Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 13240
Acord del Ple de l'Ajuntament de Sa Pobla pel qual s'aprova definitivament la Revisió Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per recollida de residus de Ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida de residus urbans

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional d'aquest Ajuntament sobre la Revissó Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per recollida de residus per Ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida de residus urbans, el text íntegre del qual es fa públic en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PEL SERVEI

RECOLLIDA DE FEMS I RESIDUS URBANS

Article 1r.- Fonament i naturalesa.

1.  En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, del 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del Reial Decret legislatiu 2/2004 pel qual se regula el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes locals, aquest Ajuntament seguirà aplicant una taxa pel servei de recollida de fems i de residus urbans, que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que preveu l'esmentada normativa.

2.  Pel caràcter higiènic - sanitari d'aquest servei municipal, és obligatòria la seva recepció, i cap persona física o jurídica quedarà eximida del pagament d'aquesta taxa.

3.  Seran objecte d'aquesta exacció:

a) La recollida directa, conducció, trasbals, abocament, manipulació i eliminació dels fems de tots els habitatges, indústries, comerços i activitats professionals i artístiques, parades de venda al mercat i vies públiques, a les zones en què hi fos establert i s'hi presti el servei amb caràcter obligatori.

b) La recollida directa, retirada directa, conducció, trasbals, abocament, manipulació i eliminació de mobles, estris, residus urbans, restes comercials i industrials i enderrocs, que no siguin d'obres, en els llocs habilitats a l'efecte per l'Administració Municipal i amb les quantitats fixades pels reglaments corresponents.

Article 2n.- Obligació del pagament.

1. El fet imposable el constitueix la utilització de qualsevol dels serveis que són objecte d'aquesta ordenança.

2 L'obligació del pagament neix des de que tingui lloc o s'autoritzi la prestació del servei, que per tenir la condició d'obligatòria i general s'entén que és utilitzat pels titulars dels habitatges, indústries, comerços, professionals i artistes que hi ha a les zones cobertes per l'organització del servei municipal.

Article 3r.- Subjectes passius.

1. Seran subjectes passius, en concepte de contribuents:

a)  Respecte als habitatges: les persones físiques o jurídiques usuàries del servei.

Seran substituts del contribuent els propietaris de l'immoble, els quals podran repercutir les quotes, si escau, sobre els respectius beneficiaris.

b)  Respecte a les indústries, comerços, professionals i artistes, els titulars de les respectives activitats.

Seran substituts del contribuent els propietaris de l'immoble, els quals podran repercutir les quotes, si escau, sobre els respectius beneficiaris.

Article 4t.- Bases imposables i tarifes

Les bases de percepció i tipus de gravamen, queden determinades a la següent tarifa:

TARIFES ANUALS TAXA DE FEMS

Nous epígrafs

Proposta Tarifa de la taxa 2019

Proposta de tarifa de la taxa als adherits als programa ITR 2019

1.- Tarifa primera: Habitatges

239,68 €

166,06 €

2.- Tarifa segona: Habitatges en sòl rústic

112,00 €

77,60 €

3.- Tarifa tercera: Solars i edificacions derruïdes o ruïnoses

-   €

-   €

4.1.1 Divisions 1234 Indústries mineres, aigua, químiques, del metall i manufactureres

736,96 €

510,61 €

4.1.2 Epígraf 504: Instal·lacions elèctriques, fontaneria, etc.

736,96 €

510,61 €

4.1.2 Resta de la divisió 5 Construcció

517,44 €

358,51 €

4.1.3 Agrupació 68 Serveis d’hostatge hotel

43 € per plaça

36 € per plaça

4.1.3 Agrupació 68 Serveis d’hostatge HTV en rústic

112,00 € +15 € per plaça

77,60 € +15 € per plaça

4.1.3 Agrupació 68 Serveis d’hostatge HTV en urbà

239,68 € +15 € per plaça

166,06 € +15 € per plaça

4.1.3 Agrupació 69 Tallers de reparacions

736,96 €

510,61 €

4.1.3 Agrupacions 62 i 63 Majoristes de deixalles i Intermediaris del comerç

736,96 €

510,61 €

4.1.3 Epígraf 612.2 Majoristes de cereals, llavors, plantes, abonaments, fertilitzants

875,84 €

606,83 €

4.1.3 Epígraf 612.3 Majoristes de fruites i verdures Local activitat < 30 % exportació

6.684,76 €

4.631,58 €

4.1.3 Epígraf 612.3 Majoristes de fruites i verdures Local activitat < 70 %  > 30 % exportació

6.289,78 €

4.357,92 €

4.1.3 Epígraf 612.3 Majoristes de fruites i verdures Local activitat > 70 % exportació

5.217,09 €

3.614,70 €

4.1.3 Epígraf 612.3 Majoristes de fruites i verdures Local activitat magatzem

991,75 €

687,14 €

4.1.3 Epígraf 612.6 Majoristes de begudes Local activitat < 300 m2

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Epígraf 612.6 Majoristes de begudes Local activitat > 300 m2

