Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 13233
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 10 de desembre de 2018, per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per establir nous punts de recàrrega ràpida per a vehicle elèctric dins el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible
En el BOIB número 129, de 21 d'octubre de 2017, es va publicar l’Acord del Consell de Govern de 20 de octubre de 2017 pel qual s’aprova la proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible en relació amb els projectes per finançar-se amb el fons per promoure el turisme sostenible, corresponent al pla anual de 2017, en el qual s'aprova un projecte de promoció de la mobilitat sostenible.
L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig) estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l’estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d’energies renovables, la millora de l’eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l’ús de l’energia, així com el foment d’actuacions en transport eficient.
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat té, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, ja sigui amb fonts d’energia convencionals com renovables i, alhora, impulsar l’estalvi i la racionalització de l’ús de l’energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que pugui, l’increment de la demanda d’energia.
El Govern de les Illes Balears aposta per un procés d’implantació de la mobilitat elèctrica en el qual el desenvolupament del vehicle elèctric suposa un pas endavant cap a un model d’economia mediambiental més sostenible, atès que la substitució dels motors de combustió per vehicles elèctrics implica un estalvi de combustibles fòssils i una reducció de les emissions de CO2.
Les Illes Balears són un territori idoni per al foment del vehicle elèctric, tant per la singularitat geogràfica, amb distàncies petites i necessitat d’optimitzar els recursos energètics, com per la vocació turística.
Així doncs, amb aquesta convocatòria de subvenció de punts de recàrrega de vehicle elèctric, s’intenta donar un impuls a la implantació del vehicle elèctric a les Illes Balears.
L’objecte de la convocatòria és fomentar la instal·lació de punts de recàrrega ràpida en zones d’accés públic per aconseguir una xarxa mínima de punts de recàrrega ràpida amb la finalitat de facilitar la progressiva implantació del vehicle elèctric a les Illes Baleares i aconseguir una mobilitat més sostenible.
El Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, de la Comissió, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories) eximeix determinades categories d’ajudes de l’obligació de notificació prèvia, entre les quals hi ha les ajudes a la inversió sobre protecció del medi ambient. L’article 36 d’aquest Reglament estableix que la intensitat de l’ajuda no ha de superar el 40 % dels costs subvencionables, intensitat que fins i tot es pot incrementar en 20 punts percentuals en el cas de petites empreses, i en 10 punts en el de mitjanes empreses.
Per tot això, vists els informes preceptius, de conformitat amb l’article 5 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears, i l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Objecte
L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular, dins el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, la convocatòria pública d’ajudes per fomentar la instal·lació de punts de recàrrega ràpida d’accés públic per a vehicle elèctric.
2. Beneficiaris
Poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes les empreses i les associacions empresarials, amb qualsevol figura jurídica admesa per l’ordenament jurídic (persones físiques, persones jurídiques de dret privat i comunitats de béns), que duguin a terme la seva activitat en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Definició de lots objecte de convocatòria
Es defineixen els lots següents:
— Lot 1: Palma.
— Lot 2: comarca de la serra de Tramuntana (Andratx, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Pollença, Puigpunyent, Sóller i Valldemossa).
— Lot 3: comarca del Raiguer (Alaró, Alcúdia, Binissalem, Búger, Campanet, Consell, Inca, Lloseta, Mancor de la Vall, Marratxí, sa Pobla, Santa Maria del Camí i Selva).
— Lot 4: comarca del Pla de Mallorca (Algaida, Ariany, Costitx, Lloret de Vistalegre, Llubí, Maria de la Salut, Montuïri, Muro, Petra, Porreres, Sant Joan, Santa Eugènia, Santa Margalida, Sencelles, Sineu i Vilafranca de Bonany).
— Lot 5: comarques de Migjorn i Llevant (Campos, Felanitx, Llucmajor, ses Salines, Santanyí, Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera).
— Lot 6: Menorca.
— Lot 7: Eivissa.
— Lot 8: Formentera.
4. Import econòmic
Aquesta convocatòria es tramita amb caràcter pluriennal per un import de 6.000.000,00 €, amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis 2019, 2020, 2021 i 2022 i, concretament, al centre de cost 25601, subprograma 731A01, capítol 7 i article 77.
La distribució dels fons per anualitat i lot és la següent:
— Any 2019
S’assigna un import de 3.240.000 € amb el desglossament següent:
Lot 1: 356.400 €
Lot 2: 356.400 €
Lot 3: 356.400 €
Lot 4: 356.400 €
Lot 5: 356.400 €
Lot 6: 648.000 €
Lot 7: 648.000 €
Lot 8: 162.000 €
— Any 2020
S’assigna un import d'1.800.000 € amb el desglossament següent:
Lot 1: 198.000 €
Lot 2: 198.000 €
Lot 3: 198.000 €
Lot 4: 198.000 €
Lot 5: 198.000 €
Lot 6: 360.000 €
Lot 7: 360.000 €
Lot 8: 90.000 €
— Any 2021
S’assigna un import de 480.000 € amb el desglossament següent:
Lot 1: 52.800 €
Lot 2: 52.800 €
Lot 3: 52.800 €
Lot 4: 52.800 €
Lot 5: 52.800 €
Lot 6: 96.000 €
Lot 7: 96.000 €
Lot 8: 24.000 €
— Any 2022
S’assigna un import de 480.000 € amb el desglossament següent:
Lot 1: 52.800 €
Lot 2: 52.800 €
Lot 3: 52.800 €
Lot 4: 52.800 €
Lot 5: 52.800 €
Lot 6: 96.000 €
Lot 7: 96.000 €
Lot 8: 24.000 €
L’assignació és vinculant per l’import total i no per cada lot. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada lot de la distribució anterior, l’import romanent de cada anualitat s’ha de dividir i assignar a parts iguals entre els lots en els quals s’hagi exhaurit el pressupost. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost corresponent a una anualitat després de la redistribució entre els lots, l’import romanent es pot incorporar a anualitats futures.
Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, i d’acord amb l’article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel 2019, 2020, 2021 i 2022.
5. Definicions
5.1. Es considera centre de recàrrega la infraestructura de recàrrega per a vehicle elèctric en un emplaçament determinat i que consti almenys d’un punt de recàrrega.
5.2. Es considera punt de recàrrega la plaça específica d’estacionament de vehicles elèctrics destinada a la recàrrega de les bateries, dotada del sistema de connexió del vehicle a la xarxa adient per a gestionar-la i dur-la a terme.
5.3. Es considera un sistema d’alimentació específic per a vehicle elèctric (SAVE) el conjunt d'equips muntats per tal de subministrar energia elèctrica per a la recàrrega d'un vehicle elèctric, que inclou les proteccions de l'estació de recàrrega, el cable de connexió (amb conductors de fase, neutre i protecció) i la base de presa de corrent o el connector. Aquest sistema permet, si s'escau, la comunicació entre el vehicle elèctric i la instal·lació fixa. En el mode de càrrega 4 el SAVE inclou també un convertidor altern-continu.
5.4. Es considera mode de càrrega 3 la connexió directa del vehicle elèctric a la xarxa d’alimentació de corrent altern utilitzant un SAVE, en el qual la funció de control de pilot s’amplia al sistema de control del SAVE, que està connectat permanentment a la instal·lació d’alimentació fixa.
5.5 Es considera mode de càrrega 4 la connexió indirecta del vehicle elèctric a la xarxa alterna utilitzant un SAVE que incorpora un carregador extern en què la funció pilot s’estén a l’equip connectat permanentment a la instal·lació d’alimentació fixa.
5.6. Es considera que un punt de recàrrega està situat en zones d'accés públic quan hi pot accedir de manera no discriminatòria qualsevol ciutadà lliurement i sense restriccions. Per a accedir al punt de recàrrega pot requerir-se, segons el cas, un registre, l'autenticació o el pagament d’una tarifa, entre altres mesures.
5.7. Es considera un sistema de control de potència de la recàrrega un sistema de protecció de la línia general d’alimentació o de la derivació individual contra sobrecàrregues mitjançant la disminució momentània de la potència destinada a la recàrrega del vehicle elèctric.
