Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 13056
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es modifica la Resolució del president del FOGAIBA, de 7 de març de 2018, per la qual es convoquen les ajudes, per als anys 2019 a 2023, per a la reestructuració i la reconversió de vinyes

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

A data de 10 de març del 2018, es va publicar al BOIB núm. 31 la Resolució del president del FOGAIBA per la qual es convoquen les ajudes, per als anys 2019 a 2023, per a la reestructuració i la reconversió de vinyes, d’acord amb el Reial decret 5/2018, de 12 de gener, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola, publicat al BOE núm. 12, de 13 de gener de 2018. La resolució esmentada preveu un total de cinc convocatòries que corresponen als anys 2018, 2019, 2020, 2021 i 2022, respectivament.

El dia 3 de novembre de 2018 s’ha publicat al BOE núm. 266 el Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola, que deroga el Reial decret 5/2018, de 12 de gener.

Atès que la convocatòria d’ajudes esmentada del 2019 al 2023 per a la reestructuració i reconversió de vinya està oberta a exercicis futurs, cal adaptar-la a la normativa estatal aprovada recentment.

D’altra banda, l’article 24.6 de la Llei 38/2003, general de subvencions, estableix que les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor del beneficiari proposat davant l’Administració mentre no se li hagi notificat la resolució de concessió. En aquest sentit, atès que en la convocatòria corresponent a l’any 2018 ja s’ha dictat resolució de concessió de les ajudes, la modificació no ha d’afectar els expedients de la convocatòria esmentada. En conseqüència, l’adaptació a la normativa esmentada i la modificació de la convocatòria afecta únicament les sol·licituds d’ajuda presentades per als exercicis 2019 i següents.

Finalment, s’han advertit uns errors en la resolució publicada que han de ser corregits d’acord amb el que disposa l’article 109.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l’article 56 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

En relació amb les convocatòries dels anys 2019 al 2022, es modifica la Resolució del president del FOGAIBA, de 7 de març de 2018, per la qual es convoquen les ajudes per als anys des del 2019 fins al 2023 per a la reestructuració i la reconversió de vinyes, publicada al BOIB núm. 10, de 31 de març del 2018, en el sentit següent:

1. Totes les referències efectuades al Reial decret 5/2018, de 12 de gener, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola publicat al BOE núm. 12, de 13 de gener de 2018, s’han d’entendre efectuades al Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola, publicat al BOE núm. 266, de 3 de novembre de 2018.

2. El punt 2 de l’apartat quart queda redactat de la manera següent:

“2. Únicament seran subvencionables les accions objecte d’ajuda efectuades des de la data de la visita de control inicial duta a terme pels tècnics de FOGAIBA fins al 31 de maig de l’exercici financer següent pel qual se sol·licita l’ajuda, en el cas d’operacions anuals, o fins al 31 de maig dels dos exercicis financers següents per als quals se sol·licita l’ajuda en el cas d’operacions bianuals.

Excepcionalment, en el cas d’accions d’arrabassada, es pot sol·licitar la visita d’inspecció abans de presentar la sol·licitud d’ajuda”.

3. El punt 3.b de l’apartat quart queda redactat de la manera següent:

b) Les superfícies que s’hagin beneficiat d’ajudes a la reestructuració i la reconversió de vinya en les darreres 10 campanyes, excepte per al canvi de vas a espatllera o a un altre sistema de conducció. Aquest termini es comptabilitza a partir de la data en què el beneficiari va sol·licitar el pagament de l’ajuda per a aquesta superfície o la liquidació del saldo en cas que hagi sol·licitat bestreta”.

4. El punt 7.2 de l’apartat quart queda redactat de la manera següent:

7.2 La parcel·la de vinya, una vegada reestructurada o reconvertida, ha de ser com a mínim de 0,5 hectàrees d’acord amb la superfície que consta al Registre Vitícola. No obstant això, aquest límit pot ser inferior si el nombre de parcel·les, després de dur a terme les actuacions que preveu la sol·licitud, és inferior al 80% del nombre de parcel·les inicials o si confronta amb una altra parcel·la de vinya del mateix titular o viticultor.

Si l’operació es limita a accions de reempelt o de canvi de sistema de conducció, la superfície mínima serà la inicial”.

5. El punt 3 de l’apartat cinquè queda redactat de la manera següent:

3. La participació en els costos de la reestructuració i de la reconversió de la vinya només es podrà efectuar per a les accions que s’indiquen a l’annex III i no podran ser accions finançades de manera aïllada, a excepció del sobreempelt o del canvi de vas a espatllera o a un altre sistema de conducció. Tampoc no són subvencionables les accions amb material de segona mà.

La subvenció per a la participació en els costs de la reestructuració i de la reconversió de la vinya és el resultat d’aplicar el percentatge del 50% als imports màxims establerts per a cadascuna de les operacions que recull l’annex III A.

El muntant a percebre en cap cas pot ser superior a l’import que resulti de l’aplicació dels percentatges esmentats sobre la despesa efectivament realitzada i acreditada mitjançant factura i justificant de pagament per a totes les operacions que no hagi executat el beneficiari.

No es finançaran els costs d’arrabassada en aquelles superfícies en què es faci ús d’autoritzacions de plantació concedides en virtut dels articles 66 i 68 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, no generades per l’arrabassada efectuada en l’aplicació de l’operació de reestructuració i amb anterioritat a la sol·licitud d’aquesta operació.

6. Al punt 5 de l’apartat sisè,

On diu “fotocòpia compulsada del NIF”

Ha de dir “fotocòpia del NIF”.

7. El punt 2 de l’apartat desè queda redactat de la manera següent:

“2. Les superfícies acollides a l’ajuda de reestructuració i de reconversió de vinya, d’acord amb aquesta resolució, s’hauran de mantenir en cultiu durant un termini mínim de deu campanyes a comptar des de la campanya posterior en què se sol·licita el pagament de l’ajuda. L’incompliment d’aquesta norma obligarà el beneficiari a tornar l’ajuda rebuda, a més dels interessos legals a comptar des del moment del pagament de l’ajuda, excepte per causes de força major o circumstàncies excepcionals d’acord amb el que preveu l’article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i tret dels casos d’expropiació.

En cas que les superfícies acollides a l’ajuda de reestructuració i de reconversió hagin estat objecte de transmissió, el nou adquirent quedarà subjecte al compliment de l’obligació que s’indica al paràgraf anterior en els mateixos termes establerts per al beneficiari sempre que aquest l’hagi informat que la superfície tramesa estava acollida a les ajudes”.

8. El punt 2 de l’apartat onzè queda redactat de la manera següent:

2. La sol·licitud de modificació ha d’estar degudament justificada, no ha de comprometre l’objectiu global de l’operació, no ha de modificar a l’alça el pressupost aprovat ni tampoc ha de suposar canvis en l’admissibilitat o en la ponderació rebuda en el procediment de selecció si això suposa que la ponderació final quedi per davall de la puntuació de tall entre les sol·licituds aprovades i no aprovades. La sol·licitud es presentarà abans de presentar la sol·licitud de pagament d’ajuda”.

9. S’afegeixen dos punts a l’apartat onzè:

4. No obstant això, es pot permetre que s’efectuïn sense autorització prèvia, sempre que no comprometin l’objectiu general de l’operació, no modifiquin a l’alça el pressupost aprovat, no suposin canvis en l’admissibilitat ni modifiquin la ponderació rebuda en el procediment de selecció si això suposa que la ponderació final queda per sota de la puntuació de tall entre sol·licituds aprovades i no aprovades, les petites modificacions següents:

1r Les transferències de pressupost entre accions menor al 20% del pressupost definit per a cada acció sempre que s’hagin executat totes les accions.

2n Els canvis de varietats o de peus.

Aquestes petites modificacions han de ser justificades i comunicades al FOGAIBA, abans de ser executades.

5. Totes les modificacions s’han de remetre degudament justificades al FOGAIBA, el qual les ha d’avaluar”.

10. El punt 3 de l’apartat tretzè queda redactat de la manera següent:

3. Quan es concedeixin bestretes, la garantia s’executarà quan no s’hagi complert l’obligació de gastar l’import total de la bestreta concedida en l’execució de l’operació que es tracti abans que s’acabi el termini màxim fixat per sol·licitar el pagament de l’operació. En el cas d’operacions anuals, el termini se situarà en el mateix exercici financer en què s’hagi pagat la bestreta i, en el d’operacions bianuals, en el mateix exercici financer en què s’hagi sol·licitat el pagament final de l’operació.

Quan el FOGAIBA estimi que l’import de les despeses reals corresponents a la contribució de la Unió Europea destinada a les operacions que es tractin supera l’import de la bestreta, la garantia podrà ser alliberada”.

11. El punt 4 de l’apartat tretzè queda redactat de la manera següent:

4. En cas que el beneficiari hagi percebut una bestreta superior a l’ajuda definitiva, haurà de reemborsar la diferència. Si, al contrari, l’ajuda definitiva resulta superior a la bestreta percebuda, tindrà dret a cobrar la diferència sense que, en cap cas, l’ajuda total sigui superior a l’aprovada”.

Segon

Aquesta resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb la correcció de l’extracte publicat, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de desembre de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas