Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 13260
Aprovació definitiva del Reglament municipal del Consell de Cultura del Municipi d’Algaida
Aprovat inicialment el Reglament municipal del Consell de Cultura del Municipi d’Algaida pel Ple de l’Ajuntament d’Algaida, en sessió de dia 6 de setembre de 2018, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'ha presentat cap reclamació i, per tant, esdevé aprovat definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos
Contra l'aprovació definitiva d'aquest Reglament es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient
L'expedient es pot consultar a l’Ajuntament d’Algaida, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius.
Algaida, 20 de desembre de 2018
La Batlessa
Maria Antònia Mulet Vich
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
TÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS: DEFINICIONS, OBJECTIUS I FUNCIONS
Article 1. Naturalesa i objecte
Article 2. Adscripció
Article 3. Components
Article 4. Àmbit d’actuació
Article 5. Objectius
Article 6. Funcions
TÍTOL 2. ÒRGANS DE GOVERN DEL CONSELL MUNICIPAL DE LA CULTURA
CAPÍTOL 1. El Consell
Article 7. Òrgans de govern
Article 8. Composició
Article 9. Funcions de la Presidència
Article 10. Funcions de la Vicepresidència
Article 11. Funcions de la Secretaria
Article 12. Les persones representants de les entitats culturals
Article 13. Constitució del Consell
Article 14. Cessament dels membres del Consell
CAPÍTOL 2. Les Comissions de Treball
Article 15. La creació de les Comissions de Treball del Consell.
TÍTOL 3. DRETS I DEURES DELS MEMBRES DEL CONSELL
Article 16. Són drets dels membres del Consell
Article 17. Són deures dels membres dels òrgans col·legiats del Consell
TÍTOL 4. FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS DE GOVERN
CAPÍTOL 1. Funcionament del Consell. Règim de sessions i adopció d’acords
Article 18. Sessions, convocatòria i ordre del dia del Consell
Article 19. Adopció d’acords
CAPÍTOL 2. Funcionament de les Comissions de Treball
Article 20. Funcionament de les Comissions de Treball.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
El Ple de l’Ajuntament d’Algaida, en sessió de dia 6 de setembre de 2018, acordà aprovar el Reglament del Consell Municipal de Cultura del Municipi d’Algaida. Aquest Consell Municipal sorgeix d’un procés participatiu entre agents i entitats de l’àmbit cultural. És un consell municipal adscrit a la Regidoria d’Educació i Cultura.
El Consell Municipal de la Cultura respon a una manifestació de la voluntat de l’Ajuntament d’Algaida de contribuir al compliment del mandat de l’article 15 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, segons el qual tots els ciutadans i ciutadanes de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat, i els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics, i de l’article 9.2 de la Constitució espanyola, en el mateix sentit.
L’Ajuntament d’Algaida vol donar un impuls a aquest Consell i convertir-lo en òrgan permanent consultiu.
TÍTOL 1
Disposicions generals: definicions, objectius i funcions
Article 1. Naturalesa i objecte
1. El Consell Municipal de Cultura del Municipi d’Algaida és l’òrgan consultiu d’assessorament, informació i debat entre els diversos sectors de la cultura i les arts —l’associacionisme cultural d’Algaida, Pina i Randa, els grups polítics representats al consistori i les persones interessades en l’àmbit cultural—, amb la voluntat de contribuir a la canalització de la participació ciutadana en els assumptes relacionats amb la cultura en l’àmbit municipal.
2. Els acords que adopta el Consell tenen el caràcter de dictamen, informe o petició, i no són vinculants per als òrgans de govern municipal.
Article 2. Adscripció
El Consell Municipal de Cultura del Municipi d’Algaida s’adscriu a la Regidoria d’Educació i Cultura o qualsevol altra que resulti de l’estructura de l’organització municipal relacionada amb la llengua i la cultura.
