Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 13170
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 14 de desembre de 2018, per la qual s’aprova, com a despesa anticipada, la convocatòria de subvencions del Programa SOIB Jove- Qualificats Sector Públic/ Ajuntaments 2019, la qual es preveu que pugui ser cofinançada pel Fons Social Europeu amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d’Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d’acord amb els estatuts aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig, té com a funcions gestionar les polítiques actives d’ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d’orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l’ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d’accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d’altri; adaptar la formació i requalificació per a l’ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l’esperit empresarial, l’economia social i a millorar les condicions dels treballadors. 

En les conclusions sobre el Marc Financer Pluriennal (2014-2020) de 8 de febrer de 2013, el Consell Europeu va reconèixer la situació particularment difícil de les persones joves en determinades regions i, per això, va decidir crear una iniciativa sobre l’ocupació juvenil, amb una dotació de 6.000 milions d’euros per al període 2014-2020, per donar suport a les mesures establertes en el paquet d’ocupació juvenil proposat per la Comissió el 5 de desembre de 2012 i, en particular, la Garantia Juvenil, amb l’objectiu d’integrar en el mercat laboral els joves que ni fan feina, ni estudien ni reben formació. La Unió Europea té com a objectiu prioritari ajudar les persones joves a entrar i romandre en el mercat de treball, així com adquirir i desenvolupar les competències necessàries.

Per una altra banda, a l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2017-2020, aprovada per Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre, s’ha configurat com a prioritari facilitar l’accés als joves a una ocupació estable i, a tal efecte, preveu com a objectiu instrumental, promoure la formació vinculada a contractar i obtenir experiència laboral.

L’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, en l’article 1.2, permet incentivar accions i mesures que impliquin dur a terme un treball efectiu en un entorn real i permetin adquirir formació o experiència professional dirigides a la qualificació o inserció laboral.

La situació laboral dels joves a les Balears està sotmesa a dificultats importants. Segons l’EPA (Enquesta de Població Activa), en el segon trimestre de 2018 la taxa d’atur dels joves entre 16 i 29 anys va ser del 24,61 %, una xifra molt superior a l’11,2 % que hi havia en el conjunt de la població activa de les Balears. Sens dubte, la crisi econòmica ha tingut un impacte molt fort en l’ocupació dels joves menors de 30 anys, amb independència del seu nivell de qualificació professional.

La manca d’experiència professional relacionada amb la formació cursada és una de les barreres que tenen per accedir a feina qualificada, fet que els deixa en desavantatge respecte d’altres persones de més edat, i que promou dinàmiques de desajust per sobrequalificació entre les habilitats que tenen els joves i les que requereixen els llocs de feina als quals finalment accedeixen. Per a fer front a aquesta disfuncionalitat, el 5 de juny de 2017 s’aprova el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears(POQIB) 2017-2020  en el marc del Pacte per la Competitivitat, l'Ocupació de Qualitat i el Progrés Social.

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears estableix com una de les línies d'actuació en l'àmbit de l'ocupació juvenil, la línia d'actuació 6.1.5. «Mesures per fomentar l'adquisició d'experiència professional», com una eina fonamental per garantir una inserció laboral de qualitat que eviti les situacions d'ocupació marcades per la sobrequalificació.    

A l’any 2016 el Govern de les Illes Balears va engegar aquest programa de foment de l’ocupació en col·laboració amb les entitats locals i a l’any 2017 el va fer extensiu també al sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a la Universitat de les Illes perquè inclouen sectors d’activitats que no estan presents a les entitats locals. Aquesta convocatòria ha tingut molt bona acollida, tant pel que fa a les entitats, com per part dels joves que hi participen. 

En aquesta legislatura s’ha engegat un servei d’avaluació de polítiques actives d’ocupació, el quals sotmet els diferents programes a una anàlisi d’eficàcia i eficiència. En aquest sentit, les dades d’inserció disponibles del Programa de Qualificats mostren  uns resultats d’ocupabilitat molt importants. En concret, el 89,2 % dels joves que acabaren el Programa aconseguiren un contracte de 30 dies o més en els sis mesos següents enfront dels joves amb característiques similars que no seguiren el Programa de Joves Qualificats, els quals mostraven una taxa d’inserció amb contractes de 30 dies o més del 29,3 %. Així doncs, el Programa mostra taxes d’inserció laborals posteriors elevades, la qual cosa té un impacte positiu i distintiu sobre els joves que hi participen i, per això, es confirma la necessitat de continuar amb el Programa de Joves Qualificats.

Atès que els projectes aprovats a la convocatòria de Qualificats Sector Públic de l’any 2017 han de finalitzar com a màxim el 31 de gener de 2019 i, per tal de donar continuïtat al Programa amb una nova convocatòria, resulta convenient que es tramiti com a despesa anticipada corresponent a l’exercici 2019, a l’empara del que estableixen els articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d’agost, que despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquesta nova convocatòria té un crèdit inicial assignat de 5.500.000 € i consta de dues línies d’ajuts: una primera línia dirigida al Sector Públic Instrumental de la CAIB i a la Universitat de les Illes Balears, que es dota amb un crèdit de 5 milions d’euros, i una segona línia destinada a aquells ajuntaments de les Balears que no s’hagin beneficiat d’una subvenció dins la línia 1 a la convocatòria SOIB- Jove Qualificats Entitats Locals 2018 (per tal de donar màxima cobertura i oportunitat de ser contractats als joves d’aquests territoris) que es dota amb un crèdit de 500.000 €.

El Pla Anual de Política d’Ocupació 2018 ha inclòs la convocatòria de subvencions per finançar projectes de contractació dels joves amb estudis superiors a les Illes Balears com a Programa Propi de la CAIB a l’eix 3 «Oportunitats d’Ocupació» amb la denominació de SOIB JOVE: Programa de Joves Qualificats (PP00094), segons el que estableix l’article 4 bis de la Llei 56/2003, de 16 de desembre, d’Ocupació. 

Aquesta convocatòria està prevista al Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per al període 2018-2020, en la modificació aprovada per resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de data 6 de novembre de 2018 (BOIB núm. 141 de 10 de novembre de 2018). 

La Llei orgànica d’igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d’actuació en relació als programes d’ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes.

La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost) estableix al títol IV, capítol III, el marc d’actuació en relació a l’àmbit laboral.

La Instrucció 3/2018, del president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, estableix els criteris per seleccionar persones per executar programes de polítiques actives d’ocupació presentades per entitats o administracions públiques. Podeu consultar aquesta Instrucció a <https://soib.es/wp-content/uploads/2018/06/instrucció-3-2018-criteris-per-seleccionar-persones-programes-politiques-actives.pdf>.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d’aplicació general.

Per tot això, informat el Consell de Direcció del SOIB i, tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per fomentar la contractació en pràctiques de joves amb titulació universitària o formació professional de grau superior, beneficiaris de Garantia Juvenil, per part de les entitats que conformen el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (excepte els organismes autònoms i els consorcis), la Universitat de les Illes Balears i les entitats dependents o vinculades i aquells ajuntaments de les Balears que no s’hagin beneficiat d’una subvenció dins la línia 1 a la convocatòria SOIB- Jove Qualificats Entitats Locals 2018.

2. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i, a més, per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

3. Aquesta convocatòria està prevista al Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB pel període 2018-2020, en la modificació aprovada per resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de data 6 de novembre de 2018 (BOIB núm. 141 de 10 de novembre de 2018). 

4. Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament l’extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comença a produir efectes l’endemà d’haver-s’hi publicat.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria, com a president del SOIB, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 14  de desembre de 2018

El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX 1 Convocatòria

1. Objecte i àmbit d’aplicació 

Aquest programa pretén fomentar la contractació en pràctiques de persones joves desocupades beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, amb dues línies d’ajut:

  • La primera línia pretén fomentar la contractació per part de les entitats que conformen el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (excepte els organismes autònoms i els consorcis) i la Universitat de les Illes Balears i les entitats dependents o vinculades.
  • La segona línia va dirigida a aquells ajuntaments que no s’hagin beneficiat d’una subvenció a la línia 1 a la convocatòria SOIB Jove- Qualificats Entitats Locals 2018. 

L’objecte d’aquesta convocatòria és subvencionar part dels costs salarials i de Seguretat Social dels joves que es contractin, amb l’objectiu que millorin l’ocupabilitat  en l’exercici pràctic dels coneixements adquirits en la seva formació i en les àrees del seu coneixement i, d’aquesta manera, millorar les possibilitats d’inserció posterior en el mercat laboral.     

La concessió de les subvencions és pel procediment de concurrència competitiva  aplicant els criteris de valoració que s’exposen al punt 10 d’aquesta convocatòria.

L’àmbit d’aplicació d’aquesta convocatòria és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2.  Ens o entitats beneficiaris

Poden sol·licitar els ajuts establerts en aquesta convocatòria les entitats següents:

 Línia 1:

a) Els ens de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears següents :

  • Entitats públiques empresarials
  • Societats mercantils públiques
  • Fundacions del sector públic de la CAIB

b) La Universitat de les Illes Balears i les entitats dependents o vinculades.

Línia 2: 

- Ajuntaments que no s’hagin beneficiat d’una subvenció a la línia 1 a la convocatòria SOIB Jove- Qualificats Entitats Locals 2018 aprovada per Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 9 de juliol de 2018 (BOIB núm. 86 de 12 de juliol de 2018).

No poden beneficiar-se dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions modificat per la Disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 7 d’agost), l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE de 18 de novembre) i a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost).

3. Normativa d’aplicació

Aquesta convocatòria es regeix per:

  • La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament aprovat pel Reial decret  887/2006, de 21 de juliol, en tot el que hi sigui d’aplicació.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
  • L’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre).
  • Atès el possible finançament per part de l’FSE, són aplicables els reglaments d’aquests fons: el Reglament (UE) 1303/2013 i el Reglament (UE) 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea, així com el Reglament d’execució (UE) 821/2013 de la Comissió de 28 de juliol de 2014 .
  • La resta de normativa que li sigui aplicable.

4. Crèdit  

El crèdit total assignat a aquesta convocatòria és de 5.500.000 € que s’ha de repartir entre les dues línies d’ajut de la manera següent:

Línia 1: 5.000.000 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

  • Any 2019: 4.200.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 19021 (Conferència Sectorial) de l’exercici 2019, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
  • Any 2020: 800.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 20021 (Conferència Sectorial) de l’exercici 2020, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Línia 2: 500.000 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

  • Any 2019: 420.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 19021  (Conferència Sectorial) de l’exercici 2019, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
  • Any 2020: 80.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 20021 (Conferència Sectorial) de l’exercici 2020, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Quan les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds,  sempre que l’ampliació de crèdit s’aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

En previsió que la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals per al 2019 mantingui el criteri que estableix la disposició addicional cinquena de l’Ordre TMS/658/2018, de 18 de juny (BOE núm. 149 de 20 de juny), les accions previstes en aquesta convocatòria es poden cofinançar pel Fons Social Europeu en el marc del programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (2014-2020), objectiu específic 8.2.2. «Reforçar l’ocupabilitat i les competències professionals de persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació.»

 5. Contingut  i requisits dels projectes 

1. El projecte es configura com un programa per fomentar la contractació de persones joves amb titulació universitària o formació professional de grau superior o d’altres d’equivalents amb l’objecte de millorar-ne l’ocupabilitat amb l'adquisició d'aptituds i de competències derivades de la pràctica laboral en les àrees en què s’han format.

2. Les entitats interessades a participar en el programa han de presentar una sol·licitud per cada projecte que presentin i cada projecte ha de preveure executar només una obra o servei.

3. El projecte ha de proposar l’execució d’una obra o servei d’interès social que tingui cabuda dins l’objecte social de l’entitat i que contribueixin a complir les seves finalitats, i ha d’incloure la totalitat de les contractacions que es preveu fer per executar-lo. L’entitat ha de ser competent per executar-lo i l’ha de dur a terme en règim d’administració directa.  

4. Els projectes tindran una durada de quinze (15) mesos.

5. Les persones s’han de contractar en la modalitat de contracte en pràctiques que preveu l’article 11.1 del Text refós de l’Estatut dels treballadors aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, i amb una jornada del 100 % de la jornada laboral que li sigui d’aplicació. Les persones que es contractin no podran fer tasques estructurals de caràcter permanent.

6. El SOIB pot autoritzar, si l’entitat ho sol·licita, substituir treballadors sempre que el contracte de la persona substituta tingui una durada mínima de 6 mesos. En aquests casos, i només per a les persones substitutes, es permet allargar el projecte com a màxim 1 mes, per recuperar els dies d’inexecució entre que es produeix la baixa i la substitució. En cap cas es pot subvencionar despeses salarials de substituts i substituïts que conjuntament suposin un període superior a 15 mesos.

7. Durant la contractació laboral l’entitat ha de disposar del personal tècnic o de suport propi necessari per tal d’assegurar que les feines es desenvolupen correctament i es compleix la normativa de riscs laborals.

8. Per a aquells projectes que prevegin contractar 9 o més persones, una d’aquestes es pot contractar per dur a terme, a més de les funcions tècniques que li correspongui dur a terme dins del projecte i relacionades amb la titulació per la qual sigui contractada, funcions de suport i gestió administrativa del projecte.

9. Els projectes s’han d’iniciar dins el mes següent a la notificació de la resolució definitiva de concessió. Els projectes s’iniciaran en tots els casos sempre el dia següent a un dia hàbil.                 

6. Persones destinatàries finals 

Poden ser contractades les persones joves desocupades, amb més de 18 anys i menys de 30 anys, amb titulació universitària o formació professional de grau superior acreditada,  inscrits com a demandants desocupats en el SOIB, que compleixin els requisits següents:

  • Estar inscrits en el Fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil amb la condició de beneficiaris.
  • Mantenir els requisits de l’article 105 de la Llei 18/2014, de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència (d’acord amb la seva darrera redacció).  
  • Estar en possessió d’un títol universitari o de formació professional de grau superior o d’un títol oficial reconegut com a equivalent, d’acord amb les lleis reguladores del sistema educatiu vigent, o de certificat de professionalitat de nivell III d’acord amb el que preveu la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.
  • Complir els requisits per poder ser contractats mitjançant un contracte en pràctiques que regula l’article 11.1 del TRLET.
  • No haver participat en cap altre programa de Qualificats anterior per a la mateixa titulació.

El compliment dels requisits s’ha de verificar en el moment de fer la selecció i s’han de mantenir en el moment de ser contractats.

Per poder contractar és condició indispensable que en el moment de la contractació el candidat consti com a beneficiari en la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i que tingui la seva demanda d’ocupació al SOIB en situació d’alta. A més de constar les verificacions d’aquests fets, si en el moment de la contractació no es compleixen aquestes condicions, és motiu de revocació parcial de la subvenció corresponent a aquest contracte.

7. Termini i model de presentació de les sol·licituds 

1. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució i de l’ extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les sol·licituds i els annexos s’han de fer mitjançant els models que facilita el SOIB, a disposició de les persones interessades a la pàgina web del SOIB <www.soib.es>.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre Electrònic Comú de l’Administració General de l’Estat (ORVE) o accedint a la pàgina web de la CAIB <www.caib.es> // Administració // Atenció a la ciutadania // Atenció telemàtica// Registre Electrònic Comú.

No obstant això, si les entitats participants no tenen implantats els mitjans electrònics per presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta que preveu aquesta convocatòria, poden presentar la sol·licitud de subvenció i la documentació corresponent en el Registre de la seu del SOIB (Camí Vell de Bunyola, 43, 07009 Palma) o en qualsevol dels Registres que estableix l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits per aquesta Resolució s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 de la Llei esmentada.

5. Quan l’entitat inclogui en la sol·licitud el número de fax o l’adreça electrònica, s’ha d’entendre que l’aporta perquè s’hi facin les notificacions dels actes de tràmit a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

8. Documentació 

Juntament amb la sol·licitud s’ha de presentar la documentació següent:

a) Còpia del CIF de l’entitat sol·licitant i un certificat de l’òrgan competent de l’entitat que acrediti la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

b) Per a les entitats de la línia 1, els estatuts de l’entitat o documentació similar

c) Guió de projecte.

d) Declaració responsable de:

  • No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d’entitat beneficiària previstes en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció, ni en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost).
  • Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats i/o concedits per qualsevol institució, pública o privada.
  • Comprometre’s a contractar o disposar d’assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones, d’aquesta manera, el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.
  • D’haver aprovat el projecte objecte de la sol·licitud de la subvenció, que és d’interès social, que l’entitat és competent per executar-lo i que ho farà en règim d’administració directa, i que disposa de la capacitat i mitjans personals i tècnics necessaris per executar-lo.
  • Compromís per part de l’entitat que els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.
  • Compromís per part de l’entitat de fer-se càrrec de les despeses no subvencionades pel SOIB.
  • Fer constar la titularitat del compte bancari per rebre l’ingrés de la subvenció.
  • Disposar o haver sol·licitat els permisos o llicències en els casos en què l’execució del projecte ho exigeixi.
  • La titularitat jurídica de l’objecte de l’actuació on s’ha de dur a terme l’obra o servei d’interès social, la seva disponibilitat i, si escau, la seva afectació a un ús públic o social (en cas que la titularitat sigui aliena al sol·licitant de l’ajut, aquest haurà d’acreditar suficientment l’autorització dels titulars per dur a terme el projecte així com el seu ús públic o social).
  • Complir amb les obligacions que estableix l’article 14 de l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146 de 24 d’octubre), per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i amb la resta d’obligacions que estableix aquesta convocatòria.

e) Certificat de l’entitat acreditatiu del compliment de les obligacions d’acord amb l’article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i l’article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d’agost pel qual s’aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions a l’ordre social, amb els termes següents:

  • Que disposa d’un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d’un pla de prevenció de riscs laborals en els termes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals. 
  • Que l’entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l’accés d’ajuts, bonificacions i beneficis derivats de l’aplicació dels programes d’ocupació o formació professional per a l’ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret Legislatiu 5/2000, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l’ordre social sempre que la sanció sigui ferma i vigent.
  • Que no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, en els tres darrers anys, per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l’article 13 del Reial decret Legislatiu 5/2000, de 4 d’agost.

En el cas de presentar la sol·licitud i documentació adjunta per mitjans electrònics, aquesta i els documents c), d) i e) han d’estar signats electrònicament.

D’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 69 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, l’Administració pot requerir a la persona sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva Declaració responsable. 

D’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, la persona sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació fent servir el «Model de Comunicació Identificativa» de la documentació en poder de la Administració, que trobarà al Decret esmentat.

De conformitat amb l’article 53.1.d) de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i amb l’article 2.1 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre), la persona interessada ha d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que està al corrent de les seves obligacions. En cas que no ho autoritzi, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’ impuls de la productivitat (BOE núm. 277, de 19 de novembre), la persona interessada ha d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries. En cas que no ho autoritzi, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

9. Procediment d’atorgament de la subvenció

1. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i en concret, les que determina l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora per examinar-les i per valorar-les, d’acord amb els criteris que estableix el punt 10 d’aquesta convocatòria.

3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres que s’indiquen a continuació:

  • Presidència:

Titular: la persona titular del servei que tingui les competències del seguiment tècnic d’aquest programa del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia l’ha de substituir la cap del Departament de Formació i Ocupació.

  • Secretaria:

Titular: la persona titular del Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 3 del SOIB.

Suplent: la persona titular de la Secció Administrativa del Servei de Gestió de Programes d’Ocupació 3 del SOIB.

El secretari o secretària actua amb veu, però sense vot.

  • Vocalies:

Vocals primer, segon i tercer: tres tècnics del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.

4. La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o de denegació de la subvenció.

5. El director del SOIB, tenint en compte l’expedient i l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual per raons de transparència i eficiència procedimental s’ha de publicar a la pàgina web del SOIB. D’aquesta publicació seran informades les entitats interessades via correu electrònic amb confirmació de recepció i disposaran d’un termini de 10 dies hàbils per al tràmit d’audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents mitjançant registre electrònic o qualsevol dels Registres que estableix l’article 16 de la Llei 38/2015, d’1 d’octubre.

6. Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s’ha d’instar la persona beneficiària perquè, en el tràmit d’audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament que, en tot cas, ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds. Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària en reformuli la sol·licitud, aquesta s’ha d’entendre tàcitament acceptada per l’import susceptible d’atorgament.

7. Pel que fa a les entitats del Sector Públic Instrumental de la CAIB, juntament amb l’acceptació de la proposta provisional han de presentar el Certificat de disponibilitat de finançament per a contractacions de Garantia Juvenil, d’acord amb el model que trobaran a la web del SOIB, el qual el SOIB ha de trametre a la Direcció General de Pressuposts de la CAIB, a l’efecte de l’emissió d’informe previ a què fa referència l’article 19 de la Llei de Pressuposts Generals de la CAIB per a 2018.

8. Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.

9. Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions fetes per l’entitat sol·licitant en el tràmit d’audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l’òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

10. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l’Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

11. Atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, el president del SOIB ha de dictar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada. El termini màxim per resoldre i notificar aquestes resolucions és de quatre (4) mesos des de l’endemà de publicar aquesta resolució al BOIB. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.

12. L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos, l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

13. Excepcionalment, en els casos que es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut canvis de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no modifiquin de manera substancial la naturalesa o l’objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a alterar la resolució de concessió, i que s’hagi omès el tràmit d’autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l’òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenir en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l’article 30.3 de les bases reguladores d’aquesta subvenció.

10. Criteris de valoració i concessió

El procediment de concessió de les subvencions és el de concurrència competitiva entre totes les sol·licituds vàlidament presentades a cada línia entre sí i l’adjudicació és per ordre de puntuació obtinguda aplicant els criteris de valoració següents, de major a menor, fins exhaurir el crèdit. Els romanents de crèdit que pugui haver de la línia 2 es poden destinar a la línia 1. En cas d’empat, s’ha de prioritzar el projecte que prevegi contractar un major nombre de persones i, en cas de persistència de l’empat, per ordre de registre d’entrada.

Els criteris de valoració dels projectes són:

a) Adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcades a la convocatòria, així com a les necessitats del territori.

Quantificació de les contractacions per branques de coneixement:

  • Ciències socials i jurídiques: 10 punts
  • Arts i Humanitats: 7 punts
  • Ciències de la salut: 7 punts
  • Ciències: 1 punt
  • Enginyeries: 0,5 punts
  • Si el projecte és interdisciplinar incorporant diferents branques de coneixement fins a 15 punts:
  • 2 branques: 7 punts
  • 3 branques o més: 15 punts

b) Qualitat i coherència interna del projecte (màxim 50 punts):

  • Presenta acords amb empreses privades, del sector vinculat a la temàtica del projecte, amb compromís per a la contractació posterior de les persones treballadores del projecte (40 punts).  
  • Presenta acords amb empreses privades del sector vinculat a la temàtica del projecte, que mostren interès en l’execució del projecte, i indica actuacions concretes (10 punts).

c) Quan el SOIB determini que existeix una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit d’actuació de l’activitat subvencionada s’ha de valorar la incorporació de l’impacte de gènere en el projecte (màxim 20 punts).

Preveu dins l’execució de l’obra o servei d’interès social incorporar la perspectiva de gènere indicant accions concretes directament vinculades al projecte i a les persones hi treballen (de 0 a 20 punts).

11. Fet subvencionable i quantia de la subvenció 

El fet subvencionable és la contractació a jornada completa de les persones joves sota la modalitat del contracte en pràctiques per una durada de quinze (15) mesos.  

Són despeses subvencionables :

  • Per al sector públic instrumental: retribucions bàsiques, exclòs el complement d’antiguitat (sou base brut i pagues extraordinàries).
  • Per als ajuntaments i la UIB: salari base brut  i, si escau, complements salarials, i les pagues extraordinàries.
  • Complement d’insularitat o de residència (segons pertoqui)
  • Costs de Seguretat Social a càrrec de l’entitat.

La quantia de la subvenció serà del 80 % de l’import de les despeses subvencionables abans relacionades. 

No se subvencionaran, en cap cas, les indemnitzacions per mort i les corresponents a trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

Les despeses generades durant la baixa laboral de les persones treballadores, tant si és per malaltia o accident comú, com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat són subvencionables, amb el límit màxim de l’import de la subvenció concedida.  

En qualsevol cas, l’import de la subvenció concedida no pot superar la quantitat sol·licitada ni ser superior al cost de l’activitat subvencionada.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no pot suposar en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

El grup per al qual s’ha de contractar el treballador ha de ser en funció de la seva titulació, atès que l’objecte del contracte de pràctiques és que aquest obtingui l’experiència professional adequada al nivell d’estudis cursats.

Pel que fa a les entitats del sector públic instrumental de la CAIB, els salaris que hagin de percebre les persones que contractin consistirà en el 90 % de les retribucions bàsiques (excepte antiguitat) i el complement d’insularitat que pertoqui, excepte que  la normativa o el conveni col·lectiu aplicable per l’entitat contractant estableixi un altre percentatge per a aquesta modalitat contractual. En qualsevol cas, aquestes entitats estan limitades per la Disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012, de pressuposts generals de la CAIB per al 2013, que estableix mesures de racionalització del règim retributiu i de la classificació professional del personal laboral al servei dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com per la resta de normativa d’aplicació.

Pel que fa als salaris que hagin de percebre les persones que es contractin per part de la Universitat de les Illes Balears i dels ajuntaments, se’ls ha d’aplicar el que estableix  el seu Conveni Col·lectiu o la resta de normativa d’aplicació.

12. Selecció i contractació 

1. Constitució grup mixt de treball i oferta d’ocupació

a) Amb l’objecte de dur a terme la selecció, s’ha de constituir un grup mixt de treball, en què hi ha d’haver un representant de l’entitat i un representant del SOIB. Les entitats beneficiàries han de comunicar al SOIB les persones que els han de representar. Aquest grup ha de definir els criteris que s’han d’establir a les ofertes d’ocupació. S’ha d’aixecar acta, signada per ambdues parts, de la constitució d’aquest grup mixt de treball. La constitució d’aquest grup mixt es pot formalitzar a partir de la notificació de la resolució provisional de concessió de la subvenció.

b) Les ofertes d’ocupació han de tenir caràcter genèric i respondre als criteris que disposa aquesta resolució i la Instrucció 3/2018 del president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears que estableix els criteris per seleccionar persones per executar programes de polítiques actives d’ocupació presentats per entitats o administracions públiques. Aquestes no poden especificar elements que donin lloc a cap forma de discriminació, llevat de causes excepcionals, motivades per la naturalesa social del projecte, el qual s’ha de justificar en el moment de presentar-lo i el SOIB l’ha d’autoritzar.

c) Cada entitat ha de presentar l’oferta identificada amb el número d’expedient assignat en la resolució de concessió, mitjançat el tràmit telemàtic per al registre d’ofertes disponible al web del SOIB. L’oferta de feina es pot presentar a partir de la notificació de la resolució provisional de concessió de la subvenció.

2. Selecció de les persones treballadores i formalització de contractes:

a) Presentada l’oferta, tant l'entitat com l’oficina del servei públic d’ocupació podran proposar candidats que compleixin amb els requisits que estableix aquesta convocatòria. Aquests candidats conformaran una llista única.

b) Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència de gènere i se li ha d’atorgar prioritat especial, tal com estableix l’article 6 del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.

c) Pel que fa a la selecció, s’han d’aplicar els criteris següents per ordre de preferència:

1r. Les dones víctimes de violència masclista.

2n. Les persones aturades de llarga durada. Es considera llarga durada estar  inscrits com a desocupats en el SOIB 360 dies o més en els darrers 18 mesos.

3r. Les persones amb càrregues familiars. S’entén que concorren càrregues familiars quan la persona tingui a càrrec seu el cònjuge o parella de fet i/o fills menors de 26 anys o majors discapacitats, o menors adoptats o acollits.

4t. Les persones amb qualificació mitjana final més alta en el seu expedient acadèmic de la titulació per a la qual opta. En cas de discrepància entre la puntuació de l’expedient entre 0-4 i entre 0-10 punts, es tindrà en compte la puntuació més favorable a la persona aspirant.  

En qualsevol cas, i en igualtat de condicions, les dones són preferents amb l’objectiu de aconseguir una representació equilibrada.

d) El SOIB durà a terme una preselecció de candidats per la qual cosa ha de verificar el compliment dels requisits de l’apartat 6 de la convocatòria. Una vegada efectuada la preselecció, s’ha de convocar el grup mixt que ha de dur a terme les seleccions finals i n’ha de deixar constància a l’acta.

e) El resultat final del procés de selecció i contractació de les persones treballadores ha de respectar el principi de representació equilibrada entre homes i dones (60-40 %) i en el supòsit que no s’acompleixi aquest principi, el grup mixt ho ha de justificar a l’acta, la qual ha de recollir el resultat de la selecció i ha d’establir la llista de reserva per a possibles substitucions. En cas de desacord, el tècnic del SOIB ha d’emetre un informe a la direcció del SOIB, la qual ho ha de resoldre.

f) Per poder contractar és condició indispensable verificar que en el moment de la contractació el jove consta com a beneficiari a la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, que està d’alta com a desocupat al SOIB, que el dia natural anterior a la contractació no va treballar i obtenir la declaració responsable per la qual el dia natural anterior a la contractació no va rebre accions formatives ni educatives. Per tal de poder-ho comprovar, és necessari disposar d’un dia hàbil anterior al dia de la contractació efectiva.

g)Els contractes s’han de formalitzar obligatòriament per escrit amb el model oficial del SEPE a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.soib.es> i en el web del SEPE, en la modalitat de contracte en pràctiques amb la clàusula específica de la pàgina 9 “trabajos de interés social/fomento de empleo agrario.” 

h) En el supòsit de baixa definitiva d’algun dels treballadors contractats abans que acabi l’obra o el servei, se’l pot substituir pel següent de la llista de reserva sempre que segueixi complint amb els requisits per poder ser contractat, que el contracte sigui per un temps igual o superior a 6 mesos, i prèvia sol·licitud i autorització per part del Servei de Seguiment Tècnic del SOIB, la qual s’ha de formalitzar al més aviat possible. L’entitat beneficiària haurà de comunicar al SOIB la baixa de la persona treballadora i justificar-ne el motiu i la seva substitució, adjuntant original o còpia compulsada del contracte de la persona substituta, així com els documents de baixa i alta en la Seguretat Social. En cas que la llista de reserva s’hagi exhaurit, s’ha de fer un altre procés de selecció.

3. Registre de contractes:

Els contractes de les persones treballadores han de tenir una durada de quinze (15) mesos a jornada completa, llevat de les excepcions previstes en el punt 5.6 d’aquesta convocatòria (pel que fa a les possibles substitucions). La durada dels contractes s’ha d’ajustar als límits temporals que estableix aquesta convocatòria. 

El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l’aplicació “contrat@”, que es troba a disposició de les persones interessades en el web <http://www.soib.es>. Aquells que no es registrin per via telemàtica, ho han de fer a les oficines de referència del SOIB.

A més s’haurà d’indicar que el contracte s’ha formalitzat a l’empara d’aquesta convocatòria de subvencions, finançat amb fons de l’Estat provinents de Conferència Sectorial i hauran de dur identificat el nombre d’expedient —que ha de ser el mateix que figura a la resolució de concessió— i sempre s’han de registrar lligats al número d’oferta que proporciona l’oficina del SOIB que fa la selecció. 

Cal assenyalar que les entitats dels sector públic instrumental de la CAIB han de sol·licitar informe favorable a la Direcció General de Funció Pública abans de formalitzar els contractes, tal com estableix l’article 19 de la Llei de pressuposts generals de la CAIB per al 2018, i que les persones treballadores que en contractin únicament podran accedir a una nova contractació a través dels procediments ordinaris de provisió de llocs de treball en igualtat de condicions que la resta de la ciutadania. Així mateix, el temps transcorregut mitjançant aquest contracte no pot suposar un mèrit preferent per accedir a un lloc de treball del sector públic.

13. Inici i execució 

1. Els projectes s’han d’iniciar dins el mes següent a la notificació de la resolució definitiva de concessió i sempre s’iniciaran el dia següent a un dia hàbil.

2. El començament de l’activitat s’ha d’acreditar presentant, en el termini màxim de set dies hàbils des de l’ inici, un certificat d’inici de l’activitat, relació de persones contractades i còpia compulsada dels contractes formalitzats i degudament registrats, d’acord amb el model que facilitarà el SOIB a través de la seva pàgina web,  així com la declaració responsable de compliment de requisits de contracte i la verificació de compliment dels requisits en el moment de la contractació.

14. Obligacions de les entitats beneficiàries 

Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions, a més de les que preveu l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, Text refós Llei de subvencions de la CAIB, en l’article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions i a l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats per la qual s’estableixen les bases reguladores, les següents:

1. Les entitats beneficiàries es comprometen a mantenir la contractació durant quinze (15) mesos. En el cas d'una baixa produïda per raons alienes a l'entitat, es podrà substituir (amb l’autorització prèvia del SOIB) per una altra persona sempre que la nova contractació sigui almenys per 6 mesos.

2. Comprometre’s a fer-se càrrec de les despeses que no subvenciona el SOIB per executar l’activitat en concret.

3. Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

4. Comunicar al SOIB en el termini de vuit dies naturals qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l’ajut.

5. Justificar davant el SOIB haver executat l’activitat en els termes prevists en aquesta Resolució.

6. Justificar que s’han complert els requisits i les condicions que determinin la concessió de la subvenció.

7. Fer-se càrrec dels danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones, i així, el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.

8. Sotmetre’s als protocols de gestió que marca el SOIB i les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques que ha d’efectuar el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social, les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes i dels òrgans competents del Fons Social Europeu, o d’altres òrgans de control, si escau.

9. Si escau, les entitats beneficiàries s’han de sotmetre a les actuacions de comprovació, seguiment i control que faci l’òrgan designat com a organisme intermedi del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil i que, en cas que es detectin irregularitats, s’hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que s’hagin detectat com a conseqüència dels controls.

10. Comunicar al SOIB la sol·licitud o l’obtenció d’altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d’ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s’ha de fer en el termini de tres dies hàbils comptadors des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent o ingrés,  i abans de la justificació de la subvenció.  

11. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, que permetin el seguiment de la pista d’auditoria adequat, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l’FSE; en aquest cas, fins a l’any 2027 com a mínim, és a dir, tres anys des del moment que la Comissió Europea tanqui definitivament el programa operatiu, d’acord amb l’article 140.1 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.

12. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

13.  Identificar convenientment, a l’efecte de difusió pública, les activitats que es duguin a terme sobre la base d’aquesta Resolució, d’acord amb el que assenyala al punt 17 d’aquesta Resolució.

14. Les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions estan obligades a dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament en els termes que assenyala l’article, 125.4 b del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.

15. Comunicar al Comitè d’empresa les previsions de les contractacions en compliment de l’article 64.2 c del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’estatut dels treballadors.

16. Les entitats han d’informar els treballadors contractats del possible cofinançament per part de l’FSE en relació a aquest programa. A aquest efecte han d’usar el model “Comunicació del cofinançament” que es troba a disposició dels beneficiaris al web <http://www.soib.es>.

17. Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre  i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016. 

15. Condicions per pagar la subvenció  

1. D’acord amb l’article. 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la Disposició final novena de la Llei 18/2016, de pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2017, el Consell de Govern de dia 30 de novembre de 2018, a proposta del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les persones beneficiàries de presentar garantia (d’acord amb l’article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d’agost.)

2. El SOIB ha de tramitar el pagament de l’import de la subvenció a l’entitat beneficiària de la manera següent:

  • Un primer pagament parcial per bestreta del 84 % de la subvenció a petició de l’entitat una vegada hagi acreditat el començament de l’activitat, de conformitat amb el que estableix a l’apartat 13.2 d’aquesta convocatòria, amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB per al 2019,
  • Un segon pagament parcial per bestreta de fins al 16 % restant, que el SOIB ha de tramitar d’ofici durant el primer semestre del 2020, amb càrrec als pressuposts generals de la CAIB per al 2020. 

3. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot incrementar el percentatge del primer pagament fins arribar fins i tot al 100 % (amb la corresponent minva o fins i tot suprimir-ne el segon).

4. Sense perjudici del que s’estableix a l’apartat 9è d’aquest annex, qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, obtenir subvencions incompatibles, dona lloc a la modificació de la resolució de concessió, d’acord amb el que disposa l’article 24 del Text refós de la Llei de subvencions. D’altra banda, la modificació de la resolució de concessió implica la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament d’acord amb el que disposen els articles 43 i 44 del mateix Text refós.

16. Justificació 

1. Es considera despesa subvencionable aquella que es correspongui amb els conceptes definits al punt 11 d’aquesta convocatòria i hagi estat efectivament pagada amb anterioritat a l’acabament del termini de justificació final.

2. Per tal de poder complir amb la senda financera que estableixen les mesures de seguiment del Programa Operatiu de Garantia Juvenil, s’ha de presentar una justificació parcial de les despeses generades des de l’inici del projecte fins al 31 de juliol de 2019, amb el model que hi ha al web <http://www.soib.es> a disposició dels beneficiaris.  El termini per presentar aquesta justificació parcial és d’un mes. 

3. En el termini de tres mesos comptadors des de l’acabament de l’activitat (excepte pel que fa a la memòria tècnica de l’apartat b següent que és d’un mes), l’entitat beneficiària ha de presentar en el SOIB la justificació final d’acord amb el model de compte justificatiu que es troba a disposició dels beneficiaris al web  <http://www.soib.es>. 

 4. El compte justificatiu es compon de la documentació següent:

1r. Certificat de l’exactitud comptable i de la certesa dels imports justificats.

2n. Memòria tècnica d’activitats que detallin els resultats del projecte segons el model normalitzat. 

3r. Una memòria econòmica que ha de contenir:

  • Relació classificada de les despeses en què s’hagi incorregut d’acord amb l’estructura de costs establerta al punt 11 d’aquesta convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament juntament amb els justificants de la despesa i els del pagament efectiu.
  • Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada indicant-ne l’import i la procedència.  

5. Juntament al compte justificatiu, l’entitat ha d’aportar la documentació següent:

a) Nòmines abonades a les persones contractades i justificants bancaris de l’abonament.

b) Els ingressos a l’Agència Estatal de l’Administració tributària de les retencions a compte de l’IRPF fetes a les persones treballadores (model 111).

c) Els documents de cotització a la Seguretat Social: TC1 o Rebut de Liquidació de Cotitzacions (RLC) i TC2 o Relació Nominal de Treballadors (RNT), així com els justificants de l’abonament.

d) L’IDC (Informe de cotitzacions) per a cada persona contractada i que ha d’abastar tot el període de contractació, signat i segellat per la persona titular de l’autorització concedida per la TGSS.

e) Resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social sobre reconeixement d’alta i baixa de cada treballador, signada i segellada per la persona titular de l’autorització concedida per la TGSS.

El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies. 

6. Es consideren documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d’altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

  • En el cas que es tracti de transferències, l’ordre de transferència i l’extracte bancari en què es debiti el pagament.
  • En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l’extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
  • En el cas que es tracti de xecs, s’ha d’incloure l’extracte bancari en què es debiti el pagament.
  • No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.

7. Únicament són subvencionables els costs meritats dins el període d’elegibilitat i efectivament abonats amb anterioritat a l’acabament del període de justificació  que estableix el aquesta Resolució de convocatòria

8. L’entitat ha de justificar el cost total de l’activitat corresponent als quinze (15) mesos. Qualsevol incompliment del període de permanència (15 mesos) suposa l’obligació de reintegrar els fons corresponents al període inexecutat, i si escau, dels interessos de demora, independentment del possible reintegrament que es pugui derivar per manca de justificació o justificació insuficient de la subvenció rebuda o d’altres d’acord amb el que estableix l’article 37 de la Llei 38/2003 i article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, modificat per la Disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears.

17. Difusió pública de les actuacions 

Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones.

Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text i també el disseny de la publicitat que se’n vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni. A la justificació, l’entitat hi ha d’adjuntar fotografies o retalls de diaris sobre la publicitat o informació relatius a l’activitat objecte de subvenció, en què consti expressament el cofinançament de l’FSE.

A tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s’ha de fer constar el nom complet del programa: SOIB Jove- Qualificats Sector Públic Instrumental/ Ajuntaments 2019, així com que ha estat promogut pel SOIB i finançat pel SEPE i el Fons Social Europeu (FSE), mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes, d’acord amb el que estableix l’annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius amb la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB, del SEPE i de l’FSE. 

A mesura que es vagin fent aquestes actuacions de publicitat i difusió, l’entitat ha de trametre al Servei de Seguiment Tècnic evidències que s’està duent a terme.

18. Revocació i reintegrament

1. Incomplir de manera total o parcial els requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, així com obtenir altres subvencions que suposin un sobrefinançament de l’activitat constitueix causa de revocació i reintegrament de les quantitats que hagi percebut indegudament l’entitat.

2. La quantia que finalment s’ha de reintegrar, s’ha de fixar d’acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l’incompliment d’acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 30 de les bases reguladores. En aplicació d’aquest criteri de proporcionalitat i els criteris de graduació a què fa referència l’article 13 n del Text refós de la Llei de subvencions, quan el compliment s’aproximi de manera significativa al total i se n’acrediti per a aquest una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s’ha de reintegrar s’ha de determinar per l’aplicació dels criteris de graduació marcats a les bases reguladores.

3. Atesa la possibilitat que aquesta operació pugui ser cofinançada per l’FSE, d’acord amb l’article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l’article 3 del Reglament (CE, Euratom) número 2988/1985, del Consell, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció abasta en qualsevol cas fins al tancament definitiu del programa, d’acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm.1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, que marca que el darrer exercici comptable està comprès entre l’1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.

19.  Devolució voluntària

L’entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d’esperar que el SOIB procedeixi a liquidar la subvenció, mitjançant el model 046 de Declaració/Liquidació que us podeu descarregar a

<https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218>.

20.  Compatibilitat amb altres subvencions

L’import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que desenvolupa l’entitat beneficiària. 

21.  Seguiment dels projectes

Amb la finalitat de comprovar l’execució correcta de les accions d’acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n’ha de fer el seguiment de l’execució.

El SOIB ha d’establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme a aquest efecte les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d’inspecció i control que pugui desenvolupar el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.

Aquestes funcions s’han de dur a terme d’ofici o a instància de la persona interessada, d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se’ls requereixi en relació amb l’execució de les accions i l’accés a les instal·lacions on es duen a terme.