Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 13012
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de canvi d’ús d’una col·lecció zoològica privada a parc zoològic annex a l’activitat de ranxo picador i restaurant a la finca Rancho Grande, del municipi de Santa Margalida (122a/2018)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de novembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, sobre el projecte de canvi d’ús d’una col·lecció zoològica privada a parc zoològic annex a l’activitat de ranxo picador i restaurant a la finca Rancho Grande, del municipi de Santa Margalida, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una AIA simplificada segons la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears i està inclòs a l’Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental simplificada”, en concret al grup 7 d’Altres projectes apartat 4 “Jardins botànics i zoològics”
La col·lecció privada d’animals objecte d’aquest informe pretén esdevenir parc zoològic i passar a estar regulada per la Llei 31/2003, de 27 d’octubre, de conservació de la fauna silvestre als parcs zoològics.
L’article 2 titulat “àmbit d’aplicació” estableix que la llei és d’aplicació als parcs zoològics entesos com a establiments, públics o privats, que amb independència dels dies en què estiguin oberts al públic, tenguin caràcter permanent i mantinguin animals vius d’espècies silvestres per a la seva exposició.
En el document ambiental presentat, a l’apartat B.2 de justificació, s’argumenta que la justificació d’aquesta actuació resideix en la necessitat d’assegurar la protecció de la fauna silvestre i domèstica existent a l’actual col·lecció privada i la contribució a la conservació de la biodiversitat natural, pel qual sol·liciten la inclusió de la col·lecció al Registre de Parcs Zoològics tal com determina la Llei 31/2003, de 27 d’octubre, de conservació de la fauna silvestre als parcs zoològics en el seu article 9.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en l’avaluació d’impacte ambiental d’una col·lecció privada d’animals situada al terme municipal de Santa Margalida que durant molts anys s’ha exhibit al públic de forma irregular com si fos un parc zoològic sense estar regularitzat com a tal. Aquesta activitat es realitza de forma complementària a l’activitat de ranxo-picador, restaurant i venda de souvenirs a la finca de Rancho Grande que se situa al polígon 11, parcel·la 93 amb accés directe des de la carretera Ma-12.
La col·lecció privada exhibida al públic des de 2003 de franc disposa, segons el document ambiental, de 18 animals silvestres i 88 animals domèstics. L’activitat de ranxo-picador disposa de 92 cavalls per muntar o trotadors i l’entitat “Son Serreta - Ranxo Grande” dedicada al lloguer de cavalls està registrada com a nucli zoològic des de l’any 1997.
És, a més a més, titular d’una Explotació Agrària Preferent número REGA 1520 parcial. L’any 2002 el promotor construeix una sèrie d’edificacions de picador, restaurant i tenda de souvenir dutes a terme en sòl rústic gràcies a la declaració de les obres d’interès general, l’any 2004 disposa de la llicència d’obertura d’establiment i funcionament d’activitat condicionada pel compliment de les condicions i mesures correctores establertes a la llicència d’instal·lació prèviament atorgada.
Malgrat que la parcel·la estigui envoltada de territori protegit declarat Àrea Natural d’Especial Interès (ANEI) i proper a espais de la Xarxa Natura 2000 (XN2000) el sòl on es situa, de tipus sol rústic comú a zona Sòl Rústic General (SRG), no està protegit per cap figura de protecció. A l’àrea circumdant hi ha zones classificades com a sòl rústic general forestal (SRG-F) i àrees de prevenció de risc (APR) per incendis. Així com àrees de protecció territorial (APT) per carreteres. La vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers és moderada.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental, el canvi d’ús plantejat mantindrà les actuals condicions respecte als usos del sòl, conservarà intactes els recursos naturals del medi i el seu entorn i no afectarà la capacitat de càrrega del territori, ja que no es creen noves instal·lacions ni es té previst incrementar el nombre d’espècies a exposar.
Respecte a les mesures correctores proposades al document ambiental són l’acceptació de la normativa de parcs zoològics que segons el document ambiental poden ser considerades com a mesures correctores.
Aquestes, són les mesures de conservació del capítol II de la Llei 31/2003, de 27 d’octubre, de conservació de la fauna silvestre als parcs zoològic, concretament les mesures de benestar animal, profilàctiques i ambientals de l’article 3, els programes descrits a l’article 4, la disposició de personal qualificat i mitjans materials de l’article 5, el registre d’espècies i exemplars de l’article 6. De forma addicional proposa la inclusió d’un programa en captivitat de la forma occidental de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni ssp. hermanni).
Respecte al seguiment ambiental el document afirma que atès que l’actuació analitzada, és a dir l’autorització com a parc zoològic, no presenta cap tipus d’impacte negatiu el Programa de Vigilància Ambiental queda limitat al compliment de totes i cadascuna de les actuacions derivades de la legislació aplicable. Conclou que, després de l’anàlisi d’impactes de les alternatives proposades, l’alternativa de canvi d’ús de col·lecció zoològica privada a parc zoològic és amb diferència la més recomanable i respectuosa des del punt de vista mediambiental.
