Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 13245
Elevació automàtica a definitiu de l'acord inicial d'aprovació de modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans de l'ajuntament de Mancor de la Vall

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer.- Transcorregut el termini d'exposició pública de l'Acord Plenari adoptat pel Ple municipal en sessió celebrada en data 07 de novembre de 2018, d'aprovació provisional de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans de l’Ajuntament de Mancor de la Vall per promoure una rebaixa del 4,5% de la tarifa; i no havent-se presentat al·legacions, s'eleva a definitiu l'esmentat acord conforme al que disposa l'article 17.3 del RD legislatiu 2/2004, de 5 d'abril pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora d'Hisendes Locals.

Segon.- El text refós complet de l'ordenança s'insereix a continuació, conforme a l'establert en l'art. 17.4 del mateix text legal:

"ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA RECOLLIDA, TRANSFERÈNCIA I TRACTAMENT FINAL DE RESIDUS URBANS.

ARTICLE 1. FONAMENT I NATURALESA

1. Fent ús de les facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i conforme amb el que disposen els articles del 15 a 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament seguirà percebent la taxa per la recollida, tractament, transferència i transport de residus sòlids urbans, que es regirà amb la present ordenança fiscal, avenint-se amb el que es preveu a l’article 57 del l’esmentat Text Refós.

ARTICLE 2. FET IMPOSABLE

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de fems i de residus sòlids urbans d’habitatges, allotjaments i locals o establiments on s’exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, així com el seu tractament, transferència i transport i la utilització del Parc Verd.

2. A tal efecte es consideren fems i residus urbans els especificats en l'article 3 de la Llei 22/2011 de Residus. La separació de les fraccions dels residus urbans es realitza d'acord amb el que estableix l'Ordenança reguladora.

3. La taxa es desglossa en dos conceptes principals. D'una banda, una part fixa per a cobrir principalment els costos fixos del servei de recollida, transferència i tractament final dels residus urbans; i una part variable que pretén distribuir el cost de l'eliminació del desaprofitament i de forma variable depenent de la quantitat de residu que generi cada subjecte passiu. Es pretén d'aquesta manera incentivar la correcta separació de les fraccions dels residus urbans i complir amb un principi general de "qui més genera més paga", de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que en generen menys, repercutint així una part del cost de l'eliminació dels desaprofitaments en qui ho ha generat.

4. No està subjecta a la taxa la prestació de caràcter voluntari i a instància de part, dels següents serveis:

a).-Recollida de fems i residus no qualificats com urbans, de indústries, hospitals i laboratoris.

b).-Recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals.

c).-Recollida d’enderrocs d’obra.

ARTICLE 3. SUBJECTES PASSIUS

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, General Tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es doni el servei, o aquells que es trobin en zona rústica pel servei de Parc Verd, ja sigui a títol de propietari, d’usufructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.

2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, obligat al pagament de la part fixa de la taxa, el propietari dels habitatges, locals o establiments que podrà repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris d’aquelles, beneficiaris del servei.

ARTICLE 4. RESPONSABLES

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concurs, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.

3. Els usuaris del servei estaran obligats a depositar la fracció rebuig en bosses estandarditzades pel rebuig aprovades per l'Ajuntament.

4. Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades l'Ajuntament podrà signar un conveni o acord de col·laboració amb empreses locals, on es detallaran les condicions d'ingrés, cessió de bosses i altres aspectes que consideri convenients. En aquest cas, els empresaris també actuaran com a obligats al pagament com deutors principals de la corresponent part variable de la taxa.

ARTICLE 5. EXEMPCIONS

1. No es concedirà cap exempció ni bonificació en l’exacció de la present taxa.

ARTICLE 6. QUOTA TRIBUTÀRIA

1. La quota tributària consistirà en una quantitat fixa, per unitat de local, que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació dels immobles, i una part variable en funció de la quantitat de bosses extres o contenidors autoritzats per l'Ajuntament per a la fracció del rebuig d’acord amb les tarifes contingudes en l’annex. La part variable de la quota dependrà del nombre de bosses de fems utilitzades per a rebuig. Les úniques bosses de rebuig que podran entregar-se per a la recollida d'aquesta fracció seran autoritzades per l'Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses. La quota de la taxa serà el preu d'aquestes bosses estandarditzades. Cas de negocis que siguin grans productors de rebuig dins del casc urbà existirà la possibilitat de depositar el rebuig directament en contenidors sense bossa estandarditzada si l'Ajuntament així ho aprova en cada cas.

2. Les quotes fixes i les variables per contenidor assenyalades tenen caràcter irreductible i anual.

3. Quan un titular físic o jurídic figuri d’alta d’una activitat al seu domicili habitual, es tributarà per una sola quota, la de més quantia.

ARTICLE 7. MERITACIÓ

1. Es merita la taxa fixa i neix l’obligació de contribuir des del moment que s’iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la naturalesa de la recepció del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris, així com en el Parc Verd, en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa. El període impositiu comprendrà l’any natural.

