Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 13013
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació de serveis de temporada a la platja de Cala Antena. TM Manacor (206a/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 d’octubre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte d’instal·lació de serveis de temporada a platja de Cala Antena. TM Manacor, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte del present informe es tramita segons la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears segons l’article 14.2 apartat b, que diu que han de ser objecte d’AIA simplificada els projectes públics o privats no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de Xarxa Natura 2000.
Part de les infraestructures de temporada a Cala Antena, TM Manacor per al 2015-18 es troben dins el LIC ES5310098 cales de Manacor i el conjunt d’infraestructures previstes per a aquesta platja no han estat excloses d’afecció en relació a XN 2000 per l’òrgan competent.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte de les instal·lacions de temporada de Cala Antena forma part del projecte d’ocupació de béns del domini públic marítimo-terrestre estatal per l'explotació dels serveis de temporada a les platges del T.M. de Manacor promogut per l’Ajuntament de Manacor i que recull les infraestructures previstes per al conjunt de platges del municipi. les instal·lacions contingudes al projecte han obtingut el vistiplau, amb o sense condicions, de l’Òrgan competent en relació a Xarxa Natura 2000 a excepció de les de les instal·lacions previstes per a cala Antena que són l’objecte d’aquesta AIA.
Les instal.lacions de temporada previstes per a Cala Antena per al període 2015-18 són:
IT 1 |
60 gandules 26 Para-sols 26 caixes de seguretat |
IT2 |
2 Patí amb pedals 1 Embarcació de salvament Abalisament (banyistes i canals per a embarcacions) |
IT3 |
1 Quiosc 8 Para-sols amb taula 32 Cadires |
IT4 |
1 Torre de vigilància |
IT5 |
1 Dutxa 1 WC doble de tipus no químic |
IT6 |
1 Passarel·la |
IT8 |
4 Papereres 1 centre de reciclatge 2 Panells informatius de serveis i normes de conducta |
L’àmbit està parcialment inclòs al LIC Cales de Manacor (ES 5310098). La part marina es troba també dins XN2000, en concret en el LIC Costa de Llevant (ES5310030). La meitat nord de la platja i la costa de Manacor és ANEI i està afectat d’APR d’incendis. La vulnerabilitat d’aqüífers és alta.
3.Avaluació dels efectes previsibles
De l’anàlisi de la documentació es dedueix que es poden produir impactes ambientals. A priori les accions que poden ocasionar impactes negatius són:
1.vessaments accidentals d’aigües fecals, provinents de les instal·lacions de temporada o de l’EBAR situada al fons de la platja,
2.degradació de l’hàbitat marí 1120 – Praderies de posidònia per les estructures de subjecció de l’abalisament dels canals de bany i de sortida i entrada d’embarcacions,
3.degradació de la qualitat de l’hàbitat de les espècies prioritàries que viuen en el LIC Cales de Manacor (ES5310098) per freqüentació i soroll,
4.afeccions a mitjà o llarg termini sobre la superfície i perfil de la platja i sobre la fertilització de l'arena si es realitza una retirada de les restes de posidònia acumulades a la vorera sense criteris tècnics i
5.empobriment o desaparició de la vegetació corresponent a l’hàbitat d’interès comunitari 2110-Dunes mòbils embrionàries per trepig reiterat.
Respecte a possibles vessaments accidentals d’aigües fecals els considerem poc probables amb la implantació d’un pla de manteniment preventiu dels equips i de les instal·lacions, que inclogui la revisió de la seva estanquitat per tal d’evitar qualsevol fuita accidental d'aigües residuals procedents dels banys i quioscs i de la mateixa EBAR, situada al fons de la cala.
En relació als impactes que es puguin produir sobre les praderies de posidònia cal que l’abalisament estigui fixat sobre fons d’arena, però en cas que això sigui impossible considerem adequada, com a mesura excepcional, la recomanació expressada al document ambiental sobre l’abalisament en fons coberts per posidònia, consistent en utilitzar abalisaments de baix impacte amb boia auxiliar de profunditat.
Pel que fa a les molèsties damunt la fauna al LIC Es5310098 Cales de Manacor d’acord amb la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears les àrees incloses a Xarxa Natura 2000 es consideren àrees de silenci o d’alta sensibilitat acústica, per la qual cosa el quiosc no podrà comptar amb música ambiental ni generar renous que superin els 50 dB, de les 8:00 a les 21:00 hores, i de 45 dB, de 21:00 a 8:00 hores. Per tal de protegir també aquesta zona dels incendis forestals caldrà seguir les recomanacions expressades pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Seria recomanable també el tancament de la pista no asfaltada que dóna accés a la cala per a vehicles particulars.
Vistes les possibles conseqüències que podria tenir una retirada mal planificada de les restes de posidònia acumulades a la vorera de l’aigua només es podrà realitzar durant els mesos de juny a setembre, sempre i quan formin bermes, de manera manual, mai abans d’unes condicions meteorològiques adverses i comptar amb l’autorització expressa del Servei de Planificació al Medi Natural.
Respecte a la degradació de l’hàbitat 2110-Dunes mòbils embrionàries i en compliment de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de juny de 2013 per la qual s'aproven els criteris generals de distribució d’instal·lacions de servei de temporada en el domini públic maritimoterrestre balear caldrà:
-Situar tots els banys damunt una plataforma al fons de Cala Antena, devora l’EBAR i connectats al clavegueram municipal o directament a l’EBAR (o disposar de fossa sèptica).
-La dutxa també haurà d’estar connectada a la xarxa de clavegueram.
-Allargar i dimensionar la passarel·la per tal que es pugui accedir als banys, dutxa i centre de reciclatge i cartells per damunt la mateixa complint amb les determinacions de la normativa vigent en matèria d’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques. La passarel·la haurà de continuar fins a l’entrada del camí no asfaltat que dóna accés a la cala i tant el proveïment del quiosc com la retirada de residus s’hauran de fer per les passarel·les.
-La neteja de residus es farà de manualment.
-Caldrà eliminar les plantes invasores de jardineres i espais públics de la platja.
De l’anàlisi del projecte es pot concloure que les instal·lacions de serveis de temporada a la platja de Cala Antena per als anys 2015-2018 tindran poc impacte damunt els valors ambientals pels quals es declararen el LIC Cales de Manacor (ES 5310098) i el LIC Costa de Llevant (ES5310030) si es compleixen les recomanacions expressades en el document ambiental i les condicions i mesures preventives expressades en aquest document.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S’han efectuat consultes a:
1.Servei d’Aigües Superficials
2.Servei de Planificació al Medi Natural
3.Demarcació de Costes a Illes Balears
4.Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl en data 17/04/2018, va informar que caldrà incloure al projecte la previsió de prendre les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2017 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals i que les instal·lacions temporals previstes a la platja es disposin a una distància mínima de la vegetació circumdant de 3 m. Es recomana que es posi senyalització informativa del risc d’incendi forestal de l'entorn de la platja i de contacte del SEIB 112, ja sigui independent o integrada a la de les instal·lacions.
El Servei de Planificació al Medi Natural en data 4/07/2018, va informar el favorablement aquest projecte sempre i quant es complissin les següents condicions:
a.No es podrà instal·lar cap tipus d'estructura directament sobre les dunes, ni sobre la vegetació, a excepció de la passarel·la. El quiosc-bar i els banys es situaran sobre plataformes de fusta, sense cimentar cap estructura.
b.Els elements que han de quedar subjectes al sòl no podran fixar-se amb ciment ni estructures de formigó.
c.Amb l’objectiu de no augmentar les repercussions ambientals associades a la freqüentació de la platja i a la presència dels serveis, es mantindran constants les següents instal·lacions respecte del projecte del 2014: la superfície de gandules i para-sols (amb 11 metres d'amplada màxima), un sol velomar, i 4 taules amb 4 para-sols i 16 cadires al costat del quiosc.
d.La dutxa que aboca les aigües residuals a la superfície de la platja s'ha d'eliminar.
e.Els dos contenidors de rebuig que estan situats al final de la platja, al costat de I'EBAR que no figuren al projecte s'han d'eliminar, o bé s'han de substituir per contenidors de recollida selectiva, retirant-los de la superfície de la platja i situant-los cap a la zona del vial d'accés, sobre terrenys rocosos. A més, s'ha de lliurar a la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (DGENB) una addenda al projecte i a l‘EIA que inclogui la seva presència al projecte i expliqui com es fa la gestió dels residus generats a la platja.
f.Si els contenidors de recollida selectiva es situen a la superfície de la platja s'han de dimensionar de forma que es puguin transportar a través de la passarel·la de fusta, de manera que no requereixin de ser buidats per camions i instal·lar-se sobre una plataforma de fusta.
g.S'ha de lliurar a la DGENB una addenda al projecte on s'inclogui el bany situat a la part posterior de la platja, adjacent a I'EBAR, i la instal·lació d'una passarel·la de fusta a través de la qual s'accedeixi al servei.
h.El bany situat enmig de la platja s'ha de reubicar devora l'altre bany a la part posterior de la cala. Aquest canvi d'ubicació també s'haurà de reflectir a l'addenda del projecte.
i.S'ha d'aprovar un pla de manteniment preventiu que demostri l’estanquitat i l'absència de fuites de la xarxa de sanejament que passa per la platja mitjançant la qual s'evacuen les aigües residuals procedents del quiosc-bar, els banys i les zones urbanes pròximes cap a I'EBAR.
j.S'ha d'instar a la Direcció General de Recursos Hídrics que també apliqui la mesura anterior a les instal·lacions de la mateixa EBAR.
k.Qualsevol episodi de contaminació observat durant les analítiques de les aigües de bany serà comunicat a la DGENB.
l.La neteja de la platja s'ha de fer de forma manual, evitant pas de vehicles i maquinària pesant per la platja i pels terrenys ocupats per vegetació.
m.S'ha de tancar l'accés a la platja dels vehicles, camions i maquinària pesant a través de la pista no asfaltada.
n.La passarel·la de fusta ha d'allargar-se fins al final de la platja. Els productes que es subministrin al quiosc-bar es transportaran per la passarel·la.
o.La retirada de les restes de posidònia acumulada a la vorera de la mar només es podrà fer en el cas que es formin bermes, que es demostri que la seva acumulació i degradació suposa un problema de salut ambiental, i la seva retirada no modifiqui l'equilibri sedimentari de la platja, ni el perfil de la platja, ni perjudiqui l'aportació de matèria orgànica als hàbitats naturals presents a la platja, a condició que es compleixen els criteris tècnics següents:
o.1) El període en què es pot realitzar la retirada de les restes és de juny a setembre, per evitar els temporals de la primavera i tardor.
o.2) La retirada només es podrà fer de forma manual utilitzant una forca o instrument anàleg, sense usar maquinària pesant.
o.3) Només es podran extreure les restes de posidònia acumulades en forma de bermes situades sobre la part no submergida de la platja, dipositades sobre la superfície d'arena seca i deixant una capa de posidònia de 10 centímetres de gruix sobre el nivell d'arena (amb la finalitat de disminuir la pèrdua d'arena), a condició de que l'acumulació no contingui una quantitat d'arena apreciable a simple vista (ja que en aquest cas és millor deixar-la sobre la superfície de la platja, per a què aquesta creixi per acreció).
o.4) Entre una retirada de posidònia i la següent es deixarà passar un mínim de 3 dies i mai es programarà una retirada davant una predicció meteorològica adversa.
o.5) Les restes de posidònia s'acumularan en un punt o més de la platja durant la temporada turística alta per ser reposats a la vorera de la mar a finals de setembre. El lloc d'acumulació es situarà a la part posterior de la platja,a fi de no exportar arena ni matèria orgànica fora de la platja, sense ocupar zones potencialment ocupades per hàbitat natural.
o.6. Instal·lar algun tipus de informació en un cartell separat, o juntament amb els ja instal·lats, o en les instal·lacions previstes (quiosc, torre, etc.), on s'informi de la importància de les restes de posidònia per a la conservació en bon estat l'espai protegit i de la platja.
o.7) La totalitat de les restes seran finalment destinades a finals de setembre a la deposició sobre la vorera de la mar per esmorteir la potència erosiva dels temporals de tardor i per incorporar la matèria orgànica i la totalitat de l'arena inclosa en les restes de posidònia al sistema de la platja. Cap fracció podrà ser gestionada com a residu o utilitzada per altres usos (agrícola ramader, material d'aïllament, etc.).
p.S'ha de lliurar a la DGENB un informe anual amb fotografies de la cala que il·lustrin l'evolució de l'estat de conservació de la platja, la línia de costa, la superfície i el volum ocupat per l'arena de la platja, i com s'ha dut a terme la retirada i reposició de les restes de posidònia i de la distribució l'estat de conservació dels hàbitats naturals 1210 i 2110. A l'informe anual s'han d'adjuntar les analítiques corresponents a les aigües de bany, perquè es pugui comprovar l'absència d'episodis de contaminació. Aquests informes seran tinguts en compte per elaborar l'informe de les repercussions ambientals a la Xarxa Natura 2000 de les instal·lacions de temporada del període 2019-2022.