5.8. Als efectes d’aquesta convocatòria, es defineix com a punt de recàrrega ràpida el punt amb mode de recàrrega 3 i 4 que ha de permetre la càrrega ràpida en corrent continu i en corrent altern, i disposar dels sistemes de connexió segons l'IEC 62196: Combo, Chademo i alterna (connector tipus 2). La potència del punt ha de ser igual o superior a 30 kW.
5.9. La Xarxa MELIB és el sistema interoperable de gestió dels punts de recàrrega de vehicles elèctrics a les Illes Balears. Aquesta xarxa està formada pels punts de recàrrega de les entitats públiques que hagin signat un conveni amb la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i per les entitat privades que així ho manifestin i compleixin els requisits d’integració. Aquest sistema s'ha d'integrar en el sistema de gestió del transport de les Illes Balears (TIB).
6. Actuacions i despeses subvencionables
6.1. Es pot rebre l'ajuda per a l’establiment de nous centres de recàrrega ràpida per a vehicle elèctric dins l’àmbit territorial de les Illes Balears si es compleixen els requisits establerts en el punt 7 d’aquesta Resolució.
6.2. Són subvencionables els equips de recàrrega, la infraestructura elèctrica, el projecte tècnic i la direcció d’obra, l’obra civil i la senyalització dels punts de recàrrega. Els sistemes de control de potència de la recàrrega es consideren inclosos dins la infraestructura elèctrica.
6.3. Únicament són subvencionables les actuacions iniciades a partir de la data de presentació de la sol·licitud i realitzades dins el termini que fixi la resolució d’atorgament.
6.4. L’IVA no és subvencionable.
6.5. No es considera subvencionable la compra de punts de recàrrega mitjançant lísing, rènting ni cap altra fórmula d’arrendament financer en la qual els béns no siguin propietat del beneficiari.
7. Requisits i gestió de la recàrrega
7.1. Els punts de recàrrega han complir, com a mínim, els següents requisits:
a) Ser nous.
b) Estar situats dins l’àmbit territorial de les Illes Balears.
c) Donar servei al públic en general i estar situats en zones d’accés públic.
d) Disposar d’una plaça d’aparcament senyalitzada horitzontalment i verticalment per a vehicle elèctric.
e) Permetre la càrrega ràpida i tenir las característiques segons el tipus de punt establert.
f) Instal·lar-se d’acord amb la reglamentació vigent, especialment amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió, concretament l'ITC-BT-52. Grau de protecció IP i IK adequat en funció de la ubicació segons REBT.
g) Disposar l’estació de recàrrega de la declaració CE corresponent.
h) Estar equipats els dispositius de protecció diferencial de la instal·lació amb dispositius de rearmament automàtic.
i) Tenir indicació lluminosa d’estat de càrrega.
j) Facilitar informació que la càrrega ha començat i ha finalitzat.
k) Tenir connexió i memòria per a emmagatzematge local de dades d’operació amb obertura del punt de recàrrega encara que falti la connexió amb el centre de control. Possibilitat de funcionament amb llistes blanques.
l) Ser compatible amb el protocol OCPP v1.5, mitjançant l'ús de serveis web (SOA). El fabricant o subministrador del punt ha d’instal·lar l'OCPP v1.5 i actualitzar-lo gratuïtament com a mínim fins a la versió OCPP 2.0. En cas d’integració en el sistema MELIB s’haurà de configurar l’APN segons les indicacions de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
m) Tenir comunicacions 3G/GPRS o d'altres, amb el centre de gestió MELIB. En cas d’integració en el sistema MELIB, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ha de proporcionar la targeta de comunicació.
n) Tenir la identificació local de l’usuari mitjançant la targeta de contacte RFID segons l'ISO 14443A.
o) Mesurar la potència i l’energia transferida segons comptador MID.
p) Restringir l’accés a la presa d’energia a usuaris no autoritzats.
q) Disposar de Display LCD o pantalla de visualització multiidioma amb text personalitzable o equivalent.
7.2. Les estacions de recàrrega han d’incorporar els logotips d'imatge Illes Sostenibles, d’acord amb el manual d’aplicació.
7.3. Així mateix, s’ha d’instal·lar un cartell clarament visible on s’indiqui la potència de càrrega del punt, el preu de la càrrega expressat en €/kWh i l’horari de funcionament del centre de recàrrega.
8. Integració en la Xarxa MELIB
Els punts de recàrrega objecte d’aquesta convocatòria poden integrar-se de forma voluntària a la Xarxa per al Desenvolupament d’una Infraestructura de Recàrrega de Vehicles Elèctrics a les Illes Balears (Xarxa MELIB).
Els punts que no s’integrin a la plataforma MELIB hauran d’incorporar un sistema de gestió del beneficiari que proporcioni l’estat en temps real dels punts de recàrrega, amb el format i el protocol establert per la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, a la plataforma MELIB.
El sistema de gestió del beneficiari ha de permetre el pagament per a l’accés i ús dels punts en el centre de recàrrega en efectiu, mitjançant una targeta de crèdit o a través d’una aplicació web, sense necessitat d’un registre previ.
9. Gestió de les recàrregues. Preu màxim de la recàrrega
La gestió de les recàrregues i els preus màxims d’aquestes han de complir les condicions següents :
1. La revenda energètica per a la recàrrega dels vehicles elèctrics s’ha de dur a terme d’acord amb la reglamentació vigent.
2. En la sol·licitud s’ha d'indicar el preu de la recàrrega (P) en €/kWh (IVA inclòs).
3. Els centres de recàrrega han d’indicar al públic els preus de la recàrrega.
4. El preu (P) de la recàrrega indicat en els punts anteriors s'ha de mantenir un període mínim de cinc anys comptadors des de la data màxima de justificació establerta en la resolució de concessió.
No obstant això, en el primer trimestre de cada any, s’ha d'analitzar l’evolució del mercat de l’energia durant l’any anterior, i en el cas que hi hagi variacions en el preu, els càrrecs o els peatges, la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic podrà autoritzar l’augment proporcional de la recàrrega.
5. Qualsevol càrrec addicional al preu del kWh indicat a l’apartat 2 que s’inclogui en el preu final de la recàrrega l'ha d'aprovar prèviament la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
10. Sol·licituds i documentació
10.1. Les sol·licituds s'han de presentar individualitzades per a cada un dels lots indicats en el punt 3. Cada sol·licitant només pot presentar una sol·licitud per a cada lot.
10.2. La sol·licitud ha d’incorporar, com a mínim, per a cada un dels lots els requisits següents:
— Lot 1: un mínim d’onze punts de recàrrega ubicats en un mínim de sis centres de recàrrega diferents.
— Lot 2, lot 3, lot 4 i lot 5: un mínim de quinze punts de recàrrega ubicats en un mínim de sis centres de recàrrega que hauran d’estar en municipis diferents.
— Lot 6 i lot 7: un mínim de quinze punts de recàrrega ubicats en un mínim de cinc centres de recàrrega que hauran d’estar en municipis diferents..
— Lot 8: un mínim de sis punts de recàrrega ubicats en un mínim de tres centres de recàrrega.
10.3. Totes les sol·licituds han d’incorporar com a mínim l’execució de tres centres de recàrrega l’any 2019.
10.4. Les sol·licituds s’han d’adreçar a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, mitjançant el tràmit telemàtic que s’habilitarà a la web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
10.5. Els sol·licitants, per a cada actuació, han de presentar la documentació següent:
a) La sol·licitud de subvenció d’aquesta convocatòria i la declaració responsable de veracitat de les dades aportades, disponible a <http://energia.caib.es> i que inclou l’autorització a l’Administració per accedir a les dades. La presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, així com que també autoritza l’òrgan instructor del procediment perquè, si escau, obtengui de forma directa l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En el cas que el sol·licitant denegui expressament l’autorització a què es refereix el paràgraf anterior, ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. S’ha d’indicar a l’annex si ha sol·licitat o rebut una altra ajuda pel mateix concepte, i hi ha d’especificar l’organisme, la data de resolució de concessió i la quantia, així com les dades bancàries a l’efecte de l’ingrés.
b) La fitxa resum de la inversió (annex 2).
c) La memòria tècnica o avantprojecte. S’hi ha d’incloure, com a mínim, la descripció de la instal·lació i de la ubicació dels punts de recàrrega; el plànol d’emplaçament amb coordenades UTM; l'horari d’obertura al públic; el preu ofert en la recàrrega (€/recàrrega) els cinc primers anys, comptadors des del venciment del termini per presentar la justificació a càrrec del beneficiari; la marca, el model i les característiques dels punts de recàrrega; el tipus de recàrrega, la potència i la intensitat màxima de la recàrrega; el sistema de control; la descripció de la instal·lació fotovoltaica, si s'escau, i el pressupost que indiqui la distribució en cada una de les anualitats.
10.6. D’acord amb l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d’estar al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, i de les seves obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
10.7. Quan el sol·licitant aporti en la sol·licitud una adreça de correu electrònic, s’entén que aquesta es facilita a l’efecte de notificacions, i es poden practicar, a través del correu que s’hagi indicat, les notificacions als efectes que determina l’article 40 de la Llei 39/2015.
10.8. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona o l'entitat interessada accepta les prescripcions que conté aquesta convocatòria, com també que autoritza l’òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa les dades del Registre Mercantil i l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En cas que el sol·licitant denegui expressament l’autorització a què fa referència el paràgraf anterior, ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social i, en cas d’empreses societàries, el certificat o la nota simple del Registre Mercantil.
10.9. En el supòsit que algun dels documents esmentats ja s’hagi presentat amb motiu de la tramitació d’altres expedients a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o dependència en què es va presentar o, si s’escau, en què es va emetre, que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions. Aquest termini de cinc anys no és d’aplicació als certificats d’obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com en els certificats o notes simples del Registre Mercantil establerts en el punt anterior, la vigència dels quals s’ha de regir per la seva normativa.
10.10. En cas que l’expedient no tengui tota la documentació requerida, s’ha d’enviar un escrit que requereixi la presentació de la documentació que hi manca en el termini de deu dies.
10.11 Qualsevol canvi que es realitzi s’haurà de comunicar a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat d’acord a l’article 6.9 de l’Ordre de Bases.
10.12 La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessàries per resoldre l’expedient.
11.Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s’inicia a partir del cinquè dia de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza als tres mesos de la publicació d’aquesta Resolució en el BOIB.
12.Competència i resolució
12.1. La Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic és l’òrgan competent per tramitar els expedients i ha de fer d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la Comissió Avaluadora. Aquesta ha d’emetre un informe que ha de servir de base per a elaborar la proposta de resolució. El director general Energia i Canvi Climàtic ha d’elevar al conseller de Territori, Energia i Mobilitat la proposta de resolució, la qual s’ha de notificar als interessats perquè hi al·leguin el que considerin oportú en el termini màxim de quinze dies hàbils.
12.2. Un cop rebuda la proposta de resolució, i amb caràcter previ a l’emissió de la resolució, els interessats han d’aportar una garantia econòmica per un import del 5 % del valor de la subvenció proposada. En cas que l’interessat no aporti la garantia econòmica en el termini de quinze dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució, s’entendrà que desisteix de la sol·licitud i s’ha d'emetre la proposta de resolució en favor de la següent sol·licitud amb major puntuació.
12.3. La resolució expressa del conseller de Territori, Energia i Mobilitat finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s’ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i terminis per presentar els justificants.
12.4. El termini màxim per resoldre les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir del dia de la presentació de la sol·licitud.
12.5. La resolució s’ha de notificar als interessats, d’acord amb els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015, i s’ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds.
13. Comissió Avaluadora
Està integrada pels membres següents:
— Presidenta: la secretària general de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
— Vocals: el director general d’Energia i Canvi Climàtic; el cap del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica; un tècnic de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, que ha de fer les funcions de secretari, i un representant del Servei Jurídic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
14. Procediment de selecció i distribució
14.1. La concessió de subvencions s’ha de fer pel procediment de concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, a fi d’establir una prelació entre aquestes, d’acord amb els criteris de valoració que s’esmenten en el punt següent.
14.2. La valoració s'ha de fer per a cada lot i s’ha d’establir una llista d’expedients susceptibles de ser subvencionats, classificats per ordre decreixent. La subvenció dins cada lot s’ha d'assignar a una única sol·licitud, que serà la que té més puntuació.
14.3. En tots els casos, a igualtat de puntuació entre els sol·licitants, l’ordre d’entrada n’ha de determinar la preferència.
14.4. En cas que l’expedient no tengui la documentació que requereix el punt 10 d’aquesta Resolució, s’ha d’enviar un escrit que requereixi la presentació de la documentació que hi manca en el termini de deu dies. En aquest cas, la data de presentació de l’esmena és la que determina la preferència en cas d’igualtat de puntuació.
15. Criteris de preferència i valoració
Els criteris de valoració per programes són:
a) El nombre total de centres de recàrrega per lot:
Puntuació: 30 punts per a cada centre de recàrrega amb un punt de potència de més de 100 kW.
Puntuació: 20 punts per a cada centre de recàrrega amb un punt de potència de més de 70 kW.
Puntuació: 10 punts per a cada centre de recàrrega amb un punt de potència de entre 40 kW i 70 kW.
Puntuació: 6 punts per a cada centre de recàrrega amb un punt de potència d'entre 30 kW i 40 kW.
b) El nombre de punts de recàrrega en el mateix centre de recàrrega (màxim 50 punts):
Puntuació: 4 punts a partir del segon punt de recàrrega a cada centre.
c) La situació del centre de recàrrega:
Puntuació: 5 punts per a cada centre que estigui situat en aeroports, ports o en una parada taxi.
d) El preu de la recàrrega, en què P és el preu de la recàrrega en €/kWh IVA inclòs (màxim 200 punts):
Puntuació: 200* (1-P) punts.
e) La instal·lació fotovoltaica connectada a la xarxa interior (autoconsum). Màxim 50 punts:
Puntuació: 1 punt per cada kW de nova potència de fotovoltaica instal·lada associada als punts de recàrrega.
f) La compra certificada d’origen renovable (màxim 30 punts):
Puntuació: 30* centre de recàrrega amb energia d’origen renovable / centres de recàrrega totals.
g) L'horari d’obertura al públic del centre de recàrrega (màxim 50 punts):
Puntuació: 50* (centres de recàrrega oberts les 24 hores els 365 dies / centres de recàrrega totals).
16. Quantia de les ajudes
16.1. La quantia individual per a cada actuació de les que s’esmenten en el punt 4 d’aquesta Resolució és del 40 % del cost de la inversió subvencionable amb els màxims de subvenció següents:
— 10.000 € per punts de recàrrega de potència d'entre 30 kW i 40 kW.
— 15.000 € per punts de recàrrega de potència de més de 40 kW fins a 70 kW.
— 25.000 € per punts de recàrrega de potència a partir de 70 kW.
— 30.000 € per punts de recàrrega de potència a partir de 100 kW.
16.2. De forma complementària a les ajudes descrites en el paràgraf anterior, seran subvencionables els costos de manteniment associats al terme de potència contractada durant els 5 anys que estableix la convocatòria que s’han de mantenir les condicions indicades a la sol·licitud d’ajuda.
Tenint en compte que, d’acord amb les tarifes elèctriques vigents, el cost del terme de potència contractada és d’uns 100 €/kW i any, s’ha d'aplicar el mòdul següent:
— 200 €/potència (kW) en la instal·lació de recàrrega (equivalent a un 40 % del terme de potència durant cinc anys). Aquesta potència és la potència contractada del subministrament que dona servei a la instal·lació de recàrrega (en el període de menor potència contractada) i té com a límit la suma de les potències reals que poden donar de forma simultània tots el punts de recàrrega de la instal·lació.
16.3. En cas que la subvenció calculada segons la proposta d’inversió superi el pressupost previst en el lot corresponent s’ha d'assignar la totalitat de l'import assignat al lot.
16.4. En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajudes per a la mateixa activitat o tipus d’actuació, l’import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.
17. Pagament i justificació d’activitats
17.1 El pagament de la subvenció aprovada únicament es pot fer efectiu una vegada que s’ha dictat la resolució corresponent.
17.2 El pagament de la subvenció s'ha de fer per anualitats una vegada justificada suficientment la realització de l’activitat amb la presentació de la documentació següent:
a) En cada anualitat, la sol·licitud de pagament juntament amb el compte justificatiu, en la forma que permeti constatar la realització de l’activitat subvencionada i el seu cost, dins els terminis que fixi la resolució de concessió. El model s'ha de posar a disposició dels beneficiaris a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
b) Les factures originals o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses. Aquestes factures les ha de segellar convenientment la Conselleria i després s'han de tornar al beneficiari.
c) El justificant de pagament. Els justificants s’han d’acreditar d’alguna de les maneres següents:
1r. Amb la fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual ha de figurar la data de la transferència, l’import que s’ha de transferir, la identificació del concepte de transferència a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
2n. La còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l’extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en què aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
Malgrat això, per als pagaments inferiors a 500 euros és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s’admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
3r. No s’admet compensació de pagaments.
d) El document fotogràfic dels elements principals de la instal·lació (aparcament per a la recàrrega, equip de recàrrega, quadre elèctric, cartell indicatiu de la potència de càrrega, el preu per kWh, els horaris i l’horari en què es pot utilitzar, etc.).
e) La còpia del document de la inscripció de la instal·lació a la UDIT.
f) La factura elèctrica o el contracte de subministrament de la instal·lació que acrediti que disposa de potència suficient per al centre de recàrrega; i el certificat de l’instal·lador que acrediti, de forma raonada, la potència real de funcionament simultani dels punts de recàrrega instal·lats en cada centre, tenint en compte les característiques dels equips instal·lats, les proteccions elèctriques i el cablejat existent.
17.3. En cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents, comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.
17.4. La resolució d’atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar dins cada anualitat la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas no pot ser posterior a l’1 de juliol de l’any corresponent, excepte l’anualitat de 2019, que serà el dia 30 de setembre de 2019.
17.5. En el supòsit que no s’hagi justificat totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s’ha de minorar proporcionalment en allò que no s’ha justificat.
17.6. Tota alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
17.7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l’hagi aprovada prèviament, així com la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a les que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció i l’execució de la garantia econòmica dipositada per a l’obtenció de la resolució de concessió de la subvenció, en cas que no hi hagi circumstàncies alienes al sol·licitant que ho hagin produït.
18. Obligacions dels beneficiaris
D’acord amb l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 i l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris estan obligats a:
18.1. Obligacions generals
a) No superar el preu màxim de la recàrrega indicat en la sol·licitud en un termini mínim de cinc anys comptadors a partir del termini màxim de justificació. També mantenir en un termini mínim de cinc anys comptadors a partir del termini màxim de justificació les altres condicions presentades per a la valoració de les sol·licituds; no obstant això, es podran millorar aquestes condicions.
b) Justificar la realització correcta de l’activitat en el termini fixat per la resolució que atorgui la subvenció.
c) Informar la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic sobre qualsevol alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció.
d) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l’àmbit de contractació, subvencions, comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d’oportunitats.
e) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació realitzades pels òrgans de control competents, i segons l’establert a l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.
f) Trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma.
18.2 Obligacions específiques
a) Complir les condicions establertes per a la adhesió a la xarxa MELIB si escau.
b) Participar i col·laborar amb la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic en el bon funcionament de la xarxa MELIB.
c) Proporcionar la informació necessària per al funcionament del sistema de gestió (horaris, preus, etc.)
d) Actualitzar i incorporar les actualitzacions requerides pel sistema de gestió.
e) Realitzar el manteniment dels centres de recàrrega i corregir les incidències dels punts de recàrrega en un termini màxim de 48 hores, excepte causes justificades.
f) Disposar d’un servei d’incidències en aquelles hores que el punt estigui disponible.
g) Els equips dels punts de recàrrega han d’incorporar logotips d'imatge d’Illes Sostenibles d’acord amb el manual d’aplicació.
19. Normativa d’aplicació
19.1. La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008).
19.2. A tot allò que no estableixen ni aquesta Resolució ni l’Ordre esmentada s’ha d’aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
20. Tramitació i telemàtica
La sol·licitud de subvenció s'ha de fer de forma telemàtica a través de l’enllaç que habilitarà la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic a la pàgina web (http://energia.caib.es).
21.Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 10 de desembre de 2018
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat,
Marc Pons i Pons
ANNEX 1
Declaració responsable de dades i sol·licitud d’ajuts per establir nous punt de recàrrega ràpida per a vehicle elèctric dins el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible
(Nom i llinatges) ____________________________________, amb DNI núm. _______________________________, representant de l’entitat_____________________________, amb CIF núm. _________________________, amb domicili a (c., av., pl., ptge.) _________________________________________________de la localitat __________________________________________CP: _________Illa:______________________
Tel.: ___________________Tel. mòbil: _______________
Fax : __________________
Adreça electrònica (*):_______________________________
Lot (cal fer una declaració independent per a cada lot): ____________
Preu de recàrrega (€/kWh): __________________
EXPÒS:
1. Que em vull acollir a la convocatòria de subvencions per executar instal·lacions de punts de recàrrega ràpida per a vehicle elèctric, i present aquesta adreça electrònica (*) a l’efecte de notificacions.
2. Que sol·licit ajuda per a aquesta actuació.
Per la qual cosa formul la declaració responsable de veracitat següent:
1. No em trob en cap dels supòsits establerts en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
2. Accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria; declar que totes les dades són certes i, a més, facilitaré totes les actuacions de control possibles que es desenvolupin per comprovar la realització correcta de l’objecte d’aquests ajuts.
3. Estic al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.
4. Per a l’actuació esmentada (marcau amb una X el vostre cas):
( ) Sí he sol·licitat o rebut una altra ajuda pel mateix concepte.
( ) No he sol·licitat ni rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
(En el supòsit que se’n sol·licitin en el decurs de la tramitació de l’ajuda, adjuntau l’escrit que detalli les subvencions sol·licitades o rebudes)
5. Les dades bancàries a l’efecte d’ingrés derivades del procediment són:
Entitat |
Domicili, sucursal o oficina |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
CODI COMPTE |
|||||||||||||||||||||||||||||
País (2 dígits) |
Control IBAN (2 dígits) |
Codi entitat (4 dígits) |
Codi sucursal o oficina (4 dígits) |
DC compte (2 dígits) |
Núm. compte o llibreta (10 dígits) |
||||||||||||||||||||||||
E |
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Em compromet a fer les actuacions d’acord amb les dades indicades en la memòria tècnica adjunta.
ADJUNT:
( ) La fitxa resum de la inversió.
( ) La memòria tècnica o l’avantprojecte de la instal·lació dels punts de recàrrega.
( ) El pressupost detallat de les actuacions
Per la qual cosa, declar que són certes les dades anteriors i
AUTORITZ:
( ) A fer les consultes als fitxers públics amb la finalitat d’acreditar les dades o els documents establerts en el punt 10 de la convocatòria perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l’òrgan competent o autoritzat, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de les dades o dels certificats que les substitueixen.
( ) L’òrgan gestor a obtenir les dades i els documents d’altres administracions establerts en el punt 10 de la convocatòria i que no es presenten mitjançant transmissions telemàtiques de dades o dels certificats que els substitueixen, sempre que s’hagi establert per conveni amb l’Administració competent (en cas que no autoritzeu el centre gestor, adjuntau la documentació esmentada).
D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’han d’incorporar i tractar en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l’efecte estadístic. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
Per això,
SOL·LICIT:
La subvenció o subvencions per dur a terme el programa o programes esmentats.
…………………………, ……. d ………………… de 2018
[Signatura]
DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
ANNEX 2
Fitxa resum de la inversió
Lot:__________________________
Preu de la càrrega (€/kWh) IVA inclòs:____________________________
Nombre de centres de recàrrega: _______________________
Centre de recàrrega 1:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Ubicació del centre: ( ) aeroports, ports o parades de taxis, ( ) altres:
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 2:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 3:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 4:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 5:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 6:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 7:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 8:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Centre de recàrrega 9:
Adreça:_______________________
Població: ______________________
Coordenades UTM: X: _____________________Y:______________________
Tipus de centre: ( ) estació de servei, ( ) parada de taxis, ( ) altres
Nombre de punts de recàrrega per instal·lar en el centre:
Potència de cada punt de recàrrega:
Potència fotovoltaica que es preveu instal·lar (kW):
Horari d’obertura del centre: ( ) obert 24 hores 365 dies, ( ) altres
Cal incloure les mateixes dades per a tots els punts sol·licitats
________________, d _____________ de 2018
[Nom i llinatges del sol·licitant]
[Signatura del sol·licitant]
DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT