Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 13070
Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 7 de desembre de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat
Fets
1. La Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, es va aprovar amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament econòmic de les Illes Balears per millorar la competitivitat dels emprenedors i la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears, mitjançant la dotació de recursos financers en condicions òptimes de termini i tipus d’interès que els permetin mantenir la seva activitat i dur a terme els seus projectes en diferents línies d’actuació.
2. Per complir aquest mandat, la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, mitjançant la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, ha engegat un conjunt d’ajuts per facilitar el finançament de les pimes de les Illes Balears, en especial als emprenedors i les emprenedores amb el suport de fons europeus.
3. En aquesta matèria, el Decret 29/2011, d’1 d’abril, de mesures urgents en matèria de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, regula el marc general de la concessió d’ajuts a petites i mitjanes empreses que vulguin acollir-se a línies de finançament d’inversions productives o liquiditat i sol·licitin el subsidi d’interès i els ajuts per cobrir el cost de l’aval. A més, en l’article 5 estableix que les convocatòries que es dictin a l’empara d’aquest Decret s’han d’aprovar per resolució del conseller competent en matèria d’economia i hisenda i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. La Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.
3. El Decret 29/2011, d’1 d’abril, de mesures urgents en matèria de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d’abril), que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.
4. El Decret 122/2000, d’1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 112, de 12 de setembre).
5. El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).
6. L’annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost de 2008 pel qual es declaren determinades categories d’ajut compatible amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories), sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
7. L’Acord del Consell de Govern de 30 de novembre de 2018, per el qual es concedeix l’autorització prèvia per exercir la competència en matèria d’autorització i disposició de la despesa corresponent a l’expedient de la convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost d’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat, i s’autoritza, per raons d’interès públic, el pagament anticipat del 100 % de l’import de les ajudes, i s’eximeix els beneficiaris de l’aportació de garanties.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts als emprenedors i les emprenedores, i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat, que consta en l’annex d’aquesta Resolució, la qual es tramitarà mitjançant un expedient de despesa anticipada, corresponent a l’exercici 2018, segons Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 14 de novembre de 2018.
Aquesta Resolució queda condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient als pressuposts de l’exercici 2018, atès que es tracta d’un expedient de despesa anticipada, d’acord amb la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de data 14 de novembre de 2018.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 7 de desembre de 2018
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques
Catalina Cladera i Crespí
Annex 1
Convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts als emprenedors i a les emprenedores, i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears
1. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l’exercici de 2019 l’atorgament d’ajuts als emprenedors a les emprenedores, i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears que tinguin aprovades operacions financeres beneficiàries dels fons provinents de convenis o acords entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Banc Europeu d’Inversions (BEI) o una altra institució europea, o avalades per ISBA, SGR, destinades a finançar noves inversions productives o per a liquiditat, formalitzades entre l’1 de desembre de 2018 i el 30 de novembre de 2019. Els ajuts es destinen a cobrir els interessos d’aquestes operacions financeres, i, si escau, el cost de l’aval que formalitzin amb ISBA, SGR.
2. Beneficiaris
2.1. Poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, i les societats civils o comunitats de béns, Agrupacions d’Interès Econòmic (AIE), Unió Temporal d’Empreses (UTE) i empreses d’economia social domiciliades o que duguin a terme un projecte d’inversió a les Illes Balears, que compleixin els requisits de les microempreses, petites i mitjanes empreses i que formalitzin entre l’1 de desembre del 2018 i el 30 de novembre del 2019 operacions financeres en les quals es produeixi algun dels requisits següents:
a) Que financin projectes d’inversions de les pimes, sempre que es facin a centres productius ubicats a les Illes Balears.
b) Que financin operacions de finançament de liquiditat de pimes, l’activitat principal de les quals es faci a centres productius ubicats a les Illes Balears.
2.2. Els emprenedors en procés de creació empresarial també poden ser beneficiaris de l’ajut, però han d’acreditar l’inici de l’activitat abans que es pagui l’ajut, en els termes que estableix l’article 17.1 del Decret 29/2011.
2.3. Als efectes d’aquesta convocatòria, es consideren emprenedors, en els termes de l’article 2.2 de la Llei 2/2012, les persones físiques o jurídiques de caràcter civil o mercantil que, en la data de formalització de l’aval, estan iniciant o ja han iniciat, dins els darrers dos anys naturals anteriors a la convocatòria, una activitat econòmica al territori de les Illes Balears.