4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
S’han efectuat consultes a:
-Servei d’Estudis i Planificació
-Servei d’Aigües Subterrànies
-Servei de Protecció d’Espècies
-Servei de Salut Ambiental
-Direcció Insular de Territori i Paisatge
-Direcció Insular d’Urbanisme
-Direcció Insular de Medi Ambient
-Direcció Insular de Patrimoni
De les quals, s’han rebut els següents informes:
En data 14 d’agost de 2018, té entrada al Servei d’Assessorament Ambiental – CBMA l’informe del Servei de Protecció d’Espècies de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat en el qual el cap del Servei emet un informe en sentit favorable especificant que de completar-se la previsió del projecte, aquesta activitat quedarà sotmesa a les inspeccions i supervisió del mateix servei d’espècies en aplicació de la Llei de parcs Zoològics, moment en el qual caldrà verificar el compliment de la normativa.
En data 17 d’agost de 2018, té entrada al Servei d’Assessorament Ambiental – CBMA l’informe del Servei d’Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics. El cap de Negociat del Servei informa favorablement sempre que:
- Es tramiti la corresponent posada en servei de les instal·lacions d’elevació d’aigües subterrànies.
- S’adeqüi el cabal i volum extrets als paràmetres indicats en l’autorització de 13 de juliol de 2005.
En data 31 d’agost de 2018, té entrada al Servei d’Assessorament Ambiental – CBMA l’informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears. El cap de Negociat IV del Servei informa que a la documentació de les dues fonts d’abastiment d’aigua per al parc zoològic no s’indica que les aigües estiguin destinades a consum humà ni les necessitats d’aigua per a consum humà de l’esmentada activitat.
En data del 2 d’octubre de 2018, té entrada al Servei d’Assessorament Ambiental – CBMA l’informe de la Secció d’Arqueologia i Etnologia del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca. El cap de Secció informa que a la parcel·la de referència hi ha restes arqueològiques corresponents al jaciment del Pla de Sa Figuera III-JA32. En conseqüència qualsevol actuació que representi una alteració de l’estat actual de la parcel·la haurà de comptar amb el preceptiu informe de la Comissió Insular de Patrimoni Històric.
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta del canvi d’ús d’una col·lecció d’animals, domèstics i silvestres, privada la qual està a la vista dels clients de l’activitat annexa del ranxo, picador i restaurant a la mateixa finca de Rancho Grande en el terme municipal de Santa Margalida.
2.Ubicació del projecte: La col·lecció privada d’animals està situada a la finca Son Serret a la qual hi ha localitzada la finca Rancho Grande al polígon 11 parcel·la 93 del municipi de Santa Margalida. La parcel·la té una superfície cadastral de 197.884 m2, segons el document ambiental, a sòl rústic comú a zona de sòl rústic general. La parcel·la està envoltada de territori protegit declarat Àrea Natural d’Especial Interès (ANEI) i molt proper a espais de la Xarxa Natura 2000 (XN2000). La vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers és moderada. A l’àrea circumdant hi ha zones classificades com a sòl rústic general forestal (SRG-F) i àrees de prevenció de risc (APR) per incendis. Així com àrees de protecció territorial (APT) per carreteres.
3.Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius. Segons el document ambiental, el canvi d’ús plantejat mantindrà les actuals condicions respecte als usos del sòl, conservarà intactes els recursos naturals del medi i el seu entorn i no afectarà la capacitat de càrrega del territori, ja que no es creen noves instal·lacions ni es té previst incrementar el nombre d’espècies a exposar.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de canvi d’ús d’una col·lecció privada a parc zoològic annex a l’activitat de ranxo picador i restaurant a la finca Rancho Grande, del municipi de Santa Margalida. Tenint en compte que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les condicions establertes per les consultes realitzades a les administracions competents i sempre que, segons l’informe del Servei d’aigües subterrànies:
a.Es tramiti la corresponent posada en servei de les instal·lacions d’elevació d’aigües subterrànies.
b.S’adeqüi el cabal i volum extrets als paràmetres indicats en l’autorització de 13 de juliol de 2005.
Es recorda que, en cas que les inspeccions de l’òrgan competent pel compliment de la normativa per la qual es regirà el futur parc zoològic donéssim com a resultat actuacions que modifiquin de forma substancial el projecte, amb els consegüents impactes no previstos al document ambiental, es realitzarà novament l’anàlisi dels impactes ambientals del projecte.
Es recorda, a més a més, que el Servei d’Inspecció S.O.I.V.R.E. de la Direcció Territorial de Comerç a Balears ens ha informat que no tenen constància al seu registre dels números de xip de les espècies salvatges regulades per la normativa CITES facilitats al document ambiental.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, a 12 de novembre de 2018
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias