Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BÚGER
Núm. 13283
Aprovació definitiva Ordenança reguladora de l’ocupació o la utilització de la via pública per obres i càrrega i descàrrega de materials
El Ple de l'Ajuntament de Búger, va acordar en sessió celebrada en data 25 d’octubre de 2018 aprovar provisionalment l'Ordenança reguladora de l’ocupació o la utilització de la via pública per obres i càrrega i descàrrega de materials. Després de la tramitació corresponent i no haver-se presentat al·legacions ni suggeriments es procedeix a la seva publicació d'acord amb el que es disposa en l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i amb el següent tenor literal:
ORDENANÇA REGULADORA DE L’OCUPACIÓ O LA UTILITZACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER OBRES I CÀRREGA I DESCÀRREGA DE MATERIALS.
Article 1. Ordenança
Aquest Ajuntament, a l’empara de les atribucions que li confereix la Llei de Bases de Règim Local, dicta la present ordenança amb la finalitat de regular l’ocupació i la utilització a la via pública (les sèquies, rases, tancaments, bastides, contenidors i material de construcció) a fi d’evitar, en conseqüència, que es produesquin situacions anòmales als carrers i places de la població.
Article 2. Condicions de la llicència d’ocupació.
Sempre i per a qualsevol dels casos exposats en aquesta ordenança, el contractista o promotor de l’obra haurà de sol·licitar la preceptiva llicència d’ocupació de via pública, de manera que aquesta no es podrà ocupar fins que l’esmentada llicència no hagi estat autoritzada i retirada de l’ajuntament després de pagar les taxes corresponents. Si l’ocupació deriva d’una llicència d’obres se n’ha d’especificar el número a la sol·licitud.
Article 3. Obertura de sèquies o rases a la via pública.
a. DOCUMENTACIÓ BÀSICA. En tots els casos d’obertura de sèquies o rases serà obligatòria la presentació de la corresponent llicència municipal d’obres, a la qual (si per la poca envergadura de l’obra no es necessita un projecte complet) s’haurà d’adjuntar, com a mínim un plànol de la planta de traçat, indicant-hi la fondària i els metres lineals de la sèquia, així mateix caldrà fer constar el termini d’execució i de finalització, el qual podrà ser modificat per l’ajuntament si tècnicament es considera excessiu.
b. TANCAMENT DE VIAL PÚBLIC. Quan sigui necessari tancar un vial públic per obres, serà responsabilitat del contractista o promotor trobar una via alternativa de circulació, la qual estarà degudament senyalitzada. En el cas que no es pugi trobar una via de circulació alternativa, impedint l’accés dels veïns a les seves propietats, i en els casos en què l’ajuntament ho requereixi expressament, serà el contractista o promotor el responsable de posar-se en contacte amb els veïns afectats, a fi d’arribar a un acord en quant a durada i horaris d’obra, amb la intervenció de l’ajuntament si és necessari. Caldrà comunicar als Serveis Tècnics i a la Policia Local la solució adoptada.
c. SENYALITZACIÓ. La senyalització serà a càrrec del contractista. Aquest haurà de comunicar a la Policia Local l’obtenció de l’autorització amb un mínim de 48 hores d’antelació a l’inici de l’ocupació, a fi que puguin adoptar-se les mesures oportunes per a la regulació del trànsit. Serà la Policia Local la que determinarà al contractista els senyals i les barreres que es necessiten col·locar. A la nit s’haurà d’instal·lar en tots els elements que ocupin la via pública la corresponent senyalització que serà mitjançant llums vermells homologats.
d. COMPACTACIÓ. En tot projecte tècnic d’obres que impliqui obrir sèquies a la via pública, tant si és obra municipal com si no, l’empresa constructora haurà de preveure la compactació adequada de la via pública incloent tot tipus de connexions. El que disposa el present article regirà també quan no sigui necessària la presentació d’un projecte tècnic per la poca importància de l’obra que es dugui a terme.
e. RUNA. La retirada del materials de rebuig haurà d’efectuar-se de forma ràpida i immediata cap als abocadors autoritzats i sempre dins del mateix dia en què es produeixin (no s’admet en cap cas l’apilament d’enderrocs en la via pública). Tots els perjudicis derivats de l’ocupació de les voravies i calçades amb runa i enderrocs seran per compte del contractista, encara que aquests no es produesquin en els trams en què es realitzin les obres. Igualment passarà amb qualsevol tipus de danys que ocasionin.
f. PAVIMENTACIÓ. La reposició del paviment s’efectuarà de forma que quedi en idèntiques condicions a les anteriors a l’execució de l’obra. Sempre que sigui possible, abans d’obrir la sèquia, es tallarà el paviment existent amb màquina radial per garantir una millor restitució del paviment posterior. Es distingeixen els següents paviments:
1. ASFALT: quan es tracti d’aquest tipus de pavimentació, en primer lloc s’haurà de col·locar el formigó protector convenient, que podrà ser determinat pels serveis tècnics municipals, si així ho estimen convenient, i sobre aquest es col·locarà l’asfalt.
2. VORAVIES. Es reposaran amb rajoles del tipus existent o del tipus determinat per aquest ajuntament. Si no es poden reposar amb les rajoles determinades s’haurà de justificar i refer la voravia de forma total amb un altre tipus de rajoles que aquest ajuntament assenyalarà. En tot cas, la reconstrucció s’efectuarà amb rajoles senceres i no fraccionades.
3. EMPREDAT I D’ALTRES. Haurà de ser reposat en la seva totalitat.
El termini per a la pavimentació, en els seus diferents tipus, serà de 72 hores després d’haver reblert i compactat la sèquia. Durant el termini d’un any, comptador a partir del dia següent al de la finalització de les obres, els danys i els perjudicis que siguin deguts a una deficient reposició dels paviments seran a càrrec del contractista. Finalment, en els casos de paviments ja envellits per les múltiples obertures de sèquies, seran reposats en la seva totalitat si aquest l’ajuntament ho considera oportú, i el promotor de les obres abonarà la part proporcional que serà determinada pels serveis tècnics.
Article 4. Ocupació de la via pública.
Amb relació a les barreres, puntals, bastides, contenidors i materials de construcció sobre la via pública, s’estableix com a principi general l’obligació de deixar un pas lliure per a vianants d’1’50 metres d’amplada com a mínim, totalment protegit de qualsevol perill que pugui ocasionar l’obra a les persones i al trànsit de vehicles. Es podrà ocupar una part de la calçada sempre que sigui una zona d’estacionament autoritzat i de manera que la part lliure que en quedi permeti un trànsit fluid i normal de vehicles i vianants.
Article 5. Tancaments.
Els tancaments a la planta baixa seran d’obra o bé metàl·lics que no deixin residus adherits a la calçada o a les voreres i que ofereixen totes les mesures de seguretat per als vianants, amb una calçada mínima de 2 metres. (No s’acceptaran les malles electrosoldades sense l’autorització expressa de l’ajuntament i després d’analitzar-ne la correcta col·locació. Una vegada finalitzada la jornada laboral les portes d’accés a les obres seran tancades en la seva totalitat per impedir l’accés a persones estranyes alienes a l’obra.
Article 6. Subjecció i protecció d’elements fixos a la via pública.
Es cercarà un sistema de subjecció per al muntatge de puntals, bastides i barreres de forma que no es perjudiqui la vorera o calçada; i si no hi hagués cap altra solució, es justificarà degudament.
La protecció de façanes o de tancaments de l’obra es realitzarà col·locant una malla o xarxa que cobreixi tot l’exterior de l’estructura de manera continuada, correctament tibada i subjectada, per evitar qualsevol perill per la caiguda de materials o eines a la via pública.
Article 7. Treball en façanes.
Es protegirà la façana, voravia o calçada, de forma que les dues últimes quedin en perfecte estat de netedat; per altra banda i depenent dels treballs a realitzar, quan sigui necessari es prendran les mesures oportunes per evitar qualsevol perill o molèstia al trànsit i als vianants i vehicles.
Article 8. Càrrega i descàrrega de materials.
a)Com a norma general, l’autorització per a la càrrega i descàrrega de materials s’haurà de demanar amb un termini mínim de 48 hores. Si aquesta actuació implica tancar un vial públic que a més dugui aparellada la retirada dels vehicles de la via pública aquest termini serà obligatori i inamovible. Abans d’obtenir l’autorització s’hauran de pagar les taxes corresponents fixades en l’ordenança fiscal aprovada per aquest ajuntament.
b)Tot i el que es disposa en el punt anterior si la càrrega i la descàrrega de materials només implica el tancament d’un vial públic per un període mínim de temps, la Policia Local haurà de valorar, seguint el criteri de provocar els menors perjudicis possibles a la circulació de vehicles i al trànsit de vianants, si és convenient o no concedir l’autorització sol·licitada. Aquest permís s’haurà de demanar amb un mínim de tres hores d’antelació a l’inici de l’ocupació. S’haurà d’indicar a l’ajuntament la durada i el motiu concret del tancament, a fi que es pugui determinar l’horari i es resolgui el problema de la fluïdesa i seguretat del trànsit. La Policia Local indicarà al contractista o promotor els senyals que aquests hauran de col·locar. En aquests casos la càrrega i descàrrega haurà de ser ràpida i s’utilitzaran el personal i els mitjans tècnics necessaris perquè la durada sigui mínima. Si la Policia Local considera que aquesta càrrega i descàrrega no compleix els criteris pels quals va ser sol·licitada o bé per circumstàncies sobrevingudes pot constituir un perill o impediment per persones o vehicles podrà acordar la seva suspensió de manera immediata i el contractista/promotor haurà de procedir tal com queda estipulat al primer paràgraf de l’article 8 d ela present ordenança.
Article 9. Abocament de peltret i runa
La retirada d’aquest material s’efectuarà als abocadors autoritzats. En cap cas es deixarà abandonat al costat dels contenidors generals d’escombraries ni en un punt qualsevol de la via pública, així com tampoc en terrenys privats.
Els enderrocs de les obres no podran ser tirats a la planta baixa des de pisos superiors sense que estiguin degudament aconduïts o controlats (amb tubs) cap a un contenidor que estarà tapat mentre es realitzi l’abocament amb la finalitat d’evitar molèsties i pols a les edificacions properes i als vianants.
Article 10. Restes d’obra a la via pública
La retirada de les restes d’obres, materials de construcció, contenidors o qualsevol element que ocupi la via pública s’haurà d’efectuar en el termini de 48 hores a partir de l’acabament o la paralització de les obres.
Article 11. Contenidors d’obra.
La col·locació en la calçada de contenidors es farà en zones d’estacionament autoritzat. S’avisarà la Policia Local abans que es col·loquin perquè aquesta determini el punt exacte de la ubicació del contenidor a fi que no entorpeixi ni dificulti la circulació de vianants i vehicles i causi les menors molèsties als veïnats.. En cap cas es podrà tallar el pas dels vianants pel fet de voler tenir accés al contenidor des de l’obra. Els contenidors d’obres s’hauran de retirar de la via pública quan l’ajuntament així ho requereixi. A les nits, caps de setmana (dissabtes i diumenges) i festius es mantindran tapats convenientment per evitar que puguin fer pols o causar molèsties degudes a la dispersió de materials que s’hi hauran abocat, així com per evitar que hi aboquin altres deixalles que no siguin de l’obra.
A la nit hi haurà d’haver instal·lat a tots els contenidors ubicats a la via pública el corresponent abalisament mitjançant llums vermells homologats.
Article 12. Senyalització dels elements a la via pública.
Es senyalitzaran correctament, d’acord amb les instruccions de la Policia Local i a càrrec del sol·licitant, els tancaments, puntals, bastides i contenidors que ocupin la via pública. La senyalització s’ajustarà al que disposa l’article 3, apartat d, de la present ordenança en parlar de senyalització de sèquies.
Article 13. Netedat
Mentre durin les obres, tota la zona circumdant es mantindrà en perfecte estat de netedat (la neteja es farà diàriament al final de la jornada laboral). No es permetrà que hi hagi materials, deixalles o maquinària de l’obra fora de la zona delimitada i tancada de la dita obra.
Quan s’estigui duent a terme un treball que provoqui excessives molèsties de pols o renou s’aïllarà tota la zona(segons les indicacions de la Policia Local) amb un tancament sòlid per evitar al màxim ocasionar molèsties als veïns, vinents i vehicles que circulin.
Qualsevol dany o brutesa produït als veïns, als vianants o als vehicles a l’obra serà reparat el més aviat possible.
Article 14. Competència d’aplicació de l’ordenança.
Sempre i en tot cas serà competència de l’ajuntament, a través dels seus serveis tècnics i de la Policia Local determinar si s’ha de fer o no el tancament d’una obra i les condicions que aquest ha de tenir.
També és seva la competència de determinar qualsevol canvi en aquesta ordenança sempre que es cregui convenient per millorar la seguretat i la correcta circulació de vehicles i vianants.
En qualsevol cas serà l’ajuntament qui determinarà la millor solució davant de qualsevol dubte o conflicte en l’aplicació d’aquesta ordenança.
En el cas que es doni una circumstància no especificada en aquesta ordenança, s’aplicarà l’article que faci referència a la situació que sigui més anàloga.
Article 15. Sancions
No es consentirà cap ocupació de via pública fins que les persones interessades no hagin obtingut la llicència o autorització corresponent. L’incompliment d’aquest precepte es sancionarà d’acord a la normativa vigent.
Una vegada autoritzada l’ocupació s’hauran de respectar estrictament els metres quadrats que es sol·licitin i el temps autoritzat. L’incompliment d’aquest precepte es sancionarà d’acord amb la normativa vigent.
Així mateix, l’incompliment de la present ordenança durà aparellada la suspensió de l’obra afectada mentre es tramita el pertinent expedient d’ocupació de la via pública. Això en el cas que l’obra es pugui legalitzar. En cas de no ser possible la legalització, s’hauran de deixar les coses en l’estat anterior al començament de les obres.
Article 16. Taxes
Les taxes aplicables a l’ocupació de la via pública es determinaran segons els que s’estipula a l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per les utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta ordenança regirà a partir de la publicació de la seva aprovació definitiva en el BOIB, d’acord amb l’article 7 del reglament de serveis de les corporacions locals.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Totes les obres en marxa que tinguin llicència municipal en el moment de l’entrada en vigor d’aquesta ordenança, s’hi hauran d’adaptar en el termini de dos mesos.
A Búger, a 3 de desembre de 2018
El Batle, Rafel Capó Cerdà