitució dels comptadors, equips o instal·lacions propietat de les empreses o dels usuaris utilitzats en la prestació dels serveis esmentats, i en general, tots els ingressos que procedeixin de la facturació realitzada pels serveis resultants de l’activitat pròpia de les empreses subministradores.
2. Quan per al gaudi de l’aprofitament especial a què es refereix l’apartat anterior el subjecte passiu hagi utilitzat xarxes alienes, la base imposable de la taxa està constituïda per la xifra d’ingressos bruts obtinguts anualment en el terme municipal minorada en les quantitats que hagi d’abonar a la persona titular de la xarxa per l’ús d’aquesta. No obstant això, tractant-se de telecomunicacions, en què no està subjecte l’aprofitament d’instal·lacions alienes, la persona titular de les instal·lacions inclourà en la xifra d’ingressos bruts obtinguts anualment, les quantitats abonades per altres subministradors/es per a la seva utilització.
3. Tenen la consideració d’ingressos bruts procedents de la facturació els que, sent imputables a cada entitat, han estat obtinguts per aquesta com a contraprestació pels serveis prestats en aquest terme municipal, en desenvolupament de l’activitat ordinària. Només se n’exclouen els ingressos originats per fets o activitats extraordinàries.
A títol enunciatiu, tenen la consideració d’ingressos bruts les facturacions pels conceptes següents:
a) Subministraments o serveis d'interès general, propis de l'activitat de l'empresa, que corresponen a consums dels abonats efectuats al municipi.
b) Serveis prestats als consumidors necessaris per a la recepció del subministrament o servei d’interès general propi de l’objecte de l’empresa, incloent-hi els enllaços a la xarxa, posada en marxa, conservació, modificació, connexió, desconnexió i substitució dels comptadors o instal·lacions propietat de l’empresa.
c) Lloguers, cànons o drets d’interconnexió percebuts d’altres empreses subministradores de serveis que utilitzen la xarxa de l’entitat que té la condició de subjecte passiu.
d) Lloguers que han de pagar els consumidors per l’ús dels comptadors, o altres mitjans utilitzats en la prestació del subministrament o servei.
e) Altres ingressos que es facturin pels serveis resultants de l’activitat pròpia de les empreses subministradores.
4. No s’inclouen entre els ingressos bruts, a aquests efectes, els imposts indirectes que graven els serveis prestats ni les partides o quantitats cobrades per compte de tercers que no constitueixen un ingrés propi de l’entitat que és subjecte passiu de la taxa.
Així mateix, no s’inclouen entre els ingressos bruts procedents de la facturació les quantitats percebudes pels serveis de subministrament que s’han d’utilitzar a les instal·lacions que estan inscrites a la secció 1a o 2a del Registre administratiu d’instal·lacions de producció d’energia elèctrica del Ministeri corresponent, com a primera matèria necessària per a la generació d’energia susceptible de tributació per aquest règim especial.
5. No tenen la consideració d’ingressos bruts procedents de la facturació els conceptes següents:
Les subvencions d'explotació o de capital que les empreses poden rebre.
Les indemnitzacions exigides per danys i perjudicis, llevat que siguin compensació o contraprestació per quantitats no cobrades, que s’han d’incloure en els ingressos bruts definits a l’apartat 2.
Els ingressos financers, com interessos, dividends i qualssevol altres de naturalesa anàloga.
Els treballs realitzats per l'empresa per al seu immobilitzat
Les quantitats procedents d’alienacions de béns i drets que formen part del seu patrimoni.
6. Les taxes regulades en aquesta Ordenança exigibles a les empreses o entitats assenyalades a l’article 3 d’aquesta Ordenança són compatibles amb altres taxes establertes, o que pugui establir l’Ajuntament, per la prestació de serveis o realització d’activitats de competència local, de la qual les esmentades empreses siguin subjectes passius.
7. La quantia de la taxa es determina aplicant l’1,5 per 100 a la base imposable definida en aquest article.
Article 6
Període impositiu i pagament de la taxa
1. El període impositiu coincideix amb l’any natural llevat dels supòsits d’inici o cessació en la utilització o aprofitament especial del domini públic local necessari per a la prestació del subministrament o servei, casos en els quals és procedent aplicar el prorrateig trimestral, conformement a les següents regles:
a) En els supòsits d’altes per inici d’activitat, s’ha de liquidar la quota corresponent als trimestres que resten per finalitzar l’exercici, inclòs el trimestre en què té lloc l’alta.
b. En cas de baixes per cessació d’activitat, s’ha de liquidar la quota que correspon als trimestres transcorreguts des de l’inici de l’exercici, incloent-hi aquell en què s’origina la cessació.
2. L’obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança neix en els moments següents:
Quan es tracta de concessions o autoritzacions de nous aprofitaments, en el moment de sol·licitar la llicència corresponent.
Quan el gaudi de l’aprofitament especial a què es refereix l’article 1 d’aquesta Ordenança no requereix llicència o autorització, des del moment en què s’ha iniciat l’esmentat aprofitament. A aquest efecte s’entén que ha començat l’aprofitament especial quan s’inicia la prestació de serveis als usuaris que el sol·liciten.
3. Quan els aprofitaments especials del sòl, subsòl o vol de les vies públiques es prolonguen durant diversos exercicis, la meritació de la taxa té lloc l’1 de gener de cada any i el període impositiu comprèn l’any natural.
Article 7
Règim de declaració d’ingrès
Respecte dels serveis de subministrament regulats a aquesta Ordenança s’estableix el règim de liquidació per a cada tipus de subministrament, que té periodicitat trimestral i comprèn tots els ingressos bruts facturats en el trimestre natural a què es refereixi. La cessació en la prestació de qualsevol subministrament o servei d’interès general implica l’obligació de fer constar aquesta circumstància en l’autoliquidació del trimestre corresponent, així com la data d’acabament.
Es pot presentar la declaració final el darrer dia del mes següent o l’immediat hàbil posterior a cada trimestre natural. S’ha de presentar a l’Ajuntament una declaració per a cada tipus de subministrament efectuat en el terme municipal, especificant el volum d’ingressos percebuts per cada un dels grups integrants de la base imposable, segons detall de l’article 5.3 d’aquesta ordenança. L’especificació referida al concepte previst a la lletra c de l’article esmentat ha d’incloure la identificació de l’empresa o empreses subministradores de serveis a les quals s’han facturat quantitats en concepte de peatge.
La quantia total d’ingressos que declaren els subministraments a què es refereix l’apartat a de l’esmentat article 5.2 no pot ser inferior a la suma dels consums registrats en comptadors, o altres instruments de mesura, instal·lats en aquest municipi.
Les empreses que utilitzen xarxes alienes han d’acreditar la quantitat satisfeta als titulars de les xarxes a fi de justificar la minoració d’ingressos a què es refereix l’article 5.3 de la present ordenança. Aquesta acreditació s’ha d’acompanyar amb la identificació de l’empresa o entitat propietària de la xarxa utilitzada.
S’emetrà liquidació d’acord amb les dades declarades que serà notficada d’acord amb la normativa tributària i que li permetrà satisfer la quota als llocs i amb els terminis de pagament que s’hi indiquen.
Per raons de cost i eficàcia, quan de la declaració trimestral dels ingressos bruts es deriva una liquidació de quota inferior a 6 euros s’acumula a la següent.
La presentació de les declaracions després del termini fixat en el punt 2 d’aquest article suposa l’exigència dels recàrrecs d’extemporaneïtat, segons el que preveu l’article 27 de la Llei general tributària.
L’empresa Telefónica de España, SAU, a la qual va cedir Telefónica, SA els diferents títols habilitadors relatius a serveis de telecomunicacions bàsiques a Espanya, no ha de satisfer la taxa perquè el seu import queda englobat en la compensació de l’1,9% dels seus ingressos bruts que satisfà aquest Ajuntament.
Les restants empreses del Grupo Telefónica estan subjectes al pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança.
Article 8
Infraccions i sancions
1. La falta de presentació de forma completa i correcta de les declaracions i documents necessaris perquè es pugui practicar la liquidació d’aquesta taxa constitueix una infracció tributària tipificada a l’article 192 de la Llei general tributària, que es qualificarà i sancionarà segons disposa l’article esmentat.
2. La resta d’infraccions tributàries que es puguin cometre en els procediments de gestió, inspecció i recaptació d’aquesta taxa es tipifiquen i sancionen d’acord amb el que preveu la Llei general tributària i l’Ordenança fiscal general d’aquest Ajuntament.
Disposició final
La present Ordenança fiscal, originàriament aprovada pel Ple de la corporació en sessió duita a terme el 30 de juny de 2008, la darrera modificació de la qual va ser aprovada per acord plenari de ... i va entrar en vigor a partir de ...
Segon.- Que una vegada adoptat l’acord provisional referit, es publiqui en el BOIB i en un dels diaris de major difusió de la Comunitat Autònoma el corresponent anunci d’exposició al públic de l’expedient, a efectes de reclamació. La citada exposició es farà en el tauler d’edictes d’aquest Excm. Ajuntament durant el termini de trenta dies, dins dels quals els interessats podran examinar l’expedient i presentar les reclamacions que estimin oportunes, ben entès que si dins el dit termini no s’haguessin presentat reclamacions, s’entendrà definitivament adoptat l’acord provisional.
Tercer.- L’expressada modificació entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació al BOIB.
La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l’acord definitiu de modificació de l’ordenança esmentada, recurs contenciós administratiu, d’acord amb l’article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l’endemà de la seva publicació en el BOIB.
Palma, 19 de desembre de 2018
La cap del departament, per delegació Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) Mª Gloria Belmonte Barcia