Segons l’article 2.4 de la Llei 2/2012, s’entén per activitat econòmica qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l’ordenació per compte propi dels mitjans de producció, dels recursos humans, o d’ambdós, a fi d’intervenir en la producció o distribució de béns o serveis. L’activitat econòmica ha de tenir l’objectiu d’obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l’organització.
2.4. No obstant l’establert a l’apartat 2.1, i fins al 31 de maig de 2019, excepcionalment podran també acollir-se als ajuts regulats per aquesta convocatòria les operacions formalitzades abans de l’1 de desembre 2018 que, per limitacions pressupostàries, no haguessin pogut accedir als ajuts de la convocatòria de 2018 regulada per la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 30 de novembre de 2017.
2.5 Els beneficiaris d’ajuts derivats de convocatòries d’anys anteriors no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d’inversió.
2.6 De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per Resolució administrativa o sentència judicial ferma per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris
Inicialment es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141E01 47000 (o la partida que correspongui), els imports màxims següents amb la distribució d’anualitats que s’indica:
a) Ajuts per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SGR: 1.270.000,00 euros
— Any 2019: 500.000,00 euros
— Any 2020: 325.000,00 euros
— Any 2021: 265.000,00 euros
— Any 2022: 180.000,00 euros
b) Ajut per cobrir els interessos: 1.375.000,00 euros, amb càrrec a la partida 14601 141E01 47000 (o la partida que correspongui) de l’exercici 2020 en aplicació del que estableix l’apartat 11.1 d’aquesta convocatòria.
4. Ajuts per cobrir els interessos d’operacions financeres finalistes per a noves inversions productives
4.1. L’import de cada ajut serà l’equivalent a 1 punt d’interessos quan el finançament sigui finalista per a inversions productives que duguin a terme les pimes.
No obstant això, l’ajuda serà l’equivalent a 2 punts quan així es prevegi expressament en el conveni o acord entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Banc Europeu d’Inversions o una altra institució europea, i en els casos següents:
Inversions efectuades per emprenedors o emprenedores
Inversions efectuades per dones empresàries
Microcrèdits per a inversions d’autònoms, cooperatives, economia social, en especial empreses d’inserció, o economia col·laborativa en general.
Inversions en innovació tecnològica
Inversions en internacionalització
Aquesta excepció no s’aplicarà quan l’instrument financer sigui un fons de titulització.
L’import dels ajuts per cada 1.000,00 euros de préstec per a cada modalitat de termini i carència és el que s’especifica en l’annex 2 d’aquesta convocatòria.
En el cas que el termini d’amortització o de carència de l’operació superi el de les modalitats establertes en l’annex 2, s’ha d’aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.
En cap cas, la novació posterior de l’operació financera avalada, amb establiment de terminis més dilatats en el temps, pot suposar un augment de l’ajut concedit per cobrir els interessos o el cost de l’aval.
4.2. La quantia màxima de préstec sobre la qual s’ha de calcular l’ajut és de 375.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels set primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l’import finançat pugui superar aquesta xifra.
4.3. Aquests ajuts seran compatibles amb altes ajuts públics, sempre que com a conseqüència de la concurrència d’ajuts el tipus resultant mantingui un signe positiu.
5. Ajut per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SGR
5.1. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit o altres fonts alternatives de finançament, incloses les finançades amb fons públics, com el CDTI, o privats, com els fons de titulització, han de disposar necessàriament d’un aval d’ISBA, SGR.
5.2. Les quanties de l’ajut per cobrir el cost dels avals d’operacions financeres que s’acullin a aquesta convocatòria són les següents:
No obstant això, en el cas d’operacions financeres destinades a inversions, quan el sol·licitant sigui un emprenedor, una pime de creixement accelerat, una dona empresària, o l’operació correspongui a inversió en internacionalització, innovació, microcrèdits d’inversió per a autònoms, economia social o cooperatives, es finançarà el 100 % del cost de l’aval, amb la limitació del 1,25 %, durant els quatre primers anys de duració de l’operació original.
5.3. Excepcionalment, les operacions financeres del sector agrícola avalades per ISBA, SGR que hagin sol·licitat ajudes del FOGAIBA podran acollir-se a les ajudes al cost d’aval en la modalitat de liquiditat, sempre que no comptin amb cap altre tipus d’ajuda per aquest concepte ni l’hagin sol·licitada.
