Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 13140
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 18 de desembre de 2018, per la qual es publiquen el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 131/2017 del Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Dia 9 de febrer de 2017, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l’Informe 131/2017 del Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012.

  2. Dia 17 de maig de 2017, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 9 de maig de 2017.

Fonaments de dret

  1. L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.

  2. L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d’acord amb el que disposen l’esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 131/2017 del Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012, el qual podeu veure en l’edicte que s’adjunta com a annex I.

  

Palma, 18 de desembre de 2018

  

El síndic major

Joan Rosselló Villalonga

  

Annex I

INFORME 131/2017 DEL COMPTE GENERAL DE L’AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA CORRESPONENT A L’EXERCICI 2012

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

Els articles 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i 1 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableixen que aquest és l’òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.

L’article 12 de l’esmentada Llei 4/2004 especifica que el resultat de la fiscalització s’ha d’exposar mitjançant informes o memòries, que s’han d’elevar al Parlament i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fa referència al seu contingut fonamental.

En compliment d’aquesta funció i del que disposen els articles 7.b de l’esmentada Llei i 18.2.b del seu Reglament, la Sindicatura emet un informe agregat dels comptes generals de cada exercici de les corporacions locals. Es tracta d’una revisió limitada, a fi de mostrar les xifres agregades del conjunt de les corporacions locals i d’exposar les observacions i les incidències que s’han detectat en els diversos documents que integren els comptes.

La gestió econòmica, financera i comptable de cada una de les entitats locals pot ser objecte d’un informe de fiscalització individual, d’acord amb el programa anual d’actuacions que aprova la Sindicatura.

En aquest sentit, els programes d’actuacions per als anys 2011-2016 estableixen la fiscalització del compte general dels ajuntaments amb una població superior a 20.000 habitants, per conèixer-ne l’activitat econòmica financera. Aquests informes s’han de referir també a les seves entitats dependents. S’han seleccionat els ajuntaments de més població que l’SCIB no havia fiscalitzat amb anterioritat i que són l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.

A aquest efecte, i fent ús de les competències reconegudes en la Llei 4/2004, l’SCIB emet aquest Informe del Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012, d’acord amb les Directrius tècniques que per a aquest Informe va aprovar el Consell de l’SCIB el 27 de novembre de 2013.

D’acord amb els articles 27 i 18 del Reglament de la Sindicatura, es tracta d’una fiscalització de caràcter general, no necessàriament anual.

Els annexos han estat elaborats per la Sindicatura amb les dades comptables que ha aportat l’entitat fiscalitzada. Els estats que s’inclouen són, excepte que s’indiqui el contrari, el resultat de l’anàlisi de la fiscalització, coincident o no amb les dades comptables.

Les unitats monetàries de les xifres de l’Informe (excepte en els casos en què s’especifica el contrari) s’expressen en milers d’euros. En aquest sentit s’ha treballat, internament, amb les xifres originals amb euros i cèntims d’euro, que es presenten en l’esmentada unitat de milers d’euros, amb el format de visualització de zero decimals, tot i conserven la totalitat de les xifres. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren en l’Informe, apareixen, en alguns casos, diferències degudes al format de visualització de les dades.

El treball de camp, l’han duit a terme, entre els mesos de juliol de 2015 i juliol de 2016, tres auditors de l’Àrea d’Auditoria d’Ajuntaments i Entitats Locals.

Cal agrair al personal de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, especialment al dels serveis econòmics, la col·laboració prestada per poder elaborar aquest Informe.

2. OBJECTIUS

Els objectius d’aquesta fiscalització són els següents:

  • Verificar si els comptes mostren adequadament la situació econòmica, financera i patrimonial, així com la liquidació dels pressuposts de despeses i ingressos, d’acord amb els principis comptables públics.

  • Determinar el grau de compliment de les disposicions legals i reglamentàries que són aplicables a la gestió dels fons públics.

  • Determinar si el Compte general està integrat pels comptes anuals exigits en la normativa, si s’ajusten als models establerts i si contenen tota la documentació exigida.

  • Analitzar l’activitat subvencionadora i la contractació (tant els contractes adjudicats com els executats durant l’exercici 2012).

3. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS

A. ÀMBIT SUBJECTIU

L’àmbit subjectiu que abasta aquest Informe és l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i les seves entitats dependents i vinculades. Aquestes són les següents:

- L’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (Administració general)

- Fundació dependent de l’Ajuntament:

- Fundació Can Blau

- Entitats vinculades:

- Consorci Mobilitat per Eivissa (abans Consorci Eivissa i Formentera Emprenen)

- Fundació per a la Promoció Turística d’Eivissa

- Fons Pitiús de Cooperació

Tot i formar part de l’àmbit subjectiu de l’Informe, no s’han analitzat les entitats següents: Consorci Mobilitat per Eivissa (abans Consorci Eivissa i Formentera Emprenen), Fundació per a la Promoció Turística d’Eivissa i Fons Pitiús de Cooperació, perquè, tot i que l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia n’és membre, durant l’exercici 2012 no hi ha efectuat aportacions econòmiques ni hi ha tingut cap relació econòmica significativa, excepte pel que fa a una subvenció de 57 milers d’euros al Fons Pitiús de Cooperació, la qual s’ha pagat durant l’exercici 2012.

L’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia també participa en una entitat local supramunicipal, que no s’ha inclòs dins l’àmbit subjectiu de l’Informe, que és la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insulars. Les obligacions reconegudes per l’Ajuntament durant l’exercici 2012 a favor de la Mancomunitat han estat per un import de 88 milers d’euros i, al tancament de l’exercici, hi ha un saldo pendent de pagament a la Mancomunitat, per un import de 10 milers d’euros, corresponents a l’exercici 2012.

B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS

Abast del treball

L’abast de la fiscalització ha estat el Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, format únicament pels comptes anuals d’aquesta corporació, i els comptes anuals de la Fundació Can Blau corresponents a l’exercici 2012, que comprenen els estats comptables següents:

  • Comptes anuals de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, que inclouen els documents següents: balanç, compte del resultat econòmic patrimonial, estat de liquidació del pressupost i memòria.