2. En quant a la part variable de la taxa, aquesta es meritarà tan aviat com es posi a disposició del subjecte passiu cada bossa estandarditzada, o l'equivalent a cada bossa que es depositi en el punt verd. Cas que la recollida es faci mitjançant contenidors estandarditzats per autorització de l'Ajuntament, la meritació tindrà lloc en el mateix moment que la part fixa i en les mateixes condicions.

3. Anualment es formarà un Padró on hi figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic per quinze dies a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i Tauló d’Anuncis Municipal.

4. Transcorregut el termini d’exposició al públic, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base pels documents cobratoris corresponents.

5. Les altes que es produeixin dins de l’exercici, sortiran efectes des de la data en que neixi la obligació de contribuir; a tal efecte, els subjectes passius presentaran la corresponent declaració d’alta i bases tributàries amb anterioritat i com requisit previ a l’inici de la prestació del Servei.

6. Per l’Administració es procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponent a l’Alta en el Padró, amb expressió de:

a) Els elements essencials de la liquidació.

b) Els mitjans d’impugnació que puguin ésser exercits amb indicació de terminis i organismes en que hauran d’ésser interposats.

c) Lloc, termini i forma en que haurà d’ésser satisfet el deute tributari.

7. S’entendrà que un habitatge cessa en l’ús del servei quan aquest perdi la condició d’habitabilitat, i així vengui certificat per tècnic competent. Els locals cessaran en l’ús del servei quan es cessi definitivament en l’activitat.

8. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, segons les normes del Reglament General de Recaptació.

9. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, d’acord amb el que es preveu en el vigent Reglament General de Recaptació.

ARTICLE 8. INFRACCIONS I SANCIONS

En tot quant faci referència a la qualificació de infraccions tributàries i també a les sancions que els correspongui a aquestes en cada cas, hom s’avendrà a allò que disposen els articles 191 i següents de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, de la Llei General Tributària.

 

ANNEX Part fixa de la taxa

QUADRE DE TARIFES DE L’ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA DE FEMS

Total (€)

Habitatge unifamiliar en zona urbana

148,79

Habitatge ocupat per una o dues persones majors (+65anys)

119,76

Activitats comercials excepte perruqueries (en zona rústica i urbana)

272,18

 

 

Activitats comercials de Perruqueries

181,45

Habitatges de menys de 80 m2 en zona no urbana

72,58

Habitatges de menys de 80 m2 ocupats per una o dues persones majors de 65 anys en zona no urbana

60,80

Habitatges de més de 80 m2 en zona no urbana

112,50

Habitatges de més de 80m2 ocupats per una o dues persones majors de 65 anys en zona no urbana

94,24

Bar, restaurant, hotel, entitat bancària, taller mecànic, centre d’ensenyament privat i indústria de 5 o més treballadors

272,18

Tenda de queviures, supermercat i industria de menys de 5 treballadors

226,82

Perruqueria, oficina tipus gestories, farmàcia i papereria

181,45

Als efectes d'aquesta part de la tarifa:

L'Ajuntament entregarà als habitatges la quantitat de 20 bosses estandarditzades, que s'estima suficient per a tot l'any.

Les famílies nombroses que així ho justifiquin disposaran gratuïtament de 10 bosses domiciliàries extres.

Els comerços podran demanar gratuïtament un total de 10 bosses estandarditzades grosses o 20 bosses de les normals.

Part variable de la taxa:

1. Recollida amb bossa estandarditzada.

Preu de la bossa estandarditzada pel rebuig quan les que faciliti l'Ajuntament no siguin suficients:

  • Bossa domèstica (10 – 201 litres): 7,5€ el paquet de 10 unitats
  • Bossa grossa (30-501): 30€ el paquet de 10 unitats

2. Recollida a través de contenidors estandarditzats.

Pels establiments situats en nucli urbà que així ho sol·licitin i així s'acordi per la Regidoria de Medi Ambient, es permetrà depositar el rebuig directament dins del contenidor sense bossa estandarditzada. En aquest cas, serà aplicable una taxa per contenidor autoritzat a recollir una vegada per setmana, computable a raó de:

  • 130 € per contenidor de 120L

  • 250 € per contenidors de 240L

  • 550 € per contenidors de 800L

Aquesta quota es cobrarà anualment juntament amb el rebut de la part fixa de la taxa.

3. Recollida en el punt verd.

3.1 Tots els usuaris hauran de depositar la fracció de rebuig al punt verd en bosses estandarditzades. Cas que l'usuari no porti la bossa estandarditzada podrà abonar el Parc Verd la quota corresponent al nombre de bosses equivalents estandarditzades.

3.2 Les fraccions de residus especials que tinguin un preu especial de tractament, com ara runes, enderrocs, neumàtics, electrodomèstics, residus amb amiant..., que siguin recollits al punt verd tindran una tarifa específica resultant d’aplicar en cada moment al cost del tractament un coeficient del 1’2.

Aquestes tarifes s'exposaran a un lloc visible del punt verd."

Tercer.- Contra el present acord definitiu de modificació d'Ordenança Fiscal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu en el termini de 2 mesos a comptar des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'Art. art. 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contemciós-administrativa.

 

A Mancor de la Vall, a 29 de desembre de 2018.

El Batle, Guillem Villalonga Ramonell.