Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 13137
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 18 de desembre de 2018, per la qual es publiquen el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 137/2017 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Dia 20 de desembre de 2017, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l’Informe 137/2017 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2016.

  2. Dia 18 d’abril de 2018, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar a l’SCIB que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 10 d’abril de 2018.

Fonaments de dret

  1. L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.

  2. L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d’acord amb el que disposen l’esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 137/2017 sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2016, el qual podeu veure en l’edicte que s’adjunta com a annex I.

 

Palma, 18 de desembre de 2018

El síndic major Joan Rosselló Villalonga

 

ANNEX I INFORME 137/2017 SOBRE LA RENDICIÓ DE COMPTES DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L’EXERCICI 2016

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

L’article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Sindicatura de Comptes, institució regulada en la Llei /2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.

L’article 18.2.b del Reglament de règim interior de la Sindicatura estableix que el Programa anual d’actuacions ha d’incloure, obligatòriament, un informe sobre la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. En compliment d’aquest mandat, el Consell de l’SCIB emet l’Informe sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2016, previst en el Programa d’actuacions per a l’any 2017 i que, d’acord amb l’article 27 de l’esmentat Reglament, és de caràcter general.

D’acord amb les Directrius tècniques aprovades pel Consell de la Sindicatura, el 31 de març de 2017, aquest Informe consisteix en una revisió limitada i formal de la rendició de comptes de les entitats locals i els altres organismes, empreses i entitats que integren el sector públic local balear. S’ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d’un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats particularment.

Els treballs de fiscalització, els ha duts a terme, a les dependències de la Sindicatura de Comptes, un auditor de l’Àrea d’Auditoria d’Ajuntaments i Entitats Locals. La data de finalització del treball de camp ha estat el mes d’octubre de 2017.

2. OBJECTIUS

Els objectius generals de l’Informe són els següents:

  • Verificar el compliment de la normativa vigent amb relació a la rendició dels comptes.

  • Determinar la integritat dels comptes anuals requerits per la normativa, si s’ajusten als models establerts i si contenen tota la documentació exigida.

  • Verificar el compliment de l’obligació de trametre la relació anual de contractes.

No és objectiu d’aquest Informe fer un examen exhaustiu de cadascun dels comptes retuts. Es tracta de fer una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu, i s’hi inclouen les conclusions i les recomanacions de caràcter general que es consideren adients.

3. ÀMBIT SUBJECTIU

L’àmbit subjectiu està integrat per les 77 entitats locals de les Illes Balears (4 consells insulars, 66 ajuntaments, 6 mancomunitats i 1 entitat local menor) i 116 entitats dependents i adscrites actives (44 organismes autònoms, 25 societats mercantils de capital íntegrament propietat d’aquestes entitats locals, 2 entitats públiques empresarials, 3 societats mercantils de participació majoritària, 17 consorcis adscrits, 23 fundacions dependents i 2 associacions dependents). És a dir, es tracta de 193 entitats en total.

L’Informe sobre la rendició de comptes del sector públic local de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2016 és el primer que inclou les societats mercantils de participació majoritària, els consorcis adscrits i les entitats sense fins lucratius —fundacions i associacions— dependents de les entitats locals de les Illes Balears.

La variació respecte de l’exercici anterior correspon a l’alta en la plataforma per a la rendició telemàtica de comptes de les entitats següents:

- Organisme autònom Fundació Escola Municipal de Música de Petra (Ajuntament de Petra)

- EPE Institut de la Joventut de Menorca (Consell Insular de Menorca)

I a la dissolució dels ens següents:

- Iniciatives i Transformacions Urbanes, SA (ITUSA) (51 % de l’Ajuntament d’Eivissa)

- Consorci Pla Mirall d’Inca (Ajuntament d’Inca)

- Consorci Museu d’Art Modern i Contemporani (Ajuntament de Palma)

- Consorci Mirall-Palma-Centre Històric i Àrees Rehabilitació Integral (Ajuntament de Palma)

A més dels 116 ens dependents i adscrits esmentats, n’hi ha 8 d’inactius, que són els següents:

- Organisme autònom Museu d’Inca (Ajuntament d’Inca)

- Organisme autònom Inca Ràdio (Ajuntament d’Inca)

- Organisme autònom Patronat Ca ses Monges (Ajuntament de Petra)

- Organisme autònom Museu d’Art Contemporani (Ajuntament de sa Pobla)

- Consorci de Gestió Sociosanitària d’Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

- Consorci Promoció Turística Platja de Muro (Ajuntament de Muro)

- Fundació per a la Promoció Turística d’Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

- Fundació Jocs Mundials Universitaris Universíada Palma de Mallorca 1999 (Ajuntament de Palma)

 

4. ÀMBIT TEMPORAL

L’àmbit temporal és l’exercici 2016. Així mateix, es fan comparacions amb exercicis anteriors a fi de facilitar la comprensió de l’evolució de la rendició de comptes i de la tramesa de relacions de contractes de les entitats locals.

Respecte a la rendició de comptes, s’han considerat els rebuts, degudament aprovats pel Ple de la corporació, fins al 16 d’octubre de 2017, data en què s’exhauria el termini per retre d’acord amb l’art. 223.2 del TRLRHL, atès que sempre s’ha considerat que el 15 d’octubre és el darrer dia i, d’acord amb l’art. 30.5 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan el darrer dia del termini és inhàbil, s’entén prorrogat al primer dia hàbil següent. La mateixa data s’ha fixat per considerar les relacions de contractes, encara que la data límit per trametre-les va ser el 28 de febrer de 2017, d’acord amb la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 22, de 16 de febrer).

5. METODOLOGIA

Les unitats monetàries de les xifres s’han expressat en milers d’euros en els quadres agregats (excepte que s’especifiqui el contrari) amb el format de visualització de zero decimals.

Internament, s’ha treballat amb les xifres en euros i en cèntims d’euro i s’ha conservat la totalitat de les xifres. Es fa constar la xifra 0 quan l’import és de 0,01 euros a 500,00 euros. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren en l’Informe, apareixen en alguns casos diferències degudes al format de visualització de les dades per l’arrodoniment dels imports.

En la redacció de l’Informe, en els casos que s’han considerat rellevants, es mostren entre parèntesis les dades comparatives corresponents a l’exercici anterior, especialment pel que fa a percentatges.

6. ABAST I LIMITACIONS

Les entitats que no han retut els comptes o no han tramès les relacions de contractes no figuren en els diferents apartats i quadres, sinó, únicament, en els dedicats a reflectir aquest incompliment.

Aquest treball consisteix en un examen no exhaustiu dels comptes generals, és a dir, una revisió limitada en la qual es realitza una comprovació de la rendició dels comptes generals per part de les entitats incloses en el seu àmbit subjectiu.

L’Informe s’ha elaborat amb les dades que han tramès les entitats locals a la plataforma per a la rendició telemàtica dels comptes, desenvolupada en el marc del conveni subscrit entre el Tribunal de Comptes i diversos organismes de control extern d’àmbit autonòmic, en l’entorn de les característiques tècniques fixades per la IGAE.

Les principals limitacions del treball realitzat són les que fan referència als aspectes següents:

- La manca de rendició dels comptes anuals d’algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l’obligació de retre els comptes a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe, que és el 16 d’octubre de 2017.

- La manca de tramesa de les relacions de contractes d’algunes entitats o la seva tramesa incompleta, ja que no totes les entitats locals han complert l’obligació de trametre les relacions a la Sindicatura abans de la data límit prevista per elaborar aquest Informe.

6. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

D’acord amb l’article 30.c del Reglament de la Sindicatura, un cop aprovat provisionalment l’lnforme, es va trametre als comptedants de les entitats locals, per tal que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents que considerassin adients.

Només han presentat al·legacions l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca, l’Ajuntament de Palma i l’Ajuntament de Petra, que consten com a annex d’aquest Informe.

Les al·legacions han estat analitzades i avaluades, i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan la Sindicatura n’ha acceptat el contingut. Quan no s’ha alterat l’Informe ni s’ha emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes o són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o les afirmacions mantingudes en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.

II. RENDICIÓ DE COMPTES

El text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears fixen el termini de les entitats locals per retre els comptes corresponents a l’exercici 2016. Varen complir el termini cinquanta-dues entitats locals: quaranta-set ajuntaments, quatre mancomunitats i l’Entitat Local Menor de Palmanyola.

Les entitats locals que varen incomplir aquesta obligació, d’acord amb la Llei d’economia sostenible, poden veure retinguts els imports dels lliuraments a compte i, si escau, dels avançaments i les liquidacions definitives de la participació en els tributs de l’Estat, fins que es consideri complerta aquesta obligació de remissió del compte general (art. 36 de la Llei 2/2011, modificat per la Llei 23/2013). El Tribunal de Comptes ha de comunicar al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques la relació d’entitats que no han retut el compte general.

Cal recordar que la rendició del compte general en termini no tan sols és una obligació legal, sinó també un element fonamental per a la publicitat i la transparència de la gestió pública. La seva manca no permet la fiscalització de l’activitat pública i, per tant, n’impedeix els efectes, que són la contribució a la regeneració democràtica necessària, la promoció de l’eficiència i l’eficàcia de les entitats públiques i l’afavoriment del creixement econòmic.

Han retut comptes en termini 52 de les 77 entitats locals existents, la qual cosa representa el 67,5 % (55,8 % al 2015), i 57 de les 116 entitats dependents i adscrites, la qual cosa suposa el 49,1 % (50,7 % al 2015), sense considerar, per a aquest percentatge, les entitats dependents inactives, que són 8 (4 entitats al 2015).

Les entitats locals que, dia 16 d’octubre de 2017, no han retut el compte general corresponent a l’exercici 2016 degudament aprovat pel Ple de la corporació i, per tant, han incomplert l’obligació establerta en l’art. 223.2 del TRLRHL i l’art. 11.2 de la LSCIB, són les següents:

  • Consell Insular d’Eivissa

  • Consell Insular de Formentera

  • Consell Insular de Mallorca

  • Consell Insular de Menorca

  • Ajuntament d’Alaró

  • Ajuntament d’Algaida

  • Ajuntament d’Andratx

  • Ajuntament de Banyalbufar

  • Ajuntament d’Escorca

  • Ajuntament d’Esporles

  • Ajuntament d’Estellencs

  • Ajuntament de Fornalutx

  • Ajuntament de Mancor de la Vall

  • Ajuntament de Maria de la Salut

  • Ajuntament de Muro

  • Ajuntament de Palma

  • Ajuntament de Petra

  • Ajuntament de Puigpunyent

  • Ajuntament de Sant Antoni de Portmany

  • Ajuntament de Sant Joan

  • Ajuntament de Santa Eugènia

  • Ajuntament de Sencelles

  • Ajuntament de Sineu

  • Mancomunitat Serveis Públics Insulars

  • Mancomunitat Tramuntana

Les entitats dependents de les entitats locals que no han retut en termini els comptes anuals corresponents a l’exercici 2016 són les següents:

Organismes autònoms (18):

  • Patronat per a la Gestió i Funcionament de l’Escola de Turisme del Consell Insular d’Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell Insular de Formentera)

  • Institut de l’Esport Hípic de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Mallorquí d’Afers Socials (Consell Insular de Mallorca)

  • Agència de Protecció de la Legalitat Urbanística i Territorial de Mallorca* (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Menorquí d’Estudis (Consell Insular de Menorca)

  • Consell Econòmic i Social de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Patronat Municipal d’Esports (Ajuntament de Binissalem)

  • Patronat d’Escoles Municipals d’Esporles (Ajuntament d’Esporles)

  • Patronat Municipal de Cultura, Esport i Temps Lliure (Ajuntament d’Esporles)

  • Institut Municipal de l’Esport (Ajuntament de Palma)

  • Patronat Municipal d’Escoletes d’Infants (Ajuntament de Palma)

  • Patronat Municipal de l’Habitatge (Ajuntament de Palma)

  • Institut Municipal d’Innovació (Ajuntament de Palma)

  • Agència de Desenvolupament Local PalmaActiva (Ajuntament de Palma)

  • Patronat de Reallotjament i Reinserció Social (Ajuntament de Palma)

  • Institut Municipal d’Obres Viàries (Ajuntament de Palma)

  • Fundació Escola Municipal de Música de Petra (Ajuntament de Petra)

Societats mercantils i EPE (15):

  • Fires, Congressos i Esdeveniments d’Eivissa, SAU (Consell Insular d’Eivissa)

  • Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut de la Joventut de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Servei d’Informàtica Local de Menorca, SA (Consell Insular de Menorca)

  • Promocions Urbanístiques, SL (Ajuntament de Maó)

  • Societat Municipal Andratx Siglo XXI, SA (Ajuntament d’Andratx)

  • Empresa Municipal d’Aigües i Clavegueram, SA (Ajuntament de Palma)

  • Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca, SA (Ajuntament de Palma)

  • Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes, SA (Ajuntament de Palma)

  • Empresa Funerària Municipal, SA (Ajuntament de Palma)

  • Mercapalma, SA (Ajuntament de Palma)

  • Palau de Congressos, SA (Ajuntament de Palma)

  • Obres i Serveis Sant Antoni 2005, SA (Ajuntament de Sant Antoni de Portmany)

  • EPE Sóller 2010 (Ajuntament de Sóller)

  • Empresa Funerària Municipal de Sóller, SL (Ajuntament de Sóller)

Els consorcis adscrits i les entitats sense fins lucratius dependents de les entitats locals que no han retut en termini els comptes anuals corresponents a l’exercici 2016 són les següents:

Consorcis adscrits (11):

  • Consorci Mobilitat per Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

  • Consorci per a la Gestió dels Serveis Locals a l’Illa d’Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

  • Consorci Eurolocal-Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Pavelló Esportiu Multifuncional (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Protecció de la Legalitat Urbanística en Sòl Rústic a l’Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Residus i Energia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Sociosanitari de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci Penya-segats Port de Maó (Ajuntament de Maó)

  • Consorci Amics de la Música, la Dansa i l’Art a Sóller (Ajuntament de Sóller)

Fundacions i associacions dependents (15):

  • Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, Pare Ginard i Blai Bonet (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Mallorca Turisme (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Musical d’Àrea de Creació Acústica (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Teatre Principal de Palma (Consell Insular de Mallorca)

  • Associació Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Enciclopèdia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Foment del Turisme de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Menorquina de l’Òpera (Consell Insular de Menorca)

  • Associació Fons Menorquí de Cooperació (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Persones amb Discapacitat Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Castell d’Alaró (Ajuntament d’Alaró)

  • Fundació es Garrover (Ajuntament d’Inca)

  • Fundació Casals d’Art i Espais Expositius (Palma Espai d’Art) (Ajuntament de Palma)

  • Fundació Mixta Turisme Palma de Mallorca 365 (Ajuntament de Palma)

  • Fundació Pilar i Joan Miró (Ajuntament de Palma)

III. CONTRACTACIÓ

L’Acord del Consell de l’SCIB, de 17 de desembre de 2015, que va entrar en vigor el dia 30 de desembre de 2015, estableix que totes les entitats del sector públic local han de trametre una relació certificada, comprensiva de tots els contractes formalitzats durant l’exercici, excepte els contractes menors (d’obres inferiors a 50 milers d’euros i d’altra modalitat inferiors a 18 milers d’euros, IVA exclòs en ambdós casos). Aquesta Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació contractual del sector públic local de les Illes Balears es va modificar mitjançant l’Acord del Consell de l’SCIB, de 27 de gener de 2016 (BOIB núm. 22, de 16 de febrer de 2016).

Tot i que el 28 de febrer de 2017 va finalitzar el termini establert en l’Acord del Consell de l’SCIB per trametre les relacions de contractes de l’exercici 2016, dia 16 d’octubre de 2017 no havien tramès la relació certificada tres consells insulars, quatre ajuntaments i una mancomunitat, que són els següents:

  • Consell Insular d’Eivissa

  • Consell Insular de Formentera

  • Consell Insular de Mallorca

  • Ajuntament de Ciutadella de Menorca

  • Ajuntament d’Escorca

  • Ajuntament de Mancor de la Vall

  • Ajuntament de sa Pobla

  • Mancomunitat Tramuntana

Les entitats dependents de les entitats locals que no han tramès la relació certificada corresponent a l’exercici 2016, a 16 d’octubre de 2017, són les següents:

Organismes autònoms (7):

  • Patronat per a la Gestió i Funcionament de l’Escola de Turisme del Consell Insular d’Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

  • Patronat Municipal de Turisme (Consell Insular de Formentera)

  • Institut de l’Esport Hípic de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut Mallorquí d’Afers Socials (Consell Insular de Mallorca)

  • Agència de Protecció de la Legalitat Urbanística i Territorial de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Patronat Municipal de l’Hospital (Ajuntament de Ciutadella de Menorca)

  • Patronat d’Escoles Infantils (Ajuntament de Ciutadella de Menorca)

Societats mercantils i EPE (5):

  • Fires, Congressos i Esdeveniments d’Eivissa, SAU (Consell Insular d’Eivissa)

  • Ràdio i Televisió de Mallorca, SA (Consell Insular de Mallorca)

  • Institut de la Joventut de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Servei d’Informàtica Local de Menorca, SA (Consell Insular de Menorca)

  • Palau de Congressos, SA (Ajuntament de Palma)

Consorcis adscripció (7):

  • Consorci Mobilitat per Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

  • Consorci per a la Gestió dels Serveis Locals a l’Illa d’Eivissa (Consell Insular d’Eivissa)

  • Consorci Eurolocal-Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de Mallorca (Consell Insular de Mallorca)

  • Consorci Sociosanitari de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Consorci per al Desenvolupament Esportiu de Ciutadella (Ajuntament de Ciutadella de Menorca)

Fundacions i associacions dependents (11):

  • Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, Pare Ginard i Blai Bonet (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Mallorca Turisme (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Musical d’Àrea de Creació Acústica (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Teatre Principal de Palma (Consell Insular de Mallorca)

  • Associació Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació (Consell Insular de Mallorca)

  • Fundació Enciclopèdia de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Foment del Turisme de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Menorquina de l’Òpera (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació per a Persones amb Discapacitat Illa de Menorca (Consell Insular de Menorca)

  • Associació Fons Menorquí de Cooperació (Consell Insular de Menorca)

  • Fundació Ciutadella Cultura (Ajuntament de Ciutadella de Menorca)

IV. CONCLUSIONS

Les conclusions d’aquest Informe s’han elaborat sobre l’anàlisi de les entitats que han retut els comptes i s’ha de fer palès que no es tracta, en cap cas, d’un informe de fiscalització dels comptes generals de les entitats locals considerats individualment.

A. RENDICIÓ I APROVACIÓ DELS COMPTES GENERALS

1. El 67,5 % (55,8 % al 2015) de les entitats locals de les Illes Balears (47 ajuntaments, 1 entitat local menor i 4 mancomunitats) ha retut el compte general de l’exercici 2016 en termini. Per illes, destaca Menorca amb una rendició del 88,9 % (88,9 % al 2015) de les entitats locals, en part motivada per l’assistència que reben les entitats d’aquesta illa del servei del Consell Insular de Menorca.

2. Els quatre consells insulars (Eivissa, Formentera, Mallorca i Menorca) i l’ajuntament amb més població de les Illes Balears (Ajuntament de Palma) no han retut el compte general de l’exercici 2016 en termini, fet que s’ha produït també en l’exercici 2015. A més, hi ha altres devuit ajuntaments i dues mancomunitats que no han retut el compte general de l’exercici 2016 en termini.

3. La representativitat dels municipis que han retut els comptes en termini és del 55,5 % (50,2 % al 2015) de la població total; en destaquen els ajuntaments de Menorca amb el 100 %.

4. El Consell Insular de Formentera, l’Ajuntament de Sencelles i la Mancomunitat de Tramuntana són les úniques entitats locals que no han retut alguns dels comptes generals des de l’exercici 2003 fins a l’exercici 2015.

B. TRAMESA DE LA RELACIÓ DE CONTRACTES

5. Dia 16 d’octubre de 2017, ha tramès la relació de contractes de l’exercici 2016 un total de 69 entitats locals, les quals representen el 89,6 % del total (90,9 % al 2015), i 86 entitats dependents i adscrites, que representen el 74,1 % del total (84,1 % al 2015). En resum, les entitats que han tramès les relacions de contractes representen el 80,3 % del total d’entitats de l’àmbit subjectiu de l’Informe. La representativitat de la població dels municipis que han tramès la relació de contractes és del 95,0 % de la població total (95,7 % al 2015).

6. Ha tramès les relacions de contractes en termini el 31,2 % (37,7 % al 2015) de les entitats locals de les Illes Balears (1 consell insular, 21 ajuntaments i 2 mancomunitats). Els consells insulars d’Eivissa, Formentera i Mallorca no han tramès aquesta relació a 16 d’octubre de 2017. Per illes, destaca Eivissa amb una tramesa de la relació de contractes en termini dels ajuntaments del 100,0 % (80,0 % al 2015).

7. El retard mitjà de les entitats locals en la tramesa de les relacions de contractes de l’exercici 2016 és de 66,5 dies (61,8 dies al 2015). Els consells insulars són els que més tarden, amb una mitjana de 230,0 dies (220,3 dies al 2015).

8. Dos ajuntaments (sa Pobla i Santa Maria del Camí) i una mancomunitat (Tramuntana) no han tramès alguna de les relacions de contractes dels darrers quatre exercicis.

V. RECOMANACIONS

1. Assumir la rendició de comptes, per part dels responsables —comptedants—, que són els presidents/presidentes i batles/batlesses, com un eix fonamental en la gestió de les entitats locals, no només com una exigència legal, sinó com un compromís de transparència i de responsabilitat amb la ciutadania, atès que es gestionen fons públics.

2. Prioritzar la rendició del compte general i la tramesa de la relació anual de contractes, com a manifestacions concretes i destacades de la rendició de comptes. Per això, les entitats locals han de destinar els mitjans humans i materials necessaris per complir aquestes obligacions.

3. Formar el compte general immediatament després de liquidar el pressupost, aprovar-lo durant el primer semestre de l’exercici i retre’l en el termini legal, així com posar-lo a l’abast de la ciutadania a la seu electrònica o el portal web de l’entitat.

4. Introduir en la Plataforma de rendició de comptes els expedients de contractes a mesura que es formalitzin durant l’exercici i, així, aprofitar-la com a eina de control i seguiment d’expedients per part de l’entitat, sobretot amb la finalitat d’assolir amb garanties el compliment de l’obligació de trametre en termini la relació anual de contractes.