q.En el moment en què, durant el transcurs del període d'autorització, l'Ajuntament detecti un retrocés de la línia de costa, una modificació del perfil de la platja, una pèrdua de superfície o volum d'arena, un balanç negatiu sedimentari, o una afecció als hàbitats naturals presents a la platja per minva d'aportació orgànica, s'haurà d'aturar la retirada de les restes de posidònia de la platja i comunicar a la DGENB de les mesures de conservació dels hàbitats previstes.
r.El proper projecte de serveis de temporada2019-2022 que inclogui un servei de neteja i retirada de posidònia, haurà de incloure un EARA específic per a aquest servei.
s.Ni al quiosc-bar ni a cap dels altres serveis instal·lats es podrà emetre música o altres emissions amb un nivell de renou superior a 50 dB, de les 8:00 a les 21:00 hores, i de 45dB, de 21:00 a 8:00 hores. La celebració de concerts i “beach parties” a la platja estan específicament prohibits.
t.S'han d'eradicar les espècies de plantes invasores, llevar les jardineres que s'observen a les fotografies de la platja i, si es vol plantar algun tipus de coberta vegetal, utilitzar alguna de les espècies característiques del hàbitat de dunes mòbils embrionàries, com Cyperus capitatus, Elymus farctus, Eryngium maritimum, Sporobolus pungens, Ammophila arenaria subsp. australis, Calystegia soldanella, Euphorbia paralias, Medicago marina, Pancratium maritimum o Polygonum maritimum.
u.Els morts de formigó que fixen l'abalisament s'han de fondejar sobre fons d'arena esproveïts de posidònia, evitant els fons rocosos.
v.No es podran reparar motors d'embarcacions a la zona, ni evacuar aigües residuals o de sentines, ni manejar combustible a fi d'evitar abocaments.
w.Per garantir la preservació de l'hàbitat d’ interès comunitari prioritari de praderies de posidònia s'hauria d'engegar una investigació sobre quin és l'ús i dels possibles vessaments contaminants procedents d'una canonada submarina que surt fins a un terç de la cala, i del perill que suposa el seu trencament per part de les embarcacions o de l'abalisament d'entrada i sortida d'embarcacions, una de les quals és la de salvament.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta de diverses instal·lacions de serveis de temporada a Cala Antena (Manacor) damunt l’arena de la platja. En concret es tracta d’una caseta de banys de tipus no químic, una dutxa, una passarel·la, una torre de vigilància amb una bandera, dos cartells informatius, un centre de reciclatge, un quiosc bar amb 8 para-sols amb taula i 32 cadires, 60 gandules, 26 para-sols i 26 caixes de seguretat, 2 velomars i una embarcació de salvament. Forma part del projecte d’instal·lacions de temporada del T.M. de Manacor per als anys 2015-2018. Les operacions d’instal·lació i desmuntatge són molt breus i el període d’explotació coincideix amb la temporada turística, quedant la platja lliure d’infraestructures la resta de l’any. No es preveu que es generin impactes ambientals de consideració si es compleixen les condicions prèviament exposades.
2.Ubicació del projecte: aquestes instal·lacions es troben a Cala Antena, damunt l’arena de la platja. Està afectada pel LIC ES5310098 de Cales de Manacor i pel LIC ES5310030 Costa de Llevant. La vulnerabilitat d’aqüífers és alta i la zona està afectada per APR d’Incendis forestals.
3.Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte d’instal·lació de serveis de temporada 2015-2018 a la platja de Cala Antena atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental. L'informe ambiental s'ha elaborat avaluant els efectes sobre el medi ambient de les instal·lacions proposades per a quatre temporades, per això, malgrat el projecte presentat faci referència al període 2015-2018, l'informe ambiental serà vàlid per a les quatre temporades posteriors a l'autorització del projecte.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Això no obstant, atès que l’informe ambiental s’ha elaborat avaluant els efectes sobre el medi ambient de les instal·lacions proposades per a quatre temporades en general, però fent-se referència al període 2015-2018, l’informe ambiental serà vàlid, i només serà vàlid, durant els quatre anys posteriors a l’emissió del present informe.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, a 15 d’octubre de 2018
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias