Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 13136
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 18 de desembre de 2018, per la qual es publiquen el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 138/2017 del Compte general de l’Ajuntament de Palma de Mallorca corresponent als exercicis 2010 i 2011
Fets
1. Dia 20 de desembre de 2017, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l’Informe 138/2017 del Compte general de l’Ajuntament de Palma de Mallorca corresponent als exercicis 2010 i 2011.
2. Dia 18 d’abril de 2018, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 10 d’abril de 2018.
Fonaments de dret
1. L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
2. L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Per tot això, i d’acord amb el que disposen l’esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 138/2017 del Compte general de l’Ajuntament de Palma de Mallorca corresponent als exercicis 2010 i 2011, el qual podeu llegir en l’edicte que s’adjunta com a annex.
Palma, 18 de desembre de 2018
El síndic major
Joan Rosselló Villalonga
ANNEX
INFORME 138/2017 DEL COMPTE GENERAL DE L’AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA CORRESPONENT ALS EXERCICIS 2010 I 2011
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
Els articles 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i 1 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableixen que aquest és l’òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.
L’article 12 de la Llei 4/2004 especifica que el resultat de la fiscalització s’ha d’exposar mitjançant informes o memòries que s’han d’elevar al Parlament i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fa referència al seu contingut fonamental.
En compliment d’aquesta funció i del que disposen els articles 7.b de l’esmentada Llei i 18.2.b del seu Reglament, la Sindicatura realitza un informe agregat dels comptes generals de cada exercici de les corporacions locals. Es tracta d’una revisió limitada, per mostrar les xifres agregades del conjunt de les corporacions locals i d’exposar les observacions i les incidències que s’han detectat en els diversos documents que integren els comptes.
La gestió econòmica, financera i comptable de cada una de les entitats locals pot ser objecte d’un informe de fiscalització individualitzat, d’acord amb el programa anual d’actuacions que aprovi la Sindicatura.
En aquest sentit, els programes anuals d’actuacions preveuen la fiscalització del compte general dels ajuntaments amb una població superior a 20.000 habitants, a fi de conèixer-ne l’activitat econòmica financera corresponent a l’exercici 2009 i següents. Entre aquests ajuntaments destaca, per la seva importància, l’Ajuntament de Palma.
Amb aquesta finalitat, i fent ús de les competències reconegudes en la Llei 4/2004, l’SCIB emet aquest Informe del Compte general de l’Ajuntament de Palma de Mallorca corresponent als exercicis 2010 i 2011, d’acord amb les Directrius tècniques que per a aquest Informe va aprovar el Consell de l’SCIB el 29 de juliol de 2013.
D’acord amb els articles 27 i 18 del Reglament de la Sindicatura, es tracta d’una fiscalització de caràcter general, no necessàriament anual.
La Sindicatura ha elaborat els annexos amb les dades comptables que ha aportat l’entitat fiscalitzada. Els estats que s’hi inclouen són, excepte que s’indiqui el contrari, el resultat de l’anàlisi de la fiscalització, coincident o no amb les dades comptables.
Les unitats monetàries de les xifres de l’Informe (excepte en els casos en què s’especifica el contrari) s’expressen en milers d’euros. En aquest sentit, s’ha treballat, internament, amb les xifres originals amb euros i cèntims d’euro, que es presenten en l’esmentada unitat de milers d’euros, amb el format de visualització de zero decimals, tot i que conserven la totalitat de les xifres. La coherència interna és absoluta, malgrat que, si només es consideren les xifres que figuren en l’Informe, apareixen, en alguns casos, diferències degudes al format de visualització de les dades.
El treball de camp, realitzat entre els mesos d’abril de 2014 i setembre de 2015, l’han duit a terme auditors de l’Àrea d’Auditoria dels Ajuntaments i les Entitats Locals.
Cal agrair al personal de l’Ajuntament de Palma de Mallorca, especialment als serveis econòmics, la col·laboració prestada per a l’elaboració d’aquest Informe.
2. OBJECTIUS
Els objectius d’aquesta fiscalització són els següents:
·Verificar que els comptes anuals dels exercicis 2010 i 2011 mostren adequadament, en tots els aspectes significatius, la situació econòmica, financera i patrimonial, així com la liquidació dels pressuposts de despeses i ingressos, d’acord amb els principis comptables públics.
· Determinar el grau de compliment de les disposicions legals i reglamentàries que són aplicables a la gestió dels fons públics.
3. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS
A. ÀMBIT SUBJECTIU
Les entitats afectades per la fiscalització d’aquest Informe són les següents:
- L’Ajuntament de Palma de Mallorca (Administració general)
- Organismes autònoms:
o Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca
o Institut Municipal d’Innovació
o Institut Municipal d’Obres Viàries
o Institut Municipal de Formació Ocupacional i Feina
o Institut Municipal de l’Esport
o Institut Municipal de Protecció del Consumidor
o Institut Municipal de Turisme
o Patronat d’Il·luminació Ornamental
o Patronat Llegat Weyler
o Patronat Municipal de Reallotjament i Reinserció Social
o Patronat Municipal d’Escoles d’Infants
o Patronat Municipal de l’Habitatge
- Societats mercantils que pertanyen al 100 % a l’Ajuntament:
o Empresa Funerària Municipal, SA
o Empresa Municipal d’Aigües i Clavegueram, SA
o Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma de Mallorca, SA
o Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes, SA (resultat de la fusió de la Societat Municipal d’Aparcaments de Palma, SA, amb Empresa Municipal d’Obres i Projectes de Palma de Mallorca, SA)
o Societats mercantils que pertanyen menys del 100 % a l’Ajuntament:
o Mercapalma, SA
o Palau de Congressos de Palma de Mallorca, SA
- Fundacions dependents:
o Fundació Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma
o Fundació Casals d’Art i Espais Expositius de Palma
- Consorcis dependents:
o Consorci Mirall Palma Eixample
o Consorci Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma de Mallorca
o Consorci Palma Habitatge
o Consorci Parc de les Estacions
o Consorci per a la Rehabilitació Integral de Barris
- Entitats vinculades:
o Carn Illa, SA
o Consorci del Castell de Sant Carles
o Consorci Fundació Pública de les Balears per a la Música
o Consorci per a la Construcció del Velòdrom de Palma
o Consorci per a la Protecció i Acollida de les Persones Disminuïdes Psíquiques Profundes de les Illes Balears (APROP)
o Consorci d’Aigües Badia de Palma
o Consorci Urbanístic per a la Millora i l’Embelliment de la Platja de Palma
o Consorci Trofeu SAR Princesa Sofia-Mapfre
o Fundació Balear contra la Violència de Gènere
o Fundació Musical Àrea de Creació Acústica (ACA)
o Fundació Jocs Mundials Universitaris Universíada- Palma de Mallorca 1999
o Fundació Teatre del Mar
o Associació Fons Mallorquí de Solidaritat i Cooperació
No han estat inclosos en l’àmbit subjectiu de l’Informe les entitats vinculades: Fundació Art a la Seu de Mallorca, Fundació Camilo José Cela "Marqués de Iria Flavia", Fundació Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, Fundació per a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de les Illes Balears, Fundació Santuari de Lluc, Consorci Centre Balears Europa i Patronat Nacional de Cabrera, perquè, tot i que l’Ajuntament de Palma de Mallorca n’és membre, durant els exercicis 2010 i 2011 no hi ha efectuat aportacions econòmiques ni hi ha tingut cap relació econòmica significativa.
B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS
Abast del treball
L’abast de la fiscalització ha estat el Compte general de l’Ajuntament de Palma de Mallorca i els comptes anuals de les fundacions i els consorcis dependents corresponents als exercicis 2010 i 2011, que comprenen els estats comptables següents:
- Compte general de l’Ajuntament de Palma de Mallorca que està format per:
- Comptes anuals de la resta de societats mercantils dependents, el capital de les quals no pertany íntegrament a l’Ajuntament de Palma de Mallorca i que comprenen els documents següents: balanç de situació, compte de pèrdues i guanys, estat de canvis en el patrimoni net, estat de fluxos d’efectiu i memòria.
- Comptes anuals de les fundacions, que comprenen els documents següents: balanç de situació, compte de resultats i memòria.
- Comptes anuals dels consorcis, que comprenen els documents següents: balanç, compte del resultat econòmic patrimonial, estat de liquidació del pressupost i memòria.
El règim comptable aplicat per l’Ajuntament, els seus organismes autònoms i els consorcis està regulat per la Instrucció de comptabilitat per a l’Administració local, mentre que les societats i les fundacions apliquen el règim comptable previst en la normativa mercantil.
El treball s’ha realitzat d’acord amb els principis i les normes d’auditoria del sector públic aprovats per la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l’Estat, i s’han duit a terme totes les proves selectives o els procediments tècnics considerats necessaris, d’acord amb les circumstàncies i els objectius del treball abans esmentats. Dins d’aquests procediments s’ha utilitzat la tècnica de mostreig o revisió selectiva de partides pressupostàries o d’operacions concretes.
Pel que fa a l’Administració general de l’Ajuntament i els organismes autònoms, el treball ha consistit en la revisió del contingut i la coherència del Compte general retut, de la documentació tramesa en la fase de fiscalització i dels procediments administratius bàsics aplicats. També s’han analitzat els aspectes fonamentals d’organització, comptabilitat i control intern, especialment pel que fa a l’execució del pressupost.
Com a resultat del treball realitzat, l’Informe inclou l’opinió de l’SCIB sobre si els comptes anuals de l’Ajuntament de Palma de Mallorca presenten la informació d’acord amb el marc normatiu d’informació financera i l’altra legislació que els és aplicable, opinió que no inclou els organismes autònoms, les societats mercantils, les fundacions i els consorcis dependents, atès que per a aquestes entitats l’abast limitat de la fiscalització no permet la formació d’una opinió.
Tot i que no formen part de l’opinió de l’Informe, dels organismes autònoms, les societats mercantils, les fundacions i els consorcis dependents s’exposen, si escau, les incidències detectades en la realització del treball de fiscalització. Així mateix, s’inclou com annex una fitxa amb les dades pressupostàries i patrimonials de cada una de les entitats de l’àmbit subjectiu de l’Informe.
Les societats mercantils formulen comptes anuals segons la normativa mercantil i han estat revisats amb l’emissió de l’informe d’auditoria corresponent elaborat per un professional extern. En aquest cas, l’actuació s’ha centrat en l’anàlisi de l’esmentat informe d’auditoria; en l’extracció de l’opinió i de les principals conclusions, i en el contrast amb què mostren els seus comptes anuals. A més, s’ha realitzat una revisió formal i una anàlisi general dels comptes anuals, de la documentació tramesa en la fase de fiscalització i s’han duit a terme les proves complementàries que s’han estimat oportunes. També s’han analitzat els aspectes fonamentals d’organització, comptabilitat i control intern, amb l’abast que s’indica en l’apartat corresponent d’aquest Informe.
Les fundacions formulen els comptes anuals segons la normativa que els és aplicable i en el cas de la Fundació Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma de Mallorca han estat revisats amb l’emissió de l’informe d’auditoria corresponent elaborat per un professional extern i, en l’altre cas, la Fundació Casals d’Art i Espais Expositius de Palma de Mallorca no presenta informe d’auditoria elaborat per un professional extern, atès que no supera els paràmetres d’auditoria obligatòria. El treball ha consistit en la revisió del contingut i la coherència dels comptes anuals retuts, de la documentació tramesa en la fase de fiscalització i dels procediments administratius bàsics aplicats. També s’han analitzat els aspectes fonamentals d’organització, comptabilitat i control intern.
Els consorcis formulen i reten els seus comptes anuals de manera separada del Compte general de l’Ajuntament. Els comptes, excepte en els casos que s’indiquen en l’apartat de rendició de comptes, s’han retut juntament amb l’informe d’auditoria financera i de compliment elaborat per un professional extern, que la Intervenció General de la CAIB ha encomanat. En aquest cas, l’actuació s’ha centrat en l’anàlisi de l’esmentat informe d’auditoria; en l’extracció de l’opinió i de les principals conclusions, i en el contrast amb què mostren els seus comptes anuals. A més, s’ha realitzat una revisió formal i una anàlisi general dels comptes anuals i de la documentació tramesa en la fase de fiscalització.
Limitacions de l’abast
Les limitacions de l’abast que s’han produït en la realització de la fiscalització i que afecten l’opinió són les que se detallen a l’apartat II. OPINIÓ.
4. RENDICIÓ DE COMPTES
L’Ajuntament va aprovar definitivament el Compte general de l’exercici 2010 el 30 de març de 2012, i el va retre el mateix dia (en els dos casos, fora del termini establert legalment).
L’Ajuntament va aprovar definitivament el Compte general de l’exercici 2011 el 28 de febrer de 2013, i el va retre el 19 de març (en els dos casos, fora del termini establert legalment).
El Compte general ha d’estar integrat pels comptes de la mateixa entitat, els dels organismes autònoms i els de les societats mercantils el capital de les quals és íntegrament propietat de l’Ajuntament (art. 209 del TRLRHL i Regla 97 de la INCL). D’aquesta manera, l’Ajuntament ha inclòs en el Compte general els comptes anuals de les entitats enumerades en les pàgines 11 i 12 d’aquest Informe en les categories d’organismes autònoms i de societats mercantils que pertanyen al 100 % a l’Ajuntament.
Els comptes dels organismes autònoms que depenen de l’Ajuntament de Palma de Mallorca han estat retuts de forma diferenciada, segons el que estableixen el TRLRHL i la INCL, i també s’han retut els comptes anuals de les societats mercantils dependents i participades de l’Ajuntament, amb l’informe d’auditoria externa.
Els comptes anuals de les fundacions i els consorcis dependents no s’integren en el Compte general de l’Ajuntament i han estat tramesos a la Sindicatura de forma independent.
Els comptes anuals de la Fundació Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma de Mallorca s’han tramès a la Sindicatura amb l’informe d’auditoria externa, mentre que els comptes anuals de la Fundació Casals d’Art i Espais Expositius de Palma de Mallorca s’han tramès a la Sindicatura sense l’informe d’auditoria externa.
Els comptes anuals dels consorcis s’han tramès a la Sindicatura amb l’informe d’auditoria externa, excepte els del Consorci Mirall Palma Eixample i del Consorci Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma de Mallorca, que no han tramès l’informe d’auditoria externa.
5. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
El resultat de les actuacions es va comunicar al batle i a les persones que varen ocupar aquest càrrec durant part dels exercicis fiscalitzats, perquè hi poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que disposa l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB.
Dia 10 de novembre de 2017, l’Ajuntament de Palma de Mallorca va presentar al·legacions, que consten com a annex d’aquest Informe.
Les al·legacions han estat analitzades i avaluades, i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan la Sindicatura n’ha acceptat el contingut. Quan no s’ha alterat l’Informe ni s’ha emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes o són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o les afirmacions mantingudes en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.
II. OPINIÓ I CONCLUSIONS
1. OPINIÓ FINANCERA I DE LEGALITAT RESPECTE DEL COMPTE GENERAL
Paràgraf de l’abast de la fiscalització
La Sindicatura de Comptes de les Illes Balears ha fiscalitzat els Comptes anuals de l’Ajuntament de Palma de Mallorca, que comprèn el balanç, el compte del resultat econòmic patrimonial, l’estat de liquidació del pressupost i la memòria corresponents als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2010 i el 31 desembre de 2011. El Compte general format per la Intervenció de l’Ajuntament, d’acord amb el marc normatiu d’informació financera que li és aplicable, s’ha retut a la Sindicatura de Comptes, una vegada que el Ple de la corporació l’ha aprovat. Excepte per les limitacions esmentades en els paràgrafs 1-12 següents, el treball de fiscalització s’ha realitzat d’acord amb els principis i les normes d’auditoria del sector públic i s’han duit a terme totes les proves selectives o els procediments tècnics considerats necessaris, d’acord amb els objectius i l’abast del treball indicat en l’apartat I.3.B. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS anterior.
Limitacions de l’abast que afecten l’opinió
Les limitacions de l’abast que s’han produït en la realització de la fiscalització que condicionen l’opinió financera d’aquest Informe són les següents:
1. L’Ajuntament i els seus organismes autònoms no disposen d’un inventari dels seus béns d’acord amb la legislació patrimonial. L’inventari comptable no identifica de forma individualitzada cada un dels béns i la seva situació patrimonial, i tan sols indica les altes i les baixes de cada un dels comptes per exercicis, des de l’any 1991. No s’han pogut realitzar, per tant, les comprovacions oportunes sobre la composició i la quantificació de l’immobilitzat no financer ni la correcció dels imports que figuren com a patrimoni en el balanç.
2. No consta el detall dels elements que integren el «Patrimoni lliurat en cessió», que es presenta per un total de 5.174 milers d’euros i 5.741 milers d’euros per als exercicis 2010 i 2011, respectivament. Tampoc no consta el detall dels elements que formen la partida «Patrimoni rebut en cessió», que presenta un saldo de 101 milers d’euros en ambdós exercicis. A més, hi ha una diferència no explicada de 166 milers d’euros entre el patrimoni lliurat en adscripció per l’Ajuntament, 906 milers d’euros, i el patrimoni rebut per aquest concepte per l’Agència de Desenvolupament Local de l’Ajuntament (PalmaActiva), 740 milers d’euros.
3. Com aspecte important s’ha de destacar la limitació que posa de manifest la Intervenció de l’Ajuntament respecte a la integritat dels registres relatius a l’immobilitzat de la corporació. Aquest òrgan de control, textualment, exposa: «Cal indicar que la informació d’algunes operacions que no afecten als pressuposts, no sempre arriben al departament comptable i als encarregats d’elaborar el compte general, com per exemple cessions de béns, canvis d’afectació dels edificis o terrenys, algunes permutes, cessions d’ingressos, litigis, etc., això fa que al no tenir constància d’elles no es reflecteixen en la comptabilitat. En concret la font principal que s’empra per a la regularització dels immobles és el compte que prepara el Negociat de Patrimoni. Si una informació no li arriba, no és coneguda per Intervenció i no es registra comptablement, convindrà el control periòdic dels acords que van a Junta de Govern i a Ple.»
4. Les successives modificacions puntuals del Pla General d’Ordenació Urbana del Sector Llevant de la Façana Marítima, les múltiples sentències i recursos presentats que afecten aquest assumpte i que en qualque cas confirmen o anul·len la regulació urbanística esmentada, l’efecte de les compensacions i les indemnitzacions derivades de la urbanització dels terrenys, la repercussió de les quotes de reurbanització entre els diferents propietaris dels béns immobles afectats, i el possible efecte de futures resolucions judicials provoquen una incertesa respecte al resultat final d’aquesta reordenació urbanística, que no permet determinar l’efecte econòmic —patrimonial i/o pressupostari— que pot tenir sobre els comptes anuals de l’Ajuntament de Palma.
5. L’Ajuntament no ha aportat el suport documental relatiu a les operacions següents, que afecten l’immobilitzat no financer: (Documentació parcial aportada en la fase de les al·legacions que no ha estat objecte de fiscalització).
- De l’activació, el 31 de desembre de 2009, de l’aparcament de Ca n’Alonso per un import de 4.737 milers d’euros, en el compte «2216. Construccions.- Aparcaments Ca n’Alonso i Foners». Aquest saldo ha tingut variacions ateses les baixes que es varen produir per una sèrie d’operacions de vendes a l’any 2009 per un total de 355 milers.
- De l’activació, durant l’exercici 2011, de l’aparcament «Foners» per un import de 2.997 milers d’euros, en el compte «2216. Construccions.- Aparcaments Ca n’Alonso i Foners».
- De l’activació, el 31 de juliol de 2009, del preu just de l’expropiació de Son Fangos, per un import de 2.032 milers d’euros, en el compte «2207. Terrenys- Equipaments esportius i turístics». (Documentació aportada en la fase de les al·legacions).
- De l’activació, el 30 de desembre de 2009, dels locals cedits per l’IBAVI per un import de 232 milers d’euros.
- De la provisió per depreciació de l’immobilitzat material que figura en el balanç, des de 31 de desembre de 2009, per un import de 1.160 milers d’euros.
6. L’Ajuntament no ha aportat el detall de les partides que integren el saldo, al tancament dels exercicis 2010 i 2011, del compte «542. Crèdits a curt termini», 71 milers d’euros i 66 milers d’euros, respectivament, ni del compte «480. Despeses anticipades», 578 milers d’euros i 309 milers d’euros, respectivament.
7. En les BEP, tant del període 2010 com de l’any 2011, no s’estableixen els criteris per determinar la quantia dels drets que s’han de considerar de recaptació difícil o impossible. La memòria del compte general per a aquests períodes es pronuncia sobre la qüestió dient: «El criteri de valoració establert per aquesta Entitat Local, ja que no hi ha mitjans materials ni humans per al seguiment individualitzat de cada concepte, serà el de ponderació, i en funció de l’antiguitat del deute.» És a dir, que, d’una banda, el criteri de càlcul resulta ambigu i no s’ajusta al que disposa la Regla 60 de la INCL i, de l’altra, la manifestació relativa a la falta de mitjans que exposa la memòria representa una feblesa en l’entorn operatiu de la Intervenció, òrgan responsable del control intern de l’Ajuntament.
8. No s’ha rebut la resposta a la circularització bancària de les entitats Banc de Santander, Caixa Colonya, Ibercaja i Caja Rural; a més, la resposta del Banco Popular Español no inclou els comptes identificats comptablement com Banc de Crèdit Balear, situació que també es produeix amb la resposta del Banc de Sabadell, atès que no inclou els saldos identificats com Caja de Ahorro del Mediterráneo.
9. De la informació rebuda a la sol·licitud de conformació realitzada al BBVA es desprèn que el préstec que es presenta amb un saldo per 33.750 milers d’euros va ser refinançat. L’Ajuntament no ha aportat la documentació relativa a la formalització d’aquest refinançament (Documentació aportada en la fase de les al·legacions).
10. Quant als saldos relatius a les operacions de serveis financers identificades com a confirmació de pagaments (confirming), no consten, en la documentació que va trametre l’Ajuntament, els contractes corresponents a les operacions de l’exercici 2010 següents: BSCH, 20.565, milers d’euros i 5.375 milers d’euros, i la Caixa, 11.479 milers d’euros i 4.624 milers d’euros. Respecte a l’exercici 2011, l’operació ja assenyalada relativa al BSCH per un import de 5.375 milers d’euros.
11. No s’ha pogut comprovar la correcció de les dades de les incorporacions de romanents realitzades durant els exercicis 2010 i 2011, atès que l’Ajuntament de Palma no ha remès a la Sindicatura de Comptes les fitxes amb el detall individualitzat dels projectes de despesa amb finançament afectat, tant de l’exercici 2010 com de l’exercici 2011, i al qual es refereixen les memòries respectives dels comptes generals de 2010 i 2011.
12. L’Ajuntament no fa una comptabilització ni un seguiment dels ingressos pluriennals, tot i que n’hi ha de derivats de despeses amb finançament afectat i d’expedients de subvencions pluriennals concedides.
Excepcions financeres
Les excepcions financeres significatives sobre els Comptes anuals de l’Ajuntament de Palma de Mallorca corresponents als exercicis 2010 i 2011 són les següents:
13. Estan pendents de ser transferides a l’Ajuntament les inversions destinades a l’ús general realitzades pel Consorci RIBA i pel Consorci Eixample, 54.861 milers d’euros i 52.151 milers d’euros, respectivament, així com s’assenyala en la memòria dels comptes anuals de l’Ajuntament, fet que suposa una infravaloració de l’actiu de l’Ajuntament per un import de 107.012 milers d’euros.
14. L’Ajuntament no ha comptabilitzat totes les provisions per a riscs i despeses per fer-se càrrec de possibles responsabilitats procedents de litigis en curs. Segons l’informe dels Serveis Jurídics de l’Ajuntament es dedueix que hi ha nombrosos procediments judicials pendents de sentència relatius a expropiacions, reclamacions per indemnitzacions, etc. En conjunt, aquestes reclamacions, pendents de resolució definitiva, ascendeixen a 17.876 milers d’euros. A més, a aquesta xifra cal afegir el que pertoqui de les contingències vinculades a expropiacions que no consten en instància judicial, per un import global que ascendeix a uns 27.000 milers d’euros. Finalment, la memòria també indica que durant l’exercici 2011 varen finalitzar dos procediments per expropiacions, amb sentència ferma, les conseqüències econòmiques dels quals tampoc no es troben registrades comptablement en aquest exercici i l’import dels quals ascendeix a 857 milers d’euros.
15. L’Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma, SA, presenta un patrimoni net negatiu de 3.892 milers d’euros i, per tant, està en el supòsit previst en l’art. 363 del RDL 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de societats de capital, com a causa de dissolució de la societat. L’Ajuntament de Palma de Mallorca, com a únic accionista de la societat, hauria d’haver realitzat les aportacions necessàries per recuperar l’equilibri patrimonial de l’entitat o, en el seu cas, adoptar els acords per dissoldre-la. A més, sobre aquesta qüestió, també cal recordar el que disposa l’art. 103.2 del RDL 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, que, respecte a les societats municipals que presenten desequilibri patrimonial, textualment, assenyala que, quan les pèrdues excedeixin la meitat del capital social, resulta obligatòria la dissolució de la societat i exigeix que la corporació resolgui sobre la continuïtat i la forma de prestació del servei.
16. Al tancament tant de l’exercici 2010 com del 2011, els saldos per cobrar de la CAIB, afegint-hi els desemborsaments pluriennals, presenten diferències molt significatives, 48.393 milers d’euros al període 2010 i 39.866 milers d’euros a l’any 2011. No consta cap actuació per part de la corporació per conciliar aquestes diferències. D’acord amb la informació disponible, es desprèn que la CAIB no incorpora, formant part del saldo, obligacions reconegudes pendents de pagament corresponents al període 2008 i anteriors, que sí consten registrades per l’Ajuntament per un total de 48.746 milers d’euros a l’any 2010 i 39.091 milers d’euros al període 2011. En principi, les partides més importants que formen les diferències s’originen en la falta de simetria comptable que presenten aquestes entitats en el moment de registrar els efectes econòmics i financers derivats dels convenis de col·laboració, les cessions de crèdit i les transferències derivades de la Llei de capitalitat. A més, respecte de les transferències que deriven d’aquesta darrera norma, al tancament de l’exercici 2011, segons les manifestacions de la Intervenció de l’Ajuntament, consten drets reconeguts per 9.550 milers d’euros sense que consti el reconeixement de l’obligació per part de la CAIB.
17. Respecte de la situació relativa als saldos pendents del Consell Insular de Mallorca, al tancament de l’exercici 2010, comparats amb la informació de què es disposa d’aquesta entitat, hi ha una diferència per partides no reconegudes pel CIMA que ascendeix a 770 milers d’euros al període 2010 i a 692 milers d’euros a l’any 2011. No consta la conciliació d’aquestes diferències. Cal afegir que la part més significativa dels imports pendents provenen de l’exercici 2006 i anteriors.
18. En un entorn similar es troba la situació dels drets pendents de cobrament amb l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, en què els saldos pendents al tancament de l’exercici 2010 comparats amb la informació de què es disposa d’aquesta entitat presenten una diferència per partides no reconegudes per l’IMAS que ascendeix a 1.809 milers d’euros pel període 2010 i a 2.550 milers d’euros per l’any 2011. També, en aquest cas, no consta la conciliació d’aquestes diferències.
19. Respecte al projecte d’urbanització de la façana marítima, al tancament del període 2010 el saldo deutor ascendeix a 10.094 milers d’euros, mentre que al tancament del període 2011 resulta un total de 9.834 milers d’euros. Aquests saldos es formen per les quotes d’urbanització atribuïbles als titulars de les parcel·les per les obres realitzades per l’Ajuntament i es troben pendents de pagament. Una part ja se situa a l’any 2009 per un total de 6.103 milers d’euros. A més, respecte a aquesta qüestió, la Intervenció de l’Ajuntament, en el seu informe sobre el Compte general d’ambdós exercicis, exposa que no es practica un control complet sobre aquesta inversió.
20. L’Ajuntament no té reconegut, en l’actiu del balanç, els drets de cobrament derivats dels convenis signats amb la CAIB i l’IB-SALUT per les obres executades en col·legis públics, instituts d’educació secundària i centres de salut, les quals es varen finançar amb operacions de cessió de drets de crèdit concertades per l’Ajuntament, 10.488 milers d’euros al tancament de l’exercici 2010 i 10.705 milers d’euros al tancament de l’exercici 2011. Tampoc no té reconeguda, en el passiu del balanç, la part pendent d’amortitzar d’aquests contractes de cessió de drets de crèdit pels imports abans esmentats, ni els interessos meritats i no vençuts d’aquestes.
21. El saldo del compte «413. Creditors per operacions pendents d’aplicar al pressupost», al tancament dels exercicis 2010 i 2011, resulta de 8.352 milers d’euros i de 22.542 milers d’euros, respectivament. El fet que aquest conjunt d’operacions es trobi pendent d’aplicar al pressupost és per la manca de crèdit pressupostari, és a dir, que s’incompleix el que disposa l’article 173 del TRLRHL. El saldo corresponent a determinades despeses finalment s’incorpora al pressupost durant el període 2012, mitjançant un procediment de reconeixement extrajudicial de crèdit.
22. Durant l’exercici 2011, l’Ajuntament ha reconegut un dret en el capítol «8. Actius financers», per un import de 12.000 milers d’euros, per l’operació de compravenda de les accions de l’EMOP a l’SMAP, que no pertocava imputar al pressupost d’aquest exercici, atès que no era liquidable, ja que l’escriptura de compravenda indica que el pagament quedava ajornat per a l’exercici 2012.
23. El resultat pressupostari i el romanent de tresoreria corresponents a l’exercici 2011, que presenten un import de -26.233 milers d’euros i -31.004 milers d’euros, respectivament, estan sobrevalorats, com a mínim, en un import de 34.542 milers d’euros, atès que, d’una banda, aquests estats inclouen com a drets reconeguts pendents de cobrament 12.000 milers d’euros, relatius a la compravenda de les accions de l’EMOP a l’SMAP, que no pertoca imputar al pressupost d’aquest exercici i, de l’altra, no inclouen un import de 22.542 milers d’euros, que, atesa la manca de crèdit pressupostari, es troben inclosos com a creditors per operacions pendents d’aplicar al pressupost.
24. La memòria dels comptes anuals dels exercicis 2010 i 2011 no conté tota la informació exigida en la INCL, i presenta errors i incoherències amb altres estats que es detallen en l’apartat III.4.E. CONTINGUT DE LA MEMÒRIA.
Excepcions de compliment de la legalitat
Les excepcions de compliment de la legalitat significatives sobre els Comptes anuals de l’Ajuntament de Palma de Mallorca corresponents als exercicis 2010 i 2011 són les següents:
25. La liquidació del pressupost de l’exercici 2010 i la liquidació del pressupost de l’exercici 2011 de l’Ajuntament de Palma de Mallorca i les seves entitats consolidades no compleixen l’objectiu d’estabilitat pressupostària. A més, en l’exercici 2011, no consten la preparació i l’aprovació del Pla econòmic financer de reequilibri a un termini màxim de tres anys per corregir l’incompliment de l’objectiu d’estabilitat, d’acord amb el que disposa l’art. 22 del RDLEG 2/2007, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general d’estabilitat pressupostària.
26. Hi ha un incompliment, per part de les empreses municipals EMT i SMAP, durant els exercicis 2010 i 2011, del Pla de sanejament financer que es trobava en vigor, aprovat pel Ple de l’Ajuntament, el 30 de març de 2009, per al període 2009-2011.
27. Els comptes generals de l’Ajuntament de Palma de Mallorca, corresponents als exercicis 2010 i 2011, es varen aprovar definitivament i es varen retre a la Sindicatura de Comptes, en els dos casos, fora del termini legalment establert.
28. Durant l’any 2010 en un 15,0 % de les disposicions de fons lliurats per justificar s’incompleix el termini de justificació de 3 mesos des del dia de la percepció exigit en la base 35 d’execució del pressupost; en l’exercici 2011 aquest percentatge resulta del 10,0 %. Al tancament de l’exercici 2010, hi ha vint-i-cinc comptes dels quals no s’ha retut el compte justificatiu; en el període 2011 aquesta circumstància resulta aplicable a dos comptes. La base 35 d’execució del pressupost s’estableix que, en tot cas, els comptes justificatius s’han de retre abans del 15 de desembre de l’exercici en què foren lliurats. A més, quant a l’exercici 2010, cal fer menció al següent: un d’aquests comptes presenta un saldo pendent per 1.408 milers d’euros, per bestretes per a llibres de text, import que, a més, consta com a càrrec bancari no registrat per l’Ajuntament. Finalment, segons els llistats que va trametre l’Ajuntament, aquesta partida es justifica, fora de termini, el mes de juny de l’exercici 2011.
29. Durant l’exercici 2009 l’Ajuntament va subscriure tres operacions de crèdit per un import total de 39.902 milers d’euros a l’empara del RDL 5/2009. El Pla de Sanejament Financer presentat al Ministeri d’Economia i Hisenda per a la subscripció d’aquest endeutament, relatiu al període 2009-2015, s’ha incomplert, atès que s’han generat, en els períodes de sanejament, exercicis 2009, 2010 i 2011, romanents de tresoreria negatius. En aquest sentit, l’art. 9 del RDL 5/2009 disposa que la generació de romanents de tresoreria negatius durant el període de sanejament implica la prohibició de realitzar inversions noves en l’exercici següent finançades amb endeutament. Això no obstant, durant l’exercici 2010 es concerten 3 operacions d’endeutament per 10.000 milers d’euros, 15.007 milers d’euros i 4.691 milers d’euros. D’aquestes, quant a la primera i la segona, l’informe de la Intervenció corresponent a la liquidació del pressupost les presenta com operacions de refinançament (d’acord amb l’art. 49 del TRLRHL), concepte que, succintament, implica reemplaçar una estructura d’endeutament (volum, cost, terminis, garanties...).
30. Pel que fa a l’informe de la Intervenció exigit en l’art. 9.3 del RDL 5/2009 amb la finalitat d’avaluar el compliment del Pla de sanejament, cal fer menció al següent: del període 2010, aquest informe, datat el 17 d’octubre de 2011, posa de manifest unes desviacions negatives respecte de les previsions per un total de 23.844 milers d’euros. Destaca també la generació del romanent de tresoreria per a despeses generals negatiu, per un total de 17.289 milers d’euros. Quant al període 2011, aquest informe, d’una banda, comenta que, atès que el pressupost 2011 va ser pròrroga del de 2010, no es va poder adaptar al pla d’ajust i, de l’altra, destaca la presència d’un romanent de tresoreria negatiu per un total de 31.004 milers d’euros.
31. Durant els exercicis 2010, 2011, 2012 i 2013, s’aproven per reconeixement extrajudicial de crèdit despeses corresponents als exercicis 2011, 2010 i anteriors, per un import global de 15.712 milers d’euros. El reconeixement extrajudicial d’un crèdit no en suposa la validació o l’esmena, ja que l’acte continua essent nul de ple dret, ni implica deixar sense efecte les possibles responsabilitats que hi pugui haver com a conseqüència d’aquest tipus de fets.
Opinió financera i de compliment de la legalitat
Els comptes anuals de l’Ajuntament Palma de Mallorca corresponents als exercicis 2010 i 2011, excepte pels efectes dels ajusts que es podrien haver considerat necessaris si no s’haguessin tingut les limitacions de l’abast del treball indicades en els paràgrafs 1-12 anteriors i excepte per l’efecte de les excepcions indicades en els paràgrafs 13-31 anteriors, expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel de la liquidació del pressupost, del patrimoni i de la situació financera a 31 de desembre de 2010 i a 31 de desembre de 2011, així com dels resultats de les seves operacions corresponents a l’exercici anual acabat en aquesta data, de conformitat amb el marc normatiu d’informació financera que els és aplicable i, en particular, amb els principis i els criteris comptables continguts en aquest.
Amb independència del que s’indica en els paràgrafs anteriors, cal ressaltar les altres incidències detallades en els apartats I, III i IV d’aquest Informe, que, sense afectar de forma significativa la imatge fidel dels comptes anuals de l’Ajuntament corresponents als exercicis 2010 i 2011, els òrgans responsables han de tenir en compte i, si escau, corregir.
III. ESTATS CONSOLIDATS
Els estats consolidats següents són el resultat de la suma de les magnituds més significatives de cada un dels documents presentats per les entitats de l’àmbit subjectiu i les eliminacions de les relacions internes entre aquestes entitats. Les entitats els estats comptables de les quals s’han consolidat són les següents:
Ajuntament
- Ajuntament de Palma
Organismes autònoms
- Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca
- Institut Municipal d’Innovació
- Institut Municipal d’Obres Viàries
- Institut Municipal de Formació Ocupacional i Feina
- Institut Municipal de l’Esport
- Institut Municipal de Protecció del Consumidor
- Institut Municipal de Turisme
- Patronat d’Il·luminació Ornamental
- Patronat Llegat Weyler
- Patronat Municipal de Reallotjament i Reinserció Social
- Patronat Municipal d’Escoles d’Infants
- Patronat Municipal de l’Habitatge
Societats mercantils dependents
- Empresa Funerària Municipal, SA
- Empresa Municipal d’Aigües i Clavegueram, SA
- Empresa Municipal d’Obres i Projectes de Palma, SA
- Empresa Municipal de Transports Urbans de Palma, SA
- Mercapalma, SA
- Palau de Congressos de Palma, SA
- Societat Municipal d’Aparcaments de Palma, SA
Fundacions dependents
- Fundació Es Baluard, Museu d’Art Modern i Contemp.
- Fundació Casals d’Art i Espais Expositius de Palma
Consorcis dependents
- Consorci Mirall Palma Eixample
- Consorci Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma
- Consorci Parc de les Estacions
- Consorci per a la Rehabilitació Integral de Barris
A continuació, figuren els estats consolidats següents:
- Balanç consolidat
- Compte del resultat econòmic patrimonial consolidat (*)
- Resultat pressupostari consolidat (**)
(*) En el cas de les societats mercantils, aquest estat es denomina compte de pèrdues i guanys.
(**) En el resultat pressupostari consolidat, la liquidació pressupostària de les societats mercantils i de les fundacions, ha estat elaborada per l’SCIB sobre una classificació de les despeses i els ingressos meritats i de les operacions amb l’immobilitzat i de finançament incloses en els seus comptes anuals corresponents als exercicis 2010 i 2011, ja que aquestes entitats no disposen de pressupost administratiu ni de la liquidació consegüent.
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA 2010-2011. BALANÇ CONSOLIDAT. ADMINISTRACIÓ GENERAL, ORGANISMES AUTÒNOMS, SOCIETATS MERCANTILS I ENS QUE EN DEPENEN (en milers d’euros) |
|||||
ACTIU |
2011 |
2010 |
PASSIU |
2011 |
2010 |
A) IMMOBILITZAT |
1.148.593 |
1.051.327 |
A) FONS PROPIS |
598.070 |
622.264 |
I. Inversions destinades a l’ús general |
429.171 |
403.677 |
I. Patrimoni |
90.579 |
99.691 |
1. Terrenys i béns naturals |
171.671 |
166.402 |
1. Patrimoni |
233.271 |
233.271 |
2. Infraestructures i béns destinats a l’ús general |
248.883 |
228.810 |
Ajuntament de Palma de Mallorca |
116.451 |
116.451 |
4. Béns del patrimoni històric, artístic o cultural |
8.618 |
8.465 |
Dependents |
116.820 |
116.820 |
II. Immobilitzacions immaterials |
32.687 |
33.592 |
2. Patrimoni rebut en adscripció |
5.575 |
4.995 |
1. Aplicacions informàtiques |
4.237 |
4.065 |
3. Patrimoni rebut en cessió |
1.963 |
1.961 |
3. Altre immobilitzat immaterial |
41.381 |
40.995 |
4. Patrimoni lliurat en adscripció |
-5.741 |
-5.174 |
4. Amortitzacions |
-12.930 |
-11.468 |
5. Patrimoni lliurat en cessió |
-14.478 |
-14.277 |
III. Immobilitzacions materials |
580.029 |
503.097 |
6. Patrimoni lliurat a l’ús general |
-130.011 |
-121.087 |
1. Terrenys |
61.105 |
53.085 |
III. Resultats d’exercicis anteriors |
567.060 |
537.739 |
2. Construccions |
421.884 |
348.037 |
IV. Resultats de l’exercici |
-59.570 |
-15.165 |
3. Instal·lacions tècniques |
289.851 |
256.293 |
|
|
|
4. Altre immobilitzat |
84.416 |
117.222 |
B) PROV. PER A RISCS I DESPESES |
11.730 |
9.832 |
5. Amortitzacions |
-276.068 |
-270.380 |
|
|
|
6. Provisions |
-1.160 |
-1.160 |
C) CREDITORS A LLARG TERMINI |
436.064 |
432.737 |
IV. Inversions gestionades |
|
710 |
II. Altres deutes a llarg termini |
436.064 |
432.737 |
V. Patrimoni públic del sòl |
76.638 |
75.940 |
1. Deutes amb entitats de crèdit |
337.853 |
376.526 |
1. Terrenys i construccions |
76.638 |
75.940 |
2. Altres deutes |
98.211 |
56.211 |
VI. Inversions financeres permanents |
30.068 |
34.312 |
|
|
|
1. Cartera de valors a ll/t |
868 |
1.039 |
|
|
|
2. Altres actius financers |
28.802 |
32.883 |
|
|
|
3. Fiances i dipòsits constituïts a llarg termini |
1.435 |
1.427 |
|
|
|
3. Provisions |
-1.037 |
-1.037 |
|
|
|
C) ACTIU CIRCULANT |
273.117 |
284.927 |
D) CREDITORS A CURT TERMINI |
375.847 |
271.421 |
I. Existències |
4.546 |
12.713 |
II. Altres deutes a curt termini |
134.446 |
74.121 |
1. Existències |
4.546 |
12.713 |
1. Deutes amb entitats de crèdit |
86.637 |
61.258 |
II. Deutors |
245.756 |
221.597 |
2. Altres deutes |
45.743 |
10.561 |
1. Deutors pressupostaris |
240.385 |
235.230 |
4. Fiances i dipòsits a curt termini |
2.066 |
2.302 |
2. Deutors no pressupostaris |
7.562 |
3.192 |
III. Creditors |
241.042 |
196.257 |
4. Administracions públiques |
21.447 |
25.374 |
1. Creditors pressupostaris |
143.656 |
144.080 |
5. Altres deutors |
18.045 |
2.828 |
2. Creditors no pressupostaris |
46.162 |
24.773 |
6. Provisions |
-41.684 |
-45.027 |
3. Creditors per administració de R.A.E. |
4.595 |
4.384 |
III. Inversions financeres temporals |
10.069 |
8.132 |
4. Administracions públiques |
22.345 |
15.007 |
2. Altres inversions i crèdits a curt termini |
10.034 |
8.099 |
5. Altres creditors |
24.286 |
8.013 |
3. Fiances i dipòsits constituïts a curt termini |
35 |
33 |
IV. Ajustaments per periodificació |
359 |
1.043 |
IV. Tresoreria |
12.382 |
41.783 |
|
|
|
V. Ajustaments per periodificació |
363 |
702 |
|
|
|
TOTAL ACTIU |
1.421.710 |
1.336.254 |
TOTAL PASSIU |
1.421.710 |
1.336.254 |
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA 2010-2011. COMPTE DEL RESULTAT ECONÒMIC PATRIMONIAL CONSOLIDAT. ADMINISTRACIÓ GENERAL, ORGANISMES AUTÒNOMS, SOCIETATS MERCANTILS I ENS QUE EN DEPENEN (en milers d’euros) |
|||||
DEURE |
2011 |
2010 |
HAVER |
2011 |
2010 |
A) DESPESES |
558.045 |
584.867 |
A) INGRESSOS |
498.475 |
569.702 |
1. Reducció d’existències de productes |
572 |
-8.590 |
1. Vendes i prestació de serveis |
127.649 |
123.979 |
|
|
|
b) Prestació de serveis |
127.649 |
123.979 |
2. Aprovisionaments |
33.742 |
36.608 |
b.2) Preus públics per prestació de serveis |
127.649 |
123.979 |
3. Desp. de funcion. dels serveis i prest. soc. |
475.360 |
473.571 |
3. Ingressos de gestió ordinària |
241.786 |
243.127 |
a) Despeses de personal |
255.394 |
265.665 |
a) Ingressos tributaris |
233.835 |
236.319 |
a.1) Sous, salaris i assimilats |
193.075 |
199.302 |
a.1) Imposts propis |
155.015 |
151.230 |
a.2) Càrregues socials |
62.319 |
66.363 |
a.1) Imposts cedits |
11.596 |
14.154 |
b) Prestacions socials |
266 |
329 |
a.3) Taxes |
65.223 |
68.935 |
c) Dotacions per a amortitzacions d’immobilitzat |
28.252 |
25.762 |
a.4) Contribucions especials |
2.000 |
2.000 |
d) Variació provisions de tràfic |
-2.415 |
1.517 |
a.5) Altres ingressos tributaris |
|
0 |
e) Altres despeses de gestió |
173.061 |
168.294 |
b) Ingressos urbanístics |
7.951 |
6.809 |
f) Despeses financeres i similars |
14.751 |
12.002 |
|
|
|
g) Variació de les provisions d’inversions financ. |
5.669 |
|
4. Altres ingressos de gestió ordinària |
38.245 |
38.725 |
h) Diferències negatives de canvi |
0 |
0 |
a) Reintegraments |
349 |
1.387 |
i) Despeses d’operacions d’intercanvi financer |
383 |
0 |
c) Altres ingressos de gestió |
26.971 |
28.430 |
|
|
|
d) Ingressos de participacions en capital |
12 |
9 |
|
|
|
f) Altres interessos i ingressos similars |
10.913 |
8.900 |
4. Transferències i subvencions |
18.100 |
27.818 |
5. Transferències i subvencions |
79.692 |
158.838 |
a) Transferències i subvencions corrents |
14.979 |
15.402 |
a) Transferències corrents |
7.946 |
25.001 |
b) Transferències i subvencions de capital |
3.121 |
12.416 |
b) Subvencions corrents |
55.501 |
67.793 |
|
|
|
c) Transferències de capital |
4.080 |
34.491 |
|
|
|
d) Subvencions de capital |
12.165 |
31.553 |
5. Pèrdues i despeses extraordinàries |
30.272 |
55.460 |
6. Beneficis i ingressos extraordinaris |
11.105 |
5.033 |
a) Pèrdues procedents d’immobilitzat |
2.785 |
1.328 |
a) Beneficis procedents de l’immobilitzat |
540 |
63 |
b) Variació de les provisions d’immobilitzat |
-300 |
|
c) Ingressos extraordinaris |
22 |
334 |
c) Pèrdues per operacions d’endeutament |
|
0 |
d) Ingressos i beneficis d’altres exercicis |
10.542 |
4.635 |
d) Despeses extraordinàries |
14.677 |
20.088 |
|
|
|
e) Despeses i pèrdues d’altres exercicis |
13.109 |
34.044 |
|
|
|
ESTALVI |
|
|
DESESTALVI |
59.570 |
15.165 |
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA 2010-2011. RESULTAT PRESSUPOSTARI CONSOLIDAT ADMINISTRACIÓ GENERAL, ORGANISMES AUTÒNOMS, SOCIETATS MERCANTILS I ENS QUE EN DEPENEN (en milers d’euros) |
|||||
DRETS RECONEGUTS |
2011 |
2010 |
OBLIGACIONS RECONEGUDES |
2011 |
2010 |
1. Imposts directes |
152.850 |
148.385 |
1. Despeses de personal |
255.784 |
264.262 |
Administració general de l’Ajuntament |
152.850 |
148.385 |
Administració general de l’Ajuntament |
122.083 |
124.661 |
2. Imposts indirectes |
20.189 |
20.053 |
Organismes autònoms |
24.013 |
26.919 |
Administració general de l’Ajuntament |
20.189 |
20.053 |
Societats mercantils |
107.528 |
111.767 |
3. Taxes, preus públics i altres ingressos |
220.407 |
228.382 |
Fundacions |
934 |
915 |
Administració general de l’Ajuntament |
90.639 |
101.594 |
Consorcis |
1.226 |
|
Organismes autònoms |
5.393 |
5.286 |
2. Despeses corrents en béns i serveis |
191.906 |
200.048 |
Societats mercantils |
124.061 |
121.200 |
Administració general de l’Ajuntament |
109.916 |
115.893 |
Fundacions |
312 |
301 |
Organismes autònoms |
20.268 |
19.699 |
Consorcis |
1 |
0 |
Societats mercantils |
59.456 |
61.937 |
4. Transferències corrents |
86.370 |
99.835 |
Fundacions |
2.109 |
2.513 |
Administració general de l’Ajuntament |
70.888 |
78.670 |
Consorcis |
157 |
6 |
Organismes autònoms |
3.902 |
3.879 |
3. Despeses financeres |
14.604 |
11.390 |
Societats mercantils |
9.358 |
16.735 |
Administració general de l’Ajuntament |
8.415 |
5.425 |
Fundacions |
1.669 |
1.808 |
Organismes autònoms |
1 |
1 |
Consorcis |
553 |
-1.257 |
Societats mercantils |
5.404 |
5.369 |
5. Ingressos patrimonials |
4.680 |
5.062 |
Fundacions |
8 |
0 |
Administració general de l’Ajuntament |
2.684 |
2.803 |
Consorcis |
777 |
595 |
Organismes autònoms |
848 |
977 |
4. Transferències corrents |
13.456 |
17.194 |
Societats mercantils |
1.145 |
1.279 |
Administració general de l’Ajuntament |
12.187 |
15.254 |
Fundacions |
1 |
3 |
Organismes autònoms |
1.206 |
1.868 |
Consorcis |
1 |
0 |
Fundacions |
62 |
71 |
|
|
|
Consorcis |
|
|
6. Alienació d’inversions reals |
452 |
2.191 |
6. Inversions reals |
121.161 |
70.471 |
Administració general de l’Ajuntament |
374 |
1.309 |
Administració general de l’Ajuntament |
44.383 |
50.717 |
Organismes autònoms |
|
66 |
Organismes autònoms |
5.395 |
7.784 |
Societats mercantils |
77 |
816 |
Societats mercantils |
68.844 |
11.495 |
7. Transferències de capital |
63.569 |
62.750 |
Fundacions |
334 |
476 |
Administració general de l’Ajuntament |
12.107 |
60.271 |
Consorcis |
2.206 |
|
Organismes autònoms |
173 |
133 |
7. Transferències de capital |
1.719 |
3.823 |
Societats mercantils |
47.172 |
2.921 |
Administració general de l’Ajuntament |
1.090 |
457 |
Fundacions |
319 |
232 |
Organismes autònoms |
601 |
367 |
Consorcis |
3.799 |
-806 |
Societats mercantils |
|
3.000 |
|
|
|
Consorcis |
28 |
|
8. Actius financers |
15.209 |
3.268 |
8. Actius financers |
13.947 |
1.890 |
Administració general de l’Ajuntament |
13.180 |
1.112 |
Administració general de l’Ajuntament |
1.171 |
1.105 |
Organismes autònoms |
152 |
163 |
Organismes autònoms |
152 |
163 |
Societats mercantils |
1.878 |
1.993 |
Societats mercantils |
12.624 |
622 |
|
|
|
Fundacions |
|
|
9. Passius financers |
23.998 |
44.009 |
9. Passius financers |
36.833 |
53.645 |
Administració general de l’Ajuntament |
17.281 |
29.698 |
Administració general de l’Ajuntament |
6.506 |
17.721 |
Societats mercantils |
6.717 |
14.310 |
Societats mercantils |
17.995 |
25.924 |
|
|
|
Consorcis |
12.332 |
10.000 |
TOTAL DRETS RECONEGUTS |
587.724 |
613.936 |
TOTAL OBLIGACIONS RECONEGUDES |
649.410 |
622.723 |
RESULTAT NEGATIU |
61.687 |
8.788 |
RESULTAT POSITIU |
|
|
IV. RECOMANACIONS
- Aprovar i retre el Compte general de l’Ajuntament dins els terminis legalment establerts.
- Confeccionar un inventari de béns i drets que, de conformitat amb la legislació patrimonial, detalli de forma individualitzada els diversos elements de l’immobilitzat i conciliar-lo amb els actius comptabilitzats, realitzar els ajustaments necessaris i, si escau, practicar les correccions valoratives que calguin amb la finalitat de conèixer en tot moment el valor net comptable individualitzat dels béns que integren l’immobilitzat de la corporació.
- Donar de baixa de l’immobilitzat els elements que, per la seva naturalesa, no compleixen les condicions establertes en la normativa comptable per figurar en aquest epígraf.
- Calcular i comptabilitzar l’amortització de tots els elements de l’immobilitzat d’acord amb la normativa comptable que és aplicable.
- Adoptar els acords que pertoquin a fi d’adscriure, cedir o donar els elements utilitzats per les entitats dependents de l’Ajuntament per dur a terme el seu objecte.
- Analitzar, depurar i regularitzar els epígrafs corresponents als deutors, pressupostaris i extrapressupostaris, reconèixer l’efecte d’aquest procediment tant en l’aspecte patrimonial com pressupostari i, per últim, ajustar el saldo relatiu a la provisió per a insolvències.
- Reconèixer els drets de cobraments per transferències i subvencions en el moment que, segons el cas, es produeixi l’increment de l’actiu o el reconeixement de l’obligació per part de l’entitat que la concedeix.
- Dotar la provisió per a riscs i despeses corresponent de l’import estimat a fi de satisfer les responsabilitats, probables o certes, procedents de litigis en curs, indemnitzacions o altres obligacions pendents de quantia indeterminada.
- Comptabilitzar acuradament al final de l’exercici els interessos de préstecs meritats no liquidats.
- Registrar la situació corresponent a les operacions de cessió del dret de crèdit i descriure en la memòria l’existència dels compromisos que se’n deriven.
- Analitzar i conciliar totes les partides vinculades als creditors no pressupostaris amb la finalitat d’establir la composició i l’antiguitat dels saldos, i registrar els moviments segons les dates de meritació amb independència del moment financer que deriva de les transaccions.
- Analitzar i conciliar els saldos amb les entitats dependents i amb altres administracions, especialment la CAIB, al tancament del període econòmic amb l’objectiu d’aconseguir que hi hagi equivalència en els saldos.
- Realitzar les anotacions comptables pertinents a fi de corregir les incidències exposades i procurar-ne la detecció i l’esmena en exercicis posteriors.
- Adoptar les mesures oportunes a fi de complir la normativa d’estabilitat pressupostària.
- Elaborar més acuradament el pressupost a fi d’evitar la utilització de partides que no presenten execució i la repetició de les mateixes modificacions de crèdit que en els exercicis anteriors.
- Vetllar per l’ordenació i la instrumentació adequades dels expedients de modificació de crèdits.
- Ajustar les actuacions als procediments establerts, a fi d’evitar haver de recórrer habitualment a la situació excepcional de reconeixement extrajudicial de crèdits i imputar a l’exercici que correspongui la totalitat de l’execució pressupostària.
- Revisar els saldos dels pressuposts tancats i, si escau, tramitar i aprovar els expedients corresponents de regularització dels drets pendents de cobrament i d’obligacions pendents de pagament d’exercicis anteriors.
- Comptabilitzar els compromisos d’ingrés que tinguin repercussió en pressuposts d’exercicis posteriors, a fi d’informar-ne en la memòria i per tenir la informació adient per elaborar els pressuposts futurs.
- Incloure tots els compromisos de despesa imputables a pressuposts d’exercicis posteriors, especialment els derivats de compromisos de finançament de l’endeutament d’entitats vinculades i la càrrega financera derivada d’aquest.
- Completar la memòria amb la informació referent als aspectes dels quals s’han exposat mancances.
- Reduir l’estructura i la composició del sector públic municipal i vetllar per la seva adaptació a la satisfacció de les necessitats públiques sota els principis d’eficàcia, d’eficiència i d’economia.
- Disposar que, per a totes les entitats en què la participació pública és majoritària, l’administració amb més participació aprovi el pressupost anual d’ingressos i de despeses, i presenti els comptes anuals i la liquidació del pressupost aprovat.
- Disposar d’un inventari actualitzat de béns de les entitats dependents i harmonitzar-lo amb la comptabilitat patrimonial, així com practicar les correccions valoratives corresponents a l’immobilitzat, que permetin conèixer en tot moment el valor net comptable individualitzat dels béns.
- Analitzar periòdicament els saldos deutors i practicar les correccions valoratives adients en el cas que hi hagi dubtes sobre la cobrabilitat d’aquests imports.
- Analitzar acuradament la situació fiscal, amb relació als principals imposts, de cada entitat dependent segons l’activitat que desenvolupi, amb la finalitat de tributar adequadament i obtenir les exempcions i les bonificacions que li pertoquin.
- Implantar els mecanismes de control intern necessaris per garantir la fiabilitat dels registres comptables, l’elaboració adequada dels comptes anuals i la protecció dels actius de les entitats.
- Mantenir actualitzats els llibres d’actes dels òrgans corresponents de govern de les entitats i vetllar perquè les actes estiguin signades per les persones que pertoquin.
- Realitzar conciliacions periòdiques de les transferències i dels saldos pendents entre les entitats dependents i l’Ajuntament.
- Reconèixer el dret de cobrament respecte de l’Ajuntament de forma simultània o, si més no, després que aquest reconegui comptablement l’obligació.
- Adoptar les mesures adients a fi de corregir el desequilibri en el patrimoni net de determinades entitats dependents.
- Incloure en els comptes anuals de les societats mercantils i les fundacions dependents de l’Ajuntament una liquidació de l’estat de previsió de despeses i d’ingressos.
- Adoptar les mesures adients a fi de condicionar les aportacions a les entitats vinculades al fet que aquestes compleixin la normativa, especialment a l’hora d’aplicar els recursos aportats per l’Ajuntament i a l’obligació de retre comptes a la Sindicatura de Comptes.
- Realitzar anualment les aportacions necessàries, a fi que es garanteixi la continuïtat en la prestació de serveis i/o el manteniment de l’activitat de les entitats, i per evitar que es trobin en situacions de desequilibri patrimonial.