  • Comptes anuals de la Fundació Can Blau, que inclouen els documents següents: balanç, compte de resultats i memòria.

El règim comptable aplicat per l’Ajuntament està regulat per la Instrucció de comptabilitat per a l’Administració local, mentre que la Fundació aplica el règim comptable establert en la normativa d’entitats sense finalitat de lucre.

El treball s’ha duit a terme d’acord amb els principis i les normes d’auditoria del sector públic aprovats per la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l’Estat i s’han realitzat totes les proves selectives o els procediments tècnics considerats necessaris, d’acord amb les circumstàncies i els objectius del treball abans esmentats. Entre aquests procediments s’ha utilitzat la tècnica del mostreig o revisió selectiva d’aplicacions pressupostàries o d’operacions concretes.

Pel que fa a l’Administració general de l’Ajuntament, el treball ha consistit en la revisió del contingut i la coherència del Compte general retut, de la documentació tramesa en la fase de fiscalització i dels procediments administratius bàsics aplicats. També s’han analitzat els aspectes fonamentals d’organització, comptabilitat i control intern, especialment pel que fa a l’execució del pressupost, les subvencions i la contractació, amb l’abast que s’indica en els apartats corresponents d’aquest Informe.

Com a resultat del treball realitzat, l’Informe inclou l’opinió de l’SCIB sobre si el Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia presenta la informació d’acord amb el marc normatiu d’informació financera i l’altra legislació que li és aplicable, opinió que no inclou els comptes anuals de la Fundació, atès que aquests, d’acord amb la normativa, no formen part del Compte general de l’Ajuntament.

Tot i que no forma part de l’opinió de l’Informe, de la Fundació dependent s’exposen, si escau, les incidències detectades en la realització del treball de fiscalització. Així mateix, s’inclou com annex una fitxa amb les dades pressupostàries i patrimonials de cada una de les entitats de l’àmbit subjectiu de l’Informe.

La Fundació formula els comptes anuals segons la normativa aplicable i no presenta informe d’auditoria elaborat per un professional extern, atès que no supera els paràmetres d’auditoria obligatòria. El treball ha consistit en la revisió del contingut i la coherència dels comptes anuals retuts i de la documentació tramesa en la fase de fiscalització.

La revisió de les subvencions i la contractació, i la conclusió respectiva del compliment de la legalitat s’han fet únicament sobre els expedients fiscalitzats seleccionats, amb l’aplicació de tècniques de mostreig, segons els criteris i amb els percentatges de cobertura indicats en els subapartats C dels apartats VI i VII, respectivament.

L’univers de les subvencions analitzades inclou tant les línies de subvenció vigents durant el 2012 com les concedides de forma directa durant el període fiscalitzat. Per a totes, l’àmbit temporal de la fiscalització de les línies i dels expedients dels beneficiaris seleccionats abasta la seva normativa reguladora, la concessió, la justificació i el pagament.

L’univers dels contractes analitzats inclou tant els adjudicats durant l’exercici 2012 com els adjudicats en exercicis anteriors executats parcialment dins l’exercici 2012. Per a tots, l’àmbit temporal de la fiscalització dels contractes seleccionats abasta des de la seva preparació i adjudicació fins a l’execució, inclosos els exercicis posteriors a 2012.

Limitacions de l’abast

Les limitacions de l’abast que s’han produït en la realització de la fiscalització i que afecten l’opinió són les que es detallen en l’apartat II. Opinió i conclusions.

4. RENDICIÓ DE COMPTES

L’Ajuntament va aprovar definitivament el Compte general de l’exercici 2012 el 26 de setembre de 2013 i el va retre el 27 de setembre de 2013 (en tots dos casos, dins el termini establert legalment).

El Compte general de l’Ajuntament està integrat únicament pels comptes anuals de la mateixa entitat, atès que no té organismes autònoms ni societats mercantils el capital de les quals sigui íntegrament propietat de l’Ajuntament (art. 209 del TRLRHL i regla 97 de la INCL).

La Fundació Can Blau ha tramès a l’SCIB durant la fiscalització els seus comptes anuals, però no ha presentat l’informe d’auditoria elaborat per un professional extern, ja que no supera els paràmetres d’auditoria obligatòria.

5. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

El resultat de les actuacions es va comunicar al batle i a la persona que ocupava aquest càrrec durant l’exercici fiscalitzat, a fi que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que disposa l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB.

L’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia va presentar al·legacions el 9 de desembre de 2016, que consten com a annex d’aquest Informe. A aquestes al·legacions l’Ajuntament va adjuntar un gran volum de documentació que no ha estat objecte de fiscalització i, per tant, les incidències que poguessin resultar de la documentació no s’inclouen en aquest informe.

Les al·legacions han estat analitzades i s’ha suprimit o modificat el text quan s’han acceptat. Si no s’ha alterat el text ni s’ha emès opinió sobre el seu contingut, s’ha d’entendre que les al·legacions són simples explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats en l’Informe, que no s’han justificat adequadament, o que el subjecte fiscalitzat manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.

II. OPINIÓ I CONCLUSIONS

1. OPINIÓ FINANCERA I DE LEGALITAT RESPECTE DEL COMPTE GENERAL

Paràgraf de l’abast de la fiscalització

La Sindicatura de Comptes de les Illes Balears ha fiscalitzat el Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, que comprèn el balanç, el compte del resultat econòmic patrimonial, l’estat de liquidació del pressupost i la memòria corresponents a l’exercici anual acabat el 31 de desembre de 2012. El Compte general format per la Intervenció de l’Ajuntament, d’acord amb el marc normatiu d’informació financera aplicable, s’ha retut a la Sindicatura de Comptes, una vegada que el Ple de la corporació l’ha aprovat. Excepte per les limitacions esmentades en els paràgrafs 1-8 següents, el treball de fiscalització s’ha realitzat d’acord amb els principis i les normes d’auditoria del sector públic i s’han duit a terme totes les proves selectives o procediments tècnics considerats necessaris, d’acord amb els objectius i l’abast del treball indicat en l’apartat I.3.B. Abast del treball i limitacions.