1.971,20 €

1.365,76 €

4.1.3 Epígraf 617.4 Majoristes de materials de construcció Local activitat < 200 m2

1.971,20 €

1.365,76 €

4.1.3 Epígraf 617.4 Majoristes de materials de construcció Local activitat > 200 m2

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Epígraf 647.1 Botigues alimentació i begudes

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Epígraf 647.4 Supermercats > 400 m2

22.024,80 €

15.260,04 €

4.1.3 Epígraf 653.4 Venda minorista material de construcció Local activitat < 200 m2

736,96 €

510,61 €

4.1.3 Epígraf 653.4 Venda minorista material de construcció Local activitat > 200 m2

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Epígraf 654.1 Venda minorista de vehicles Local activitat < 200 m2

736,96 €

510,61 €

4.1.3 Epígraf 654.1 Venda minorista de vehicles Local activitat > 200 m2

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Epígrafs 647.2 – 647.3 Supermercats < 400 m2

2.472,96 €

1.713,41 €

4.1.3 Grup 646 Estancs

499,52 €

346,10 €

4.1.3 Grup 663 Venda al detall sense local (mercat)

134,40 €

93,12 €

4.1.3 Grup 671 Restaurants

2.284,80 €

1.583,04 €

4.1.3 Grups 641 a 645 Comerç al detall de fruites, carns, verdures, peix, pa, begudes, etc.

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Resta agrupació 61 Comerç majorista

987,84 €

684,43 €

4.1.3 Resta agrupació 64 Minoristes aliments i begudes

736,96 €

510,61 €

4.1.3 Resta agrupació 65 Tendes de roba, calçat, apotecaries, ferreteries, drogueries,

627,20 €

434,56 €

4.1.3 Resta agrupació 66 Comerç mixta integrat

736,96 €

510,61 €

4.1.3 Resta agrupació 67 Bars, cafeteries.....

1.971,20 €

1.365,76 €

4.1.4 Divisió 7 Transport i comunicacions

499,52 €

346,10 €

4.1.5 Agrupació 81 Banc, Caixes i altres entitats financeres

2.477,44 €

1.716,51 €

4.1.5 Resta divisió 8

582,40 €

403,50 €

4.1.6 Divisió 9 Altres serveis

499,52 €

346,10 €

4.2 SECCIÓ SEGONA. Activitats professionals

499,52 €

346,10 €

5.- Tarifa cinquena: professionals i artistes reduïda

0,00 €

0,00 €

Article 4t-Bis.- Programa d’Inspecció Tècnica de Residus (ITR)

Primera.- Amb la finalitat d’incentivar econòmicament el reciclatge per fraccions, s’estableix una quota diferenciada de la taxa fixada a l’article 4 per tots els usuaris que s’adhereixin al programa ITR.

Segona.- Per ser admesos al programa ITR els interessats hauran de presentar la seva adhesió al programa ITR i acceptar les seves condicions. Els subjectes passius que vulguin adherir-se presentaran l’imprès de compromís abans del dia 28 de febrer de l’any corresponent a la meritació de la taxa. Durant la resta d’any només es podran adherir al programa aquests contribuents que realitzin l’alta nova segons l’Article 7è.- Normes de gestió i cobrament.

Tant els habitatges com els establiments comercials, hauran d’acceptar les següents condicions:

· Compromís per part de l’interessat de complir amb la separació dels residus en el seu domicili i aportar aquest residus correctament a les àrees d’aportació i contenidors ubicats en el municipi o al servei de recollida.

·Consentir l’accés al seu habitatge o establiment amb el seu propietari, de membres de l’Ajuntament de sa Pobla per controlar que es separin efectivament les QUATRE fraccions de residus (paper, vidre, envasos i rebuig).

· Consentir el control dels residus que es dipositen a les àrees d’aportació i al parc verd.

Tercera.- En el cas de no complir les condicions establertes a l’apartat quart d’aquest article, es perdrà el dret de gaudir d’aquesta tarifa i s’haurà d’abonar la tarifa ordinària de tota la anualitat.

Quarta.- Els contribuents adherits al programa ITR 2017 i ITR 2018 que no hagin superat la inspecció hauran de tornar a sol·licitar l’adhesió per al programa ITR 2019, amb les mateixes condicions que la resta, subjecte a revisió obligatòria, la resta d’adherits es considerarà que continuen al programa, llevat que consti renúncia expressa.

Quinta.-En cas d´altes, canvis, o modificacions de titularitat, els subjectes passius es podran adherir durant tot l’any al programa ITR, dins el termini d´un mes posterior al canvi, s´aplicarà la tarifa amb la reducció corresponent a partit del següent trimestre a comptar des del moment de l’adhesió.

Article 5è.- Normes per l'aplicació efectiva de la taxa de recollida de fems i de residus urbans.

Primera.- Quan dos o més contribuents comparteixin el local o establiment per realitzar l'activitat, contribuiran, cadascun d'ells, per la quota que li correspongui, reduïda amb l’import equivalent al 50% de la quota inferior que correspongui de les diferents activitats desenvolupades en el local de referència.

No obstant la norma anterior, les activitats que s’indiquen a continuació seran irreductibles en qualsevol cas, i satisfaran la tarifa integra de les que els hi correspongui:

· Divisió 5 Construcció

· Epígraf 612.2    Majoristes de cereals, llavors, plantes, abonaments, fertilitzants

· Agrupació 64    Comerç minorista de productes d’alimentació, begudes i tabac

· Agrupació 67    Serveis d’alimentació: restaurants, bars, cafeteries

· Agrupació 68    Serveis d’hostalatge

· Agrupació 69    Reparacions 

Segona.- Les activitats professionals i d'artistes, solament es podran reduir amb motiu de compartir local amb altres contribuents quan les activitats respectives estiguin directament relacionades.

Tercera.- Quan un subjecte passiu realitzi activitats econòmiques classificades en diferents epígrafs de la mateixa “Divisió”, als efectes de l'Impost sobre Activitats Econòmiques, contribuirà per la quota superior que li correspongui en aplicació de l'article 4t. anterior. Si les activitats desenvolupades pel contribuent corresponen a “Divisions” diferents, es contribuirà per la totalitat de les tarifes que li corresponguin

Quarta.- La tarifa reduïda (tarifa cinquena) de l'article 4t. anterior, serà incompatible amb la reducció per compartir local amb altres professionals o artistes. Quan es produeixi aquesta situació, els contribuents afectats contribuiran amb la quota que els hi correspongui, sense perjudici de les normes anteriors.

Cinquena.- Atenint al caràcter obligatori a que es refereix l’article 1, apartat 2 de la present ordenança fiscal, les activitats econòmiques desenvolupades en local situat fora del nucli urbà, així com els habitatges existents en sòl rústic, estaran subjectes a l'aplicació de la present taxa, i contribuiran per les tarifes que els hi corresponguin en aplicació de l’article 4t. anterior.

Sisena.- El Batle-President, previ informe de la Intervenció Municipal, resoldrà les reclamacions presentades referents a la inclusió en el corresponent padró anual de contribuents i dels elements objectius calculats per l'Administració Municipal per a l'aplicació efectiva de la present ordenança fiscal.

Article 6è.- Exempcions.

Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal i estiguin inscrits al Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat, o obtinguin ingressos anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional.

Article 7è.- Normes de gestió i cobrament.

1.  L'exacció es considerarà meritada amb el naixement de l'obligació de contribuir conforme a l'article 2n.2 de la present ordenança.

2.  Les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l'any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d'habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d'obtenció del certificat de final d'obres, o, en defecte d'aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Les baixes en el padró de fems, al qual es refereix el punt 3 del present article, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d'inhabitabilitat manifesta de l'immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d'obres de reforma de l'habitatge, i pel termini de realització d'aquelles.

Respecte a les activitats industrials, comerços, professionals i artistes, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any, per les que figurin incloses a la matrícula de l'Impost d'Activitats Econòmiques de l'exercici anterior. Les altes i baixes a l'I.A.E. durant l'exercici, sortiran efecte a partir del trimestre natural següent. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Respecte a l'activitat de venda ambulant, la quota es meritarà a partir de l'obtenció de la corresponent autorització municipal per l'ocupació de la via pública.

Les quotes meritades es faran efectives de conformitat amb el sistema de recaptació general establert en aquest municipi i amb els altres preceptes legals i reglamentaris aplicables.

3.  Trimestralment, durant els mesos de març, juny, setembre i desembre es procedirà a confeccionar el padró fiscal de contribuents corresponent al 1r., 2n., 3r. i 4t trimestre respectivament. Les quotes que resultin hauran de ser satisfetes pels obligats durant el mes següent. Finalitzat aquell, es procedirà al cobrament en via de constrenyiment.

4.  Finalitzat el termini d'exposició pública, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobradors corresponents.

5.  Les altes i baixes que es produeixin durant l'exercici, es liquidaran de forma reglamentària.

6.  Les quotes meritades amb motiu de vendes minoristes sense local permanent, es liquidaran en la forma prevista a l'ordenança fiscal reguladora del preu públic en concepte de vendes ambulants.

7.  Les quotes liquidades i no satisfetes durant el termini voluntari de cobrament, es faran efectives pel procediment de constrenyiment, de conformitat amb el que disposa el Reglament General de Recaptació.

8.- Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no s'hagin pogut fer efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració de la qual es formalitzarà l'expedient  corresponent, d'acord amb el que preveu el Reglament General de Recaptació.

Article 8è.- Defraudació i penalitat.

En matèria d'infraccions i les corresponents sancions, s'atendrà al que estableix la Llei General Tributària i altres disposicions que la complementin i desenvolupin.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. S’aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2019. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació.

Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

 

Sa Pobla a 20 de desembre de 2018.

El Batle-President

Biel Ferragut Mir