6. Entitat col·laboradora
6.1. De conformitat amb l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa com a entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d’acreditar les condicions de solvència i d’eficàcia mitjançant la presentació de la documentació que s’estableixi en el conveni de col·laboració corresponent. Entre altres funcions, s’ha d’encarregar de tramitar els expedients, gestionar-los, fer-ne el seguiment, pagar l’ajut i, si s’escau, comprovar la inversió.
6.2. D’acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques ha de formalitzar el conveni pertinent amb ISBA, SGR, en què cal especificar les quanties màximes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d’abonar a ISBA, SGR, la documentació justificativa que ISBA, SGR, ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.
7. Presentació de sol·licituds
7.1. Les sol·licituds, amb la seva documentació complementària, s’han de presentar per al seu registre, mitjançant l’entitat col·laboradora ISBA, SGR, segons els models que hi ha disponibles en el web de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, en qualsevol dels llocs que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7.2. Juntament amb la sol·licitud i la memòria explicativa dels objectius i les necessitats de liquiditat que s’han de cobrir o les despeses o inversions previstes, s’ha de presentar la documentació que s’indica a continuació:
a) Una còpia del document d’identitat de la persona que signa la sol·licitud, en nom propi o en representació d’una persona jurídica o d’una entitat sense personalitat jurídica.
b) Si són persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l’entitat degudament inscrit, si és preceptiu, en el registre corresponent, o un certificat d’inscripció registral, com també l’acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, o una nota simple informativa del registre mercantil en què consti la inscripció de l’empresa i la representació de qui signa la sol·licitud.
c) Una declaració responsable de la persona titular de l’empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:
1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita o mitjana empresa, per la qual cosa ha de consignar-hi expressament la xifra de negoci, el volum d’actius i la plantilla de l’empresa corresponents a l’exercici de l’any 2017 o, alternativament, a l’exercici tancat a 31 de desembre de 2018 quan la persona sol·licitant ja hagi formulat els comptes i s’hagin aprovat, o ja hagi presentat les declaracions tributàries.
Per als emprenedors o les emprenedores i totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat a dia 1 de gener de 2018, si no s’han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d’actius que l’empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.
2n. Que compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, en els termes que estableix la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (Recomanació 2003/361/CE).
3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per rebre l’ajut segons la legislació vigent.
4t. Que ha sol·licitat o no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l’operació financera o amb el projecte d’inversió, o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitats o rebuts.
5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i amb la Seguretat Social.
Quan la quantia total de l’ajut sol·licitat superi l’import 3.000 euros, i no hagués autoritzat l’Administració autonòmica per a demanar-los directament, la declaració prevista en el punt 6è anterior s’ha de acompanyar dels certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària d’estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data de registre de la sol·licitud.
En el cas d’empreses en procés de creació, els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària podran acreditar que l’empresa no consta en els seus registres.
d) La documentació acreditativa d’estar donat d’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors i en l’impost sobre activitats econòmiques, quan no l’hagi autoritzat a l’Administració autonòmica per demanar-ho directament a l’AEAT.
e) Un informe o memòria d’ISBA, SGR, amb relació a l’operació, acompanyat del quadre d’amortització de l’aval.
7.3. A l’efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s’entén que autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i també per demanar d’ofici, en representació seva, els certificats corresponents del punt 6è de la lletra c anterior i la documentació acreditativa prevista en l’apartat d.
7.4. Quan així ho prevegi el Conveni previst a l’apart 6, l’entitat col·laboradora serà dipositària i custodiadora dels documents anteriors amb l’excepció dels documents prevists en els apartats 7.2.c) i e) que hauran d’acompanyar a la sol·licitud per al seu registre. En aquest supòsit serà també dipositària i custodiadora dels documents prevists a l’apartat 11.1.b) -3er.
8. Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 4 de desembre de 2019.
No obstant això la resolució de concessió o denegació dels ajuts no es produirà en cap cas abans de l’1 de gener de 2019.
9. Examen de la documentació
9.1. La Comissió Avaluadora és l’encarregada d’examinar la documentació presentada, i es competent per examinar i interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació a aportar. Està formada per aquests membres:
— President o presidenta: el director o la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni
Suplent: el cap o la cap del Departament de Tresoreria
— Secretari o secretària: el cap o la cap del Servei de Política Financera i Assegurances
Suplent: el cap o la cap del Servei de Gestió Financera del Sector Públic
— Vocals: un o una representant d’ISBA, SGR, i dos o dues representants de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques
9.2. La Comissió Avaluadora s’ha de reunir periòdicament, sempre que el president o la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s’ha de fer constar en l’acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
La Comissió Avaluadora pot eximir la persona sol·licitant de presentar algun dels documents assenyalats en l’apartat 7 d’aquesta convocatòria per raons de racionalització o de manca d’idoneïtat.
