Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 13048
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es modifica la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de 13 de novembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 14 de novembre del 2015 es va a publicar al BOIB núm. 168 la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de 13 de novembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles. Aquesta Resolució va ser modificada per la Resolució del president del FOGAIBA, de 25 de novembre de 2015, publicada al BOIB núm. 150, de 29 de novembre de 2015, per Resolució del president del FOGAIBA, de 22 de juliol de 2016, publicada al BOIB núm. 95, de 28 de juliol de 2016, i per Resolució del president del FOGAIBA, de 20 de febrer de 2018, publicada al BOIB núm. 23, de 20 de febrer de 2018.

Des de la publicació de la convocatòria fins ara s’ha pogut comprovar que la mesura té un forta incidència en el sector productor i que esdevé una mesura eficaç per assolir els objectius que proposa el Programa de desenvolupament rural. Amb tot, l’experiència de la gestió durant els tres anys de vigència i la necessitat d’aprofundir en l’objectiu estratègic d’incrementar la dimensió del sector comercialitzador i transformador de productes agraris ha fet notar que els límits d’inversió auxiliables proposats en la convocatòria poden resultar baixos en determinades inversions . Així, és necessari per millorar l’eficàcia de la mesura i per assolir millor els objectius.

Al mateix temps, en la convocatòria inicial no es va publicar al BOIB l’annex IV de tipificació d’incompliment dels compromisos que, seguint les indicacions de la Comissió Europea, es van tipificar d’acord amb els principis de gravetat, abast i persistència i és oportú publicar-lo d’acord amb els principis de publicitat i transparència.

Per tot això, en virtut de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Modificar la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de 13 de novembre de 2015, per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, per a la segona convocatòria del 2018 i següents en el sentit següent:

—Eliminar el punt 2 de l’apartat cinquè.

—Afegir l’annex IV, de reduccions i exclusions:

ANNEX IV REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i en determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

L’import que s’ha de pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.

L’import que s’ha de pagar al beneficiari després de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l’import que es fixa d’acord amb la lletra a supera l’import que es fixa d’acord amb la lletra b en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import que es fixa en la lletra b. L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat.

2. Reduccions en cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat, així com també d’obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l’operació.

Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

— Compromisos excloents (CE): l’incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits que s’estableixen en la concessió i, si escau, el manteniment de l’ajuda. Aquest incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda i la seva exclusió i, quan procedeixi, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i del següent.

— Compromisos avaluables (CV): en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): el compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): el compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): el que no s’ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat

S’entén per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S’entén per compromisos les obligacions que defineix l’apartat desè de la Resolució.

Els compromisos de la línia d’ajuda de subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles estan tipificats de la manera següent:

Realitzar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert i justificar les despeses relacionades amb la inversió per percebre els fons comunitaris en els termes i terminis que determina aquesta Resolució. Aquest compromís s’entén que s’ha complert amb l’execució del 50% de les inversions. CB

Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l’ajuda. La tipificació del compromís s’aplicarà a la part de subvenció proporcional al termini incomplert. CB

Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l’article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. La tipificació del compromís s’aplicarà a la part de subvenció proporcional al termini o norma incomplerts. CB

Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l’ajuda i el manteniment posterior dels compromisos. CB

Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. CS

Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari als quals fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució. CB

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

            100% de l’ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

            Primer any d’incompliment:

                        Un compromís incomplert: 25% de l’ajuda.

                        Dos o més compromisos incomplerts: 50% de l’ajuda.

            Segon any o més d’incompliment: 50% de l’ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

            Primer any d’incompliment:

                        Un compromís incomplert: 2% de l’ajuda.

                        Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l’ajuda.

            Segon any o més d’incompliment: 10% de l’ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d’anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l’any en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en què s’hagi detectat l’incompliment i l’any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas, s’aplicarà el que disposen les circulars de coordinació que dicti l’autoritat de coordinació.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos, per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

Segon

Aquesta Resolució s’ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament amb la correcció del seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 14 de desembre de 2018

El president del FOGAIBA Vicenç Vidal Matas