Limitacions de l’abast que afecten l’opinió

Les limitacions de l’abast que s’han produït en la realització de la fiscalització que condicionen l’opinió financera d’aquest Informe són les següents:

1. L’Ajuntament no disposa d’un inventari valorat de béns i drets, tal com estableix la regla 16 de la INCL, que, d’acord amb la legislació patrimonial, detalli de forma individualitzada els diversos elements que té comptabilitzats a l’immobilitzat. No s’han pogut realitzar, per tant, les comprovacions oportunes sobre la composició i la quantificació de l’immobilitzat no financer inicial de l’exercici 2012, així com del saldo que presenta l’epígraf de patrimoni.

2. L’Ajuntament no comptabilitza cap import en concepte d’amortitzacions de l’immobilitzat, per la qual cosa incompleix la regla 18 de la INCL. A més, per la falta d’un inventari actualitzat no s’ha pogut realitzar una estimació de l’import corresponent a l’amortització acumulada al tancament de l’exercici 2012 ni de la dotació corresponent d’aquest exercici.

3. No s’han rebut les respostes a la circularització, respecte dels saldos dels comptes i de les operacions vigents, de les entitats financeres amb les quals opera l’Ajuntament: Banc de Crèdit Balear, Banc de Sabadell, Banco de Santander, Banca March, "la Caixa", Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, Caja de Ahorros del Mediterráneo, Dexia Sabadell i Sa Nostra.

4. No ha estat possible verificar la raonabilitat dels moviments que reflecteix la comptabilitat de l’Ajuntament en els comptes del subgrup «57. Tresoreria», ni de l’efecte sobre les contrapartides d’aquests moviments que són, d’acord amb la INCL, bàsicament els comptes de deutors i creditors de l’entitat. La utilització incorrecta dels comptes esmentats, que no s’ajusta a allò que disposa la INCL, suposa una debilitat molt significativa del control intern de l’Ajuntament.

5. No ha estat possible verificar la raonabilitat del saldo inicial i final del compte «554. Cobraments pendents d’aplicació», dels moviments d’aquest compte ni de l’efecte sobre les contrapartides d’aquests moviments. L’Ajuntament no ha aportat un detall de la composició, al tancament de l’exercici 2012, del saldo creditor per un import de 1.319 milers d’euros del compte «554. Cobraments pendents d’aplicació». A més, els moviments comptabilitzats en aquest compte, d’acord amb el balanç de comprovació, 96.096 milers d’euros i 96.318 milers d’euros de moviment de deure i d’haver, respectivament, resulten desproporcionats i evidencien que la seva utilització no s’ajusta al que estableix la INCL.

6. No s’ha obtingut tota la informació que permeti tenir prova d’auditoria suficient i adequada en relació amb l’efecte que els litigis i les reclamacions existents contra l’Ajuntament puguin tenir en el Compte general de l’exercici 2012, atès que l’Ajuntament no ha comptabilitzat cap provisió per a riscs i despeses i que l’informe dels Serveis Jurídics sobre els plets, els litigis, les demandes i les reclamacions contra l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia que es tramitin no permet determinar la potencial repercussió econòmica d’una sentència contrària a l’Ajuntament.

7. 

8. No ha estat possible quantificar l’import que hauria de figurar, al tancament de l’exercici 2012, com a saldo del compte «413. Creditors per operacions pendents d’aplicar al pressupost» per les obligacions derivades de despeses realitzades o béns i serveis rebuts que no s’han aplicat al pressupost, quan esqueia aquesta aplicació.

Excepcions financeres

Les excepcions financeres significatives sobre el Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012 són les següents:

9. L’Ajuntament no dóna de baixa les inversions destinades a l’ús general, contra el compte «109. Patrimoni lliurat a l’ús general», en el moment de l’entrada en funcionament d’aquestes, així com estableix el Pla de general de comptabilitat adaptat a l’Administració local. El saldo d’aquest epígraf, a 31 de desembre de 2012, ascendeix 46.929 milers d’euros.

10. L’Ajuntament no té reconeguts en l’actiu del balanç, al tancament de l’exercici, 4.309 milers d’euros dels drets de cobrament derivats dels convenis signats amb la CAIB per les obres de construcció, ampliació o manteniment de centres públics docents, les quals es varen finançar amb operacions de cessió de drets de crèdit concertades per l’Ajuntament. Tampoc no té reconeguda, en el passiu del balanç, la part pendent d’amortitzar dels contractes de cessió de drets de crèdit esmentats, 4.309 milers d’euros, ni els interessos meritats i no vençuts d’aquests.

11. L’Ajuntament no ha comptabilitzat, al tancament de l’exercici 2012, el passiu de 957 milers d’euros per l’import ajornat pendent de reintegrament al fons de «Participació dels municipis en tributs de l’Estat», derivat de les liquidacions negatives dels exercicis 2008 i 2009, que en el seu moment varen ser de 301 milers d’euros i 873 milers d’euros, respectivament.

12. L’Ajuntament no ha realitzat la reclassificació comptable a curt termini dels deutes registrats en epígrafs a llarg termini que tenen venciment dins l’exercici següent, d’acord amb la regla 30.c de la INCL. S’estima que els venciments de l’exercici 2013 dels préstecs vigents al tancament de l’exercici 2012, classificats com a deutes a llarg termini, són per un import de 1.095 milers d’euros.

13. La memòria dels comptes anuals no conté tota la informació exigida a la INCL i presenta errors i incoherències amb altres estats que es detallen en l’apartat III.4.E. Contingut de la memòria.

Excepcions de compliment de la legalitat

Les excepcions de compliment de legalitat significatives sobre el Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012 són les següents:

14. El pressupost de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia va ser aprovat fora del termini establert en l’art. 169.2 del TRLRHL.

15. L’Ajuntament no porta un seguiment i un control comptable adequats dels romanents de crèdit per a la seva possible incorporació als crèdits de l’exercici següent, segons el que disposa la Regla 37 de la INCL. Fa un càlcul dels romanents de crèdit inicials compromesos i no compromesos, i finalment els qualifica tots d’incorporables sense que constin adequadament justificades les condicions previstes en l’art. 182 del TRLRHL que resulten excepcions a la norma general que regula l’art. 175 del TRLRHL, en el qual s’estableix l’anul·lació de ple dret a la data de tancament de l’exercici dels crèdits no afectats al compliment d’obligacions reconegudes.

Opinió financera i de compliment de la legalitat

A causa de l’efecte molt significatiu de les limitacions de l’abast del treball descrites en els paràgrafs anteriors, no s’ha pogut obtenir prova d’auditoria que proporcioni una base suficient i adequada per expressar una opinió d’auditoria. En conseqüència, no s’expressa opinió sobre el Compte general de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia corresponent a l’exercici 2012.

Amb independència del que s’indica en els paràgrafs anteriors, cal ressaltar les altres incidències detallades en els apartats III i IV d’aquest Informe, que, sense afectar de forma significativa la imatge fidel dels comptes anuals de l’Ajuntament corresponents a l’exercici 2012, els òrgans responsables han de tenir en compte i, si escau, corregir.

2. CONCLUSIONS DEL COMPLIMENT DE LA LEGALITAT

A. CONCLUSIÓ DEL COMPLIMENT DE LA LEGALITAT EN MATÈRIA DE SUBVENCIONS

Excepcions de compliment de la legalitat en matèria de subvencions

Com a resultat de la fiscalització efectuada, amb l’abast indicat en l’apartat I.3.B. Abast del treball i limitacions, les excepcions significatives al principi de legalitat en matèria de subvencions detectades en la realització de la fiscalització, el detall de les quals s’inclou en l’apartat VI. Subvencions d’aquest informe, són les següents:

1. L’Ajuntament no ha aprovat cap Pla Estratègic de Subvencions, de conformitat amb el que determina l’art. 8 de la LGS, en què, sigui quin sigui el procediment de concessió, com a eina bàsica de racionalització de la despesa pública i en compliment de les directrius de política pressupostària, és preceptiu concretar les determinacions previstes en els art. 10-12 del RGS per fer efectius, així, els principis d’eficàcia i eficiència, preceptius en la gestió de la despesa pública subvencional.

2. L’assignació de subvencions directes suposa una excepció als principis generals de publicitat i concurrència (art. 22 de la LGS), per la qual cosa s’ha de realitzar de forma restrictiva. Això no succeeix en aquest cas, en què les subvencions directes representen el 45,8 % del total de l’activitat subvencionadora de l’exercici.

3. El Ple de l’Ajuntament no ha aprovat una ordenança reguladora de les bases específiques que haurien de regir la concessió de cada modalitat de subvenció en els termes i amb el contingut mínim exigit en l’art. 17.3 de la LGS. L’Ordenança general de subvencions de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, aprovada definitivament l’11 de maig de 2010, no té aquest contingut mínim, la qual cosa determina la manca de regulació d’aspectes que són essencials per a fer possible l’efectivitat dels principis de publicitat, transparència, concurrència, igualtat i no-discriminació, bàsics en la tramitació dels procediments de concessió de subvencions.

4. L’Ajuntament no ha aprovat cap pla d’actuació en els termes exigits en l’art. 85 del RGS ni s’ha constatat l’aplicació de cap sistema que permeti afirmar que hi ha un control efectiu que els beneficiaris duen a terme les activitats subvencionades.

5. En dos dels expedients de concessió directa analitzats l’objecte i finalitat de la subvenció de caràcter plurianual es satisfer una part del preu d’un contracte corresponent a la prestació d’un servei de competència municipal. La quantia de la subvenció està dissenyada per compensar el possible dèficit sofert, absorbint el risc econòmic inherent i consubstancial a l’adjudicatari del servei.

6. En cap dels expedients analitzats de les dues línies de subvenció amb convocatòria pública s’ha seguit la tramitació exigida en la LGS i en el RGS. Respecte d’això, són de ressenyar la manca del tràmit d’audiència de tots els interessats en el procediment de convocatòria, essencial en qualsevol procediment administratiu; la falta d’exigència d’un projecte amb un pressupost d’ingressos i despeses detallat i desglossat per activitat; la falta d’aprovació expressa dels projectes, i la falta de motivació i de contingut de la resolució de convocatòria en els termes exigits en l’art. 25 de la LGS i l’art. 62 del RGS.

7. En cap dels nou expedients de concessió directa analitzats no consta que s’hagi tramitat cap procediment ni que s’hagi dictat la resolució de concessió de la subvenció especificant el projecte i el pressupost aprovat sobre la base del qual es concedeix la subvenció, ni s’ha signat cap conveni que instrumenti la concessió de la subvenció, ja que no es varen establir, en cap moment, les condicions i els compromisos aplicables en els termes exigits en la LGS i el RGS. No consta ni tan sols la sol·licitud de la persona o l’entitat interessada ni la presentació de cap projecte o memòria explicativa amb especificació detallada de les activitats per desenvolupar i del pressupost corresponent degudament desglossat i amb tota la informació imprescindible tant a l’hora de concedir la subvenció com a l’hora d’exercir el control preceptiu de l’execució de l’activitat subvencionada, del compliment de la finalitat de la subvenció i de l’aplicació dels fons públics percebuts amb aquesta finalitat, en els termes exigits en l’art. 32 de la LGS.

8. En dos dels expedients de concessió directa analitzats no consta acreditada, en els termes exigits en l’art. 22.2.c) de la LGS, la causa o la raó que dificulta la concurrència i que justifica seguir el procediment de concessió directa, que és excepcional, amb la qual cosa s’ha prescindit del procediment legal previst. I a la mateixa conclusió s’arriba amb relació a uns altres quatre expedients de concessió directa, en els quals s’ha inclòs el crèdit corresponent com a partida nominativa en els pressuposts municipals quan del que es tracta és de finançar activitats desenvolupades per entitats de caire privat.

9. En cap de les dues convocatòries analitzades no consta, a la data de la seva publicació, ni document comptable «R» acreditatiu de l’existència de reserva de crèdit amb càrrec a la partida pressupostària corresponent, ni document comptable «AD», ni informe de fiscalització prèvia ni informe jurídic que analitzin amb detall la convocatòria. Tampoc hi consta el seguiment del procediment preceptiu de despesa paral·lelament al procediment administratiu de concessió en els termes exigits en el TRLRHL en cap dels 9 expedients de concessió directa analitzats.

10. La convocatòria de les dues línies de subvenció analitzades afavoreix una valoració subjectiva dels projectes, sense que es pugui afirmar l’aplicació del principi d’objectivitat que fixa la LGS en l’art. 8.3.

11. En cap dels expedients fiscalitzats de les dues línies de subvenció analitzades no s’ha exigit acreditar la justificació l’execució del 100 % del projecte o de les activitats per a les quals es va sol·licitar la subvenció ni el compliment dels pressuposts de despeses presentats i sobre la base dels quals es va concedir l’ajut d’acord amb l’art. 30 de la LGS i l’art. 69 i següents del RGS; ni tampoc hi consta que s’hagi requerit acreditar haver satisfet totes les despeses presentades dins del termini de justificació fixat amb incompliment del que disposen els art. 30 i 31 de la LGS. En cap dels 9 expedients de concessió directa analitzats tampoc no s’ha exigit la presentació de documentació justificativa conforme a aquests requisits. En tots els casos s’han fet efectius els diferents pagaments amb l’incompliment d’aquestes obligacions essencials.

12. En una línia de subvenció fiscalitzada i en els 9 expedients de concessió directa fiscalitzats es constata una absència de control de la concurrència amb altres subvencions o ajuts pel que fa a les possibles duplicitats en la imputació de costs, fet que determina la impossibilitat de comprovar que no se supera el cost de l’activitat subvencionada en els termes establerts en l’art. 19.3 de la LGS.

13. En cap dels expedients analitzats de les dues línies de subvenció fiscalitzades no consta cap sistema de control de la imputació de costos indirectes en els termes exigits en l’art. 31.9 de la LGS. En tots els casos consta l’acceptació de la imputació del 100 % de qualsevol tipus de despeses.

14. En cap dels expedients de les dues línies de subvenció fiscalitzades ni en cap dels nou expedients de concessió directa fiscalitzats no s’ha pogut constatar que s’hagi fet una anàlisi detallada de les justificacions presentades conforme als principis i els criteris fixats en la LGS. No s’han pogut constatar un control i una fiscalització adequats ni de l’execució del total de les activitats per a les quals es va sol·licitar i/o concedir la subvenció ni de l’existència de desviacions produïdes respecte del pressupost presentat amb la sol·licitud de subvenció ni de les possibles duplicitats en la imputació de costos, en els termes exigits en l’art. 9.4 de la LGS en relació amb l’art. 214 i següents del TRLRHL.

15. En tots els expedients fiscalitzats de les dues línies de subvenció analitzades s’ha fet el pagament mitjançant bestreta, sense que aquesta possibilitat estigui expressament prevista en una norma amb caràcter reglamentari reguladora de les bases que han de regir l’atorgament de les subvencions, tal i com exigeix l’art. 34.4 en relació amb l’art. 17.3.K de la LGS.

16. En tots els expedients d’una línia de subvenció analitzada i en 7 dels 9 expedients de concessió directa analitzats es fa efectiu el pagament incomplint el que determina l’art. 34.5 de la LGS; és a dir, sense que consti acreditat que les entitats beneficiàries es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries mitjançant el certificat vigent en el moment de fer el pagament, tal com exigeix l’art. 22 del RGS.

17. En cap dels expedients analitzats no consta que s’hagi incorporat el certificat de compliment amb el contingut que exigeix emetre l’art 88.3 del RGS, a fi de deixar manifesta tant la justificació correcta de la subvenció com la inexistència de declaracions declaratives de la procedència de reintegrament i de lliuraments de retenció de pagaments de quantitats pendents d’abonar a l’entitat beneficiària.

18. En cap dels expedients de convocatòria de les dues línies de subvenció fiscalitzades ni en 6 dels 9 expedients de concessió directa analitzats no s’ha constatat que s’hagi donat cap tipus de publicitat de les subvencions concedides en els termes prevists en l’art. 18 de la LGS.

Conclusió del compliment de la legalitat en matèria de subvencions

L’activitat de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, d’acord amb l’abast del treball abans assenyalat, referit únicament als 15 expedients de subvencions fiscalitzats (57,5 % de l’import total certificat), per l’efecte dels fets descrits en els paràgrafs 1-18 anteriors, no s’ha desenvolupat, en els aspectes més significatius, de conformitat amb el principi de legalitat.

Amb independència del que s’indica en el paràgraf anterior, cal ressaltar els diversos incompliments de la normativa detallats en l’apartat VI. Subvencions d’aquest Informe, que, sense afectar de forma significativa el compliment de la legalitat dels procediments de concessió de subvencions, els òrgans responsables han de tenir en compte i, si escau, corregir.

B. CONCLUSIÓ DEL COMPLIMENT DE LA LEGALITAT EN MATÈRIA DE CONTRACTES

Excepcions de compliment de la legalitat en matèria de contractació

Com a resultat de la fiscalització efectuada, amb l’abast indicat en l’apartat I.3.B. Abast del treball i limitacions, les excepcions significatives al principi de legalitat en matèria de contractació detectades en la realització de la fiscalització, el detall de les quals s’inclou en l’apartat VII. Contractació d’aquest informe, són les següents:

1. En tretze dels catorze expedients de contractació fiscalitzats, que no corresponen a contractes menors, no consta justificada la necessitat en els termes exigits en els art. 11 i 67 del TRLCAP, l’art. 93 de la LCSP, els art. 109 i 22 del TRLCSP i l’art. 73.1 del RD 1098/2001.

2. En cap dels expedients de contractació adjudicats per procediment obert o negociat que s’han fiscalitzat no s’han justificat degudament ni l’elecció del procediment ni, si escau, els criteris d’adjudicació del contracte en els termes exigits en l’art. 75.2 del TRLCAP, l’art. 93.4 de la LCSP i l’art. 109.4 del TRLCSP.

3. En cap dels expedients de contractació en els quals es va seguir la tramitació urgent no consta la justificació exigida perquè l’òrgan competent pugui declarar la urgència de forma motivada, tal com exigeixen l’art. 71.1 del TRLCAP i l’art. 112 del TRLCSP.

4. En cap dels expedients de contractació fiscalitzats no consta cap informe tècnic ni estudis, ni càlculs o detalls justificatius del pressupost de licitació ni, si escau, del valor estimat del contracte amb la comparació que s’hagi pogut fer per comprovar que els preus són adequats als de mercat en els termes exigits en l’art. 14.1 del TRLCAP, l’art. 75 i 76 de la LCSP i l’art. 88.2 del TRLCSP.

5. En dos expedients de contractació d’obra no consta el projecte amb el pressupost exigit en els termes prevists en els art. 124 i 129 del TRLCAP. I en l’expedient de contractació d’una prestació qualificable com a servei no s’ha calculat ni hi consta el pressupost de licitació.

6. En cap dels expedients de contractació analitzats no s’ha pogut constatar l’existència del document comptable acreditatiu de l’existència de reserva del crèdit necessari en cada cas amb càrrec a la partida pressupostària corresponent exigible a la data d’aprovació del pressupost ni a la data de licitar el contracte o a la de l’encàrrec del servei o de la prestació per realitzar. És reiterada, a més, l’absència de la tramitació de les diferents fases del procediment de despesa corresponent, en els termes exigits en la LGP i en el TRLRHL.

7. Dos dels expedients de contractació analitzats contenen una definició incorrecta del tipus de contracte; els plecs qualifiquen el contracte com de «gestió de servei públic» quan en realitat l’objecte o la prestació és clarament un servei.

8. En dotze dels tretze expedients de contractació en els quals es varen aprovar plecs de clàusules administratives, atès el tipus de procediment d’adjudicació elegit, el Plec aprovat no conté totes les determinacions que són preceptives. No es determinen en la forma exigida en l’art. 67 del RGC les regles de valoració, d’adjudicació i d’execució més adequades per satisfer les necessitats públiques previstes.

9. En nou d’aquests dotze expedients de contractació el PCAP fixa criteris de valoració de les ofertes, però no especifica ni els aspectes que s’han d’avaluar en relació amb cada un dels criteris de valoració de les ofertes ni determina cap fórmula aritmètica ni cap altre sistema per fer el càlcul dels punts ponderats per criteri, fet que impedeix que els licitadors coneguin totes les regles de valoració, en pla d’igualtat, en el moment de formular l’oferta.

10. En tres d’aquests dotze expedients de contractació s’incompleixen els requisits d’objectivitat i vinculació directa a l’objecte del contracte disposats en la Llei a l’hora d’establir els criteris d’adjudicació (art. 134 de la LCSP i art. 150 del TRLCSP).

11. En un expedient de contractació el valor estimat del contracte no s’ha calculat conforme al que disposa l’art. 76 de la LCSP, atès que no s’han tingut en compte les pròrrogues eventuals previstes. I en un altre expedient, tramitat conforme a la LCSP, no s’especifica el valor estimat del contracte.

12. En cap dels expedients de contractació en els quals es va fixar com a procediment d’adjudicació l’obert sota la vigència de la LCSP o del TRLCSP no s’ha aplicat, ni a l’hora de redactar els plecs de clàusules ni a l’hora de valorar les ofertes, la distinció preceptiva entre els criteris avaluables mitjançant xifres o percentatges obtinguts mitjançant la mera aplicació de fórmules establertes en els plecs i els altres criteris la quantificació dels quals depèn d’un judici de valor, tal com exigeix l’art. 134.2 de la LCSP i l’art. 150.2 del TRLCSP, a fi de garantir l’objectivitat.

13. En tres expedients de contractació el PCAP fixa un tipus de classificació administrativa com a requisit de solvència per poder ser adjudicatari, quan no és exigible conforme a la normativa aplicable vigent al moment de la tramitació, fet que limita la concurrència en la licitació.

14. En quatre expedients de contractació el PCAP disposa la valoració de l’oferta econòmica amb l’assignació de 0 punts a l’oferta que iguali el preu base de licitació i el màxim de punts fixats de forma ponderada per aquest criteri a l’oferta de millor preu. Aquesta fórmula aritmètica no garanteix la consecució de l’elecció de l’oferta més avantatjosa per a l’Administració.

15. És reiterada en els diferents expedients de contractació analitzats la signatura d’un full tipus d’informe de fiscalització, en qualsevol de les fases de tramitació de la despesa corresponent, sense que se’n desprengui una comprovació o una anàlisi que determini la verificació del compliment dels requisits legals necessaris per adoptar l’acord corresponent mitjançant l’examen de tots els documents que, preceptivament, han d’estar incorporats a l’expedient ni, si escau, una anàlisi i un control reals i efectius o la constatació de la realització del servei o activitat la facturació de la qual ha de ser objecte d’aprovació, d’acord amb l’art. 150 de la LGP i l’art.214 i següents del TRLRHL.

16. És reiterada, així mateix, en els diferents expedients de contractació l’absència d’informe jurídic preceptiu o bé la seva emissió de forma genèrica, sense que se’n desprengui una anàlisi detallada de la conformitat dels PCAP, del contingut de l’expedient o de l’acte per informar amb la normativa aplicable.

17. En vuit dels expedients de contractació analitzats no consta resolució d’autorització de la despesa expressa dictada per l’òrgan competent en els termes exigits en l’art. 67 i 69 del TRLCAP; l’art. 93 i 94 de la LCSP; l’art. 109, 110 i DA 2ª ap. 7 del TRLCSP, i l’art. 183 i següents del TRLRHL.

18. En sis dels onze expedients de contractació tramitats com a procediments oberts o negociats no s’ha deixat constància de les ofertes rebudes dins el termini previst per presentar-les en els termes exigits en l’art. 80.5 del RGC, l’art. 162.5 de la LCSP i l’art. 178 del TRLCSP.

19. En els diferents expedients de contractació en els quals es va constituir Mesa de contractació s’han detectat irregularitats i incompliments tant en la selecció i admissió dels licitadors com en la valoració i en la proposta d’adjudicació que es formula amb infracció de l’ordenament jurídic, vulnerant els principis de publicitat, lliure concurrència, igualtat i no discriminació i objectivitat, en els termes que s’indiquen en aquest Informe.

20. En cap dels expedients de contractació tramitats per procediment negociat, no consta la negociació de les ofertes amb cap dels licitadors en els termes exigits en els art. 162.4 de la LCSP i l’art. 169 i 176 i següents del TRLCSP; fase de negociació que és essencial en aquest tipus de procediment determinant la seva absència la nul·litat de l’adjudicació.

21. En vuit dels expedients de contractació analitzats no consta que s’hagi donat compliment a tots els requisits de publicitat exigits en l’art. 93 del TRLCAP, l’art. 138 de la LCSP i els art. 151.4 i 154 del TRLCSP.

22. En quatre dels expedients de contractació analitzats no consta que la prestació s’executés dins del termini previst en els PCAP, fet que no va determinar la imposició de cap tipus de penalitat encara que el termini d’execució fixat havia estat ofert i valorat per a l’adjudicació. I en un altre expedient l’execució del contracte s’inicia abans de la seva formalització.

23. En cinc dels expedients de contractació analitzats no consta cap acte formal de recepció de conformitat de la prestació objecte del contracte en els termes exigits en els art. 222.2 del TRLCSP i l’art. 205.2 i 218 de la LCSP. I en un altre contracte es substitueix l’obligació del contractista d’esmenar les deficiències detectades en l’acta de recepció de l’obra pel pagament del import en què es valoren aquestes deficiències, amb infracció clara del règim de garanties aplicable.

24. En cinc dels expedients de contractació analitzats no consta la tramitació de l’expedient de modificació del contracte d’acord amb els termes i amb els requisits exigits en la Llei i en el RGC.

25. En quatre dels set expedients de contractació d’obra analitzats no consta informe del director facultatiu sobre l’estat de les obres a la conclusió del termini de garantia ni acte de liquidació del contracte en els termes exigits en l’art. 147.3 del TRLCAP, l’art. 205.4 de la LCSP i l’art. 235.3 del TRLCSP.

26. En deu dels expedients de contractació analitzats no consta que s’hagin realitzat tots els pagaments dins el termini previst en l’art. 99.4 del TRLCAP, l’art. 200 en relació amb la disposició transitòria 8ª de la LCSP i l’art. 216 TRLCSP.

27. En tres dels cinc expedients de contractes menors analitzats s’ha constatat l’existència de fraccionament de l’objecte del contracte amb incompliment dels requisits exigits en l’art. 86 del TRLCSP.

28. Cap dels dos expedients de contracte privat que s’han fiscalitzat es va tramitar conforme als requisits exigits en la normativa que era aplicable, que és la LPAP.

Conclusió del compliment de la legalitat en matèria de contractació

L’activitat de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, d’acord amb l’abast del treball abans assenyalat, referit únicament als 14 expedients dels contractes fiscalitzats (92,6 % de l’import adjudicat segons de les relacions aportades) i als 5 expedients relatius a contractes menors (32,1 % de l’import total segons la relació aportada), i excepte pel que s’ha indicat en els paràgrafs 1-28 anteriors, s’ha desenvolupat, en els aspectes significatius, de conformitat amb el principi de legalitat.

Amb independència del que s’indica en el paràgraf anterior, cal ressaltar els diversos incompliments de la normativa detallats en l’apartat VII. Contractació d’aquest Informe, que, sense afectar de forma significativa el compliment de la legalitat dels procediments de contractació del sector públic, els òrgans responsables han de tenir en compte i, si escau, corregir.

III. RECOMANACIONS

Les recomanacions més destacables de l’Informe són les següents:

- Confeccionar un inventari de béns i drets que, de conformitat amb la legislació patrimonial, detalli cada un dels diversos elements de l’immobilitzat i conciliar-lo amb els actius comptabilitzats; realitzar els ajustaments necessaris i, si escau, practicar les correccions valoratives que calguin amb la finalitat de conèixer en tot moment el valor net comptable individualitzat dels béns que integren l’immobilitzat de la corporació.

- Estimar i comptabilitzar l’amortització comptable corresponent a cada un dels béns classificats com a immobilitzat material i immobilitzat immaterial d’acord amb la INCL.

- Classificar adequadament els elements de l’immobilitzat i registrar les baixes d’acord amb la normativa comptable aplicable a l’Ajuntament.

- Millorar els procediments de gestió de la recaptació d’ingressos, a més d’analitzar, depurar i regularitzar els saldos dels epígrafs corresponents als deutors, pressupostaris i extrapressupostaris, així com reconèixer l’efecte d’aquest procediment tant en l’aspecte patrimonial com en el pressupostari i, finalment, ajustar el saldo corresponent de la provisió per a insolvències.

- Registrar la situació corresponent a les operacions de cessió del dret de crèdit tant pel que fa als passius vinculats com als drets dels convenis vinculats a aquestes operacions i descriure en la memòria del Compte general l’existència dels compromisos derivats d’aquests contractes.

- Dotar la provisió corresponent per a riscs i despeses per l’import estimat a fi de fer-se càrrec de les responsabilitats, probables o certes, procedents de litigis en curs, indemnitzacions o altres obligacions pendents de quantia indeterminada.

- Vetllar per l’ordenació i la instrumentació adequades dels expedients de modificació de crèdits.

- Registrar, com a mínim al tancament de l’exercici, les obligacions no vençudes derivades de despeses meritades durant el mateix exercici en el compte «411. Creditors per despeses meritades» o, si escau, en el compte «413. Creditors per operacions pendents d’aplicar al pressupost» quan no se n’ha produït l’aplicació a pressupost, tot i ser escaient.

- Realitzar les anotacions comptables adients a fi de corregir les incidències exposades per garantir la fiabilitat de la informació i la representativitat dels comptes.

- Revisar periòdicament els saldos dels pressuposts tancats i, si escau, tramitar i aprovar els expedients corresponents de regularització dels drets pendents de cobrament i d’obligacions pendents de pagament d’exercicis anteriors.

- Comptabilitzar els compromisos d’ingrés que tinguin repercussió en pressuposts d’exercicis posteriors, a fi d’informar-ne en la memòria del Compte general i tenir la informació adient per elaborar els pressuposts futurs.

- Comptabilitzar tots els compromisos de despesa imputables a pressuposts d’exercicis posteriors, a fi d’informar-ne en la memòria del Compte general i tenir la informació adient per elaborar els pressuposts futurs.

- Calcular acuradament les desviacions de finançament dels projectes de despeses amb finançament afectat.

- Completar la memòria amb la informació referent als aspectes en els quals s’han exposat mancances.

- Analitzar la necessitat de l’existència de la Fundació dependent de l’Ajuntament per satisfer les necessitats públiques sota els principis d’eficàcia, d’eficiència i d’economia.

- Implantar els mecanismes de control intern necessaris per garantir la fiabilitat dels registres comptables, l’adequada elaboració dels comptes anuals i la protecció dels actius de la Fundació dependent.

Les recomanacions més destacables en matèria de subvencions són les següents:

- Elaborar i aprovar anualment el Pla Estratègic de Subvencions i un sistema de control i avaluació dels resultats de la seva aplicació.

- Aprovar unes bases reguladores de les subvencions de l’Ajuntament en el marc de les bases d’execució del pressupost, mitjançant una ordenança general de subvencions o una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvencions.

- Portar un registre de subvencions, com a instrument de publicitat, transparència i control, i subministrar la informació relativa a les subvencions atorgades a la base de dades nacional de subvencions.

- Determinar amb precisió l’objecte de la subvenció, determinar-ne la utilitat pública i l’interès social i la finalitat perseguida.

- Incloure en les bases reguladores uns criteris objectius, prou concrets i específics, per a ponderar i concedir les subvencions, a fi d’aconseguir que les comissions avaluadores puguin atorgar puntuacions conseqüents i coherents.

- Establir un sistema de validació i estampillament dels justificants de les subvencions presentats pels beneficiaris que permeti el control de la concurrència de subvencions.

- Atorgar subvencions directes únicament en els casos en què estigui realment justificada la raó d’aconseguir els objectius mitjançant l’exclusió del principi de concurrència i deixar-ho acreditat en l’expedient.

- Deixar constància, si escau, de la realització de la fiscalització prèvia de la despesa, així com del certificat d’existència de crèdit.

- Implantar els mecanismes de control adients per garantir la integritat de les sol•licituds presentades i per donar audiència a totes les persones interessades en l’expedient de la convocatòria.

- Regular en tots els casos el règim jurídic, les condicions i els compromisos que correspon complir als beneficiaris i, en particular, la presentació del compte justificatiu.

- Dictar la resolució de concessió corresponent o signar un conveni on s’estableixin les condicions i els compromisos aplicables a la concessió de la subvenció i en la qual es detallin totes les dades i els requisits establerts en la normativa aplicable.

- Concretar els terminis de pagament per a les bestretes i les subvencions en les convocatòries, els convenis i les resolucions corresponents.

- Efectuar un seguiment estricte dels resultats obtinguts i de la justificació dels ajuts atorgats (cal requerir la justificació de l’import total de l’activitat objecte de subvenció i no tan sols la justificació de la quantia subvencionada, així com el suport documental del pagament) i, si escau, incoar el procediment de reintegrament corresponent.

Les recomanacions més destacables en matèria de contractació són les següents:

- Justificar de manera adient la necessitat que es pretén satisfer amb la prestació objecte del contracte, així com el procediment i la forma d’adjudicació elegits.

- Complir adequadament les actuacions relatives a l’informe previ sobre el preu del contracte, l’existència de crèdit adequat i suficient, i la fiscalització prèvia de l’expedient.

- Justificar apropiadament els criteris que s’han de tenir en compte per adjudicar el contracte i la seva puntuació, i considerar la totalitat dels components significatius d’una oferta per definir aquests criteris d’adjudicació.

- Fixar, en els procediments negociats, els aspectes que resulten objecte de negociació que són l’element diferenciador d’aquest tipus de procediment.

- Exigir la classificació del contractista únicament en els casos que sigui exigible segons la normativa vigent.

- Elaborar els informes preceptius de la Intervenció i de la Secretaria sobre els plecs que han de regular els procediments de contractació, per garantir que s’ajusten a la normativa aplicable.

- Tramitar el procediment adient, d’acord amb la normativa de contractes del sector públic, per cobrir les necessitats que són recurrents i previsibles, a fi d’evitar la licitació anual d’aquestes contractacions, fet que suposa un fraccionament temporal de l’objecte del contracte que pot afectar els principis de publicitat i concurrència.

- Implantar els mecanismes de control adients per garantir la integritat de les ofertes que participen en el procés d’adjudicació.

- Documentar adequadament, en els procediments negociats, l’actuació en què s’articula la negociació dels aspectes econòmics i tècnics, que és l’element essencial d’aquest tipus de procediment, atès que l’absència de negociació condueix a la nul•litat del procediment.

- Deixar constància dels documents que acrediten la capacitat i la solvència econòmica, financera i tècnica dels empresaris que presenten ofertes i de l’anàlisi que se’ls ha practicat, en particular els corresponents a l’adjudicatari.

- Complir els requisits i els terminis dels procediments de publicitat, comunicacions i notificacions.

- Deixar constància en l’expedient de la preparació i l’aprovació de tots els documents essencials del procediment.

- Deixar adequadament documentada en l’expedient la recepció de la prestació objecte del contracte a satisfacció de l’Administració.

- Justificar adequadament, en els casos que calgui, les raons que emparen el retard en l’execució de l’objecte del contracte.

- Tramitar adequadament els expedients de modificació del contracte en els termes i amb els requisits que exigeix la normativa.