9.3. No s’estableixen criteris per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant el sistema que fixen els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Sens prejudici que s’ampliï posteriorment, el pressupost d’aquesta convocatòria està calculat per concedir tots els ajuts que se sol·licitin fins a 40.000.000 euros de principal, dels quals, inicialment i sense caràcter limitador, es preveu destinar 26.000.000 euros al finançament d’inversions i 14.000.000 euros a liquiditat i refinançament, o fins que s’exhaureixin els fons destinats a aquesta convocatòria.
9.4. L’òrgan competent per instruir el procediment i per fer la proposta de resolució és el director o la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.
9.5. Si la sol·licitud o la documentació aportada són defectuoses o incompletes, s’ha de requerir la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n’esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l’ha d’advertir que, si no ho fa i no s’amplia expressament el termini a què es refereix l’article 14.4 del Decret 29/2011, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l’article 21.1 de la Llei 39/2015.
9.6. De conformitat amb l’article 17.3 del Text refós de la Llei de subvencions, les sol·licituds d’ajuts s’han de resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent per resoldre-les.
10. Resolució
10.1. L’òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques. La resolució s’ha de notificar al beneficiari i a l’entitat col·laboradora.
10.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos.
11. Pagament i justificació de l’aplicació dels fons
Les persones o entitats beneficiàries han de justificar davant l’òrgan instructor, mitjançant l’entitat col·laboradora, la formalització de l’operació financera vinculada amb l’ajut concedit i, l’alta en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retenidors i en l’impost sobre activitats econòmiques amb anterioritat al pagament de l’ajut d’interessos, en el cas que aquests aspectes no s’hagin acreditat en el procediment de concessió.
11.1. Ajuts per cobrir els interessos
a) Per a les operacions que financin inversions, el pagament de l’ajut per cobrir els interessos només s’ha de fer una vegada, com a bestreta i un cop que el beneficiari hagi justificat l’execució del projecte d’inversió davant ISBA, SGR, en el termini comprès entre l’1 de gener i el 31 d’octubre de 2020. Per aquest motiu, els pagaments en concepte d’ajut per cobrir els interessos es faran durant l’any 2020.
b) Els beneficiaris han de justificar davant ISBA, SGR, l’aplicació dels fons percebuts procedents de l’operació de finançament, per mitjà de la presentació d’un compte justificatiu que ha de contenir els documents següents:
1r. Declaració responsable de la persona titular de l’empresa, o de qui la representi legalment o voluntàriament, d’haver aplicat els fons percebuts de l’operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d’haver dut a terme les activitats per a les quals se sol·licità i que com a conseqüència d’altres ajuts públics sol·licitats el tipus efectiu d’interès no esdevé negatiu.
2n. Memòria de les activitats dutes a terme en el projecte d’inversió pel qual s’hagi autoritzat l’operació de finançament, amb el desglossament de cada despesa que s’hagi generat. Quan el projecte d’inversió hagi estat finançat, a més de per l’operació objecte de l’ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’ha de fer constar la quantia, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
3r. Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l’aval, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. En el cas d’adquisició de béns immobles, a més d’aquests documents, s’ha de presentar el certificat d’un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent. En el cas de treballs duts a terme per la mateixa empresa per al seu immobilitzat, s’ha d’expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l’IVA.
Excepcionalment, en el cas d’operacions amb fons ICO Garantia SGR o d’adquisició d’un negoci en marxa o emprenedors del sector del comerç, podran computar com a part de la inversió despeses de circulant fins al 50 % de la inversió finançada que es justificaran mitjançant les corresponents factures. En cas que aquest tipus de despesa no permeti justificar-la mitjançant factura, es podran justificar totes o part d’aquestes despeses, mitjançant una declaració responsable de la persona beneficiària emesa amb aquesta finalitat.
c) La justificació de l’aplicació dels fons percebuts, establerta en l’apartat anterior, s’ha d’efectuar en el termini màxim de deu mesos des de la data de la resolució de concessió de la subvenció, o de dotze mesos si la resolució es va produir abans de l’1 de març, i sempre dins el termini que estableix la lletra a d’aquest apartat.
d) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l’ajut d’interessos per mitjà de l’entitat col·laboradora ISBA, SGR.
e) D’acord amb l’article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord del Consell de Govern de 30 de novembre de 2018 a sol·licitud motivada de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, s’autoritza el pagament anticipat d’aquests ajuts per raons d’interès públic i, una vegada presentada la documentació acreditativa de l’execució del projecte d’inversió o la formalització de l’operació de finançament. S’eximeix els beneficiaris de prestar garanties en virtut del que disposa l’article 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
f) No justificar l’execució de la inversió almanco en un 50 % o no justificar-la dins el termini que estableix la lletra c) anterior són motius que suposen, sense més tràmits, la renúncia a l’ajut per cobrir els interessos i el cost de l’aval, i l’inici del procediment de revocació amb reintegrament de les quanties percebudes.
11.2. Ajut per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SRG
El pagament de l’ajut al cost dels avals d’ISBA, SGR, s’ha de fer directament a aquesta entitat per anualitats, el qual ha de reintegrar al beneficiari. El pagament de l’anualitat del 2019 s’ha de dur a terme quan es dicti la resolució de concessió de l’ajut. Per pagar les anualitats següents, ISBA, SGR, ha de presentar trimestralment a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques un certificat de totes les anualitats que vencin durant cada trimestre, amb independència de la facultat d’ISBA SGR d’anticipar o ajornar el cobrament al client, en què s’han d’indicar, en relació amb cada aval, les dades següents:
11.3. Compte justificatiu en acabar l’operació financera objecte de l’ajut
També, en concepte de compte justificatiu a l’acabament de l’operació de finançament, o del tram objecte de l’ajut si l’operació financera té un termini superior a quatre o set anys, segons el cas, ISBA, SGR, ha de presentar a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques un certificat acreditatiu del compliment de l’operació d’aval en els termes establerts en la concessió de l’ajut.
12. Reintegrament de l’ajut
12.1. Si el beneficiari incompleix les condicions establertes en l’acord, en la resolució de concessió o en la normativa aplicable, ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma els ajuts percebuts en la part cobrada i no meritada.
12.2. En el cas d’execució parcial de la inversió o d’alteració de les condicions d’execució, cal atenir-se al que estableix l’article 20 del Decret 29/2011.
No justificar la inversió en el termini que estableix l’apartat 11.1 c o en l’import mínim que fixa l’apartat 11.1 f es considerarà equivalent a la renúncia a l’ajut, amb els mateixos efectes de no executar la inversió.
12.3. En el supòsit de cancel·lació anticipada voluntària de l’operació de finançament, el beneficiari ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l’ajut en la part cobrada i no meritada.
12.4. Les amortitzacions anticipades parcials, si n’hi ha, no poden ser d’una quantia inferior al 20 % del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació.
12.5. La cancel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l’acabament del termini de l’operació no es considera com a cancel·lació anticipada.
12.6. En el supòsit de què com a conseqüència de la concurrència d’ajuts públics el tipus resultant sigui negatiu el beneficiari haurà de reintegrar l’ajut rebut per cobrir els interessos.
13. Expedients de línies d’ajuts d’anys anteriors
La Comissió Avaluadora, que regula l’apartat 9 d’aquesta convocatòria, és també l’òrgan competent per examinar i interpretar les qüestions relatives als expedients de les convocatòries d’anys anteriors, en especial les que resulten dels convenis subscrits entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’entitat col·laboradora en la tramitació dels ajuts ISBA, SGR.
14. Notificacions i comunicacions
Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d’esmena i aportació de documentació, o altres que afecten sol·licituds d’ajuts acollides a aquesta convocatòria s’efectuaran per via telemàtica a l’adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.
Annex 2
Valor actual de la bonificació del tipus d’interès de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Imports dels pagaments dels ajuts de la convocatòria de 2019
Modalitat de préstec |
Per cada 1.000 € Bonificació del 1 % |
Per cada 1.000 € |
Bonificació del 2 % |
||
3 anys / 0 carència |
17,13 € |
34,19 € |
4 anys / 0 carència |
21,89 € |
-- |
5 anys / 0 carència |
26,65 € |
53,21 € |
5 anys / 1 carència |
31,47 € |
62,81€ |
7 anys / 0 carència |
36,00 € |
71,85 € |
7 anys / 2 carència |
45,48 € |
90,77€ |
*Valor actualitzat net per cada 1.000 € de finançament.
Annex 3
Definicions i conceptes subvencionables
A. Definicions
1. Emprenedor-a: persona física o jurídica que està iniciant o ja ha iniciat, dins els darrers dos anys naturals anteriors al de la convocatòria, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears, i sempre que no superi els paràmetres de la condició de mitjana empresa. En el supòsit que aquests haguessin optat per una forma societària, tant mercantil com civil, s’aplicaran per analogia els paràmetres establerts per a la dona empresària en l’apartat A.6 b.
2. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l’ordenació per compte propi dels mitjans de producció o els recursos humans, o d’ambdós, a fi d’intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L’activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l’organització. Resten expressament excloses d’aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària i el joc quan sigui l’activitat principal.
3. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d’acord amb l’annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost pel qual s’estableixen determinades categories d’ajuda compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories):
a) Tenir menys de 250 persones treballadores.
b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d’euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d’euros.
c) No estar participades en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d’empreses que no compleixen els requisits anteriors.
En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d’euros.
D’altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d’euros.
4. Innovació tecnològica: ús del coneixement tecnològic per crear o millorar els productes, els processos o els serveis aptes per introduir-los en el mercat.
S’entendrà, a aquests efectes, i conforme a l’establert per CERSA, que poden acollir-se a aquesta modalitat les persones que ho sol·licitin i que compleixin un dels requisits següents:
1. La pime va utilitzar el finançament amb el qual està relacionada la garantia atorgada per invertir en la producció o desenvolupament de productes nous o substancialment millorats, processos o serveis que són innovadors i en què existeix un risc de fallida tecnològica o industrial i inversions que suposin una millora substancial del model de producció/organitzatiu de la empresa.
2. La pime es considera de creixement accelerat, cosa que implica que es compleixen simultàniament i) que duu operant en el mercat menys de 12 anys des de la seva primera venda comercial, ii) que ha aconseguit una mitjana anualitzada de creixement orgànic en empleats o en vendes major del 20 % per any, durant un període de 3 anys consecutius, i iii) que presenta 10 o més empleats en el primer dels 3 anys.
3. La pime requereix finançament, per a la que sol·licita l’aval, d’una inversió de risc que compleix simultàniament que i) és superior al 50 % de la mitjana de les seves vendes anuals en els 5 anys precedents i ii) té la finalitat d’introduir un nou producte o introduir-se en un nou mercat geogràfic, d’acord amb un pla de negoci.
4. La pime està en una fase inicial i i) té com a accionista a una companyia de capital risc o un business angel que sigui membre d’una xarxa de business angels o bé ii) ha rebut finançament en els darrers 24 mesos d’una companyia de capital risc o un business angel que sigui membre d’una xarxa de business angels.
5. A la pime se li han concedit formalment subvencions, préstecs o garanties de plans de suport a la investigació i la innovació europeus o a través dels instruments de finançament o de plans de suport a la investigació o innovació regionals o nacionals en els darrers 36 mesos, amb la condició que el finançament no cobreixi les mateixes despeses.
6. La pime ha estat guardonada amb un premi d’investigació i desenvolupament o innovació per una institució o organisme de la Unió Europea en els darrers 24 mesos.
7. La pime ha registrat en els darrers 24 mesos almanco un dret tecnològic (com patents, models d’utilitat, dret de disseny, topografia de productes semiconductors, etc.) i la finalitat de l’operació avalada és permetre, directe o indirectament, l’ús d’aquest dret tecnològic.
8. La pime i) du operant en el mercat menys de 7 anys des de la seva primera venda comercial i ii) els seus costs en investigació i innovació representen almanco un 5 % dels seus costs operatius totals en almanco un dels tres anys precedents —o en aquest exercici fiscal si és una empresa emergent (start-up)—, certificat per l’auditor extern o si no n’hi hagués per la SGR que es basi en l’anàlisi suportada dels comptes de la pime.
9. La pime compleix simultàniament aquestes dues circumstàncies:
Ha incorregut en unes despeses anuals d’investigació i innovació iguals o superiors al 20 % de l’import de l’operació avalada, segon els darrers estats financers, i
El seu pla de negoci indica un increment en les seves despeses d’investigació i innovació almanco igual a l’import de l’operació.
10. La pime es compromet a gastar un import igual al 80 % de l’import de l’operació en activitats d’investigació i innovació, tal com estava indicat en el seu pla de negoci, i l’import restant en les despeses necessàries per possibilitar dites activitats.
11. Les despeses en investigació i innovació de la pime representen almanco el 10% dels seus costs operatius totals en almanco un dels tres exercicis anteriors, o si és una empresa emergent (start-up) sense historial financer, en l’auditoria del seu exercici actual, certificat per un auditor extern.
5. Internacionalització: estratègia corporativa de creixement per diversificació geogràfica internacional, per mitjà d’un procés evolutiu i dinàmic de llarg termini que afecta gradualment les diferents activitats de la cadena de valor i l’estructura organitzativa, amb un compromís i una implicació creixents dels seus recursos i les capacitats amb l’entorn internacional, incloses les inversions estratègiques en immobilitzat expressament destinades a l’elaboració o magatzematge de la producció per l’exportació.
6. Dona empresària: als efectes d’aquesta línia, els criteris que determinen la condició de dona empresària són:
a) Per a les persones físiques, que siguin dones que, en la data de formalització de l’aval, acreditin estar donades d’alta en l’impost d’activitats econòmiques.
b) Per a les persones jurídiques i assimilats, que siguin d’empreses que, en la data de formalització de l’aval, acreditin que la titularitat de més del 50 % del capital correspon a dones, i que, a més, compleixin els requisits següents:
—L’òrgan d’administració ha d’estar compost majoritàriament per dones.
—La direcció general o l’òrgan executiu principal han d’estar composts majoritàriament per dones
7. Economia social: a l’efecte d’aquesta convocatòria, es consideren empreses d’economia social les entitats regulades per la Llei 5/2001, de 29 de març, d’Economia Social, quan realitzen una activitat econòmica i empresarial.
(Formen part de l’economia social les cooperatives, les mutualitats, les fundacions i les associacions que duguin a terme una activitat econòmica, les societats laborals, les empreses d’inserció, els centres especials d’ocupació, les confraries de pescadors, les societats agràries de transformació (SAT) i, en general, les entitats que es regeixin pels principis establerts a la Llei 5/2011)
B. Línia CAIB-ISBA 2019. Conceptes subvencionables en inversió
1. Norma general
Finançament d’inversió en actius fixos productius destinats a la seva explotació directa pel sol·licitant i despeses de circulant fins al 20 % del total finançat o del total justificat, si aquest fos menor. (Amb l’excepció prevista en l’apartat 11.1 b 3r).
2. Microcrèdits per a autònoms
Operacions financeres a llarg termini (tres anys o més) destinades a la iniciació o la millora d’activitats empresarials de dimensió molt reduïda amb una marginalitat manifesta d’accés a fons de finançament, amb un import nominal no superior a 25.000 euros. El microcrèdit no s’ha de complementar amb cap altre finançament aliè addicional. Cobreix necessitats de finançament d’inversió (maquinària, equipament informàtic, mobiliari, immobles, vehicles, actius fixos productius nous o de segona mà, etc., i part del circulant).
3. Internacionalització
Es financen les inversions següents:
a) Diagnòstic i estratègia internacional
b) Estudis de prospecció de mercats
d) Implantació comercial en mercats de destinació
e) Viatges de prospecció
f) Despeses en la participació de fires amb estand propi
4. Innovació tecnològica
— Nous actius fixos innovadors que suposin en si mateixos una millora tecnològica qualitativa i apreciable, en relació amb els actius existents a l’empresa:
a) Activitats de recerca i desenvolupament, en general
b) Maquinària amb noves tecnologies incorporades
c) Sistemes moderns d’informació i comunicació
d) Vehicles ZERO emissions o adaptats a minusvàlids
(Es consideren vehicles ZERO emissions, amb aquets efectes, els vehicles elèctrics 100% i els híbrids endollables)
— Nous actius fixos innovadors que siguin necessaris per posar en marxa novetats o nous projectes derivats d’estratègies encaminades a l’obtenció d’avantatges competitius, per mitjà d’innovacions o millores apreciables en les àrees de producte, servei o procés:
a) Llançament de nous projectes
b) Desenvolupament i diferenciació de productes
c) Nous sistemes de producció
d) Disseny, qualitat i medi ambient
e) Utilització de nous materials
C. Conceptes subvencionables en liquiditat
Necessitats puntuals de tresoreria.
D. Conceptes subvencionables en reestructuració financera
Refinançament d’operacions de préstec o crèdit que representin una millora de terminis.