Article 3. Components
Poden formar part del Consell de Cultura:
a. Les persones representants de la Corporació Municipal d’Algaida.
b. El personal tècnic de l’Ajuntament d’Algaida.
c. Les associacions i entitats que realitzen activitats vinculades amb la cultura en el municipi d’Algaida en els àmbits de les arts escèniques, arts plàstiques, patrimoni cultural i artístic, musical, periodístic, escoles artístiques, biblioteques i arxius, noves tecnologies aplicades a les arts, entre d’altres.
d. Persones vinculades a la cultura i a les arts dels pobles d’Algaida, Pina i Randa.
Article 4. Àmbit d’actuació
L’àmbit d’actuació del Consell és coincident amb el terme municipal d’Algaida, sempre referit al sector de la cultura. Això no obstant, el Consell pot sol·licitar informació i realitzar suggeriments o propostes encara que no siguin de l’àmbit municipal.
Article 5. Objectius
Els objectius del Consell de Cultura són:
a. Mantenir un espai d'estudi, debat i informació sobre aspectes culturals amb la presència de l'Administració municipal, el conjunt d'entitats culturals radicades al municipi i la ciutadania interessada.
b. Possibilitar que les línies d'actuació cultural de l'Ajuntament d’Algaida comptin amb la consulta i assessorament dels sectors implicats.
c. Sensibilitzar la població de la importància de la participació de la ciutadania i les entitats culturals en la planificació i gestió municipal cultural.
d. Fomentar i vehicular la col·laboració entre les entitats culturals del municipi.
e. Defensar i potenciar la llengua i cultura catalana pròpia de les Illes Balears.
Article 6. Funcions
Les principals funcions del Consell de Cultura són:
a. Assessorar el Govern municipal en matèria de cultura
b. Debatre i valorar els afers que sotmeti l'Ajuntament, especialment la informació, seguiment i avaluació dels diferents programes anuals lligats al món cultural.
c. Debatre i valorar les aportacions que puguin presentar els membres del Consell.
d. Elaborar propostes relatives a l'àmbit cultural, amb plena capacitat perquè siguin sotmeses a debat en el Ple municipal.
e. Participar en el disseny, l’avaluació i el seguiment d’actuacions i programes culturals.
f. Proposar millores en el funcionament dels serveis culturals del Municipi.
g. Fomentar i aconseguir la igualtat d’oportunitats en la participació, l’accés i la divulgació de l’oferta i creació artística i cultural, així com vetlar perquè el contingut de l’oferta cultural sigui integradora i no reprodueixi estereotips ni valors sexistes ni xenòfobs.
h. Sol·licitar els assessoraments necessaris per millorar la realització de les funcions.
i. Presentar una memòria anual de l’activitat.
j. Constituir les comissions de treball que consideri adients.
k. Fomentar activitats dirigides al coneixement de la llengua i la cultura pròpies de les Illes Balears.
l. Qualsevol altra funció que li assigni la Regidoria a la qual estigui inscrit el Consell.
TÍTOL 2
Òrgans de govern del Consell Municipal de la Cultura
CAPÍTOL 1
El Consell
Article 7. Òrgans de govern
1. Són òrgans de govern i administració del Consell Municipal de Cultura del Municipi d’Algaida el Ple del Consell (d’ara endavant Consell) i les Comissions de Treball.
2. També són part del Consell, sense tenir-ne la condició de membre, el Secretari o Secretària de l’Ajuntament d’Algaida, amb veu i sense vot, amb la funció d’assessorament jurídic.
Article 8. Composició
1. Integren el Consell:
a. El President o Presidenta i el Vicepresident o Vicepresidenta, amb veu i vot.
b. Un comissionat de cadascun dels grups polítics amb representació a l’Ajuntament d’Algaida, amb veu i vot.
c. Una persona en representació, amb veu i vot, de cadascuna de les entitats culturals que ho sol·licitin sempre que compleixin les condicions establertes en aquest reglament.
d. Fins a 4 persones de reconeguda vàlua dins l’àmbit cultural nomenades pel Consell, amb veu i vot.
e. Fins a 3tècnics o tècniques municipals, nomenats o nomenades per la Presidència del Consell, amb veu i sense vot.
f. El secretari o secretària ha de ser un tècnic o tècnica municipal adscrit o adscrita a la Regidoria d’Educació i Cultura, amb veu i sense vot, nomenat o nomenada pel President o Presidenta.
2. El Consell té un màxim de 25 membres amb dret a vot i s’ha de fomentar la presència de dones i homes en la composició.
3. El mandat dels membres del Consell és de quatre anys i poden ser reelegits.
Article 9. Funcions de la Presidència
1. La Presidència del Consell correspon al regidor o regidora amb les competències de cultura, que podrà delegar en el Vicepresident o Vicepresidenta.
2. Corresponen al President o Presidenta les següents funcions:
a. Representar el Consell.
b. Fixar l’ordre del dia.
c. Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions.
d. Moderar el desenvolupament dels debats i dirimir els empats a les votacions amb el seu vot de qualitat.
e. Vetlar per l’execució dels acords que s’hagin pres.
f. Autoritzar l’assistència a les sessions i a les Comissions de Treball a altres ciutadans o ciutadanes del Municipi que no formen part del Consell quan el tractament d’un tema ho requereixi.
g. Actuar d’enllaç entre el Consell i la resta dels òrgans municipals.
h. Proposar la creació, els objectius i les finalitats de les Comissions de Treball.
i. Nomenar i destituir els membres del Consell i de les Comissions de Treball.
j. Visar les actes i els certificats dels acords.
k. Resoldre qualsevol assumpte de caràcter urgent i inajornable, sense prejudici de donar-ne compte a la següent sessió del Consell.
l. La resta de funcions que el Consell li delegui o qualsevol altra funció inherent a la seva condició de president o presidenta.
.Article 10. Funcions de la Vicepresidència
1. A la sessió constitutiva del Consell, s’elegirà entre els components del Consell amb dret de veu i vot que hi presentin candidatura.
2. Resultarà elegit qui obtingui el major nombre de vots. En cas d’empat, el President o Presidenta té el vot de qualitat. Seguidament, serà nomenat pel President o Presidenta.
3. Corresponen al Vicepresident o Vicepresidenta les següents funcions:
a. Substituir el President o Presidenta, en casos d’absència, malaltia o vacant. En qualsevol cas, exercirà les funcions atribuïdes al President o Presidenta.
b. Donar suport a la Presidència i desenvolupar les funcions que li siguin delegades.
Article 11. Funcions de la Secretaria
1. Són funcions de la Secretaria:
a. Redactar les convocatòries i estendre les actes del Consell.
b. Donar compte a les reunions dels assumptes que s’hi han de tractar i que estan compresos a l’ordre del dia.
c. Vetlar pel bon funcionament de les activitats del Consell
d. Assessorar i ajudar el President o Presidenta, el Vicepresident o Vicepresidenta i les Comissions de Treball.
e. Assistir, amb dret a veu i sense vot, a les sessions del Consell i informar-lo sobre qüestions relatives al seu funcionament.
f. Certificar els acords amb el vistiplau del President o Presidenta.
g. Comunicar els acords als destinataris
h. Assistir, amb dret a veu i sense vot, a les Comissions de Treball.
i. Aportar documentació d’interès a les Comissions de Treball (estudis, dades, experiències, bibliografia, etc.).
j. Coordinar l’elaboració dels documents que ha d’examinar o aprovar el Consell.
k. Vetlar per la bona marxa dels treballs de la comissió (gestió dels temps, del calendari, del ritme de treballs).
l. Redactar la memòria anual de l’activitat que du a terme el Consell.
2. El Secretari o Secretària ha d’estendre una acta de cada sessió, amb el vistiplau de la Presidència, i els dos n’han de signar tots els fulls. A les actes ha de figurar el següent: data, hora d’inici i de fi de la sessió, lloc de realització, nom i llinatges de tots els membres del Consell assistents i dels qui hagin justificat l’absència, amb especificació, si s’escau, de l’entitat que representen; assumptes tractats, breu resum del debat o discurs desenvolupat, vots emesos i acords adoptats.
3. En cas que el Secretari o Secretària no pugui assistir a una sessió, el President o Presidenta podrà designar un suplent entre els membres del Consell.
Article 12.Les persones representants de les entitats culturals
1. Les persones representants de les entitats culturals del municipi d’Algaida seran proposades per l’entitat a la qual pertanyen i nomenades per Decret de Batlia.
2. En qualsevol moment, mitjançant comunicació oficial escrita del President o Presidenta de l’associació cultural dirigida al President o Presidenta del Consell, l’entitat pot revocar la seva persona representant i proposar-ne una altra.
3. Per proposar la persona representant, les entitats han d’acomplir tots els següents requisits:
a. Que estiguin legalment constituïdes.
b. Que en el seu objecte s’inclogui el desenvolupament d’activitats en defensa i promoció de la cultura en qualsevol disciplina.
c. Que comptin amb una estructura interna i un règim de funcionament democràtic en el marc de l’ordenament jurídic vigent.
d. Que estiguin inscrites al Registre Municipal d’Associacions.
e. Que tenguin, com a mínim, 10 socis.
f. Que durant l’any natural duguin a terme com a mínim 1 activitat oberta i gratuïta dirigida al conjunt dels ciutadans del municipi.
4. Les entitats podran designar una persona representant suplent, prèvia comunicació a la Presidència del Consell, per un termini màxim de 2 mesos. Passat aquest període, s’haurà de nomenar una altra persona representant. La persona suplent tendrà els mateixos drets i deures que la persona representant oficial.
5. Les persones representants cessaran automàticament quan:
a. Finalitzi el mandat de 4 anys.
b. Quan es renovi la corporació municipal.
c. Quan deixi de pertànyer a l’entitat que l’ha proposat.
d. Quan siguin revocats per l’entitat que representen.
e. Quan les entitats deixin de complir els requisits establerts en aquest Reglament.
Article 13. Constitució del Consell
1. Un cop que hagi entrat en vigor el present Reglament la Regidoria de Cultura, en el termini d’un mes, ha de convidar les entitats culturals a integrar-se en el Consell i a designar-hi –si s’hi integren– el seu representant.
2. Un mes després de la finalització del termini anterior, el president o presidenta ha de convocar la sessió constitutiva del Consell.
3. Una vegada constituït el Consell, les designacions pendents es poden fer en qualsevol moment.
Article 14. Cessament dels membres del Consell
1. Els membres del Consell cessen:
a. Per expiració del seu mandat, sense perjudici d’una possible reelecció.
b. Per renúncia o defunció.
c. Per incapacitació civil judicialment declarada.
d. Per incompatibilitat sobrevinguda o inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics.
e. Per condemna per delicte dolós mitjançant sentència ferma.
f. Per la pèrdua de la condició de representant al Consell per part de la respectiva entitat.
g. Per incompliment reiterat del Reglament, de la normativa interna del Consell i dels acords dels seus òrgans de govern.
h. Per conductes, activitats o manifestacions contràries als principis, els objectius i el funcionament del Consell.
i. Per absències injustificades a les reunions del Consell durant 2 sessions seguides.
j. Per dissolució o extinció de la persona jurídica representada.
2. En els supòsits g, h i i la pèrdua de la condició de vocal del Consell s’ha de comunicar mitjançant resolució motivada de la Presidència del Consell a la de l’entitat, de la institució o a la persona afectada quan es tracti d’un nomenament personal per part de la Presidència.
CAPÍTOL 2
Les Comissions de Treball
Article 15. La creació de les Comissions de Treball del Consell.
1. Per iniciativa de la Presidència o a proposta del Consell es poden crear les Comissions de Treball que es considerin oportunes, amb caràcter permanent o puntual, per a matèries o assumptes concrets, en què poden intervenir tant vocals del Consell com persones alienes qualificades en la matèria.
2. Cada comissió està formada pels i les vocals del Consell que hi volen prendre part prèvia comunicació al President o Presidenta. Així mateix, el Consell, per consens, pot designar les persones alienes que consideri oportunes per a l’assessorament. Si no hi ha consens, es designen per majoria de vots i el President o Presidenta té un vot de qualitat.
3. El nombre mínim de membres de cada comissió és de 3 i, el màxim, de 10, amb veu i vot. El President o Presidenta, el Vicepresident o Vicepresidenta i els o les vocals del Consell que ho són per raó del seu càrrec polític poden formar part de la Comissió, amb veu i sense vot.
4. Cada Comissió ha de triar un coordinador o coordinadora per a presentar al Consell els informes o els estudis sol·licitats.
5. A l’acord de constitució de cada Comissió s’ha de determinar:
a. L’informe o el treball que s’ha d’elaborar i el termini per a presentar-lo.
b. El nombre i el nom dels membres.
c. El nom del Secretari o Secretària de la Comissió, que serà consensuat entre els membres que la componguin. El Secretari o Secretària n’exercirà la coordinació i redactarà les actes, informes i estudis.
6. Sense perjudici del caràcter transversal i multisectorial de la vida cultural, es defineixen les següents Comissions de Treball, a les quals es poden afegir totes les que es considerin convenients atenent l’evolució cultural del municipi:
a. Patrimoni i Història
b. Música, Arts Escèniques i Audiovisuals
c. Llengua i Literatura
d. Biblioteques i Arxius
e. Indústries Culturals i Creatives
f. Arts Plàstiques
TÍTOL 3
Drets i deures dels membres del Consell
Article 16. Són drets dels membres del Consell:
a. Sol·licitar la inclusió dels assumptes que considerin pertinents en l'orde del dia de les sessions.
b. Assistir a les reunions que es convoquen, participar en els debats, formular precs i preguntes i exercir el seu dret al vot.
c. Sol·licitar, a través del President o Presidenta, certificats de les actes i acords de les sessions.
d. Rebre la informació adequada per a complir degudament les funcions que té assignades.
e. Disposar d’accés a les actes i documentació del Consell.
f. Sol·licitar, a través del Consell, als serveis tècnics de l’Ajuntament d’Algaida la informació necessària per a dur a terme les seves activitats.
g. Fer constar en els actes de les sessions les observacions i els raonaments que estimen oportuns.
h. Tots aquells altres que es puguin atribuir per aquest Reglament o per la legislació vigent aplicable.
Article 17. Són deures dels membres dels òrgans col·legiats del Consell:
a. Assistir a les Sessions Plenàries i a les Comissions de Treball
b. Col·laborar en les activitats promogudes pel Consell, en compliment dels acords adoptats.
c. Contribuir a la promoció i desenvolupament del Consell.
d. Guardar la confidencialitat necessària quan la naturalesa de l'assumpte així ho requereixi.
e. Respectar i complir el que exposa el present Reglament.
f. En el cas de les persones representants de les entitats culturals, comunicar al Consell els canvis que s’efectuïn als Estatuts.
g. Tots aquells deures que es puguin atribuir mitjançant aquest Reglament o per la legislació aplicable.
TÍTOL 4
Funcionament dels òrgans de govern
CAPÍTOL 1
Funcionament del Consell. Règim de sessions i adopció d’acords
Article 18. Sessions, convocatòria i ordre del dia del Consell
1. Els òrgans de govern del Consell es reuneixen en règim de sessions ordinàries de periodicitat preestablerta, i de sessions extraordinàries.
2. El Consell es reunirà en sessió ordinària com a mínim 1 vegada per semestre i en extraordinària sempre que es consideri oportú, a proposta del President o Presidenta o d’un terç dels membres del Consell.
3. Les sessions ordinàries del Consell s’han de convocar amb un mínim de 7 dies naturals d’antelació i les extraordinàries, amb un mínim de 2 dies naturals.
4. Per a la vàlida constitució del Consell a efectes de la celebració de les sessions, es requerirà la presència del President o Presidenta i del Secretari o Secretària o de qui legalment els substitueixi, i un terç dels membres.
5. En el supòsit de que no s’assoleixi el quòrum establert al punt anterior, la sessió se celebrarà en segona convocatòria, mitja hora més tard, si hi assisteix el President o Presidenta, el Secretari o Secretària i almenys tres persones representants de les entitats ciutadanes.
6. La convocatòria de les sessions del Consell ha d’anar acompanyada de l’ordre del dia corresponent i, si s’escau, de la documentació pertinent. La convocatòria i l’ordre del dia s’han de trametre per mitjans telemàtics, llevat que s’adreci a membres que hagin indicat una altra forma de tramesa. La tramesa electrònica té validesa des del moment en què és accessible l’adreça electrònica.
7. L’ordre del dia serà fixat per la Presidència i inclourà com a mínim els següents punts:
a) Aprovació de l’acta anterior.
b) Assumptes que s’hagin de tractar.
c) Torn de precs i preguntes.
8. El Consell només pot debatre sobre els temes inclosos a l’ordre del dia que hagi estat convocat per la Presidència, a qui correspon també la direcció i la moderació, si cal, dels debats.
9. Els membres del Consell poden proposar punts per a debatre a l’ordre del dia fins a tres dies naturals abans de la celebració de la sessió i ho han de comunicat per escrit al Secretari o Secretària, que ho ha d’elevar al President o Presidenta.
10.Les intervencions s’han d’atenir al tema objecte de discussió i les exposicions han de ser breus.
11. Amb l’autorització del President o Presidenta, a les sessions del Consell hi poden assistir, amb veu i sense vot, altres persones que pels seus coneixements específics o per l’interès del tema que es tracti es consideri convenient. Aquesta assistència s’ha d’esmentar a l’acta de la sessió.
Article 19. Adopció d’acords
1. Atès el caràcter participatiu del Consell, el President o Presidenta tractarà de potenciar el diàleg i el debat si no fos possible arribar a posicions i propostes consensuades. No obstant això, en cas de desacord, les decisions es prendran per majoria simple dels assistents; és a dir, la meitat més un dels membres presents a la sessió, amb el vot diriment de la Presidència en cas d’empat.
2. El dret de vot és presencial i no es pot delegar.
3. Les votacions es faran a mà alçada, llevat que un assistent sol·liciti una votació nominal o secreta.
4. En un termini de quinze dies, el Secretari o Secretària trametrà l’acta de les reunions del Consell de Cultura a tots els membres del Consell.
CAPÍTOL 2
Funcionament de les Comissions de Treball
Article 20. Funcionament de les Comissions de Treball.
1. L’assistència del President o Presidenta del Consell és facultativa.
2. El calendari de reunions de les Comissions de Treball el determinaran els integrants d’acord amb el termini fixat pel plenari del Consell.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
PRIMERA:
La interpretació i aplicació d’aquest Reglament correspon al Ple de l’Ajuntament i, l’execució, a la Batlia-Presidència, previ dictamen de la Comissió Informativa Municipal corresponent.
SEGONA:
La modificació total o parcial d’aquest Reglament i, també, la dissolució del Consell Municipal de Cultura correspon a l’Ajuntament d’Algaida.
TERCERA
En tot el que no preveu aquest Reglament són d’aplicació supletòria el Reglament de participació ciutadana; la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic; així com la restant normativa vigent que resulti d’aplicació en aquesta matèria.